#یادداشت_اختصاصی
🔰خطای بازگشت به نقطۀ صفر
🖇 علوم انسانیِ اسلامی انکارشدنی است..؟!
✍🏻 دکتر مهدی جمشیدی؛
هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
📍دربارۀ طرح علوم انسانیِ اسلامی، کسی نمیتواند با گفتن یک گزارۀ کلّی در نفی آن، حقیقتی را اثبات کند؛ بهخصوص از این جهت که چنین کسی پیش از این، در مقام دفاع از علوم انسانیِ اسلامی برآمده باشد و دلایلی که برای اثبات امکان و مطلوبیّت آن اقامه کرده باشد. اینک اگر او تغییر نظر داده، باید استدلالهای پیشین خودش را یکبهیک، ابطال کند و البته این تازه، آغاز راه است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸باید گفت کسیکه در کوتاهمدّت و در ضمن یک گفتگوی سادۀ رسانهای، مسألهای اینچنین تعیینکننده را به بازی میگیرد و بهآسانی، به نفی و طرد آن میپردازد، کنشی معرفتی در پیش نگرفته است؛ چنانکه گویا باید بهجای دلیل، در جستجوی علّت بود.
🔹چرخش نظری، آنگاه وجاهت دارد و منطقی است که فرد، مجموعه استدلالهایی که گذشتۀ معرفتیاش بر آنها تکیه داشته را نقض کند و از طریق استدلالهای نو، پا به دورۀ جدیدی از حیات معرفتی خویش بگذارد. اگر اینچنین نباشد، نباید او را جدّی گرفت؛ چون نشان داده که تغییرش از سنخ تذبذب است.
🔸دستکم یک دهه است که دیگر نمیتوان امکان علوم انسانیِ اسلامی را انکار کرد؛ زیرا این گونه از علوم انسانی، متولّد و متعیّن شده است. اینک دیگر سخن بر سرِ امکان یا امتناع علوم انسانیِ اسلامی نیست؛ چونکه متنهای مهم و متقنی دربارۀ آن نگاشته شدهاند و در عمل، آشکار شده که علوم انسانیِ اسلامی، ممکن است.
🔹اگر در دهههای گذشته، بحث از این مسأله، ضروری و لازم بود، اما اینک میتوان منکران و مخالفان را به نوشتههایی که ذیل این انگاره قرار میگیرند ارجاع داد. این نوشتهها و متنها، گویای این حقیقت هستند که معرفتِ متمایز و مستقلی تولید شده که هر چند، علوم انسانی است، اما علوم انسانیِ تجدّدی نیست، بلکه ریشه در چشمانداز دینی دارد و باید آن را علوم انسانیِ اسلامی خواند.
🔸پس در عمل و عین، مشخص شده که اسلام میتواند در علوم انسانی، مدخلیّت و حضور داشته باشد و ساختار و منطق درونی و مقوّماتش را صورتبندی کند و نوع خاصی از علوم انسانی را بیافریند. قرارگرفتن در چنین مرحلهای، حاکی از پیشروی و تکامل معرفتی است و بر این اساس، دیگر نباید به مسألهها و پرسشهای سالهای آغازین دهۀ شصت بازگشت و بر طبل نشدن و امتناع کوبید.
🔹دورۀ تاریخی این مسأله، به سر رسیده و تأمّلات امروز، معطوف به مسألههای دیگری است. اگر کسی اراده کند که بیاعتنا به هستها و عینیّتهای معرفتی، به نقطههای آغازین و ابتدایی بازگردد و بازی رسانهای با بدیهیات را در پیش بگیرد، باید وی را از قلمرو معرفت عملی کنار نهاد و نادیدهاش انگاشت.
➕برای مطالعه ادامه یادداشت، اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#نشست
🎞 در جنگ اقتصادی باختیم...!
👤حمیدرضا مقصودی؛
عضو هیات علمی دانشگاه قم
📍جبهه مقاومت اگر در کنار بُعد نظامی، پیوستار اقتصادی نداشته باشد، نمیتواند سرزمین را حفظ کند؛ درست به همین خاطر است که اردوغان در ماجرای سوریه، موفقتر از ما عمل کرد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
رسانه فکرت با مشارکت کتابفروشی آستان قدس رضوی برگزار میکند:
💎 آینه جادو
سلسله نشستهای تخصصی سینمای ایران و جهان
♨️ نقد فیلم ماری MARY 2024
🖇 به مناسبت میلاد حضرت مسیح.
👤ارائهدهنده: دکتر سعید ارجمندفر؛
👤دبیرنشست: محمدرضا نصیری.
📅 چهارشنبه ۵ دیماه
⏰ ساعت ۱۷/۳۰
🏛 مکان: ابتدای خیابان صفائیه، فروشگاه کتاب آستان قدس رضوی.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت_اختصاصی
🔰پراگماتیسم ایدئولوژیک
🖇 سیر تحول جبهه النصره به تحریرالشام
✍🏻 دکتر محمد علی نیازی؛
دانشآموخته مذاهب کلامی دانشگاه ادیان و مذاهب
📍تطور اندیشهای هیأت تحریر الشام از وابستگی به القاعده تا پراگماتیسم سیاسی، نمونهای از تغییرات فکری است که برای بقا در بحرانهای پیچیده رخ میدهد. این گروه در طول زمان با انطباق با شرایط محلی و بینالمللی، تلاش کرده است تا مشروعیت خود را حفظ کند. بااینحال، آینده آن همچنان وابسته به توانایی مدیریت چالشهای داخلی و تعامل مؤثر با بازیگران منطقهای و جهانی است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸تحول جبهه النصره به تحریر الشام نمایانگرتلاشهای استراتژیک این گروه برای حفظ بقا وتقویت نفوذ در سوریهای است که درگیر جنگ داخلی و بحرانهای پیچیده سیاسی، نظامی و اجتماعی است. جبهه النصره که در ابتدا بهعنوان شاخه رسمی القاعده در سوریه فعالیت میکرد، پس از فشارهای داخلی و خارجی از سوی بازیگران مختلف، از جمله دولتهای غربی و بازیگران منطقهای، تصمیم به فاصلهگیری از القاعده گرفت.
🔹این تغییر بهویژه پس از تحولات سیاسی و نظامی در سوریه و همچنین ظهور تهدیدات جدید از سوی داعش و گروههای دیگر جهادی، ضروری شد. در سال 2016، این گروه نام خود را به جبهه فتح الشام تغییر داد و در نهایت، در سال 2017، تحت عنوان هیئت تحریر الشام بهعنوان یک گروه جهادی مستقل فعالیت خود را ادامه داد.
🔸ادغام چندین گروه جهادی کوچکتر و اتخاذ استراتژیهایی مبتنی بر عملگرایی، باعث شد تحریر الشام جایگاه خود را بهعنوان یکی از قدرتمندترین گروههای شبهنظامی در شمال سوریه، به ویژه در استان ادلب، تثبیت کند. این گروه توانست از طریق کنترل مناطق استراتژیک و استفاده از تاکتیکهای جنگ چریکی، خود را بهعنوان یک بازیگر اصلی در جنگ داخلی سوریه معرفی کند.
🔹با وجود موفقیتهای نظامی، فاصلهگیری از القاعده و تلاش برای ایجاد هویت مستقل باعث شد که این گروه با شکافهای درونی مواجه شود. برخی از اعضای گروه همچنان وفادار به اصول ایدئولوژیک القاعده باقی ماندند و این مسئله موجب بروز رقابتها و تنشهای ایدئولوژیک در درون تحریر الشام گردید.
🔸تاریخچه هیأت تحریر الشام، نمایانگر فرایند تکامل ایدئولوژیک یک گروه جهادی است که برای بقا و نفوذ بیشتر، به تغییرات راهبردی در اهداف و گفتمان خود تن داده است. این روند، بازتابی از تعامل بین ایدئولوژی، واقعیتهای میدانی، و فشارهای منطقهای و بینالمللی است. این گروه با وجود این تغییرات، همچنان میان میراث جهادی گذشته و نیاز به انطباق با شرایط جدید در نوسان است.
🔹در این مرحله، تحریرالشام با بحرانهای درونی و بیرونی روبهرو است. برخی از اعضای تندرو به گروههای رادیکالتر مانند حراسالدین پیوستند، درحالیکه تحریرالشام تلاش کرد هویت خود را بهعنوان یک بازیگر میانهرو تثبیت کند. این گروه در این مرحله با دو چالش مواجه هستند:
🔸اولین چالش از دست دادن مشروعیت ایدئولوژیک نزد گروههای افراطی و دومین آن مقابله با فشارهای جامعه بینالمللی که همچنان تحریرالشام را یک سازمان تروریستی میدانند. سران این گروه برای فرار از این چالش به دنبال معرفی خود بهعنوان یک نیروی نظمبخش محلی و پیگیری مذاکرههای غیررسمی برای کاهش تنشها تلاش خواهند کرد.
➕برای مطالعه ادامه یادداشت اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥مادران این سرزمین، هویتسازند...!
🌹 ولادت امابیها، حضرت زهرا(س) بر تمام شیفتگان آن حضرت گرامی باد.
#نشست_هویت_نوجوان
#دکتر_زهرا_محسنیفرد
#فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
1403.09.29 نشست مهاجرت اندیشه ورزان.زمانیان.mp3
13.91M
🔸مهاجرت و امید اجتماعی
👤مصطفی زمانیان
دلایل مهاجرت 01:00
عدم نگاه تعاملی به مهاجران 05:00
نظرات در مورد مهاجرت 09:00
عوامل ضعف امید در جامعه 12:00
نسبت مهاجرت با تصویر آن 16:30
ادبیات دینی در مورد مهاجرت 18:30
ظرفیتهای برون مرزی 21:30
حکمرانی در مورد مهاجرت 24:30
نمونه های خوب مهاجرت 27:00
نخبگان کنونی سوریه 29:20
انعکاس بحران سوریه در ایران 32:00
عدم تصمیمسازی در حکمرانی 34:00
الگوی موفق توسعه «رویان» 35:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
📣 انتشار متن نشست رسانه فکرت با موضوع «بررسی بحران سوریه در آینه علوم انسانی» در روزنامه فرهیختگان👈
🌐https://farhikhtegandaily.com/newspaper/4310/14/
🎥 فایل ویدیویی این نشست را میتوانید در آپارات فکرت مشاهده کنید.
#بحران_سوریه
#فرهیختگان
#فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گفتگو| #نشست
🔰از بالا به نهاد علم بنگریم..!
🎙استاد علی فرحانی؛
🔸ما باید از زاویه دید حکمرانی و سیاستگذار بالادستی به حوزه یا دانشگاه نگاه کنیم؛ اگر ما بتوانیم از حوزه حکمرانی، یعنی آن ابرنظام ماجرا را بخوانیم، تناقضها رفع میشود و ما سریعتر به نتیجه میرسیم؛ اختلافات زمانی حل میشود که ما به حوزه و دانشگاه بهعنوان «نهاد علم» نگاه کنیم که در این نهادبودنشان مشترک هستند.
🔹اگر به حوزه و دانشگاه، به هر دو بهعنوان نهاد علم نگاه کنیم، نهاد علم بهعنوان ماهیت جوهری آن است؛ بعد اعراض و بقیه ابعادش را میبینیم. آنموقع نهاد علم ما یک گستره مفصل پیدا میکند؛ همانگونه که یک دانشگاه جامع ما الآن گستره رشته دارد و همه رشتههاش باید به خروجی میدان بروند و به ادبیات قرارگاهی ما برسند؛ این برای حوزه هم باید اتفاق بیفتد.
➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#نشست
🎞 وفاق برای نرمالشدن
👤علیرضا بلیغ؛
عضو پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی
📍یکی از خطرناکترین تحلیلها در مورد جایگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی این است که به سمت نرمالیزهشدن حرکت کرده و دست و پای خود را از منطقه جمع کند.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
1403.09.29 نشست مهاجرت اندیشه ورزان.صادقی.mp3
11.14M
🔸مهاجرت و امید اجتماعی
👤رسول صادقی
مهاجرت از منظر حکمرانی 01:00
چه مهاجرتی فرصت است؟ 04:00
رقابت برای سرمایه انسانی 10:00
تصویرسازی دوگانه از مهاجرت 13:20
فرهنگ مهاجرت 15:30
فرصتهای مهاجرت 17:30
ثبات در حکمرانی مهاجرت 21:00
سه راهبرد در مهاجرت 23:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
#متنخوانی | #اقتصاد_سیاسی
▫️رسانه فکرت برگزار میکند:
🔶 جمعخوانی اقتصاد سیاسی
🖇گفتگوی علمی با جمعی از اهالی اندیشه
📌 مدخل اول:
مروری بر کتاب «۲۳ چیزی که در مورد سرمایهداری که به شما نمیگویند»
📅دوشنبهها ساعت ۱۸
🏛 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، جنب قنادی کاکائو، موسسه فکرت، طبقه پنجم
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 جادوی صنعت سینما
👤محمدرضا نصیری؛
منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی
📍صنعت سینما با سفارشگیری از اربابان خود، آثاری را در جهت پیشبرد اهداف استعماری آنها تولید کرده و سعی در تخریب خردهفرهنگها و ارزشهای محلی دارد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌اتوپیااندیشی و تغییر اجتماعی
✍🏻محمد نصراوی
🔸رئیسجمهور در نخستین کنفرانس خبریش اعلام کرد که ابر پروژه دولت، احیای امید است. این بیان، فراتر از یک شعار سیاسی، انعکاسی از نیاز عمیق جامعه به بازگشت به ارزشها و آرمانهایی است که میتواند مسیر پیشرفت و توسعه را هموار سازد. امید، به عنوان یکی از اساسیترین احساسات انسانی، نقشی کلیدی در شکلگیری تفکرات اتوپیایی و تحقق تغییرات اجتماعی ایفا میکند.
🔹اتوپیااندیشی یا آرمانشهرگرایی، فرآیندی است که در آن افراد و جوامع به تصور و تجسم جهانی ایدهآل و مطلوب میپردازند. این فرآیند بدون وجود امید امکانپذیر نیست. امید، نیروی محرکهای است که به ما اجازه میدهد فراتر از محدودیتها و موانع کنونی بیاندیشیم و به دنبال ساختن آیندهای بهتر باشیم.
🔸تغییر اجتماعی، نیازمند مشارکت فعال و مؤثر اعضای جامعه است. امید، انگیزهای قدرتمند برای تحریک این مشارکت است. با داشتن امید، افراد به توانایی خود در ایجاد تغییر باور پیدا میکنند و به صورت فعال در فرآیندهای اجتماعی شرکت میکنند. ااز سوی دیگر، ناامیدی میتواند به بیتفاوتی، انزوا و حتی پسرفت اجتماعی منجر شود. وقتی افراد امید خود را از دست میدهند، انگیزهای برای تلاش و مبارزه برای بهبود شرایط ندارند.
🔹احیای امید در جامعه، نیازمند افزایش آگاهی اتوپیایی است. این آگاهی، شامل درک عمیق از مشکلات فعلی، شناخت پتانسیلها و منابع موجود، و تصور آیندهای بهتر است. برای ایجاد این آگاهی، آموزش و پرورش نقش بسزایی دارد. سیستم آموزشی میتواند با تشویق تفکر انتقادی، خلاقیت و مشارکت اجتماعی، نسل جدیدی از شهروندان آگاه و امیدوار پرورش دهد.
🔸دولت و نهادهای مدنی، مسئولیت بزرگی در احیای امید و ترویج آگاهی اتوپیایی دارند. سیاستها و برنامههای دولت باید به گونهای طراحی شوند که به بهبود شرایط زندگی افراد کمک کنند و فرصتهای برابر برای همگان فراهم سازند. مبارزه با فساد، افزایش شفافیت، تقویت عدالت اجتماعی و حمایت از حقوق شهروندی، از جمله اقداماتی است که میتواند اعتماد و امید را در جامعه تقویت کند.
🔹احیای امید، فرایندی چندوجهی است که نیازمند تلاش مشترک همه اعضای جامعه است. با تقویت امید و افزایش آگاهی اتوپیایی، میتوانیم به سوی ساختن جامعهای حرکت کنیم که در آن عدالت، برابری و رفاه برای همه فراهم باشد. این امر نه تنها یک آرزو، بلکه یک ضرورت برای بقای اجتماعی و توسعه پایدار است.
🔸با سرمایهگذاری در آموزش، ترویج ارزشهای انسانی، تقویت نهادهای دموکراتیک و ایجاد فرصتهای برابر، میتوانیم امید را در دلهای مردم زنده نگه داریم و به سوی آیندهای روشنتر گام برداریم.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گفتگو| #نشست
🔰وحدتی فراتر از لایههای نهادی
🎙دکتر روحالله اسلامی؛
🔸اگر قرار باشد به سامانمان توجه کنیم، خود نظام دانش را دستکم در سه سطح باید بحث کنیم؛ یک سطح مبانی نظری مفهومی آن است، آنجا که راجع به سامان صحبت کردیم مبانی نظریه مفهومی برای ما اهمیت دارد؛ یک سطح دیگر سطح نهادی و سازمانی است که میتواند حوزه یا دانشگاه باشد. سوم که خیلی هم مهم است، تعین زبانی دانش است؛ سنت علمی به زبان عربی داشتیم؛ بعد دانشگاه ایجاد کردیم به زبان فارسی؛ بعد نسبت اینها را بحث نکردیم.
🔹در گذشته طبیعیات داشتیم ولی طبیعیات یک نسبتی داشته با الهیات، بالمعنی الاعم وبالمعنی الاخص؛ حال اگر این طبیعیات بیاعتبار شده باشد اما الهیاتش همچنان معتبر است و همچنان هم درس میدهند. الآن سؤالی که پیش میآید این است که آیا ممکن است طبیعیات بیاعتبار شده باشد و الهیات همچنان معتبر باشد؟
➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 برای اقتصاد دستوری
👤 دکتر محسن خاکی؛
استاد و پژوهشگر حوزه اقتصاد
📍سرمایهداری و ایادی رسانهای آن با خلق واژگانی مثل اقتصاد دستوری یا مالیات بر تورم، سعی دارند تا مدل اخذ مالیات در کشور را به مدل مالیات بر درآمد تقلیل دهند تا طبقات سرمایهدار از آن مصون بمانند.
بخشهای کامل این گفتگو را در اینجا ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
1403.09.29 نشست مهاجرت اندیشه ورزان.میرزایی.mp3
11.44M
🔸مهاجرت و امید اجتماعی
👤حسین میرزایی
مهاجرت از افغانستان تا انگلستان 00:50
مهاجرت امیدزا و ناامیدکننده 09:00
مهاجرت برای چه طبقاتی؟ 13:00
تصویر مهاجرت در دید مهاجران 19:00
سیاست رسانه و مهاجرت 21:00
1401 و سرخوردگان مهاجر 24:00
نگاه داخلی نسبت به مهاجرت 28:00
نگاه به نخبگان مهاجر در داخل 29:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
💢سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
📌با موضوع: «نگرش راهبردی و جریانشناسانه به سینمای غرب»
📌موضوع این هفته:
وقتی بهترینهای هالیوود به جبهه میروند
📌بر اساس مستند سه قسمتی:
پنج نفر بازگشتند
FIVE CAME BACK
👤با حضور استاد:
دکتر محمد حسنی
⏰زمان برگزاری:
#سه_شنبه ۴ دی ماه
۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
📍مکان برگزاری:
پردیسان، تقاطع خیابان آقامحمدی یک و ایمان، جنب پوشاک فرخنده، مؤسسه شناخت، طبقۀ اول، واحد یک، سالن جلسات
✍️ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 فیلترینگ امکان دارد...؟!
👤مهدی مشکی؛
عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره)
📍قدرت شبکههای اجتماعی، آرمان مدرنیته یعنی تسلط و تغییر را محقق میسازد و از همین بابت است که اصلا با ابزار فیلترینگ نمیتوان جلوی آنها را گرفت.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#گفتگو| #نشست
🔰مدل وحدت در تراث اسلامی
🎙دکتر محسن انبیایی؛
🔸اگر میخواهیم به آن نقطهای که مد نظر ماست، برسیم، باید رابطه حوزه و دانشگاه را با هم حل کنیم و برای اینکه رابطه این دو با هم را حل کنیم باید مراقب باشیم که در دام الگوهای مختلفی که تا حالا مطرح شده نیفتیم چون در این الگوها معمولا دین در حال عقبنشینی است؛ باید در تراث خودمان به دنبال پیداکردن یک الگوی ارتباطی باشیم.
🔹اگر امروز قرار باشد مأموریت ملاصدرا تکمیل شود، باید رابطه برهان، قرآن و عرفان با هم مشخص شود؛ رابطه این سه با دانش یعنی با «ساینس» مشخص شود. در زمانی که علم پیشرفت کرده و وارد همه حوزههای مختلف بشری شده، ما الآن نیاز جدی به این داریم که رابطه علم را با سه مقوله دیگر نه فقط با دین، با هر سه حوزه، که البته آن سه حوزه الآن در یک مجرا قرار گرفتند، رابطه اینها مشخص شود.
➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
هدایت شده از انجمن بین المللی دانش اجتماعی مسلمین
#گردهمایی | #ویژه
✅ انجمن بینالمللی دانش اجتماعی مسلمین با همکاری رسانه فکرت برگزار میکند:
💥علوم اجتماعیِ اسلامی، چالشها و افقهای آینده؛
🖇اولین گردهمایی اتحادیه دانشگاههای فعال در علوم اجتماعیِ اسلامی
👤 با حضور جامعهشناسانی از ۱۶ دانشگاه کشور
⏰ دوشنبه ۱۰ دیماه، ساعت ۱۰ تا ۱۵
🏢 تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🆔 @muslim_social_thought