eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
730 ویدیو
39 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج5️⃣ 📃 طبق نصوص: «ابْدَءُوا بِمَكَّةَ وَاخْتِمُوا بِنَا؛ اعمال حج را از مکه شروع و به زیارت ما پایان دهید» (الكافي، ج ‏۴، ص ۵۵۰) و این مطلب همانا مُثبِت عنوان تمامیّت حج است. 🔖 اشاره به همین مقام است که امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «إِنَّمَا أُمِرَ النَّاسُ أَنْ يَأْتُوا هَذِهِ الْأَحْجَارَ فَيَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ يَأْتُونَا فَيُخْبِرُونَا بِوَلَايَتِهِمْ وَيَعْرِضُوا عَلَيْنَا نَصْرَهُمْ؛ مردم مأمور شده‌اند كه دور اين سنگ‌ها طواف كنند و آنگاه نزد ما بيايند و پايداری خود را نسبت به اطاعت و رهبری ما اعلام و امكانات و قدرتشان را برای ياری اهداف ما عرضه كنند» (الکافی، ج ‏۴، ص ۵۴۹). 📋 و نیز از همان امام هُمام آمده است: «نَظَرَ إِلَى النَّاسِ يَطُوفُونَ حَوْلَ الْكَعْبَةِ فَقَالَ هَكَذَا كَانُوا يَطُوفُونَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ إِنَّمَا أُمِرُوا أَنْ يَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ يَنْفِرُوا إِلَيْنَا فَيُعْلِمُونَا وَلَايَتَهُمْ وَمَوَدَّتَهُمْ وَيَعْرِضُوا عَلَيْنَا نُصْرَتَهُمْ ثُمَّ قَرَأَ هَذِهِ الْآيَةَ فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ؛ ❇️ نگاهى به مردم كرد كه دور كعبه طواف مى‏كردند، فرمود: در زمان جاهليت هم به همين وضع طواف مى‏كردند. همانا مردم دستور دارند كه بدان طواف كنند و سپس نزد ما كوچ نموده و ولايت و دوستى خود را به ما اعلام كنند و يارى خود را در اختيار ما گذارند، سپس اين آيه را خواند (ابراهيم/ ۳۶): و دل‌هاى مردم را هواه خواه آنان بگردان» (الكافي، ج ‏۱، ص ۳۹۲). 🔸و این معنا نیز در کریمۀ: «وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ؛ و در ميان مردم براى حج بانگ برآور» (حج/ ۲۷) دیده می‌شود. ✅ به این تقریر که می‌فرماید مردم را به آواز مناسک حج اعلام کن تا به‌سوی تو جمع شوند. با اینکه دعوت به‌منظور انجام مناسک حج است؛ اما انجام این مراسم به محوریت دعوت به‌سوی حضرت ابراهیم علیه‌السلام است، چرا که ندای حجّ از برای پیوندخوردن و متصل‌شدن به ولیّ زمان و حجت وقت و امام هر عصر است. 🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
هدایت شده از Mahdi
🤲صعود دعا 🌌 در شب قدر، قرآن کریم نازل می‌شود و طبق قاعده این نزول، صعودی لازم دارد که صعود آن، دعا باشد، 📿 لذا اهل معرفت دعا را قرآن صاعد می‌دانند. از این روی می‌توان گفت روز عرفه، روز صعود دعا و قرآن صاعد است. 🖊استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰قیامت توحیدی 📝 اهل معرفت را نظر این است دعای عرفۀ سیدالشهدا علیه‌السلام گردافشانی توحیدی بر درخت خشکیده و تکیدۀ فطرت انسانی است. 🌌 حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با القای این دعای عرشی در ظرف ضیق دنیا، قیامت توحیدی بپا کرده است. 🖊استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🗓نهم ذی الحجه سالروز شهادت غریبانۀ سفیر الحسین حضرت مسلم بن عقیل علیهماالسلام تسلیت باد. 💬 مولا علی علیه‌السلام به رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله عرض کردند: 📜 يَا رَسُولَ اللهِ إِنَّكَ لَتُحِبُّ عَقِيلًا قَالَ إِي وَاللهِ إِنِّي لَأُحِبُّهُ حُبَّيْنِ حُبّاً لَهُ وَحُبّاً لِحُبِّ أَبِي طَالِبٍ لَهُ وَإِنَّ وَلَدَهُ لَمَقْتُولٌ فِي مَحَبَّةِ وَلَدِكَ فَتَدْمَعُ عَلَيْهِ عُيُونُ الْمُؤْمِنِينَ وَتُصَلِّي عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ ثُمَّ بَكَى رَسُولُ اللهِ حَتَّى جَرَتْ دُمُوعُهُ عَلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ إِلَى اللهِ أَشْكُو مَا تَلْقَى عِتْرَتِي مِنْ بَعْدِي‏؛ ☑️ ای رسول خدا! آیا عقیل را دوست می‌داری؟ پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: قسم به خدا! من او را به‌خاطر خودش و ابوطالب علیهماالسلام دوست می‌دارم و همانا فرزندش در محبت فرزندت کشته می‌شود و چشم‌های مؤمنین از قتل او نمناک می‌گردد و فرشتگان مقرب خداوند به او درود (صلوات) می‌فرستند. 😭 سپس پیامبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله شروع به گریه کردند تا اینکه اشک‌ها به سینه‌شان رسید سپس فرمودند: به آنچه با عترتم بعد از من می‌شود به خدا شکایت می‌برم. 📚الأمالی (صدوق)، ص ۱۲۹ #️⃣ b2n.ir/e35268 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🌿 عید دل‌بریدن 📝 از منظر اَعلای منظومۀ معرفتی، عید قربان همانا عید دل‌بریدن از غیر حضرت دوست است؛ بریدن از اشتغالات نفسانیِ غیر الهی که ما را به خودیت منفی ظلمانی خویش مشغول کرده است. 🔖 شایان‌ذکر است که این دل‌بریدن به معنای بی‌مهری به خویشتن خویش و موجودات دیگر نیست، بلکه به این مفهوم است که از کثرات خلقیّه که همان آیات و تجلیّات سبحانی باشند، نگاه استقلالی را برداریم و جز محبتِ آیتی و نظرِ مظهری به آنان نداشته باشیم، که این نظر صائبْ بنفسه موجب تقرب و تعالی است. 🔍 و مهم اینکه یکّه‌تاز میدان بریدن و انقطاع از ما‌سوی‌الله، فقط وجود ذی‌جود سیدالشهداء علیه‌السلام است که عید قربانش را در روز عاشورا و در منای کربلا گرفت و بلندترین و محیّرالعقول‌ترین طلوع شمس عشق در سپهر تاریخ را رقم زد. ✅ به امید روزی که بتوانیم نفس امّارۀ خود را برای حضرت دوست -که هر چه هست اوست- قربانی کنیم و به فلاح اَعظم و فوز عظیم نائل آییم. 🔹 منصب و شوکت و دولت به شهان ارزانی 🔸 از عناوین جهان مرثیه خوان ما را بس 🤲 بحق الحقّ والولیّ المطلق 🖋 سید ابراهیم موسوی 🗓 عید قربان ۱۴۰۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج5️⃣ 📃 طبق نصوص: «ابْدَءُوا بِمَكَّةَ وَاخْتِمُوا بِنَا؛ اعمال حج را از مکه شروع و به زی
🕋 تمامیّت حج6⃣ 🔰 ظرفیت کعبۀ معظّمه در گسترش توحید بی‌نهایت است، چه حقیقت کعبه همانا وسعت وجودی غیب انسان کامل است. ✅ به بیان دیگر تمام این تشریفات و عظمت از برای کعبۀ مکرّمه به جهت آن انسان کاملی است که کنار آن مبعوث شد: «خاتم الأنبیاء» صلّی‌الله‌علیه‌وآله و در جوفش به دنیا آمد: «رکن الأولیاء» علیه‌السلام و در نهایت در کنارش در آینده ظاهر خواهد شد: «خاتم الأوصیاء» عجّل‌الله‌فرجه. 🪐 طبق قواعد «حکمت متعالیه» در اجزاء قوس صعود وجود، هر جزءِ مقدم، مقدمۀ جزء مؤخر است و هر مؤخری ثمرۀ جزء مقدم است. 🔍 بر این ‌اساس، علت غائیه در وجود عینیِ مؤخر است، ولی در مقام تصورِ ذهنیّه تقدم دارد؛ چه غایت به وجود علمی، مبدأ فاعلیّتِ فاعل است. در نتیجه انسان کامل محمدی صلّی‌الله‌علیه‌وآله ثمرۀ شجرۀ انسانیّه و علت غائی کونیّه است. 🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 💬 امام صادق علیه‌السلام در مورد ثواب نماز در زیر قبۀ مبارک سیدالشهداء علیه‌السلام می‌فرمایند: 📜ثُمَّ تَمْضِي إِلَى صَلَاتِكَ وَلَكَ بِكُلِّ رَكْعَةٍ رَكَعْتَهَا عِنْدَهُ كَثَوَابِ مَنْ حَجَّ وَاعْتَمَرَ أَلْفَ مَرَّةٍ وَأَعْتَقَ أَلْفَ رَقَبَةٍ وَكَأَنَّمَا وَقَفَ فِي سَبِيلِ اللهِ أَلْفَ مَرَّةٍ مَعَ نَبِيٍّ مُرْسَلٍ؛ 📿 سپس به نماز بايست، چه آنكه هر ركعتى از نماز نزد قبر آن حضرت ثواب هزار حجّ و عمره و هزار بنده‌اى كه آزاد نموده باشند را دارد و گويا نمازگزار هزار مرتبه با پيامبر مرسل در راه خدا جهاد كرده است. 📚كامل الزيارات، ص۲۰۷ #️⃣    📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 حضرت ولی‌عصرعجّل‌الله‌فرجه فرمودند: 📜 يا مَنْ إِذَا تَضايَقَتِ الْأُمُورِ فَتَحَ لَنَا بَاباً لَمْ تَذْهَبُ إِلَيْهِ الْأَوْهَامُ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَافْتَحْ لِاُمورِيَ المُتَضَايِقَةِ بَاباً لَمْ يَذْهَبْ إِلَيْهِ وَهْمٌ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🤲 اى كه چون كارها به تنگنا مى‌‏افتد، درى به روى ما مى‌‏گشايى كه به خيال كسى هم نرسيده است! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و براى كارهاى به تنگنا افتاده‌ام، درى بگشاى كه به خيال كسى هم نرسيده است. اى مهربان‌ترین مهربانان. 📚 قصص الأنبياء عليهم‌السلام (راوندی)، ص ۳۶۵ 🔖 بیان استاد: 🤲 این دعا که از محضر حضرت بقیة الله الاعظم عجّل‌الله‌فرجه وارد شده است، خواندن آن از برای فتح امور معنوی و گشایش امور صعبۀ دنیوی، بعد از هر نماز از طرف بزرگانی مثل سید مرتضی کشمیری رحمه‌الله توصیه شده است. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🕋 تمامیّت حج7️⃣ 📖 به‌مقتضای کریمۀ: «جَعَلَ اللَّهُ الْكَعْبَةَ الْبَيْتَ الْحَرَامَ قِيَاماً لِلنَّاسِ؛ خداوند زيارت‏ كعبۀ بیت‌الحرام را وسيلۀ به‌پاداشتن مصالح‏ مردم قرار داد» (مائده/ ۹۷) 🔖 خدای سبحان به‌ حسب نظام تکوین، این خانۀ شریف را قوام کار مردم قرار داده است، لذا به‌ حسب نظام تشریع، کعبۀ‌ مکرمه و قبله هر لحظه از برای انسانِ مُسلم حُکم دارد. هر چند این کریمۀ مبارکه داعی جملۀ خبریّه است؛ اما جملهٔ انشائیه از آن القاء می‌شود و باطن این توجه مُستمر بر قبله و کعبه همانا ربط وجودی با ولایت است که فرمودند: «لَوْ لَا مَا فِي الْأَرْضِ مِنَّا لَسَاخَتِ الْأَرْضُ بِأَهْلِهَا؛ اگر ما اهل‌بیت علیهم‌السلام در زمین نبودیم، زمین اهلش را فرو می‌برد» (الإحتجاج، ج ‏۲، ص ۳۱۷). 📜 و نیز فرمودند: «أَنَّ النَّظَرَ إِلَى الْكَعْبَةِ عِبَادَةٌ وَالنَّظَرَ إِلَى الْوَالِدَيْنِ عِبَادَةٌ وَالنَّظَرَ فِي الْمُصْحَفِ مِنْ غَيْرِ قِرَاءَةٍ عِبَادَةٌ وَالنَّظَرَ إِلَى وَجْهِ الْعَالِمِ عِبَادَةٌ وَالنَّظَرَ إِلَى آلِ مُحَمَّدٍ عِبَادَةٌ؛ ✅ همانا نگاه‌کردن به سمت کعبه عبادت است و نگاه به سمت پدر و مادر عبادت است و نگاه به قرآن کریم بدون خواندن عبادت است و نگاه به‌ صورت عالِم عبادت است و نگاه‌کردن به آل محمّد صلّی‌الله‌علیه‌وآله عبادت است» (من لا يحضره الفقيه، ج ‏۲، ص ۲۰۵). 🔍 عنایت شود که این‌ها پنج مورد نیست؛ بلکه یک حقیقت واحده است که در پنج جلوه و مرتبه تجلی‌یافته که از کعبه شروع و به ائمّه علیهم‌السلام ختم می‌شود، چرا که ولیّ‌الله‌الأعظم روح حج است و در واقع در این سفر ملکوتی، حاجی می‌رود تا بر تن اعمال خود نفخ روح ولایت کند. 🔹اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🎙 مجلس سخنرانی استاد محقق حاج‌ سید ابراهیم موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🎉 به مناسبت دهۀ ولایت و عید سعید غدیر خم #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat