eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️بحران و تنگناهای علم سیاست مدرن 🔸سنت فلسفی حکمت متعالیه اولا سنتی خودی محسوب می‌شود و لذا نسبتی با «ما» دارد و ثانیا به‌دلیل نگرش وجودی حاکم بر آن، از وجود انضمامی انسان و از عرصه‌های حیات اجتماعی آدمی غفلت نمی‌ورزد و لذا می‌توان طیفی از فلسفه‌های مضاف اعم از فلسفه سیاست، فلسفه حقوق، فلسفه هنر و… را از دل این سنت فلسفی استخراج و جهت‌گیری دانش سیاسی را بر مبنای آن تنظیم کرد، ضمن آنکه نباید گرفتار انتظارات نابجا از این دستگاه فلسفی شد و کارویژه‌های آن را با کارویژه‌های خودِ دانش سیاسی یکی دانست. 🔸تدوین دانش سیاسی بومی، نیازمند کوشش پیگیر و مستمر علمی ازسوی محققان است و نقش حکمت متعالیه در این میان، نه تولید گزاره‌های دانشی بل در اختیار نهادن شاخص‌‌ها و بنیان‌‌هایی برای سنجش مدام همسویی گزاره‌های دانشیِ دانش سیاسی با مبانی یاد‌شده است. 🔸با عنایت به موارد یاد‌شده فلسفه متعالیه می‌تواند در ساحت‌های متعددی، نقش عقبه پشتیبانی‌کننده دانش سیاسی بومی را ایفا کند. این پشتیبانی می‌تواند در دو بعد نظری و عملی ایفای نقش کند. 🔸این فلسفه در بعد نظری هم حاوی ظرفیت‌هایی است که می‌‌توان آن را در راستای به‌کارگیری نقد علوم سیاسی مدرن به کار گرفت و هم حاوی امکان‌‌هایی ایجابی برای درافکندن طرحی بدیع و گشودن افقی نو پیش‌روی دانش سیاست در ایران است. 🔸در بعد عملی نیز که امروزه بیش‌‌تر انتقادات ناظر به این وجه از مساله است (چنانکه گفته شده دانش سیاست که ذاتا یک دانش عملی است ولی امروزه در اثر سیطره اثبات‌گرایی به نوعی بی‌عملی و بی‌غایتی گرفتار آمده و در اثر غفلت از غایات و اهداف و پرهیز از تامل در راه‌‌های نیل به زندگی عادلانه و در شان کرامت انسانی، به دانشی بی‌معنا و بی‌ثمر تبدیل شده است)، امکان‌‌های حکمت متعالیه برای احیای سیاست به مثابه حکمت عملی و دانشی تجویزی مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. 🔸در ادامه ابعاد نظری و عملی حکمت متعالیه برای‌گذار از بحران دانش سیاسی در ایران، مورد بررسی قرار می‌گیرد. ✍️نویسنده: محسن جبارنژاد 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=932 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️باید سردار سلیمانی‌های فرهنگی داشته باشیم 🎙گفتگو با رضا امیرخانی 🔹مرز کره‌شمالی یا کره‌جنوبی شدن کجاست؟ 🔹وقتی صحبت فراتر از اقلیم است و به‌ویژگی‌های نژادی نزدیک می‌شود برچسب نژادپرستی به آن فرد نزدیک خواهد شد. 🔹دیروز می‌توانستیم به‌راحتی از خصایص نژاد زرد صحبت کنیم کمااینکه ابن‌خلدون درباره محیط جلگه‌ای و جغرافیای جلگه و دریا برای ما صحبت می‌کرد که مردم آن دیار، این ویژگی را دارند ولی امروز درباره خصایص آنها نمی‌توانیم به‌راحتی صحبت کنیم، لذا باید بحث را به سمت مباحث غیرنژادی ببریم. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️باید سردار سلیمانی‌های فرهنگی داشته باشیم 🎙گفتگو با رضا امیرخانی 🔹همیشه گپ‌وگفت با رضا امیرخانی مغتنم است؛ هرقدر هم از مصاحبه طفره برود و بگوید برای سفرنامه‌هایم چیز اضافه‌تری ندارم که بگویم. 🔹به‌قول خودش برای «نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ» هر آنچه را که با ارزش به‌نظر آمده، نوشته و اگر چیزی از قلم جامانده، از شدت بی‌ارزشی بوده است. 🔹با این ‌حال کتاب‌ تازه امیرخانی، حرف‌ها و هشدارهایی دارد که دوست داشتیم با او درموردش صحبت کنیم. 🔹کره‌شمالی شدن هم سخت است و هم آسان! اینکه حکومت‌ها می‌توانند برخی مواقع شبیه به آن رفتار کنند چطور اتفاق می‌افتد؟ 🔹اگر قائل به این امر باشیم که اطلاعات نقطه قوت دنیای جدید است و به‌تبع آن می‌توانیم بگوییم که مقدار ارتباطات جهانی یا ارتباطات بین‌المللی اشخاص، نه فقط دولت‌ها، می‌تواند میزان رشد و توسعه کشور را تعیین کند. 🔹با این نگاه است که می‌گویم هر جایی که گرفتار مشکلات ارتباطاتی هستیم جاهایی است که ما را شبیه به کره‌شمالی می‌کند. 🔹به‌جز قدرت ارتباطات، مطلب بعدی که در عرصه فکری مهم است؛ قصه خودتحریمی است که این عبارت را دوست دارم زیاد بازگو کنم. 🔹اینکه ما خودمان خود را تحریم می‌کنیم و خودمان را واجد صلاحیت برای تحریم بدانیم. این خطرناک‌ترین نکته قصه است. تحریم درنظر هر انسان آزاده‌ای یک عمل ظالمانه‌ و به‌مثابه تجاوز به آزادی‌های فردی هر انسانی است. 🔹هر تحریمی نوعی از تجاوز است، بنابراین ما به هیچ‌عنوان موافق تحریم نیسیتم. 🔹شاید تحریم برای من فوایدی داشته است، شاید تحریم باعث شده نفت را نخرند و نفت ارزان شده و میزان ضرر را از قبل دادیم و همانند کسانی که امروز مشکل ارزانی نفت به آنها رسیده برای ما پیش نیامده است. 🔹بنابراین این مزیت نسبی برای ماست، با این حال نمی‌توان گفت که تحریم خوب است. به‌طور اتفاقی از این تحریم‌ها بهره‌هایی بردیم ولی خودمان نباید به تحریم اصالت بدهیم و آن را بپذیریم. 🔹هرگز به‌دنبال تحریم شدن خود نیستیم بلکه همواره دوست داریم در جهانی که دنیای ارتباطات و اطلاعات است ارتباطات خود را بیشتر کنیم. 🔹این به این معنا نیست که حتما می‌خواهم با ترامپ ارتباط برقرار کنم ولی بدین معنی است که اگر با هر انسانی در جهان ارتباط برقرار کنم به‌نفع من و جامعه من است. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=938 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ ؛ کاتالیزور پروسه تغییر نظم جهانی 🔷فروپاشی معنایی ابرقدرت‌ها 🔸وقتی می‌پرسیم جهان پس از کرونا چگونه خواهد بود؟ 🔸فرض‌مان این است که «جهان پیش از کروناویروس» را کاملاً می‌شناخته‌ایم و همه درباره آن یک گونه می‌اندیشیده‌ایم. 🔸تازه اگر نگوییم که مشکلی با آن نداشته‌ایم؟ 🔸اما فرض من این است که این «بدیهی» دانستن سرتا پا اشتباه است: جهان پیش از کرونا جهانی بود پر از خشونت، بی‌رحمی، بی‌اعتنایی انسان‌ها نسبت به یکدیگر... 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ ؛ کاتالیزور پروسه تغییر نظم جهانی 🔷فروپاشی معنایی ابرقدرت‌ها 🔸برای پاسخ به این پرسش که «جهان پس از کرونا چگونه خواهد بود؟»، ابتدا نیاز به داشتن دو پاسخ به دو پرسش داریم که به نظر من بسیار ساده‌تر از پاسخ به پرسش اول هستند: اول آن‌که: «جهان پیش از کرونا دقیقاً چه چیزی بود که پس از آن باشد؟» و دوم اینکه: «وقتی از کرونا صحبت می‌کنیم دقیقاً از چه چیزی صحبت می‌کنیم؟». 🔸ظاهراً پاسخ به این دو پرسش «بدیهی» می‌آیند ولی به نظر من نه تنها بدیهی نیستند، بلکه درست به همان اندازه که در آن‌ها ابهام و تناقض‌گویی وجود دارد، به همان اندازه هم این خطر وجود دارد که پاسخ به پرسش نهایی را نیز برایمان «بدیهی» جلوه دهند، در نتیجه در یک فرایند ِ از ابتدا تا انتها اشتباه قرار بگیریم و آسیب‌های شدیدی به خود و دیگران بزنیم. 🔸ما معتقدیم آینده بر اساس دوعامل اساسی شکل می‌گیرد: نخست ساختارهایی که گذشته را ساخته بوده‌اند و تا امروز تداوم داشته‌اند که ما را در این موقعیت قرار داده‌اند و روشن است که کنشگران اجتماعی هم سهم بزرگی از این مسئولیت را بر دوش داشته و خواهند داشت و دوم بر اساس اراده انسان‌هایی که اراده لازم، آگاهی لازم، عشق لازم یا دغدغه‌های لازم و اخلاق و اشراف لازم را برای برگزیدن راه دیگری نداشته‌اند و ندارند. 🔸این آدم‌ها عوض نشده‌اند، اما همه آدم‌ها، همیشه ترکیبی از بهترین صفات و بدترین صفات در وجود خود هستند، و اینکه آینده چه خواهد بود را نه فقط سرنوشت خود ِ کرونا به مثابه یک بیماری، بلکه بیشتر از آن، اراده و اخلاق و اشراف ما بر روندهای جهانی تعیین خواهند کرد. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=942 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 🔊با هم بشنویم... 🔰گزیده‌ سخنرانی ♦️خطر منافقان و خشکه مقدس‌ها 📚سيری در سيره ائمه اطهار (عليهم‌السلام) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️نگاهی انتقادی به آثار ابراهیم به بهانه اکران اینترنتی «خروج» 🔷اعتراض به «از سیر تا پیاز» 🔸در می‌بینیم که اعتراض می‌تواند در جهت تفریح سایرین مصرف شود. 🔸کسانی که یار معترضان نیستند می‌توانند آنها را سوژه تفریح خود کرده یا مورد عتاب و پرتاب گوجه قرار دهند. این هم نحوی «مصرف اعتراض» است. 🔸زمین اعتراض مشابه زمین فوتبال فرض شده است و تشویق و هو کشیدن دارد. 🔸اعتراض برای مخاطبانش از معنا خالی شده است. به‌عبارتی مشکل فقط این نیست که اعتراض منجر به نتیجه‌ای نمی‌شود بلکه اساسا اعتراض فاقد معنی است و فیلم‌های حاتمی‌کیا نیز معنایی خارج از روزمرگی(که در آن اعتراض مستمسک خوش‌گذراندن و ذوق کردن یا هو کشیدن و گوجه پرت کردن است) برای اعتراض ندارد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️نگاهی انتقادی به آثار ابراهیم به بهانه اکران اینترنتی «خروج» 🔷اعتراض به «از سیر تا پیاز» 🔸فیلم «خروج» آخرین ساخته حاتمی‌کیا بحث‌برانگیز شده است. در این مطلب سعی کرده‌ام از منظری متفاوت به فیلم‌های او و همچنین به «اعتراض» بپردازم. 🔸عدل‌آبادی‌ها حق داشتند که اعتراض کنند و به حق مشخصی که از آنها ضایع شده بود اعتراض داشتند. 🔸معترضان فقط به‌دنبال حل مساله‌شان بودند و راه آن را در ملاقات با رئیس دولت می‌جستند. 🔸ضمنا اغلب ربطی به شهید و شهادت و رزمندگی و… داشتند یعنی از جهت اعتقادی هم مخالف نظام نبودند. 🔸خلاصه با اینکه حق به‌وضوح با عدل‌آبادی‌ها بود و خیلی هم «خودی» محسوب می‌شدند و کار خلاف قانونی هم نمی‌کردند(لااقل به‌خلاف جوان‌هایشان، مراعات می‌کردند که کارشان قانونی باشد) و اعتراض‌شان هم «خروج بر نظام و قانون و…» نبود، باز بنای دولت در فیلم این بود که دهان‌شان را بگیرد و به اعتراض‌شان -بدون نتیجه‌ای ملموس- خاتمه دهد. 🔸مساله در آژانس یا در بادیگارد، مساله‌ای خاص بود و همه با آن مساله، ارتباط برقرار نمی‌کردند. 🔸در آژانس حتی فرزندان حاج‌کاظم یا همسر عباس هم با اعتراض همراه نبودند. همین وضع را در بادیگارد هم می‌شود دید. اعتراض بادیگارد البته درونی‌تر است و حیدر ذبیحی به خودش هم معترض است. 🔸در به‌رنگ ارغوان برعکس، هوشنگ، نیروی اطلاعاتی با ارغوان (که دختر یک نیروی سیاسی است که به خارج گریخته) همراه می‌شود و طی رابطه‌ای عاطفی با ارغوان، برخورد امنیتی با او و پدرش(شفق) را برنمی‌تابد و به معترض بدل می‌شود. 🔸اما نکته اینجاست که مسائل حیدر و حاج‌کاظم یا هوشنگ، مسائلی همه‌گیر و قابل درک همگان نیستند بلکه مسائلی خاص است که تنها بعضی مخاطبان درکی از آنها و از موقعیت معترض در آنها دارند یا می‌توانند داشته باشند. ✍️نویسنده: محمدصادق مؤدب، روزنامه‌نگار 🔻متن کامل : 🌐 http://fekrat.net/?p=967 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️رژی و کمپانی شرقی 🎙گفت‌وگو با دکتر 🔹استعمارگران آرام‌آرام تلاش می‌کردند تا این موفقیت را از بین ببرند. 🔹در قرارداد رژی دیده می‌شود که مسئله آن‌ها فقط مسئله اقتصاد نیست و تسخیر بازار ایران خیلی فراتر از این هدف است. 🔹به نظر من پشت این قضیه یک قضیه هویتی سنگینی دیده می‌شود. 🔹در مکاتبات میرزای شیرازی و علمای بزرگ دیگر نیز، حساسیت‌های بحث هویت کاملاً در قرارداد رژی دیده می‌شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
رژی و کمپانی هند شرقی.mp3
4.65M
🔊 📋 ♦️رژی و کمپانی شرقی 🎙گفت‌وگو با دکتر 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=952 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️رژی و کمپانی شرقی 🎙گفت‌وگو با دکتر 🔹آیا یک قرارداد صرفا اقتصادی بود یا ابعاد فرهنگی و سیاسی بلند مدتی را دنبال می کرد؟ 🔹برخی از احتمال ورود همه جانبه به ایران و پایه گذاری سازوکارهایی مانند کمپانی هند شرقی در ایران در ماجرای تنباکو سخن می‌گویند. این تحلیل چقدر مطابق واقع است؟ 🔹قرارداد رژی، یک قرارداد صرفاً اقتصادی نبوده است، در واقع می‌توان گفت تتمه‌ی قرارداد قبلی بود. 🔹قراردادهای قبلی که انگلیسی‌ها با ایران داشتند، مخصوصاً رویتر، نشان می‌دهد این‌ها قراردادهای سیاسی مهمی بودند. 🔹یکی از تحلیل‌هایی که راجع به قرارداد رویتر وجود دارد، این است که خود انگلیس‌ها می‌دانستند این قرارداد قابل اجرا نیست، و وقتی هم که امضا شد خیلی تعجب کردند؛ اما این را به عنوان یک حربه‌ی سیاسی در مقابل روس‌ها، در دستشان نگه داشته بودند؛ وگرنه می‌دانستند چنین ابعادی از یک قرارداد در یک کشور، نمی‌تواند اجرا بشود. 🔹البته بعداً، آرام‌آرام قسمت‌هایی از آن حذف شد و نهایتاً قرارداد رژی بعد از چند سال اتفاق افتاد. 🔹اگر مجموع قراردادهایی که انگلستان داشته، از رویتر تا رژی، را بررسی کنیم، به نظر من می‌توانیم نتیجه‌ای که کمپانی هند شرقی در هند کسب کرد و آرام‌آرام هند را تصرف کرد، اینجا هم ببینیم. 🔹برای اینکه شرایطی که توسط کمپانی هند شرقی در هند رخ داده بود، در ایران هم رقم بخورد چند راه وجود داشت: یک راه تضعیف حکومت مرکزی بود. 🔹در هندوستان، بعد از حمله نادر به هند و از بین رفتن گورکانیان و لطمه شدیدی که حکومت هند خورد، جایِ پای خارجی‌ها در آنجا بیشتر باز شد. 🔹دوم، ایجاد اختلاف مذهبی بین مسلمانان، هندوها و سایر گروه‌ها بود. 🔹البته در ایران این امکان وجود نداشت، به دلیل اینکه از دوران صفویه به بعد، مذهب شیعه در ایران رسمی بود، و استعمارگران برای ایجاد اختلاف از راه دیگری وارد شدند، و آن ساختن فرقه بابیه و بهائیت بود (یعنی ازلی‌ها و بهائی که هر دو به یک نقطه می‌رسیدند). 🔹بحث سوم نیز این است که تسخیر بازار اقتصادی و وابسته‌کردن کشور به اقتصاد بین‌المللی و اروپایی هم مهم بود. 🔹برای این کار باید اقتصاد و توان داخلی را از بین می‌بردند. 🔹اقتصاد ایران از دوران صفویه به بعد، اقتصاد قدرتمندی بود و توانسته بود در زمینه‌های مختلف نظیر کشاورزی، صنعتی و حتی هنری روی پا خودش بایستد و موفق بود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 📋 ♦️نهضت تحریم و صیانت از سرمایه‌های ملی 🎙دکتر 🔻(بخش دوم) 🔹روحانیت و علما نسبت به مراکزی که توسط داخلی‌ها و خارجی‌ها به عنوان مراکز فرهنگی در کشور در همان سال‌های گذشته تأسیس می‌شدند، حساسیت داشته‌اند. 🔹نسبت به محتوای علمی که در مدارس تدریس می‌شدند حساسیت داشته‌اند و لذا توجه آن‌ها به دلیل همان وظیفه حراست از دین و مراقبت از مسائل دینی به جهت اقامه دین در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و آموزشی بوده است. 🔻بخش قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/980 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ مطالب در هفته‌ای که گذشت: 📝 اسرائیلیات 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/962 ✍️ زنده باد همسران و مادران! 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/969 📘 نواندیشی و چالش‌های زمانه 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/970 🔊 تاریخچه و نقش در صیانت از سرمایه های ملی 💠https://eitaa.com/fekrat_net/976 🎬 نهضت تحریم و صیانت از سرمایه‌های ملی 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/980 ✍️ بحران و تنگناهای علم سیاست مدرن 💠https://eitaa.com/fekrat_net/988 🎧 : گزیده‌ سخنرانی 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/994 📚نگاهی انتقادی به آثار ابراهیم 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/995 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دینی نهضت تحریم 🎙گفت‌وگو با دکتر 🔹یکی از پیامدهای بسیار مهم نهضت تحریم تنباکو بعد از پیروزی، توجه جامعه به ویژه توجه علما به بحث و تولید داخلی است. 🔹ما بعد از این نهضت شاهد اتفاقات مهمی در این عرصه هستیم؛ کمااینکه وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم در همان ایامی که نهضت به پایان نرسیده، سفیران کشورهای مختلف خارجی در یک جلسه دورهم جمع ‌می‌شوند و نسبت به حکم میرزای شیرازی ابراز نگرانی می‌کنند. 🔹آنجا سفیر یکی از کشورها که ظاهراً سفیر روسیه بوده، این بحث را مطرح می‌کند که: یک عالم دینی آمده حکم تحریم تنباکو را صادر کرده و مردم هم به شدت استقبال کرده‌اند، اگر فردا بیاید حکم تحریم کل کالاهای خارجی را بدهد چه ضربه‌ای اقتصادی به ما خواهد خورد؟ 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و دینی نهضت تحریم 🎙گفت‌وگو با دکتر 🔹آیا تنباکو یک قرارداد صرفا اقتصادی بود یا ابعاد فرهنگی و سیاسی بلندمدتی را دنبال می کرد؟ 🔹برخی از احتمال ورود همه جانبه به ایران و پایه گذاری سازوکارهایی مانند کمپانی هندشرقی در ایران در ماجرای تنباکو سخن می گویند. این تحلیل چقدر مطابق واقع است؟ 🔹نهضت تحریم تنباکو در مواجهه با قرارداد رژی شکل گرفت. 🔹درست است که ظاهر این قرارداد، یک قرارداد اقتصادی است ولی آثار و پیامدهای آن فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هم بوده و علاوه بر آثار اقتصادی که داشته و موجب شد کشاورزان ناراحت شوند، ابعاد فرهنگی هم داشت. 🔹یعنی خود این قرارداد و حضور انگلیسی‌ها در ایران در مباحث مربوط به حجاب، در مباحث ارتباط زن و مرد و حتی در بحث تقید مردم در ماه رمضان مؤثر بوده است. 🔹انگلیسی‌ها مقید به روز نبوده‌اند و حضور آنان در حقیقت باعث می‌‎شده قبح روزه‌خواری شکسته شود و آنان در این فضا اثرگذار بودند. یا ورود زنان خارجی با پوشش غیرشرعی و با همان پوشش مرسوم خودشان، بی‌حجابی را به وجود می‌آورد و محدودیت‌ها و خطوط قرمز روابط زن و مرد شکسته می‌شد. 🔹برای اینکه آ‌ن‌ها می‌آیند در شرکت‌هایشان و در دفترهایشان و در بازار حضور پیدا می‌کنند. 🔹این‌ها همه در وضعیت فرهنگی و دینی جامعه تأثیر می‌گذارد و همینطور تبلیغ مسیحیت اتفاق می‌افتد. 🔹قرارداد تنباکو علاوه بر پیامدهای اقتصادی، پیامدهایی مذهبی و دینی داشت. همچنین اجرای این معاهده موجب ضعف سیاسی می‌شد. 🔹اگر انگلیسی‌ها مثلاً بر معاملات تنباکو مسلط می‌شدند دیگر آن‌ها هر خواسته سیاسی که داشتند را به ما تحمیل می‌کردند و این در حقیقت نشان می‌دهد که قرارداد تنباکو ظاهراً یک قرارداد است، اما پشت‌پرده‌ها و پیامدهای سیاسی، مذهبی و فرهنگی هم دارد. بنابراین وظیفه علما بوده که به این مسئله ورود کنند. 🔹یکی از پیامدهای بسیار مهم نهضت تحریم تنباکو بعد از پیروزی، توجه جامعه به ویژه توجه علما به بحث تولید ملی و تولید داخلی است. 🔹ما بعد از این نهضت شاهد اتفاقات مهمی در این عرصه هستیم؛ کمااینکه وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم در همان ایامی که نهضت به پایان نرسیده، سفیران کشورهای مختلف خارجی در یک جلسه دورهم جمع ‌می‌شوند و نسبت به حکم میرزای شیرازی ابراز نگرانی می‌کنند. 🔹آنجا سفیر یکی از کشورها که ظاهراً سفیر روسیه بوده، این بحث را مطرح می‌کند که: یک عالم دینی آمده حکم تحریم تنباکو را صادر کرده و مردم هم به شدت استقبال کرده‌اند، اگر فردا بیاید حکم تحریم کل کالاهای خارجی را بدهد چه ضربه‌ای اقتصادی به ما خواهد خورد؟ 🔹حتی می‌گویند: اگر بیاید حکم قتل خارجی‌ها را بدهد مردم هم تبعیت کنند، چه اتفاقی می‌افتد؟ و لذا در حقیقت خارجی‌ها هم این را پیش‌بینی می‌کردند که ممکن است این حکم و این عملکرد علما از موضوع اقتصادی و بحث قرارداد تنباکو فراتر برود. 🔻متن کامل: 🌐 http://fekrat.net/?p=949 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🎙گفتگو با دکتر 🔹«جرج سارتن» تقسیم‌بندی خوبی در مورد تاریخ علم در جهان اسلام انجام داده که منصفانه به نظر می‌رسد. 🔹وی می‌گوید برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🔹او این دوره ۳۵۰ ساله را به هفت دوره پنجاه ساله تقسیم‌بندی می‌کند و در رأس هر پنجاه سال، عالمی را مشخص می‌کند که نماینده مبرز آن پنجاه سال است. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📋 ♦️برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🎙گفتگو با دکتر 🔹دانشگاه جندی شاپور، فعالیت‌های علمی خوبی قبل از اسلام داشته است، البته عمدتا هم در رشته‌های پزشکی بوده است. 🔹اگر بخواهیم تاریخ علم به مفهوم امروزی آن را در ایران بررسی کنیم، واقعا باید به دوره بعد از اسلام توجه کنیم که حدود ۱۵۰ سال بعد از هجرت با ترجمه متون یونانی شروع شد. 🔹«جرج سارتن» تقسیم‌بندی خوبی در مورد تاریخ علم در جهان اسلام انجام داده که منصفانه به نظر می‌رسد. 🔹وی می‌گوید برای مدت ۳۵۰ سال مسلمانان حاکم بلامنازع علم در جهان بودند. 🔹او این دوره ۳۵۰ ساله را به هفت دوره پنجاه ساله تقسیم‌بندی می‌کند و در رأس هر پنجاه سال، عالمی را مشخص می‌کند که نماینده مبرز آن پنجاه سال است. 🔹پنجاه سال اول با جابر بن حیان، شاگرد امام جعفر صادق(ع)، شروع می‌شود و پنجاه سال آخر هم به حکیم عمر خیام ختم می‌شود. 🔹بعد از ۳۵۰ سال از قرن دوم هجری به آخر قرن پنجم هجری می‌رسیم که سارتن معتقد است برای مدت ۲۵۰ سال بعد مسلمانان با مسیحیان در حاکم بودن درعلم شریک بودند. 🔹دوره‌هایی در این مدت ۳۵۰ سال وجود داشت که علومی مانند ریاضیات، نجوم، بخش‌هایی از فیزیک مثل نور و طب درخشش داشته است. 🔹قله‌های این دوران‌ها به زمان‌هایی برمی‌گردد که تضارب آرا و آزادی بحث وجود داشت، مثل دوران سامانیان، دوران دیالمه، و …. این دوران‌ها دوره های بسیار درخشانی بود. 🔻متن کامل: 🌐 http://fekrat.net/?p=946 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
سخنرانی دکتر خسرو باقری.mp3
15.8M
🔊 🎙سخنرانی دکتر در نشست مجازی با عنوان: ♦️وجوه مفهوم حیات طیبه در 🔸در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مفهوم “حیات طیبه” به عنوان هدف غایی تعلیم و تربیت معرفی شده، با این حال از همان ابتدا انتخاب این مفهوم با پرسش‌ها و نقدهایی مواجه گردید. 🔸از آنجا که مفهوم حیات طیبه پیش از این از سوی دکتر خسرو باقری به عنوان هدف غایی در تعلیم و تربیت اسلامی معرفی گردیده بود، مناسب دیده شد که وجوه این مفهوم در آیات قران با تفصیل بیشتری مورد بررسی قرار گیرد. 🔸به نظر می رسد با اتکاء بر این دیدگاه می‌توان برداشت‌های کلیشه‌ای و انتزاعی رایج از این مفهوم را اصلاح نمود و به شکل مناسبی آن را در هدایت مسیر تعلیم و تربیت مورد استفاده قرار داد. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 📋 ♦️نهضت تحریم و صیانت از سرمایه‌های ملی 🎙دکتر 🔻(بخش سوم) 🔹روحانیت و علما نسبت به مراکزی که توسط داخلی‌ها و خارجی‌ها به عنوان مراکز فرهنگی در کشور در همان سال‌های گذشته تأسیس می‌شدند، حساسیت داشته‌اند. 🔹نسبت به محتوای علمی که در مدارس تدریس می‌شدند حساسیت داشته‌اند و لذا توجه آن‌ها به دلیل همان وظیفه حراست از دین و مراقبت از مسائل دینی به جهت اقامه دین در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و آموزشی بوده است. 🔻بخش قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1001 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 📋 ♦️ابعاد مختلف نهضت تحریم 🎙دکتر 🔻(بخش چهارم) 🔹کتاب تاریخ دخانیه: غائله مداخله فرنگیان در اسلام، فتح باب بزرگی بود برای اختلال در نظام شریعت که اصل و اساس ملت اسلام را نابود کند. 🔹استعمارگران ابعاد سیاسی گسترده‌ای را دنبال می‌کردند اما در ایران با حضور عالمان دینی یک روحیه ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و انقلابی وجود داشت و این اقدامات با شکست مواجهه می‌شد. 🔹اساساً ادبیات سیاسی شیعه و نوع نگاه آن، ضد ظلم و عدالت‌طلبانه است و نگاه انتظار و مهدویت در آن وجود دارد. 🔻بخش قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1009 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 📋 ♦️ابعاد مختلف نهضت تحریم 👤دکتر 🔹کتاب تاریخ دخانیه: غائله مداخله فرنگیان در اسلام، فتح باب بزرگی بود برای اختلال در نظام شریعت که اصل و اساس ملت اسلام را نابود کند. 🔹استعمارگران ابعاد سیاسی گسترده‌ای را دنبال می‌کردند اما در ایران با حضور عالمان دینی یک روحیه ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی و انقلابی وجود داشت و این اقدامات با شکست مواجهه می‌شد. 🔹اساساً ادبیات سیاسی شیعه و نوع نگاه آن، ضد ظلم و عدالت‌طلبانه است و نگاه انتظار و مهدویت در آن وجود دارد 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 📋 ♦️ابعاد مختلف نهضت تحریم 👤دکتر 🔹شیخ حسن کربلایی کتابی دارد تحت عنوان «تاریخ دخانیه» که راجع به همین نهضت تحریم تنباکو است. 🔹ایشان این تعبیر را دارد که غائله مداخله فرنگیان در اسلام، فتح باب بزرگی بود برای اختلال در نظام شریعت که اصل و اساس ملت اسلام را نابود کند، یعنی فقط بُعد اقتصادی مدنظر نبوده است. 🔹آن‌ها می‌خواستند اصل دین را از بین ببرند، اصل ملت اسلام را از بین ببرند و در تعابیر میرزای شیرازی هم شبیه این تعابیر هست که اساساً این قرارداد مخالف قرآن و بسیاری از اصول محکم دینی است. 🔹خیلی از کشورهای منطقه مثل مصر، الجزایر و خیلی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، همه حکومت‌های پادشاهی داشته‌اند و با یک نوع اقتدارطلبی و سلطه و استعمارگری از سوی کشورهای خارجی هم رو به رو بوده‌اند؛ اما چرا مثلاً طی ۱۵۰ سال اخیر در ایران چند نهضت بزرگ اتفاق می‌افتد و در خیلی از این کشورها اتفاقی نمی‌افتد؟ علت این قضیه وجود فرهنگ شیعی و عالمان شیعی در ایران است. 🔹از قرن ۱۷ به بعد، تمام تحولات سیاسی و جنبش‌هایی که علیه استبداد و استعمار در ایران شکل گرفتند، همواره یک مرجع تقلید یا یک مجتهد در رأس نهضت‌ها حضور داشته است. 🔹عموماً ما فتاوا و احکام علما را داریم که باعث شده مردم بیایند در صحنه و البته این پیوند کار را تمام کرده است. 🔹یعنی علما به تنهایی کاری از دستشان بر نمی‌آمد؛ مردم هم بدون هدایت و توجه به جهت‌گیری علما نمی‌توانستند این بسیج را شکل دهند. 🔹این قرارداد تنباکو، فرهنگ دینی، احکام دینی و مسائل دینی هم مورد هجمه قرار می‌گیرد، و تضعیف و کمرنگ می‌شود تا آن اهداف بالاتر (سلطه) محقق شوند. 🔹بنابراین قرارداد مورد بحث، ابعاد سیاسی – اقتصادی داشت و همانطور که شخصیت‌های خارجی هم اشاره می‌کنند، آن‌ها (استعمارگران) به دنبال سلطه سیاسی گسترده و البته حذف و تضعیف دین بودند، برای اینکه بتوانند سلطه مدنظرشان را محقق کنند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=955 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی 🔸از نظر امام خمینی (ره)، جمهوری حکومتی است که متکی بر آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط جامعه توسط مردم تعیین خواهد شد. 🔸در کشور جمهوری اسلامی ایران، مردم‌سالاری و دین‌سالاری همزمان وجود دارد و نظام سیاسی کشورمان، مردم‌سالاری مقید به آرای اسلام است. 🔸بنابراین می‌توان عنوان «مردم‌سالاری دینی» را برای نوع حکومت ایران پس از برگزید. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️مردم سالاری دینی از دیدگاه امام خمینی 🔹از نظر امام خمینی (س)، جمهوری حکومتی است که متکی بر آرای عمومی و شکل نهایی حکومت با توجه به شرایط جامعه توسط مردم تعیین خواهد شد. 🔹در کشور ایران، مردم‌سالاری و دین‌سالاری همزمان وجود دارد و نظام سیاسی کشورمان، مردم‌سالاری مقید به آرای اسلام است. 🔹بنابراین می‌توان عنوان «مردم‌سالاری دینی» را برای نوع حکومت ایران پس از برگزید. 🔹نظریه نصب الهی: بر اساس دیدگاه برخی فقها، فقیه واجد شرایط از ناحیه خدا یا به بیان دیگر از ناحیه امام معصوم (ع) منصوب به رهبری و حاکمیت بر جامعه اسلامی است. 🔹نظریه انتخاب: بر اساس نظریه انتخاب، مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم یا به صورت تلویحی و یا ضمنی در انتخاب و گزینش رهبر نقش دارند. 🔹گاه مستقیم مانند یک رفراندوم عمومی (یکی از روش‌های مورد تأیید شهید سید محمدباقر صدر) و گاه غیر مستقیم، نظیر انتخاب از طریق خبرگان منتخب مردم است. 🔹از نظر امام خمینی گستردگی حوزه اقتدارات ولی فقیه در سیاست و اداره جامعه تفاوتی با حوزه اقتدارات پیامبر و امامان معصوم ندارد، لذا حکم ولی فقیه را نه تنها مقدم بر احکام فرعی که حتی مقدم بر اصول اعتقادی نیز می‎دانند و مطرح می‌کنند که فقیه در صورت تشخیص مصلحت بسیاری از اصول را نیز می‌تواند موقتاً تعطیل کند. 🔹حضرت امام می‌فرمایند: «آگاهی مردم و مشارکت و نظارت و همگامی آن‌ها با حکومت منتخب خودشان، خود بزرگترین ضمانت حفظ امنیت در جامعه خواهد بود.» 🔹ایشان در خصوص آزادی در جمهوری اسلامی نیز می‌فرمایند: «در جمهوری اسلامی، هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان برخوردار خواهد بود، ولکن هیچ فرد یا گروه وابسته به قدرت‌های خارجی را اجازه‌ی خیانت نمی‌دهیم.» 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=958 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نهضتی که استعمار را فلج کرد. 🔹مسافرت‌های ناصرالدین شاه به خارج از کشور که اغلب به دلیل آشنایی وی با تجدد و شیوه‌های نوین حکومت‌داری صورت می‌گرفت، به دلیل فراهم نمودن هزینه‌های سفر، معمولاً با اعطای امتیازات بزرگی به روس و انگلیس همراه بود. 🔹مذاکرات مقدماتی این امتیاز را در خلال سومین سفر ناصرالدین شاه به فرنگ در سال ۱۸۸۹م /۱۳۰۶ق در لندن و توسط اتابک صورت گرفت. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net