eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
| 🔰 نوجوانی ظرفیت است نه بحران..! 🎙زهرا محسنی‌فرد؛ 🔸نوجوان چگونه دارد نوجواني خودش را در ايران درك و تصور می‌کند؟ اگر ما روي اين توافق بكنيم كه ما توصيفات فربه، عميق و دقيق از چگونگي تجربه نوجواني در ايران نداريم بايد آماده اين باشيم كه پاسخ‌های متفاوتي بشنويم! این نسل، نه نسل تغيير است و نه نسل اعتراض است؛ نسل يك چيز ديگر است كه نمی‌دانیم چيست! به این علت که ما نوجوان را به‌مثابه سوژه‌ای كه مشروعيت روايت از خود داشته باشد، نپذیرفته‌ایم. 🔹رويكرد ما به نوجوان و نوجواني رويكرد بحران‌محور است! یعني در سطح خُرد ما با والدي مواجه هستيم كه مي‌گويد من با اين چه كار كنم؟! در سطح ميانه، با مدرسه و با معلمي مواجه هستيم كه مي‌گويد من با اين دانش‌آموز نمي‌دانم چه كار بكنم؟! در سطح كلان هم با سیاست‌گذار و قانون‌گذار و مسئولي مواجه هستيم كه مي‌گويد خب با اين نوجوان كه الان به خيابان مي‌ريزد، چه کنیم؟ نوجوان ظرفيتي نيست كه من بگويم كه با آن مي‌توانم چه كار بكنم! چه كاري از او برمی‌آید؟ چطور مي‌شود از او كمك گرفت؟ ➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
📸 پنجمین قسمت از برنامه آینه جادو با موضوع نقد و بررسی سریال «بازنده» با حضور جمعی از علاقه‌مندان در رسانه فکرت برگزار شد. ➕ صوت و کلیپ‌های تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از فکرت
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 | ☑️ حاکمیت خیابان 🔻واکـاوی ظرفـیت‌ها و چـالـش‌های قـانون حجـاب 👤دکتر مهدی تکلّو 🔸ما در مساله گرفتار «فربه‌گی قانون» شده‌ایم. این «قانون‌زدگی» عمدتاً به ظواهر توجه می‌کند و برای تغییر می‌خواهد به ظواهر بیرونی جامعه دست یابد که این مدل ضعیفی برای «اخلاق انقلاب اسلامی» است که قصد دارد طرح انبیاء الهی را پیشرانی کند. ➕فایل کامل این گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔰امید در تلاقی بحران‌ها؛ 🖇آیا هنوز امیدی به آینده هست؟ ✍🏻 رسول لطفی؛ سردبیر رسانه‌ فکرت 📍امید به معنای واقعی خود، نه تنها در قلب فرد، بلکه در ساختار اجتماعی باید ریشه داشته باشد. این امید نه بر شالوده وعده‌های سیاسی و شعارهای توخالی، بلکه بر اساس حقیقت و اعتماد به توانمندی‌های جمعی و فردی باید بنا شود. اما آیا در جامعه‌ای که با بحران‌های متعدد مواجه است، می‌توان این امید را در دل هر فرد و هر گروهی نهادینه کرد؟ آیا این امید، چقدر واقعی است و چقدر در دام تقلب‌های اجتماعی و سیاسی گرفتار می‌شود؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔹در دل تاریخ فلسفه، مفهوم امید همیشه جایی ویژه داشته است. از نظریات افلاطون که امید را یکی از ارکان فضیلت می‌دانست تا نیچه که آن را در عرصه مبارزه انسان با رنج و حقیقت جستجو می‌کرد، امید همواره به‌عنوان نیرویی موثر در حرکت فردی و اجتماعی مطرح بوده است. اما در کنار این تاریخ فلسفی، دنیای امروز با بحران‌های پیچیده‌ای مواجه است که مفهوم امید را از ابعاد اخلاقی و فردی به ابعاد اجتماعی و جمعی کشانده است. 🔸در ایران امروز، امید اجتماعی تنها به‌عنوان یک مسئله ذهنی و روانی مطرح نیست، بلکه یک سیاست و یک امر اجتماعی است که می‌تواند مسیر حرکت جامعه را از جمود به تحرک و تغییر هدایت کند یا بالعکس، اگر نادرست هدایت شود، می‌تواند جامعه را به سمت انفعال و سرخوردگی سوق دهد. این امید نه به معنای خوش‌بینی بی‌پایه، بلکه به‌عنوان نیرویی است که انسان‌ها را به اقدام و تحول وامی‌دارد. اما آیا این امید هنوز هم در ذهن و دل جامعه ایرانی زنده است؟ یا به‌جای آن‌که امیدی منبعث از باور به تغییر باشد، به ابزاری برای کنترل و مدیریت ذهن و روان مردم تبدیل شده است؟ 🔹در این پرونده، در گام اول قصد داریم به تعریفی فلسفی از «امید اجتماعی» برسیم. آیا امید اجتماعی فضیلتی است که باید به‌عنوان نیروی محرکه برای پیشرفت اجتماعی در نظر گرفته شود؟ یا آیا از آن‌چه در گذشته به‌عنوان امید اجتماعی در ایران مطرح شده، تنها توهمی به‌دست آمده است که برای کنترل و فرسایش اراده عمومی در سیاست‌ها و اذهان فردی به کار می‌رود؟ 🔸در میدان نزاع وجودی امروز میان جریان مقاومت و استکبار جهانی، مسئله اصلی دیگر تنها تسلط سیاسی یا اقتصادی نیست؛ بلکه جنگی بر سر ارزش‌های بنیادین همچون امید اجتماعی در جریان است. امید اجتماعی به مثابه ستون فقرات یک جامعه مقاوم عمل می‌کند؛ چرا که از دل آن، توان بازآفرینی و خلاقیت جمعی برمی‌خیزد. در این نزاع، شکست یا پیروزی تنها به میدان نبرد محدود نمی‌شود؛ بلکه به توانایی ما در خلق امید اجتماعی، بازسازی انسجام ملی و تقویت خودباوری جمعی وابسته است. 🔹در گام دوم، به یکی از مهم‌ترین و ملموس‌ترین بحران‌های کنونی ایران، یعنی «مهاجرت نخبگان»، خواهیم پرداخت. مهاجرت نخبگان به عنوان یکی از بحران‌های جدی جامعه امروز ایران، نه تنها نمایانگر شرایط نامساعد اجتماعی و اقتصادی است، بلکه خود بخشی از بحران امید اجتماعی به شمار می‌رود. در شرایطی که نخبگان کشور، به‌جای سرمایه‌گذاری در جامعه خود، ترجیح می‌دهند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، نه تنها از جامعه انسانی و علمی خود دور می‌شوند، بلکه بحران بزرگی از نوع عدم اعتماد به آینده را به‌وجود می‌آورند. 🔸این تحلیل در سطحی فلسفی، به‌ویژه در مقایسه با گذشتگان، پرسش‌هایی بنیادین را پیش می‌کشد: چرا نخبگان امروز ایران، به‌جای امید به بهبود شرایط داخلی، به جستجوی راهی برای خروج از کشور می‌پردازند؟ آیا این فقط یک واکنش به شرایط اقتصادی است یا گواهی بر از دست رفتن امید به ساختن آینده‌ای روشن در ایران است؟ در نهایت، تلاش داریم در ضمن این پرونده سایر سرفصل‌های مهم مرتبط را هم به بحث بگذاریم و در واقع به این پرسش کلیدی پاسخ دهیم: چگونه می‌توان «امید اجتماعی» را بازسازی کرد؟ آیا این امید می‌تواند از دل بحران‌های کنونی بیرون بیاید یا باید منتظر روزهای بهتر در آینده بود؟ 🔹به‌طور قطع، برای رهایی از این وضعیت، نیازمند یک بازاندیشی اساسی در نحوه تعریف و تجلی امید در جامعه‌ای هستیم که در پیچ‌وخم‌های سیاسی و اجتماعی خود گرفتار آمده است. در این مسیر، می‌توان با تکیه بر تحلیل‌های فلسفی و نگاهی عمیق به وضعیت کنونی، راهکارهایی مؤثر برای بازسازی و تقویت امید اجتماعی ارائه داد. این امید باید از ساختارهای فکری، اجتماعی و فرهنگی خود جامعه سرچشمه بگیرد تا بتواند در شرایط دشوار، نه تنها موجب تحول فردی، بلکه زمینه‌ساز تحولی اساسی در سیاست‌ها و ساختارهای کلان کشور شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔸 نسبت حکمرانی و فیلترینگ در عصر دیجیتال باحضور: 👤محمد رستم‌پور؛ قائم‌مقام باشگاه خبرنگاران جوان ⏰ ۱۰ آذرماه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
1403.09.10 نشست فیلترینگ تهران.رستم پور.mp3
14.07M
🔸نسبت حکمرانی و فیلترینگ 👤محمد رستم‌پور؛ کشاکش آزادی و قانون 01:00 فیلترینگ سیاسی‌کاری 04:00 فیلترینگ ابزاری موقت 08:00 الگوهای حکمرانی مجازی 11:55 کاسب فیلترینگ 16:00 اعتماد مردم و فیلترینگ 23:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
12.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 عاطفه به جای جنسیت 👤محمدرضا نصیری؛ منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی 📍کارگردان در این فیلم به خوبی یک رابطه سالم عاطفی و غیرجنسیتی را بین کاراکتر دختر و پسر به تصویر کشیده که در سینمای امروز کودک و نوجوان ایران، امری کم‌نظیر است. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌قصه جنگ را چگونه بگوییم؟؟ ✍🏻سیدجواد نقوی 🔸یک‌سال جنگ به شدت نابرابر و قتل‌عام کودکان و زنان و آواره کردن انسان‌هایی که فقط قصد دارند در خاورمیانه با سنت و آداب خود زندگی کنند و هیچ جرمی مرتکب نشده‌اند‌؛ اما این جنگ هرچند در صحنه جهانی باعث تظاهرات وسیعی بود و سر آخر هم نتانیاهو در دادگاه لاهه جنایتکار جنگی معرفی شد؛ اما نگرانی‌هایی برای آیندگان دارد که آیا ممکن است خیلی زود این جنگ به فراموشی سپرده شود یا به‌نوعی نرمالیزه شود که جنگی بوده است مثل بسیاری از جنگ‌ها! 🔹تاد مِی، نویسنده کتاب «دوستی در عصر اقتصاد نئولیبرالی» سعی دارد در دو فصل اول کتاب خود به مخاطب توضیح دهد نئولیبرالیسم بیش از اینکه فقط نوعی عقلانیت حکمرانی باشد، نوعی ساخت اجتماعی را هم شکل می‌دهد که دوستی و دوست داشتن و عشق ورزیدن به‌نوعی بی‌معنا می‌شود و در چنین شرایطی است که اقتصاد تنها راه‌حل و راه‌ نجات انسان‌ها می‌شود و هر انسان دوست دارد صرفاً خودش را نجات دهد یا انسان برتر شود. 🔸تاد مِی، دو ویژگی را که سیطره نئولیبرالیسم در ساخت اجتماعی شکل داده است را واکاوی می‌کند تا نشان دهد در چه چرخه‌ای زندگی می‌کنیم: اول انسان مصرف‌کننده و دوم انسان کارآفرین. انسان مصرف‌کننده به نوعی در تلاش است همه آنچه پیرامون او هست را به کالایی برای مصرف و لذت بدل کند؛ اگر مصرف نکند به نوعی لذت زندگی او قطع می‌شود، و در چنین شرایطی هر واقعه‌ای یا هر رخدادی هم باید مصرف شود. پدیده‌هایی مثل جنگ که نوعی وضعیت خاص‌اند به گونه‌ای تفسیر می‌شوند که قابل مصرف شود و لذت خلق کند؛ در چنین شرایطی علت و چرایی جنگ‌ها معنا ندارد و انسان مصرف‌کننده باید جنگ یا رشادت‌های جنگی و ظلم‌های جنگی را به‌نوعی برای خودشان به قصه‌هایی تبدیل کند که قابل مصرف شود. 🔹انسان کارآفرین هم در معنا سیطره فعلی آن یعنی همه انسان‌ها به‌جای آنکه در سیستمی یا مکانی خلق ایده کنند باید به صورت فردی خودشان را نوآوری کنند و هر انسان یک شرکت است. در چنین شرایطی تولید و خلق کالا‌های استراتژیک موضوعیت ندارد، آنچه اهمیت دارد فقط کالایی است که خلق ارزش مالی در کوتاه مدت را صورت دهد. در چنین شرایطی ایده صلح فانتزی جایگزین نبرد و جنگ و دفاع از حقیقت می‌شود؛ چراکه سوژه کارآفرین نئولیبرالیزه شده نه به‌دنبال تولید ملی و نه به‌دنبال حقیقت است؛ بلکه صرفاً سعی دارد در نظم بازار خودش به موفقیت برسد. 🔸حالا در چنین اتمسفری اگر بخواهیم قصه جنگ را بگوییم باید بدانیم ۲ رویکرد به شدت تهاجمی قصد وارونه‌سازی از جنگ در منطقه را دارند، در نظمی مصرف‌کننده کارآفرین ایده دفاع از ملت و وطن به‌نوعی منسوخ شده و قطعاً در ذهنیت این افراد قصه جنگ نوعی باخت است و عقب اُفتادگی از سایر ملت‌ها توسعه‌یافته‌تر؛ این دقیقاً همان نقطه نزاعی است که باید فهمیده شود تا قصه جنگ را به درستی بیان کرد. 🔹باید روایت خاورمیانه و روایت لبنان و فلسطین را بیرون از این ساحت باز تعریف کرد؛ باید نشان داد حتی انسان فلسطینی و لبنانی حق مصرف کردن هم ندارند و اصلاً کار‌آفرین هم نمی‌توانند باشند؛ یعنی انسان خاورمیانه‌ای در سطحی فقط باید نظاره‌گر افراطی شدن ایده غربی‌ها باشد و در‌حالی‌که انسان‌های خاورمیانه‌ای در سطح اجتماعی به شدت به دنبال دوستی و ارتباطند؛ وطن برای آن‌ها بیرون از روایت فربه شده فعلی است و اسطوره‌های آن‌ها نه در کتاب‌ها بلکه در حال زیست با آن‌ها است؛ اما چون غرب انسان مصرفی و کارآفرین را انسان تراز معرفی می‌کند، بیرون از این سیطره زیستن را غیر‌ممکن معرفی می‌کند. 🔸وظیفه ما برای قصه‌گویی این است که اثبات کنیم بیرون از نظم استبدادی و خشن زندگی با دوستی و عشق و بدون مبانی صرف اقتصادی در جریان است و این تمایز بارز انسان خاورمیانه‌ای با انسانی است که غربی‌ها در مدل نئولیبرالی در حال ترویج آن هستند. ما باید انسان خاورمیانه‌ای را بیرون از این دوساحت معرفی کنیم و هر گونه تعریف انسان خاورمیانه‌ای از لنز خشن نئولیبرالی باعث می‌شود این جنگ در بلندمدت مصرف شده و یا به کالایی برای سودجو‌ها بدل شود. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
روز دانشجو 🔸 بودن یعنی در زمانه‌ای که در انزواست؛ در زمانه‌ای که به زنجیر بسته شده و در ازدحام گم شده است. در دنیایی که علم را به معامله بدل گشته، ، روز بزرگداشت ایستادگی است، نه صرفاً تبریک! این روز، یادآور آنانی است که علم را زنده نگاه داشتند، نه فروختند! دانشجو بودن، فریاد زدن حقیقت است... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
| 🔰 ضرورت شنیدن اعتراضات نسلی 🎙حسین شکیب‌راد؛ 🔸یکی از مهم‌ترین مسائل در نوجوانی این است که احساسات دروني ما با آن چيزي كه در دوران كودكي ماست متفاوت می‌شود. براي نوجوان سخت است كه بتواند احساسات خودش را كنترل كند. براي همين ما مواجه هستيم با پرخاشگری‌های او كه صفر و صد آن يك دفعه خيلي با سرعت زياد اتفاق می‌افتد. يك جاهايي خيلي لوس و در جاهايي خيلي پرخاشگر می‌شود. 🔹امروزه ما دنبال اقناع نوجوان نيستيم. نوجوان امروزي ديرتر هم اقناع می‌شود. پر از اطلاعات عمومي است كه اين را باد كرده است و از منابع متنوع دارد اطلاعات گسترده دريافت می‌کند و فكر می‌کند كه خيلي بلد است! این نوجوان همچنین دنبال ديده شدن است و وقتی‌که مي‌بيند که با انجام کارهای خارق‌‎العاده و رسانه‌ای کردن آنها می‌تواند به مراد خود برسد، قطعا این کار را می‌کند. ➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
| ▫️رسانه فکرت به مناسبت روز سفرنامه برگزار می‌کند: 🔶از ناصرخسرو تا منصور ضابطیان سفرنامه ها چگونه انگاره‌های جمعی را شکل می‌دهند؟ با حضور: 👤دکتر محمد جوادفر، رئیس مرکز مطالعات سفرنامه 📅 یکشنبه ۱۸ آذر ⏰ ساعت ۱۵:۳۰ علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر