🔆 رویکردهای امام موسی صدر در #تمدن_سازی و #امت_سازی (2)
✔️مفاهیم #تمدن_ساز و #امت_ساز در اندیشه امام موسی صدر
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمود روشن همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی در اندیشه
امام موسی صدر خاطرنشان کرد: این اصطلاحات برای امروز جامعه ما نیز اهمیت زیادی دارد و ما را به تمدن و امت سازی می رساند.
1⃣ #همگرایی در برابر واگرایی است به همین جهت است که ایشان اقدام به ساختن مسجد اهل سنت می کند که در بمباران تخریب شده یا به کلیسا می رود و با مسیحیان همراه می شود چون ایشان در سیاست های کلان قائل به اصلی به نام همگرایی هست و آن را هم از قرآن کریم گرفته است.
2⃣ #هماهنگی در برابر تعارض قرار دارد، یکی این که خود نظر و عمل امام موسی صدر با هم هماهنگی دارد و دیگر این که در درون خانواده شیعی هماهنگی ایجاد می کند که این کار را با فعالیت هایی از جمله مجلس اعلای لبنان انجام داد.
3⃣ #همکاری در برابر تنازع قرار دارد، گفت: یعنی به جای این که با هم دعوا کنیم که امکانات و منابع را به هدر می دهد با هم تعاون و تبادل و همکاری داشته باشیم که این مسأله نیز در زندگی ایشان نمود ویژه ای دارد.
4⃣ #همبستگی را در برابر وابستگی قرار داد و اضافه کرد: تمایز تفکر اسلامی از نظام سلطه این است که نظام سلطه همیشه به دنبال وابستگی هستند و می خواهند جهان به بلوک شرق و غرب تبدیل شود ولی ما در الگوی همبستگی به دنبال انسجام هستیم برای تحقق اهداف متعالی که داریم؛ امام موسی صدر دنبال همبستگی است.
امام موسی صدر می گوید ما یک گونه نمی توانیم باشیم ولی یگانه می توانیم باشیم، ما نمی توانیم در هم ادغام شویم ولی می توانیم پیوسته باشیم.
5⃣ #پیوستگی در برابر ادغام قرار دارد، امام موسی صدر می گوید ما یک گونه نمی توانیم باشیم ولی یگانه می توانیم باشیم، ما نمی توانیم در هم ادغام شویم ولی می توانیم پیوسته باشیم
♻️ همه این اندیشه ها در مسیر عدالت و ارزش های توحیدی است و الهی است ولی وقتی به رژیم صهیونیستی می رسد محکم و قاطع می ایستد و واژه شر مطلق را استفاده می کند.
🔸علم دینی از نگاه آیت الله رشاد
✔️در هفتمین نشست هماندیشی #علم_دینی مطرح شد.
♻️گزارش مشروح نشست
👇👇👇👇👇👇
🌐 yon.ir/QCcc1
🆔 @vasael_ir
💢تخصصی کردن فقه به معنای ورود در #نظامات است
📌حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا:
🔹تخصصی شدن فقه بدین معناست که فقه سیاسی، اجتماعی، هنر، هستهای، نظامی و ... داشته باشیم ولی نباید فقه بودن زیر سؤال برود و دانش جدید، اجتهاد و فقاهت را کنار بگذارد، بلکه به گونهای راهبری شود که فقاهت را درون خود داشته باشد.
🔹فقه تخصصی یعنی به کارگیری متد اجتهاد، لذا لازم است که این متد اجتهاد در کلام نیز وارد شده و استنباط شود در حالی که امروز کلام، مبانی اجتهادی را ندارد و صرفا مقداری از مبانی اعتقادی در آن جمع شده است.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/ufYXa
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🆔 @meftaah_com
13.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 فقه نظام
📌موضوع فقه نظام جاییست که فعل مکلّف به فعل دیگران گره خورده باشد
👤 استاد علی رضاییان در مدرسه تابستانه منهاج
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🆔 @meftaah_com
روش شناسی اجتهاد-حسنی و علیپور.pdf
361.8K
♻️مقاله #روش_شناسی_اجتهاد و اعتبار سنجی معرفتی آن
✍دکتر حسنی و دکتر علیپور
🌐کانال فقه نظام ساز:
@feghheumanism
🔸 گزارشی از نشست ماهیت شناسی #فقه_نظام
🔹حجت الاسلام والمسلمین #میرمعزی:
وقتی ما درباره فقه اصغر صحبت میکنیم، میخواهیم که احکام رفتاری دولت و مردم را در یک جامعه استنباط کنیم.
🔸حجت الاسلام والمسلمین #ایزدهی:
فقه نظام باید در عین اینکه تدبیر کننده اداره نظام سیاسی است، مشتمل بر نظام معرفتی نیز باشد که بر اساس رویکردی نظاموار به فقه جهت اداره نظام سیاسی شکل گرفته است. پس فقه نظام با فقه حکومتی متفاوت است. ادبیات فقه حکومتی 20 سال است که وارد فقه شده، ولی فقه نظام کاملاً تازه است و باید محدوده کارکرد و... آن مشخص شود.
🔹حجت الاسلام والمسلمین #مقیمی_حاجی:
نزاع اصلی بین دو تعریف «فقه نظام به مثابه قواعد اداره جامعه» و «فقه نظام ناظر به تمدنسازی، اجرا و تاسیس سازمانها و نهادها» در میگیرد. در اولی نگاه حاکم و محکوم که مکلف خرد و کلان را موضوع قرار میدهد، مبنا است و در معنای دومی باز تعریف شالودههای فقه بر اساس نظامات حاکمیتی مد نظر است.
🔸حجت الاسلام والمسلمین #مقامی:
بیانیه گام دوم بر اساس تجارب ناب و بی بدیل با زیرساختهای اندیشهای فقهی نوشته شده تا افقی نو به روی فقیهان و حوزه فقهی بگشاید تا آنها هم با افق جهانی و با اندیشههای فقهی، زیرساختهای تمدن نوین اسلامی را در عرصههای مختلف زندگی چارهجویی کنند.
📖متن کامل:
🌐 vasael.ir/0003tC
🆔 @vasael_ir
📌اجمالی از دیدگاه استاد ایزدهی درباره ماهیت فقه نظام
#پیش_نشست #ماهیت_شناسی_فقه_نظام
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔸برخلاف فقه فردی که تدبیر کننده زندگی مومنانه مکلفان است، تحقق فقهی که متکفل اداره حکومت دینی است، رهین دو امر میباشد: از یک جهت نظام سیاسی که مستلزم نظاموارگی، ضابطهمندی، هدفداری و کارآمدی قوانین، ساختارها و رفتارهای ناظر به حکومت دینی است. از دیگر جهت فقه به عنوان محور تدبیر شریعتمدار جامعه میبایست واجد منظومهای از اجزاء و ارکان متناسب با شئون مختلف کشور بوده و عهدهدار تدبیر احتیاجات و مشکلات نظام سیاسی و پاسخگوی مسائل اساسی نظام در عرصههای مختلف باشد.
🔹بر این اساس، شاید بتوان فقه نظام را معادل فقه حکومتی فرض کرد. لکن از آنجا که نظام سیاسی، مشتمل بر نظام معرفتی و نظام عینی است، فقه نظام باید در عین اینکه تدبیر کننده اداره نظام سیاسی است، مشتمل بر نظام معرفتی نیز باشد که بر اساس رویکردی نظاموار به فقه جهت اداره نظام سیاسی شکل گرفته است.
🔸با توجه به این مقدمه آن چه میتواند مورد پرسش قرار گیرد چیستی فقه نظام است که مستلزم بحث از «چیستی فقه اداره نظام سیاسی» و «نظام وارگی فقه شیعه جهت تبدیل به نرم افزار اداره نظام سیاسی» است. پاسخ به این پرسش، مستدعی طرح مجموعه پرسش های زیادی است که پاسخ به آن ها میتواند راهگشای فهم «فقه نظام» باشد.
🔹برخی از این پرسشها میتوانند از قرار ذیل باشند:
- نظام وارگی در فقه به چه معناست؟
- آیا فقه، ظرفیّت تأسیس نظام سیاسی را دارد؟
- تمایز فقه متناسب با نیازهای فردی با نیازهای مبتنی بر مقوله جامعه و حکومت چیست؟
- نظام وارگی و نظام مندی فقه چگونه تبیین میشود؟
- فقه نظام بر اساس چه راهکارهایی امکان وقوع مییابد؟
- استنباط نظام واره در فقه چگونه است؟
- ادله نظام وارگی در فقه چیست؟
- ظرفیت ابواب فقه به جهت تأسیس نظام سیاسی به چه مقدار است؟
- ابواب فقه چگونه به عنوان یک مجموعه نظام واره، ذیل تدبیر و اداره نظام سیاسی قرار می گیرند؟
- در فرایند ثابتات و متغیرات شریعت، فقه شیعه، بر نظام سیاسی مشخصّی، منطبق است یا قابلیت قرائتهای مختلف از نظام سیاسی در زمانهای مختلف را دارد؟
- امکان سنجی تبدیل احکام شریعت به قانون در نظام سیاسی چگونه است و چه لوازمی را در بر دارد؟
🔺کانال مناط (مباحث نو در اجتهاد طراز)
@manaatt
📂 #پرونده_ویژه #اربعین و #تمدن_سازی
1⃣ظرفیت اربعین در مسئلهی امتسازی
✍استادمحمدمهدی #میرباقری
http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43733
•┈••✾••┈•
2⃣جلوه گری اربعین در طرازی تمدنی
✍آیتالله #اعرافی
http://meftaah.com/news/2813453
•┈••✾••┈•
3⃣درس های اربعین در عرصه تمدن سازی و امت سازی
✍استاد نجف #لک_زایی
www.mehrnews.com/amp/4749269/
•┈••✾••┈•
4⃣روششناسی مطالعات اربعین
✍استاد #پارسانیا
🌐 https://goo.gl/Ukw4v4
•┈••✾••┈•
5⃣مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی
✍دکتر #موسی_نجفی
http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702
https://goo.gl/qtResR
•┈••✾••┈•
6⃣ #اربعین؛ شاهراه تمدنسازی با تکیه بر استکبارستیزی.
✍حجتالاسلام والمسلمین #قاسم_ترخان
🌐iict.ac.ir/sht
•┈••✾••┈•
7⃣مؤلفههای تمدن سازی اربعین
✍حجتالاسلام والمسلمین بنیادی
http://meftaah.com/news/2413436
•┈••✾••┈•
8⃣هندسه معرفتی عاشورا، اربعین و تمدن اسلامی
✍️ حجتالاسلام والمسلمین احمد عابدی
🌐 http://meftaah.com/news/1813353
•┈••✾••┈•
9⃣از عاشورا تا اربعین؛ از انقلاب تا تمدن
✍ حجتالاسلام والمسلمین مصطفی جمالی
🌐 https://goo.gl/N7s8kW
•┈••✾••┈•
🔹اربعین، سازه ای اجتماعی، جذاب و پر معنا
✍ حجتالاسلام والمسلمین مهدی زاده
http://www.isaq.ir/vdca.0n6k49n6w5k14.html
•┈••✾••┈•
🔹فهم عمق و عظمت اجتماع انسانی در #اربعین؛
✍دکتر مهدی جمشیدی
iict.ac.ir/arbaeiin
•┈••✾••┈•
🔹جایگاه اربعین در تحقق تمدن اسلامی
✍حجتالاسلام والمسلمین مهدویزادگان
http://meftaah.com/news/2813457
•┈••✾••┈•
🔹همایش اربعین در آینده روشن بشریت
✍حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی
🌐 http://meftaah.com/news/3013499
•┈••✾••┈•
🔹کلانهویت اربعین، طلیعه تمدن اسلامی
✍احمد نادری، رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران
🌐 http://meftaah.com/news/0113512
•┈••✾••┈•
🌐کانال فقه نظام ساز:
@feghheumanism
1_115442052.pdf
228.4K
فایل متنی سخنرانی دکتر #احمد_پاکتچی
🌀 الزامات و بایسته های پژوهشی در #رسالههای_دکتری
(با تاکید بر گرایش علوم قرآن و حدیث)
🆔 eitaa.ir/ostadpakatchi