eitaa logo
فقه نظام ساز
608 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨ برنامه های پنجشنبه 6 مهر 1400 شفابخشی در حرم های مطهر (حجت‌الاسلام والمسلمین سیدشهاب الدین دعایی) ساعت 8:30 تا 9:30 🔻https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/shafa 🔻http://Instagram.com/isin_ir 🔻http://eitaa.com/nhrazavi روش شناسی فقه تمدنی (حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ عبدالحمید واسطی) ساعت 10 🔻https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/m-c-j 🔻http://Instagram.com/isin_ir
🔰 اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی راه اندازی شد 🔹حوزه/ حجت الاسلام همتی با بیان اینکه علوم انسانی امروزه با پیشرفت های عقلی و تجربی توانسته است حوزهای مختلف امور انسانی را کشف و مدیریت کند، گفت: مجتهد امروز مخصوصاً در جایگاه حکومت نمی تواند بدون توجه به موضوع و نیز در دست داشتن نبض امور به مدیریت دینی کشور بپردازد. 🔹حجت الاسلام حیدر همتی، رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اعلام این خبر، گفت: با توجه به تحولات روز افزون و لحظه ای و سریع جوامع، فهم از موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پیچیده و دارای لایه های مختلفی شده است. از این رو مجتهد امروز مخصوصاً در جایگاه حکومت نمی تواند بدون توجه به موضوع و نیز در دست داشتن نبض امور به مدیریت دینی کشور بپردازد. 🔹وی گفت: تحول در موضوعات و فهم دقیق آن مقتضی در صدور حکم است و تحلیل و فهم موضوع در نسبت با نظام های دیگر نیز ضرورت دارد. بر این اساس این مرکز با تلاش اندیشمندان در حوزه موضوع شناسی بسته های نظام مسائل را تولید ودر اختیار فقیه قرار خواهد داد. https://www.hawzahnews.com/news/989310 💢 کانال فقه نظام ساز https://eitaa.com/feghheumanism
نشست تخصصی: مدل نظام‌سازی قرآن‌پایه 🎙 سخنران: حجه الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم دولابی مدیر مرکز تخصصی فقه نظام 🔎دبیر علمی نشست: دکتر محمد جبارپور رئیس پژوهشکده شهید صدر ⏰زمان: یک‌شنبه 23 آبان‌ماه، ساعت 10 🏡مکان: پژوهشکده شهید صدر، دفتر قم 📍برگزار کننده: اندیشکده نظام‌سازی، کارگروه نظام‌سازی و دولت‌سازی تمدنی لینک مجازی نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔹🔸🔹🔸 📣 https://eitaa.com/feghheumanism
📣 نشست علمی«حوزه علمیه و مسئله معرفت دینی تمدن ساز؛ چالش ها و افق ها» 🎙باحضور: 🔸حجت الاسلام دکتر همتی(مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی- مولف شاخصه های تمدن ساز در معرفت دینی آیت الله خامنه ای) ▪️ویژه طلاب برادر 🕰چهارشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۵ 🕌کتابخانه تخصصی فقه و اصول حوزه علمیه فخریه مروی @feghheumanism
📝 اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی راه‌اندازی شد/ وحدت حوزه و دانشگاه از درون گفت‌وگوی میان فقه و علوم انسانی می‌گذرد 💢 حجت‌الاسلام حیدر همتی، رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی تهران، با بیان اینکه علوم انسانی امروزه با پیشرفت‌های عقلی و تجربی توانسته است حوزهای مختلف امور انسانی را کشف و مدیریت کند، از ایجاد اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی خبر داد. 🔹 فقیه عصر حاضر بدون فهم علوم انسانی در تحلیل مقتضیات زمان و مکان مشکل خواهد داشت. امروزه حتی در حوزه روش‌شناسی فهم متون تاریخی نیز شاهد تحولات گسترده‌ای هستیم که از این امر می‌توان درحوزه اصول استنباط نیز بهره برد. 🔹 یکی از علت‌های منزوی بودن حوزه‌های علمیه در امر جامعه‌سازی و نظام‌سازی در عدم ارتباط با حوزه علوم انسانی است. امروزه روابط اقتصادی و سیاسی تنها در سطح چند مسئله در حد داد و ستد نیست ضمن اینکه حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در هم اثرگذار و اثرپذیر شده است. 🔹 در حال حاضر علوم انسانی صرفاً با ترجمه و بدون توجه به شرایط اعتقادی و فرهنگی انسان مسلمان ترجمه شده است. ضروری است از منظر فقهی مبانی و مسائل و روش علوم انسانی مورد ارزیابی قرار گیرد لذا وحدت حوزه و دانشگاه از درون گفت‌وگوی میان فقه و علوم انسانی می‌گذرد. بنابراین برگزاری نشست‌های علمی تولید درس گفتارها و نیز دوره‌های آموزشی از اهداف این مرکز خواهد بود. 📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25304 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
‏عکس از همت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴‏آیت‌الله سید رضی شیرازی، دانشمند و فعال اجتماعی بزرگی بودند که در ۹۳ سالگی از دنیا رفتند در زندگی‌نامه ایشان چند چیز بسیارجالب بود: ۱- سید رضی نتیجه میرزای شیرازی بزرگ هستند ۲- در ۳۲ سالگی برای دفاع از آرمان فلسطین، به نمایندگی زعیم شیعه آیت‌الله عظمی بروجردی به اردن رفتند ‏۳- در ۳۶ سالگی از استادان دانشگاه تهران بودند که توسط رژیم پهلوی اخراج شدند ۴- از ۳۷ سالگی امامت مسجد شفا در یوسف‌آباد تهران را برعهده گرفتند و تا روزی که توانایی جسمی‌شان اجازه می‌داد، بین مردم بودند و مشکلاتشان را حل می‌کردند ۵- در ۵۱ سالگی توسط گروهک فرقان ترور شدند ‏۶- در تبلیغ دینی بسیار قوی بودند. برای افراد وقت می‌گذاشتند و بیش از ۵۰۰ نفر از همین طریق به اسلام و تشیع گرویدند ۷- شاگردان بسیاری تربیت کرده‌اند و کتابهای مهمی نوشته‌اند. به بیان دیگر کنار فعالیت‌های گسترده اجتماعی و تبلیغ دینی، به تالیف و تدریس اهتمام ویژه داشته‌اند ➕ ‏ایشان آخرین بازمانده فقها و فلاسفه تهران بودند؛ نسلی از بزرگان که ستون‌های حوزه علمیه تهران تشکیل می‌دادند امیدوارم خداوند ایشان را با اجداد بزرگشان محشور فرماید.
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
سفر پاپ به جزیره لسبوس یونان برای دلجویی از مهاجران سرباز روح الله رضوی: 📌 مهاجرینی که پاپ به سراغشان رفته عموما نه هم‌نژاد او هستند و نه هم‌دین او! ❓از مراجع عظام که نه، از علمای نجف هم که هیچ، از فضلای قم می‌پرسم که چرا یک روز قصد عزیمت برای سرکشی از حال و روز مهاجران افغان نمی‌کنید؟ 🆔@tahavol_howze
هدایت شده از فقه نظام ساز
🔴 دکتر همتی تبیین کرد: نقش شهید سلیمانی در فرایند تحقق گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی 🔹مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، گفت: انقلاب اسلامی در گام دوم خود نیازمند خونی بود که جنس آن جنس تمدنی است یعنی فراملی و وحدت‌آفرین و زمینه‌سازی برای ایجاد جبهه جهانی است و خون حاج قاسم سلیمانی پیشران حرکت انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی است. ◀️ متن کامل خبر:👇 🌐 لینک خبر https://www.hawzahnews.com/news/936349 💢 کانال فقه نظام ساز https://eitaa.com/feghheumanism
باز نشر به مناسبت سالگرد شهید قاسم سلیمانی 👈👈
باز نشر به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
هدایت شده از فقه نظام ساز
🌀 حجت الاسلام والمسلمین دکتر همتی تبیین کرد: 🔰 «مولفه های تمدن ساز در خطبه فدکیه» 🔹 مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) با اشاره به فهم تاریخی از سیره اهل بیت(ع)، گفت: امروزه تاریخ شناسی ما از سیره و گذشته تاریخی اهل بیت(ع) بر اساس دو مقوله علم و معنویت صورت گرفته است. از این رو یکی از علت هایی که ما دچار فهم سکولار از سیره اهل بیت(ع) شده ایم بخاطر همین قضیه است. ◀️ متن کامل خبر👇 🌐 لینک خبر https://www.hawzahnews.com/news/935452 💢 کانال فقه نظام ساز https://eitaa.com/feghheumanism
🔴زخم کهنه در حوزه های علمیه⚠️ ✍اعتراف تلخی است ولی به هر حال نمی‌توان مدعی شد که تفکر جدایی دین از سیاست در حوزه‌های علمیه به طور کامل از بین رفته و رگه هایی از آن همچنان در متن یا حاشیه حوزه های علمیه جاری است؛ زخم کهنه ای که هر از چندگاهی سر باز کرده و بهانه ای برای مطرح شدن برخی مباحث فراهم می آورد؛ آن چه اغلب در این مباحث مورد غفلت قرار می‌گیرد راهکارهای ریشه کن شدن این تفکر است؛ صرفا پاسخ به برخی اظهارات -که البته آن هم در جای خود ضروری است- نمی‌تواند منجر به توقف نظریه پردازی این گروه درباره رسالت های حوزه علمیه شود و شایسته و بایسته است که با بررسی عالمانه به منشا و سرچشمه این تفکر پرداخته شود؛ 🔷شاخصه های متعددی برای این جریان می‌توان فهرست کرد که به شرط حیات در یادداشت های بعدی به آن ها پرداخته می‌شود؛ در این یادداشت تنها به یکی از این خصوصیات، اشاره کوتاهی میشود. این جریان در عین عالِم نِمایی و علم گرایی، از بی سوادی مفرط رنج می‌برد؛ بزرگان این جریان را در بهترین حالت می‌توان نامید؛ این افراد در ابوابی از فقه -همچون حیض و نفاس- که سال ها بلکه صدها سال بر روی آن کار شده است تبحر ویژه ای دارند لکن در مسائل روز که مسبوق به سابقه نیست و نیازمند اجتهاد و نوآوری میباشد درمانده اند. آزار دهنده تر آن که این درماندگی را نه به حساب خود که به حساب دین مبین اسلام فاکتور می‌کنند. ✅بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی - آن اسلام شناس حقیقی- در شرح احوالات این گروه‌ها میفرمایند: «اسلام را همچو بد معرفى كرده ‏اند به ما كه ما هم باورمان آمده است كه اسلام [را] به سياست چه! سياست مال قيصر و محراب مال آخوند!- محراب هم نمى‏ گذارند براى ما باشد- اسلام دين سياست است؛ حكومت دارد. شما بخشنامه حضرت امير و كتاب حضرت امير به مالك اشتر را بخوانيد ببينيد چيست. دستورهاى پيغمبر و دستورهاى امام- عليه السلام- در جنگها و در سياسات ببينيد چه دارد. اين ذخاير را ما داريم، عُرضه استفاده‏ اش را نداريم. ذخيره موجود است، همه چيز داريم، نداريم.» صحیفه امام، ج6، ص43 🆔@eghaal https://eitaa.com/feghheumanism
💢 برگزاری سلسله مدارس فصلی «فقه نظام» 📝 دوره اول با موضوع «آشنایی با فقه نظام» 📆 تاریخ برگزاری: چهارشنبه ۲۹ دی لغایت جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ 🔹 دارندگان مدرک کارشناسی دانشگاه و طلاب محترم سطوح عالی امکان حضور در این دوره را برخوردارند. 💻 جهت ثبتنام ،نام و نام خانوادگی خود را به شناسه کاربری @alibaharii در پیامرسان ایتا ارسال نموده و یا از طریق ارسال پیامک به شماره 0993711614 اقدام فرمایید. 🔅هزینه ثبت‌نام: شرکت کنندگان حضوری ۱۰۰ هزار تومان شرکت کنندگان مجازی ۵۰ هزار تومان ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
نقد حجت الاسلام والمسلمین استاد حسن قاسمی بر مبانی وادله آیت الله فاضل در موضوع وجوب واکسن /جناب مستطاب آیت الله اقاجواد فاضل درمجلسی ضمن اقامه ادله ای قائل به وجوب زدن واکسن ضد کروناشدند بنده در ادله ای که آوردند فارغ از نتیجه آن اشکالات و ملاحظاتی دارم:اولادرابتدابحث فرمودند؛علاج (یعنی معالجه) نیاز بشر هست وخداوند دراین امور دخالتی نمیکنند بایدگفت این حرف درست هست لکن حکم شما صحیح نیست چون خداوند در کیفیت برطرف کردن نیاز دخالت میکندواین رادرنیاز به غذاوآب هم که ابتدایی ترین نیاز بشرهست میبینیم که چقدر احکام داریم درمعالجه نیز اینگونه هست خداوند در اصل اقدام آن حرفی نداد لکن درکیفیت آن نظر داردبخصوص اگرتبعات منفی مالی یاجانی وو داشته باشداماثانیابر روایت اولی که مطرح نمودیدبرای حکم به وجوب زدن واکسن از حیث دلالت اشکال وارد است اینکه (لاباس)دلالت برجواز داردنه وجوب وایضا فقره (وان مات)دلالت بجوازمعالجه درصورت احتمال خطر میکند نه بیشترامااشکال اساسی اینست که ربطی به موضوع بحث ندارد از این جهت که بحث در خصوص واکسن زدن افرادی هست که سالم هستند تا مبتلی نشوند ویادیگران رامبتلی نسازندامامورد روایت معالجه شخص مریض هست که احتمال خطر برایش داده میشود بدیهی است که استدلال شما یک نوع قیاس باطل میباشد* در ادامه فرمودیدکه لازم نیست معالجه صد درصد باشد بعد فرمودید روایات صحیح داریم تا آنجا که میشود دنبال درمان نباشید اما نسبت به امراض واگیردار باید نگاه اجتماعی داشته باشیم خوب سوال این است آیا واکسن زدن تنهاراه منحصره میباشد آیا همه راه های دیگر رابررسی کرده اند/اماروایت دوم که بحث فصد ورگ زدن بود همان اشکال رادار که درخصوص خود مریض میباشد/اما تمسک به ایه شریفه ( ولاتلقوا.....)سلمنا که این آیه شامل ترک فعل هم بشوداشکال اساسی انستکه مراداز هلاکت چیست آیا عقاب اخروی هست یاضرردنیوی یا اعم وایاهلاکت قطعی هست یا ظنی وحتی احتمالی وایااحتمال تاچه حد هست ایاعقلائی هست یا ضعیف ودر نهایت اکرمکلف بین دوراهی گیر کند وهردو احتمال خطر داشته باشد کدام راه انتخابش واجب است وبه چه ملاکی واگربین احتمال ضرر به خود وضرربه دیگری متردد شود ایاحکم چیست میشود گفت لازم هست تحمل ضرر کند تا از دیگری دفع شود ولا یقل به احد/به نظر اینگونه استدلال های فقهی اقناعی و در حد عرفی هست ونه اجتهادی بطوری که مستند فتوی شود با تشکر (اقل الطلاب قاسمی حوزه تهران) @feghheumanism
من به نادرستی رشتۀ حقوق را برگزیده بودم؛ خطائی که البته تا پایان آن را پی‌گرفتم! ✍️ هر کتابی خود، داستانی دارد و تاریخی! سال‌ها پیش هنگامی که دست در کار نگارش پایان‌نامۀ دورۀ کارشناسی ارشد بودم، «گرفتار» شدم؛ دریافته بودم که نظام‌ها و ساختارهای حقوقی سخت مثأثر از بنیادها هستند، بنیادهائی که در طول تاریخ، اندک اندک خود را برکشیده‌اند و روبنا را ساخته‌اند. 👤 یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین این بنیادها، فهم و روی‌کرد انسان به خودش، به این هستی شگفت‌انگیز، به است. آیا «انسان» وجود دارد؟ (نوع مشترکی به نام «انسان» هست؟) ما کیستیم؟ سرشت ما چیست؟ نیک یا بد؟ در آغاز چه بوده‌ایم؟ در پایان چه خواهیم بود؟ مجبوریم که چنان باشیم یا مختاریم؟ نیک‌بختی و سعادت ما در چیست؟ 💫 ما دل در گرو امامانی داریم که آنان را معصوم و هادی می‌دانیم؛ سخنانشان برای ما حجت است، تکیه‌گاه است. پس شایسته بود و هست که برای یافتن پاسخِ پرسش‌هائی به این سترگی، سَری به دریای دانش‌شان بزنیم. 📜 بازگشت و سرزدن به و جستجو در سخنان آنان، روش و شیوه‌ای می‌جست، این شد که نوشته‌ای سامان یافت تا امکان و روش رجوع به آن سخنان نورانی از سوی نویسنده روشن شود (کتابی است در دست نشر). [👈 کتاب «امکان و روش اعتماد به روایات»] 📖 از سوئی، ما در دانشگاه آموزش دیده بودیم و با آثار بزرگانی چون استاد شهید مطهری (ره) آشنا بودیم، از سَر علاقه کتب اندیشمدان حوزۀ را نیز می‌خوانیدم، تقریباً تمامی این آثار از مفهومی بنیادین در اندیشة دینی سخن می‌گفتند که «امّ المسائل» شناخت دین و انسان بود: «فطرت»، فطرت به مثابۀ هستۀ اصلی انسان، چنان توانی داشت تا روی‌کرد را سر و سامان دهد و در برابر تئوری‌های غربی و شرقی انسان‌شناختی سکولار بایستد. 👀 اما مدعیات روی‌کرد فطرت مدعیاتی بود که با روزمرۀ ما، با داده‌های ، و حتی با که بر کل تاریخ از منظر دینی حاکم بود، سازگار نمی‌نمود؛ 😕 🌪 نبود سازگاری، پژوهشگر را به این سوی می‌کشاند تا با خوانش دوباره منابع اصیل و دستِ اول، میزان قوت نظریه را بسنجد. این انگیزه‌ای بود برای آغاز تحقیقی در منابع روائی شیعه در موضوع «انسان». 🌤 اما به آرامی برای نویسنده روشن شد که پایه‌ای‌ترین معنائی که در روایات برای توضیح بنیاد هستی و سرشت انسان و به تبع، توانائی عقل و نیروهای هستی‌اش در رسیدن به سعادت و نیک‌بختی به کار برده می‌شود، واژۀ «طینت» است و دیگر واژگان و معانی به پیروی از این پایه و ای بسا برای توضیح و روشن ساختنش به کار برده می‌شود. ☀️ در ادبیات روائی شیعی، «طینت‌ها» هستند که عهده‌دار بیان چگونگی خلق انسان، کیستی و سرشت انسان هستند و «فطرت» جنبۀ کاملاً فرعی دارد؛ 💡روی‌کرد ، علی‌رغم اشکالات ابتدائی که در ذهن ایجاد می‌کند (که مشهورترین‌شان بحث جبر است) مضامین کم و بیش روشن و قابل دفاعی دارد و برخلاف روی‌کرد فطرت، می‌تواند بسیاری از پدیده‌های انسانی در تاریخ و تجربۀ زیستۀ بشری را تبیین نماید و با خوانش کلی روایات از تاریخ انبیاء، آغاز جهان و پایان آن، هم‌ساز است. 🔮 شاید به دلایل تاریخی و اجتماعی، معتقدان به «روی‌کرد فطرت»، فهمی نادرست از روایات فطرت داشته‌اند و مفاهیمی را از روایات برداشت نموده‌اند که منظور و مقصود روایات نبوده است و نه تنها با احادیث طینت، ارواح و قلوب مخالف است بلکه با مضامین روایات فطرت نیز سازگار نیست. 🙄 🚶🏻‍♂️یکی از توضیح روی‌کرد ، مشکل بودن ساخت انگاره‌ها و استعارات متناسب با مفاهیمش است... نظریۀ فطرت غالباً از انسان به مثابۀ «دانه» استفاده کرده است؛ انسان چون دانۀ یک گیاه، در خود «استعداد» رسیدن به یک وجود کامل را دارا است و تنها کافی است تا از این دانه مراقبت شود تا به کمال خود برسد، و الا انحرافات، عارضی هستند ... اما استعاره ساختن برای طینت‌ها مشکل است؛ شاید یکی از انگاره‌های ممکن، انگارۀ انسان به مثابۀ «مسافر» باشد. 📚 بخش‌هایی منتخب از کتاب «انسان‌شناسی روائی: طینت یا فطرت» (در دست انتشار) ✍️ به قلم دکتر عطاءالله بیگدلی @Elm_Tamadon