فقه ولایت
🔰 روزی تو خواهی آمد
🪐الا اى اهل عالَم!
💬حضرت صادق علیهالسلام میفرماید:
🕋وقتی قائم ما ظهور کند، در حالی که تکیه به دیوار «کعبه» دارد، ندا میدهد:
📜يا مَعْشَرَ الْخَلَائِقِ أَلَا وَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى آدَمَ وَشَيْثٍ فَهَا أَنَا ذَا آدَمُ وَشَيْثٌ، أَلَا وَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى نُوحٍ وَوَلَدِهِ سَامٍ فَهَا أَنَا ذَا نُوحٌ وَسَامٌ، أَلَا وَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ فَهَا أَنَا ذَا إِبْرَاهِيمُ وَإِسْمَاعِيلُ، أَلَا وَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى مُوسَى وَيُوشَعَ فَهَا أَنَا ذَا مُوسَى وَيُوشَعُ، أَلَا وَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى عِيسَى وَشَمْعُونَ فَهَا أَنَا ذَا عِيسَى وَشَمْعُونُ، أَلَا وَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى مُحَمَّدٍ وَأَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ فَهَا أَنَا ذَا مُحَمَّدٌ وَأَمِيرُالْمُؤْمِنِينَ، أَلَا وَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى الْحَسَنِ وَالْحُسَيْنِ فَهَا أَنَا ذَا الْحَسَنُ وَالْحُسَيْنُ، أَلَا وَمَنْ أَرَادَ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى الْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ فَهَا أَنَا ذَا الْأَئِمَّةُ؛
🔸هر كس میخواهد آدم و شيث علیهماالسلام را ببيند، بداند كه من همان آدم و شيث علیهماالسلام هستم.
🔹هر كس میخواهد نوح و پسرش سام علیهماالسلام را ببيند، بداند كه من همان نوح و سام علیهماالسلام هستم.
🔸هر كس میخواهد ابراهيم و اسماعيل علیهماالسلام را ببيند، بداند كه من همان ابراهيم و اسماعيل علیهماالسلام هستم. هر كس میخواهد موسى و يوشع علیهماالسلام را ببيند، بداند كه من همان موسى و يوشع علیهماالسلام هستم. هر كس میخواهد عيسى و شمعون علیهماالسلام را ببيند، بداند كه من همان عيسى و شمعون علیهماالسلام هستم.
🔹هر كس میخواهد محمّد و اميرالمؤمنين علیهماالسلام را ببيند، بداند كه من همان محمّد و علىّ علیهماالسلام هستم.
🔸هر كس میخواهد حسن و حسين علیهماالسلام را ببيند، بداند كه من همان حسن و حسين علیهماالسلام هستم.
✅ هر كس میخواهد امامان اولاد حسين علیهمالسلام را ببيند، بداند كه من همان ائمۀ اطهار علیهمالسلام هستم. (مهدی موعود، ص ۱۱۵۵)
📗فروغ توحید، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی، ج ۱، ص ۹۵
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسه سوم 3️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوا
04.mp3
40.02M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم،
🔰جلسۀ چهارم 4️⃣
🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف
🗓۱۴۰۲/۱۲/۲۶
#️⃣#سخنرانی_کامل #کلام_ناب #درس #ماه_رمضان
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰آیات الولایة | 3️⃣1️⃣ 📖مروری کوتاه بر آیات ولایی قرآن مجید 📝اقتباس از مبانی فقهالمعارفی استاد مح
38.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰آیات الولایة | 4️⃣1️⃣
📖مروری کوتاه بر آیات ولایی قرآن مجید
📝اقتباس از مبانی فقهالمعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلهالوارف
#️⃣ #حدیث_ناب #آیات_الولایه #آیات_ولایت #قرآن
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ چهارم 4️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهال
05.mp3
23.8M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم،
🔰جلسۀ پنجم 5️⃣
🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف
🗓۱۴۰۲/۱۲/۲۷
#️⃣#سخنرانی_کامل #کلام_ناب #درس #ماه_رمضان
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
💡فضائل الرّمضان
🔍 تفقّهی کوتاه در برخی احادیث فضائل ماه مبارک رمضان
🖋به قلم استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
🔰مبتنی بر فقهالمعارف
#️⃣#فضائل_الرمضان #کلام_ناب #فقه_الحدیث #ماه_رمضان
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
فضائل الرّمضان 1️⃣
💬 امام باقر علیهالسلام میفرمایند: رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله در آخرین جمعۀ ماه شعبان خطبه خوانده و فرمودند:
أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْرٌ فِيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ وَهُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ؛
ای مردم، همانا ماهی بر شما سایه افکنده که در آن شبی قرار دارد که بهتر از هزار ماه است و او ماه رمضان است.
📗فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۷۱
🔍 فقه حدیث
بر اهل درایت پوشیده نیست که تعبیر به سایه برای ماه مبارک رمضان بسیار تعبیر لطیف و دقیقی است، زیرا سایه از لوازم خارجیۀ شیء محسوب میشود
و آنگاه که رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله برای ماه رمضان از تعبیر سایه استفاده میفرماید بدان معناست که این ماه شریف حقیقتی فوق بر زمان و مادیات دارد و آنچه به ما می رسد، تنها ظلّ و شبحی از آن حقیقت عُظماست.
فی الواقع آنچه برای ما خاکیان از ماه رمضان درک میشود، رقیقت ظلّیۀ آن حقیقت عظماست و تمام عظمتی که در این ماه در لسان صاحبان عصمت بیان شده به همین رقیقت ظلّیۀ اشاره دارد،
چرا که درک حقیقت عالیۀ این ماه شریف از توان عقول جزئیۀ بشریه خارج و فهم آن فوق بر ظرفیت مُضیّق قلوب انسانی است.
این معنا را میتوان از اشارۀ رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله به ماه رمضان به واسطۀ ضمیر «هُوَ» نیز دریافت، چه اینکه استخدام الفاظ از جانب عقل کل صورت گرفته و حضرتش میتوانست از اسم اشاره استفاده نماید که مشترک میان ذویالعقول و غیر ذویالعقول است؛
اما با این اوصاف جنابش از ضمیر «هُوَ» که غالباً برای ذویالعقول به کار میرود استفاده نمود تا حیات و عظمت حقیقت ماه رمضان را روشن سازد.
🖋استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣#فضائل_الرمضان #کلام_ناب #فقه_الحدیث #ماه_رمضان
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
May 11
فقه ولایت
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم، 🔰جلسۀ پنجم 5️⃣ 🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالو
06.mp3
19.93M
📖 تفسیر سورۀ توحید، سال پنجم،
🔰جلسۀ ششم 6️⃣
🎙 بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دامظلهالوارف
🗓۱۴۰۲/۱۲/۲۸
#️⃣#سخنرانی_کامل #کلام_ناب #درس #ماه_رمضان
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🌿 وسائط فیض 7️⃣
💬امام صادق علیهالسلام:
📜 إِذَا أَرَادَ [اللَّهُ] أَمْراً عَرَضَهُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ [وَسَائِرِ الْأَئِمَّةِ] وَاحِداً بَعْدَ وَاحِدٍ إِلَى [أَنْ] يَنْتَهِيَ إِلَى صَاحِبِ الزَّمَانِ ثُمَّ يَخْرُجُ إِلَى الدُّنْيَا وَإِذَا أَرَادَ الْمَلَائِكَةُ أَنْ يَرْفَعُوا إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ عَمَلًا عُرِضَ عَلَى صَاحِبِ الزَّمَانِ ثُمَّ [يَخْرُجُ] عَلَى وَاحِدٍ [بَعْدَ] وَاحِدٍ إِلَى أَنْ يُعْرَضَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ثُمَّ يُعْرَضُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ فَمَا نَزَلَ مِنَ اللَّهِ فَعَلَى أَيْدِيهِمْ وَمَا عُرِجَ إِلَى اللَّهِ فَعَلَى أَيْدِيهِمْ وَمَا اسْتَغْنَوْا عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ طَرْفَةَ عَيْنٍ.
📝ترجمه
🔸هنگامی که خداوند چیزی را اراده کند، آن را بر رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله سپس امیرالمؤمنین علیهالسلام و سایر امامان علیهمالسلام یکی پس از دیگری عرضه میکند تا اینکه به صاحب زمان عجّلاللهفرجه منتهی شود و پس از آن به سوی دنیا خارج میشود و آنگاه که فرشتگان بخواهند عملی را به سوی خدای عزّوجلّ بالا ببرند، بر صاحب زمان عجّلاللهفرجه سپس بر امامان علیهمالسلام یکی پس از دیگری عرضه میکنند تا اینکه بر رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله عرضه شود،
🔹سپس بر خدای عزّوجلّ عرضه میشود. پس آنچه از جانب خدا نازل میشود بر دستان ایشان و آنچه به سوی خدا بالا میرود نیز بر دستان ایشان است، اما گوشۀ چشمی از خدای عزّوجلّ بینیاز نمیشوند.
📚الغيبة (شیخ طوسی قدسسرّه)، ص ۳۸۷
🔍فقه حدیث
🔰 بر اهل درایت و دقت مبرهن است که مراد از «اَمراً» در کلام امام صادق علیهالسلام مطلق امور تکوینی و تشریعی است و تقیید آن به امور تشریعی بلاوجه خواهد بود.
📋 «عَرَضَهُ» در لغت به معنای در مرأی و منظر قرار دادن چیزی برای هدفی خاص است، مانند کاری که بایع در هنگام فروش متاع خود می کند تا آن را بفروشد. پس خداوند متعال آنگاه که اراده کند تا امری در عالَم محقق شود، آن را در مرأی و منظر رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله و پس از آن در منظر امیرالمؤمنین علیهالسلام و به همین صورت تا حضرت حجت عجّلاللهفرجه قرار میدهد برای آنکه تحقق آن امر در عالَم خارج به دستان ایشان صورت پذیرد.
🔖و در پایان حدیث، امام صادق علیهالسلام در عبارتی کوتاه اما عمیق این معنا را افاده میفرمایند که هر آنچه از جانب خداوند نازل میشود به دستان با کفایت اهلبیت علیهمالسلام و آنچه به سوی خدا بالا میرود نیز بر دستان ایشان است.
📑 عبارت «مَا نَزَلَ وَمَا صَعَدَ» نیز مانند «اَمراً» در ابتدای حدیث عمومیت و گسترگی فراوانی دارد و تمام امور تکوین و تشریع را در بر میگیرد و اشاره به «اَیدی» در این فراز از تصرف و اِعمال قدرت حضرات اهلبیت علیهمالسلام در ادارۀ امور عالَم به اذن الهی پرده بر میدارد.
✅ فراز پایانی نیز به خوبی اتصال و افتقار آنفآن و علیالدوام ایشان به ذات حضرت حق جلّتعظمته را میرساند که وجه ممیزی تفویض باطل و تفویض مقبول است.
🔹«فرات کوفی» نیز در تفسیر خود عبارتی مشابه عبارت پایانی روایت مذکور نقل میکند که ملائکه در شب معراج خطاب به رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمودند:
«فَمَا نَزَلَ مِنَ اللهِ فَإِلَيْكُمْ وَمَا صَعِدَ إِلَى اللهِ فَمِنْ عِنْدِكُمْ؛ پس آنچه از جانب خدا نازل میشود به سوی شما و آنچه به سوی خدا بالا میرود از نزد شماست».
🔹اقتباس از مبانی فقهالمعارفی استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #کلام_ناب #وسائط_فیض #ولایت_تکوینی
📌فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام
🆔 @feghhevelayat