eitaa logo
فقه ولایت
1.7هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
699 ویدیو
38 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ولایت
🚩 ثواب لعن جبت و طاغوت 📝 فاضل زاهد ورع، آخوند ملامحمد كاظم هزارجریبی رحمه‌الله كه از تلامذۀ استاد اعظم، آقاى بهبهانى قدس‌سرّه بوده و خود از فضلاى محدثين و عرفاى محصلين است در كتاب جمع الفضايح لارباب القبايح از أبوحمزه ثمالى رضی‌ّ‌الله‌عنه حديث مى‌‏كند كه وى از امام هُمام، زین‌العابدین، سيد الساجدين علیه‌السلام روايت كرده: 📜‏مَنْ لَعَنَ الْجِبْتَ وَالطَّاغُوتَ لَعْنَةً وَاحِدَةً كَتَبَ اللهُ لَهُ سَبْعِينَ أَلْفَ أَلْفِ حَسَنَةً وَمَحَى عَنْهُ سَبْعِينَ أَلْفَ أَلْفِ سَيِّئَةً وَرَفَعَ لَهُ سَبْعِينَ أَلْفَ أَلْفِ دَرَجَةً وَمَنْ أَمْسَى يَلْعَنُهُمَا لَعْنَةً وَاحِدَةً كَتَبَ لَهُ مِثْلَ ذَلِكَ قَالَ فَمَضَى مَوْلَانَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ فَدَخَلْتُ عَلَى مَوْلَينَا أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدٍ الْبَاقِرِ فَقُلْتُ يَا مَوْلَايَ حَدِيثٌ سَمِعْتُهُ مِنْ أَبِيكَ فَقَالَ هَاتِ يَا ثُمَالِىُّ فَأَعَدْتُ عَلَيْهِ الْحَدِيثَ فَقَالَ نَعَمْ يَا ثُمَالِيُّ أَ تُحِبُّ أَنْ أَزِيدَكَ فَقُلْتُ بَلَى يَا مَوْلَايَ فَقَالَ مَنْ لَعَنَهُمَا لَعْنَةً وَاحِدَةً فِي كُلِّ غَدَاةٍ لَمْ يُكْتَبْ عَلَيْهِ ذَنْبٌ فِي ذَلِكَ الْيَوْمِ حَتَّى يُمْسِي وَمَنْ أَمْسَى وَلَعَنَهُمَا لَمْ يُكْتَبْ لَهُ ذَنْبٌ فِي لَيْلَهِ حَتَّى يُصْبِحَ قَالَ فَمَضَى أَبُو جَعْفَرٍ فَدَخَلْتُ عَلَى مَوْلَينَا الصَّادِقِ فَقُلْتُ حَدِيثٌ سَمِعْتُهُ مِنْ أَبِيكَ وجَدِّكَ فَقَالَ هَاتِ يَا أَبَا حَمْزَةَ فَأَعَدْتُ عَلَيْهِ الْحَدِيثَ فَقَالَ حَقّاً يَا أَبَا حَمْزَةَ ثُمَّ قَالَ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَيَرْفَعُ لَهُ أَلْفَ أَلْفِ دَرَجَةً ثُمَّ قَالَ إِنَّ اللّهَ وَاسِعٌ كَرِيمٌ؛ 🖋 حاصل مؤدى اين حديث شريف كه در حقيقت سه حديث است، بلكه پنج حديث و اول را از هر سه امام روايت كرده و حديث به اعتبار مروىٌ عنه متعدد مى‌‏شود، بلكه به ملاحظۀ شش حديث مى‏‌شود، چه زيادۀ حضرت باقر را نيز از حضرت صادق علیهماالسلام روايت كند، آن است كه امام علیه‌السلام فرمود: 📢هر كه جبت و طاغوت را در روز یک‌دفعه لعنت كند خداى تعالى هفتاد هزار هزار حسنه براى او بنويسد و هفتاد هزار هزار گناه از او محو كند و هفتاد هزار هزار درجه براى او بلند كند و هر كه در شب یک‌دفعه آن دو را لعنت كند، همين ثواب در ديوانش نوشته شود. ▪️ابوحمزه گويد: چون على بن الحسين علیهماالسلام در گذشت بر مولاى خود ابو جعفر امام محمد باقر علیهماالسلام داخل شدم و گفتم: اى مولاى من حديثى از پدر تو شنيدم. 🔸فرمود، بگو. من اعادۀ حديث كردم. فرمود: چنين است اى ثمالى، دوست داری كه من زيادۀ بر اين بگويم. عرض كردم: بلى، اى مولاى من. فرمود: هر كه يک بار آن دو را در هر صبح لعنت كند، آن روز را بر او گناهى نوشته نشود تا شام كند، و هر كه شب كند و يكبار آن دو را لعنت نمايد، آن شب را بر او گناهى نوشته نشود تا صبح كند. 🔹ابوحمزه گويد: چون باقر علوم النبيين علیه‌السلام درگذشت به خدمت مولاى خود صادق آل محمّد علیهم‌السلام شتافتم و گفتم: مولاى من حديثى از پدر و جدت شنيده‏‌ام. فرمود بگو اى أبو حمزه. من حديث را خواندم. فرمود: حقّ است اى ابوحمزه. آنگاه فرمود: و براى او هزار هزار درجه بالا برده مى‌‏شود، يعنى علاوه بر آنچه ذكر شد اين نيز هست. آنگاه براى دفع استبعاد از كثرت ثواب فرمود: خداوند بخشنده و واسع العطاء است. ✅ يعنى از عموم مكرمت و سعۀ دايرۀ رحمت خدا دور نيست كه به موجب يک عمل قليل المقدار ثوابى چندان نمايان و عنايتى چنين شايان، در حقّ بندۀ خالص العقيدۀ موالى اهل‌بیت علیهم‌السلام مقرر فرمايد. 📚شفاء الصدور، ص ۵۵۱ و ۵۵۲ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة1️⃣ 💬 امیرمؤمنان علی علیه‌السلام فرمودند: ⚔️ «كُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَ
🌿امّ الفَضیلة2️⃣ عدم امامت تشریعیّۀ حضرت زهرا علیهاالسلام به جهت ضعف و فرسایش وجودی نیست؛ بلکه به حیث قوت و افزایش سِعی است. 🔰این عدم اطلاق عنوان به اصل قعود علت برمی‌گردد، چه علتْ هیچ‌گاه در مرتبۀ قیام معلول به تمام ‌و کمال، خویشتن خویش را نشان نمی‌دهد. 🔖 بنابراین، به‌مقتضای مقام حجةُ الحُجَجی، بطن مقدسۀ ذات فاطمی مولِّد و نقطۀ تکوّن امام و امامت است و ایشان را در عالَم تکوین می‌توان امام آفرین دانست. 🔍 چنان‌که بعض محققین در این مقام روایت مُرسله‌ای نقل کرده‌اند: «لَوْ أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَيْهَاالسَّلَامُ وَلَدَتْ أَلْفَ وَلَدٍ ذَكَرٍ لَكَانَ كُلُّ فَرْدٍ مِنْهُم إِمَاماً؛ اگر فاطمه علیهاالسلام هزار فرزند پسر به دنیا می‌آورد، همگی ایشان امام می‌شدند» (الأنوار العلویة، شیخ جعفر نقدی، ص ۴۳۳). 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🗓 ۱۸ جمادی‌الثانیة سالروز رحلت استاد الفقهاء و المجتهدین، شیخ مرتضی انصاری اعلی‌الله‌مقامه‌الشریف را گرامی می‌داریم. 👌 دفاع تمام عیار شیخ انصاری رحمه‌الله از «أشهد أنّ علیّاً ولیّ الله» (شهادت ثالثه) 📝 مورخ غیور استاد ابوالحسنی مُنذررحمه‌الله: 📢 مسئلۀ ذكر شهادت ثالثه (اشهد انّ علياً ولى اللّه‏) در اذان نيز يكى از شعائر بزرگ مذهبى ما است كه شخصيتى چون مرحوم آيت اللّه‏ العظمى حكيم، در شرح مشهورش بر كتاب عروة الوثقى (با عنوان مستمسك عروة الوثقى)، آن را به عنوان ثانوى (يعنى از باب اينكه جنبۀ نماد و كيان تشيّع را به خود گرفته) واجب مى‌‏داند. 🔖 در مورد مرحوم شيخ انصارى، استاد فقيهان، نيز نوشته‌‏اند كه: زمانى كه والىِ بغداد مؤذّن‌هاى شيعه را از گفتن كلمۀ «اشهد انّ عليّاً ولىّ اللّه‏» در روى گلدسته‌‏هاى مساجد منع كرد و شيخ از اين امر مطلع گرديد، به طلاّب فرمود: «بار و بُنِۀ سفر را آماده كنيد تا به جايى رويم كه بتوانيم اعمال مذهبى خود را آزادانه انجام دهيم». 🗞 با پخش خبر مهاجرت شيخ انصارى از نجف در بين مردم، نجفی‌ها همگى دست از كار كشيدند و گفتند ما هم با شيخ از عراق بيرون خواهيم رفت. اين جريان هنگامه‌‏ایی در نجف برپا كرد. 🏛سلطان عثمانى از كار حاكم بغداد ناراحت گرديد و به احضار و تعويض وى امر كرد و بدين ترتيب، اوضاع شهر نجف دوباره آرام شد. به شيخ عرض كردند كه شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين عليه‌السلام جزء اذان نيست، چرا جنابعالى در اين موضوع اين قدر پافشارى كرديد؟! ✅ فرمود: «اگر در اين مورد ساكت مى‏‌ماندم ممكن بود فرمانروايان ناصبىِ دولتِ عثمانى، تحميلات ديگر بر ما روا دارند كه عاقبت بدى داشته باشد». 📗تراز سیاست، استاد منذر رحمه‌الله، ص ۱۲۷ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🌿امّ الفَضیلة3️⃣ 📖 تمام عمر شریف حضرت صدیقۀ کبری علیهاالسلام در بستر نزول وحی اعظم رقم خورده است؛ یعنی تقریباً با نزول قرآن شروع و با ختم قرآن پایان یافت؛ 📋 بنابراین أعظم عنصر معاصر ایامِ حیاتِ طیبۀ آن طاهرۀ مُطهّره، همانا کلام‌الله مجید بوده است؛ لذا مثل قرآن کریم جنابش مُلکی الحدوث و ملکوتی البقاء است و همچنین همسان کلام الهی که فرمودند: 📜 «وَلَكِنَّ الْقُرْآنَ يَجْرِي أَوَّلُهُ عَلَى آخِرِهِ مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ؛ اما قرآن از ابتدا تا انتها تاهنگامی که آسمان و زمین هست جریان دارد» (الوافی، ج ‏۹، ص ۱۷۶۹)، 🪧 «يَجْرِي كَمَا تَجْرِي الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ؛ قرآن همانند خورشید و ماه در جریان است» (بصائر الدرجات، ج ‏۱، ص ۲۰۳)، 💫 انوار حقیقت حضرت زهرا علیهاالسلام نیز در بستر آفاق تاریخ و نفوس مُستعدّه، جاری و ساری است. و چرا چنین نباشد که ذات قُدس و طُهر فاطمی، ظرف نوری نزول و تحویل قرآن حکیم به شخص شخیص پیامبر خاتم صلّی‌الله‌‎‌علیه‌وآله می‌باشد. 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌌 پرده‌نشین نبوّت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓 فاطمیه ۱۳۹۰ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔸زنى به خدمت امام صادق علیه‌السلام شرفیاب شد و عرض کرد: 📜أَصْلَحَكَ اللهُ إِنِّي امْرَأَةٌ مُتَبَتِّلَةٌ فَقَالَ وَمَا التَّبَتُّلُ عِنْدَكِ قَالَتْ لَا أَتَزَوَّجُ قَالَ وَلِمَ قَالَتْ أَلْتَمِسُ بِذَلِكَ الْفَضْلَ فَقَالَ انْصَرِفِي فَلَوْ كَانَ ذَلِكِ فَضْلًا لَكَانَتْ فَاطِمَةُ أَحَقَّ بِهِ مِنْكِ إِنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ يَسْبِقُهَا إِلَى الْفَضْلِ؛ 🔰خداوند كارهاى شما را اصلاح كند! من زنى تارک‌دنیا هستم. امام صادق علیه‌السلام فرمود: ❓ترک دنيا را در چه مى‌دانى‌؟ گفت: ازدواج نمى‌كنم. فرمود: چرا؟ گفت: مى‌خواهم به اين وسيله فضيلتى كسب كنم. 🔖 حضرتش علیه‌السلام فرمود: از اين كار صرف‌نظر كن؛ 🔍 اگر ترک شوهر فضيلت بود، حضرت فاطمۀ زهرا علیهاالسلام از تو به آن فضيلت سزاوارتر بود. زيرا در كسب فضايل و مناقب، هيچ كس نمى‌تواند بر آن بانوى بزرگوار پيشى بگيرد. 📚کافی، ج ۵، ص ۵۰۹ #️⃣  📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
29.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐آشنای ازلی 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف 🗓فاطمیه ۱۳۹۰ #️⃣  📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📿سرّ معرفتی اختتام تسبیح صدیقۀ کبری علیهاالسلام به ذکر نورانی سبحان‌الله 🔰دلیل اینکه این ذکر باید ب
📿 سرّ نامگذاری ذکر نورانی صدیقۀ کبری علیهاالسلام به تسبیح 🔰تسبیح حضرت صدیقه علیهاالسلام مشتمل بر سه ذکر تکبیر و تحمید و تسبیح است، ولی بر مجموعۀ آن تسبیح می‌گویند، به این جهت که اسم جزء بر کل اطلاق شده است؛ 🔖 چرا که تسبیح، جزء اعظم و رکن اقوی این ذکر شریف است و مرجع و بازگشت همۀ اذکار توحیدی، به ذکر تسبیح خواهد بود. 📝 به این تقریر که نزد اهل معرفت مُبرهن است که ارکان عرش معرفةالله چهار رکن است: تکبیر، تحمید، تهلیل و تسبیح؛ 🕋 و بر همین مبنا کعبه تربیع شده و رکن‌الارکان تسبیح است، چرا که مبدأ و مرجع اذکار به اوست. در آن سه ذکر (تحمید، تکبیر و تهلیل) یک نوع تکثّر اعتباری مستتر است، اما در تسبیح، توحدِ محض دیده می‌شود. 📘تسبیح کوثر، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف، ج ۳، ص ۷۸ 📌برای ثبت سفارش و تهیهٔ این دانشنامۀ سه‌جلدی می‌توانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید. 📫 با پست رایگان #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة4️⃣ 🖋معلّم اعظم ربانی، استاد الکُلِّ فی الکلّ، علامةُ الوجود، امام صادق علیه‌السلام در وصف شأن ملکوتی ذات طُهر فاطمی فرمودند: «وَهِيَ الصِّدِّيقَةُ الْكُبْرَى وَعَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُولَى‏؛ فاطمۀزهرا علیهاالسلام صدیقۀ کبراست و قرون پیشین بر مدار معرفت او دوران دارد» (بحار الأنوار، ج ‏۴۳، ص ۱۰۵). 🔖 مهم فقه و درایت این بیان عرشی است. جملۀ اول علت و جملۀ دوم معلول است؛ یعنی معرفتی که مدار چرخش قرون پیشین بوده، همانا علتش در عنوان صدیقۀ کبری خواهد بود. 📋 «صدّیق» بر وزن «فِعیّل» از اَبنیۀ صیغۀ مبالغۀ «صادق» است؛ یعنی کسی که دائم الصّدق و التّصدیق و کثیر الصّدق و التّصدیق می‌باشد. 🔰 صدق در قول را صادق و صدق در فعل را مُصدِّق و صدق در ذات را صدّیق می‌گویند و در مقام صدق و صداقت، صدّیق و صدّیقه اَبلغ از صدوق است. 🌋بار معنوی این عنوان کوه را متلاشی می‌کند؛ زیرا صدیقه همۀ مراتب وجودی‌اش اعم از ظاهر و باطن، مُلک و ملکوت، غیب و شهودش مملو از صدق محض توحیدی است که موجب تصدیق وجودی دیگر موجودات بماهو موجود می‌شود. 🔹صدقِ او ریشۀ تصدیق دو کَون 🔸به جهان اصل و کیان فاطمه است ✅ به‌هرحال به محوریّتِ معرفت به مقام نورانیت حضرت زهرۀ‌ زهرا، فاطمه کبری علیهاالسلام تاریخ اولیّه چه در نشئۀ مُلکی سِفلی و چه در نشئۀ ملکوتی عِلوی شکل‌گرفته است؛ 🔍 لذا انبیای عظام اگر بخواهند به مقامات و کمالات عالیه و مدارج و معارج معیّنۀ خویشتنِ خویش نائل شود، باید به مقام نورانیت عظمای جناب نوریّۀ سماویّه، حضرت صدّیقۀ منصوره علیهاالسلام معرفت حاصل نمایند. 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
◾️إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ 📖 قال الله تبارک وتعالی فی کتابه العزیز: 📃 «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَميعاً؛ هر كس انسانى را جز براى حق، قصاص کند يا بدون آنكه فسادى در زمين كرده باشد، بكشد، چنان است كه همۀ انسان‌‏ها را كشته است‏» (مائده/ ۳۲) ⚫️ حادثۀ غمبار و دلخراش شهادت مظلومانۀ عده‌ای از هموطنان عزیزمان در شهر کرمان را تسلیت عرض می‌نماییم. ⚔️ انتقام اصلی باشد برای روزی که آن یار سفر کرده باز آید. 🤲 اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا وَغَيْبَةَ إِمَامِنَا وَكَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَشِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَتَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَأَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَبِضُرٍّ تَكْشِفُهُ وَنَصْرٍ تُعِزُّهُ وَسُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَرَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا وَعَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🗓 ۱۴ دی ۱۴۰۲ 🕌 قم مقدسه_ موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت (مرکز تنظیم و نشر آثار استاد محقق حاج‌آقای موسوی دام‌ظلّه) #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🌌 بهترین راه سیروسلوک برای رسیدن به خدا، سیدالشهدا علیه‌السلام هست. 🎙گزیده‌ای از بیانات حجة‌الاسلام و المسلمین سید احمد دارستانی #️⃣   📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💬 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: 📜 إنَّ اللهَ أَجَلُّ وَأَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَتْرُكَ الْأَرْضَ بِغَيْرِ إِمَامٍ عَادِلٍ؛ 🌥خداوند، جليل‌‏تر و بزرگ‏‌تر از آن است كه زمين را بدون امامى عادل رها كند. 📚كافى، ج ١، ص ١٧٨ #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة 5️⃣ 🌍 در دار وجود امکانی، حضرت زهرۀ زهرا علیهاالسلام یک استثنای منفصلِ از موجودات غیب و شهود است. 💫 جسم شریفش حائز عالی‌ترین جوهرۀ حورایی می‌باشد، اما از روح مطهرش دم نمی‌شود زد که منشأ حیرةُ الکلّ و کلُّ الحیرةِ کُمّل اولیا خواهد بود، چرا که آن روح لطیف لاهوتی، مُنشعب از نور عظمت اُلوهی است. 🌹این نادرۀ دهر را باید سوغات إسراء نبوی و سِرّ معراج مصطفوی صلّی‌الله‌‎‌علیه‌وآله دانست. در مقام تعریف از ذات طُهر زُهرَوی و مصدر جلال فاطمی، حضرت ختمی‌مرتبت صلّی‌الله‌‎‌علیه‌وآله چه عرشی و زیبا فرمودند که: 🌿 «لَوْ كَانَ الْحُسْنُ شَخْصاً لَكَانَ فَاطِمَةَ بَلْ هِيَ أَعْظَمُ؛ اگر زیبایی شخصی بود، هر آینه فاطمه علیهاالسلام می‌بود، بلکه او بزرگ‌تر است» (مائة منقبة، ص ۱۳۶) 🔖 پس بر مبنای فقه الحدیثی این بیان نبوی صلّی‌الله‌‎‌علیه‌وآله باید گفت: هر آنچه از تجلیات جمالیّه، کمالیّه و جلالیّه که برای جمیع اولیای الهی تجلی نموده و آنان را در مسیر معنویت و عالَم اِله واله و مشتاق کرده، همانا در صورت و موطِن جمعیۀ قُدسیت حُسن فاطمیه ظهور یافته است. ✅ ما حَصَل مطلب اینکه اقبال و اشتیاق به معنویات در سلسلۀ جلیلۀ اولیای الهی از اولین و آخرین، در واقع همان واله و حیران و مشتاق بودن به مقام نوری حضرت اُم‌اَبیها علیهاالسلام است، 🔰گرچه در ابتدای امر ندانند و به این معنا و اصل متوجه نباشند و لکن تمام سیر معنوی و تلاش سلوکی از برای این جهت است که این معنا را تألّه و ذوق نمایند، هر چند که در انتهای طریق بدان نائل و واصل گردند که غایةُ الغایات همین است و بس. 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة 5️⃣ 🌍 در دار وجود امکانی، حضرت زهرۀ زهرا علیهاالسلام یک استثنای منفصلِ از موجودات غی
🌿امّ الفَضیلة 6️⃣ 📝 «کوثر» بر وزن «فَوعَل» از اوزان رباعی و اصل آن مادۀ «کَثَرَ» به معنای خیر کثیر و یا برکت تمام‌نشدنی می‌باشد و آمدنش در این وزن به غرض مبالغه است. 🌱 در ذاتِ معنای کوثرزیادتی کمّی و کیفی دیده می‌شود؛ لذا کوثرِ وجود، در موطن نورانیّات مبدأ تکوّن و تکثّر موجودات است. 🔖 به عبارتی کوثر آن حقیقت وحدانیّه را کثرت نوری بخشیده تا بدین ‌وسیله موکِّد وحدتِ نورانیه شود. 🔸زلف آشفتۀ او موجب جمعیت ما است 🔹چون چنین است پس آشفته ترش باید کرد ✅ و اساساً در نزد اهل معنا و معرفت در عالَم انوار، کثرت کَمّیْ جلوۀ جلالیِ کوثرِ فاطمی و کثرت کیفیْ جلوۀ جمالیِ کوثرِ فاطمی است و ناگفته نماند که کثرتِ نوریّۀ کَمیّه به اعتبار مقام خلوت لاهوتیّت و کثرت نوریّۀ کیفیّه به اعتبار مقام جلوت اُلوهیّت خواهد بود. پس فاطریّت عُلیا و فاطمیّت بیضاء را در این کلمات دریاب. 🔸هیَ قُطْبُ دَائِرَةِ الْوُجُودِ وَنُقْطَةٌ 🔹لمَّا تَنَزَّلَتْ أَکْثَرَتْ کَثَرَاتُهَا 🪧 او مرکز دایرۀ وجود است و نقطه‌ای که در هنگام تنزّل، کثرات را فزونی می‌بخشد. 🔍 باری، ذات طُهر فاطمی با اینکه حقیقتش در عین وحدت است، ولی مولّدِ کثرت نوری می‌باشد. 🔸وهِیَ فِی الْبِدَایَةِ نُقْطَةُ الْوَحْدَةِ وَفِی النِّهَایَةِ کَوْثَرُ الْکَثْرَةِ. 🌌 او در ابتدا، نقطۀ وحدت است و در نهایت، فزونی بخش کثرت است. 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
45.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅استقامت بر ولایت 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه‌الوارف #️⃣  📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
‌ ﷽ 👤 سيّد ابن طاووس روايت كرده است: مؤمن در ماهِ جمادی الثانی هرگاه كه خواست، چهار ركعت نماز همراه با دو سلام بجا آورد؛ به این ترتیب که در ركعتِ اوّل، پس از سورۀ حمد، يک مرتبه آية الكرسى و ۲۵ مرتبه سورۀ قدر و در ركعتِ دوم، پس از سورۀ حمد، يک مرتبه سورۀ تكاثر و ۲۵ مرتبه سورۀ توحيد بخواند. 📿در دو ركعتِ بعد، در ركعتِ اوّل، پس از سورۀ حمد، يک مرتبه سورۀ كافرون و ۲۵ مرتبه سورۀ فلق و در ركعتِ دوم، پس از سورۀ حمد، يک مرتبه سورۀ نصر و ۲۵ مرتبه سورۀ ناس بخواند و پس از سلام، ۷۰ مرتبه بگويد: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَرُ» سپس ۷۰ مرتبه: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» 🔰آنگاه ۳ مرتبه بگويد: «اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ؛ خدايا مردان و زنانِ با ايمان را بيامرز». پس سر به سجده نهاده، ۳ مرتبه بگويد: «يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ يَا اللَّهُ يَا رَحْمَانُ يَا رَحِيمُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ؛ اى زنده، اى پاينده، اى داراى بزرگى و شكوه، اى خدا، اى بخشنده، اى مهربان، اى مهربان‌ترين مهربانان». 💢 «ثُمَّ يَسْأَلُ اللَّهَ تَعَالَى حَاجَتَهِ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ فَإِنَّهُ تُصَانُ نَفْسُهُ وَ مَالُهُ وَ أَهْلُهُ وَ وُلْدُهُ وَ دِينُهُ وَ دُنْيَاهُ إِلَى مِثْلِهَا مِنَ السَّنَةِ الْقَابِلَةِ وَ إِنْ مَاتَ فِي تِلْكَ السَّنَةِ مَاتَ عَلَى الشَّهَادَةِ؛ سپس هر حاجتی كه دارد از خدا بخواهد. 🤲 هركه اين عمل را بجا آورد، خدا خود، مال، زنان، فرزندان، و دين و دنيايش را تا سال آينده حفظ می‌كند و اگر در اين سال از دنيا برود، شهید از دنیا رفته است». 📚 إقبال الأعمال، ج‏ ۲، ص ۶۲۳ ┄┄┅┅✿✨💐✨✿┅┅┄┄ 🔍 این نماز که به عنوانِ نمازِ بیمه معروف است، بسیار مورد تاکید استاد محقّق حاج آقای موسوی دام عزّه قرار دارد و بزرگان بسیاری همچون مرحوم سیّد مرتضی کشمیری قدّس سره عنایت خاصی به این نماز داشته‌اند. #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة 7️⃣ 📖 در لسان روایات معتبره چون کوثر را به عرش نسبت داده‌اند، لذا چشمه نامیده‌اند و چون به بهشت نسبت داده‌اند، عنوان نهر آمده و چون به عرصۀ محشر نسبت داده‌اند، حوض اطلاق شده است تا معلوم شود که سر چشمۀ کوثرِ وجود از عرش و جریان آن در بهشت و منتهایش صحرای قیامت است. 🔖 دقت شود که هر چه از کیفیت و خصوصیت کوثر در روایات نقل شده همانا سِرّ السِرّ و شأنی از شئون و جلوه‌ای از جلوات حقیقتِ ذاتِ قدسیۀ فاطمیه است. و بنفسِه کوثر نیز تجلیگاه تولّی و تبری است؛ چنان‌که فرموده‌اند: 💧در روز قیامت محبیّن اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌قدر محبتشان از آن می‌نوشند و لذت می‌برند و بر کوثر، حضرت امیرمؤمنان علیه‌السلام ساقی است و در دست او عصائی از درخت طوبی خواهد بود که دشمنان اهل‌بیت علیهم‌السلام را با آن عصا از حوض کوثر دور و محروم می‌سازد (حق‌الیقین مجلسی، ص ۴۵۵). 🌊 کوثر را ظاهر و باطنی است؛ چنان‌که فرموده‌اند: «إِنَّ لِلْکَوْثَرِ صُورَةً وَحَقِیقَةً؛ صُورَتُهُ الْمَاءُ فِی النَّشْئَةِ الْعُنْصُرِیِّ وَحَقِیقَتُهُ الْعِلْمُ فِی النَّشْئَةِ التَّجَرُّدِیِّ؛ آب در نشئۀ عنصری صورت علم و مَظهر حیات اشباح است و علم در نشئۀ تجردی حقیقت آب و مُظهر حیات ارواح باشد». 🌌چه غذا با مُغتَذی در هر عالَمی به تناسب همان عالَم مُتجانِس است. 📜 بر این اساس رصین،‌ وجود اَطهر کوثر فاطمی، ظرف لا یتناهی نور علم اُلُوهی است. چنان که فرمودند: «الْعِلْمَ لِفَاطِمَةَ زَوْجَةِ الْمُرْتَضَى؛ علم برای فاطمه همسر مرتضی علیهماالسلام است» (مناقب ابن شهرآشوب، ج‏ ۳، ص ۳۲۱). 🪧 و نیز امام باقر علیه‌السلام فرمودند: «وَاللَّهِ لَقَدْ فَطَمَهَا اللَّهُ بِالْعِلْمِ وَعَنِ الطَّمْثِ فِي الْمِيثَاقِ؛ به خدا قسم که خداوند فاطمه علیهاالسلام را در روز میثاق با علم عجین کرده و از ناپاکی بریده است» (كافی، ج ‏۱، ص ۴۶۰). 🌠 فلذا خدای سبحان اعطای چنین وجود بزرگی را به خاتم پیامبرانش صلّی‌الله‌علیه‌وآله منّت نهاد: «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ؛ بی‌ترديد ما به تو کوثر عطا كرديم» (کوثر/ ۱). 🔸آن که بُد منّت وجودش بر تمام ماسِوی 🔹گشت ممنون عطای حق، که دادش کوثری 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿امّ الفَضیلة 8️⃣ ▫️عبودیت فاطمی از اَهمّ جلوات و جامع کمالات وجودی آن سیّدۀ نساء عالمین است. 💫 هندسۀ نوری این عبودیت مطلقه قائم به دو رکن بوده، یکی مبدأشناسی حضوری و دیگری معادشناسی شهودی؛ تا جایی که حضرتش را فانی فی الله و ناظر الی وجه الله قرار داد و بالاتر اینکه با سرمایۀ معرفتِ حضوری و محبتِ‌ شهودی، خویشتنِ اَطهرِ جنابش وجه غیبیۀ ولایت کبری قرار گرفت. 📜 چنان‌که فرمود: يَا أَبَتَاهُ شَغَلَتْنَي عَنْ الْمَسْأَلَةِ لَذَّةُ خِدْمَتِهِ، لَا حَاجَةَ لِي غَيْرَ لِقَاءِ رَبِّيَ الْكَرِيمِ فِي دَارِ السَّلَامِ؛ ای پدر جان، لذّت خدمت به حق‌تعالی مرا از درخواست از او واداشته است، من نیازی جز نظر افکندن در روی بخشندۀ او ندارم» (رياحين الشريعة، ج ۱، ص ۱۰۵). 🔖 و نیز فرمودند: «لَيْسَتْ مِنْ أَحَدٍ غَيْرِكَ تُثْلِجُ بِهَا صَدْرِي وَتَسُرُّ بِهَا نَفْسِي وَتُقِرُّ بِهَا عَيْنِي وَيَتَهَلَّلُ بِهَا وَجْهِي وَيَسْفُرُ بِهَا لَوْنِي‏ وَيَطْمَئِنُّ بِهَا قَلْبِي؛ از کسی جز تو نباشد که قلبم بدان شادمان گردد و جانم بدان سُرور یابد و چشمم روشن شود و صورتم از خوشحالی بدرخشد و رنگم روشن شود و قلبم بدان اطمینان یابد» (فلاح السائل، ص ۱۷۳). 📃و در بیان دیگر فرمود: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ الْإِخْلَاصِ... وَأَسْأَلُكَ الرِّضَا بِالْقَضَاءِ وَأَسْأَلُكَ بَرْدَ الْعَيْشِ بَعْدَ الْمَوْتِ وَأَسْأَلُكَ النَّظَرَ إِلَى وَجْهِكَ وَالشَّوْقَ إِلَى لِقَائِكَ؛ خدایا از تو کلمۀ اخلاص می‌خواهم و از تو خشنودی به قضا، زندگانی خوش پس از مرگ، لذت دیدار رویت و شوق به لقائت را مسئلت دارم» (بحار الأنوار، ج ‏۹۱، ص ۲۲۵). 🖋 گزیده‌ای از مباحث فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظلّه #️⃣ 📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام 🆔 @feghhevelayat