eitaa logo
فقه نظام ساز
609 دنبال‌کننده
758 عکس
28 ویدیو
83 فایل
ارتباط با ادمین @fnhuman
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ استاد : در فقه دو مکتب قم و نجف وجود دارد. 🔹، در استنباطات فقهی ـ به‌ویژه در بخش غیر عبادات ـ به‌عرف و بنای عقلا توجه بیشتری می‌کند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدی‌تر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیم‌نگاهی دارد؛ داده‌های دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار می‌دهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه می‌کند؛ کم‌تر به‌صورت ریاضی فکر می‌کند؛ در استنباطاتش را در نظر می‌گیرد (آن‌ها را در یک نظامی تنظیم می‌کند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و توجه می‌کند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شده‌اند گاه می‌تواند به یک قاعده کلان برسد؛ را در نظر می‌گیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت می‌انگارد. این رویکرد خاص به فقه را من «مکتب قم» می‌نامم و معتقدم که بر قله آن نیز آیت‌الله و شاگردان ایشان ایستاده‌اند. 🔹در برابر این رویکرد، مکتب فقهی دیگری قرار می‌گیرد که می‌توان آن را نامید. این مکتب در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطه مقابل قرار دارد؛ نص‌بسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمی‌گویم عام را انکار می‌کند؛ ولی ترجیح می‌دهد دنبال روایت خاص باشد؛ بسیار فکر می‌کند؛ اصول آن از حد لازم خیلی فربه‌تر شده است و فقه آن، در مواردی نیست؛ بلکه است (ابتنای بیش‌تری بر اصول عملیه دارد). 🔸پی نوشت: نامگذاری مکتب قم و نجف، نیست، بلکه ناظر به روش اجتهاد است، از این رو بسیاری از فقیهان حوزه علمیه قم پیرو مکتب فقهی نجف هستند (مانند آیت الله العظمی تبریزی ره) و بالعکس.
فقه نظام ساز
✅ استاد #علیدوست: در فقه دو مکتب قم و نجف وجود دارد. 🔹#مکتب_قم، در استنباطات فقهی ـ به‌ویژه در بخش
📝نقد استاد بر فرمایش استاد : آنچه به عنوان ذکر کرده اند در واقع مکتب فقهی ایت الله بروجردی است. همانطور که آنچه به عنوان ذکر شده در واقع فقط مکتب آیت الله خویی است. لذا سخن دقیق و جامعی نیست. 👈 ما در مکتب ایت الله موسس را هم داریم که پس از ایشان توسط ایات محقق داماد و اراکی و حاج اقا مرتضی حایری ادامه یافت..مکتب حضرت امام هم که خودش بحثی دارد. 👈در هم مکتب شیخ و اخوند و نایینی را داریم که توسط ایات حکیم و شاهرودی و بجنوردی ادامه یافت. همه این بزرگواران شهرت را جابر و اعراضش را موهن می دانند ..والبحث فی محله. 🍃کانال حدیث آرزومندی https://eitaa.com/muslims_1
هدایت شده از اجتهاد
💢هفتمین نشست هم‌اندیشی علم دینی با ارائه نظریه «ابتناء، فلسفه های مضاف و منطق روشگانی علوم» 👤توسط: استاد علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و رئیس شورای حوزه‌های علمیهٔ استان تهران 🗓زمان: پنجشنبه 11 مهرماه 98 ساعت 9 تا 12 🏢مکان: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
خلاصه نموداری نظریه علم دینی استاد رشاد.pdf
4.16M
خلاصه نمودار نظریه جناب استاد رشاد در باب علم دینی 🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام والمسلمین محمد (مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری): توجه به که توسط استاد پیگیری می شود، امیدواریم به یک ریل گذاری جدیدی در حوزه ها منجر شود و فضای علمی حوزه های علمیه را به نفع نظام و جهان تشیع متحول کند. http://www.hawzahnews.com/news/866301/
🔆 رویکردهای امام موسی صدر در و (1) ✔️چهار لایه مهم در فهم دین 💠حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در مراسم رونمایی از «پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر» ▶️ امام موسی صدر جدا کننده چهار لایه مهم در فهم دین است: سیاست های کلان، سیاست های بخشی، آموزه های تاکتیکی و تکنیکی 1⃣یکی لایه سیاست های کلان بود که از جمله آن نفی سبیل، عدالت، قدرت نظامی بالا و تعاون بر تقوی است 2⃣حوزه دوم عرصه سیاست های بخشی است مثل آموزه های مربوط به سیاست، اقتصاد، خانواده و فرهنگ؛ ایشان از معدود متفکران اسلامی است که وقتی اجزاء دین را بیان می‌ کند می‌ گوید دین شامل چهار بخش اصول، فروع، اخلاق و فرهنگ می‌ شود از جمله ایشان در بخش اقتصاد به تولید و مهارت افزایی فکر می‌ کند. 3⃣بخش سوم در نظر ایشان آموزه های دینی تاکتیکی است تا شما سیاست های کلان و سیاست های بخشی را محقق کنید، از جمله تقیه یک امر تاکتیکی است و برای این که شما به هدف دین برسید در برخی موارد با مشکل مواجه می‌ شوید به شما اجازه می‌ دهند که تقیه خوفی یا مداراتی کنید و اجازه بازگشت از مسیر را ندارید. 4⃣ آخرین بخش در نظر امام موسی صدر بخش تکنیکی است، گفت: این بخش به خود رزمنده مربوط می‌ شود که در صحنه می‌ خواهد اقدام کند یعنی بخش چهارم کاملا فردی و شخصی است و شما در زندگی خود امام موسی صدر می‌ توانید این تکنیک ها را ملاحظه کنید.
🔆 رویکردهای امام موسی صدر در و (2) ✔️مفاهیم و در اندیشه امام موسی صدر حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمود روشن همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی در اندیشه امام موسی صدر خاطرنشان کرد: این اصطلاحات برای امروز جامعه ما نیز اهمیت زیادی دارد و ما را به تمدن و امت سازی می‌ رساند. 1⃣ در برابر واگرایی است به همین جهت است که ایشان اقدام به ساختن مسجد اهل سنت می‌ کند که در بمباران تخریب شده یا به کلیسا می‌ رود و با مسیحیان همراه می‌ شود چون ایشان در سیاست های کلان قائل به اصلی به نام همگرایی هست و آن را هم از قرآن کریم گرفته است. 2⃣ در برابر تعارض قرار دارد، یکی این که خود نظر و عمل امام موسی صدر با هم هماهنگی دارد و دیگر این که در درون خانواده شیعی هماهنگی ایجاد می‌ کند که این کار را با فعالیت هایی از جمله مجلس اعلای لبنان انجام داد. 3⃣ در برابر تنازع قرار دارد، گفت: یعنی به جای این که با هم دعوا کنیم که امکانات و منابع را به هدر می‌ دهد با هم تعاون و تبادل و همکاری داشته باشیم که این مسأله نیز در زندگی ایشان نمود ویژه ای دارد. 4⃣ را در برابر وابستگی قرار داد و اضافه کرد: تمایز تفکر اسلامی از نظام سلطه این است که نظام سلطه همیشه به دنبال وابستگی هستند و می‌ خواهند جهان به بلوک شرق و غرب تبدیل شود ولی ما در الگوی همبستگی به دنبال انسجام هستیم برای تحقق اهداف متعالی که داریم؛ امام موسی صدر دنبال همبستگی است. امام موسی صدر می‌ گوید ما یک گونه نمی توانیم باشیم ولی یگانه می‌ توانیم باشیم، ما نمی توانیم در هم ادغام شویم ولی می‌ توانیم پیوسته باشیم. 5⃣ در برابر ادغام قرار دارد، امام موسی صدر می‌ گوید ما یک گونه نمی توانیم باشیم ولی یگانه می‌ توانیم باشیم، ما نمی توانیم در هم ادغام شویم ولی می‌ توانیم پیوسته باشیم ♻️ همه این اندیشه ها در مسیر عدالت و ارزش های توحیدی است و الهی است ولی وقتی به رژیم صهیونیستی می‌ رسد محکم و قاطع می‌ ایستد و واژه شر مطلق را استفاده می‌ کند.
🔸علم دینی از نگاه آیت الله رشاد ✔️در هفتمین نشست هم‌اندیشی مطرح شد. ♻️گزارش مشروح نشست 👇👇👇👇👇👇 🌐 yon.ir/QCcc1 🆔 @vasael_ir
💢تخصصی کردن فقه به معنای ورود در #نظامات است 📌حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا: 🔹تخصصی شدن فقه بدین معناست که فقه سیاسی، اجتماعی، هنر، هسته‌ای، نظامی و ... داشته باشیم ولی نباید فقه بودن زیر سؤال برود و دانش جدید، اجتهاد و فقاهت را کنار بگذارد، بلکه به گونه‌ای راهبری شود که فقاهت را درون خود داشته باشد. 🔹فقه تخصصی یعنی به کارگیری متد اجتهاد، لذا لازم است که این متد اجتهاد در کلام نیز وارد شده و استنباط شود در حالی که امروز کلام، مبانی اجتهادی را ندارد و صرفا مقداری از مبانی اعتقادی در آن جمع شده است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/ufYXa ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🆔 @meftaah_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 فقه نظام 📌موضوع فقه نظام جاییست که فعل مکلّف به فعل دیگران گره خورده باشد 👤 استاد علی رضاییان در مدرسه تابستانه منهاج ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🆔 @meftaah_com
روش شناسی اجتهاد-حسنی و علیپور.pdf
361.8K
♻️مقاله و اعتبار سنجی معرفتی آن ✍دکتر حسنی و دکتر علیپور 🌐کانال فقه نظام ساز: @feghheumanism
🔸 گزارشی از نشست ماهیت شناسی 🔹حجت الاسلام والمسلمین : وقتی ما درباره فقه اصغر صحبت می‌کنیم، می‌خواهیم که احکام رفتاری دولت و مردم را در یک جامعه استنباط کنیم. 🔸حجت الاسلام والمسلمین : فقه نظام باید در عین اینکه تدبیر کننده اداره نظام سیاسی است، مشتمل بر نظام معرفتی نیز باشد که بر اساس رویکردی نظام‌وار به فقه جهت اداره نظام سیاسی شکل گرفته است. پس فقه نظام با فقه حکومتی متفاوت است. ادبیات فقه حکومتی 20 سال است که وارد فقه شده، ولی فقه نظام کاملاً تازه است و باید محدوده کارکرد و... آن مشخص شود. 🔹حجت الاسلام والمسلمین : نزاع اصلی بین دو تعریف «فقه نظام به مثابه قواعد اداره جامعه» و «فقه نظام ناظر به تمدن‌سازی، اجرا و تاسیس سازمان‌ها و نهادها» در می‌گیرد. در اولی نگاه حاکم و محکوم که مکلف خرد و کلان را موضوع قرار می‌دهد، مبنا است و در معنای دومی باز تعریف شالوده‌های فقه بر اساس نظامات حاکمیتی مد نظر است. 🔸حجت الاسلام والمسلمین : بیانیه گام دوم بر اساس تجارب ناب و بی بدیل با زیرساخت‌های اندیشه‌ای فقهی نوشته شده تا افقی نو به روی فقیهان و حوزه فقهی بگشاید تا آن‌ها هم با افق جهانی و با اندیشه‌های فقهی، زیرساخت‌های تمدن نوین اسلامی را در عرصه‌های مختلف زندگی چاره‌جویی کنند. 📖متن کامل: 🌐 vasael.ir/0003tC 🆔 @vasael_ir
📌اجمالی از دیدگاه استاد ایزدهی درباره ماهیت فقه نظام 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔸برخلاف فقه فردی که تدبیر کننده زندگی مومنانه مکلفان است، تحقق فقهی که متکفل اداره حکومت دینی است، رهین دو امر می‌باشد: از یک جهت نظام سیاسی که مستلزم نظام‌وارگی، ضابطه‌مندی، هدف‌داری و کارآمدی قوانین، ساختارها و رفتارهای ناظر به حکومت دینی است. از دیگر جهت فقه به عنوان محور تدبیر شریعت‌مدار جامعه می‌بایست واجد منظومه‌ای از اجزاء و ارکان متناسب با شئون مختلف کشور بوده و عهده‌دار تدبیر احتیاجات و مشکلات نظام سیاسی و پاسخ‌گوی مسائل اساسی نظام در عرصه‌های مختلف باشد. 🔹بر این اساس، شاید بتوان فقه نظام را معادل فقه حکومتی فرض کرد. لکن از آنجا که نظام سیاسی، مشتمل بر نظام معرفتی و نظام عینی است، فقه نظام باید در عین اینکه تدبیر کننده اداره نظام سیاسی است، مشتمل بر نظام معرفتی نیز باشد که بر اساس رویکردی نظام‌وار به فقه جهت اداره نظام سیاسی شکل گرفته است. 🔸با توجه به این مقدمه آن چه می‌تواند مورد پرسش قرار گیرد چیستی فقه نظام است که مستلزم بحث از «چیستی فقه اداره نظام سیاسی» و «نظام وارگی فقه شیعه جهت تبدیل به نرم افزار اداره نظام سیاسی» است. پاسخ به این پرسش، مستدعی طرح مجموعه پرسش های زیادی است که پاسخ به آن ها می‌تواند راه‌گشای فهم «فقه نظام» باشد. 🔹برخی از این پرسش‌ها می‌توانند از قرار ذیل باشند: - نظام وارگی در فقه به چه معناست؟ - آیا فقه، ظرفیّت تأسیس نظام سیاسی را دارد؟ - تمایز فقه متناسب با نیازهای فردی با نیازهای مبتنی بر مقوله جامعه و حکومت چیست؟ - نظام وارگی و نظام مندی فقه چگونه تبیین می‌شود؟ - فقه نظام بر اساس چه راهکارهایی امکان وقوع می‌یابد؟ - استنباط نظام واره در فقه چگونه است؟ - ادله نظام وارگی در فقه چیست؟ - ظرفیت ابواب فقه به جهت تأسیس نظام سیاسی به چه مقدار است؟ - ابواب فقه چگونه به عنوان یک مجموعه نظام واره، ذیل تدبیر و اداره نظام سیاسی قرار می گیرند؟ - در فرایند ثابتات و متغیرات شریعت، فقه شیعه، بر نظام سیاسی مشخصّی، منطبق است یا قابلیت قرائت‌های مختلف از نظام سیاسی در زمان‌های مختلف را دارد؟ - امکان سنجی تبدیل احکام شریعت به قانون در نظام سیاسی چگونه است و چه لوازمی را در بر دارد؟ 🔺کانال مناط (مباحث نو در اجتهاد طراز) @manaatt
پرونده اربعین و تمدن سازی 👇👇👇👇👇👇👇👇👇
📂 و 1⃣ظرفیت اربعین در مسئله‌ی امت‌سازی ✍استادمحمدمهدی http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43733 •┈••✾••┈• 2⃣جلوه گری اربعین در طرازی تمدنی ✍آیت‌الله http://meftaah.com/news/2813453 •┈••✾••┈• 3⃣درس های اربعین در عرصه تمدن سازی و امت سازی ✍استاد نجف www.mehrnews.com/amp/4749269/ •┈••✾••┈• 4⃣روش‌شناسی مطالعات اربعین ✍استاد 🌐 https://goo.gl/Ukw4v4 •┈••✾••┈• 5⃣مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی ✍دکتر http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702 https://goo.gl/qtResR •┈••✾••┈• 6⃣ ؛ شاهراه تمدن‌سازی با تکیه بر استکبارستیزی. ✍حجت‌الاسلام والمسلمین 🌐iict.ac.ir/sht •┈••✾••┈• 7⃣مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین ✍حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی http://meftaah.com/news/2413436 •┈••✾••┈• 8⃣هندسه معرفتی عاشورا، اربعین و تمدن اسلامی ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی 🌐 http://meftaah.com/news/1813353 •┈••✾••┈• 9⃣از عاشورا تا اربعین؛ از انقلاب تا تمدن ✍ حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جمالی 🌐 https://goo.gl/N7s8kW •┈••✾••┈• 🔹اربعین، سازه ای اجتماعی، جذاب و پر معنا ✍ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زاده http://www.isaq.ir/vdca.0n6k49n6w5k14.html •┈••✾••┈• 🔹فهم عمق و عظمت اجتماع انسانی در ؛ ✍دکتر مهدی جمشیدی iict.ac.ir/arbaeiin •┈••✾••┈• 🔹جایگاه اربعین در تحقق تمدن اسلامی ✍حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌زادگان http://meftaah.com/news/2813457 •┈••✾••┈• 🔹همایش اربعین در آینده روشن بشریت ✍حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی 🌐 http://meftaah.com/news/3013499 •┈••✾••┈• 🔹کلان‌هویت اربعین، طلیعه تمدن اسلامی ✍احمد نادری، رئیس مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران 🌐 http://meftaah.com/news/0113512 •┈••✾••┈• 🌐کانال فقه نظام ساز: @feghheumanism
1_115442052.pdf
228.4K
فایل متنی سخنرانی دکتر 🌀 الزامات و بایسته های پژوهشی در (با تاکید بر گرایش علوم قرآن و حدیث) 🆔 eitaa.ir/ostadpakatchi
1_115433595.mp3
16.7M
سخنرانی دکتر احمد الزامات و بایسته های پژوهشی در
🔰 نظام سازی از منظر شهید صدر ✍ یادداشت حسین بابایی مجرد؛ عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ⚜️ مشروح یادداشت 🌐 iict.ac.ir/babaeisadr 🆔 @iictchannel
🔰 فراخوان مقالات #همایش ملی "فلسفه فقه نظام" منتشر شد. ⚜️ مشروح خبر: 🌐 iict.ac.ir/feghhnezam 🆔 @iictchannel
کلاس فقه الحکومه استاد رشاد 98/8/9
📌 سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «الگوی نقش‌آفرینی طلاب در دولت‌سازی اسلامی 🔰 اساتید دوره؛ حجج‌اسلام والمسلمین ، ، ، ، ، کشوری، سید جوادی، تجریشی و فلاح 💻 ثبت‌نام: ارسال نام و نام خانوادگی، سال تولد، مدرک تحصیلی، نام حوزه یا دانشگاه محل تحصیل به شماره پیامک 10004124615576 📆 مهلت ثبت‌نام: تا 20 آبان‌ و شروع دوره نیز از 23 آبان‌ماه سال جاری خواهد بود. ⏰ ساعت برگزاری کلاس‌ها: پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8 الی 12 🏠 مکان: قم، خیابان گلستان، حوزه مشکات 🆔 @meftaah_com
علوم انسانی و بیانیه گام دوم انقلاب 🔹بیانیه گام دوم انقلاب توجه ویژه‌ای به علوم انسانی دارد. 🔸با جذب نخبگان به سمت علوم انسانی رشد و پیشرفت ایران سرعت بیشتری به خود می‌گیرد 📖متن کامل مصاحبه: http://www.ihcs.ac.ir/fa/news/18762/
درس هرمنوتیک استاد حجت الاسلام والمسلمین دکتر مختاری
نشست علمی «هوش مصنوعی، ادیان الهی و آینده بشریت، الگوریتم اجتهاد» 🔶 استاد ⚜️ گزارش سخنان استاد👇 🌐 iict.ac.ir/hooshmasnoei 🆔 @iictchannel