💢 شرایط تحصیل فلسفه از نظر #فارابی
۱.جوان باشد.
۲.مزاج و بدن سالم داشته باشد.
۳.از جهت تربیت به آداب نیکان پرورش یافته باشد.
۴. به عنوان مقدمات، قرآن و زبان ( قواعد و نگارش و بلاغت) و علوم شرعی را آموخته باشد.
۵.عفیف و صادق باشد و از فسق و حیله گری و خیانت دوری کند.
۶.درگیر امر معاش نباشد.
۷.اهل رعایت آداب شرعی باشد. هیچ یک از ارکان و آداب شرعی را فرونگذارد.
۸.علم و علما را عظیم الشان بداند.
۹.به غیر از علم و اهالی آن چیز دیگری برایش دارای ارزش نباشد.
«ينبغي لمن أراد الشروع في الحكمة أن يكون
۱. شاباً
۲. صحيح المزاج
۳. متأدباً بآداب الأخيار
۴. و قد تعلّم القرآن و اللغة و علوم الشرع أولاً
۵. و يكون عفيفاً صدوقاً معرضاً عن الفسوق و الفجور و الغدر و الخيانة و المكر و الحيلة
۶. و يكون فارغ البال عن مصالح معاشه
۷. مقبلاً على آداب الوظائف الشرعية غير مخلٍ بركن من أركان الشريعة و لا بأدب من آدابها
۸. معظّماً للعالم و العلماء
۹. و لا يكون لشيءٍ عنده قدر إلا للعلم و أهله
و من كان بخلاف ذلك فهو حكيم زور و لا يُعد من الحكماء.»
📔 بحرالجواهر، ص۱۹، ذیل عنوان فارابی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
در کره هیچ اطلاعاتی در مورد اسلام وجود ندارد. _ جوان کرهای مسلمان شده ............................
لازم است حداقل یک زبان خارجی را فرا بگیریم
#زبان_آموزی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
حوزه علمیه تمدن ساز
استاد رضا #داوری اردکانی: ما در کل فلسفه جدید که از ۵۰ سال پیش آشنا شدیم، دیگر مثل حوزویها و غربی
برنامه ای که از برای تدریس فلسفه در بعضی دانشگاه های کشور تنظیم شده است، شکل خاصی دارد و طوری تنظیم شده است که کسی چیزی یاد نگیرد.
طلاب مدارس قدیم در ابتدای تحصیل به قرائت صرف و نحو مشغول میشوند، بعد از آگاهی و اطلاع از ادبیات عرب به تحصیل کتب منطق میپردازند، بعد از تحصیل یکدوره منطق و فراگرفتن قسمتی از سطوح فقه و اصول، شروع به قرائت به کتب کلامی مینمایند، بعد از تحصیل اطلاعات کافی از علم کلام، شروع به قرائت کتب فلسفی مینمایند، بعد از قرائت اسفار و شفا شروع به تحصیل تصوف علمی می نمایند.
در دانشگاه جمیع این علوم در عرض یکدیگر باید تدریس شود و بدیهی است که به این طریق شخص وارد فلسفه و عرفان که حافظ میراث قدما باشد، ازین محیط بیرون نمی آید.
معلم بیچاره باید مسائل غامض فلسفی و عرفانی را به شاگردی که بوجهٍ مِن الوجوه استعداد فراگرفتن اولیات علم تصوف و فلسفه را ندارد و از استماع کلمات فلسفی و عرفانی دچار حیرت و بهت میشود القاء نماید. بودجه سنگین مصرف میشود و نتیجه گرفته نمیشود.
استاد سید جلال الدین #آشتیانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به بهانه سالروز افتتاح حساب ۱۰۰ امام(ره)
۲۱ فروردین سالروز صدور پیام امام(ره) و افتتاح حساب ۱۰۰ برای حل مسئله مسکن مستضعفین است. مردمی که در این ویدئو فوج، فوج و از هر قشری در کنار هم ایستادهاند نه در صف نان و نفت هستند و نه در صف ارائه کوپن؛ بلکه به دستور امامشان در صف واریز وجه برای خانهدار کردن اقشار مستضعف ایستادهاند! این اولین فرمان اقتصادی امام به فاصله کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب بود که بیانگر جایگاه و اهمیت ویژه مسکن در اندیشه ایشان بود. حال چه شده که از آن حال و هوا به این حال و روز رسیدهایم که عدهای اشخاص حقیقی و حقوقیِ از خدا بیخبر با استثمار همین مردم نازنین، صدها، هزاران و بلکه میلیونها خانه خالی را احتکار کردهاند تا به قیمت لِه شدن اقشار مستضعف، بر دارایی خود بیافزایند؟ ما را چه شده و به کجا میرویم؟ فَأَيْنَ تَذْهَبُون
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
💢 تنها عاملی که مردم را جذب میکند، طهارت ماست.
آیت الله #جوادی_آملی:
هرگز نگوییم فارغ التحصیل شده ایم، ما تا نفس می کشیم باید با علم و تحقیق باشیم، هرگز از تدریس و تألیف و مباحثه دست بر ندارید.
تنها عامل پیروزی ما در انقلاب و دوران دفاع مقدس خدا و اهل بیت علیهم السلام بودند، اگر این سرمایه از ما گرفته شود هم دنیا و هم آخرت خود را از دست می دهیم لذا وظیفه داریم آنچه را دین به ما گفته عمل کنیم، اگر چنین کنیم مردم خود حافظ این نظام خواهند بود، اما مردم اگر دورویی و اختلاس و نجومی ببینند صحنه را ترک می کنند و در این شرایط که مردم در صحنه نباشند رهبر هر چند علی بن ابیطالب علیه السلام، باشد شکست قطعی خواهد بود.
باید صد در صد طیب و طاهر باشیم چراکه تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست. اگر ما آنچه را گفتیم عمل کردیم و خود در صف اول جهاد و شهادت بودیم هرگز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت. روحانیت دو وظیفه دارد: اول اینکه خود طیب و طاهر باشد و دوم راهنمایی و هدایت مردم و همه مسئولین است.
_ دیدار جمعی از حوزهعلمیههمدان مهر ۹۷
♦️ کانال حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 نظام پولی تمدن اسلامی
◽️ فراخوان ارسال آثار علمی با موضوع:
نظام پولی تمدن اسلامی
❇️ موضوعات مقالات:
🔸تاریخچه و ماهیت پول
🔹مبانی فقهی نظام پولی اسلام
🔸مبانی فلسفی نظام پولی تمدن اسلامی
🔹جایگاه پول در نظام اقتصادی اسلام
🔸حکمرانی پول در حکومت اسلامی
🔹پول حقیقی پول اعتباری
🖌زمان و نحوه ارسال آثار:
📝آثار علمی خود را در قالب مقاله یا بسته سیاستی تا تاریخ ۱۰ /۰۲ /۱۴۰۳ به دبیرخانه همایش به نشانی @ghadirololama در پیام رسان ایتا ارسال نمایید.
_ به آثار برگزیده جوایزی تقدیم میگردد.
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماهیت نظام #سرمایهداری با #اقتصاد_مردمی در تعارض است. چه، ابتنای این نظام بر تداول ثروت در دست گروههای خاص است.
اقتصاد مردمی یعنی قرار گرفتن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند. تنها در این حالت است که آزادگی انسان حفظ و فقر و محرومیت رفع میشود.
حوزه علمیه تمدن ساز
ماهیت نظام #سرمایهداری با #اقتصاد_مردمی در تعارض است. چه، ابتنای این نظام بر تداول ثروت در دست گروه
۱. حوزه علمیه میبایست تا الان ۵ درصد ورودی های خود (معادل ۱۰ هزار نفر) را در اقتصاد اسلامی و شناخت مکاتب دیگر اقتصادی، متخصص تربیت میکرد. اما چنین کاری صورت نگرفت، و الان مجامع علمی-دانشگاهی و مدیریتی کشور دارای کاستی فراوان در داشتن اساتید مبرّز اقتصاد اسلامی است.
۲. برخی از دوستان مطالعات و نگاشتههایی در حیطه اقتصاد اسلامی و واکاوی دیگر مکاتب اقتصادی دارند، اما باید دانست که پراکنده خوانی ره به جایی نمیبرد؛ باید در کنار فقه و اصول و علوم حوزوی، تحصیلات عالی رشته رسمی اقتصاد را در دانشگاههای سطح یک گذراند، و سپس صاحب کرسی تدریس رسمی در همان دانشگاهها شد.
۳. این نکته صرفا راجع به رشته اقتصاد نیست، بقیه علوم انسانی را نیز شامل میشود، مانند: سیاست، جامعه شناسی، حقوق، روانشناسی، مدیریت و ...
✍ امین دهقانی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
از تایید فقه معماری تا نفی معماری اسلامی!
نقد و بررسی توسط رمضان #علیتبار در ضمن ۸ نکته(چند پست): 👇
https://eitaa.com/alitabar_ir/1130
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 بررسی سندی و محتوایی روایت 《 فتباً و خیبهً و تعساً لمنتحلی الفلاسفه》( ... پس نابودی و ناکامی باد بر مدعیان فلسفه)
آیت الله #اعرافی بعد از بیان ضعف سندی روایت فوق به بررسی محتوایی آن می پردازد و می نویسد:
حقیقت این است که در این روایت، فیلسوف نماها و مدعیان دروغین فلسفه مذمت شده اند نه فیلسوفان حقیقی و دانش اصیل فلسفه.
در ادامه شواهدی از همین روایت اقامه می شود:
🔶 ۱. 《منتحلی الفلسفه》 در لغت به معنای (فیلسوف نماست) نه فیلسوف حقیقی...
🔶 ۲. در روایت ادامه امده 《... حتی انکروا...》پس مقصود فلسفه الحادی است...
🔶 ۳. حضرت در ادامه از ارسطو که اتفافی بودن عالم را رد کرده، به نیکی یاد فرموده و کار او را ستوده و فرموده است: ...
بنابراین این روایت هم به لحاظ سندی و هم به لحاظ دلالی نمی تواند کراهت مطلق فلسفه ورزی و فلسفه آموزی را اثبات کند و روایت ناطر به مطلق اندیشه ورزی و تاملات عقلانی نیست؛ بلکه سخن درباره الحادی است.
📘 بررسی فقهی فلسفه ورزی و فلسفه آموزی، (خلاصه ص ۱۲۶ تا ۱۲۹ _ برای تفصیل، به کتاب رجوع شود)
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar