eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
553 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 علامه طباطبایی می‌توانست درس خارج فقه و اصول مفصلی ترتیب دهد و فضلا را جمع کند، اما ... ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ده‌ها درس خارج رسمی و قوی عقلی_فلسفی راه‌اندازی کنید. 🔶 ضمن تحسین به خاطر حمایت و راه اندازی دروس خارج فقه با موضوعات مهم روز، از حوزه علمیه درخواست می‌شود که دروس خارج ابعاد اهم دین (که مربوط به بخش اندیشه و ایدئولوژی و عقیده‌ی آدمیان و جوامع است) را نیز رسما در کرسی های محوری درس خارج (از جمله مسجد اعظم و شبستان‌های آن) برقرار کنند 🔶 چرا که اگر کسی خدا را قبول نداشته باشد (ملحدان و پوزیتیویست‌ها و ...) یا انسان را صرفا مادی بداند (فیزیکالیست‌ها و فرویدی‌ها و ...) یا خدا را قبول ولی دین را قبول نداشته باشد (دادارباورها) یا دین را قبول ولی قرآن را محرَّف یا رویاگونه یا ... بداند، یا قایل به تعدد قرائات باشد یا قایل به نسبی گرایی باشد یا شناخت قطعی را ممتنع و قایل به شک‌گرایی باشد (کانتی‌ها) یا مدرنیته‌ای باشد (جان‌هیکی‌ها) یا سنت‌گرا باشد (گنونی‌ها) یا تلفیقی از موارد فوق ... در این صورت اساسا نوبت به احکامِ فقهیِ مستخرج از متون و مربوط به افعال مکلفین، نخواهد رسید و اساسا موضوعا منتفی خواهد بود و محلی از اعراب نخواهد داشت. 🔶 در غرب و شرق که هیچ، حتی در جامعه‌ و به ویژه دانشگاه‌های خودمان هم به وفور پیروان نحله‌های فوق دیده می شود (البته برای پیرو یک اندیشه بودن نیاز نیست حتما خود را پیرو سردمدار آن اندیشه معرفی کنند؛ همین که اندیشه‌، اندیشه‌ی او باشد کافیست، ولو اینکه حتی اسم صاحب مکتب را ندانند؛ چون مساله، تکوینی است نه اعتباری و عنوانی) 🔶 لذا توصیه می‌شود طلاب را مسلح به علم و فلسفه کنید و دروس خارج زیر را (در مسجداعظم و امثال آن که محوریت داشته باشند و در مرکز دید باشند) برقرار کنید تا در مقابل دگراندیشان قدرت مقابله داشته باشند و خدای ناکرده موجبات شین امام صادق (ع) و معارف و اسلام، فراهم نیاید. به ویژه الان (قرن ۲۱؛ با همه پیچیدگی‌اش) که حوزه اصرار دارد که ردای دین را بر تن محصلین خود کند و عنوان "حجةالاسلام و کافةالمسلمین" و "نماینده خدا و دین خدا بودن" را بر تارک آنان نقش بندد. 🔶 دروس خارجی چون: ۱. براهین اثبات واجب تعالی بر اساس حکمت متعالیه صدرایی و ناظر به شبهات قرون اخیر و معاصر ۲. کیفیت ربط مخلوق با خالق (مساله عین‌الربط) ۳. هستی شناسی (قوس نزول) و انسان شناسی(قوس صعود) از منظر فلسفه و عرفان نظری ۴. فلسفه دین اسلامی ۵. انسان شناسی اسلامی و صدرایی (و ناظر به شبهات فیزیکالیست‌ها و مادی‌انگاران ذهن) ۶. رابطه علم و دین ۷. معادشناسی (اتحاد عالم و معلوم و اتحاد عامل و عمل) ۸. جایگاه تکوینی انسان کامل و معصومین (با رویکرد عرفان نظری و حکمت متعالیه) ۹. مساله شناخت (با نقد شک‌گرایی و نسبی‌گرایی) ۱۰. بررسی و نقد پلورالیزم ۱۱. بررسی و نقد تعدد قرائات ۱۲. زبان دین ۱۳. وحی شناسی (نفس نبی و کیفیت تنزّل و سنخیت) و نقد شبهات وارده ۱۴. بررسی تطبیقی اندیشه‌های ملاصدرا و هایدگر ۱۵. بررسی تطبیقی معرفت شناسی اسلامی و کانت ۱۶. ادله تجرد نفس و ذهن (با توجه به دیدگاه‌های مادی انگار معاصر) ۱۷. بررسی تطبیقی مکاتب کلامی زنده معاصر ۱۸. رابطه فیزیک و کوانتوم با الهیات و فلسفه ۱۹. بررسی و نقد عرفان‌های کاذب ۲۰. مساله شر (به تعبیر هانس کونگ: پناهگاه الحاد) و ... 🔶 عباراتی از علمای جامع: ◽️ : فقیه حق ندارد بگوید که من اسلام شناسم. فقیه باید بگوید من فقه شناسم. (صحیفه نور، ج۸، ص۵۳۸) ◽️ انقلاب: فلسفه اسلامی، فقه اکبر است / حوزه اسلام و اهل بیت در درجه اول حوزه کلام [و علوم عقلی] و بعد حوزه فقه بود./ فلسفه باید در حوزه ها رواج پیدا کند. ◽️ علامه : امروز بايد به درد طلاب رسید؛ و آن ها را برای مبارزه با ماتراليست‌ها و ماديين بر اساس صحیح اماده کرد، و فلسفه حقه اسلامیه را بدان‌ها آموخت. (مهرتابان، ص۱۰۵) ◽️ علامه : فلسفه، فکر رسمی و درس رسمی حوزه بشود. (خرداد۹۱، تفسیر سوره نمل، جلسه۲۶)/ در بیان اهل بیت (ع) آمده حوزه، زمانی حوزه می شود که از مدار تنگ فقه و اصول بگذرد.(بیانات در اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه، اردیبهشت ۹۵)/ تقریبا یک سیزدهم قرآن درباره تعبدیات است و دوازده سیزدهم آن درباره عقلیات. ◽️ علامه : آموختن فلسفه از آموختن فقه واجبتر است. (مباحثی درباره حوزه، ص۱۰۲) ◽️ علامه : و لعمرى من اعتزل عن الکتب العقليه و الصحف العرفانيه فقد عزل نفسه عن فهم الخطاب المحمدى (ص) -يعنى قران- و حرمها من النيل بسعادتها القصوى. (تعلیقات بر اسفار، ج۲، ص۶) ◽️ علامه : اگر فلسفه اسلامی را کنار بگذارید، فلسفه غرب جایگزین آن می‌شود. ✍ امین دهقانی ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم. علامه : کل فعالیت روحانیت و حوزه را که مقایسه می‌کنیم با نیازهایی که جامعه داشت و بستری که فراهم شده بود و می‌شد کار بکنند، اعتراف می‌کنم که بسیار بسیار کم کار کردیم. خیلی عقبیم. اسفند ۹۲ _____ پی‌نوشت کانال حوزه و فلسفه: بر اساس شناختی که از علامه مصباح یزدی(ره) مطابق مدیریت ایشان بر موسسه امام و بر اساس بیاناتشان از جمله در کتاب "مباحثی درباره حوزه"، بدست می‌آید، به نظر می‌رسد که اگر این عالمِ آگاه، چند سال مدیریت کل حوزه‌های علمیه کشور (۲۰۰هزار حوزوی) را بر عهده می‌داشت، تاکنون چند هزار مجتهد یا قریب به مجتهد در فلسفه، چند هزار متخصص در فلسفه دین اسلامی، چند هزار متخصص در مدیریت اسلامی، چند هزار متخصص در جامعه‌شناسی اسلامی، چند هزار متخصص در اقتصاد اسلامی، چند هزار متخصص در روانشناسی اسلامی، چند هزار متخصص در عرفان نظری اسلامی، چند هزار متخصص در سیاست اسلامی را تربیت می‌کرد. و آن‌ها را روانه پشتیبانی از نظام اسلامی و روانه کرسی های تدریس در دانشگاه ها و مجامع علمی می‌نمود. و این کار هیچ منافاتی با این ندارد که این متخصصان، در کنار تخصص خود به دروس خارج فقه هم توجه و التفات جدی داشته باشند، بلکه التفات آن‌ها هدفمند و روشمند می‌شود. تربیت ۱۰-۲۰ درصدی نیروها در طول مدت ۱۰-۱۵ سال، سخت نیست. بلاخره در یک مجموعه آموزشی، حداقل ۱۰درصد نیرو که شوق و شعف و غیرت مطالعاتی شبانه‌روزی داشته باشند، پیدا می‌شود که بتوان آن‌ها را حداقل در یک رشته از علوم انسانی اسلامی، متخصص، اهل‌تحقیق و صاحب‌نظر کرد. ♦️حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ۱۵۰ نفر سرمایه‌دار، جیب ملت (=ملیون‌هافقیر) را زده اند گمان نکنید ، منحصر در دولتی‌هاست ... ببینید قوه قهریه‌ی کشور چقدر فشل بوده که ۱۵۰-۲۰۰ نفر به خودشان اجازه داده‌اند که جیب ملیون‌ها خانواده ایرانی را بزنند. یعنی سابقه ریاست ۱۰ ساله صادق آملی در قوه‌ی قضائیه چگونه بوده که برخی این‌گونه جری شوند نسبت به اموال مردمِ به خاک نشسته و جیب آن‌ها را خالی‌تر کنند؟! این گوی و این میدان ... منتظریم ببینیم جمهوری اسلامی و قوه قضائیه جدید چه برخوردی با این مفسدین فی‌الارض خواهد کرد؟ و چگونه مال ملیون‌ها نفر را برخواهد گرداند؟ مروری کنیم بر نقد استاد قنبریان بر صادق آملی: 👇 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1866
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹چیزی که آقای آملی بعد از ده سال و این اواخر به آن رسیدند، خفیف شده سیره حکومت داری امیرالمومنین ع بوده است و ایشان با بهانه هایی مثل نرفتن آبروی خانواده خائن که خود امیرالمومنین ع هم میدانستند، از این کار خودداری کردند و در اواخر این را فهمیدند که بدون آبرو بردن نمی‌شود. 🔹امیرالمومنین (ع) دستور می دهد که خائن و مفسد اقتصادی را ۱۰۰ ضربه شلاق بزنند به این صورت که ۱۰ جمعه در بازار ۱۰ ضربه شلاق بزنند که علی(ع) فلسفه این کار را اینگونه بیان می کند که در بازاری که به اسم حکومت اسلامی اختیار دادیم و او چنین کاری را انجام داد باید ابهت آن فرد در همان بازار بشکند. 🔹این درحالی است که رییس قوه اسبق، مرحوم هاشمی شاهرودی هم می‌گفت: انتشار لیست مفسدین اقتصادی باعث می‌شود که سرمایه از کشور بیرون رود و این خود فساد اقتصادی است. و امروز میبینیم که چطور مردم همراه با سرمایه هایشان از کشور بیرون میروند. 🔹آقایان در برخورد با مفسد و خائن به بیت المال به اجتهاد خودشان عمل کردند نه به سیره امیرالمومنین که مفسد را تحقیر می‌کرد. خائن را باید تحقیر کرد، زندان وی آی پی یا انفصال از خدمت، رفتار اسلامی نیست. t.me/s_mm_sadr
👆 بیانات جناب صادق آملی در اواخر ریاستش بر قوه قضائیه ... اشتباه راهبردی رئیس سابق و اسبق قوه قضائیه. البته روزنه‌ی امیدی توسط رئیس فعلی قوه قضائیه به وجود آمده، که می‌بایست تقویت شود و جدی‌تر پیگیری شود.
♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
انقلاب: کتاب روش رئالیسم را، یعنی آن پاورقی های ایشان [شهیدمطهری ] را بر کتاب مرحوم علامه (رضوان الله تعالی علیهما) بایستی علما و متفکرین مباحثه کنند، تدریس کنند، به طلبه ها و شاگردهایشان یاد بدهند. یک چنین کار گسترده ی حوزه ای بر روی آثار شهید باید انجام گیرد. _________________ پی‌نوشت: با مطالعه روزی حتی ۶ صفحه از این کتاب (که تنها حدود ۴۰ دقیقه طول می کشد)، ۵ ماهه می توان این کتاب (هر ۵ جلدش) را به پایان رساند ... البته شاید ابتدا جلد ۳و۴و۵ اش و سپس ۱و۲ اش خوانده شود بهتر باشد؛ چون ج۱و۲ بحث است. با نذر یا عهد می‌توان آرام آرام و بخش بخش به صورت پیوسته، مطالعه آن را بر خود واجب کرد و پیش برد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
⭕️ به منزله تنگه احد در جنگ احد آیت الله #حایری_شیرازی: «کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها برای نظام، ب
آیت الله : اگر جریان علمی الهی را پایه ریزی نکنیم، در آخرالزمان مجبوریم احکام دینمان را از یهود و نصاری بگیریم، مانند همین الان که در مساله بانک دچارش شدیم. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
🍃 یکی از امور مؤثّر در زیاد شدن محبّت به خدا @Arefane
🍃معرفی چند کتابِ شرح‌حال در راستای پست قبلی: _ عطش یا کهکشان نیستی/ علامه سیدعلی قاضی _ کیمیای محبت/ رجبعلی خیاط _ العبد/ آیت الله بهجت _ شیدا/ آیت الله کشمیری _ آسمانی/ آیت الله شاه آبادی _ سوخته/ آیت الله انصاری همدانی _ الهیه/ آیت الله محمدحسن الهی طباطبایی _ دلشده/ حاج سید هاشم حداد 🌸 صلواتی هدیه به روح پاکشان ...
⭕️ ثبتنام کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دانشگاه باقرالعلوم(ع): 👇 @boustu
✅ تقریظ دکتر بر کتاب ♻️ امروز که آمریکای در حال افول، در حل مشکلات خود وامانده است، عده‌ای بدونِ درس‌گرفتن از عبرت‌های برجام، باز هم دم از مذاکره می‌زنند و امید به مرحمت غرب دارند! خوب است جوانانِ عزیز ما در این روزها کتاب را بخوانند تا ببینند انقلاب چگونه هوشمندانه واقعیت‌های جهانی را پیش‌بینی کردند و نسبت به بدعهدی آمریکا هشدار دادند، ولی جماعتی به این رهنمودها توجه نکردند و به وعده‌های توخالیِ دشمن دل بستند. _ حجت الاسلام دکتر خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ♦️ کانال بازتاب گفتم اعتماد نکنید: 👇 🆔 eitaa.com/baztabe
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 #تزکیه_و_سلوک 💎 #اساتید_سیر_و_سلوک 🔴 لیست شاگردان "توثیق شده" آیت الله سعادت پرور (پهلوانی تهرانی
جوان ما در حوزه‌ی علمیه -جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر- است. ما قله‏‌های تهذیب داریم. در همین قم، مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی، مرحوم علامۀ طباطبائی، مرحوم آقای بهجت، مرحوم آقای بهاءالدینی‏ رضوان‌اللَّه‌تعالی‌علیهم قله‏‌های تهذیب در حوزه بودند. انقلاب در دیدار با طلاب، فضلا و اساتید حوزۀ علمیه قم، مهر۱۳۸۹ ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
💢 فکر و انگیزه‌ و همت استصحابی علامه شهید : ما استصحابى را كه در اصول فقه خوانده‌ايم، بر روش‌های كارمان و زندگی‌مان نيز تطبيق داده‌ايم و درنتيجه، همواره، به آنچه تاكنون بوده است، توجه داشته‌ايم و اصلا، به اينكه آيا اين «بود» می‌تواند بهتر از اين باشد يا نه، فكر نمی‌كنيم... وقتى قرار است يك كتاب درسى عوض شود و كتابى بهتر جای آن را بگيرد، همين گرايش استصحابى در برابر آن قد علم می‌كند؛ وقتى قرار است جای كتابى را با يك كتاب ديگر برای تدريس عوض كنند - اين ساد‌ه‌ترين و ناچيزترين نمونۀ تغيير است - می‌بينيم كه اين گرايش در برابر اين اقدام می‌ايستد و می‌گويد نه، نبايد اين كار بشود، بايد توقف كرد، بايد همان كتابى كه شيخ انصاری يا محقق قمى خوانده‌اند، سر جای خود باقى بماند و استمرار داشته باشد. 📔 بارقه‌ها، ص۴۹۷-۴۹۵ ✅ @feghheakbar
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
سکولاریسم نقابدار زرشناس قاسمیان معاف.mp3
46.26M
🔻 گفتگوی استادان خسروپناه، زرشناس، قاسمیان معاف درباره سکولاریسم نقابدار و شخصیت سروش در کتابخانه مجلس شورای اسلامی۱۳بهمن۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir