eitaa logo
حوزه علمیه تمدن ساز
4.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
555 ویدیو
92 فایل
فضایی طلبگی برای نگاهی راهبردی‌تر و عمیق‌تر ... ✏نقد تحجر ✏نقد التقاط @amin_dehghani ◾صوت @s_feghheakbar
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 مرجع تحقیق بین‌المللی ✍ حوزه علمیه تمدن ساز: ستون فقرات علوم انسانی، سه موضوع است: ۱. انسان شناسی ۲. هستی شناسی ۳. معرفت شناسی آثار علامه در این حیطه‌ها، منبعی غنی است که جامع قرآن و برهان و عرفان است و می‌توان با آن‌ها با دست پُر در مقابل تفکرات الحادی و غیر اسلامی ایستاد. چند سال پیش بود که در شبکه چهار آقای فؤاد ایزدی با دو تن از دگراندیشان و متاثران از غرب مناظره می‌کرد و به آن‌ها تاکید می‌کرد که؛ "ما جوادی آملی داریم". دریغ از داشتن تنها نیم درصد (۱۰۰۰ نفر) طلبه فاضل مسلط و مجتهد در این سه حیطه. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 باید تفکر خود را اصلاح کنیم امروز غالباً می‌بینیم معانی و مفاهیمی که ما از اسلام داریم خاصیت «حیات بخش و ایجاد زندگی» ندارد، پس ناچار باید تجدید نظری در این معانی و مفاهیم بکنیم، شاید مفهوم و تصور ما درباره این معانی و مفاهیم «» باشد، ما باید تصور خودمان را «» کنیم ... یعنی ما باید طرز تفکر و طرز بینش خودمان را درباره اسلام اصلاح کنیم. 📚 مجموعه آثار، ج۲۵، شهید علامه ، ص۴۶۰و۴۶۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آثار ویرانگر بی‌عدالتی بر معنویت جامعه استاد شهید : اگر در جامعه‏‌اى عدالت اجتماعى برقرار نباشد پايه معنويت هم متزلزل خواهد بود. منطق اسلام اين است كه معنويت را با عدالت توأم با يكديگر مى‏‌بايد در جامعه برقرار كرد. در جامعه‏‌اى كه وجود نداشته باشد، هزاران هزار بيمار روانى به وجود مى‌آیند. محروميت ها ايجاد عقده‏‌هاى روانى مى‏‌كند و عقده‏ هاى روانى تولید انفجار؛ يعنى اگر جامعه به تعبير على عليه السلام به دو گروه گرسنه گرسنه و سيرِ سير تقسيم شود، وضع به همين منوال باقى نمى‏ ماند، بلكه صدها تالى فاسد به همراه خواهد آورد. يك گروه گرفتار بيماری‌هايى نظير تفرعن، خودبزرگ‏ بينى و ... مى‌شوند و گروه ديگر دچار ناراحتی‌هاى ناشى از محروميت. سخن درست بگويم نمی‌توانم ديد كه مِى خورند حريفان و من نظاره كنم 📚 مجموعه‏ آثار، (آینده انقلاب اسلامی )ج‏٢٤، ص: ٢٥٧- با تلخیص و ویرایش جزئی
صرفا یک سوال: برای محاکمه کردن این پنج نفر باید آتش‌به‌اختیار عمل کنیم؟!! پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيش‏تر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى می‌کرد، رهايش می‌ساختند و چون ناتوانى دزدى می‌کرد، مجازاتش می‌کردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳ یادآوری‌‌‌برای‌مشاهده‌کلیپ‌سخنرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 منبری برای تخدیر عدالت‌خواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلط‌ها، قیاس‌مع‌الفارق‌ها و تحلیل این گوینده به آیدی ارسال نمایید تا در کانال قرار داده شود. (به صورت تحلیلی) .......................................... نقدهای کانال: ▫️ ۱. خلط مباحث سیاسی و اقتصادی: بله، اگر مثلا امثال میرحسین اعدام شوند فتنه رخ می‌دهد چراکه ابعاد سیاسی دارد، اما باید دانست که در مباحث مربوط به عدالت، عمده چیزی که محور خواسته مردم است مسائل اقتصادی است؛ لذا اگر امثال جهانگیری و زنگنه (بعد از تبیین آسیب‌های جان‌گداز آن‌ها به جامعه) اعدام شوند نه تنها فتنه‌ای شکل نمی‌گیرد بلکه امید در جامعه جوانه می‌زند. ▫️ ۲. ولی فقیه حجیّت دارد و واجب‌الاطاعه است. اما هر کسی مشاور دارد. همانگونه که امام علی ع به مالک اشتر فرمود "از مشاوران شجاع مشورت بگیر". چراکه مشاور اثر می‌گذارد. لذا باید خوب مشاوره داد. ▫️ ۳. در منبر مستدل حرف بزنیم. مستدل بودن به این معنا نیست که پیش‌فرض‌های موهوم خودمان را با هر توجیه و ماست و دروازه‌ای، به خورد مخاطب دهیم. ▫️ ۴. باید یادبگیریم و سیره خودمان قرار دهیم که به دور از تحجر و التقاط، تبیین کنیم؛ و ، نه ماله‌کشی. اگر ابعاد عقلانی جامعه را سیراب نکنیم، و مردم را با خود همراه می‌کنند. ▫️ ۵. کلیپی در تبیین تفاوت بهشتی‌ها و مطهری‌ها با ماله‌کش‌ها (کلیک کنید) ▫️ ۶. سوال استاد از قوه قضائیه (کلیک کنید) ▫️ ۷. مطالبه‌گری مردم هم باید تقویت شود و هم باید اجابت شود (کلیک کنید) ✍ حوزه علمیه تمدن ساز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 چرا امام علی (ع) برای ولایت بیست و پنج سال دست به شمشیر نبُرد اما برای عدالت در چهار سال ۳تا جنگ انجام داد؟ _ استاد محسن قنبریان
فرهنگِ دین به ما می‌گوید همین زنجیری که در روز عاشورای حسینی(ع) وسیله عزاداری است باید از روز یازدهم وسیله بستن دست دزدان و متخلفان باشد. اینچنین فرهنگی باید به وسیله صدا و سیما اشاعه یابد. آیت الله
حوزه علمیه تمدن ساز
💢 منبری برای تخدیر عدالت‌خواهی و خفه کردن آن. نقد خود راجع به مغالطات، خلط‌ها، قیاس‌مع‌الفارق‌ها و
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 عدالت حیرت‌انگیز امام علی (ع) در بیان رهبری (که باید اجرا کنیم) رهبر انقلاب: "عدالت بی‌اغماض و گسترده و بدون هیچ ملاحظه؛ این ‎ عجیب و غریب که انسان واقعاً از شنیدن موارد این عدالت حیرت می‌کند." بلی؛ حضرت امیرالمومنین(ع) در مقابل برادرش عقیل، همانگونه بود که مقابل معاویه و طلحه و زبیر ایستاد. خودی و غیرخودی نمی‌کرد!‏ امیرالمومنین علیه‌السلام می‌توانستند بگویند چرا باید در اجرای ‎عدالت، این چنین کنم و موجب دشمنی کسانی که روزی در جنگ‌ها با پیامبر بوده‌اند و سوابق مبارزاتی دارند، شوم؟ مصلحت مسلمانان در این نیست که وارد جنگ شویم! اما می‌بینیم که در حکومت‌داری، ایشان را بالاتر از ندانست! تن به داد اما حاضر به باج‌دادن و سهم‌دادن به کسانی که جزو اصحاب پیامبر هم بودند نشد! حالا حکومت "علی‌دوستان" چگونه باشد؟ حکومت وقتی در دست دوست‌‌داران و محبان علی باشد باید تفاوتی با حکومت دیگران داشته باشد یا خیر؟ امروز که حکومت در دست پیروان حضرت علی (ع) است باید تلاش کنیم خصوصیات حکومتی ایشان را پیاده کنیم وگرنه تفاوتی با دیگران نخواهیم داشت ولو نام‌مان شیعه باشد!
💢 گامی در راستای اسلامی کردن علوم انسانی و پیشروی علمی و نفوذ حوزه در متن دانشگاه و جامعه، و وحدت حوزه و دانشگاه 🔸 "پایگاه ایرانداک" تنها رسانه‌ای است که رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های ارشد در آن به صورت کامل بارگزاری می‌شود و حتی قابلیت دانلود دارد. از این‌رو به شدت مورد توجه و استفاده جامعه علمی کشور است. 🔸 مسئولان حوزه علمیه با رایزنی با مسئولان دانشگاه، اجازه و ورود رساله‌های سطح چهار و پایان‌نامه‌های سطح سه حوزه علمیه و بارگزاری آ‌ن‌ها در این پایگاه اطلاعاتی را محقق کنند تا این خروجی‌های حوزه در دسترس جامعه علمی قرار گیرد و دیده شوند. 🔸 تحقق این امر، تاثیراتی قابل توجه در "نفوذ حوزه در علوم انسانی دانشگاه و جامعه" و نیز "وحدت حوزه و دانشگاه" دارد. ✍ حوزه علمیه تمدن ساز ✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
هم‌اکنون، یک خانم معتادی که طلای شخصی را (و لو با بیهوش کردن) ربوده را در رسانه (شبکه خبر) آورده‌اند (البته تصویرش را از جلو نشان نمی‌دهند) و با خطاب و عتاب با آن سخن می‌گویند و کار زشت او را به او تاکید می‌کنند و اینکه چرا دیگران را در خطر انداخته ... آن خانم هم اعتراف می‌کند و ... البته بحث روانشناسی آن را هم پیش می‌کشند که می‌تواند این قسمتش ارزشمند باشد. اما سوال اینجاست که چرا ویرانگران کشور اینگونه مورد خطاب و عتاب رسانه‌ای قرار نمی‌گیرند. چرا و راجع به آنان اعمال نمی‌گردد. پیامبر اکرم (ص): اِنَّما اَهْلَكَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَنـَّهُمْ كانوا اِذا سَرَقَ فيهِمُ الشَّريفُ تَرَكوهُ وَاِذا سَرَقَ فيهِمُ الضَّعيفُ اَقاموا عَلَيْهِ الْحَدَّ؛ نابودى مردمان پيش‏تر از شما فقط از آنجا بود كه اگر سرشناسى دزدى می‌کرد، رهايش می‌ساختند و چون ناتوانى دزدى می‌کرد، مجازاتش می‌کردند. / نهج الفصاحه، ح۹۴۳
💢 ملبّس سطح‌دو؟!! ... شرایط را باید ارتقاء داد (سواد فلسفی لازم است). ................................................ حجت‌الاسلام دکتر یحیی (استاد فلسفه دانشگاه تهران): شما بررسی کنید ببیند وضعیت نهادهای رهبری در دانشگاه‌ها مانند دانشگاه تهران چگونه است؟ نهاد مانده است. روحانی داریم که در آن‌جا نماز می‌خواند و اشکال نیز ندارد ولی وقتی جوانِ آن‌جا بحث عقلی را مطرح می‌کند در آن می‌ماند و نمی‌تواند جواب بدهد. اگر یک اشکال و شبهه عقلی درباره وحی کنند نمی‌تواند جواب بدهد؛ در حالی که اگر شرح اشارات، شواهد ملاصدرا، نقد کانت، دکارت و... آشنا بود که در این پرسش‌ها نمی‌ماند. این‌ها فقط در حوزه، فقه، اصول و ادبیات را خوانده‌اند، ولی این‌ دروس به چه میزان درد مردم را دوا می‌کند؟ تنها یک مقدار را حل می‌کند ولی بقیه مسائل مانند احکام جهان بینی و عقلی کجاست؟ چرا مقدمه شهید مطهری بر جهان بینی توحیدش هفت جلد است؟ درد مشخص است و درمان آن نیز مشخص است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 امروز خیلی بیشتر احتیاج داریم رهبر انقلاب: روزی بود که ملاهای بزرگ ما، مجتهدین بزرگ ما برای تحصیل فلسفه، «شدّ رحال» می‌کردند. مثل آخوند خراسانی که در سبزوار پیش حاج ملاهادی رفت و زانو زد و فلسفه خواند. یا بزرگانی از فقها و اصولیین ما که رفتند فلسفه خواندند و آن را فرا گرفتند. امروز از آن روز خیلی بیشتر احتیاج داریم. 🍀 ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
💢 مزایای استفاده از جلسات صوتی (نرم افزار و سی دی) استاد عبدالرسول : امروز اشخاص می‌توانند با استفاده از امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عصر حاضر، در هر مکان و زمانی از محضر هر استادی بهره گیرند. با وجود چنین امکاناتی، می‌توان از راه لوح‌های فشرده بهترین درس‌ها را از بهترین استادانی گرفت که چه بسا دیگر درس مورد نظر را تدریس نمی‌کنند. در این صورت اگر شیوه درس دادن استاد مورد پسند نبود، می‌توان بدون رودربایستی و تعهد اخلاقی، سراغ استاد دیگری رفت. حسن همراهی مجازی با استاد، استفاده از وقت هایی است که در حوزه از بین می‌رود. حدود دو سوم از سال -پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها، وفیات، اعیاد، روزهای بین ایام تعطیل، ماه رمضان، پانزده روز از محرم، پانزده روز از صفر، عید نوروز، تابستان - تعطیل است و حدود ۱۲۵ روز درس خوانده می‌شود. اگر شخص، جمعه‌ها را به فعالیت غیر درسی اختصاص دهد که ضروری هم است و حدود ۲۰ روز از سال را برای مسافرت، خالی از درس بگذارد، ۲۹۰ روز باقیمانده را می‌تواند از طریق سی‌دی، بدون حضور استاد و هم مباحثه درس بخواند و اگر روزی یک درس بخواند، در یک سال، به اندازه حجم درسی بیشتر از دو سال و نیم تدریس رسمی حوزه را بدون احساس خستگی و فشار خواهد خواند. اگر وقت هایی که در ترافیک فعلی تلف می‌شود، دیر آمدن استاد، گپ زدن قبل و بعد از کلاس و گرفتاری‌های مالی طلبه که ممکن است هجرت از زادگاهش را با مشکل مواجه سازد نیز در نظرگرفته شود، بهتر بودن روش مجازی بر حضور فیزیکی نزد استاد روشن‌تر می‌شود. البته حضور نزد استاد صاحب نفس که اخلاقاً مهذب باشد، مانند مرحوم رحمةالله علیه ، علامه رحمةالله علیه، حضرت آیت الله رحمةالله علیه مؤثر و پربرکت است ولی الان چنین استادانی یا نیستند و یا کمتر در دسترس هستند. 🌿 فرازی از استاد عبودیت ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 معنویت تک‌چشمی؛ معنویت سکولار ۱. در برخی مباحث عرفانی، عرفا را به دو بخش تقسیم می‌کنند: الف) عارفی که صرفا وحدت را می‌بیند و قدرت جمع کثرت با آن را ندارد ب) عارفی که علاوه بر فنای در وحدت، به کثرت هم اشراف دارد برخی دسته اول را یک چشمی و دسته دوم را ذوعینین (دو چشمی) معرفی می‌کنند و دسته اول را عارف ناقص و دسته دوم را عارف کامل (که توانسته سیر من‌الحق الی‌الخلق را هم انجام دهد) می‌دانند. ۲. برتری حتی عرفای ناقص بر کسانی که اساسا سیر الی‌الحق انجام نداده‌اند و در کثرات منغمرند و کثرت‌زده‌اند و مقامات معنوی و اشتداد ملکوتی ندارند(وچه بسا برخی از فعالان فرهنگی متاسفانه از همین‌ها باشند)، واضح است ولی فعلا جای بحث ما نیست. ۳. از این رو، هر کسی که مسئولیتی پذیرفته حق ندارد صرفا در عالم وحدت سیر کند و از امور خلق غافل باشد ۴. بعد از خودمان، مردم را نیز باید به این مقامات (جمع وحدت و کثرت و جمع عرفان و سیاست و جمع عبادت و ظلم ستیزی) آگاه کرد ۵. اساسا یکی از اسماء و اوصاف مهم خداوند سبحان، عدل و عدالت وی است؛ لذا، اقامه عدل (چه با دفاع از مظلوم و چه با سرکوب ظالم و چه با رسوا کردن و تشهیر ظالم در برخی موارد که فقه علوی گفته و سیره علوی بوده) باعث سریان عدل الهی تا نشئه طبیعت و اجتماع می‌شود و مظهریت جامعه برای اسم و وصف عدل الهی به فعلیت می‌رسد. نتیجه این‌که: با این امر، ذکر بزرگ خداوند (=عدالت وی) در جامعه قوام می‌یابد و متجلی می‌شود. پ‌ن: نوشته‌های روی کلیپ از بنده نیست / درصدد برچسب زدن به کسی نیستم، صرفا خواستم تبیین کنم. ✍ امین دهقانی ♦️حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
آیت‌ الله : 🔸 خدمات و اقدامات زیادی در حوزه تحول علوم انسانی انجام شده است و در این زمینه با خلأها و نقصان‌هایی مواجه هستیم. ▫️ ۱. فقه: فقه به صورت فعال و انفعال عمل می‌کند. جهت‌دهی و پیشگامی دارد که با دخالت بیشتر اقتضائات زمان و مکان در آن می‌تواند کاراتر و کارآمدتر عمل کند. ▫️ ۲. فلسفه: اخیرا مقرر شد که کرسی‌های غیر از حوزه فقه از جمله فلسفه، کلام، تفسیر و... داشته باشیم که از این ظرفیت نیز می‌توان در جهت تحول علوم انسانی استفاده کرد. ▫️ ۳. تفسیر: در حوزه تفسیر علامه طباطبایی مباحث خوبی مطرح کرده‌اند و در این حوزه نیز با کیفیت مشابه کارهای علامه در حوزه‌های تخصصی نیازمند و هستیم. متن کامل ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar