فقه ولایت
📢واسطۀ بیواسطه
💬 در لطائف و دقائق این روایت شریف عنایت ویژهای فرمایید. امام سجاد علیهالسلام به «ابوحمزه ثُمالی» فرمودند:
📜 لَيْسَ بَيْنَ اللَّهِ وَبَيْنَ حُجَّتِهِ حِجَابٌ فَلَا لِلهِ دُونَ حُجَّتِهِ سِتْرٌ نَحْنُ أَبْوَابُ اللَّهِ وَنَحْنُ الصِّرَاطُ الْمُسْتَقِيمُ وَنَحْنُ عَيْبَةُ عِلْمِهِ وَنَحْنُ تَرَاجِمَةُ وَحْيِهِ وَنَحْنُ أَرْكَانُ تَوْحِيدِهِ وَنَحْنُ مَوْضِعُ سِرِّهِ؛
🌌 ميان خدا و حجّت او حجاب و مانعى وجود ندارد، پس خداوند جز حجّت خود حجابی ندارد. مایيم درهاى علم خدا، راه مستقيم و كانون علم او، و مایيم بازگوكننده و شرح دهندۀ وحى خدا و استوانههاى اصلى كاخ توحيد او، و مایيم جايگاه راز نهانى او.
🖋 باری، کسی اگر با آستان رفیع و قدوسی ولیّ الله الأعظم، یگانه واسطۀ بیواسطۀ فیض وجود آشنا نشود، به هیچ شأنی از شؤون وجود راه نخواهد یافت، زیرا نامحرمِ با او، بیگانۀ با ذات لا یزال اُلُوهی است و آن ربوبیتی که کُنهِ جوهرۀ عبودیت یاد شده، همانا مُخ مقام نورانیت بلا تعیّن امام علیهالسلام است. امام صادق علیهالسلام فرمودند:
📋 الْعُبُودِيَّةُ جَوْهَرٌ كُنْهُهَا الرُّبُوبِيَّةُ؛
بندگی، حقیقتی دارد که کُنه آن پروردگاری است.
✅ و این نکتۀ لطیفِ عرشی را با تلطیف سِرّ و تدقیق فکر دریاب و وجدان نما که تمام عبادات دینیه، ریاضات شرعیّه و سیر و سلوک شهودیّۀ عرفانیه، از برای اتصال و ارتباط با این نوریّت معظّم است.
📙فیض نیایش، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّه، ص ۱۳۱
📌جهت تهیه این اثر ماندگار با مرکز پخش موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 پیام ارسال فرمایید.
📫 همراه با پست رایگان.
#️⃣ #فیض_نیایش #عمومی #کلام_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🎊 چهارم ربیعالثانی سالروز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام مبارک باد.
🔰حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام میفرماید، از امام هادی علیهالسلام شنیدم که فرمودند:
إِنَّمَا اتَّخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِكَثْرَةِ صَلَاتِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَأَهْلِ بَيْتِهِ.
خداى عزّوجلّ ابراهیم را براى اين جهت خليل خود گردانيد كه بسيار صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهمالسلام میفرستاد.
📚علل الشرائع: ج۱، ص۳۴
#️⃣ #حدیث_ناب #حضرت_عبدالعظیم
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
💬 امام صادق علیهالسلام در یکی از زیارات امام حسین علیهالسلام اینگونه فرمودند:
📜 لعَنَ اللَّهُ مَنْ غَشَّكَ وَخَلَّاكَ؛ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ سَمِعَ صَوْتَكَ فَلَمْ يُجِبْكَ؛
▪️خدا لعنت كند كسى را كه به تو خيانت نمود و تنهايت گذاشت؛ خدا لعنت كند كسى را كه صداى تو را شنيد و اجابت نکرد.
📚كامل الزيارات، ص ۲۳۷
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
📢رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله در «خطبۀ غدیر» در مورد امامزمان عجّلاللهفرجه میفرمایند:
📜 ألَا إِنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمُنَبِّهُ بِأَمْرِ إِيمَانِهِ؛
🌥آگاه باشید، او خبر دهنده از پروردگارش و معرّف ایمان به او است.
📚الإحتجاج (طبرسي)قدسسرّه، ج ۱، ص ۶۴
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
💬«یعقوببن اسحاق» میگوید:
📋 كتَبْتُ إِلَى أَبِي مُحَمَّدٍ أَسْأَلُهُ كَيْفَ يَعْبُدُ الْعَبْدُ رَبَّهُ وَهُوَ لَا يَرَاهُ فَوَقَّعَ يَا أَبَا يُوسُفَ جَلَّ سَيِّدِي وَمَوْلَايَ وَالْمُنْعِمُ عَلَيَّ وَعَلَى آبَائِي أَنْ يُرَى قَالَ وَسَأَلْتُهُ هَلْ رَأَى رَسُولُ اللَّهِ رَبَّهُ فَوَقَّع إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى أَرَى رَسُولَهُ بِقَلْبِهِ مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ مَا أَحَبَّ.
📜 به امام عسکری علیهالسلام نامه نوشتم و از حضرت پرسیدم چگونه بندهای پروردگارش را عبادت کند در حالی که او را نمیبیند؟، حضرت برایم ترقیم فرمودند:
📝ای «ابا یوسف»! آقایم و سَرورم و نعمتدهنده به من و پدرانم، بزرگتر از آن است که دیده شود. پرسیدم: آیا رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله پروردگار خود را دید؟،
🔸 حضرت ترقیم فرمودند: همانا خداوند تبارکوتعالی از نور عظمت خود آنچه را میخواست، بر قلب رسولش نشان داد.
📚الكافی، ج ۱، ص ۹۵
#️⃣ #امام_عسکری #ولادت #حدیث_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌌مسمای نوری امام حسن عسکری علیهالسلام
📋از مُنشئات علمیّۀ امام عسکری علیهالسلام صلوات حُجج طاهره علیهمالسلام است. زیبا اینکه در آن فقره از صلوات که مربوط به ذات مطهر خودشان است عنوان «النُّورِ الْمُضِيءِ، نور تابنده» (مصباح المتهجد، ج ۱، ص ۴۰۵) که حضرتشان بر خویشتن مبارک اطلاق نمودهاند، چشمِ عقل را نوازش میدهد.
پس شرح مختصر این عنوان قدسی بر مبنای عقلانیت ربانی چنین است:
▫️بر اساس حکمت وحیانی خدای سبحان در دار وجود با اسماء حسنای خود به همه چیز تکوّن و تحقق وجودی بخشیده است؛ چنانکه در ادعیۀ مأثوره آمده است:
🔖 «أَسْأَلُكَ بِنُورِكَ الْقَدِيمِ وَأَسْمَائِكَ الَّتِي كَوَّنْتَ بِهَا كُلَّ شَيْءٍ؛ از تو درخواست میکنم به نور دیرینت و نامهایت که با آنها هر چیزی را آفریدی» (إقبال الأعمال، ج ۲، ص ۵۹۶).
🔍 دقت شود آن اسمی که کینونیّت جمیع کائنات بدان قائم است همانا حقیقت نوری محمد و آل محمد صلّیاللهعلیهوآله میباشد کما اینکه فرمودند:
🔖 «نَحْنُ وَاللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى الَّتِي لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا؛ به خدا قَسَم ما نامهای نیکو هستیم که خداوند هیچ عملی را از بندگان نمیپذیرد، مگر به واسطۀ معرفت ما.» (الكافی، ج ۱، ص ۱۴۴).
📖 از نصوص معتبره استظهار میگردد که مدار دایرۀ نظام تکوین و تشریع وجود انوار قدسی ائمۀ هدی علیهمالسلام است (حدوثاً و بقاءً).
برایناساس رصین و متین میتوان گفت که مراد و مقصدِ اعظم از فقه الله الاکبر همانا معرفةُ الامام بالنّورانیّه است.
☀️ تقریر مطلب اینکه خدای متعال از اسمی مکنون و مخزون نور که مبدأ تکوّن باشد را آفرید و بدان نور همه چیز اعم از مجردات و مادیّات را روشن گردانید.
«وَبِاسْمِكَ الَّذِي خَلَقْتَ بِهِ النُّورَ الَّذِي أَضَاءَ كُلَّ شَيْءٍ؛ و به نامت که با آن نوری را آفریدی که هر چیزی را روشن ساخت» (إقبال الأعمال، ج ۱، ص ۴۳۵).
✨ و مهم اینکه آن اسم مکنون که مبدأ تخلّق نور شد مقام نورانیت بلا تعین محمدیّه صلّیاللهعلیهوآله است که از حیث رتبه، وجود متأخر از ذات لایزال الهی و نیز تجلّی اتم و اکمل ذات اقدس ربوبی است و نیز نَفْس نور، حاکی بر مقام نورانیت بالتعیّن محمدیّه صلّیاللهعلیهوآله میباشد.
📃باری، اسماء لفظیّۀ تدوینیّه اسمُ الإسمند، یعنی از برای حقیقت نور محمدیّه صلّیاللهعلیهوآله اسم و نشانه میباشند که فوق بر هر توصیف و تعریف است. به بیان دیگر مُسمیات این اسماء همانا حقیقت محمدیّه صلّیاللهعلیهوآله است که به دو مرتبۀ بالتعیّن و بلا تعیّن منقسم میشود.
▫️چنانکه در ادعیّه آمده: «يَا مَنْ تُسَمَّى بِالْغَفُورِ الرَّحِيمِ؛ ای کسی که به نام بخشنده و مهربان نامیده میشوی» (بحار الأنوار، ج ۹۹، ص ۵۶).
✅ در واقع در این عبارت ما مُسمّای «غفور» و «رحیم» را مخاطب قرار میدهیم نه لفظ و اسم صِرفِ «غفور» و «رحیم» را که این دون مقام منیع توحید است و مورد «غفور» و «رحیم» نیز مُخصص نیست؛ بلکه این قاعده تمام اسماء الهی را شامل است که همۀ اسماء به مُسمّای واحد برمیگردد و آن حقیقت این خاندان عظیمالشأن است.
🔖 محصل کلام اینکه: معنای عنوان نور مُضیء از برای امام حسن عسکری علیهالسلام به این شرح است که در واقع در مقام خویشتابی وحدت نوری را به کثرت نوری مبدّل میفرماید.
و چه نیکوست معرفت به مقام ارفع و امجد حضرت ایشان به این طریق و مبنا تحصیل شود.
🤲اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا مَعْرِفَةَ الْأَئِمَّةِ الطَّاهِرِينَ.
📝 گزیدهای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف.
#️⃣ #امام_عسکری #ولادت #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 فیض کریمه
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #حضرت_معصومه #شهادت #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌌خزائن کریمه
🔍 بر اهل معرفت مخفی نیست که نوعاً مندرجات متن زیارات مأثوره ناظر بر دارایی وجودی مزور است، که با زیارت و درک حضور و به تناسب استعداد و قابلیت و نیز مقدار نور معرفت از ناحیۀ جناب مزور، آن مقامات عالیه به زائر عطاء میشود.
🔖 طبق قاعدۀ معارفی، در متن هر زیارتی یک جمله مرکز ثقل، عمود و قطب است که از آن جمله، سلطان معرفتِ به مزور برای زائر طلوع مینماید.
📖 در متن زیارت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام، که از ناحیۀ حضرت ثامنالائمه علیهالسلام شرف صدور یافته، عبارت عرشی:
🕊 «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ؛ ای فاطمه، برای من در بهشت شفاعت کن؛ چرا که تو نزد خداوند مقامی بس بلند داری» (زاد المعاد، ص ۵۴۸) در حکم قلب و قلّۀ زیارت محسوب میشود.
🎇 در این جملۀ شریف باید شاکلۀ نوریّه و کینونت معصومیّه را مخاطب و لحاظ نمود، زیرا جهت اثباتی مقامات این کریمۀ مُعظّمه متوقف بر جهت ثبوتی ایشان است و بیشک مقام ثبوت جنابشان بر مقام اثبات اقوی میباشد، هرچند نسبت ثبوت و اثبات، نسبت عموم و خصوص من وجه است.
✨ به هر تقدیر: در سراپرده و سرادقات این جملۀ خبریّه که داعی انشاء از آن تلقی میشود، چنان انواری از عالَم لاهوت ربوبی و نیز عالَم قدس و جبروت فاطمی تموّج دارد که باید این عبارت را از خزائن مکنونۀ کریمۀ اهلبیت علیهاالسلام دانست.
📄و به بیان دیگر، این عبارت عرشی در مقام ظهور به مُثابۀ کریمۀ: «وَإِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَما نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ؛ و هیچچیزی نیست مگر آنکه خزانههایش نزد ماست، و آن را جز به اندازۀ معیّن نازل نمیکنیم» (حجر/ ۲۱) است، که حقائقی از بطون آن بر اهلش به قدر معلوم در حال نزول است.
📋 در واقع، این جمله روزنه و جلوهای از خزائن بین الکاف و النون خواهد بود. «إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ؛ چون به چیزی اراده فرماید، کارش این بس که میگوید: «باش»، پس [بىدرنگ] موجود میشود» (یس/ ۸۲).
☑️ باری، زائر عارف را سزاوار است در حین زیارت حضرت معصومه علیهاالسلام نسبت به این جمله، ادب لازم و مُقتضی را مراعات نماید و اهل مراقبه باشد تا که شاید آداب خاصّۀ مراقبات معصومیّه را بدو عنایت فرمایند.
🤲 پس با تمام وجود، خاضعانه و خالصانه کینونت معصومیّه را مخاطب قرار داده و عرضه میداریم: «يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»
📝گزیدهای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف.
#️⃣ #حضرت_معصومه #شهادت #حدیث_ناب #کلام_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
🔹دستورالعملی برای نفی خواطر، با تمرکز بر نور ذات سیّدالشّهداء علیهالسلام
📝 حضرت آیة الله شیخ حسن صافی قدسسرّه از جناب حاج شیخ جعفر مجتهدی قدسسرّه پرسیدند: نظر مبارک حضرتعالی در خصوص نفی خواطر چیست؟ و از ایشان استدعای تعلیم طریقه نمودند.
💬 جناب آقای مجتهدی قدسسرّه فرمودند: آنچه را که ما بدان معتقدیم و تجربه نمودیم و طریقهای را برتر و بالاتر از آن نیافته و نمیدانیم، این است که شخص سالک، همواره توجّه و تمرکز و توسّلی باطنی بر حضرت سيّد الشّهداء علیهالسلام بنماید،
📜 بدان گونه که حالتی از حالات و یا مصیبتها و یا فضائل حضرت را تصوّر و بدان توجّه عمیق داشته باشد و همین توجّه را از فکر تا قلب و از قلب تا فکر خود حرکت دهد و پیوسته متوجه ذات مقدّس حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام بوده و این حالت را آن قدر تکرار نماید که ذهن و قلبش متأثّر و دائم متوجّه و در نهایت مُنغمر در ذات حضرت گردد؛
✅ و در این مقام و مرتبه، نفی خواطر به طور کلّی صورت پذیرفته و به برکت توسّل به حضرت امام حسین علیهالسلام، سالکْ همواره در خاطری امن، به نور احدیّت مَسکن میگزیند.
📚 لالهای از ملکوت، ج ۲، ص ۳۶۴
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت #مفاخر_الشیعه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰 روزی تو خواهی آمد
🌥عیان پنهان
🙋🏻♂️ در بارگاه ملکوتی حضرت معصومه علیهاالسلام همۀ ائمۀ هدی علیهمالسلام را به صیغۀ تخاطب سلام میدهیم؛ اما امام عصر ارواحنالهالفداء را به نحو غیاب عرض ادب میکنیم «السَّلَامُ عَلَى الْوَصِيِّ مِنْ بَعْدِهِ؛ سلام بر وصی پس از او» (زاد المعاد، ص ۵۴۷). وجه این مطلب شاید این باشد که آن جناب در جمیع سلسلۀ اولیاء مظهر اتمّ غیب الغیوبی ذات اقدس باری و تجلّی تامّ عنوان الغیبة الالهیّة است.
📋 بهعبارت دیگر مقام هویت مطلقۀ الهیّه در نشئۀ امکانیّه با غیبت دامنهدار آن حضرت معنا و تجلّی مییابد؛ لذا عرض سلام و ادب ما به پیشگاه اقدسش به نحو غیاب خواهد بود و مهم اینکه نحو خطاب به محضر ولیّعصر عجّلاللهفرجه را باید با مواجهت الهی انجام داد که:
☀️ «السَّلَامُ عَلَى نُورِكَ وَسِرَاجِكَ وَوَلِيِّ وَلِيِّكَ وَوَصِيِّ وَصِيِّكَ وَحُجَّتِكَ عَلَى خَلْقِكَ؛ سلام بر نورت و چراغت و نماینده نمایندهات و جانشین جانشینت و حجّتت بر آفریدگانت» (همان). پس در واقع این عبارات با اینکه سلام به ایشان است؛ امّا در قالب مواجهه و مخاطبه با ذات لایزال ربوبی عرضه می شود. یعنی او را باید در ساحت قدس الهی و توجه الی الله وجدان نمود و پیدا کرد.
📖 شاهد و مؤید این مطلب عبارت عرشی مقدمۀ زیارت پر فیض آل یس است که فرمودند: «فَإِذَا أَرَدْتُمُ التَّوَجُّهَ بِنَا إِلَى اللَّهِ تَعَالَى وَإِلَيْنَا، فَقُولُوا كَمَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: سَلَامٌ عَلَى آلِ يس؛ هر گاه خواستید به واسطۀ ما به خدا و به ما توجه کنید پس بگویید همچنان که خداوند متعال فرموده است: سلام بر خاندان پیامبر» (بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱۷۱)
📜 دفتر نکات، نکتۀ ۴۸۲، (مخطوط)، اثر استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
📷 گزارش تصویری از
مجلس احیاء امر اهلبیت علیهمالسلام در آستانۀ ایام فاطمیّه و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمۀ معصومه علیهاالسلام
🔰در موسسه علمی پژوهشی فقه ولایت
با حضور استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلهالوارف
قم مقدسه
🗓 ۲۶ مهر ۱۴۰۳
#️⃣ #گزارشتصویری #عزاداری #حضرت_معصومه #ایام_فاطمیه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
سخنرانی حاج آقای حسینی.mp3
21.67M
🎤 سخنرانی حجة الاسلام و المسلمین حاج آقای حسینی
✔️در آستانۀ ایام فاطمیّه و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمۀ معصومه علیهاالسلام
🗓 ۲۶ مهر ۱۴۰۳
#️⃣ #عزاداری #حضرت_معصومه #ایام_فاطمیه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
مداحی حاج جواد هاشمی.mp3
6.13M
🎤 مداحی جناب آقای حاج جواد هاشمی
◼️در آستانۀ ایام فاطمیّه و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمۀ معصومه علیهاالسلام
🗓 ۲۶ مهر ۱۴۰۳
#️⃣#عزاداری #حضرت_معصومه #مداحی #ایام_فاطمیه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
مداحی حاج سعید هدایتیان.mp3
11.08M
🎤 مداحی جناب آقای حاج سعید هدایتیان
◼️در آستانۀ ایام فاطمیّه و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمۀ معصومه علیهاالسلام
🗓 ۲۶ مهر ۱۴۰۳
#️⃣#عزاداری #حضرت_معصومه #مداحی #ایام_فاطمیه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🔍حقُّ الناس
💬 عارف بالله مرحوم آیتالله «ملا حسینقلی همدانی» قدّسسرّه در مورد حقالناس نکتۀ ارزشمندی دارند که:
🤲 استغفار برای صاحب حقی که نمیشناسیدش، میتواند به این طریق باشد: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ حَقّاً عَلَیَّ» (رسالۀ امجدیّه، «علامه محمدرضا نجفی» قدّسسرّه، ص ۸۴).
📝 ظاهراً آن مرحوم این مطلب را از این روایت معتبره اقتباس نموده است که از امام صادق علیهالسلام منقول است که از پیامبر صلیاللهعلیهوآله سؤال شد که کفارۀ غیبت چیست؟ آن حضرت فرمود:
📜«تَسْتَغْفِرُ اللَّهَ لِمَنِ اغْتَبْتَهُ كُلَّمَا ذَكَرْتَهُ» (الكافی، ج ۲، ص ۳۵۷).
برای آن کس که غیبتش را نمودی، هر زمان که به یادش افتادی از خداوند طلب آمرزش کن.
📋نکتۀ مهم: در این روایت شریف، مورد مُخصِّص نیست؛ یعنی منحصر به غیبت نمیباشد، بلکه تطبیق اصل کلی بر مصداق است؛ زیرا این دستور از قضایای حقیقیه خواهد بود.
🖋گزیدهای از بیانات استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #عمومی #کلام_ناب #حدیث_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
💬 استاد محقق حاجآقای «موسوی» دامظلّه:
🎖 حاجآقای «عرب» رضواناللهعلیه که در میان ذاکرین اهلبیت علیهمالسلام کمنظیر و دارای امتیازات خاصی بود، چنین میفرمود:
📢 «من در طول عمرم حظّ و بهرهای که در بساط و درگاه سیّدالشّهداء علیهالسلام بردهام، سلاطین و پادشاهان جهان نبردهاند».
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
💬 امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
📜 يا كُمَيْلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَأَنَا أَفْتَحُهُ وَمَا مِنَ سِرٍّ إِلَّا وَالْقَائِمُ يَخْتِمُهُ يَا كُمَيْلُ ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ يَا كُمَيْلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَكُنْ مِنَّا؛
🌿 ای کمیل! هیچ دانشی نیست مگر آنکه من آن را آغاز کنم و هیچ سرّی نیست جز آنکه قائم عجّلاللهفرجه به پایان رساند. ای کمیل! اینان فرزندانی هستند که برخی از آنان از برخی دیگرند و خدا شنونده و داناست. ای کمیل! فقط از ما برگیر تا از ما گردی.
📚تحف العقول، ص ۱۷۱
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🗓 ۲۲ ربیع الثانی، سالروز رحلت حضرت موسی مبرقع علیهالسلام، فرزند بلافصل امام جواد علیهالسلام و برادر امام هادی علیهالسلام
💬 آیت الله جوادی آملی دامتبرکاته فرمودند:
📋عباسیان به این فكر بودند كه موسی مبرقع علیهالسلام را هم به عنوان ابن الرضا علیهالسلام به دربار فرا بخوانند بعد بگویند ابن الرضا علیهالسلام با ما ساخت.
☑️ اما همین موسی مُبَرقَع علیهالسلام مورد سؤالات یحیی ابن اكثم قرار گرفت، این سؤالها را به حضور امام هادی علیهالسلام آورد؛ یكی از سؤالها این بود که اینكه خدا فرمود: اگر دریا مركب بشود و دریاهای دیگر آن را كمک بكنند و به مدد آن بیایند، كلمات الهی تمام نمیشود یعنی چه؟
🔖 وجود مبارک امام هادی علیهالسلام به موسی مبرقع فرمود:
«نَحْنُ كَلِمَاتُ اللهِ الَّتِي لَا تَنْفَدُ وَ لَا تُدْرَكُ فَضَائِلُنَا» (تحف العقول، ص ۲۷۹) بعد از اینكه معنای ظاهری آیه را بیان فرمود، آن مصداق كامل آیه را هم تطبیقاً ذكر فرمودند که: ما كلمات الهی هستیم كه زوال ناپذیریم و فضایل ما به پایان نمیرسد.
#️⃣#رحلت #موسی_مبرقع
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat