eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📝 ♦️ و مبارزه با نظام برده‌داری 🔹در اسلام تاحد امکان از برده گرفتن افراد جلوگیری می‌شد و تنها در جنگ‌ها به ناچار اسیران جنگی را به عنوان برده می‌گرفتند. 🔹چراکه در شریعت اسلام، برده داری و خرید و فروش انسان یکی از منفورترین معاملات است. 🔹درحدیثی از پیامبر اکرم آمده است: بدترین مردم کسى است که انسان‌ها را بفروشد. ✍️نویسنده: معصومه سعادتمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1570 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️ و مبارزه با نظام برده‌داری 🔹در اسلام تاحد امکان از برده گرفتن افراد جلوگیری می‌شد و تنها در جنگ‌ها به ناچار اسیران جنگی را به عنوان برده می‌گرفتند. 🔹چراکه در شریعت اسلام، برده داری و خرید و فروش انسان یکی از منفورترین معاملات است. 🔹درحدیثی از پیامبر اکرم آمده است: بدترین مردم کسى است که انسان‌ها را بفروشد . 🔹همین تعبیر کافى است که نظر نهائى اسلام را در مورد بردگان روشن سازد و نشان دهد جهت‏گیرى برنامه‏هاى اسلامى به کدام سو است. 🔹از این جالبتر این که یکى از گناهان نابخشودنى در اسلام سلب آزادى و حریت از انسان‌ها و تبدیل آن‌ها به یک متاع است، چنانکه در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام (ص) آمده است: خداوند هر گناهى را مى‏بخشد جز ( سه گناه ): کسى که مهر همسرش را انکار کند، یا حق کارگرى را غصب نماید، و یا انسان آزادى را بفروشد! 🔹طبق این حدیث غصب حقوق زنان، حق کارگران، و سلب آزادى از انسان‌ها سه گناه نابخشودنى است. 🔹همانگونه که در بالا آوردیم اسلام تنها در یک مورد اجازه برده‏گیرى مى‏دهد و آن در مورد اسیران جنگى است، آن هم هرگز جنبه الزامى ندارد. 🔹در حالى که در عصر ظهور اسلام، و قرن‌های بعد از آن برده‏گیرى از طریق زور و حمله به کشورهاى سیاه‏پوستان و دستگیر کردن انسان‌هاى آزاد و تبدیل آن‌ها به بردگان، بسیار زیاد بوده. 🔹این جریان به قدری گسترده و رایج بود که در اواخر قرن ۱۸ میلادى دولت هر ساله دویست هزار برده را معامله مى‏کرد و یکصد هزار نفر را از آفریقا گرفته و به صورت بردگان به می‌بردند. ✍️نویسنده: معصومه سعادتمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1570 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اندیشه اسلامی به دنبال حذف دانش تجربی نیست. 🔹انتشار کتاب وزین الگویِ علوم انسانیِ اسلامی را خدمت محمدرضا تقوی و همچنین جامعه علمی تبریک عرض کنم. 🔹خدا را شاکریم که روز به روز شاهد رونق بحث علوم انسانی اسلامی و انتشار آثار علمی متنوع در این عرصه هستیم. 🔹طی دهه اخیر و با گرایش قابل توجهی که در دانشگاه‌ها به سمت علوم انسانیِ اسلامی پدید آمده است، نه‌تنها بنیان‌های نظری این علوم در حال قوی ‌شدن است، بلکه مسیرهای عملی مناسبی هم برای ورود مضاعف علوم انسانیِ اسلامی در بطن دانشگاه‌ها باز می‌شود. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا غلامی،(رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1768 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اندیشه اسلامی به دنبال حذف دانش تجربی نیست. 🔹من در ارتباط با فلسفه علوم انسانیِ اسلامی مایلم از فرصت استفاده کرده و چند نکته را یاد‌آوری کنم: نکته اول اینکه اندیشه علوم انسانی اسلامی به‌هیچ‌وجه دنبال حذف دانش تجربی نیست و اتفاقاً کارایی این علوم در ساحت علوم انسانی را البته در قلمرویی باز اما مشخص افزایش می‌دهد که من جزئیات آن را در نوشته‌های خود شرح دادم. 🔹نکته دوم اینکه علوم انسانی اسلامی نه فقط از پایگاه دین، بلکه از پایگاه خود علم درباره مبانی و روش شناسی علم حرف‌ها و نقدهای جدی دارد. 🔹باید قبول کرد که رشد افسارگسیخته نسبیت‌گرایی در علوم انسانی، شرایط علم را به شدت ضعیف و ناکارآمد کرده است و نظریه‌های پست‌مدرن در فلسفه علم هم نه فقط مشکل را حل نکرده، بلکه به مشکل نسبیت‌گرایی افزوده است. 🔹نکته سوم اینکه هرچند اندیشه علوم انسانیِ اسلامی معتقد به لزوم باز ‌شدن چتر جهان‌بینی الهی بالای سر علم است، اما به دنبال دینی‌‌‌سازی علوم انسانی متعارف از طریق پالایش صرف این علوم نیست. 🔹در واقع علوم انسانیِ اسلامی مساوی یک ساختمان معرفتی جدید است که علم متعارف هم در کنار سایر ساحت‌های معرفتی در آن ساختمان حضور دارد؛ بنابراین، علوم انسانیِ اسلامی مساوی با یک سیستم فکری جدید برای حل مسائل اجتماعی در جامعه دینداران است. 🔹نکته چهارم اینکه ما امروز با شرایطی روبه‌رو هستیم که در اثر سبک زندگی غربی و در اثر تأییدات و حمایت‌های علوم انسانیِ در حال انهدام جوامع انسانی است و لذا علوم انسانی متعارف نه فقط امروز کارنامه قابل دفاعی ندارد، بلکه نسخه‌ای هم برای نجات جوامع انسانی ارائه نمی‌کند، پس باید فرصت‌هایی را به وجود آورد تا اولاً حرف‌های علوم انسانیِ اسلامی شنیده شود و ثانیاً این حرف‌ها در عمل به تکامل برسند تا امکان تغییر شرایط بغرنج فعلی به وجود بیاید. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا غلامی، (رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1768 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فقه نظام اجتماعی را معیار مدیریت کشور قرار نداده‌ایم. 🔹آیت‌الله محسن اراکی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در درس خارج فقه نظام سیاسی که در فضای مجازی برگزار شد، گفت: با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب، کسی عذر ما را نمی‌پذیرد که بگوییم ما و نظام مدیریتی و سیاسی و فرهنگی ما آن چیزی نیست که انقلاب و امام (ره) می‌خواستند. ✍️نویسنده: آیت‌الله محسن اراکی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1773 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فقه نظام اجتماعی را معیار مدیریت کشور قرار نداده‌ایم. 🔹آنچه در متون اسلامی است، فاصله زیادی با وضعیت کشور ما دارد و متأسفانه در هر بعدی هم بنگریم خلل وجود دارد، اظهار کرد: ما فقه نظام اجتماعی را معیار مدیریت کشور قرار نداده‌ایم؛ یعنی تاکنون فقه فردی نظام مدیریت را تشکیل داده است؛ فقه فردی فقهی است که برای حکومت درست نشده است. 🔹روزه، نماز، حج و… همه در طول ۱۴۰۰ سال با نگاه فقه فردی مطرح بوده، ولی چون حکومت تا قبل از انقلاب در دست فقه و فقها نبوده، سؤالی هم در مورد فقه اجتماعی نشده، در حالی که پاسخ به این سؤالات در متون دینی وجود دارد. 🔹بعد از انقلاب، به تدریج این سؤالات در حال طرح ‌شدن است؛ مساله بانک، بورس و بیمه از پیامدهای وجود یک نظام اجتماعی است که وضعیت آن متفاوت از شرایطی است که فرد برای کسب حلال خود بخواهد بیع، اجاره، مضاربه و… داشته باشد؛ البته فقه متعارف ما بستر فقه اجتماعی را تشکیل می‌دهد و اینطور نیست که به این فقه محتاج نباشیم و آن را بی‌فایده بدانیم، ولی پاسخ به پرسش‌های اجتماعی نمی‌تواند در فقه فردی خلاصه شود. ✍️نویسنده: آیت‌الله محسن اراکی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1773 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🎞 ♦️طمع و استعمار طبیعت 🔹طمع صفتی است که در طول تاریخ با آدمی همراه بوده است. 🔹نکته اینجاست که مدرنیته و غربی به جای رشد تعالی انسان و انسانیت، به هوس و زیاده خواهی آدمی بهاء داد و نتیجه آن دنیای مصرف زده امروز است. 🔹این امر سبب نابودی تدریجی طبیعت و حیوانات کره زمین خواهد شد. 🔹عملکردی که در نهایت به نابودی خود انسان خواهد انجامید. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️تبعیض سیستماتیک یا ساختاری 🔸یکی از جلوه‌های تبعیض در نسبت به ادیان و مذاهب، تبعیض ساختاری و سیستماتیک در این کشور است. 🔸هنگامی که به پرونده‌های پلیس رجوع می‌شود، مشاهده می‌کنیم بسیاری از پرونده‌ها با توجه به امنیتی‌سازی مورد مسلمانان در یک شهر، ایالات یا حتی در دولت فدرال صورت گرفته است، به‌عبارتی بیشتر پرونده‌سازی‌ها ناظر به قرار گرفتن یک شهروند مسلمان بین گروه‌های تروریستی یا در معرض اقدام تروریستی در ایالات‌متحده است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1557 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️تبعیض سیستماتیک یا ساختاری 🔸یکی از جلوه‌های تبعیض در نسبت به ادیان و مذاهب، تبعیض ساختاری و سیستماتیک در این کشور است. 🔸هنگامی که به پرونده‌های پلیس رجوع می‌شود، مشاهده می‌کنیم بسیاری از پرونده‌ها با توجه به امنیتی‌سازی مورد مسلمانان در یک شهر، ایالات یا حتی در دولت فدرال صورت گرفته است، به‌عبارتی بیشتر پرونده‌سازی‌ها ناظر به قرار گرفتن یک شهروند مسلمان بین گروه‌های تروریستی یا در معرض اقدام تروریستی در ایالات‌متحده است. 🔸برای مثال پلیس در ایالات‌متحده تلاش کرده است تا تمرکز جنایی خود را پیرو تروریسم قرار دهد، به نحوی که این تمرکز تحقیقاتی و جنایی ناظر به اطلاعات وسیعی از جامعه مسلمانان یا جمعیتی از مسلمانان باشد تا بیشترین میزان جرم‌انگاری را به آنها نسبت دهد. 🔸توجه به آمار‌های منتشرشده‌ای که FBI یا سایر ارکان و ارگان‌های رسمی و خصوصی امنیتی ایالات‌متحده درخصوص تروریسم و امنیت در مورد آن تحقیقاتی را انجام داده‌اند، بیانگر همین موضوع است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1557 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️باید با دختران دهه ۸۰ و ۹۰ با زبان روز صحبت کرد. 🔹امروزه جریانات فمینیستی در خارج کشور فعال هستند، در بین فمینیست‌ها دو گروه وجود دارند؛ یکی رادیکال‌ها (مانند مهناز متین) که معتقدند اصلاح وضعیت زنان جز با تغییر رژیم ایران انجام نمی‌شود؛ جریان دیگر رفرمیست‌ها (نجم آبادی، پروین پایدار و ...) هستند که معتقدند تغییرات باید با اصلاح توأم باشد؛ اکثریت فمینیست‌ها، چپ غیرمذهبی و در ردیف بعد لیبرال‌ها هستند. 🔹البته دسته‌بندی دهه‌۶۰ در میان فمینیست‌ها رنگ باخته و پیوند زیادی با هم خورده‌اند. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1776 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️باید با دختران دهه ۸۰ و ۹۰ با زبان روز صحبت کرد. 🔹رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: «نیره توحیدی» در کنفرانسی از نسل جدید فمینیست‌ها صحبت کرد که بنده نام آن را فمینیست‌های هویتگرا و دهه نودی گذاشته‌ام؛ توحیدی می‌گوید که در گذشته اگر کسی می‌خواست حرف فمینیستی بزند باید دو چیز را ثابت می‌کرد؛ یکی اینکه قصد خیانت به ایران را ندارد و دیگر اینکه مخالف مذهب نیست، ولی برای نسل جدید این چیزها مهم نیست. 🔹به همین دلیل می‌بینیم «مسیح علی‌نژاد» علناً می‌گوید که از آمریکا پول می‌گیرم و با پمپئو عکس دارم و ابایی ندارد که بگوید من در دوره‌ای که دختر بودم، رابطه نامشروع داشتم؛ می‌گوید مسأله من آزادی زنان است نه این مباحث؛ او در سخنرانی در یک جمع زنانه می‌گوید: «مسأله ما این نیست که حجاب مسأله چندم برای زنان است؛ برای من مهم نیست، مهم این است که حجاب با کرامت زنان مخالف است». 🔹زیبایی‌نژاد تصریح کرد: اگر بخواهیم با دختران دهه ۸۰ و ۹۰ از این زاویه حرف بزنیم که فلان فرد جیره‌خوار اجانب است؛ ممکن است برای او مسأله نباشد، بنابراین باید متناسب با شرایط روز به پاسخگویی آن‌ها بپردازیم و جریانات فمینیستی و اهداف‌شان را برملا کنیم. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1776 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️حقوق بشر و انسان‌گرایی 🔹این تمدن بر اساس و و بهره‌کشی و برده‌داری تأسیس شده است. 🔹این‌ها به آفریقا حمله می‌کردند و باتوجه به اسلحه‌ای که داشتند، هزاران نفر از سیاهان را با کشتی‌ها می‌آوردند و از آن‌ها برای احداث راه‌آهن، استخراج معادن و درست‌کردن تمدن و و کشورهای دیگر استفاده می‌کردند. 🔹در بعضی از قسمت‌های اروپا با غیر سیاه‌پوستان نیز همین‌طور رفتار می‌کردند. ✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1520 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️حقوق بشر و انسان‌گرایی 🔹می‌خواهم این را بگویم که حتی به خودشان هم رحم نمی‌کردند؛ به سیاه‌پوستان که اصلاً اهمیت نمی‌دادند. 🔹در واقع تمدن غربی که تشکیل شده، بر اساس ظلم و و برده‌کردن انسان‌های آزاد است. 🔹در قدیم رسم بوده دو گروه که با هم می‌جنگیدند، کسانی که در جبهه بازنده زنده می‌ماندند را می‌کشتند یا برده می‌کردند. 🔹اما غربی‌ها اینطوری نبودند؛ بدون اینکه جنگی داشته باشند، برای گرفتن برده به نقاط مختلف سفر می‌کردند! 🔹در اصل تجارت برده داشتند. 🔹برای ساختن کشورهایشان از برده‌داری استفاده می‌کردند. 🔹هیومنیسم و اومانیسم و انسان‌مداری و بر این اساس و نتیجه‌اش را مطرح می‌کنند، منظورشان از انسان، انسانِ واقعی نیست؛ بلکه کاریکاتور انسان است، یعنی انسانی که فطرت الهی، عقل و خدا را نمی‌پذیرد، یا اگر می‌پذیرد حاضر نیست زیر بار دستورات خدا و دین برود، را مدنظر دارند. 🔹در روایات ما هست: وقتی آدم عقل را انتخاب کرد، دین و حیا هم پشت سرش آمدند. اما این دین و حیا که پشت سر عقل آمدند را غربی‌ها مخالفش هستند. 🔹یعنی کاریکاتوری از انسان و عقل ارائه کردند و این را اصل قرار دادند. ✍️نویسنده: دکتر رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1520 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️خداناباوری در غرب 🔹غربی‌ها حرفشان نفی خدای دینی است؛ یعنی خدایی که دخالت می‌کند و باید و نباید می‌گذارد و حکم می‌کند و پیامبر می‌فرستد. 🔹در حقیقت دو حالت وجود دارد: یک، آتئیسم که همان الحاد است؛ یکی هم، دئیسم است که خدا را قبول دارد، اما دخالت خدا، پیامبر، دین، شریعت و باید و نباید را قبول ندارد و کاری را می‌کند که دلش می‌خواهد، چون انسان معیار است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1520 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️خداناباوری در غرب 🔹بنابراین غربی‌ها خدا را انکار نمی‌کنند، بلکه دخالت خدا و دین و شریعت را انکار می‌کنند؛ وگرنه یک عده خدا را قبول دارند و یک عده قبول ندارند. 🔹در واقع مبنای این تمدن الحاد نیست، بلکه مبنایش این است که یا خدا نیست، یا اگر هست نباید دخالت کند. 🔹یعنی دین نباید در دخالت کند. 🔹فرد می‌تواند در قلبش خدا را قبول داشته باشد، اما دین را به عرصه اجتماع و زندگی نباید بکشاند. 🔹یعنی دین نباید بایدها و نبایدها و روابط اجتماعی و مناسبات جامعه را تعیین کند. 🔹در این تمدن، روابط اجتماعی را خودشان هرطوری که دلشان بخواهد تعیین می‌کنند. 🔹چون تک‌تک انسان‌ها دل‌هایشان و تصمیماتشان مختلف است، آن وقت که یکی دیگر از آن مبانی است مطرح می‌شود، اما در عمل نمایندگان را هم همان یک درصد تعیین می‌کند و همان کسی که خودشان می‌خواهند را حاکم می‌کنند؛ عملاً حاکمیت اکثریت نیست، بلکه ظاهرش حاکمیت اکثریت است؛ باطنش حاکمیت همان یک درصد است. 🔹بنابراین مبنا در غرب انکار خدا نیست، بلکه انکار دخالت خدا در روابط اجتماعی و قوانین و قوای سه‌گانه است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1520 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️مجازی‌دیدگی؛ پدیده‌ای مخاطره‌آمیز برای خانواده 🔹پست‌مدرن دنیای ژله‌ها و دوران سیال‌هاست، چراکه در دوران پست‌مدرن هیچ‌واقعیتی وجود ندارد و این انسان‌ها هستند که واقعیت را می‌سازند، یعنی یک موضوع آنقدر تکرار می‌شود تا همه باور کنند. 🔹در این دوره‌ ژله‌ای و دوره سیالیت‌ها هیچ ‌معرفت حقیقی و ثابتی نیست و همه چیز سیال و بسیار قابل تغییر است. 🔹در دوران پست‌مدرن ما هیچ‌چیز ثابتی نداریم و همه چیز مدام در حال تغییر خواهد بود. هوای امروز هوای پست‌مدرن است. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام ‌و المسلمین یحیی جهانگیری ‌سهروردی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1778 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️مجازی‌دیدگی؛ پدیده‌ای مخاطره‌آمیز برای خانواده 🔹ما داریم به سمت دنیایی که رسانه حاکم است و سنخ‌شان سنخ رسانه‌های مجازی و رسانه‌های پست‌مدرن است، می‌رویم؛ به دنیایی که همه چیز آن مجازی و پست‌مدرن است. 🔹خانواده‌ها در این دوران تغییر می‌کنند و اگر زمانی خانواده، یک رکن و خانه، رکن اصلی آن بود، اما امروز ما بیوت داریم ولی اسره نداریم. 🔹یعنی مردم به بیت می‌آیند، در جمع هستند ولی با جمع نیستند. 🔹در نتیجه خانواده در دنیای امروز دچار مجازی‌دیدگی شده یعنی یکی از ارکان اصلی خانواده که خانه بوده نمی‌تواند مفهوم خود را در قالب دوران قدیم نمایان کند و فقط بیت است و مفهومی به نام اسره ندارد. 🔹در دنیای جدید رسانه توانسته مفهوم خانواده را تغییر دهد و روابط را ژله‌ای کند. 🔹هر کدام از اعضای خانواده در دنیای مجازی به دنبال چیزی هستند که دارند؛ مثل همسر و فرزند، پدر و مادر و این یعنی دنیای مجازی تمام ساختارهای لازم در یک خانواده را بریده است. 🔹در بحث آینده‌پژوهی اگر می‌خواهیم ببینیم در آینده چه رخ می‌دهد باید ببینیم درام‌‌نویسان و رمان‌نویسان چه می‌گویند، چرا که رمان‌ها و فیلم‌ها بخشی از واقعیت آینده را می‌نگارند. 🔹در واقع رمان‌نویسان پیشگویی نمی‌کنند، بلکه پلان‌ریزی می‌کنند و ما در این پازل بازی خواهیم کرد. 🔹رسانه‌های امروز رسانه‌ای نیستند که آینده را پیش‌بینی کنند، بلکه رسانه‌ای هستند که تجویز کرده و در کل دنیا صحبت می‌کنند و این مطلب از روی فیلم و کارتون‌ها مشهود است؛ آن هم در دنیایی که خانواده به سوی مجازی‌دیدگی می‌رود و مفهوم اسره از دست می‌رود. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام ‌و المسلمین یحیی جهانگیری ‌سهروردی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1778 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🎥 ♦️دنیای صنعتی و مرگ آزادی 🔹شاید برخی صنعتی شدن را نشانه رشد آن بدانند. 🔹اما باید دانست که به مرور زمان روحیه سرمایه داری و صنعتی شدن جامعه در تمامی ابعاد که یک جامعه حتی بخش آموزشی آن رسوخ خواهد کرد. 🔹در این حالت بخش آموزش همانند یک سیستم خشک و یک دست عمل خواهد کرد . 🔹برای اینکه بتواند نیروی کار لازم اینده خود را تامین نماید. اما... 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
استاد پارسانیا.mp3
5.49M
🎙 ♦️نشست «علم دینی» 👤 استاد پارسانیا ⏰ ۲۶ تیر ۱۳۹۹ @mhva_ir @hparsania 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️مرد و زن و نوع برانگیختگی آن‌ها 🔹متاسفانه نگاه غالبی که وجود دارد و سبب ایجاد شبهات فراوانی شده این است که ما بین مرد و زن و تفاوت هر یک در نوع برانگیختگی‌­شان هیچ تفاوتی قائل نیستیم. 🔹همچنین میزان میل به زیبایی و تن­‌نمایی را در مورد مرد و زن یکسان می‌­دانیم. 🔹در حالی که این یکسان ­­انگاری فقط در ذهن و پشتِ قابِ موبایل قابلیت طرح و بررسی دارد و در واقعیت، انسان­‌ها مطابق با طبیعت خود رفتار می­‌کنند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️مرد و زن و نوع برانگیختگی آن‌ها 🔹متاسفانه نگاه غالبی که وجود دارد و سبب ایجاد شبهات فراوانی شده این است که ما بین مرد و زن و تفاوت هر یک در نوع برانگیختگی‌­شان هیچ تفاوتی قائل نیستیم. 🔹همچنین میزان میل به زیبایی و تن­‌نمایی را در مورد مرد و زن یکسان می‌­دانیم. 🔹در حالی که این یکسان ­­انگاری فقط در ذهن و پشتِ قابِ موبایل قابلیت طرح و بررسی دارد و در واقعیت، انسان­‌ها مطابق با طبیعت خود رفتار می­‌کنند. 🔹یعنی کاملا خلاف شعارهای فمینیستیِ مطرح شده در مورد عدم وجود تفاوت در مردان و زنان. 🔹مردان نسبت به زنان، علاقمندتر، واکنشی­‌تر و متوجه­‌تر به محرک­‌های برانگیزاننده­‌ی بصری هستند. 🔹بر همین اساس، وقتی زنان و مردان محرک­‌های جنسی یکسانی می­‌بینند، ترشحات جنسی در مردان به نسبت زنان، به طور قوی­‌تری فعال می­‌شود. 🔹پس اگر چنین مسائلی برای ما روشن شده باشد و قائل به تفاوت میان زن و مرد از نظر میزان توجه به محرک­‌ها و برانگیختگی باشیم، خطر خودنمایی و بدن‌نمایی برای به انحراف افتادن مردان و سست شدن بنیان خانواده­‌شان را بیش از زنان حس خواهیم کرد. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ویژگی موضوعات اجتماعی در فقه 🔸موضوعات اجتماعی سه ویژگی دارد که در مسائل فردی نیست؛ اولین ویژگی تکرارپذیری است. 🔸ویژگی دوم تأثیر تدریجی این موضوعات است. 🔸ویژگی سوم این است که موضوعات اجتماعی نیاز به تدبیر و مدیریت دارند. 🔸این سه ویژگی موجب می‌شود بگوییم موضوعات اجتماعی نیاز به مدیریت مدیران جامعه دارد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1578 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ویژگی موضوعات اجتماعی در فقه 🔸موضوعات اجتماعی سه ویژگی دارد که در مسائل فردی نیست؛ اولین ویژگی تکرارپذیری است. 🔸باید التفات داشته باشید که این فتوا را یک نفر اجرا نمی‌کند. 🔸آیا اگر این فتوا را هزاران نفر به اجرا بگذارند، هیچ‌مشکلی پیش نخواهد آمد؟ 🔸مثلاً فقیه اهل سنت در حج اعلام کرده فلان روز، روز عید قربان است و… هنوز برای ما احراز نشده. 🔸می‌توانیم بر مبنای فتوای او عمل کنیم یا نه؟ 🔸اگر گفتید خیر، باید در نظر بگیرید اگر جمع کثیری از شیعیان بخواهند به این عمل کنند چه اتفاقی خواهد افتاد. 🔸ویژگی دوم تأثیر تدریجی این موضوعات است. 🔸اگر یک‌بار از چراغ قرمز عبور کنیم، ممکن است نظم عمومی به هم نخورد، اما اگر چندین بار رخ داد، نظم عمومی به هم می‌خورد. 🔸اگر مکرر در مکرر آمدند اختلاس ‌کردند، هم موجب بی‌اعتمادی خواهد شد و هم نظم عمومی به هم خواهد خورد. 🔸ویژگی سوم این است که موضوعات اجتماعی نیاز به تدبیر و مدیریت دارند. 🔸نمی‌شود تشخیص آنها را مانند موضوعات فردی به فرد مکلف واگذار کرد. 🔸این سه ویژگی موجب می‌شود بگوییم موضوعات اجتماعی نیاز به مدیریت مدیران جامعه دارد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1578 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️ بیست و سوم در تب و تاب 🔹مجله فرهنگ و عصر اندیشه بیست و سومین شماره خود را به سردبیری روح‌الامین سعیدی طی روزهای آینده روانه پیشخوان مطبوعات سراسر کشور خواهد کرد حال وهوای مطالب این شماره مجله متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است که طرح جلد مجله نیز بر همین نکته دلالت دارد. 🔹عصر اندیشه در پرونده ویژه خود باعنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرح‌شده در این زمینه باشد. 🔹عصر اندیشه همچنین در بخش بین‌المللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینک‌لیتر و شیرین هانتر از بخش‌های خواندنی آن به نظر می‌رسد. 🔹پرونده دیگر عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمان‌گرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد. 🔹مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکران‌های آنلاین فیلم‌های سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت به میان کشیده است. ⁦🗞⁩نسخه مکتوب مجله به زودی در سراسر کشور توزیع می‌شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️از «سند تحول» تا تحول‌آفرینیِ سند 🔹یکی از قوت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را می‌توان مطالعات نظری گسترده‌ای دانست که به‌عنوان پشتیبان آن انجام شده است. 🔹در میان این مطالعات، تدوین فلسفه تربیت در به‌عنوان «فلسفه اجتماع» از جمله اقدامات بنیادینی است که علاوه بر سند راهبردی وزارت آموزش و پرورش، می‌تواند با اصلاحاتی پشتوانه بسیاری از اسناد فرهنگی و آموزشی کشور نیز قرار گیرد و حتی در تهیه پیوست فرهنگی اسناد سایر حوزه‌ها نیز مورد توجه باشد. ✍️نویسنده: مجتبی همتی­فر (پژوهشگر و عضو اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1783 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net