هدایت شده از نشر آثار و دروس حضرت استاد ربانی گلپایگانی
منابع معرفت شناسی.docx
20.3K
علاقهمندان جهت ثبت نام با شماره ۳۳۱۳۱۸۶۱ تماس بگیرند
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
#دانلود_رایگان کتب مرکز تدوین متون درسی حوزه
http://tmd.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=255&pageid=37891
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ببینید
♨️ #پیشنهاد_ویژه
📺 ویژه برنامه روزنه شبکه قرآن از حاشیه های #همایش_ملی_فلسفه_فقه_نظام
🆔 @iictchannel
💢عملیاتی کردن فقه نظام، بدون فقه مقاصدی ممکن نیست!/ سردمدار فقه مقاصد، شهید صدر است
✔️گرامی پور، پژوهشگر حوزه علمیه قم
🔸 در حال حاضر توجه به مقاصد در استنباط از سوی برخی فقها و پژوهشگران زیاد شده است؛ از سردمداران مباحث مقاصدی در شیعه، شهید صدر است که البته عبارت شهید تصریح به نظام دارد نه مقاصد اما قائلین به فقه نظام تصدیق میکنند که عملیاتی کردن نظام بدون توجه به مقاصد ممکن نیست.
🔹فقها مقاصدی در روش استنباط مقاصد چند راه را بیان کردهاند اما عمده راهشان استقراء است که با تجمیع ادله و ظهور مجموعی به برخی مقاصد پی میبرند.
بیشتر بخوانید👈http://yun.ir/e56
@ijtihad
💢 تمام علوم انسانی باید همدوش با فقه پیش رود/ حل مشکلات کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است
🎯 حضرت آیتالله مکارمشیرازى در دیدار آیتالله رشاد و دکتر تهرانچی:
🔰 به جای ترجمه علوم انسانی از منابع خارجی که با فرهنگ ما بیگانه است، باید این علوم در کنار فقه قرار گیرند که خاستگاه آن حوزههای علمیه است. تمام علوم انسانی باید همدوش با فقه پیش برود.
🔰 اساتید حوزه و دانشگاه باید با یکدیگر رابطه تنگاتنگ داشته باشند، در غیر این صورت هم حوزه و هم دانشگاه ضرر میکنند.
🔰 اساس اسلام علم است و این مهم در هر دو نهاد مهم حوزه و دانشگاه وجود دارد. دانشگاهها و حوزهها باید دوش به دوش هم جلو بروند؛ چراکه دشمن از همین همدلی و وحدت هراس و وحشت دارد.
🔰 حل مشکلات کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است. جایی که میتواند از مشکلات کشور گره گشایی کند همین دو نهاد هستند، الان هم اگر میخواهیم اصلاحاتی باشد باید در این دو باشد.
🔰 باید دانشگاهها از فرهنگ غربی کاملاً جدا شوند؛ ما در حوزه هیچ تعصبی در مقابل علوم دانشگاهی نداریم کما اینکه دانشگاهیان نیز نباید تعصبی در این خصوص داشته باشند.
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
صوت کامل نشست اول مناط.mp3
45.43M
🔊 #صوت_کامل اولین نشست مؤسسه #مناط
🌐 #ماهیت_شناسی_فقه_نظام
🔸 با حضور اساتید محترم حجج اسلام: مقامی، ایزدهی، مقیمی، میرمعزی/ دبیر علمی: حجت الاسلام عبدالله محمدی
🆔کانال مؤسسه مناط
@manaatt
1_127334594.pdf
252.9K
▫️مقاله #روش_شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی
✍دکتر حمید #پارسانیا
🔹منتشر شده در مجله پژوهش، سال ۱۳۸۸
@OlomEnsaniEslami
🔸 #روش_شناسی_اجتهاد رهبر معظم انقلاب بر اساس کتاب غنا
#جلسه_اول
✍استاد #مبلغی
👇👇👇
🌐 vasael.ir/000426
🆔 @ravesh_ejtehad
1_148827273.mp3
30.14M
🔹رویکردی تمدنی به «ایمان»، ایمان به مثابه مقوّم تمدن
💎 سخنران: دکتر احمد پاکتچی
🗓 13 اردیبهشت 1394
🆔 @OstadPakatchi
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای 1.mp3
14.61M
✅ فایل #صوتی نشست روش شناسی اجتهاد آیت الله خامنه ای - استاد مبلغی
جلسه اول (1397/9/17)
#اختصاصی_روشنا
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)👇
🆔http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
مجموعه آثار آیت الله #علیدوست به صورت یکجا با 10% #تخفیف و #پست_رایگان با قیمت 360000 تومان عرضه می شود.
➕اگر برای اولین مرتبه است که از کتابگاه خرید می کنید:
✔️ غیر از 10% #تخفیف
✔️ وغیر از #پست_رایگان
✔️ از #15000 تومان هدیه نیز برخوردار شوید، از طریق لینک زیر:
https://basalam.com/ketabeadib/product/195642?ref=O3bN
این کتاب ها عبارتند از:
1. فقه و عقل
2. فقه و مصلحت
3. فقه و عرف
4. فقه و حقوق قراردادها ج1
5. فقه و حقوق قراردادها ج2
6. صراط اندیشه و عمل
7. الفقه و العقل
8. سلسبیل فی اصول التجزئة و الاعراب
9. فقه هسته ای
روش شناسی اجتهادی در کتاب غناء و موسیقی - جلسه دوم.mp3
31.41M
🎙 فایل #صوتی دومین نشست روش شناسی اجتهاد رهبر معظّم انقلاب
❇️ استاد #مبلغی
🔺 موضوع این جلسه: عناصر و اصول روششناختیِ فقهاللّغة و فقهالأقوال معظّمٌله
⏱ تاریخ ۹۸.۹.۲۴
@Qom_khamenei_ir
⚜شخصیت حقوقی در فقه⚜
❇️آیت الله #علیدوست:
🔹یک سوال و یک جواب؛ آیا در شریعت مطهر و فقه موجود چیزی به نام شخصیت حقوقی داریم که بعد بخواهیم این بحث ها را دنبال کنیم یا نداریم؟
جواب اجمالی: بله، داریم اما فی الجمله. یعنی نفی مطلق که راه شخصیت حقوقی را به کلی ببندیم غلط است، اما قبول مطلق و بدون قید و شرط نیز غلط است.
🔸برخی از بزرگان در اخذ به شخصیت حقوقی افراط کرده اند نظیر صاحب عروه که می فرماید حاکم برای فقراء به ذمه زکات قرض بگیرد و زکات را مدیون کند، یعنی ایشان برای زکات شخصیت حقوقی درست می کند و بعد آثار آن از مالکیت و دین را بر او مترتب می کند.
🔹نظریه تکلیف مجتمع بما هو مجتمع تصور درستی ندارد. از این رو شرکت سهامی مکلفان نیز به جهت اثر عقاب و ثواب مشاع، تصویر درستی نخواهد داشت، هر کس که در راس هرم قدرت قرار دارد اعم از فقیه یا پادشاه و آن بخشی از هرم قدرت که متصدی اجراء حدود است، مکلف و موظف است. در نتیجه در نظریه شخصیت حقوقی، هر نظری مطرح می شود باید قابل تصور باشد.
🔸در رابطه با شخصیت حقوقی باید به آثار فقهی آن ملتفت باشیم که نسبت این شخصیت با احکام تکلیفی چگونه خواهد بود زیرا شخصیت حقوقی نمی تواند مکلف به احکام تکلیفی باشد و اگر بازگشت احکام وضعی به احکام تکلیفی باشد این شخصیت مختل می شود.
🔹 اما اگر همچون مبنای آخوند معتقد به جعل مستقل برای احکام وضعی باشیم در اینصورت تصور شخصیت حقوقی برای نهاد های غیرحقیقی بدون اشکال خواهد بود، همچنین احکام تکلیفی متوجه متصدی و متولی شخصیت حقوقی خواهد بود که باید عهده دار امور او باشد.
🌐 vasael.ir/00042k
🆔 @vasael_ir
1_153470357.mp3
7.95M
💢 اهمیت آموختن #هرمنوتیک و #معرفت_شناسی برای #طلبه_ها
❇️ استاد #ربانی_گلپایگانی
📅۲۵ آذر ۹۸
@kharejkalam
@feghheakbar
💢حجتالاسلام مؤذنی، مترجم آثار شهید صدر:
🔹اساساً کلمه «فقه نظام» مربوط به شهید صدر نیست. آنچه مربوط به اندیشه شهید سید محمدباقر صدر است، «فقه نظریه» و «فقه مذهب» است.
🔹استاد رشاد به شهید صدر نسبت میدهند که ایشان معتقد هستند میتوانیم نظامات متعددی داشته باشیم و گویی این نظامات متعدد به این معناست که ما در خود اسلام نظامهای متعددی داریم! در حالی که شهید صدر به انواع مختلف عبارات، تفاوت نفسالامر مکتب و اکتشاف مکتب را توضیح دادند.
تفصیل گفتگو👈 https://b2n.ir/296625
🆔 @ijtihad
فقه مقاصدی ضرورتی خطرناک!
❇️ آیت الله #علیدوست:
🔸 استفاده از مقاصد در استنباط احکام یک ضرورت خطرناک است. ضرورت است به این دلیل که اگر نباشد همان اطلاق اتوبوسی و فقه ابوحنیفه پیش میآید.
🔹 خطرناک است که اگر اهلش وارد نشوند در فضای ژورنالیستی جا باز میکند و به نظر بنده عالمان متعدد باید وارد مباحث شوند و نباید دست افرادی بیفتد که چند واحد فقه گذراندهاند. ما باید ضابطه را بیان کنیم.
🔸 به مقاصد از دو طریق میتوان دست یافت. یکی از طریق عقل که ما به این نتیجه برسیم شارع این اهداف را در تشریع مقررات داشته است. یک راه دیگر برای کشف مقاصد، نصوص مبین مقاصد است.
🔹 اگر مدرک مقاصد عقل باشد، عقل چون خودش مدرک است، الزامی بودن یا تحسینی بودن را میفهمد. معنا ندارد که عقل بگوید من این را مصلحت میدانم ولی نمیدانم که ضروری است یا ضروری نیست. اینطور موارد که اصلاً غلط است بگوییم که عقل وجهش را نمیفهمد.
🔸 اما بیاییم سراغ نصوص دینی؛ اگر ظهور دارد در یک مصلحت تحسینی و تکمیلی و ... نمیشود چیزی از مقاصد باشد و از ضروریات نباشد. حالا این ضرورت را یا نص دلالت دارد و یا با عرضه به عقل الزام آن فهمیده میشود.
📖گزارش کامل وسائل:
🌐 vasael.ir/00042z
🆔 @vasael_ir
✔️جدیدترین کتاب شهید مطهری
🌐 نظام خانوادگی اسلام 🕌
📖توضیحات بیشتر و خرید👇
http://motahari.org/?fkeyid=&siteid=1&pageid=234&bid=247
🔸کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
✔️استاد #مبلغی در نشست «فقه مقاصدی»:
💢 #مقاصد زمانی حجیت پیدا میکنند که تبدیل به #مناط شوند
🔹متن کامل گزارش:👈 https://b2n.ir/996315
🆔 @ijtihad