eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 ادوار مساله‌شدن هویت 👤دکتر زهرا حیاتی؛ هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ 📍هرگاه یکی از ارکان هویت سه گانه ایرانی، اسلامی و مدرن در تاریخ به تناقض خورده، هویت به مساله تبدیل شده و فرهیختگان سعی کردند با استفاده از ادبیات، آن تناقض را در جهان مجازی حل نمایند. ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔰 چرا مهاجرت نمی‌کنم؟ ✍🏻 امیرعباس شاهسواری؛ دبیر تحریریه رسانه فکرت 📍محسن رنانی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه اصفهان که همگان او را به عنوان تئوریسین توسعه می‌دانند، در آبان ۱۴۰۰ سخنرانی‌ای با عنوان «چرا مهاجرت نمی‌کنم» داشته است. واقعا اگر محسن رنانی را نشناسید، گمان می‌کنید، رائفی پور یا حسن رحیم‌پور ازغدی یا فردی از این قبیل این سخنرانی را ایراد کرده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
🔸او در این سخنرانی که بیش از یک ساعت به درازا کشیده است به سه دسته اشاره می‌کند و می‌گوید: 🔹«افراد را باید به سه قسمت تقسیم کرد، گروه اول افرادی که درگیر مسئله معیشت هستند. این افراد در ایران دارای منزلت نیز هستند اما زمانی که به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، درگیر معیشت می‌شوند و تمام ساعت‌های روز را برای کار می‌گذارند. این افراد معمولا زبان یا دانش یا مهارت کافی را ندارند. گروه دوم کسانی که در مرحله منزلت هستند، این افراد وقتی مهاجرت می کنند عقب‌گرد پیدا می‌کنند و درگیر معیشت می‌شوند تا یک موقعیت استاندارد و پایدار پیدا کنند. گروه سوم افرادی هستند که در مرحله معنا و فضیلت هستند. این افراد معمولا مهاجرت نمی‌کنند، چون به یک بسط وجودی رسیدند که هرجایی مشکلات خاص خودش را دارد و نیازی به مهاجرت نیست. 🔸سخت‌تر از همه زمانی است که خانواده یا یک زوج با فرزندان خود مهاجرت کنند. کودک اگر در کودکی، یک رابطه امن با والد خود داشته باشد، این رابطه همه چیز او را کنترل خواهد کرد؛ وطن هم برای ما یک معنا دارد و به نحوی، والد فرد حساب می شود. وقتی خانواده‌ای با مهاجرت، کودک را از این والد خود جدا کنند برای فرد مشکلاتی پیش می‌آید. همه چیز برای فرد در این کشور معنا دار است، از تعریف یک لطیفه توسط فردی در تاکسی یا اتوبوس، یا پخش موسیقی از ماشینی که در خیابان در حال عبور است همه و همه برای فرد معنادار هستند ولی وقتی شما مهاجرت می‌کنید تمام اینها برای شما بی‌معنا می‌شوند؛ تازه اگر زبان بلد نباشید که کلا نظام معنایی شما قطع می‌شود. 🔹نکته دیگری که در اینجا مطرح است این است که جوامع غربی فرد گرا هستند و ولی جامعه ما جمع گرا هست؛ اگر فردی زمین بخورد، دوستان و آشنایان دست او را می‌گیرند و بلند می‌کنند، اگر فردی ورشکسته اقتصادی شود یا سرطان و بیماری مهلکی بگیرد، خانواده و دوستان به کمک او می‌آیند ولی در جوامع غربی اینطور نیست. عامل دیگری که اینجا هست به علت نبود قوانین آهنی انسان می‌تواند کسب و کاری برای خود راه بیاندازد و یک اتاق از خانه‌اش را تبدیل به فروشگاه کند، شما در اینجا دارای آزادی عمل هستید.» 🔸این سخنان رنانی انتقادات زیادی را به همراه داشت خصوصا از طرف کسانی که با او در یک گروه سیاسی صورت‌بندی می‌شوند؛ عبدالکریم سروش در یک سخنرانی به نقد سخنان رنانی پرداخت و گفت: «شما می‌توانید در اینجا به نماز جمعه بروید، گوشت حلال مصرف کنید، عزاداری کنید و قدر و منزلت شخصی خود را هم داشته باشید، وقتی در ایران از نخبگان استفاده نمی‌شود و تنها از پخمگان استفاده می‌شود، شما چه انتظاری از نخبگان دارید، با این حال خود من هم وقتی دانشجویان ایرانی را در لندن می‌بینم، به آنها می‌گویم اگر می‌توانید برگردید، برگردید، اما من در برابر صحبت‌های آنها جوابی نداشتم و حرف‌های آنها کاملا به حق بود.» 🔹طاهره شیخ‌الاسلام هم که سالهاست مهاجرت کرده است، در یک سخنرانی به نقد محسن رنانی پرداخت و گفت: «شما در اینجا یک حقوق خوب و یک زندگی آرام دارید و تعداد زیاد دانشمندان که هر سال به اروپا و آمریکا مهاجرت می‌کنند و در آنجا کتاب می نویسند، نشان از آرامش اینجا است. شما در اینجا بیمه شهروندی، بیمه بیکاری و ...همه چیز دارید، اما در ایران خیر» 📌 سخنرانی رنانی بازتاب زیادی در زمان خود داشت که هنوز هم خواندنی و شنیدنی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
| ▫️فکرت به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌کند: 🔶 وحدت در ترازوی سنجش بازخوانی انتقادی ایده وحدت حوزه و دانشگاه با حضور: 👤 دکتر حسین بستان، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه 📅 سه‌شنبه؛ ۲۷ آذرماه ⏰ ساعت ۱۶ 🌐 علاقمندان می‌توانند برای حضور از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ سرافرازترین مادرِ شهر... 🏴 وفات حضرت ام‌البنین(س) بر تمام محبین آن حضرت، تسلیت باد. 🔸شاعر: سرکار خانم سمانه خلف‌زاده 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📌مدعیان دروغین و ناامیدی مردم ✍🏻محمد شهبازیان 🔸فارغ از اینکه سفیانی چه کسی است یا اینکه قصه شامات در نشانه‌های ظهور چه جایگاهی دارد؛ این روش که افراد مسائل سوریه و ربطش به آخرالزمان و یا ظهور را به صورت احتمالاتی مطرح می‌کنند تطبیق‌گرایی است که در تعارض با وظیفه‌گرایی است. این نوع نگاه را برخی از افراد و مسئولان سابق نیز داشتند و برخی نیز امروزه به این دیدگاه می‌دمند که آسیب‌های جدی دارد؛ مانند این حرف که همگی باید تسلیم باشیم و اجازه دهیم که این اتفاقات روی دهد؛ زیرا احتمالاً این افراد سفیانی هستند و باید شامات، عراق و... هم سقوط کند. 🔹باید توجه کرد که اگر گذشتگان مانند شهید سلیمانی عاقلانه نگاه نمی‌کردند و به این تفکرات عمل می‌کردند باید تا به حال صدبار اجازه می‌دادیم تا آمریکا، دنیای غرب و داعش کل کشورهای اسلامی را به با خاک یکسان کند! از آسیب‌های دیگر این دیدگاه ایجاد ناامیدی‌ است و سبب می‌شود تا نسخه‌های بدل و دروغین ایجاد شود؛ اگر به دنبال این باشیم که جریان تطبیق‌گرایی را دنبال کنیم افرادی پیدا می‌شوند که خود را از مرتبطان با حضرت ولیعصر(عج) جا می‌زنند و خود را یمانی، شعیب‌بن صالح، خراسانی و... معرفی می‌کنند. 🔸بسیاری نیز در این بستر که التهاب عمومی اتفاق افتاده؛ فکر می‌کنند نزدیک است که ظهور امام زمان(عج) رخ دهد؛ زیرا شام در حال سقوط است و بستر برای ادعاهای این افراد مهیا می‌شود. آنها مردم را به این سمت می‌برند که ظهور در حال رخ دادن است و اکنون باید به دنبال یمانی، خراسانی و... بگردیم و در این زمان مدعیان دروغین قارچ‌گونه و فراوان رشد می‌کنند و خود را به مردم عرضه می‌کنند. 🔹اکنون جریان احمد اسماعیل بصری مدعی یمانی، منصور هاشمی خراسانی، ناصر محمد الیمانی و... از مدعیان دروغینی هستند که با ترفند در این فضا شروع به یارگیری می‌کنند و از این بستر سوء استفاده می‌کنند. این اتفاق در دوره بابیت هم رخ داد؛ یعنی شرایطی اتفاق افتاد که بستر اجتماعی دچار سرخوردگی شده بود و به دنبال روزنه امید می‌گشت و علی‌محمد شیرازی در این بستر خود را معرفی کرد و فرقه بابیه را راه انداخت و امروز هم همینگونه است. 🔸افرادی که ذهن تطبیق‌گرایی دارند با شواهد و قرائنی که دیگران به آنها نشان می‌دهند به نسخه بدلی ایمان می‌آورند؛ خلاف این دیدگاه تکلیف‌گرایی است؛ بزرگانی مثل سیدحسن نصرالله در کتاب «الامام‌المهدی و اخبار‌الغیب» تصریح می‌کند که «من حزب‌الله لبنان را از آسیب تطبیق‌گرایی بر حذر می‌دارم که مبادا حزب‌الله و مردم لبنان در این دام نیافتند و نگویید که ابوبکر‌ البغدادی سفیانی است. ما امروز موظف هستیم که در مقابل داعش ایستادگی کنیم؛ چه داعش سفیانی باشد چه نباشد.» این دیدگاه درست و مبتنی بر قواعد و سنت است. 🔹قاعده اسلام این است که معیارها باید شناخته شوند؛ اگر امروز کسی معیار حق را داشت باید از او حمایت کرد و هرکس معیار باطل داشت و در جبهه باطل بود؛ باید جلو او ایستاد. حتی نشانه‌های ظهور را اگر بپذیریم؛ خبرهای اهل‌بیت(ع) از نشانه‌های آینده، مبتنی بر این نیست که امروز بخواهیم طبق آنها عمل کنیم. مهم معیارهای حق است؛ چه ترامپ یا جولانی، سفیانی باشند یا نباشند؛ وقتی می‌بینیم که تروریست هستند و مبنای غلطی دارند جلوی آنها می‌ایستیم. 🔸وقتی معیار می‌تواند قطعیت بیاورد عقل سلیم می‌گوید به دنبال معیار بروید و به دنبال نشانه‌هایی که بر فرض وجود آنها باز هم هیچ قطعیتی نمی‌آورند، نروید. نشانه‌ها هیچ قطعیتی نمی‌آورند و اگر این موضوع را از افرادی که اتفاقات را مطابقت می‌دهند بپرسیم، می‌گویند «احتمال دارد که ده سال دیگر هم طول بکشد» کما اینکه در جریان حمله آمریکا به عراق نیز بیان می‌‌کردند که شش ماه دیگر ظهور اتفاق می‌افتد و مشاهده کردیم که این اتفاق نیفتاد. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
| رسانه فکرت به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌کند: 💥در میانه‌ی دو چشم‌انداز... بررسی انتقادی طرح وحدت حوزه و دانشگاه 👤 با حضور: ✔️حجت‌الاسلام شیخ علی فرحانی؛ ✔️حجت‌الاسلام دکتر محسن انبیایی؛ ✔️دکتر روح‌الله اسلامی. ⏰ دوشنبه ۲۶ آذرماه، ساعت ۱۵ 🏢 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، جنب قنادی کاکائو، موسسه فکرت 🌐 علاقمندان می‌توانند برای حضور از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 فلسفه نقد فیلم 👤محمدرضا نصیری؛ منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی 📍فلسفه نقدکردن این است که ناخودآگاه مخاطبین فیلم نسبت به مولفه‌های موجود در آن واکسینه شود تا به راحتی تحت تاثیر پیام‌های کارگردان قرار نگیرند. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
| 🔸بازاندیشی بحران سوریه در آینه علوم انسانی 👤دکتر علیرضا بلیغ ⏰ ۲۲ آذر 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
مرتضی بلیغ.mp3
11.71M
🔸بحران سوریه در آینه علوم انسانی 👤 علیرضا بلیغ کم‎‌کاری در علوم انسانی 02:00 اهمیت تاریخ و جغرافیا 06:00 سکوت در دو جریان فکری 09:00 اقتصادسیاسی ایران 16:00 سه انتظار از رژیم پهلوی 18:00 کودتاها در دوران پهلوی 22:00 نجات‌دهنده ایران 25:00 عدم بدنمندی اقتصاد سیاسی 28:00 حکومت سابق سوریه 30:00 مشکل ایران در سوریه 31:45 اقتصاد محور مقاومت 34:30 گستردگی اقتصاد سیاسی 38:00 تحلیل ایران امروز 41:41 الگوی اقتصادی دولت قبلی 44:00 ایران و امنیت منطقه 45:00 سقوط حکومت سوریه 47:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌نظام ما و تجربۀ تلخ اسد ✍🏻مهدی جمشیدی 🔸همچنان‌که انتظار می‌رفت، نیروهای روشنفکریِ سکولار پس از سقوط دولت اسد، بی‌درنگ، انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه گرفتند و نظام را شبه‌نسخه‌ای از دولت اسد انگاشتند و به آن هشدار دادند؛ چنان‌که گویا زنجیره‌ای از برافتادن‌ها و برآمدن‌ها در راه است و نظام باید پیش از قرارگرفتن در شرایط اجتناب‌ناپذیر و علاج‌نشدنی‌ای همچون اسد، دردها و زخم‌های درونیِ خویش را برطرف سازد. روشن است که هر چند حاکمیّت ما نیز گرفتار آفاتی است - که در ادامه از آنها سخن به میان خواهد آمد - اما مسأله‌ها و نقاط ضعف، چیزهایی نیستند که اینان می‌گویند. 🔹نخستین تجربه‌ای که باید آموخت اما در بیان و قلم نیروهای روشنفکریِ سکولار، هیچ اثری از آن نیست، تجربۀ «اعتماد» به دولت‌های غربی است. اسد گمان کرد که چون در وضع ثبات قرار گرفته و از موقعیّت جنگی عبور کرده، می‌تواند به این دولت‌ها تکیه کند و از حمایت آنها بهره‌مند شود، اما ناگهان و غافلانه، از همین نقطه، ضربۀ کاری خورد و قدرت را واگذار کرد. بدیهی است که تکفیری‌ها، هر نام تازه و متفاوتی که برای خویش برگزینند، همچنان دست‌پرورده‌های دولت آمریکا هستند و کارکردی جز گشودن معبر برای آن دارند. 🔸اسد می‌خواست با کمک دولت‌های غربی، این عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی را مهار کند و چنین بود که به پیش‌خریدِ «وعده‌ها»ی آنها رو آورد. او پس از سال‌ها تجربۀ عینی، خام شد و بهای این خامی نیز، واگذاری قدرت و گریختنش از سوریه شد. ما نیز در این وضع قرار داریم؛ هم‌اکنون در دولت، نیروهایی حضور دارند که مایل به «مذاکرۀ با آمریکا» هستند و تصوّر می‌کنند می‌توانند از طریق توافق، بن‌بست‌گشایی کنند، درحالی‌که نه‌فقط تجربۀ اسد، بلکه تجربۀ برجام نیز آشکارا نشان می‌دهد که حاصل مذاکره، «قفل‌شدگی حاکمیّت» خواهد بود. 🔹درس‌آموختۀ دیگر این‌که اگر حاکمیّت سیاسی، بدنۀ اجتماعیِ ایدئولوژیک و وفادار خویش را از دست بدهد و تصوّر کند که ارتش برای دفاع، کافی است، قافیه را خواهد باخت. در آغاز تصرّف سوریه از سوی تکفیری‌ها، شهید سلیمانی و شهید همدانی، کوشیدند از ظرفیّت نیروهای اجتماعی و مردمی برای دفاع استفاده کنند و خودِ «جامعه» را در روند مقاومت، به حرکت آورند. ازاین‌رو، مقاومت از متن و عمق جامعه جوشید و اجتماعی و گفتمانی و ریشه‌دار شد. اسد و ارتش وی، هیچ درکی از این نوع منطق مواجهۀ نظامی نداشتند؛ درحالی‌که ایران هم در تجربۀ دفاع مقدس و هم در تجربۀ فتنه‌های هفتادوهشت و هشتادوهشت، آن را به کار گرفته بود. 🔸هرگز نباید تصوّر کرد که مقاومت، مستلزم انباشت صددرصدی جامعه است؛ آری، هرچه که جامعه، هم‌سوتر و هم‌داستان‌تر با مقاومت باشد، پیشروی‌ها و فتوحات، فزون‌تر خواهد بود، اما اگر چنین نشد، دست‌کم باید یک «هستۀ سخت» که از عمق جامعه برآمده باشد، در میان باشد تا دوام و بقای حاکمیّت، میسّر گردد. این سخن به معنی رهاساختن توده‌ها نیست، بلکه به این معنی است که نباید از توده‌ها، توقع مقاومت عینی و میدانی داشت. عموم جامعه، حداکثر در صحنه‌ها و عرصه‌های بی‌هزینه یا کم‌هزینه، خودش را درگیر می‌کند، اما این حد از مشارکت، گره‌گشا نیست. ازاین‌رو، باید جامعه را لایه‌بندی کرد و از نیروهای تمام‌عیار و راسخ که غیررسمی و خودجوش هستند، شبکه‌سازی نمود و میدان‌های فراخ برای کنشگری آنها پدید آورد. 🔹همچنین می‌توان افزود که مقاومت باید از نظر فکری و معرفتی، در جامعه نهادینه و تثبیت شود؛ باید «باور» و «اعتقاد» و «ایمان» آفرید و جامعه را فراموش نکرد. اگر جامعه نتواند با مقاومت، نسبتِ معنوی و هویّتی بیابد و مقاومت به گفتمان اجتماعی تبدیل نشود، دشواری‌های معیشتی و روزمرّه، اراده‌ها را خواهد فرسود و جامعه را خسته و ناهمخوان و چندتکه خواهد کرد. مقاومت در عرصۀ نظامی و سیاسی، به یک پیوست فرهنگی نیاز دارد تا جامعه از میدان، بازنماند و ساختار ذهنیّت اجتماعی، غیرانقلابی و سازش‌جو و دلبسته به اغیار نشود. آنان که به جامعه اعتنا می‌کنند، از افول‌ها و گسست‌ها و شکاف‌ها سخن می‌گویند، اما راه علاج را در بازاندیشی ارزشی می‌بینند و نه بازاندیشی روشی. 🔸اینان در طلب زدودن مقاومت به بهانۀ تغییر ذهنیّت‌ها هستند، اما تلاشی را در راستای «بازسازی ذهنیّت‌ها»، صورت‌بندی نمی‌کنند. این تدبیر، کمک به پیشروی جریان تجدّد است، نه تولید انسجام اجتماعی در جهت استحکام ساخت درونی. نه رها‌سازی ذهنیّت اجتماعی، صحیح است و نه بت‌سازی از آن. معنیِ دریافتن عرصۀ عمومی، وانهادن مقاومت نیست. خواست جامعه، ساخته و بازساخته می‌شود؛ چراکه شکننده و شکل‌پذیر است. اگر روایت‌‌پردازان تجدّدی - یا همان خواص جلّال - می‌توانند، ما نیز می‌توانیم. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 مقاومت و زیست مدرن 👤رقیه‌سادات موسوی؛ پژوهشگر مسائل غرب آسیا 📍زندگی انسان مقاوم، هیچ سنخیتی با دغدغه‌های روزمره زمانی و مکانی ما ندارد؛ اساسا ما در سطح عمومی جامعه، فهم صحیحی از این نوع نگاه به جهان نداریم. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📣 به اطلاع مخاطبین محترم می‌رساند؛ ❇️ علیرغم تعطیلی مراکز اداری و آموزشی، نشست «بررسی انتقادی طرح وحدت حوزه و دانشگاه» امروز راس ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد. 🏢 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، جنب قنادی کاکائو، موسسه فکرت، طبقه دوم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔸بازاندیشی بحران سوریه در آینه علوم انسانی 👤دکتر حمیدرضا مقصودی ⏰ ۲۲ آذر 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
حمیدرضا مقصودی.mp3
10.75M
🔸بحران سوریه در آینه علوم انسانی 👤حمیدرضا مقصودی پیوستار اقتصادی انسان مقاوم 01:00 عدم حضور اقتصاد در جبهه مقاومت 02:30 اقتصاد و کشورهای جبهه مقاومت 04:00 ترکیه فاتح‌تر هست یا ایران ؟ 05:45 پیوستار اقتصاد مقاومتی 10:00 اقتصاد لیبرالی غیر استعماری 11:00 پیوستارهای جانبی مقاومت 13:00 ارتباط نخبگانی منطقه‌ای 15:00 جهت‌گیری اقتصادی شهید صدر 20:00 جغرافیای اقتصادی ترکیه 22:00 پیشرفت منطقه در ناامنی ایران 24:00 بازتنظیم حضور ایران 27:30 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
💢سلسله جلسات «» 📌با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب» 📌موضوع این هفته: اعترافات تمدنی در وضعیت پست مدرن 📌با حضور استاد: دکتر محمد حسنی 📌زمان برگزاری: ۲۷ آذر ماه ۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰ 📌مکان برگزاری: پردیسان، تقاطع خیابان آقامحمدی یک و ایمان،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد یک، سالن آموزش ✍️ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود. 🎓 مؤسسه فرهنگی رسانه‌ای استاد محمدحسین فرج‌نژاد 📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
🔰هم اکنون حجت‌الاسلام استاد علی فرحانی در نشست فکرت: 🔹در بحث وحدت حوزه و دانشگاه باید خاستگاه و ریشه شکل گیری این دو نهاد مهم علم را مورد توجه قرار دهیم و البته در این باره ناگزیر از توجه به بُعد معرفت شناختی هستیم اما نباید به همین میزان بسنده کرد، ضمن آن که توجه جدی به سنت اجتماعی شکل گیری حوزه و دانشگاه نیز در این مقوله یک ضرورت است. 🔸امام راحل یک ابرنظام را شکل داده و در بحث از وظایف و کارکردهای حوزه و دانشگاه برای رسیدن به نقطه هدف در وحدت ما باید به این ابرنظامی که حضرت امام(ره) تأسیس کرده توجه کنیم و به تحلیل مؤلفه ها و شاخصه های آن بپردازیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
🔰هم اکنون دکتر روح‌الله اسلامی در نشست فکرت: 🔹ما دو نظام دانشی در کشورمان به نام حوزه و دانشگاه داریم که ضمن بررسی خاستگاه تاریخی هر کدام باید به نسبت‌سنجی میان اجزای نظام دانش با نیازها و مسایل جامعه ایرانی توجه کنیم. در کنار اینها برخی نهادهای دو زیست را شاهد بوده‌ایم که تلفیق حوزه و دانشگاه هستند، ضمن آن که باید به پژوهشگرانی اشاره کرد که این ها در خارج از کشور به تولید علم و یا ترجمه علم می‌پردازند. همچنین نباید از جریان روشنفکری که هم در حوزه و هم در دانشگاه تأثیرگذار است غافل شد چرا که عمده دستورکارهای مطالعاتی و پژوهشی از این طریق داده می‌شود. 🔸از سوی دیگر در بحث از وحدت حوزه و دانشگاه ناگزیر از توجه به شکاف‌هایی هستیم که در ارتباط با اجزای نظام دانشی کشور شکل گرفته است. ما باید ببینیم که دو نهاد علم یعنی حوزه و دانشگاه در پاسخ به این شکاف‌ها چه راهکارها و پاسخ‌هایی ارایه داده‌اند چرا که این مساله ما را در کلان‌موضوع وحدت حوزه و دانشگاه یاری می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
🔰هم اکنون حجت‌الاسلام محسن انبیایی در نشست فکرت: 🔹مشکل ما در بحث وحدت حوزه و دانشگاه این است که اساساً تصویری از وحدت وجود ندارد که حالا بعد ببینیم چطور می‌خواهیم به آن برسیم. با نگاه به بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب متوجه می‌شویم که در کلام ایشان، بحث وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک مقوله تشکیکی مورد توجه است.خواسته و مطالبه جدی رهبری از حوزه و دانشگاه این است که در سایه با هم نشستن‌ها به شناخت بهتر و دقیق‌تری از یکدیگر برسند تا از نقاط قوت همدیگر بهره‌مند شده و همچنین نسبت به یافته‌های علمی هر کدام مطلع شوند. 🔸هنر بزرگ مرحوم ملاصدرا، ایجاد انسجام بین چند جریان فکری در شرق بوده چرا که تا پیش از ایشان، عده‌ای برای یافتن پاسخ‌ها در حل مشکلات از قرآن و سنت استفاده کرده، گروهی از وجدان و شهود بهره بُرده و برخی نیز برای حل مسایل از علم تجربی استفاده می‌کردند و لذا امروزه برای تکمیل مأموریت ناتمام ملاصدرا لازم است که رابطه علم با دین و سایر عرصه ها مشخص شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
🚨اطلاعیه تغییر مکان👇 ✅ جمع‌خوانی اقتصاد سیاسی 🖇گفتگوی علمی با جمعی از اهالی اندیشه ⏰دوشنبه‌ها؛ ساعت 18 🏛 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، جنب قنادی کاکائو، موسسه فکرت، طبقه پنجم علاقمندان می‌توانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبت‌نام نمایند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 یک بام و دو هوای قانون 👤روح‌الله مومن‌نسب؛ دبیرکل جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی 📍یکی از اشتباهات در بحث از فیلترینگ، عدم توجه به زیرساخت‌هاست؛ برای مثال به دلیل عملیات مخابره رمز، امکان مسدودکردن انحصاری محتواهای غیراخلاقی در پلتفرم‌ها وجود دارد. بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
فکرت
#محفل | #حوزه_دانشگاه ▫️فکرت به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار می‌کند: 🔶 وحدت در ترازوی سنج
📣 به اطلاع مخاطبین محترم می‌رساند؛ ❇️ علیرغم تعطیلی مراکز اداری و آموزشی، محفل «بررسی انتقادی طرح وحدت حوزه و دانشگاه» با حضور دکتر حسین بستان امروز راس ساعت ۱۶ برگزار خواهد شد. 🏢 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، جنب قنادی کاکائو، موسسه فکرت، طبقه پنجم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔸بازاندیشی بحران سوریه در آینه علوم انسانی 👤آقای حمیدرضا میررکنی ⏰ ۲۲ آذر 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
میر رکنی.mp3
9.39M
🔸بحران سوریه در آینه علوم انسانی 👤حمیدرضا میررکنی نقش انسان و ساخت جغرافیا 02:00 مردم و نامردم 05:30 پیشینیه انقلاب‌های منطقه 10:00 مردم چگونه تولید می‌شوند؟ 12:00 بریتانیا و مردم عراق 16:00 تصدی اقتصادی مردم‌ساز 18:00 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | ☑️ نشست علمی با موضوع «بازاندیشی بحران سوریه در آینه علوم انسانی» با حضور سه تن از اساتید علوم انسانی؛ ➕فایل تصویری و گزارش متنی این نشست به زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام