💎 مشکل گشای اساسی راه معرفت و پیشرفت
علامه #حسینی_طهرانی :
يك روايتى كه بدون سند و يا ضعيفى كه در آن نهى از فلسفه شده است، از اين سوء استفاده كرده و از اين نام بهره بردارى غلط نموده اند و آن گاه هر طرز تفكّر و تعقّلى را محكوم می کنند كه از خواندن فلسفه نهى شده است.
آخر كسى به آنان نمی گوید:
كدام فلسفه؟!
آيا فلسفه مادّيّين و دهريّين و حكماى قبل از اسلام از ايرانيان و مصريان و هنديان و يونانيان؟
و يا فلسفه اسلام كه يك دنيا درخشش دارد، و يك دنيا عظمت و ابَّهت و جَلال دارد؟
كتابهاى صدر المتألّهين شيرازى رضوان الله عليه حقّاً موجب فخر عالم تشيّع و بلكه عالم اسلام است؛
تحقيقات و تدقيقات اين راد مرد بزرگ در زواياى #آیات و #روایات، مشكل گشاى اساسى راه معرفت و پيشرفت است.
پس چقدر ناجوانمردى است كه از اسم فلسفه و تشابه لفظى آن با فلسفه اسلام بخواهيم با تردستى جا بزنيم؛ و آن طرز مَنْهى را بدين طرز پسنديده و معروف قالب كنيم.
📚 امام شناسى، ج۵، ص ۱۸۹
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
🔴 مخاطب هشدار #رهبرمعظم انقلاب (در مورد در خطر بودن انقلابیگری در حوزه)، بیشتر متوجه بزرگان و زعمای حوزه و جامعه مدرسین است تا طلاب جوان ...
✅ @feghheakbar
4_239980537454789599.mp3
15.15M
استاد #یزدان_پناه
🔴 چه کسی گفته فقط #فقه بخوان؟!
🔴 نیاز جدی به مجتهد در #عرفان و #معرفت
🔴 چرا فقط در استنباط احکام، اجتهاد می کنید؟!
♦️ کانال حوزه و فلسفه:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #علوم_انسانی_غربی
استاد #رحیم_پور_ازغدی:
🔸خداوند درقیامت این حوزه و علما را محاکمه خواهد کرد
🔸مقصر اصلی رواج سکولاریسم، حوزه های علمیه اند...هر کجا که حوزه ها حضور ندارند، سکولاریزم حضور پیدا می کند
✅ @feghheakbar
#رهبرمعظم انقلاب :
چالش اصلی روحانیت تبيين و تعلیم دين به معناى واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه الله، فقه الدین.
فقه فقط فروع نيست؛
فقه اکبر، توحید و معارف است؛
چيزهايى است که با غور در مسائل عقلی بايد ان ها را به دست اورد و فهمید و با تهذیب نفس صيقل داد.
- در دیدار برخی حوزویان- ۱۵ تیر ۸۳
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
4_6012520229429575842.mp3
641.4K
🔴 #هرمنوتیک
علامه #مصباح_یزدی:
امام صادق (ع) فرمودند: قائم ما وقتی ظهور می کنند با مشکلی سخت تر ازمشکل پیغمبر ص مواجه می شوند...
📛و آن شبهه ی #تعدد_قرائات است📛
@mesbahbasir_com
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
🔴 #هرمنوتیک علامه #مصباح_یزدی: امام صادق (ع) فرمودند: قائم ما وقتی ظهور می کنند با مشکلی سخت تر ازم
🔴 دوستان حتما این صوت رو استماع بفرمایند؛ 👆
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #مصباح_یزدی : شیطانی ترین شبهه طول تاریخ بشریت، شبهه ی #تعدد_قرائات است ✅ @feghheakbar
🔴 #هرمنوتیک
🔴 #تعدد_قرائات
💎 سرایت شیطانی ترین #شبهه طول تاریخ بشریت به همه ی اقشار
استاد #خسروپناه:
روزی در شهرستان قم با تاکسی به محل درس میرفتم که راننده تاکسی سؤالی پرسید. سؤال راننده درباره نماز مسافری بود که سفرش مقدمه شغلش باشد؛ مانند معلمی که سفر میکند تا به محل تدریساش برسد. آیا نماز چنین مسافری قصر است یا تمام؟
بنده عرض کردم، فتوای مشهور فقها، این است که نماز چنین مسافری تمام است؛ ولی برخی نیز به نماز قصر فتوا دادهاند.
ایشان پرسید حالا نمیتوان فتوا داد که این مسافر، نماز نخواند و نمازش ساقط گردد؟! گفتم نماز از هیچ مکلفی در هیچ حالتی ساقط نمیشود؛ هرچند ممکن است نمازش، شکسته یا نشسته گردد.
راننده تاکسی گفت: مگر نه این است که دین، قرائتهای مختلف دارد؛ پس اگر یک قرائت این است که نماز مسافر، قصر است و قرائت دیگر، تمام است؛ پس چرا قرائت سومی، مبنی بر نماز نخواندن نباشد؟!
این پرسش، به شدت مرا تکان داد که عجبا، مسأله قرائتهای مختلف از دین که به تعبیر استاد #مصباح_یزدی، شیطانیترین شبهه دینی در طول تاریخ بشریت بوده، چگونه به راننده تاکسی نیز سرایت کرده است.
در فرصت کوتاهی توانستم با زبان ساده به او بفهمانم که تعدد فتوا با قرائتهای مختلف از دین تفاوت دارد و اینکه تعدد فتوا، زاییده اجتهاد است و اجتهاد، خود مبتنی بر روششناسی و #معرفت_شناسی معینی است.
نباید از تعدد فتوا، نتیجه هر فهم سقیم و نادرستی از دین را داشت.
همانگونه که از اختلاف پزشکان، نباید به نظری خارج از روششناسی پزشکی روی آورد.
دیدگاه قرائتهای مختلف از دین، در واقع، به معنای نفی مدرن گونه دین و حقایق و معارف و احکام و ارزشهای دینی است.
🍃 @khosropanah_ir
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
🔴 با چند پست فوق بیان شد که؛
۱. بزرگترین شبهه ای که امام زمان (عج) با آن مواجه می شود، #تعدد_قرائات است
۲. شیطانی ترین شبهه طول تاریخ بشریت، #تعدد_قرائات است
✅ @feghheakbar
🔴 #تعدد_قرائات
🔴 #هرمنوتیک
🔶 سوال:
آیا کسی در رد شبهه ی فوق ( #تعدد_قرائات )، اثری نگاشته ؟
🔶 پاسخ:
شبهه ی فوق آن چنان در جامعه و به ویژه دانشگاه های ما فراگیر است که
آیت الله العظمی #سبحانی
و آیت الله #اعرافی ( مدیر حوزه های کشور)
و استاد #ربانی_گلپایگانی (مدرس خارج کلام)
و استاد #خسروپناه
و بسیاری از محققین باسواد و انقلابی،
در تحلیل و رد آن شبهه کتاب مستقل ( تحت نام #هرمنوتیک ) نوشته اند ...
👈 در ادامه به معرفی برخی از این آثار می پردازیم
🔴 👈 البته روشن است که برخی از کتب هم تحت عنوان #هرمنوتیک اند، اما نه در مقام رد شبهه تعدد قرائات برآمده اند بلکه در مقام اثبات آن قلم زده اند؛ مانند برخی از روشنفکران غرب زده ...
✅ @feghheakbar
🔴 تذکر:
روشن است که برخی کتب تحت عنوان هرمنوتیک در مقام اثبات تعدد قرائات و تایید آن برآمده اند ... و نویسندگان آن ها هم قاعدتا همان روشنفکران غرب زده اند ...
از معرفی این کتب پرهیز می کنیم زیرا در کتب فوق 👆 دیدگاه آن ها هم نقل شده و سپس به نقد و بررسی آن ها پرداخته شده ...
حوزه علمیه تمدن ساز
#رهبرمعظم انقلاب: 🔴 امروزه فقه و اصول برای تبلیغ دین کافی نیست! 🔴 امروزه این جور نیست که اگر فقه و
🔴 امروزه فقه و اصول برای تبلیغ دین کافی نیست!
🔴 امروزه این جور نیست که اگر فقه و اصول بخوانیم از همه زورمان بیشتر باشد!
#رهبرمعظم انقلاب:
آن روز يك طلبه اى مى آمد نجف درس ميخواند، فقه و اصول مى خواند، رجال مى خواند و بعضى چيزهاى ديگر مى خواند، ملا مى شد، فاضل مى شد؛ اگر در نجف مى ماند، مى شد بحرالعلوم و كاشف الغطاء؛ اگر از نجف خارج مى شد، مى شد ميرزاى قمى
آن وقت عوامل گمراه كننده و لغزاننده ى مردم زياد نبود؛... آن روز ديگر تلويزيون نبود، اينترنت نبود، اين همه كتاب و مجله و افکار جدید نبود، شبكه ى فيلمهاى خانگى نبود، ماهواره نبود.
آن روز وقتى عالم وارد يك شهرى مى شد از همه ى مردم آن شهر فاضل تر بود. در مقام برخورد و زورآزمائى علمى، كسى از عهده ى آنها برنمى آمد؛ اما امروز اين جورى نيست.
امروز ما فقه و اصول كه مى خوانيم، اگر توى يك شهرى برويم، اينجور نيست كه از همه زورمان بيشتر باشد؛ در رشته هاى مختلف، در افكار مختلف كسانى هستند كه مسلطند، فنّانند، متبحرند!
امروز فقه و اصول كافى نيست براى اينكه انسان بتواند تبليغ دين را بكند!
🍃 ۲ آبان ۸۹
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
علامه #مصباح_یزدی : با این حال، حوزه و حوزویان چگونه می توانند با انواع مکاتب فلسفی و ماتریالیستی ج
💎 حوزه برای تربیت چنین افرادی که می خواهند با سایر فیلسوفان عالم دست و پنجه نرم کنند تا افکار آن ها را ابطال نمایند، چه برنامه ای تدارک دیده؟!!
علامه #مصباح_یزدی :
حوزه علميه، كه مى خواهد پرچمدار ترويج اسلام و عقايد اسلامى و مبارزه با انحراف عقيدتى باشد و فرهنگ اسلام و انقلاب را صادر كند، بايد بتواند ايدئولوژى اسلام را در دنيا اثبات و تمام عقايد مخالف را ابطال كند.
اين كار به وسيله روحانيان، مردان فكر و تحصيل كردگان علوم دينى، انجام مى گيرد.
حوزه، براى تربيت چنين افرادى كه مى خواهند با ساير فيلسوفان مكاتب عالم دست و پنجه نرم كنند تا افكار آن ها را ابطال نمايند، چه برنامه ايى تدارك ديده است تا بتواند رسالت خود را بخوبى انجام دهد؟
بنابراين فقط با خواندن ادبیات عرب، فقه و اصول ، قدرت پاسخگويى به نيازها حاصل نخواهد شد.
اين بدان معنا نيست كه دروس فقه و اصول كم اهميت است،
بلكه بايد، در كنار دروس حوزه، به دروس ديگر نيز توجه شود.
گذشته از نيازهاى فقاهتى، جامعه نيازهاى ديگرى نيز دارد و در درجه اول نيازهايى است كه محور آنها عقايد اسلامى مى باشد. فقه اصطلاحى به فروع دين مربوط است.
پس براى تكميل برنامه هاى حوزه، بايد مواد درسى ديگرى، دست كم، براى گروه خاصى وجود داشته باشد وگرنه ما دچار سيلى از شكوك و شبهات مربوط به عقايد خواهيم شد كه پاسخگويى در بين روحانيت و حوزه هاى علميه ندارد.
اگر سؤال شود كه فلسفه تحليل زبانى و پوزيتيويسم يعنى چه و از چه مسائلى بحث مى كند جز عده معدودى از آن اطلاع ندارند.
با اين حال، چگونه مى توان با انواع مكاتب فلسفى مبارزه كرد؟
📒 مباحثی درباره حوزه ( اثر آیت الله مصباح یزدی؛ چاپ موسسه امام خمینی) ، ص ۹۸و۹۹
♦️ کانال فلسفه اسلامی:
✅ @feghheakbar