▫️ اخلاقی كه به عرفان نرسد، ابتر است؛ منقطعالآخر است. / آیت الله #جوادی_آملی
👈 ادامه
✅ @feghheakbar
💢 ملاکهای انتخاب يا تغيير رشته تحصيلی در حوزه يا دانشگاه
✍ استاد ابوالفضل #ساجدی
پرسشهاي متعددي از سوي برخي از كاربران محترم در اين موضوع مطرح شده است كه به اختصار پاسخ مي دهم:
🔸 ملاك انتخاب صحيح رشته چند نكته است:
1️⃣ علاقه: علاقه مهم است اما تعدد علائق، بويژه ناهمگون، مانع موفقيت است.
علاقه قابل افزایش است: هر قدر در يك رشته غور و تحقيق بيشتري داشته باشيد، خلاهاي آن را بيشتر دريابيد و ثمراتي از كار خود در آن رشته ببينيد علاقه فزونتري به آن پيدا مي كنيد.
شايد در آغاز راه، علاقه شما متزلزل شود اما با مقاومت و بكارگيري روش صحيح آموزش و پژوهش، علاقه تقويت مي شود.
2️⃣ توانايي و استعداد
3️⃣ امكانات موجود
4️⃣ نياز زمان: همه رشته هاي علوم انساني با گرايش اسلامي نيازمند پژوهش هستند و در هيچيك نيروي كافي وجود ندارد و پژوهشهاي مورد نياز جامعه فراهم نشده است.
🔸 تا آنجا كه امكان دارد از تغيير رشته بپرهيزيد زيرا ظرفيت و سرمايه وجودي كه در رشته قبلي بكار گرفته ايد بي ثمر مي ماند.
🔸 اگر در رشته هاي علوم انساني دغدغه ي گرايش اسلامي (مانند روانشناسي اسلامي يا اقتصاد اسلامي)، داريد تحصيل در مراكز علمي حوزوي-دانشگاهي ترجيح دارد.
🔸 علاقه مندان به رشته فلسفه اسلامي، كلام و فلسفه دين نيز در اين مراكز بيشتر مي توانند با ابعاد و مباني اسلامي آشنا شوند.
🔸 در دانشگاههاي كشور نيز ظرفيتهاي خوبي براي رشته هاي مذكور فراهم شده است اما بُعد اسلامي در مراكز حوزوي-دانشگاهي قويتر است.
🔸 اگر هم در دانشگاه مشغوليد مي توانيد، همزمان، با ارتباط با مراكز حوزوي-دانشگاهي كه رشته ي مربوطه را دارد، سرفصلها و منابع درسي سطحي كه مشغوليد (كارشناسي، ارشد يا دكترا) را تهيه كنيد و با مطالعه و مباحثه، كاستي بخش اسلامي را جبران نماييد.
▫️ معرفی استاد ابوالفضل #ساجدی👇
https://eitaa.com/sajedi_ir/193
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 راهکار تبدیل پایان نامه کارشناسی ارشد به کتاب: 👇
https://eitaa.com/isi_article/881
حجةالاسلام دکتر محمدجواد اصغری
💢 راهکارهای شهید علامه #مطهری برای تحول در حوزه
شهید مطهری درمقاله «وظایف حوزه های علمیه» طرح وایده اصلاحی خود را درباره حوزه علمیه در دو بخش وظایف اصلی و وظایف فعلی تدوین کرده است.
ایشان درمقاله دیگری، با نگاهی ساختاری ، تحول ساختاری حوزه ها را مورد توجه قرارداده است.
احیای علوم ،احیای روابط علمی- فرهنگی ،روزآمد شدن شیوه های یادگیری، تغییرات آموزشی در راستای پاسخگویی به نیازهای جدید، آشنایی با علوم انسانی، تخصصی شدن رشتههای حوزوی وتوجه به کارکرد و وظایف فرهنگی-تمدنی حوزه های علمیه ازجمله سرفصل های طرح اصلاحی شهید مطهری برای تحول درحوزه هاست.
⭕️ اصلاحات شانزده گانه:
بخش هایی ازطرح اصلاحی شهید مطهری درباره حوزه به این شرح است:
۱. احیای همه علومی که هم اکنون جزو علوم اسلامی محسوب می شود از تفسیر، حدیث، درایه، رجال، فقه، اصول، ادبیات، تاریخ اسلام، تاریخ ملت های مسلمان، کلام اسلامی، فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی، اخلاق اسلامی و منطق اسلامی، با توجه به سیر تحولی و تاریخی آن ها و مشخص کردن نقش شخصیت هایی که در پیشبرد این علوم موثر بوده اند.
۲. حفظ و نگهداری و نگهبانی از مواریث فرهنگی اسلامی، از طریق فهرست کردن و گردآوردن در حد امکان.
۳. برقراری رابطه علمی با همه مراکز علمی اسلامی .
۴. تقویت و ترویج زبان عربی در حد مکالمه کامل.
۵. آشنایی هر فرد لااقل با یک زبان خارجی در حد استفاده از کتاب ها و سخنرانی ها. #زبان_آموزی
۶. تسلط بر ادبیات فارسی در جنبه های ارتباط با فرهنگ اسلامی و شناختن زبان فارسی به عنوان زبان دوم اسلامی.
۷. آشنایی با علوم انسانی جدید .
۸. اطلاع بر فلسفه اخلاق، تعلیم و تعلّم مکاتب اخلاقی گوناگون قدیم و جدیدو مقایسه با اخلاق اسلامی، در حد اجتهاد و تخصص.
۹. اطلاع بر فلسفه تاریخ و تعلیم مکاتب مختلف این فلسفه و روشن کردن فلسفه تاریخ از نظر قرآن، در حد اجتهاد و تخصص.
۱۰. اطلاع بر مکاتب و سیستم های اقتصادی جهان و تعلیم و تعلّم آن مکاتب و روشن کردن اصول اقتصاد اسلامی، در حد تخصص و اجتهاد.
۱۱. شناخت ماهیت تمدن و فرهنگ اسلامی توأم با مقایسه با همه تمدن ها و فرهنگ های دیگر و روشن کردن اصالت آن و ممیّزات آن و معرفی روح این فرهنگ.
۱۲. تاریخ ادیان در حد آشنایی و بیگانه نبودن و احیانا در حد تخصص و اجتهاد.
۱۳. تعلیم مکتب های رایج الحادی معاصر به صورت بسیار دقیق از قبیل مارکسیسم، اگزیستانسیالیسم، نیهیلیسم و غیره و نقد آن ها با موازین اسلامی.
۱۴. تعلیم مکاتب حقوقی قدیم و معاصر و مقایسه با حقوق اسلامی به عنوان حقوق تطبیقی.
۱۵. فلسفه تطبیقی بر اساس تعلیم زنده ترین مکاتب فلسفی معاصر و مقایسه با فلسفه اسلامی.
۱۶. رشته ای و تخصصی شدن علوم اسلامی .
با وجود گذشت بیش از ۴ دهه از تاسیس نظام، دیدگاه های اصلاحی اسلام شناس جامعالاطراف جناب شهید مطهری همچنان از اهمیت راهبردی برخوردار است ... و نادیده گرفتن آنها موجب رکود و رکون و تکبعدی بودن و کمبهرهگی از ابعاد وسیع و عمیق اسلام شده است.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
🍃 #تازه_های_نشر
💎 #معرفی_کتاب
🔸 امامت و ولایت در #عرفان_نظری
🔸 اصطلاحنامه #منطق رواقی
🔸 نمایه موضوعی منابع #فلسفه_اخلاق
🔸 کتابشناسی تفصیلی #عرفان_اسلامی
⭕️ هر چهار اثر به همت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی
✅ @feghheakbar
💢 کژی و خطای طلاب موجب انحراف مردم از «دین»
#امام_خمینی:
چه بسا امورى كه براى عامه مردم مباح است، براى شما (طلاب) جايز نيست، و ممكن است حرام باشد.
مردم ارتكاب بسيارى از امور مباحه را از شما انتظار ندارند، چه رسد به اعمال پست نامشروع، كه اگر خداى نخواسته از شما سربزند، مردم را نسبت به اسلام و جامعه روحانيت بدبين میسازد.
درد اينجاست: اگر مردم از شما عملى كه خلاف انتظار است مشاهده كنند، از دين منحرف می شوند؛ از روحانيت برمیگردند، نه از فرد!
📔 جهاد اکبر، ص۱۳
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 ادبیات التقاطی برخی حوزویان
👈 بخوانید
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar