فقه ولایت
🎖دُرّ فقاهت
📜 مثنوی دُرّ فقاهت در وصف مرجع عالیقدر جهان تشیع، احیاگر شعائر فاطمیه، حکیم معارف ولویّه، اسدُ الزهراء، شمسُ الفقهاء، حضرت آیتالله معظم حاج آقای وحید خراسانی مُدّظلّهالعالی/ سرودۀ استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّه در وصف استاد بزرگوارشان.
📝 باز نشر به مناسبت ۱۱ دی ماه، سالروز ولادت معظمٌ له
وحید آن دُرّ دریای فقاهت
بود خورشید تابانِ درایت
همه عمرش نثار علم دین شد
رکاب عالِمان را او نگین شد
کمر بسته برای حفظ مکتب
نموده عمر خود را صرف مذهب
به علم و دانش و ایمان و تقوا
وحید است و ندارد هیچ همتا
بتابد از کلامش نور حکمت
دهد بر تشنگان ماء حقیقت
مُجسّم گشته در او سرّ توحید
در او انوار حق را میتوان دید
به فقه الله اصغر او پدیده
ز طوسی تا به انصاری چکیده
به فقه اوسط و علم فضائل
نراقی زنده گردیده است و کامل
به فقه اکبر اما بینظیر است
وحید عرصۀ فقه کبیر است
فقیه اولی کو فقه اکبر
مقدّم کرده است بر فقه اصغر
چو احکام الهی کرده روشن
به اصل دین کند فتوا مُزیّن
به درگاه ولایت خاکسار است
حریم اهل عصمت پاسدار است
همه فکر و همه ذکرش ولایت
همه هَمّ و همه غمش امامت
دفاع از حق مولا کرده دائم
براهین رَصین کرده است قائم
ز قرآن و روایات فریقَین
برای اهل بدعت او قَذَیالعَین
بود سیراب از ساقی کوثر
که اینگونه نماید وصف حیدر
کند نفس نفیسش وصف مولا
به تطبیق و به تبیین کرده غوغا
کلام مُنفَعِل را کرده فَعَّال
کنون شیعه کند بر غیر اِشکال
ز تطبیق مذاهب او گذر کرد
معارف را درون مذهب نظر کرد
گشوده باب تبیین در امامت
کند فینفسه توصیف آلعصمت
در او نور تواضع بهر زهرا
تجلی میکند بر چشم بینا
سفارش میکند بر سُور یاسین
برای فاطمه آن نور یاسین
نبوت وَ امامت هر دو این اصل
بود زهرا بر آن دو حلقۀ وصل
بگوید فاطمه مظلومه گشته
به راه مرتضی مهضومه گشته
بپرسد قبر تنها دخت خاتم
چرا پنهان شدی بر اهل عالم
بگوید در صحیحَین آمدهست این
که قلب فاطمه زآن دوست پر کین
از این رو کرده احیای شعائر
نماند ظلم زهرا در سَرائر
زند فریاد و ننشیند در این ظلم
کند آگه خلائق را بر این ظلم
فدک آن نحلۀ خاتم به زهرا
بگوید ظلم امت را به حورا
بگوید از حسین، شاه شهیدان
زند در داغ او چاکِ گریبان
بریزد اشک ماتم در عزایش
نداند هر چه باشد را سزایش
در آن ظلمی که امت بر حسین کرد
کجا تسکین بیابد شیعه زین درد
به مصباح الهدی کردست روشن
چراغ معرفت بر رأس بیتن
دعای عهدِ صبحِ مسجد اعظم
رسد بر گوش و بر جانم هنوزم
مُزیّن مینمودی درس خود را
به ذکر و نام مهدی عجّل الله
سفارش مینمایی اهل ایمان
به یاد حضرت حجت، به قرآن
بخوان قرآن کلام حق تعالی
نما تقدیم قرآنت به مولا
به ربّانیِّ آیاتش هزاران
مقام و رتبه از مهدی نمایان
تو بر من تحفهٔ زهرای ثانی
چو گنجی اندر این دنیای دانی
خداوندا نگهدار از بلایش
بکاه از موسوی عمر و فزایش
🗓تاریخ سروده: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳.
#️⃣ #مفاخر_الشیعه #آیتالله_وحید #شعر
🆔 @feghhevelayat
🎉 ضمن عرض سلام و تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه رجب المرجب، فهرست مطالبِ مربوط به این ماه که از سال اول تا سال گذشته در کانال قرار داده شده است در کانال تلگرام فقه ولایت (https://t.me/feghhevelayat) در اختیار اعضای محترم قرار میگیرد.
برای دسترسی به تمامی مطالب با عضو شدن در کانال تلگرام، مطالب را رؤیت بفرمایید.
🆔 @feghhevelayat
❤️حقائق ذکر قلبی
📿 ذکر قلبی و سرّی از بعضی احادیث استفاده میشود، چنانکه امام باقر علیهالسلام در ذیل کریمۀ «وَاذْكُرْ رَبَّكَ في نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخيفَةً» چنین فرمودهاند:
📜 لا يَكْتُبُ الْمَلَكُ إِلَّا مَا سَمِعَ وَقَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ: «وَاذْكُرْ رَبَّكَ فِي نَفْسِكَ تَضَرُّعاً وَخِيفَةً» فَلَا يَعْلَمُ ثَوَابَ ذَلِكَ الذِّكْرِ فِي نَفْسِ الرَّجُلِ غَيْرُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ لِعَظَمَتِهِ؛
🔸فرشتگان جز آنچه می شنوند را نمینویسند و خدای عزّوجلّ فرموده است: «و در دل خويش، پروردگارت را با تضرع و ترس یاد کن» پس به خاطر بزرگی آن، کسی ثواب این ذکر که در دل شخص صورت میگیرد را جز خدای عزّوجلّ نمیداند.
🔹و در واقع ذکر خدای سبحان تا ملکۀ نفسانی نشود، آرامش صادق پدید نمی آید، زیرا نام خداوند بر لب، همانند آبیاری شاخۀ درخت است که جز گردگیری از درخت اثری ندارد، ولی یاد خدا در دل به مثابۀ آبیاری ریشۀ درخت است که مایع بالندگی و ثمربخشی آن خواهد بود.
✅ مهم اینکه سالکِ الی الله و ذاکر حق تعالی خود را حاضر در محضر خدا ببینید و عالَم را محضر ربوبیت بداند و خود را از حُضّار مجلس و مقیم بین یدی الله محسوب کند و عظمت حاضر و محضر را به قلب برساند.
📙فیض نیایش، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّه، ص ۱۲۴
📌جهت تهیه این اثر ماندگار با مرکز پخش موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 پیام ارسال فرمایید.
📫 همراه با پست رایگان.
#️⃣ #امام_باقر #ولادت #فیض_نیایش #کلام_ناب
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌱شهد رغائب
🌒 «لیلة الرغائب» به معنای شب آرزوها نیست بلکه شب رغبتهاست. اصل میل دو وجه دارد: یکی وجه یلی الخلقی است که رغبت ما به مبدأ اعلی باشد و به مقتضای فقر ذاتی و عینالربط بودن با اصل اولی منطبق است، چه میل دانی بر عالی ز سر نیاز باشد.
▫️صیاد پی صید دویدن عجبی نیست
▪️صید از پی صیاد دویدن مزه دارد
🔸 و اما وجه یلی الحقی رغبت، بدین معنا میشود که مبدأ متعال به ما مشتاق باشد که غایت فعل الهی در همین معنا است. زیرا غایتی برای ذات بما هو هو نیست.
▫️سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد
▪️ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود
🌌 باری، «لیلة الرغائب» یعنی توجه به نیازمندیهای واقعیمان که باید توأم با رغبت و میل باشد و عمده مسئله در این مقام همانا تنظیم و تصحیح مبدأ میل است.
🔍 تقریر مطلب اینکه: نیاز با میل متفاوت است. چه بسا انسان به چیزی نیاز دارد اما واهی است و واقعی نیست و چه بسا نیاز واقعی باشد اما میل و رغبت بدان ندارد و اگر هم میلی دارد مبادی و دواعی آن حقیقی نباشد.
🔰 پس از این رو باید مبدأ امیال تصحیح شود و آن نیز بدین کیفیت است که انگیزه و مبدأ رغبتها قدسی و الهی گردد و چه نیکوست که در این شب مبارک با خویشتن خویش خلوتی کنیم تا مبدأ میل ما چیزی جز ورود و وفود به بابالله الاعظم مهدوی نباشد. چنانکه اقطاب کُمّل محمّدیّین ذاتیین علیهمالسلام در مقام تعلیم فرمودند: «بَابُكَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِينَ؛ درِ تو برای مشتاقان گشوده است» (الصحيفة السجادية، ص ۲۰۶).
📄 ناگفته نماند که رغبت در مقابل رَهبت است. همچنان که مومنین راغب به جمال هستند باید راهب از جلال نیز باشند، چه توازن و تعادل بین جمال و جلال یکی از مهمترین امور معنویه است که باید در این شب تنظیم و تصحیح شود.
☀️ محصل کلام اینکه رغائب در میان مومنین به حسب مدارج ایمانی و معارج عملی دارای مراتب و مصادیقی است ولکن مرتبهٔ اعلای آن در انسان بما هو انسان همانا اشتیاق به معارف عالیهٔ الهیه است و اعلی مرتبهٔ معارف وحیانی نیز معرفة الامام بالنورانیة میباشد.
📄 چه میل به فهمیدن و بلکه درست فهمیدن تمام انسانیت است که در واقع فهم صحیح و عمیق معارف نوریّه در انسان حُسن خُلق و عمل صالح متناسب را میآفریند.
✅ به عبارت دقیقتر اینکه فهم صائب در بدایت امر موجب اخلاق و عمل میشود و جالب اینکه در نهایت ثمرهٔ غایی خُلق و عمل نیز به فهم بالاتر و جدید انسان را نائل میکند.
📝 اقتباس از مکتوبات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #ماه_رجب #لیلةالرغائب #کلام_ناب
🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
🙋🏻♂️ در زیارت مخصوص سیّدالشّهداء علیهالسلام در روز اول ماه رجب المرّجب چنین عرضه میداریم:
📜 السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَابَ حِكْمَةِ رَبِ الْعَالَمِينَ، السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَابَ حِطَّةٍ الَّذِي مَنْ دَخَلَهُ كَانَ مِنَ الْآمِنِينَ؛
🌿 سلام بر تو ای دروازۀ حکمت پروردگار جهانیان، سلام بر تو ای دروازۀ ریزش گناهان، که هرکس در آن وارد شود، از ایمنشدگان خواهد بود.
📚المزار (شهيد الاول قدسسرّه)، ص ۱۴۳
📝کلام استاد:
🔍 در این فقرۀ مبارکه بابْ، موضوعیت بر عنوان حکمت دارد. اساساً بابْ محل ورود و خروج است. از این رو باید دریافت که صدور و ورود حکمتِ ربوبی با لحاظ گسترۀ جمیع نشئات عالَم وجود، وجودِ مُلکی و ناسوتی سیّدالشّهداء علیهالسلام است. ناگفته نماند که شأن نوری ذات قدسی حسینی برتر از این مقامات است.
▫️ باری، باب تمام حقائق و اسرار کریمۀ: «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْراً كَثيراً؛ خداوند حکمت را به هر کس که بخواهد عطا میکند و هر کس حکمت به او داده شود، قطعاً خیر زیادی به او داده شده است » (بقره/ 269)، محضر اَنور حسین بن علی علیهماالسلام میباشد.
🔖 بههرتقدیر حضرت حسین علیهالسلام به جنبۀ نظری و یلی الحقی بابُ الحکمة و به جنبۀ عملی و یلی الخلقی باب حطّه هستند و چه زیباست که فرمودند: «کُلُّ الخَیرِ فِی بَابِ الحُسَیْنِ».
🖋استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّه
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰 روزی تو خواهی آمد
▫️مقام نبیّ و ولیّ در کلام جناب «حکیم سبزواری» قدسسرّه:
📝 نبیّ و ولیّ «علیهما السّلام» را صورتی است و معنی، یا بگو جسدی است روحانیّتی. صورت و جسد غیبت و خفا برمیدارد، لیکن معنی و روحانیّت خفایش از فرط ظهور است به سبب کلیّت و حیطتی که معنی و روحانیت آن جنابان دارد؛ به حیثیّتی که عقول و نفوس کلیه أظلَّة ایشان است که مأثور است که:
📜 «أَروَاحُكُم فِي الأَرْوَاحِ، وَأَنْفُسُكُم فِي النُّفوسِ»،كَمَا فِي الزِّيَارَةِ الجَامِعَةِ. وَفِي الزِّيَارَةِ الجَوَادِيَّةِ: «بِهِمْ سَكَنَتِ السَّوَاكِنُ، وَتَحَرَّكَتِ المُتَحَرِّكَاتُ». وَفِي الدُّعَاءِ: «فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاوَاتِكَ وَأَرْضَكَ حَتَّى ظَهَرَ أَنْ لَا إلهَ إِلّا أَنْتَ» ونُفُوسُهُم النُّفُوسُ الكُلِّيَّةُ الإِلَهِيَّةُ كَمَا فِي الحَدِيثِ.
▫️ارواح شما در میان ارواح، و نفوس شما در میان نفوس است، همانطور که در زیارت جامعه آمده است. و در زیارت جوادیه علیه السلام آمده:«به واسطه آنان، آرامشیافتگان آرام گرفتند و جنبندگان به حرکت درآمدند.» و در دعا آمده است: «به واسطه آنان، آسمانها و زمینت را پُر کردی، تا اینکه آشکار شد که هیچ معبودی جز تو نیست.» و نفوس آنان، نفوس کلیۀ الهی است، همانطور که در حدیث آمده است.
▪️ وَعِندَنَا: رَوحَانِیَّتُهُم العَقلُ الكُلِّيُّ المُبَرْهَنُ عَلَيهَا فِي الحِكْمَةِ الإِلَهِيَّةِ، وَلَو تَنَزَّلْنَا عَنهُ، فَرَوحَانِیَّتُهُم العَقلُ الكُلِّيُّ الَّذِي فِي سِلْسِلَةِ العَائِدَاتِ وَالغَايَاتِ بِازِاءِ العَقلِ الكُلِّيِّ الَّذِي فِي سِلْسِلَةِ النَّازِلَاتِ وَالبَدَایَاتِ،
و از دیدگاه ما، روحانیت آنان همان عقل کلی است که در حکمت الهی برهانی بر آن اقامه شده است. و اگر از این نظر پایینتر بیاییم، روحانیت آنان همان عقل کلی است که در سلسله عائدات (بازگشتها) و غایات قرار دارد، در برابر عقلی کلی که در سلسله نازلات (نزولها) و بدايات قرار گرفته است.
▫️ وَهِي المَرَادُ بِالصُّوَرِ الَّتِي فِي قَولِ عَلِيٍّ «عَلَيِهِ السَّلَامُ» كَمَا فِي الغُرَرِ وَالدُّرَرِ: «صُوَرٌ عَارِيَةٌ عَنِ المَادَّةِ، خَالِيَةٌ عَنِ القُوَّةِ وَالاستِعدَادِ، تَجَلّى لَهَا فَأَشْرَقَتْ، وَطَالَعَهَا فَتَلَألَأَتْ، أَلْقَى فِي هُوِيَّتِهَا مِثَالَهُ، وَأَظْهَرَ عَنْهَا أَفْعَالَهُ».
و این همان تصاویری است که در کلام امام علی علیهالسلام آمده است، همانطور که در کتاب غُرر و دُرر ذکر شده: «تصاویری که از ماده خالی هستند، از نیرو و قابلیت تهیاند. خداوند بر آنها تجلی کرد و درخشیدند؛ و به آنها نظر افکند و پرتوافکن شدند. خداوند مثالی از خود را در هویتشان افکند و افعال خود را از طریق آنان آشکار کرد.»
▪️ وَغَيْرُ ذٰلِكَ مِمَّا وَرَدَ فِي شَأْنِهِمْ وَمَقَامِهِمُ الَّذِي هُوَ الْمَقَامَاتُ الَّتِي لَا تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ. وَمَا وَرَدَ فِيهِمْ لَا تُعَدُّ وَلَا تُحْصَى.
و غیر از این، موارد بسیاری درباره مقام و جایگاه آنان نقل شده است؛ جایگاهی که نشان میدهد مقامات آن در هر مکانی بدون تعطیل است. و آنچه در شأن آنان آمده، قابل شمارش و احصا نیست.
ادامه در پست بعدی...👇🏻
فقه ولایت
🔰 روزی تو خواهی آمد ▫️مقام نبیّ و ولیّ در کلام جناب «حکیم سبزواری» قدسسرّه: 📝 نبیّ و ولیّ «علیهما
ادامۀ پست قبلی...👆🏻
▫️كَيْفَ وَقَدْ قَالُوا «عَلَيْهِمْ مِنِّي سَلَامُ اللَّهِ»: «نَزِّلُونَا عَنِ الرُّبُوبِيَّةِ، وَقُولُوا فِينَا مَا استَطَعْتُم [مَا شِئْتُم]، فَإِنَّ البَحرَ لَا يُنزَفُ، وَسِرُّ الغَيْبِ لَا يُعرَفُ، وَكَلِمَةُ اللّهِ لَا تُوصَفُ، وَاجْعَلُوا لَنَا رَبًّا نُؤُبُ إلَيْهِ، وَقُولُوا فِينَا مَا شِئْتُم».
چگونه ممکن است؟ در حالی که آنان (علیهمالسلام) فرمودهاند: «ما را از مقام ربوبیت پایین بیاورید و درباره ما هر چه میتوانید [یا هر چه میخواهید] بگویید؛ زیرا دریا پایانناپذیر است، راز غیب ناشناختنی است، و کلمه خدا توصیفناپذیر است. برای ما پروردگاری قرار دهید که به او بازگردیم و سپس درباره ما هر چه میخواهید بگویید».
▪️إِذَا عَلِمْتَ هَذَا فَاعْلَمْ: أَنَّ العُقُولَ الَّتِي بِالفِعْلِ، وَالعُقُولَ المُسْتَفَادَةَ، وَالعُقُولَ الفَعَّالَةَ نُوَّابُهُ، وَيُحِقُّ الحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ، فَلَا بَأْسَ أَنْ غَابَ بِصُورَتِهِ، وَإِحْقَاقُ الحَقِّ فِي كُلِّ مُحِقٍّ بِمَعْنَاهُ وَرَوحَانِيَّتِهِ وَجِسْمَانِيَّتِهِ. وَأَيْضًا إِنْ غَابَ صُورَتُهُ عَنْ أَهْلِ الصُّورَةِ، فَالكِتَابُ وَالآثَارُ وَالسُّنَنُ النَّبَوِيَّةُ وَالوَلَوِيَّةُ حَاضِرَةٌ، وَلَوْلَاهُ وَلَوْلَاهَا لَسَاخَتِ الأَرْضُ بِأَهْلِهَا.
وقتی این را دانستی، بدان که عقول بالفعل، عقول مستفاده (عقلی که انسان از آن بهرهمند میشود)، و عقول فعّاله، نمایندگان او (ولیّ خدا) هستند و خداوند حق را با کلمات خود تحقق میبخشد. پس، هیچ اشکالی ندارد اگر او (ولیّ) با صورت خود غایب باشد، چراکه تحقق حق در هر حقیقتطلبی به معنای او، روحانیت او، و جسمانیت اوست. همچنین، اگر صورت او از دید اهل صورت غایب شود، کتاب، آثار، و سُنَن نبوی و ولوی حاضرند. و اگر او و این سُنَن نبودند، زمین اهلش را فرو می برد.
📚رسائل حکیم سبزواری، ص ۳۳۰ و ۳۳۱
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
🆔 @feghhevelayat
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️هدایت خاصّۀ گسترده
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
🏴شهادت امام هادی علیهالسلام
#️⃣ #ماه_رجب #شهادت #امام_هادی #کلام_ناب
🆔 @feghhevelayat
📜دستورالعملی از امام هادی علیهالسلام جهت حفظ شیعیان از جمیع بلایا و دفع نحوست به طور مطلق به محوریت دعای لیلةالمبیت مولا امیرالمومنین علی علیهالسلام.
📙 متن این دستور نفیس را میتوانید در کتاب «فیض نیایش»، گوهر قدسی هفتم، تألیف استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّه ملاحظه بفرمایید.
📌جهت تهیه این اثر ماندگار با مرکز پخش موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا به شمارهٔ 09300866998 پیام ارسال فرمایید.
📫 همراه با پست رایگان.
#️⃣ #امام_هادی #شهادت #فیض_نیایش
🆔 @feghhevelayat
معانی ولایت1️⃣
📋تأملی گذرا بر دعای رجبیّه معانی، صادر از ناحیۀ مقدسه
🌱 مضامین عالیۀ دعای معانی، که از ناحیۀ مقدسۀ مهدوی شرف صدور یافته است، ناظر بر این معنا خواهد بود که:
▫️معارف مندرجۀ عرشیِ آن، در عصر غیبت اعلیحضرت، شمس حقیقت سِرّ جَلی، امام بحق، حجة بن الحسن المهدی عجّلاللهفرجه، مؤونه و سرمایهای برای شیعیان محسوب میشود، تا چنان به مقام نورانیّت حضرتش آشنا گردند که غیبت برای آنان همانند مشاهدت گردد. چنانکه این فقره مؤید این مُدّعا میباشد:
📜«فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ وَأَرْكَاناً لِتَوْحِيدِكَ وَآيَاتِكَ وَمَقَامَاتِكَ الَّتِي لَا تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَکَ؛ و ایشان (اهلبیت علیهمالسلام) را معدنهای کلمات خود و ارکان توحید خود و نشانهها و مقامات خود قرار دادی، مقامات و نشانههایی که هیچگاه در هیچ مکانی تعطیل نمیشوند؛ و کسی که تو را بشناسد، به وسیلۀ آنها تو را میشناسد» (مصباح المتهجد، ج ۲، ص ۸۰۳).
🖋اقتباس از مکتوبات استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #دعای_معانی #کلام_ناب #ماه_رجب
🆔 @feghhevelayat