eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️کج فهمی از دین یا نقص در دین ؟!؟! 🔹️چالشی که در ایام کرونایی مطرح شده و کنش و واکنش های فراوانی در پی داشته ممانعت‌ها و توصیه‌های بهداشتی در مناسک‌های دسته جمعی نظیر هیئت‌ها و تجمع در بقاع متبرکه بوده است این محدودیت‌ها و ممانعت‌ها باعث شده تا عده‌ای دست به ایجاد شبهه بزنند و قدرت بر شفاعت و عظمت و قداست اهل بیت را زیر سوال ببرند که اگر شما قایل به قدرت شفاعت و شفا دادن اهل بیت بودید چرا هیئت های مذهبی را تعطیل کردید و یا چرا در اماکن مقدسه محدودیت ایجاد کردید ؟ آیا این بیانگر خرافه بودن معتقدات جامعه مذهبی نیست؟ 🔶در پاسخ باید گفت؛ 1️⃣ ما در عالمی زندگی می‌کنیم که عالم اسباب و مسببات است و در آن فعل و انفعلات ما در جسم و روح یکدیگر تاثیر می گذارد حرم اهل بیت علیهم السلام هم در دایره عالم ماده قرار دارد و به مثابه ی منزل اهل بیت هست و همانطوری که منزل اهل بیت نیاز به نظم و نظافت و پیراستن از آلودگی ها داشت امروزه حرم آن ها هم نیازمند همان مراقبت هاست آیا می توان ادعا کرد که حرم امام در زمان حیات ایشان نیازمند نظافت نبوده است؟ 2️⃣ اهل بیت علیهم السلام خود از تخصص های پزشکی و طبابت های دوران خود بهره می بردند به عنوان مثال برای علی علیه السلام بعد از ضربت خوردن طبیبی اوردند بنام اثیربن عمرو هانی سلونی وحضرت مخالفتی نکردند چون قرار نیست امام در همه زمانها و مکانها از علم لدنی توحیدی استفاده کند چرا که عالم ماده و دنیا این اقتضاءرا ندارد. 3️⃣ این بارگاه و حرم‌ها از باب تعظیم شعائر اهمیت پیدا کرده است چرا که خداوند در قران می فرماید « ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب»و به اعتبار شخص مدفون در ان قداست و احترام پیدا کرده این حرم و بارگاه نیست که شفا می‌دهد بلکه امام با ولایت تکوینی که دارد وبه إذن الله شفا می دهد. بنابراین ممانعت از لمس در و پنجره حرم اهل بیت بمعنی نفی شفاعت نمی تواند باشد و اگر کسی برای شفا یا توسل به حرم امام می‌رود از جهت احترام و قرب مکانی پیدا کردن به جسم امام است. 4️⃣ در اسلام جان و مال و ناموس افراد بسیار ارزشمند است از همین رو قاعده ی فقهی «لاضرر و لاضرارفی الاسلام » اقتضا میکند اگر شخص بیماری مسری و قابل انتقال به دیگری داشته باشد مراقبت های بهداشتی لازم را به کار بگیرد تا جان دیگری را در معرض خطر قرار ندهد از همین رو هیئت ها و مراکز تجمع باید محدود شوند تا از شیوع آن جلوگیری شود بنابراین علاوه بر اینکه علم پزشکی این دستور را می دهد شریعت مقدسه هم ذیل قاعده مذکور به آن امر کرده است. ✍🏻نویسنده؛ طلبه ترک قشقایی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️قوانین تنها قوانین مادی نیستند. 🔻(بخش اول) 🔹️ در خالقیت و اینکه خداوند خالق همه اشیا است به این معنا نیست که نظام علی و معلولی یا اصل علیت را در نظام عالم نفی کنیم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️قوانین تنها قوانین مادی نیستند. 🔻(بخش اول) 🔹️ در خالقیت و اینکه خداوند خالق همه اشیا است به این معنا نیست که نظام علی و معلولی یا اصل علیت را در نظام عالم نفی کنیم. 🔹️خداوند این عالم را خلق کرده و براساس یک سری سنتها و قواعد و قوانینی که بر این جهان حاکم کرده است، لذا در قرآن می‌فرماید: «اللَّهُ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیَبْسُطُهُ فِی السَّمَاءِ کَیْفَ یَشَاءُ» (روم/۴۸) خدا همان کسی است که بادها را می‌فرستد تا ابرها را به حرکت در بیاورد، سپس آنها را در پهنه آسمان آن گونه که می‌خواهد می‌گستراند و متراکم می‌گرداند. 🔹️در این آیه به روشنی تأثیر باد در به حرکت در آوردن ابرها تصریح می‌کند و یا قرآن آفرینش را به حضرت عیسی(ع) برگزیده خداوند نسبت می‌دهد که به اذن قوه الهی، خلق می‌کرد که در قرآن می‌خوانیم: «أَنِّی أَخْلُقُ لَکُمْ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَةِ الطَّیْرِ فَأَنْفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْرًا بِإِذْنِ اللَّهِ» (آل عمران/۴۹) من از گل برای شما چیزی به شکل پرنده می سازم و در آن می دمم که به اراده و مشیت خداوند پرنده‌ای می‌شود. 🔹️پس توحید منافاتی با نظام علی و معلولی در عالم ندارد. این عالم و نظام آفرینش براساس یک سری قوانینی اداره می‌شود. 🔹️یعنی این طور نیست که خداوند خلق کرده باشد و شخص دیگری اداره‌کننده جهان باشد. «لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم» هر چه در این عالم اتفاق می‌افتد، کارگردانش خداوند است و این تدبیر به دو نوع است: تدبیر در تکوین و تدبیر در تشریع. یعنی ربوبیت در تکوین هم وجود دارد. همه این نظام عالم و فعالیت‌هایی که می‌کنند، رب و کارگردانش خداوند است. 🔹️در نظام عالم خداوند قوانینی قرار داده و برای هر شیء، خاصیتی قرار داده است. برای خورشید روشنایی قرار داده است و قوانینی قرار داده که از ما خواسته تعقل کنیم و راز این عالم و هستی را کشف کنیم و پی ببریم که خداوند خالق همه هستی است و رب العالمین خداوند یکتاست. 🔹️این سنتها و قوانین این گونه نیست که اگر موجودی، اثری داشت و دارویی برای مریضی خوب بود، این قانون که کشف شد برخلاف توحید باشد. این عین توحید است. ✍🏻نویسنده؛ محمد محمدرضایی، استاد تمام دانشگاه تهران درباره نقش معنویت در در درمان بیماری‌ها 💠 ادامه مطلب؛ 💠http://fekrat.net/?p=493 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ تقابلی ساختگی میان علم و دین 🔸️با شیوع ویروس کرونا و پیوست رسانه‌ای آن در مجامع مختلف، اولین اطلاعیه‌ها در باب تعطیلی ، اماکن مقدسه و مجامع مذهبی و هیئات بود. 🔸️همین موضوع سبب شد تا بسیاری از هیئت‌های مذهبی مراسم خود را تعطیل کنند اما نکته جالب‌تر در ادبیات جامعه‌شناختی بعضی روشنفکران بود. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ تقابلی ساختگی میان علم و دین 🔸️ و با ادبیاتی تطبیقی یا تنازعی همواره در گفتار اندیشمندان و متفکران دست به دست می‌شود تا سرانجام آنها را به یک مدل برساند و مجادله‌ای که قرن‌ها است بر ستون سیاست سوار است و علم را در اختیار این جریان مدرن قرار می‌دهد. 🔸️با شیوع ویروس کرونا و پیوست رسانه‌ای آن در مجامع مختلف، اولین اطلاعیه‌ها در باب تعطیلی ، اماکن مقدسه و مجامع مذهبی و هیئات بود. همین موضوع سبب شد تا بسیاری از هیئت‌های مذهبی مراسم خود را تعطیل کنند اما نکته جالب‌تر در ادبیات جامعه‌شناختی بعضی روشنفکران بود. 🔸️در کلام شیعه قرآن، سنت، عقل و اجماع به عنوان ادله اربعه شناخته می‌شود. به همین خاطر نسبت به مقتضیات زمان خویش با توجه به قرآن و سنت با کمک عقل و اجماع قواعد فقهی ایجاد می‌کند و در این میان دعوای اصولی میان بسته بودن باب علم و علمی مطرح می‌شود. 🔸️اما زاویه نگاه درون گفتمانی در باب تولیدات فقهی را بگذاریم در کنار منازعه‌ای که در باب شیوع ویروس کرونا بازتولید می‌شود و نتیجه آن در ادبیات رسانه به مواجهه علم در مقابل دین تعریف می‌گردد و دقیقا با همان ساختاری که مدرنیته به جنگ با مذهب رفت، روشنفکران غربزده نیز در این بزنگاه‌های تاریخی به با شیعه می‌آیند تا مهمترین نقطه و کانون درگیری یعنی ایمان مردم را هدف بگیرند. 🔸️زمانی که دعوای علم و دین از فضای علمی به صدا دربیاید، بستر مناسبی برای گفتگوی علمی حاصل می‌شود تا این نزاع را در جریان اندیشه شیعی پاسخی کامل دهند، اما زمانی که با دوربین رسانه و تنها با استفاده از تکنیک‌های عملیات روانی چون تمسخر، برداشت کلی از یک موضوع جزئی و مغالطه به جنگ با مذهب می‌روند، فضای اندیشه‌ای نیست و پاسخی در همان ساختار را می‌طلبد. 🔸️پایگاه‌های اجتماعی شیعه یکی از مهمترین مراکز فرهنگ‌سازی و مقدمه‌ای بر ایجاد تمدن است و تشکیلات فکری و مدل اندیشه‌ای سراسر عاقلانه در کنار مردم سبب شده است تا جریان فکری شیعه در مسیر خود حرکت کند، هرچند کُند و ضعیف باشد. ✍نویسنده؛ مهدی کمالی 🔻ادامه مطلب؛ 💠 http://fekrat.net/?p=497 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور 🔰فرق و ادیان انحرافی- معنویت‌گرایی در - آئین سینمای هندوئیسم 🔹️دكتر محمدحسین فرج نژاد (دكترای حكمت هنر و پژوهشگر سینمای معنویت گرای شرق و غرب) 🔹️ و ارتباط تلفنی با محمدجواد عرب سالاری(كارشناس ادیان شرقی و سینمای هند) 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور.mp3
8.47M
♦️عرفان‌ها و معنویت‌های نو ظهور 🔰فرق و ادیان انحرافی- معنویت‌گرایی در - آئین سینمای هندوئیسم 🔹️دكتر محمدحسین فرج نژاد(دكترای حكمت هنر و پژوهشگر سینمای معنویت گرای شرق و غرب) 🔹️ و ارتباط تلفنی با محمدجواد عرب سالاری(كارشناس ادیان شرقی و سینمای هند) ☀️زمان: ۱۳۹۸/۵/۱۱ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ریشه یابی کشتار مسلمانان هندی 💠 🔹️ ماجرای نیست که بار اول در هند اتفاق افتاده باشد، بلکه جنگ ها و درگیرها بین مسلمانان و هندوها در زمان قدیم هم وجود داشته و الآن هم دارد۔ صرفا در مقاطع مختلف اوج می گیرد و بعد برای مدتی این آتش فروکش می‌کند۔ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ریشه یابی کشتار مسلمانان هندی 💠 🔹️ ماجرای نیست که بار اول در هند اتفاق افتاده باشد، بلکه جنگ ها و درگیرها بین مسلمانان و هندوها در زمان قدیم هم وجود داشته و الآن هم دارد۔ صرفا در مقاطع مختلف اوج می گیرد و بعد برای مدتی این آتش فروکش می‌کند۔ 🔹️اما سوال اصلی این است که ریشه این درگیری ها کجا است؟ و به خاطر چه علل و عوامل این درگیری‌ها بین دو ملت های که اساس‌شان یکی است و از سالها سال پیش در یک خاک زندگی می‌کردند شروع شد؟ 🔹️با مطالعه اولیه در تاریخ هندوستان درمی‌یابیم که نکته‌ی آغاز این درگیری‌ها زمان حاکمیت انگلیس در هند بود. 🔹️چون انگلیسی‌ها سیاست شان ’’دعوا راه بیانداز و حکومت کن‘‘ بود هندوها و مسلمان‌ها را درگیر خودشان نموده بر آنها حکومت می کردند۔ 🔹️همین درگیری‌ها و جنگ‌های مختلف درمیان مسلمان‌ها وهندوها باعث شد که از میان هندوها یک سازمان افراطی بنام سازمان ’’راشتریه سوایمسیوک سنگ‘‘ یا (RSS) برای تحفظ و نفاذ آئین هندو در کشور در سال ۱۹۲۳ به وجود بیاید و در جنبش ’’هندوتوا‘‘ یا به اصطلاح ’’محافظه کاری‘‘ یا ’’مطلق گرایی قومی‘‘ هندو در هند آغاز شود۔ و یاد مان باشد که دولت فعلی برگرفته از همین سازمان آر ایس ایس است۔ 🔹️ریشه‌ی این درگیری ها در ابتدا بوده که از آن زمان تا به حال پنجاه هزار درگیری میان هندو و مسلمان در هند رخ داده که اوج این درگیری ها موقع تقسیم هند و پاکستان در سال ۱۹۴۶ بود. 🔹️و یکی از عوامل به وجود آوردن کشوری به نام پاکستان همین تنش ها بود که تخم این را انگلیس در هند کاشته بود۔ هندوهای افراطی قبل از استقلال هند برای اخراج مسلمانان از هند بر آمدند که کشوری بنام پاکستان برای مسلمانان درست شد که از آن، بعدا بنگلادیش به وجود آمد۔ 🔹️بعد از به وجود آمدن پاکستان اصرار هندوها بر این بود که مسلمانان هند بطور کلی به پاکستان بروند۔ و تا به حال سعی و تلاش آنها و کشت و کشار مسلمانان برای همین است که مسلمان ها باید به پاکستان بروند. 🔹️اما علل و عوامل این تنش ها صرفا سیاسی نیستند بلکه ریشه مذهبی هم دارد چنانچه سردمداران هندو ها چندین بار برای حذف آیات مربوط جهاد از قرآن یا ممنوعیت انتشار قرآن کریم را در هند خواستار شدند۔ هندوها همه مسلمانان را تروریست تلقی می کنند و خیال می‌کنند که آموزه های دینی اسلام مسلمانان را برای کارهای تروریستی تحریک می‌کند. 🔹️کشتار مسلمانان در دولت نریندر مودی بعلت آن شدت گرفت که این دولت برخلاف دولت های قبلی بذات خودش هم دنبال تضعیت قدرت مسلمانان در هند است۔ لذا در اولین اقدام خودش کشمیر را به دو تکه تقسیم نموده زیر سلطه خودش درآورد و قدرت مسلمانان را در این ایالت از بین برد. 🔹️ که جبهه مقاومت برای همه مسلمانان هندی بود و دائما برای حفاظت جان مسلمانان سرتاسر کشور خون می داد، مسلمانان هندی برای نجات کشمیر هیچ حرکتی انجام ندادند و برعکس بعد از اینکه دولت هند هویت کشمیر را از بین برد جشن شادی گرفتند و برای حمایت از دولت مودی بپا شدند همان مسلمان‌ها الآن دارند زیر پای ظلم و ستم دولت مودی له می‌شوند و کسی به داد شان نمی‌رسد. 🔹️مهمترین چیزی که باید همه مسلمانان جهان از جمله مسلمانان هند در نظر داشته باشند وحدت کلمه و همبستگی بایکدیگر است که دشمن اولا این وحدت کلمه را از بین می برد و بعد مسلمانان را یکی یکی تضعیف و نابود می کند۔ باید هوشیار باشیم! ✍نویسنده؛دکتر علیشاہ جعفری 🔻لینک مطلب؛ 💠http://fekrat.net/?p=513 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پله پله تا ملاقات خدا 🔰درباره زندگی ، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی ✍نویسنده؛دکتر عبدالحسین زرین کوب 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
1_235848528.pdf
4.35M
♦️پله پله تا ملاقات خدا 🔰درباره زندگی ، اندیشه و سلوک مولانا جلال الدین رومی 🔹️پله پله تا ملاقات خدا به داستان زندگی مولانا از بدو تولد تا پایان زندگی او می پردازد. 🔹️این کتاب دوران کودکی شاعر و سفرهای او همراه پدرش از خراسان و بغداد تا آناتولی، جایی که او در کونیا تا پایان عمرش باقی ماند، را در بر می گیرد. 🔹️این اثر به صورت داستان گونه نوشته شده است؛ ولی داستانی است مستند که درون مایه ای متفاوت از مقولات متعارف داستانی دارد. ✍نویسنده؛دکتر عبدالحسین زرین کوب 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ناروا و نابجا 🔶به تازگی کلیپی از دفتر شیخ الاسلام مولوی عبدالحمید منتشر شده که در آن جناب مولوی عبدالحمید سخنانی به این مضمون بر زبان آورده‌اند: 🔹️«معروف است که از سوی جامعه المصطفی وارد ایران شده است. 🔹️این نهاد با بالاترین بودجه و بر خلاف استراتژی جمهوری اسلامی و نهادهایی مانند مجمع تقریب مشغول شستشوی مغزی کسانی است که آگاهی از مذهب ندارند و از کشورهای دیگر به ایران آورده شده‌اند و برخی از آنها که متوجه اهداف این نهاد شده‌اند، برای فرار از کشور به ما مراجعه کرده‌اند ولی پول کافی برای خروج از کشور ندارند و گذرنامه آنها را هم نمی‌دهند. 🔹️باید آسیب‌شناسی کرد که چرا ویروس کرونا در مسیر خود از چند کشور گذشته، ولی وارد ایران شده است. 🔹️خیرخواهانه و دوستانه توصیه می‌کنم به ﷲ رجوع کنیم و توبه کنیم. اگر کسانی به صحابه پیامبر(ص) که با ایشان هجرت کردند احترام نمی‌گذارند، لااقل حرمت آنها را حفظ کنند و به آنها اهانت نکنند». 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net