هدایت شده از دیدهبان اندیشه
DIDEBAN_ANDISHE_40_pc.pdf
17.93M
#اختصاصی
#پیشنهاد_دانلود
✳️ دیدهبان 40؛ نسخه کامپیوتری
✴️ با موضوع «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالتخواهی»
🆔 @didebane_andisheh
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
🔰 بخشی از سرمقاله شماره 40 #دیدهبان_اندیشه
♦️ «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالتخواهی»
🔷 عدالت از آنجایی که ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد، برای همگان قابل فهم بوده و از آنجایی که تشتت نظرات درباره آن مخصوصا در دوران حاضر و متاثر از تبعیضهای حاصل از مدرنیته، به اوج خود رسیده، پیچیدگیهای زیادی را در ماهیت خود جای داده است.
🔶 در کشورمان ایران اگرچه که بحث از چیستی عدالت و شعارهای عدالتخواهانه، از دهههای اخیر توسط متفکرین سنتی و روشنفکر کلید خورد، اما با وقوع انقلاب شکوهمند این مساله به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و در تمام ساحات جامعه منتشر شد. با فراگیرشدن این موضوع، اندیشمندان تلاش کردند تا سامانی به جریانات عدالتخواه داده و جریانشناسی روشنی را ارائه دهند؛ اما به دلیل همان تشتت نظرات، میتوان به ناکارآمدبودن این جریانشناسیهای موجود حکم کرد.
🔷 هر ساله در تیرماه به مناسبت شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضائیه، اندیشمندان و صاحبنظران زیادی موضوع عدالت را برای سخنرانیها و یادداشتهای خود انتخاب کرده و درباره آن تفلسف میکنند. دیدهبان اندیشه نیز به منظور ساماندادن مضاعف به نظریات مختلف در باب عدالت، اقدام به جریانشناسی جدیدی در این زمینه کرده است.
🔶 از بررسی پیامهای رسانهای مربوط به موضوع عدالتخواهی میتوان اینگونه نتیجه گرفت که مهمترین وجه اختلاف جریانات عدالتخواه معاصر، اختلاف در مبانی است که آنها برای عدالت لحاظ کرده و از پیشینیان خود به ارث بردهاند. یکی از مهمترین این مبانی، مقوله «مساوات» و «برابری» است که به دلیل اهمیت فزاینده، جریانات مختلف به آن توجه کردهاند.
🔷 مساوات در ادبیات مدرن، خود را در سه ساحت نمایان میسازد؛ دو ساحت اول ناظر به عدالت واقعی(در مقام ثبوت) و ساحت آخر ناظر به عدالت ادراکی(در مقام اثبات) است. برخی از جریانات اندیشهای، صرفا بخشی از عدالت واقعی یعنی مساوات در فرآیند و آزادی عمل انسانها را برجسته میسازند و برخی دیگر با تاکید بر عدالت ادراکی، مساوات را در هر سه ساحت خواستارند. در این بین جریاناتی نیز هستند که با برجستهسازی هر دو بُعد عدالت واقعی(یعنی دو ساحت برابری فرصتها و فرآیندها)، توجه به عدالت ادراکی را نیز از وظایف حکمرانی به شمار آورده و به منظور همسوسازی عدالت ادراکی با عدالت واقعی، راهحلهایی را برای تربیت بشر ارائه میدهند.
#برابری_تشابه
#اندیشه_عدالت_خواهی
#عدالت_واقعی_و_ادراکی
#ژورنالیسم
#دیدهبان_اندیشه
🆔 @didebane_andisheh
12.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🛑 «اربعین»؛ حرکت ملکوتی و تمدنساز
💢 اشک امان نمیدهد؛ شیعه بعد از چهل روز غم و اندوه، اینک در روز اربعین داغ دلش تازه شده است.
💢 زیارت اربعین و پیاده روی اربعین، سفر به سوی ملکوت است. سفر به سوی معنویت اصیل است. حرکت اربعین یک حرکت نمادینی است که کاملاً یک حرکت تمدنی است.
📍دریافت فایل باکیفیت از:
سایت آپارات | سایت یوتیوب
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اربعین
#کربلا
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢 اربعین بهمثابه یک رسانه قدرتمند و قدسی
🎙دکتر سیدمرتضی اسماعیلیطبا، عضو هیئت علمی دانشگاه و رئیس انجمن سواد رسانهای قم
🔺 پیام این همایش باشکوه در پیادهروی اربعین همان پیام قیام عاشورا است. پیام اقتدار مسلمانان و شیعیان است. پیام انساندوستی، نوعدوستی و مهماندوستی است و پیام منتظران حضرت مهدی (ع) است.
👈 ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#اربعین
#امام_حسین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
📋#یادداشت
💢 پیادهروی اربعین و اجتماع نوین اسلامی
🔸در پیادهروی اربعین، شاهد شکلگیری اجتماعی دینی هستیم. در این اجتماع، حقیقت ولایت الهی در میان زائران حضرت سیدالشهداء(ع)، آشکار و متبلور میشود و وجود حضرت سیدالشهداء، بابی الهی، برای تابندن نور الهی بر قلوب پاک طینتان عالم میشود. هر چند که درباره این واقعه بزرگ الهی، بسیار باید گفت و شنید؛ اما آنچه از لحاظ اجتماعی حائز اهمیت است، این است که ولایت الهی، قلوب زائران را با یکدیگر مرتبط میسازد و در نتیجه تأمین نیازها و احتیاجات افراد بر پایه مفهوم ولایت شکل میگیرد و نه بر اساس امور دیگر و از همین رو، این اجتماع، کاملا دینی است.
✍️ محسن ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر
⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#اربعین
#امام_حسین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
WhatsApp Audio 2022-09-13 at 2.55.31 PM.mp3
6.62M
#پادکست
معرفی کتاب «حسین بن علی در افق معاصرت»
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢 نقش اربعین حسینی در نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی
🎙حجتالاسلام دکتر عیسی عیسیزاده، استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن و رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی
🔺 پیرامون فلسفه اهمیت بزرگداشت اربعین حسینی، شیخ مفید، شیخ طوسى و علامه حلّى(قدس سره) نوشتند: «روز بیستم صفر روزى است که حرم امام حسین(علیه السلام) از شام به سوى مدینه بازگشتند، همچنین در این روز، جابر بن عبدالله انصارى، صحابى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) براى زیارت امام حسین(علیهالسلام) از مدینه به کربلا آمد و او اولین کسى بود که قبر امام حسین(علیه السلام) را زیارت کرد».
👈 ادامه مطلب را اینجا بخوانید
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#اربعین
#امام_حسین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢 نقش اربعین حسینی در نهادینه شدن سبک زندگی اسلامی 🎙حجتالاسلام دکتر عیسی عیسیزاده، استادی
#گزیده
💢 آثار و برکات اربعین حسینی
▪️یاد خدا و توسل به اهل بیت (علیهم السلام)
▪️تقواپیشگی
▪️صبر و بردباری
▪️عفو و گذشت
▪️ایثار و فداکاری
▪️تکریم و احترام
▪️همدلی و همکاری
▪️وحدت و یکپارچگی
▪️رعایت قانون
▪️مهماننوازی
🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
#گفتگو
💢 اربعین؛ همگرایی اسلامی و کرامت انسانی
🎙حجتالاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس انجمن تاریخپژوهان حوزه
🔺 باید توجه داشته باشیم که هرچه این پدیده پررنگتر و در راستای ایجاد همگرایی بین مسلمانان و بلکه همگرایی جهان اسلام عمل کند، به مراتب میتواند از اثرگذاری بالاتر و بیشتری برخوردار باشد؛ یعنی ما هرچه بتوانیم از طریق رسانه حرکت اربعین را بهگونهای به جامعه ارائه کنیم که این پدیده در راستای همگرایی و تکریم انسان و انسانیت است، میتواند اثرگذاری آن را افزایش دهد.
👈 ادامه مطلب را اینجا بخوانید
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
#اربعین
#امام_حسین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
10.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞نماآوا| ⚜حُبُّ الحُسین⚜
⭕️همخوانی استدیویی عربی - فارسی
🥀در مدح حضرت سیدالشهدا اباعبدالله الحسین علیه السلام
🏴به مناسبت اربعین حسینی
📌کاری از:
💠گروه تواشیح بین المللی تسنیم💠
📺مشاهده و دانلود نسخه باکیفیت:
🌐 aparat.com/v/PANiE
📲کانال ایتا:
🔸 @tasnim_esf
#اربعین
#امام_حسین
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🔻 پشتصحنۀ یک اتّفاق تلخ
۱. به حکم عقل نمیتوان از یک "تکاتّفاق" - هرچه هم که ناخوشایند و تلخ باشد که البتّه هست - "نتیجۀ کلّی" گرفت و "قضاوت عام" کرد. اگر در میان صدها اقدام، "چند مورد" گرفتار خطا شد، باید برای این "خطاهای موردی و جزئی"، چارهای اندیشید، نه اینکه همهچیز را از اساس، انکار کرد. هم "جوّزدگی" و "هیجانزدگی" نارواست و هم "غوغاسالاری" و "هوچیگری". سوقدادن فضای عمومی به سمت عواطفِ خام و یکسویه، خطاست و مسیر صحیحی برای تدبیر امور اجتماعی نیست.
۲. این در حالی است که جریان غیرانقلابی و برخی دیگر، بر مسند داوری نشسته و میگویند چون برای این خانم، چنین حادثهای رخ داده است، پس "مواجهۀ حاکمیّتی با بدحجابان و بیحجابان"، غلط است. یعنی باید از هراس اینکه مبادا چنین حادثۀ تلخی رخ بدهد، "بیعمل" و "نظارهگر" بود و باب "نهیازمنکر" را مسدود ساخت. روشن است که چنین کسانی، در کمین نشسته بودند تا از آب گلآلود، ماهی صید کنند و قصد خیر و اصلاح ندارند. این ماجرا، به دستاویزی برای تسویۀ حساب اینان با بازدارندگی در برابر "حرامِ اجتماعیِ بیحجابی و ولنگاری" تبدیل شده است.
۳. نکتۀ دیگر، حسّاسیّت بسیار بالای مواجهۀ فرهنگی با هنجارشکنان در عرصۀ عمومی است. نیروی انتظامی باید دراینباره، "ملاحظه و محافظت حداکثری" داشته باشد. هیچ عذری پذیرفته نیست و "مجری قانون" باید در مقام "اجرای قانون"، پا از "حدود قانونی و شرعی" فراتر نگذارد و خودش گرفتار بیاخلاقی و سهلانگاری نشود. آنچه که در اینجا مهم است، آن است که باید برای این اقدام، از نیروهایی استفاده کرد که هم بهشدّت اخلاقی و متقی باشند و هم جنبههای روانشناسانه و جامعهشناسانۀ مواجهه را بدانند و به کار ببندند.هیچ اغماض و اهمالی روا نیست؛ نه باید از "قانون" و "شرع" عقب نشست، و نه باید به بهانۀ اجرای قانون، "اخلاق" و "انصاف" را نادیده انگاشت. نیروی انتظامی باید صریح و آشکار دربارۀ نیروهایی که برای این برنامه به کار گرفته، پاسخگو باشد و هیچ تخلّفی را برنتابد.
۴. و البتّه هنوز اطّلاعات دقیقی دربارۀ آنچه که گذشته، در دست نیست، امّا بازار منفیبافی و بدبینی و جوّسازی، داغ و پُرآشوب است. چنانچه این خانم به طرزی معقول و موجّه، برای "اخذ تعهد قانونی" و "آموزش" فراخوانده شده است، اشکالی متوجّه نیروی انتظامی نخواهد بود، بلکه باید قدردان نیز بود که در مواجهۀ نخست، "تندی" و "غلظت" به خرج نداده و به "سپردن تعهد"، بسنده کرده، بلکه حتّی در قالب برگزاری کلاس به "تبیین مسألۀ حجاب" نیز پرداخته است. اگر واقعیّت ماجرا به این صورت باشد، نمیتوان خُردهای بر نیروی انتظامی گرفت.
۵. و اگر این خانم دچار بیماری زمینهای بوده، بدون شک باید گریبان خانوادهاش را گرفت که چرا با وجود آگاهی به اینکه بدحجابی و بیحجابی، "جُرم" است و نیروی انتظامی در صورت مشاهدۀ این رفتار، برخورد میکند، این خانواده به فرزند خویش، "تذکّر پیشینی" نداده و او را از قانونشکنی، بر حذر نداشته است؟! خانوادهای که اکنون شاید مدّعی نیز باشد، در حقّ این فرزند، "کوتاهی" روا داشته و در مدیریّت رفتار اجتماعیِ او، سستی ورزیده است.
۶. و اگر خانواده، چنین وظیفهای را به انجام رسانده و هشدارهای لازم را به این خانم داده است که متأسفانه باید گفت "بیتوجّهی" یا "لجاجت" خودِ وی، ریشۀ این ماجرای تلخ بوده است. او که میدانست ظرفیّت عصبی و روانیِ مواجهۀ قانونی نیروی انتظامی را ندارد - حتّی در این شکل بسیار ملایم و فرهنگیاش - نباید "قانونشکنی" میکرد و خود را در این "موقعیّت تنشآلود" قرار میداد. نمیشود حرمت قانون را شکست و هنجارهای اجتماعی را زیر پا نهاد، امّا در عین حال از "مجری قانون"، طلبکار بود و از او انتظار داشت که بیتفاوت و خاموش بنشیند.
۷. فارغ از این قصّۀ تلخ، چارهای جز مواجهه با بدحجابها و بیحجابها نیست. باید "گفت" و "تبیین" کرد و ذهنها را روشن کرد، امّا با این حال، باز هم کسانی هستند که نه تعهدی به شرع دارند و نه تعهدی به قانون. با اینان چه باید کرد؟! همۀ لایههای جامعه را نمیتوان با "توصیه" و "موعظه" و "ملایمت"، به حقّ جمعی و عمومی فراخواند، بلکه همواره عدّهای هستند بهصورت "آگاهانه" و "عامدانه"، هنجارشکنی و فضیلتسوزی میکنند. اگر اینان را رها کنیم، هم "حقّ" را زیر پا نهادهایم و هم به "سلامت و سعادت جامعه"، خیانت کردهایم. آنان که بر باطلِ خویش اصرار میورزند و از "برهنگی" و "خودنمایی" و "لجنپراکنی" در عرصۀ عمومی، عقبنشینی نمیکنند، باید دریابند که آرزوی "ارتکاب آزادانۀ حرام اجتماعی"، فقط در سایۀ دولت سکولار میسّر خواهد بود، نه دولت اسلامی. جامعه، "اتاق خواب" و "اندرونی" نیست که به جولانگاه هندسه و حجمِ اندام جنسی تبدیل بشود. دینداری و تقوا به کنار، بهخدا اندکی "پاکدامنی" و "خویشتنداری" و "حیا" هم جزو اخلاق زنانه است. از این همه "بدنمایی" و "جلوهفروشی" و "دلربایی" و "شهوتسازی" و "شعلهافزوی" و "ایمانسوزی" چه سودی اندوختهاید؟! هم از قدر و قیمت خویش کاستهاید و هم تقوای اجتماعی را به تاراج بردهاید.
✒ مهدی جمشیدی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi