هدایت شده از فکرت
📍 #اختصاصی
🖼 #اینفوگرافی
🔰اینفوگرافی شاخصهای عدالت اجتماعی از منظر #امام_خمینی (ره)
♦️شاخص های #عدالت_اجتماعی
🔹حضرت امام، در مکتوبات و سخنان خویش، مفهوم خاصی را از عدالت اجتماعی ارائه نمیدهد، لیکن ایشان ضمن نام بردن از عدالت اسلامی یا عدالت الهی از شاخصهایی سخن به میان میآورد که مروری بر آنها ما را به برداشت حضرت امام از عدالت اجتماعی نزدیک میکند؛ برداشتی که میتوان آن را به نوعی وجه جامع تعاریفی دانست که اندیشمندان در باب عدالت اجتماعی از آن سخن رانده اند.
🔹این شاخصها، شاخصهایی هستند که در صورت ظهور آنها در سطح جامعه و حکومت، می توان ادعا نمود شالوده چنین حکومت و جامعهای، بر پایه عدالت اجتماعی شکل گرفته است:
1️⃣ احقاق حقبر
2️⃣ خورداری تمام اقشار از حقوق برابر
3️⃣ برخورداری تمامی اقشار از رفاه و زندگی صحیح
4️⃣ توزیع عادلانه ثروت و درآمدها
5️⃣ لغو امتیازات ویژه زمامداران
6️⃣ انتقاد آزادانه از حکومت و حاکمان
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
اینفوگرافی.jpg
10.39M
📍 #اختصاصی
🖼 #اینفوگرافی
🔹نسخه با کیفیت اینفوگرافی شاخصهای #عدالت_اجتماعی از منظر #امام_خمینی (ره)
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📰 #پرونده_ویژه
🖌 #سخن_نگاشت
🔻(بخش دوم)
🔹« از آنجا که محرومیت زدایی، عقیده و راه و رسم زندگی ما است، جهانخواران در این مورد هم ما را آرام نگذاشته اند… و بدون شک جهانخواران به همان میزان که از شهادت طلبی و سایر ارزش های ایثارگرانه ملت ما واهمه دارند، از گرایش و روح اقتصاد اسلام به طرف حمایت از پابرهنگان در هراسند.»
📚( صحیفه، ج ۲۰، ص ۳۴۱)
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #سانسور به نفع #وال_استریت
🔹مدتی پیش که جاش فاکس، کارگردان آمریکایی کمپینی علیه تازهترین مستند مایکل مور ترتیب داد، این اقدام او با واکنشها، حمایتها و البته اعتراضهایی مواجه شد، چرا که مایکل مور باز سراغ موضوعی جنجالبرانگیز رفته بود و از «سرمایهداری سبز» و دروغهایی که برخی فعالان محیط زیست به نفع نظم سرمایهداری مطرح میکنند، پرده برداشته بود.
🔹با این همه کمتر کسی تصور میکرد این مستند پس از چند هفته از یوتیوب حذف و سانسور شود.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1126
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️ #سانسور به نفع #وال_استریت
🔹«سیاره انسانها» که همزمان با روز زمین توسط «مایکل مور» تهیهکننده این فیلم منتشر شد، راهکارهایی را که تاکنون برای حفظ محیطزیست ارائه شده است، مورد نقد قرار داده و آنها را به چالش میکشد.
🔹این مستند سوالهایی را راجع به برخی فناوریهای زیستمحیطی مطرح میکند که قابل تأمل است اما همین اندازه نیز مورد تحمل واقع نمیشود و یوتیوب آن را سانسور میکند!
🔹در «سیاره انسانها» ماشینهای برقی و انرژی خورشیدی آنگونه که در این سالها تبلیغ شدهاند، قابل اعتماد جلوه داده نمیشوند و کارکردشان به سوختهای فسیلی وابسته تلقی میشود.
🔹این مستند همچنین به انتقاد از «ال گور» فعال محیطزیست و سیاستمدار آمریکایی به دلیل حمایت از فناوریهای ناقص به جای ارائه راهکارهای مناسب و واقعی برای بحران آب و هوایی و تغییرات اقلیمی پرداخته است.
🔹مثلا در جایی از این مستند خط تولید شورولت ولت پلاگین هیبرید (Chevrolet Volt) نمایش داده میشود.
🔹در این بخش از مستند که به خط تولید شورولت ولت در سال ۲۰۱۰ مربوط است، سخنگوی جنرال موتورز اعتراف میکند برای شارژکردن این خودرو از زغالسنگ استفاده میشود.
🔹سپس گفته میشود شبکه شارژ چنین خودرویی از حدود ۹۵ درصد زغالسنگ استفاده میکند. این گزارههای مستند البته از جهت علمی بودن مورد نقد قرار گرفته اما مور معتقد است مستند باید نمایش داده شود تا چالشهایی که او برای انرژیهای تجدیدپذیر برشمرده است، واکاوی شود.
🔹مستند «سیاره انسانها» پیش از این در جشنواره فیلم «ترورس سیتی» نیز به نمایش گذاشته شده بود و «مایکل مور» آن را مهمترین فیلم نمایش داده شده در تاریخ ۱۵ ساله جشنواره معرفی کرد.
🔹سانسور تازهترین مستند مایکل مور فارغ از محتوای علمی و غیرعلمیاش که درباره هر اثری قابل طرح است، معیاری برای تابآوری لابیهای سرمایهداری و مصرفگرایی در والاستریت است.
🔹وقتی جنبشهای زیستمحیطی به کارگزاران نظم سرمایهداری بدل میشوند، حداقل میتوان به فعالیتهای جانبدارانهای که آنها از محصولات والاستریت دارند، با نگاه تردید نگریست.
🔹ضمن اینکه در این سالها با ورود ستارههای هالیوود به موضوعات مشابه و هزینه کلان این جنبشها این سوال مطرح میشود که این میزان هزینه برای کمپینهایی که باید منشأ مردمی داشته باشند، از کجا و برای تحقق چه هدفی تامین میشود؟
🔹ضمن اینکه چند وقت یکبار اخبار تازهای از رسواییهای مالی در پروژههای زیستمحیطی در رسانهها منتشر میشود که بر تردیدها اضافه میکند.
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1126
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📰 #پرونده_ویژه
🖌 #سخن_نگاشت
🔻(بخش سوم)
🔸 #عدالت_طلبی، ادای دین به محرومانچه، به واسطه تلاش و زحمات اینان بود که طاغوت از هم پاشید و ثمره ای همچون #انقلاب_اسلامی به بار نشست.
🔸از این رو حضرت امام با معرفی ایشان به عنوان صاحبان اصلی انقلاب، همواره خود و نظام اسلامی را مرهون و منتکش ایشان میدانست و بر جبران عقب ماندگی های آنان تأکید میورزید: « اگر نبود همت این محرومان و همت این روستائیان و همت این جنوب شهری ها، اگر نبود این، نه رژیم سابق ظلمش از بین رفته بود و نه ما در مقابل مشکلات می توانستیم مقاومت کنیم. همه اینها از برکات اینهایی هستند که شما [کمیته امداد] به امداد آنها برخاسته اید و آنها لایق این هستند که ما با تواضع به خدمت آنها برویم و برای آنها خدمت کنیم؛ همه ما خدمتگزار آنها باید باشیم. آنها به ما منت دارند.»
📚( صحیفه، ج ۱۷، ص ۴۲۵)
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #غرب کمتر مرگ را به منزله بخشی از زندگی میداند
🔹من هرگز به این داستان باور ندارم.
🔹به یک معنا، مرگ بخشی از زندگی نیست، مرگ چیزی غیرقابل تصور است؛ چیزی است که نباید برای من رخ دهد.
🔹من هرگز حاضر نیستم بمیرم، مگر برای نجات از رنجی غیرقابل تحمل.
🔹به همین دلیل است که اینروزها اکثر ما روی این اعداد جادویی تمرکز کردهایم؛ شمار مبتلایان جدید، شمار بهبودیافتگان، شمار جدید مرگومیر، اما به هر میزان که این ارقام وحشتناک باشد، آیا تمرکز ویژه ما روی آنها در این لحظه، موجب نادیدهگرفتن ارقام بسیار بزرگتر مرگومیر افراد به خاطر سرطان یا حملههای دردناک قلبی نمیشود؟
🔻ادامه مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1129
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #غرب کمتر مرگ را به منزله بخشی از زندگی میداند
🔶اسلاوی ژیژک در تازهترین سخنان خود درباره #پسا_کرونا تاکید کرد که باید شیوه زندگی جدیدی ابداع کنیم.
🔹اسلاوی ژیژک، جامعهشناس و نظریهپرداز در تازهترین سخنان خود درباره پساکرونا به این مساله پرداخته است که باید زندگی جدیدی خلق کرد.
🔹او میگوید: دیگر باید به این فکر پایان داد که بعد از نقطه اوج اپیدمی کرونا، زندگی به حالت عادی خود باز خواهد گشت.
🔹این بحران ادامه خواهد یافت اما این بدان معنا نیست که وضعیت نومیدانه است.
🔹در فیلم کمدی «سوپ اردک» از برادران مارکس، گروچو در مقام وکیلی که در حال دفاع از موکل خود در دادگاه است، میگوید: «او ممکن است احمق به نظر بیاید و مثل یک احمق حرف بزند، اما نگذارید شما را احمق کند چون او واقعاً یک احمق است.»
🔹وی گفت: واکنش ما به آنها که در حال ابراز عدماطمینان به دستورات دولت هستند و قرنطینه را بهعنوان توطئهای از سوی قدرت دولتی برای محرومیت ما از آزادیهای اساسی میدانند، چیزی در حدود همین دیالوگ گروچو باید باشد.
🔹دولت در حال تحمیلکردن قرنطینهای است که ما را از آزادیمان محروم میکند و از ما انتظار دارد که در خصوص نحوه تبعیت از این دستور، یکدیگر را کنترل کنیم، اما این موضوع نباید باعث احمقشدن ما شود و ما باید واقعاً از دستورات دولت برای قرنطینه پیروی کنیم.
🔹باید متذکر شد که چگونه درخواست لغو قرنطینه از منتهیالیه طیفهای سنتی سیاسی مخالف نشأت میگیرد. در آمریکا این موضوع از سوی لیبرتارینهای راستگرا پیش برده میشود،در حالی که در آلمان قلیلی از گروههای چپ حامی آن هستند.
🔹در هر دو نمونه، دانش پزشکی به منزله ابزاری برای تحت انضباط درآوردن مردم، مورد انتقاد قرار میگیرد؛ دانشی که با مردم همچون قربانیان درماندهای رفتار میکند که به خاطر خودشان باید ایزوله شوند اما فهم این نکته سخت نیست که زیر این موضع انتقادی، تجاهل و خود را به نفهمیزدن نهفته است؛ اگر ما تهدید را نادیده بگیریم، زیاد هم بد نیست زیرا در نهایت میتوانیم از آن گذر کنیم.
🔹لیبرتارینهای راستگرای آمریکا مدعیاند که قرنطینه باید بهگونهای سهل شود که مردم بتوانند آزادی انتخابشان را پس بگیرند؛ اما این چه جور انتخابی است؟
🔻ادامه مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1129
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🖼 #اینفوگرافی
🔰اینفوگرافی لوازم تحقق عدالت اجتماعی از منظر #امام_خمینی (ره)
♦️شاخص های تحقق #عدالت_اجتماعی
🔹اجرای احکام اسلام
🔹نهراسیدن مسئولان از تیرهای تهمت
🔹دفاع از حقوق طبقات محروم جامعه و طرد فرهنگ اشرافیگرایی
🔹برخورداری مسئولان از تجربه درد فقر و محرومیت
🔹ساده زیستی و روحیه مردمگرایی مدیران اداره امور مملکتی
🔹وجود حاکمانی مومن به عدالتخواهی اسلامی
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
14.jpg
25.35M
📍 #اختصاصی
🖼 #اینفوگرافی
🔹نسخه با کیفیت اینفوگرافی لوازم تحقق #عدالت_اجتماعی از منظر #امام_خمینی (ره)
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه نهم)
🔰موضوع: نظریه، به مثابه ساختار
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
جلسه نهم.mp3
14.22M
🔊 #فایل_صوتی
♦️ #فلسفه_علم و کاربردهای آن
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی
🔻(جلسه نهم)
🔰موضوع: نظریه، به مثابه ساختار
🔹درمورد جوهره نگاه «کواین» (نگاه ساختاری به علم)، نکته جدیدی وجود ندارد؛ چراکه جوهر ساختارگرایی، یک جوهر واحد است.
🔹ساختارگرایی،گرایشی وسیع است.
🔹«کواین» نگاهی انسجامگرا به معرفت داشته و معتقد بود که اجزای معرفت نسبت به یکدیگر حالت استعلایی و غیر استعلیی ندارد و همه اجزا، یکدیگر را توجیه میکنند.
🔹بر اساس همین توجیه گری، معرفت ما نسبت به اشیاء تغییر میکند.
🔹وی، جایگاهی را که ما برای فلسفه قائل هستیم را زیر سوال میبرد.
🔹او در نظریات خود تنها نبوده و از بسیاری از دیدگاههای مشابه او، در سراسر دنیا استفاده شده است.
🔹علت شهرت کلمه «#پارادایم»، آقای «کواین» است.
🔹وی بخشی را با عنوان «پارادایمها» آغاز کرده که به معنای الگو و سرمشقی است که به ما طریقه فعالیت علمی را میآموزد.
🔻قسمت قبلی:
🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1124
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #موشن_گرافی
♦️ #آلمان چگونه به قدرت اقتصادی چهارم دنیا تبدیل شد؟
🔶با مطالعه تجربیات توسعه آلمان به خوبی میتوان دریافت که تمرکز آلمان بر چند عامل ساختاری زیر سبب افزایش تولید ملی این کشور شد.
🔹تقویت صادرات
🔹نظام تعرفهای هوشمند
🔹ارتقای دانش در کارگران
🔹سیاستهای پولی و مالی منسجم
🔹مدیریت واردات
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نباید مواضع صریح امام را پنهان کرد/ اصول امام باید بازخوانی و مرور شود.
🔹میزان تحقق آرمانها و اندیشههای امام راحل را میتوان معیاری برای موفقیت #انقلاب_اسلامی، جمهوری اسلامی ایران و بلکه امت مسلمان دانست.
🔹دشمنان داخلی و خارجی همواره کوشیدهاند شخصیت و اندیشههای حضرت امام را تحریف کنند تا به نوعی موجب انحراف انقلاب شوند.
🔹عدهای از شخصیتهای داخلی نیز خواسته یا ناخواسته قدمهایی در راستای تحریف امام راحل برداشتهاند.
✍️نویسنده: عرفان خلیلی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1135
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️نباید مواضع صریح امام را پنهان کرد/ اصول امام باید بازخوانی و مرور شود.
🔹رهبر معظم انقلاب نخستین بار در سال 1375 مستقیماً به بحث تحریف شخصیت و اندیشههای #امام_خمینی (ره) پرداختند و ضمن اشاره به تأثیر فعالیتهای حضرت امام در عزتمندشدن مسلمانان، فرمودند: «عرض من این است که چه ملت ایران و چه ملتهای دیگر، هرچه نام و یاد امام را برجسته و زنده بدارند، بیشتر از راه امام بهره خواهند برد.
🔹دشمنان اسلام و مسلمین میخواهند نام امام زایل شود و از بین برود و یا کمرنگ گردد.
🔹میخواهند وانمود کنند این حادثه که پیش آمد و اتّفاق افتاد، گذشته است. میخواهند در آینده دنیا اثری نداشته باشد. ملاحظه میکنید در اعمال این تصمیمات، شیوهها و طرقی هم به کار میبرند؛ مثل تبلیغات زهرآگین و تحریفها و لجنپراکنیها. این چیزها، در همه جای حوزه نفوذ قدرتهای استکباری وجود دارد».
🔹ایشان نسبت به جلوگیری از تحریف نظرات امام، به خصوص در مسائل علمی، اهمیت بسیاری قائل هستند.
🔹ایشان در همین راستا میفرمایند: «ممکن است فقها و فضلای ما تلاش کنند و فقهی را که در اختیار ماست و ضعفها و کمبودهای فراوانی هم دارد، پالایش کنند.
🔹این بحث دیگری است؛ این کار را بکنند؛ اما چیزی که باید مطرح باشد - و نظر امام قطعاً این بود - این است که مِلئ فضای جامعه، با شریعت و فقه و احکام و عمل اسلامی پُر شود.
🔹ایشان غیر از این را در هیچ موردی قبول نداشتند. ...نظر امام تحریف نشود. شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونهای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است.
🔹این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست».
✍️نویسنده: عرفان خلیلی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1135
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️«#علوم_انسانی»، زادۀ طبقهبندی دینگریزانه علوم نیست.
🔸در سنّتِ فلسفیِ پُرمایه و متقنِ ما تفکیکِ علوم و معارف به «حکمتِ نظری» و «حکمتِ عملی»، بر مبنای انسان صورت گرفته است؛ بهگونهای که در حکمتِ نظری، به هستیهای مستقل از اراده و آگاهیِ انسان پرداخته میشود، و در حکمتِ عملی، به هستیهایی که معلولِ اراده و آگاهیِ انسان هستند.
✍️نویسنده: مهدی جمشیدی
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1139
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یادداشت
♦️«#علوم_انسانی»، زادۀ طبقهبندی دینگریزانه علوم نیست.
🔸طبقهبندیِ علوم به «علومِطبیعی» و «علومِانسانی»، طبقهبندیِ «ارزشی» و «#ایدئولوژیک» نیست که بتوان آنرا متّصف به صفاتِ «دینی» یا «#سکولار» کرد، بلکه طبقهبندیِ «صوری» و «منطقی» است.
🔸ازاینرو، حداکثر میتوان به آن از جهتِ منطقی، اِشکال وارد کرد.
🔸برخی از وجودِ لفظِ «انسان» در تعبیرِ علومِانسانی، گمان میبَرند که این تفکیک و تمایز، ریشههای اومانیستی دارد و شکلگیریِ علومِانسانی و استقلالیافتنِ آن بهعنوانِ دستهای و شاخهای از علوم، برخاسته از رویکردِ اومانیستی است، امّا مطالعة تاریخِ تحوّلاتِ طبقهبندیِ علوم در غرب، این گمانه را تأیید نمیکند.
🔸شکلگیریِ علومِانسانی در طبقهبندیِ علوم در میانِ متفکّرانِ غربی، از متنِ تنبّهات و آگاهیهای هستیشناختی درباره تفاوتهای میانِ «مادّه / معنا»، «جسم / روح»، «طبیعت / فرهنگ»، «شئ / انسان» و … جوشید.
🔸در ابتدا و بیش از دیگران، متفکّرانِ ذهنگرای آلمانی دریافتند که برخلافِ «جهانِ طبیعی»، «جهانِ انسانی»، سرشار از «معنا» و «نیّت» و «انگیزه» و «ارزش» است، و ازاینرو، علومِ مربوط به انسان را «علومِ روحی»، «علومِ ارزشی»، «علومِ فرهنگی»، «علومِ تاریخی» و «علومِانسانی» خواندند، که البتّه درنهایت، اصطلاحِ «علومِانسانی» شایع گشت.
🔸 #مطهری در یکی از نوشتههای خود تصریح میکند که عُلمای اسلام در طولِ هزاروچندصد سال، به شاخههای مختلفِ علوم، ازجمله «علومِانسانی» خدمت کردهاند.
🔸ازاینرو، میتوان گفت وی تصوّرِ «موضوعمحور» از علومِانسانی دارد و براینباور است که علومِانسانی، آن دسته از علوم هستند که به جهاتِ روحی و معنویِ انسان میپردازند؛ چراکه در غیراینصورت، او هرگز نمیتوانست علومِانسانی را به علمای اسلام، آن هم در دورة تاریخیِ گستردة هزاروچندصد سال نسبت بدهد و مدّعی شود که علمای اسلام در شاخههای مختلفِ این علوم، فعالیّتِ نظری داشتهاند.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1139
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در هفتهای که گذشت:
🎙درسگفتار دکتر #سید_مهدی_ناظمی (جلسه هفتم)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1108
📄 اقتصاد شناختی و گرایشهای درونی آن
💠https://eitaa.com/fekrat_net/1110
📝علوم_انسانی، ناکارآمدی و احساس بیهودگی (1)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1112
✍️ادبیات علیه رژیم اسرائیل
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1114
📚اختلاف اعلام عید فطر
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1118
✍️فقه حکومتی و معضل رویت هلال
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1120
📝عدالتخواهی جوکری …
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1129
🖼اینفوگرافی شاخصهای عدالت اجتماعی از منظر #امام_خمینی (ره)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1133
📚اینفوگرافی لوازم تحقق عدالت اجتماعی از منظر #امام_خمینی (ره)
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/1143
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ اول خرداد 99
🔻(شماره چهارم)
🔻لینک دانلود:
http://fekrat.net/?p=1162
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
دیده بان اندیشه شماره چهارم.pdf
11.34M
📍 #اختصاصی
📰 #نشریه
✅ پیشنهاد دانلود
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🔰موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت/ گروه فلسفه و اندیشه
⏰ اول خرداد 99
🔻(شماره چهارم)
🔸دیدهبان اندیشه در حالی به ایستگاه چهارم خود میرسد که مساله کرونا و اندیشیدن درباره تحولات و تاثیرات آن هماکنون در فضای علمی حاکم است. در این شماره که مصادف با شبهای ماه مبارک رمضان شده است، نیز امری بود که موجب گشت یادداشتها و تحلیلهای بخش اندیشه دین جدیتر دنبال شود. در این شماره به نگاههای علمی و فلسفی و اندیشه دین پرداختهایم.
1️⃣ بررسی تاثیرات و تحولات پاندمی کرونا در وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، روانی و علمی
2️⃣ مساله نظم جهانی و تاثیرات تمدنی کرونا
3️⃣نسبت سنجی علم و دین و بررسی جایگاه علوم انسانی در رفع و حل پیامدهای کرونا
4️⃣بررسی الاهیات کرونا
5️⃣تاثیرات کرونا بر مناسک دینی و مذهبی
🔻لینک دانلود:
http://fekrat.net/?p=1162
🔻لینک شماره سوم:
https://eitaa.com/fekrat_net/1028
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
♦️بعد از رسیدن ناوگان ایرانی به #ونزوئلا نوبت شکستن محاصره مظلومان #یمن است.
🔹 لطفا دوستان رسانهای این مطلب را مطالبه کنند؛ والله مسئولیم؛ اگر امیرالمؤمنین بودند، چه میکردند؟! آیا فقط ادعای شیعهگری را داریم؟ والله روز قیامت باید پاسخگوی گرسنگان شیعه و سنی یمن باشیم که زیر چکمههای #صهیونیسم و #عربستان له شدهاند!
🔹خواهش میکنم همه ما حتی در کانالهای صدنفری خود این مطلب را از دولت و نظام مطالبه کنیم...
🔹مطالبه جدی مردم منصف و متدین و انساندوست ایران از دولت محترم و مجموعه نهادهای نظام این است که:
🔹حال که قدرت مطلق ایران در کنترل چهار آبراهه استراتژیک جهان بر همه، حتی دیوانگان بیخرد امریکایی هم اثبات شد، لطفا هر چه سریعتر کاروان مجهزی از کمکهای انسانی برای مردم مظلوم یمن ارسال کند.
🔹قطعا فرزندان ملت در سپاه و ارتش نیز، همراه و یاور و محافظ دولت در این اقدام انسانی ـ اسلامی هستند و مردم یمن هم قدرشناس هستند.
🔹ضمنا کمک به مظلوم و گرسنه، وظیفه ذاتی یک انسان مسلمان است چه رسد به ایرانیانی که انسانیت خود را بارها اثبات کردهاند.
@SchoolofEconomics
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝#یادداشت
📰#پرونده_ویژه
♦️تحریف امام و راههای مقابله با آن
🔹تحریف یکی از ابزارهای دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده است و بهترین مخاطب برای این کار، جوانان هستند چراکه چارچوب فکری جوان در دوران جوانی هنوز درحال شکل گیری است و تحریف مانند ویروسی است که به جان ذهن و قلب و اراده جوان میافتد و همچون موریانهای از درون آن را میخورد و پایه های اعتقادی را سست میکند.
🔹در صورتی که امام، صرفا یک شخصیت تاریخی و اثر گذار نبود بلکه جدای از تاثیرگذاری ایشان بر تاریخ، حضرت امام بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تاثیر گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گستردهای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام میشود.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1143
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝#یادداشت
📰#پرونده_ویژه
♦️تحریف امام و راههای مقابله با آن
🔹هنگامی که ارکان فکری و اندیشهای شخصیتی بزرگ همچون #امام_خمینی(ره)، یا مجهول بماند یا غلط معنا شود قطعا تحریف صورت گرفته است.
🔹از همین رو یکی از مهمترین کارکرد تحریف، از الگو انداختن شخصیتهاست، هنگامی که #اندیشه شخصیتی چون امام، درست معنا نشود و یا حتی برعکس معنا شود، جوان امروز و نسل های بعدی دیگر نمی تواند امام را الگوی تام و تمام خود قرار دهد.
🔹عظمت برخی شخصیتها باعث میشود تا فرصت تخریب از دشمن گرفته شود لذا دشمنان آگاهانه به تحریف آن شخصیت روی میآورند که البته تاثیرش از تخریب نیز بیشتر است!
🔹به همین جهت، امام را نباید صرفا یک شخصیت محترم تاریخی دانست، بعضی دقیقا دنبال القای همین هستند، تفسیر آنها از امام همان شخصیت محترمی است که روزی در تاریخ درخشید، فعال، مفید و پر کار بود، برای ملت خود خدمتی کرد و امروز از دنیا رفته و در جمع ما نیست و ما همه ساله وظیفه داریم تا از ایشان تجلیل کنیم و برایش مراسم بگیریم و گُل نثار قبرش کنیم!
🔹عدهای درصدد هستند تا امام را این چنین بشناسند و به جامعه خصوصا نسل جوان بشناسانند. به این نکته باید دقت کرد که ذهن جوان، آماج تحریف است.
🔹تحریف یکی از ابزارهای دشمنان اسلام در طول تاریخ بوده است و بهترین مخاطب برای این کار، جوانان هستند چراکه چارچوب فکری جوان در دوران جوانی هنوز درحال شکل گیری است و تحریف مانند ویروسی است که به جان ذهن و قلب و اراده جوان میافتد و همچون موریانهای از درون آن را میخورد و پایههای اعتقادی را سست میکند.
🔹در صورتی که امام، صرفا یک شخصیت تاریخی و اثر گذار نبود بلکه جدای از تاثیرگذاری ایشان بر تاریخ، حضرت امام بنیانگذار مکتبی فکری بودند که یکی از اثرات این مکتب را باید در تاثیر گذاری بر تاریخ دانست، این مکتب فکری دارای ابعاد گستردهای است که شناخت هرچه بیشتر این ابعاد، مانع از تحریف امام میشود.
🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
🌐 http://fekrat.net/?p=1143
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍#اختصاصی
📝 #یادداشت
📰 #پرونده_ویژه
♦️سطوح سه گانه معنویت از منظر #امام_خمینی
🔹بنابرآنچه در حدیث ۲۴ کتاب شریف شرح چهل حدیث امام خمینی ذکر شده انسان دارای سه مقام و نشئه و صاحب سه عالم است؛
🔹«اوّل، نشئه آخرت و عالم غیب و مقام روحانیت و عقل.
🔹دوم، نشئه برزخ و عالم متوسط بین العالمین و مقام خیال.
🔹سوم، نشئه دنیا و مقام ملک و عالم شهادت»(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶).
🔹به اختصار باید گفت که انسان دارای سه لایه وجودی است؛ لایه بینشی، لایه گرایشی، لایه کنشی یا به تعبیر دیگر لایه عقلی، لایه قلبی، لایه جسمی، به دیگر سخن لایه باورها و عقاید، لایه عواطف و احساسات، لایه رفتارها و باز به تعبیر دیگر عقاید، اخلاق و اعمال. به تعبیر دانشی فلسفه و کلام به لایه اول، اخلاق به لایه دوم و فقه هم به لایه سوم تعلق میگیرد.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یادداشت
📰 #پرونده_ویژه
♦️سطوح سه گانه معنویت از منظر #امام_خمینی
🔻(بخش اول)
🔸گاهی که امام خمینی به معنویت دارد دارای سه جنبه است.
🔸به دیگر سخن ایشان معنویت را سه بعدی میداند، نه دو بعدی و نه تک بعدی. این سه عرصه، عرصه عقلانی، اخلاقی و فقهی و به تعبیر دیگر حقیقت، طریقت و شریعت است.
🔸امام خمینی برای ارائه این بحث، از انسان شناسی و تبیین ابعاد وجودی انسان مدد گرفته است.
🔸بنابرآنچه در حدیث ۲۴ کتاب شریف شرح چهل حدیث امام خمینی ذکر شده انسان دارای سه مقام و نشئه و صاحب سه عالم است؛
🔸«اوّل، نشئه آخرت و عالم غیب و مقام روحانیت و عقل.
🔸دوم، نشئه برزخ و عالم متوسط بین العالمین و مقام خیال. سوم، نشئه دنیا و مقام ملک و عالم شهادت»(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶).
🔸به اختصار باید گفت که انسان دارای سه لایه وجودی است؛ لایه بینشی، لایه گرایشی، لایه کنشی یا به تعبیر دیگر لایه عقلی، لایه قلبی، لایه جسمی، به دیگر سخن لایه باورها و عقاید، لایه عواطف و احساسات، لایه رفتارها و باز به تعبیر دیگر عقاید، اخلاق و اعمال. به تعبیر دانشی فلسفه و کلام به لایه اول، اخلاق به لایه دوم و فقه هم به لایه سوم تعلق میگیرد.
🔸این سه نشئه و لایه کاملاً به هم مرتبط و متصل هستند و در یکدیگر تأثیر گذارند و چنانکه روی کاغذ از هم تفکیک میشوند در عالم واقع از یکدیگر جدایی ندارند بلکه یک حقیقتاند که دارای مظاهرند و حتی به کاربردن کلمه ارتباط هم به خاطر این است که کلمه دیگری نداریم که از آن برای بیان این اتصال استفاده کنیم(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۷).
🔸هر کدام از این عوالم و نشئات و لایهها و ابعاد تربیت مخصوص به خود را دارد. و هر یک کمال خاصى و تربیت مخصوصى و عملى مناسب با نشئه و مقام خود دارد که انبیاء، علیهم السلام، متکفل دستور آن اعمال هستند(شرح چهل حدیث، ص ۳۸۶).
🔸امام خمینی علوم مربوط به هر یک از این نشئات را برشمرده است که از ذکر آنها صرف نظر میکنیم. اما آنچه بر آن تأکید میکنیم این است که تا اینجا گفتیم انسان حداقل دارای سه نشئه و سه درجه و لایه وجودی است و پیامبران تربیت این ابعاد را بر عهده دارند.
✍️نویسنده: دکتر رضا لکزایی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=1150
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net