💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
🔶🔶بررسی حدیث «مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ فَلَهُ الجَنَّةُ»🔶🔶
♦️معمولاً در اواخر ماه «صفر الخیر» بسیاری از افراد نقل میکنند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودهاند: «هر کس که مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد بهشت برای اوست». آیا این مطلب صحت دارد یا خیر؟
♦️اصل این حدیث در کتاب «علل الشرایع» نقل شده و غالب منابع دیگر نیز این حدیث را از این کتاب نقل کردهاند، اما اصل حدیث با آنچه که در میان مردم مشهور است تفاوتهای مهمی دارد. و اما متن حدیث:
♦️روزی پیامبر بزرگوار اسلام در مسجد قبا نشسته بودند و فرمودند: «اولین کسی که هم اکنون وارد مسجد شود مردی از اهل بهشت است». برخی از اصحاب با شنیدن این سخن از مسجد خارج شدند تا سپس بازگردند و مصداق سخن شوند. پیامبر نیز که این را فهمیدند، در حالی که آن عده از اصحاب خارج شده و سخنان پیامبر را نمی شنیدند شرط دیگری بر آن اضافه کردند و فرمودند: «جماعتی وارد میشوند و کسی که وارد شود و مرا به خروج ماه آذار بشارت دهد او مردی از اهل بهشت است».
♦️جماعتی داخل شدند و ابوذر رحمة الله علیه هم میان آنان بود. پیامبر به آنان فرمودند: «الان در کدام ماه رومی هستیم؟» ابوذر عرض کرد: «ای رسول خدا ماه آذار تمام شد». پیامبر فرمودند: «ای ابوذر این را میدانستم اما دوست داشتم که این قوم بدانند که تو مردی از اهل بهشت هستی و چگونه این چنین نباشی در حالی که بعد از من تو را از این شهر تبعید خواهند کرد، چرا که تو دوستدار اهل بیت من هستی و به تنهایی زندگی خواهی کرد و تنها هم خواهی مُرد و جماعتی کفن و دفن تو را انجام خواهند داد که آنان رفیقان من در بهشت خواهند بود، بهشتی که به متّقین وعده داده شده است».
📚 علل الشرایع، ج۱ ، ص۱۷۵
♦️اما نکاتی که دربارهی این حدیث باید دانست :
1⃣ این حدیث از نظر سند مشکلی ندارد و علمای شیعه آن را قبول دارند.
2⃣ در این حدیث هیچ اشارهای به ماه «صفر» نشده، بلکه در تمام احادیث مشابه فقط ماه «آذار» آمده که از ماههای رومی است و با ماههای قمری سنخیّت زمانی ندارد و ممکن است که به صورت اتفاقی در آن سال ماه «آذار» و «صفر» بر هم منطبق شده باشند.
3⃣ «آذار» ماهی است 31 روزه قبل از «نیسان» و بعد از «شباط» که تقریباً با «فروردین» برابر است.
4⃣ تنها در یک نقل از این روایت در کتاب «الرواشح السماویة فی شرح احادیث الامامیة» به جای «آذار»، «صفر» آمده که برای آن سندی ذکر نشده است.
5⃣ با اندک دقّتی در حدیث در مییابیم که موضوع این حدیث بشارت به خروج ماه نیست و فرقی نمیکند که «صفر» باشد یا «آذار»! بلکه این حدیث یکی دیگر از احادیث فضائل شیعیان اهل بیت علیهم السلام است که اتفاقاً در متن حدیث نیز پیامبر بزرگوار اسلام به این موضوع تصریح فرمودهاندکه: «ای ابوذر هدف من از این پرسش فقط این بود که مردم بدانند که تو اهل بهشت خواهی بود ... چرا که تو از دوستداران اهل بیت من هستی». پس در واقع ملاک بهشتی شدن در این حدیث خروج ماه و وارد شدن بر پیامبر نیست، بلکه ملاک محبّت اهل بیت علیهم السلام است و بس.
6⃣ از آنجا که این حدیث، شامل فضائل اهل بیت علیهم السلام و شیعیان ایشان است، عالمان اهل سنت طبق معمول دست به شیطنت زده و با آن به مخالف پرداختهاند و گفتهاند: «لا اصل له»، «صحت ندارد».
«احمد بن حنبل» این حدیث را جزء چهار حدیثی میداند که در بین مردم شائع هستند اما سند ندارند. (طبقات الشافعیة الکبری، عبدالوهاب ابن علی سبکی، ص۱۵۱).
«ابن جوزی» در کتاب «الموضوعات» دربارهی این حدیث چنین نوشته: «وَ یُذکَرُ أَنَّ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّمَ قَالَ: مَن بَشَّرَنِی بِخُرُوجِ آذَارَ بَشَّرتُهُ بِالجَنَّةِ. قَالَ أَحمَدُ بنُ حَنبَل: لاَ أَصلَ لِهَذَا»، «گفته میشود که رسول الله صلّی الله علیه و سلّم فرمودند: هر کس مرا به خروج ماه آذار بشارت دهد، او را به بهشت بشارت خواهم داد، امّا احمد بن حنبل میگوید: این حدیث صحّت ندارد»، (الموضوعات، ابن الجوزی، ج۲ ، ص۷۴).
این حدیث صراحت به فضائل اهل بیت علیهم السلام و فضائل شیعیان ایشان دارد و اگر این را برای ابوذر بپذیرند، مخالفت او با عثمان را چه کنند؟ تبعید او توسط عثمان را چه کنند؟ درگیریهای او با معاویه را چه کنند؟
♦️مع الاسف با توجه به اینکه اوائل ماه ربیع، ایام احراق باب و هجوم به بیت صدیقه ی کبری علیها السلام و شکسته شدن حرمت زهراء اطهر و غصب امامت و خلافت حضرت امیرالمؤمنين عليه السلام و نیز پنجم ربیع رحلت حضرت سکینه سلام الله علیه و ايام شهادت امام عسکری علیه السلام می باشد، بهتر است تبریک و شاد باش را از «نهم ربیع» که شروع امامت ظاهری امام زمان و به درک واصل شدن قاتل حضرت زهرا سلام الله علیها است آغاز کنیم و تا هشتم ربیع تبریک نگوییم.
#⃣#ماه_صفر
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
بسم الله الرحمن الرحیم
◾️إنَّا لِلهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ
🔰 ارتحال ملکوتی عالِم زاهد، محقق مدقّق، حضرت آیت الله سید محمدمهدی موسوی خِرْسان اعلیاللهمقامه، از علما و محققین طراز اول و مقیم نجف اشرف را به محضر اهل علم و پژوهش تسلیت عرض مینماییم.
🔸و همچنین ارتحال ملکوتی عالِم ربانی، آیت الله سیدمحمدحسین مرتضوی لنگرودی اعلیاللهمقامه از علما اهل ولایت و برائت و مقیم تهران را به محضر جمیع ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنیم.
🤲حشرهما الله تعالی مع محمد وآله الطاهرین
#️⃣ #تسلیت #مفاخر_الشیعه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
💬 امام باقر علیهالسلام فرمودند:
📜 لمَّا أُنْزِلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ قَامَ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ مِنْ مَجْلِسِهِمَا فَقَالا يَا رَسُولَ اللَّهِ هُوَ التَّوْرَاةُ قَالَ لَا قَالا فَهُوَ الْإِنْجِيلُ قَالَ لَا قَالا فَهُوَ الْقُرْآنُ قَالَ لَا قَالَ فَأَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ هُوَ هَذَا إِنَّهُ الْإِمَامُ الَّذِي أَحْصَى اللَّهُ تَبَارَكَ وَتَعَالَى فِيهِ عِلْمَ كُلِّ شَيْءٍ؛
🗞 وقتى اين آيه بر پيامبر خدا صلّیاللهعلیهوآله نازل شد «وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ؛ و هر چيزى را در كارنامهاى روشن برشمردهايم» (یس/ ۱۲) ابوبکر و عمر از جايگاه خود برخاستند، و گفتند: اى پيامبر خدا! آيا امام مبين كه همه چيز در آن آورده شده تورات است؟ فرمود: نه. گفتند: پس انجيل است؟ فرمود: نه. گفتند: پس آن قرآن است؟ فرمود: نه.
✅در همين هنگام بود كه امیرالمؤمنین على علیهالسلام وارد شد، و رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمود: اين امام مبين است، بىترديد او امامى است كه خداوند علم همه چيز را در او احصا فرموده است.
📚معاني الأخبار، ص ۹۵
📝فقه روایت در بیان استاد:
🔹بهمقتضای کریمۀ: «وَنَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ؛ و اين كتاب را كه روشنگر هر چيزى است بر تو نازل کردیم» (نحل/ ۸۹) همه چیز در قرآن وجود تبیانی (وجود علمی) داشته است و مهم اینکه جمیع اشیاء در امام مبین وجود و شمارش اِحصائی دارند چرا که او مُبیِّن متون تبیانی است و هر موجودی در ساحت قدس نوریّت امام معصوم دارای اصل عینی و ریشۀ وجودی است که فرمودهاند:
📃«الصُّورَةُ الإنْسانِيَّةُ هِيَ أَكْبَرُ حُجَجِ اللَّهِ عَلى خَلْقِهِ وَهِيَ الكِتابُ الَّذى كَتَبَهُ بِيَدِهِ وَهِيَ الْهَيْكَلُ الَّذى بَناهُ بِحِكْمَتِهِ وَهِيَ مَجْمُوعُ صُوَرِ العالَمينَ؛ صورت انسانی بزرگترین حجت خدا بر مخلوقات است و او کتابی است که خداوند آن را به دست خود نگاشته و هیکلی است که به حکمتش بنا کرده و او مجموع صورتهای عالم است» (شرح الأسماء الحسنى، ص ۶۷)،
🔸 چرا چنین نباشد که انسان کامل و امام مُبین، خلیفۀ حقتعالی است و طبق قاعده خلیفه در مقام صفات تابع و در حکم مُستخلفٌ عنه است و اهل معرفت در میان جلوات، انسان کامل را تجلی تام و مظهر ذاتیّه میدانند.
🌱 باری، مفسر و مبیّن و مُجری قرآن، بعد از شخص شخیص پیامبر صلّیاللهعلیهوآله در میان مسلمانان فقط جناب وصی اعظم امام مُبین حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است و دیگری را این منصب نشاید. برایناساس غصب خلافت بلافصل اکبر کبائر و اعظم فجایع محسوب میشود.
🖋 استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣#غصب_خلافت #فتنه_سقیفه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
انحراف سقیفه.mp3
10.16M
❌انحراف سقیفه
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلّهالوارف
🗓 روز شهادت رسول الله صلّیاللهعلیهوآله/ ۱۴۰۲
#️⃣ #غصب_خلافت #فتنه_سقیفه #رسول_خدا #امیرالمومنین
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜 حکمت، طریقۀ اثبات امامت
📋 گزیدهای از درس خارج اصولِ حضرت آیت الله معظّم وحید خراسانی مدّظلّهالعالی
#️⃣ #غصب_خلافت #فتنه_سقیفه #مفاخر_الشیعه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🖤نور سَکینت حُسینی
🔰 حضرت سیده سکینه بنت الحسین علیهماالسلام آخرین بازماندۀ کربلا است که در سال ۱۱۷ ق وفات نمودند. (تاریخ مدینة دمشق ابن عساکر، ج ۶۹ ص ۴۲۱)
📋 در عظمت مقام معنوی و روحی ایشان همین بس که وقتی حسن مُثنی فرزند امام مجتبی علیهالسلام حضرت سکینه علیهاالسلام را از امام حسین علیهالسلام خواستگاری کرد، حضرت فرمود: «إنَّ الْغَالِبَ عَلَى سَكِينَةَ الْاِسْتِغْرَاقُ مَعَ اللّهِ» (مقتلالحسین علیهالسلام، ص ۳۲۳)
🔸 او غالباً به جهت تمکّن و درک مقام معیت با حقتعالی غرق در جمال و جلال الهی است، لذا خانهدار تو نخواهد بود؛ اما تو را به عقد دخترم جناب فاطمه درمیآورم.
🌱 این بانوی مکرّمه از توجه و مراقبت کریمۀ: «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ؛ و هر كجا باشيد او با شماست» (حدید/ ۴) به قلّۀ رفیع «واَنْتُمْ مَعَهُ أَيْنَ ما کُنْتُمْ» نائل گردیده است و میتوان حضرتش را از شئون و متعلقات متصلّۀ سیدالشهدا علیهالسلام دانست.
☑️ و از برکات استغراق در نور معیت قیّومیّه است که حائز مقام تجرّد روحی شده و در قتلگاه خونین با روحانیت اعظم و نورانیت اقدم پدر بزرگوارشان مرتبط و متصل گردیده و شنید که پدر شهیدش به شیعیان چنین پیغام دادند که:
شِيعَتِي مَا إِنْ شَرِبْتُمْ رَيَّ عَذْبٍ فَاذْكُرُونِي
أَوْ سَمِعْتُمْ بِغَرِيبٍ أَوْ شَهِيدٍ فَانْدُبُونِي (المصباح كفعمی، ص ۷۴۱)
🔍 در پیام حضرت نکتۀ لطیفی نهفته است که مرا بهانه نکنید که بر کشتههای خود بگریید؛ بلکه هر گاه کشتههای خود را مشاهده نمودید برای من گریه کنید
باری این مقام اثباتی حضرت سکینه علیهاالسلام دلالت بر مقامات ثبوتی مهمی میکند که برای امثال ما قابل درک و بیان نیست.
📋 بر اهل اشارت همین بس که اسم مبارک ایشان خبر از مُسمای وجود و تعیّن خارجی مرتبۀ انزال سکینه در قلوب مؤمنین که وعدۀ حق در قرآن کریم است را میدهد.
📖 «هُوَ الَّذي أَنْزَلَ السَّكينَةَ في قُلُوبِ الْمُؤْمِنينَ لِيَزْدادُوا إيماناً مَعَ إيمانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَكانَ اللَّهُ عَليماً حَكيماً؛
اوست آن كس كه در دلهای مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ايمانى بر ايمان خود بيفزايند و سپاهيان آسمانها و زمين از آنِ خداست، و خدا همواره داناى سنجیدهکار است» (فتح/ ۴).
🗓قم مقدسه ۳۰ شهریور ۱۴۰۲- ۵ ربیعالاول ۱۴۴۵
🖋سید ابراهیم موسوی
#️⃣ #حضرت_سکینه #پیام_مکتوب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
💬 آیتالله معظم آقا شیخ علیاکبر نهاوندی رحمهالله فرمودند:
📜 بدان که کیمیای سعادت و اکسیر اعظم نجات را اگر کسی طالب باشد باید دست از انحا توسلات به حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام بر ندارد. خصوصاً از اقامۀ ماتم و عزاداری آن حضرت و چه نیکو گفته است شاعر:
🔸کیمیایی است عجب تعزیهداری حسین(علیهالسلام)
🔹که نباید ز کسی منّت اکسیر کشید
📚وسیلة النجاة در شرح دعای سمات، ناشر نهاوندی، سال ۱۳۷۸ش، ص ۱۲۹
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
🌌 امام زمان عجّلاللهفرجه وجه الله
در بیان آیتالله معظم وحید خراسانی مدظلّهالعالی
🔸 تو وجه اللهی! اما وجه اللهی که تمامی اولیاء خدا بهواسطهٔ آن وجه به خدا توجه میکنند.
📃 «اَيْنَ وَجْهُ اللهِ الَّذِي إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ؛ کجاست وجه الله که اولیای الهی به او رو میکنند؟»
🔍 این کلمه بُهتآور است؛ اگر اولیاء بخواهند به خدا توجه کنند، باید بهوسیلهٔ او باشد. اولیاء کیاناند؟ قرآن و حدیث باید به هم ضمیمه شود:
📖 «أَلَا إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ * الَّذِينَ آمَنُوا وَ كَانُوا يَتَّقُونَ * لَهُمُ الْبُشْرَى فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ فِي الْآخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»
🌿 اولیاء خدا وقتی به این مرتبه رسیدند، تازه لیاقت پیدا میکنند که بهتوسط او به خدا توجه کنند؛ روحی و ارواح العالمین لک الفداء.
🥹 ای گوهر مرموزی که نه تو را شناختیم، نه حق تو را ادا کردیم. به یاد هر کسی بودیم جز به یاد تو. به فکر هر کسی بودیم جز به فکر تو!
🙏 اگر امروز به ما نگاهی کنی و از آن نگاه، اکسیری بر قلب ما هم پیدا بشود.
📚 ربانی آیات الله، ج ۱، ص ۱۲۹
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🗓 ۶ ربیعالاول، سالروز ارتحال ملکوتی عارف کامل، آیت الله حاج سید علی قاضی قدسسره گرامی باد
💬 آیتالله سید علی قاضی قدسسره به فرزندشان که میخواست برای تحصیل به مصر برود گفت:
🔍مصر چرا؟!
مصریها ولایت دارند اما برائت ندارند!
به جایی برو که هم ولایت داشته باشند هم برائت.
📚عطش، ص ۷۵
#️⃣ #مفاخر_الشیعه #آیتالله_قاضی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴ارزش عبادات
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓شهادت حضرت امام عسکری علیهالسلام/ ۱۴۰۱
#⃣#امام_عسکری #کلام_ناب #شهادت #حدیث_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📝 گوشهای از مصائب ابا الحجة، حجة الحجج حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام
🏴 آجرک الله یا مولای یا صاحبالزمان و عظّم الله لک الاجر وساعد الله قلبک الشریف
⌛️ ساعات معنوی روز به دوازده قطعۀ زمانی تقسیم شده است و برای هر یک ادعیهای منقول میباشد،
🕚 ساعت یازدهم روز که پیش از زرد شدن خورشید تا زرد شدن آن یعنی نزدیک غروب آفتاب باشد را متعلق به امام عسکری علیهالسلام میدانند.
🔖 شیخ بهائی رحمهالله در کتاب نفیس مفتاح الفلاح ادعیه و توسلات این ساعات را نقل کرده است و در دعای ساعت یازدهم هر روز این چنین آورده که به درگاه احدیت جلّت عظمته عرضه میداریم:
📜 «وَبِالْإِمَامِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الَّذِي طُرِحَ لِلسِّبَاعِ فَخَلَّصْتَهُ مِنْ مَرَابِضِهَا وَامْتُحِنَ بِالدَّوَابِّ الصِّعَابِ فَذَلَّلْتَ لَهُ مَرَاكِبَهَا؛ خدایا متوسل شدم به امام حسن عسکری علیهالسلام آن بزرگواری که او را افکندند در میان درندگان، پس او را از آن محل خلاص نمودی و آن حضرت به حیوانات سرکش و چموش امتحان شد، پس سوار شدن بر آنان را برایش رام کردی» (مفتاح الفلاح، ص ۲۲۵)
🥺 ریشۀ این جسارت به این قضیه بر میگردد که «کلینی» در کافی و «مفید» در ارشاد نقل کردهاند.
خلفای عباسی امام عسکری علیهالسلام را به «نِحریر» که مردی نانجیب و سنگدل بود تحویل دادند و او حضرت را اذیت میکرد و بر ایشان سخت میگرفت.
☑️یک روز زنش به او گفت: از خدا بترس میدانی چه بزرگواری در زندان تو است؟ من میترسم بر اثر آزار و اذیت او به عذاب بزرگی مبتلا شوی!
«نِحریر» در جواب زن خود گفت: به خدا او را نزد درندگان میاندازم.
🔸 و او در این مورد پس از اجازه از خلیفۀ وقت، امام عسکری علیهالسلام را نزد درندگان انداخت و در آن هنگام کسی شک نداشت که اکنون سباع بدن مبارک امام را پارهپاره میکنند، اما مطلب طور دیگری شد دیدند امام علیهالسلام به نماز ایستاده و درندگان اطرافش را گرفتهاند پس خلیفه جهت مفتضح نشدن دستور داد آن حضرت را خارج کنند و به خانهاش ببرند.
🗞«فَوَجَدُوهُ ع قَائِماً يُصَلِّي وَهِيَ حَوْلَهُ فَأَمَرَ بِإِخْرَاجِهِ إِلَى دَارِهِ» (الإرشاد، ج ۲، ص ۳۳۵)
این است مقام منیع مُذکِّر توحید ذاتی، خازن علم ربوبی و نور اعظم مُضیء و افرادی که موجب اذیت و آزار حضرتش شدند، بیشک پستتر از درندگان طبیعی خواهند بود،
🍂چرا که سباع به خلاف طبیعت حیوانیۀ خود مطیع، ولی آنان به خلافِ جِبلّت انسانیۀ خود متمرد گردیدند.
📖 «لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ؛
💔دلهایی دارند كه با آن [حقايق را] دريافت نمىكنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمىبينند، و گوشهایی دارند كه با آنها نمىشنوند. آنان همانند چهارپايان بلكه گمراهترند. [آرى،] آنها همان غافلماندگانند» (اعراف/ ۱۷۹)
🗓 ۸ ربیعالاول ۱۴۴۵
🖋سید ابراهیم موسوی
#️⃣#امام_عسکری #کلام_ناب #شهادت #حدیث_ناب #مکتوبه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ پناهگاه مُلتجئین
💬گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
🗓شهادت حضرت امام عسکری علیهالسلام/ ۱۴۰۱
#⃣#امام_عسکری #کلام_ناب #شهادت #حدیث_ناب
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 ۳ مهر، دومین سالگرد ارتحال ملکوتی استاد عزیز، علامۀ ذوالفنون، حضرت آیتالله حسن زادۀ آملی اعلیاللهمقامه را گرامی میداریم.
🌿 انسان کامل، واسطۀ فیض الهی
🎙گزیدهای از بیانات علامه حسن زادۀ آملی رحمهالله
#️⃣ #مفاخر_الشیعه #علامه_حسنزاده
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🌌خون جاوید
📜 «أَشْهَدُ أَنَّ دَمَكَ سَكَنَ فِي الْخُلْدِ؛ شهادت مىدهم كه خون تو در بهشت خلد ساكن شد و آرام گرفت» (كامل الزيارات، ص ۱۹۹)
🔸كَذَبَ المُوتُ فَالحُسَينُ مُخَلَّدْ
🔹كُلَّمَا أَخْلِقَ الزَمَانُ تَجَدَّدْ
🟢 مرگ دروغ گفت چرا که حسین علیهالسلام جاودان است و هر چه که زمان میگذرد جاودانگی حضرتش نمایانتر میشود.
🗓 در این روز شریف (نهم ربیعالاول، عیدالزهراء علیهاالسلام) که به فرمودۀ مولیالموحدین علی علیهالسلام «يَوْمُ نَزْعِ السَّوَادِ؛ روز در آوردن لباس سیاه است» با رخصت و اجازه از حضرت عصمة الله الکبری صدیقۀ طاهره علیهاالسلام، رخت عزاء پسر شهیدش را نه از جان، بلکه از تن بدر آورده و به ساحت قدسش عرضه میداریم «ابد والله یا زهراء ما ننسیٰ حسیناً»
☑️ مادر جان داغ حسینت تا ابد در سینۀ ما خواهد ماند و به خدا سوگند که هرگز او را فراموش نخواهیم کرد.
🤲 امید که برایمان مادری بنمایی و در صبح قیامت ما را بهمثل یکدانهٔ جویی ناچیز برچینی و برگیری.
تا یار که را خواهد و میلش به که باشد.
🕊کلُّ الخیر فی باب الحسین علیهالسلام
📝دلنوشته: سید ابراهیم موسوی
۳ مهرماه ۱۴۰۲
#️⃣ #نه_ربیع #فرحة_الزهراء #مکتوبه #دلنوشته
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
📚 آیتالله مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی رحمهالله در کتاب المراقبات، در باب ماه «ربیع الاول»، از برای روز نهم ربیع الاول چنین مینویسد:
📃 يوم التاسع: ورد فيه رواية واحدة فاخرة في كونه يوم هلاك عدوّ اللّه وفي فضله وفضل الفرح فيه وأنّه يوم السرور لشيعة آل محمّد صلوات اللّه عليهم أجمعين واشتهر بين الشيعة بذلك؛
😊 نهم ربیع الاول؛ در روايت گرانقدرى آمده است كه اين روز، روز نابودى دشمن خدا بوده و اين روز و خوشحالى در آن فضيلت داشته و روز شادى پيروان آل محمد - رحمت خدا بر جميع آنان باد - مىباشد. و در ميان شيعيان نيز اين روز به همين مطلب مشهور شده است.
📚 المراقبات، صفحه ۴۶ و ۴۷
#️⃣ #نه_ربیع #فرحة_الزهراء #مفاخر_الشیعه
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤 ۳ مهر، دومین سالگرد ارتحال ملکوتی استاد عزیز، علامۀ ذوالفنون، حضرت آیتالله حسن زادۀ آملی اعلیاللهمقامه را گرامی میداریم.
🌱انسان کامل میوه
شجره طیبه نظام وجود است.
🎙گزیدهای از بیانات علامه حسن زادۀ آملی رحمهالله
#️⃣ #مفاخر_الشیعه #علامه_حسنزاده
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
🌱شرافت لعن و صلوات
📑 ذکر صلوات و نیز لعن متفرع بر دو رکن تولّیٖ و تبریاند.
📋کلام در این مقام است که کدام مقدم خواهد بود؟!
📚بی شک وقتی منظومۀ روایات ائمۀ هدی علیهمالسلام را با نور درایت و فقاهت بررسی نماییم، این معنا استظهار میشود که ذکر شریف صلوات، ذاتاً و ثبوتاً، مقدم بر لعن است.
چه در مقام نفسالامری و ثابتات واقعیّۀ باطنیّه جز وجه الله تعالی چیزی نیست و غیر هالک است «كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ» (قصص/ ۸۸) فلذا رکن تولی و ذکر صلوات، بنا بر اصل بودنش به اعتبار مقام ذات و ثبوت (متن واقع) بر تبری و ذکر لعن تقدم داشته.
🔰ولیکن در مقام اثبات یعنی به اعتبار عالَم مظاهر، دلائل و بروز، طَبْعاً لعن بر صلوات مقدم خواهد بود، چه در مقام ظاهر، رفع موانع جهت تجلی نتیجه و ثمره، تقدم و اولیّت طبیعی داشته است.
✅ به عبارتی رکن تبریٖ و ذکر لعن دشمنان اهلبیت علیهمالسلام، موانع قبول اصل ولایت را از بین میبرد؛ لذا به جهت اثباتی، لعن بر صلوات تقدّم دارد.
♻️ پس اینکه در جوامع روائی ما طائفهای از روایات صلوات را مقدم میشمارند و طائفهای لعن را تقدم مینمایند، حاکی بر این تقریر است که مطلب به دو اعتبار ثبوتی و اثباتی بر میگردد.
📋بخشی از مباحث فقه المعارف استاد موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #نه_ربیع #فرحة_الزهراء #برائت
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
39.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 جایگاه تبرّی در دین
🎙 بیانات بسیار مهم حضرت آیت الله معظّم وحید خراسانی مدّظلّهالعالی در خصوص تولّی و تبرّی
#️⃣#برائت #کلام_ناب #مفاخر_الشیعه #نه_ربیع #کلیپ_تصویری
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📹 جایگاه تبرّی در دین 🎙 بیانات بسیار مهم حضرت آیت الله معظّم وحید خراسانی مدّظلّهالعالی در خصوص ت
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
🎥 بیانات مهم مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله معظم وحید خراسانی مدّظلّهالعالی در خصوص تولّی و تبرّی.
🔸در تولّی و تبرّی، از حیث شرافتْ تقدّم با تولّی است و از حیث طبیعی و عادی تقدّم با تبرّی است. علّت در این دو امر این است که در نظام عالَم، رسیدن به هیچ ثمرهای ممکن نیست مگر با آمادهسازی و پاکسازی آن ثمره از هر آنچه که موجب مزاحمت در به ثمر رسیدن آن میشود.
🪴برای مثال نسبت به کسی که کشاورز است، هنگامی که میخواهد ثمرهای به دست آورد، برای برداشت ثمرهای کامل لازم است در اولِ کار، هر چیزی را که مزاحم با این ثمربخشی باشد از بین ببرد. یعنی باید سموم را از بین ببرد و زمین را پاکسازی نماید تا اینکه قابلیّت پرورشدادن بذر را پیدا کند. این طریقِ عالَم مادّه است.
☘️ در عالم نُفوس هم همین گونه است: «ذلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ؛ آن کتاب (قرآن)، بیهیچ شک هدایتی برای اهل تقواست»، (بقره/۲). مادامی که تبرّی از دشمنان خداوندِ سبحان و تعالی حاصل نشود، به دستآوردن تولّی ممکن نیست، بلکه آن تولّی کاذب است. کاذب همراه با صادق است، همانگونه که شخصی یک اشتهاء واقعی دارد و یک اشتهاء دروغین و کاذب.
📋 هر کس ادّعای تولّی بدون تبرّی کند، امری محال را از حیث برهان عقلی ادّعا کرده است؛ زیرا نظام عالَم قدس اینگونه است. برای رسیدن به هر مقصدی لاجرم نیاز به تحصیل قابلیّت به همراه حفظ تناسب قابل و فاعل دارد. و چون اینگونه است ممکن نیست که کلام خداوند که تجلّی اوست همچنان که در روایت است:
«لَقَدْ تَجَلَّى اللهُ لِخَلْقِهِ فِي كَلَامِهِ؛ به تحقیق خداوند در این قرآن برای خلق تجلّی نمود»، (بحار الأنوار، ج ۸۹، ص ۱۰۷)، [در هر قلبی جایی گیرد].
📖 اين كتاب [قرآن] جلوهای علمی برای خداوندِ سبحان و تعالی است، پس همانگونه که خداوندْ پاک و مقدّس است، کلام او نیز به تناسب او لاجرم مقدّس و منزّه خواهد بود و چنانچه موجود شریف به مقتضای حکمت ممکن نیست در موضع پست قرار داده شود، کلام خداوند نیز نمیتواند در قلوب فاسد و نالایق جایی گیرد، ممکن نیست! «قَدْ جاءَكُمْ مِنَ اللهِ نُورٌ وَ كِتابٌ مُبينٌ * يَهْدي بِهِ اللهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ؛ قطعاً براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است. خدا هر كه را از خشنودى او پيروى كند، به وسيله آن به راههاى سلامت رهنمون مىشود»، (مائدة/ ۱۵ و ۱۶). تقوی مقدّم است؛ ابتداء تقواست و بعد از آن فرا گرفتن کلام خدا.
📃 امیر المومنین علیهالسلام کیست؟ او قرآن ناطق است. پس همانگونه که نمیشود قلبی که متّصف به طهارت و تقوی نیست به کتاب صامت دستیابد، ممکن نیست کسی که آلوده به ولایت مخالفین امیرالمومنین علیهالسلام است به کتابُ اللهِ ناطق دست یابد. پس تبرّی از این جهت مقدّم بر تولّی است اما از ناحیۀ شرافت شکّی نیست که تولّی مقدّم بر تبرّی است.
🪧 ترجمه شده توسط کانال فقه ولایت
#️⃣#برائت #کلام_ناب #مفاخر_الشیعه #نه_ربیع
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
💬مرحوم آیتالله سید محمدحسین مرتضوی لنگرودی رحمهالله:
📋ولایت و برائت از امور قلبی بوده و جزء اصول عقاید میباشند، ولی تولّی و تبرّی تظاهر و اظهار آن امر قلبی، در خارج است و از فروع عبادی دین و مذهب محسوب میشوند.
🔰اساسا می توان گفت تعبیر قدما از این دو امر به صیغۀ باب تفعّل (تولّی و تبرّی) و عدم تعبیر آنها به صیغۀ مجرّد (ولایت و برائت) خود دلیل قاطعی است که منظور، عمل و اتّخاذ است؛ چه از جملۀ معانی باب تفعّل، اتّخاذ اصل فعل است به عنوان مفعول.
📚 تولّی و تبرّی، ص ۲۲
#️⃣#برائت #کلام_ناب #مفاخر_الشیعه #نه_ربیع
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
❤️🔥 برائت از دشمنان اهلبیت علیهمالسلام به هر نحو و شکلی واجب و لازم است؛ اما برائت و لعن صادر از لسان اهلبیت علیهمالسلام ارزش و مقامی دو چندان دارد.
📜 دعای «حق ولایت» با مضمون برائت از دشمنان اهلبیت علیهمالسلام که صادر از لسان امام صادق علیهالسلام است را میتوانید در کتاب «فیض نیایش» جدیدترین تالیف استاد موسوی دامظلّه ملاحظه نمایید.
📌جهت تهیه این اثر ماندگار با مرکز پخش موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 پیام ارسال فرمایید.
📫 همراه با پست رایگان.
#️⃣ #فیض_نیایش #معرفی_کتاب #اطلاعیه #نهم_ربیع
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat