🔲 #یادداشت|#انقلاب_آگاهی
✅ تأملی کوتاه بر انقلابهای مهم دنیا
🖋مرضیه عاصی، پژوهشگر فرهنگی
▪️بین انقلاب فرانسه تا ظهور ناپلئون و قدرت گرفتن او، سه گروه بر سر كار آمدند؛ كه هر گروه، گروه قبلیشان را كشتند و خودشان به جای آنها نشستند و مردم هم در نهایت بدبختی زندگی میكردند.
▪️انقلاب اسلامى یک استثناء است، حرکتى بود که با اهداف تمدنی به وجود آمد. اهداف اسلامخواهى، استکبارستیزى، استقلال، کرامتبخشى به انسان، دفاع از مظلوم، پیشرفت علمى، فنى و اقتصادى کشور که همه این اهداف در متون اسلامى هم ریشه دارد.
▪️ثبات و استقرار نظام جمهوری اسلامی، استمرار در آرمانها و جهتگیریها، وجه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابها است که اینها مهمترین عواملى بوده است که ملتهاى منطقه و ملتهاى مسلمان را امیدوار کرده است.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
⭕️ نشست «موسیقی از اعتراض تا انقلاب» در قم برگزار میشود
🔺روز سهشنبه 18 بهمن ماه 1401 نشست تخصصی «موسیقی از اعتراض تا انقلاب» با حضور حجت الاسلام مجتبی فلاحتی پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه در سالن آسمان حوزه هنری استان قم برگزار میشود.
🔺در تشریح سرفصلهای این نشست آمده؛ شاید در بدو امر اینگونه تصور شود که بین نهاد دین یا حاکمیت اسلامی و هنر موسیقی در سالهای پس از انقلاب، همواره نوعی تضاد و یا کشمکش برای طرد یکدیگر وجود داشته، در حالیکه با یک نگاه پدیدار شناختی و واقعگرایانه در مییابیم نه تنها تضادی در میان نبوده، بلکه از همان آغاز مساله مبتنی بر تعاملات بنیادین دو سویه بودهاست.
🔺متن کامل خبر: https://artqom.ir/fa/pages/News-detail/160715
@Artqom_ir
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Ne
🔲 #یادداشت|#انقلاب_آگاهی
✅ «حذف فاصلههای اجتماعی» رمز استمرار انقلاب اسلامی
🖋دکتر شریف لکزایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
▪️ضروری است فاصلهها و گسستها در جامعه کاهش یابد و این فاصله وقتی کمتر میشود که کشور به تحول و رشد فرهنگی و اجتماعی مطلوب دست یابد؛ البته شرطش احیا و تداوم مدیریت جهادی با رویکرد انقلابی است.
▪️چنانچه بخواهیم تحولی در جامعه ایجاد کرده و بر مشکلات و ضعفها غلبه کنیم، چارهای نداریم جز آن که از ظرفیت عظیم مردم استفاده کنیم و خود این مطلب نیز در صورتی تحقق مییابد که ملت همه پای کار باشند
▪️«مردمیبودن» در کنار ویژگیهای دیگری چون ایمان به خدا و رویکرد توحیدی، ولایتمداری، استقلالطلبی و استکبارستیزی از مهمترین و اصلیترین شاخصههای انقلاب اسلامی به شمار میرود.
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#اطلاع_رسانی
✅ به همت انجمن علمی معارف اسلامی دانشگاه شهید بهشتی با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و حمایت مراکز علمی حوزوی؛
🔹 مدرسه تخصصی اخلاق پژوهی روشمند (روش شناسی در رشته فلسفه، اخلاق و تربیت) برگزار می شود
🔶 روش شناسی در رشته فلسفه، اخلاق و تعلیم تربیت: روش های پژوهش کیفی، حل مسئله، استخراج اندیشه و نظریه، متن پژوهی، آسیب شناسی، تبارشناسی، مطالعه تطبیقی، تفکر انتقادی، تفکر سیستمی، جریان شناسی و تاریخ فکری، تحلیل اخلاقی آیات و روایات، استنتاج تربیتی، مطالعه جامعه شناختی، جغرافیای پژوهشی، مسئله شناسی پژوهشی، ترجمه و واژه گزینی.
از ۲۳ بهمن لغایت ۲۳ اسفند ماه ۱۴۰۱
با حضور ۴۰ استاد برجسته در ۴۰ محور کاربردی
سامانه ثبت نام: https://b۲n.ir/ethics.sbu
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
نخستین محفل گفتوگومحور فکرت با عنوان:
✅ انقلابِ آزادی
مهمان ویژه: حجتالاسلام دکتر حسین سوزنچی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
📌و با حضور فرهیختگان و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی
💠 سرفصلها
▪️بازخوانی مفهوم آزادی به عنوان یکی از اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی
▪️بازخوانی آزادی با رهیافتِ مشهور لیبرالی از آزادی
▪️بازخوانی نسبت میان تحجر و آزاداندیشی در انقلاب اسلامی
▪️تبیین مفهوم آزادی به عنوان آزادیِ رشد و تعالی
▪️نسبت حکومت اسلامی با رابطه شهروندان در پذیریش حکم الهی همچون حجاب
▪️بررسی رابطه نسبت میان دموکراسی و انقلاب
⏰ ۱۹ بهمن، ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱
مکان: قم، خیابان هنرستان، مؤسسه شناخت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔍#رصد_اندیشه|گفتوگو با حسین مهدیزاده درباره جهان شبکهای
✅ جامعه شبکهای و شورشهای اجتماعی ایران
▪️با نگاهی به شورشهای اجتماعی ایران از سال 88 به اینسو، شاید بتوان این داوری واحد را درمورد آنها داشت که این شورشها کمابیش مطالبه مشخص و دقیقی ندارند و بسیار سیال هستند و همچنین ساختار اعتراضات و مشارکتکنندگان در آن هم بسیار متکثرند. از این رو بهنظر میرسد نظریات سابق نمیتواند بهدرستی توضیحی درباره کنشهای جمعی و ارتباطی باشد. نظریه جامعه شبکهای مانوئل کاستلز شاید یکی از نظریاتی است که تطبیق بیشتری با ماهیت شورشهای اخیر ایران داشته باشد. شاید در چند جمله بتوان جامعه شبکهای را دربرابر جامعه تودهای به این صورت تعریف کرد که این جامعه دارای اجزایی متشکل از افراد متصلشده از طریق شبکه هستند اما در جامعه تودهای جمعها اعم از سازمانها و گروهها و... از اجزای تشکیلدهنده اصلی بهشمار میروند.
▪️جامعه شبکهای دارای چگالی و دربرگیری پایین است و نوع اجتماع آن اغلب مجازی است. نوع رسانه این جامعه هم رسانههای تعاملی و با تعداد زیاد است. اما درباره جامعه تودهای میتوان عکس این ویژگیها را درنظر گرفت. در گفتوگو با حسین مهدیزاده، عضو هیاتعلمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، با بررسی جامعه شبکهای نگاهی دوباره به وقایع اخیر کشور انداختیم که بخش نخست آن را در ادامه از نظر میگذرانید.
🔗 مطالعه گفتوگو درفرهیختگان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
May 11
#اطلاع_رسانی|#نشست
🔰به مناسبت دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی🇮🇷برگزار می گردد:
💻مدرسـه فصلـی انقلاب اسلامی فضای مجازی
📆رویدادهای روز 17 بهمن ماه 1401
🎙جناب آقای خالدی
➖کنشگری عمومی در انقلاب اسلامی فضای مجازی
🕙ساعت 10
🎙حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمدی
➖ظرفیت شناسی بین المللی تحقق انقلاب اسلامی در فضای مجازی
🕓ساعت 16
⬅️جهت ثبتنام و حضور شناسه@oisc_rooydad در ایتا
💻پخش زنده با ترافیک رایگان:
https://heyatonline.ir/graaph/
📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات
https://www.aparat.com/oisc_majazi
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔲 #یادداشت|#اختصاصی
✅ جایگاه خلیفه الّلهی حضرت زینب در واقعه عاشورا
🖋 محسن ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر
▪️حادثه عاشورا صحنه زیبای الهی است که مجریان ترسیم آن جایگاهی عظیم و والای الهی را دارا هستند و بار دیگر، برتری خلیفه الهی را بر ملائکه نمایان میکنند و میتوان آن را آیتی روشن بر جایگاه الهی حضرت زینب(س) دانست.
▪️نگاه به واقعه کربلا از منظر خلیفه الله، در این سخن خلاصه میشود که «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» و این منظر، متفاوت از منظری است که در آن، فساد و خونریزی را غالب میبیند؛ نگاهی که حتی ملائکه الهی نیز نتوانستند به آن دست یابند و از آنجا که علم به اسمای الهی نداشتند، در فهم واقعه کربلا درماندند و انگشت حیرت به دهان گرفتهاند که «قَدْ عَجِبَتْ مِنْ صَبْرِک َمَلآئِکَةُ السَّماواتِ» (زیارت ناحیه).
🔗 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔍#رصد_اندیشه| ارغواننامه
✅ اولینشماره «ارغواننامه» منتشر شد
▪️اولین شماره از مجله تخصصی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با عنوان «ارغوان نامه» با مدیر مسئولی رضا غلامی و سردبیری لیلا اردبیلی بهتازگی منتشر شد و روی پیشخان مطبوعات آمده است.
▪️آنگونه که در سرمقاله این نشریه آمده، «ارغواننامه» تلاش میکند که به دور از تنگناهای مجلات علمی و پژوهشی از تمام ظرفیتهای یک مجله حرفهای مانند گفتگو، اقتراح، انواع یادداشتها، ترجمه و غیره استفاده نمائید و با عالیترین سطح از آزاداندیشی که فرصتهای باز و بی تکلفی برای طرح مباحث متفاوت برای صاحب نظران فراهم میکند. ایجاد بسترهای اولیه برای تعامل و همافزایی پژوهشگران، راه را برای شکلگیری فعالیتهای علمی جمعی که ثمرات آن قطعاً دوچندان خواهد بود، از دیگر اهداف این مجله تخصصی است. نخستین شماره ارغواننامه به موضوع «علوم شناختی» اختصاص یافته است.
🔗 مطالعه گزارش در خبرگزاری مهر
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#اطلاع_رسانی|#نشست
❇️ سلسله نشستهای «حوزهِ انقلاب»
🎙 با حضور:
◽️ حجت الاسلام دکتر سیدحسین میرمعزی
عضو هیأت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه
◽️ حجت الاسلام دکتر سیدسجاد ایزدهی
رئیس پژوهشکده نظام های اسلامی پژوهشگاه
📅 سه شنبه ۱۸ بهمن، ساعت ۱۴:۳۰
🏢 قم، مدرسه علمیه معصومیه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
محمدی.m4a
13.88M
🎙#صوت_اندیشه | #نشست
✅ جریان شناسی تاریخی مقاومت و سازش در تاریخ معاصر ایران
👤حجت الاسلام والمسلمین محمدی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net