💢 مواخذه برای انجام مهم و ترک اهم
💢 عقوبت واجب و ترک اوجب
درباره ضرورت اولویتگذاری در برنامهها فراوان شنیدیم. اما چندی قبل مطلبی از آیتالله رجبی_مسئول موسسه امام خمینی (ره)_، از قول مرحوم علامه مصباح شنیدم که میفرمود: ممکن است قیامت بهخاطر پرداختن به واجب(نیاز) مواخده شویم! یعنی از ما سوال شود: چرا به واجب مشغول شدیم؟ لابد در پاسخ میگوییم: این دیگر چه سوالی است! خب، چون واجب بود و دستورالهی و من ملزم به انجامش بودم. گفته میشود با وجود اوجب(اولویت) حق نداشتی به واجب مشغول شوی!
به خود لرزیدم وقتی نه اوجب، نه واجب و نه مستحب، بلکه چهبسا به مکروهات و محرمات مشغول باشیم بجای واجب و اوجب!
✍ صدرامازنی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
ما که در حوزه هستیم نباید خود را کمتر از شیخ انصاری و آخوند خراسانی ببینیم. اگر کمتر از آنها شدیم باید به حال خودمان اشک بریزیم؛ چون اینها جزء اوساط علما هستند. این که حوزه نمی تواند تربیت کند چون گرفتار این امور است که خودش را تامین کند.
اتلاف عمر حقیقت شرعیه نمیخواهد که آیهای درباره آن نازل شود. این وضعیتی که ما داریم اتلاف عمر است؛ با این همه علوم و نوآوری و ... باز ما درگیر تکرار هستیم.
_ آیت الله #جوادی_آملی
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیك یا اباعبدلله
السلام علیك و رحمةالله و برکاته
#شب_جمعه
⭕️ شرط شاگرد امام زمان (عج) بودن، اطلاع و آگاهی از جهان است.
💢 جهانی شدن دین، فهم جهانی میخواهد ...
💢 ما باید از تفکرات و مکاتب موجود در سرتاسر جهان با خبر باشیم، دست ما پر باشد و در مقابل آنها پاسخ داشته باشیم.
💢 این دین که خود به خود بالا نمیآید. باید بکوشید تا دین گسترش پیدا کند؛ این را بر ما واجب کردهاند.
_ علامه #جوادی_آملی
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 غرور و منیت علمی، مانع وحدت حوزه و دانشگاه
وحدت حوزه و دانشگاه یعنی کنار گذاشتن منیت و غرور علمی و مشترکشدن در جهت پویایی. حوزه باید به سمت #کاربردیشدن علوم خود و دانشگاه به سمت #مبناییشدن دروس خود پیش روند. برای برون رفت از دوگانگی آشفتۀ این دو مرکز و عدم کار موازی، میبایست تلاش کرد آنچه مردم و اجتماع مستقیماً با آن سروکار دارند رفع شود؛ به بیان دیگر التزام به رفع مشکلات است که میتواند وحدتآفرین باشد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
💢 مرجع تحقیق بینالمللی
✍ حوزه علمیه تمدن ساز:
ستون فقرات علوم انسانی، سه موضوع است:
۱. انسان شناسی
۲. هستی شناسی
۳. معرفت شناسی
آثار علامه #جوادی_آملی در این حیطهها، منبعی غنی است که جامع قرآن و برهان و عرفان است و میتوان با آنها با دست پُر در مقابل تفکرات الحادی و غیر اسلامی ایستاد.
چند سال پیش بود که در شبکه چهار آقای فؤاد ایزدی با دو تن از دگراندیشان و متاثران از غرب مناظره میکرد و به آنها تاکید میکرد که؛ "ما جوادی آملی داریم".
دریغ از داشتن تنها نیم درصد (۱۰۰۰ نفر) طلبه فاضل مسلط و مجتهد در این سه حیطه.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 باید تفکر خود را اصلاح کنیم
امروز غالباً میبینیم معانی و مفاهیمی که ما از اسلام داریم خاصیت «حیات بخش و ایجاد زندگی» ندارد، پس ناچار باید تجدید نظری در این معانی و مفاهیم بکنیم، شاید مفهوم و تصور ما درباره این معانی و مفاهیم «#اشتباه» باشد، ما باید تصور خودمان را «#تصحیح» کنیم ... یعنی ما باید طرز تفکر و طرز بینش خودمان را درباره اسلام اصلاح کنیم.
📚 مجموعه آثار، ج۲۵، شهید علامه #مطهری، ص۴۶۰و۴۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آثار ویرانگر بیعدالتی بر معنویت جامعه
استاد شهید #مطهری:
اگر در جامعهاى عدالت اجتماعى برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود.
منطق اسلام اين است كه معنويت را با عدالت توأم با يكديگر مىبايد در جامعه برقرار كرد.
در جامعهاى كه #عدالت وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانى به وجود مىآیند. محروميت ها ايجاد عقدههاى روانى مىكند و عقده هاى روانى تولید انفجار؛
يعنى اگر جامعه به تعبير على عليه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقى نمى ماند، بلكه صدها تالى فاسد به همراه خواهد آورد.
يك گروه گرفتار بيماریهايى نظير تفرعن، خودبزرگ بينى و ... مىشوند و گروه ديگر دچار ناراحتیهاى ناشى از محروميت.
سخن درست بگويم نمیتوانم ديد
كه مِى خورند حريفان و من نظاره كنم
📚 مجموعه آثار، (آینده انقلاب اسلامی )ج٢٤، ص: ٢٥٧- با تلخیص و ویرایش جزئی
صرفا یک سوال: برای محاکمه کردن این پنج نفر باید آتشبهاختیار عمل کنیم؟!!
پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيشتر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى میکرد، رهايش میساختند و چون ناتوانى دزدى میکرد، مجازاتش میکردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
یادآوریبرایمشاهدهکلیپسخنرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن.
نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و تحلیل این گوینده به آیدی ارسال نمایید تا در کانال قرار داده شود. (به صورت تحلیلی)
..........................................
نقدهای کانال:
▫️ ۱. خلط مباحث سیاسی و اقتصادی: بله، اگر مثلا امثال میرحسین اعدام شوند فتنه رخ میدهد چراکه ابعاد سیاسی دارد، اما باید دانست که در مباحث مربوط به عدالت، عمده چیزی که محور خواسته مردم است مسائل اقتصادی است؛ لذا اگر امثال جهانگیری و زنگنه (بعد از تبیین آسیبهای جانگداز آنها به جامعه) اعدام شوند نه تنها فتنهای شکل نمیگیرد بلکه امید در جامعه جوانه میزند.
▫️ ۲. ولی فقیه حجیّت دارد و واجبالاطاعه است. اما هر کسی مشاور دارد. همانگونه که امام علی ع به مالک اشتر فرمود "از مشاوران شجاع مشورت بگیر". چراکه مشاور اثر میگذارد. لذا باید خوب مشاوره داد.
▫️ ۳. در منبر مستدل حرف بزنیم. مستدل بودن به این معنا نیست که پیشفرضهای موهوم خودمان را با هر توجیه و ماست و دروازهای، به خورد مخاطب دهیم.
▫️ ۴. باید یادبگیریم و سیره خودمان قرار دهیم که به دور از تحجر و التقاط، تبیین کنیم؛ #بهشتیوار و #مطهریگونه، نه مالهکشی. اگر ابعاد عقلانی جامعه را سیراب نکنیم، #روشنفکران_کاذب و #التقاطی مردم را با خود همراه میکنند.
▫️ ۵. کلیپی در تبیین تفاوت بهشتیها و مطهریها با مالهکشها (کلیک کنید)
▫️ ۶. سوال استاد #رحیم_پور_ازغدی از قوه قضائیه (کلیک کنید)
▫️ ۷. مطالبهگری مردم هم باید تقویت شود و هم باید اجابت شود (کلیک کنید)
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و
نقد و تحلیل ارسالی یکی از حوزویان محترم (عرفان سعیدی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا امام علی (ع) برای ولایت بیست و پنج سال دست به شمشیر نبُرد اما برای عدالت در چهار سال ۳تا جنگ انجام داد؟
_ استاد محسن قنبریان
فرهنگِ دین به ما میگوید همین زنجیری که در روز عاشورای حسینی(ع) وسیله عزاداری است باید از روز یازدهم وسیله بستن دست دزدان و متخلفان باشد. اینچنین فرهنگی باید به وسیله صدا و سیما اشاعه یابد.
آیت الله #جوادی_آملی
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالتخواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلطها، قیاسمعالفارقها و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 عدالت حیرتانگیز امام علی (ع) در بیان رهبری (که باید اجرا کنیم)
رهبر انقلاب:
"عدالت بیاغماض و گسترده و بدون هیچ ملاحظه؛ این #عدالت عجیب و غریب که انسان واقعاً از شنیدن موارد این عدالت حیرت میکند."
بلی؛ حضرت امیرالمومنین(ع) در مقابل برادرش عقیل، همانگونه بود که مقابل معاویه و طلحه و زبیر ایستاد. خودی و غیرخودی نمیکرد!
امیرالمومنین علیهالسلام میتوانستند بگویند چرا باید در اجرای عدالت، این چنین کنم و موجب دشمنی کسانی که روزی در جنگها با پیامبر بودهاند و سوابق مبارزاتی دارند، شوم؟ مصلحت مسلمانان در این نیست که وارد جنگ شویم! اما میبینیم که در حکومتداری، ایشان #هیچ_مصلحتی را بالاتر از #اجرای_عدالت ندانست! تن به #جنگ_داخلی داد اما حاضر به باجدادن و سهمدادن به کسانی که جزو اصحاب پیامبر هم بودند نشد!
حالا حکومت "علیدوستان" چگونه باشد؟ حکومت وقتی در دست دوستداران و محبان علی باشد باید تفاوتی با حکومت دیگران داشته باشد یا خیر؟ امروز که حکومت در دست پیروان حضرت علی (ع) است باید تلاش کنیم خصوصیات حکومتی ایشان را پیاده کنیم وگرنه تفاوتی با دیگران نخواهیم داشت ولو ناممان شیعه باشد!
💢 گامی در راستای اسلامی کردن علوم انسانی و پیشروی علمی و نفوذ حوزه در متن دانشگاه و جامعه، و وحدت حوزه و دانشگاه
🔸 "پایگاه ایرانداک" تنها رسانهای است که رسالههای دکتری و پایاننامههای ارشد در آن به صورت کامل بارگزاری میشود و حتی قابلیت دانلود دارد. از اینرو به شدت مورد توجه و استفاده جامعه علمی کشور است.
🔸 مسئولان حوزه علمیه با رایزنی با مسئولان دانشگاه، اجازه و ورود رسالههای سطح چهار و پایاننامههای سطح سه حوزه علمیه و بارگزاری آنها در این پایگاه اطلاعاتی را محقق کنند تا این خروجیهای حوزه در دسترس جامعه علمی قرار گیرد و دیده شوند.
🔸 تحقق این امر، تاثیراتی قابل توجه در "نفوذ حوزه در علوم انسانی دانشگاه و جامعه" و نیز "وحدت حوزه و دانشگاه" دارد.
✍ حوزه علمیه تمدن ساز
✅ @feghheakbar