🔘#گفتوگو | #مهدویت
✅ پستمدرنیستها با «عقل عرفی» به جهل بشر دامن زدند
حجتالاسلام دکتر قاسم ترخان، دانشیار گروه کلام پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️از آن عقل خودبنیادی که در دوران مدرنیته ادعا میشد همه چیز را از این عقل میتوان فهمید و تمام نیازهای بشر را میتوان با همین عقل خودبنیاد(عقل ابزاری) تأمین کرد، در دوران پسامدرن دریافتند انتظار چنین کارکردی از عقل نباید داشت.
▪️هدف اسلام هدایت انسانها به سوی دارالسلام است و دارالسلام جایی است که عقلانیت در آنجا حاکم است. جایی که عقلانیت حاکم است امراض روحی و اخلاقی وجود ندارند.
▪️دکترین مهدویت مبتنی بر جهاد تبیین است. دکترینی است که با شایعه مبارزه و خرافه مبارزه میکند. در واقع هم با جهلی که مقابل علم است مبارزه میکند و هم با جهلی که در مقابل عقلانیت است.
🖇 مطالعه گفتوگو در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فکرت
🔹نشست #مکتب_بی_پایان 🔸بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان 🔹 آیت الله یزدا
استاد یزدان پناه،نشست علمی مکتب بی پایان14011215.mp3
12.25M
🎧 #صوت_اندیشه | نشست مکتب بی پایان
✅ بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان
▪️ آیت الله یزدان پناه
⏰دوشنبه ۱۵ اسفند
📌 پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
@fvtt_ir
—---—
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
فکرت
🔹نشست #مکتب_بی_پایان 🔸بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان 🔹 آیت الله یزدا
استاد فلاح،نشست علمی مکتب بی پایان14011215.mp3
6.73M
🎧 #صوت_اندیشه | نشست مکتب بی پایان
✅ بررسی ظرفیتهای بی پایان مکتب امام برای عروج انسانی ایرانیان
▪️ حجت الاسلام فلاح شیروانی
⏰دوشنبه ۱۵ اسفند
📌 پژوهشکده باقرالعلوم(ع)
@fvtt_ir
—---—
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔴سلسله نشست های نسبت علم با الهیات و فلسفه
🔺نشست اول: بررسی نسبت مبانی فلسفی علم جدید با الهیات اسلامی
🎙با حضور:
استاد عبدالرسول عبودیت
دکتر ابوالفضل کیاشمشکی
دکتر امید اخوان اشرفیه
✍️دبیرجلسه:
دکتر سید فخرالدین طباطبایی
📅زمان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
⏰ساعت: ۱۹:۰۰
🏢قم، چهار راه شهداء، ساختمان معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات، طبقه منفی1
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
#کوتاه_نوشت
✅ هدف اسلام هدایت انسانها به سوی دارالسلام است و دارالسلام جایی است که عقلانیت در آنجا حاکم است. جایی که عقلانیت حاکم است امراض روحی و اخلاقی وجود ندارند.
🖇 ویراستی فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
♨️ مژده اتحاد امت اسلامی
📚 دیدهبان اندیشه شماره 37
🔶 بنابر پیشبینی پیامبر گرامی اسلام، امت مسلمان با بدعهدی و کجفهمیهای خود، شکاف عمیقی را در قلب جامعه یکپارچه اسلامی به وجود آورده و آن را به 73 فرقه تبدیل کرده است. وجود اختلافات جزئی بین این فرق، باعث آن شده تا در طول تاریخ، مردم مسلمان از یکدیگر فاصله گرفته و در بزنگاههای تاریخی یکصدا نشوند.
🔷 ظهور دنیای مدرن با تقسیمات مرزی و جغرافیایی که به همراه داشت، هیزم مضاعفی بود بر این فاصله بین امت مسلمان؛ تا جایی که منافع برخی از ملتهای مسلمان را در تضاد با ملتهای دیگر اسلامی قرار داد. دست نمایان دشمن در آستین تفرقه، علمای مسلمان و مخصوصا تشیع را بر آن داشت تا با سوری نشاندادن اختلافات و تاکید بر مشترکات دینی و مذهبی، بار دیگر این خرقه پاره پاره را ترمیم کرده و همچون دوران صدر اسلام، مردم مسلمان را در یک صف قرار دهند.
🔶 امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیرانقلاب اسلامی، در مقام فقیهی آگاه و بصیر نسبت به احوالات جهان اسلام، به صورت جدیتر از قبل در جریان انقلاب و بعد از آن مشعل اتحاد برافراشته و از تمام ملل مسلمان دعوت کرد تا خود را تحت لوای پرچمی واحد علیه دشمنی واحد قرار دهند. ایشان در سخنان مختلف حتی آبادی ملتها را طفیلی اتحاد امت اسلامی دانسته و برکات و منافع زیادی را برای وحدت همهجانبه امت مسلمان ذکر میکنند. این سرمایهگذاری ویژه روی احیای امت اسلامی بعد از ارتحال ایشان نیز تعطیل نگشته و تا امروز توسط رهبر معظم انقلاب و در قالب جمهوری اسلامی ایران، همچنان با امید و قوت به راه خود ادامه میدهد.
🔷 در سالهای گذشته بارها و بارها جهان شاهد آن بوده که جمهوری اسلامی در مسیر اتحاد با تمام ملل اسلامی قدم برداشته و در حد توان در بزنگاههای حساس به یاری آنان شتافته است. حمایت از مردم مظلوم فلسطین از مهمترین اقداماتی است که جمهوری اسلامی داعیه آن را در جهان انتشار داده و تمام کشورهای اسلامی را نسبت به آن دغدغهمند ساخته است.
🔶 یاریرساندن عملی به کشورهای مظلومی همچون سوریه و عراق در مقابل دشمنان جهان اسلام، نمونه دیگری از فعالیتهای این نظام مقدس در مسیر احیای تمدن و امت اسلامی است. جمهوری اسلامی همواره این مساله را فریاد زده که نه تنها به فکر اجتماع تمام ملل مسلمان زیر بیرق واحد است؛ بلکه حاضر است تا به تمام مستعضفین جهان یاری رسانده و آنها را از سلطه مستکبرین خارج سازد.
🔷 محوریت یکی از کشورهای موجود در امت اسلامی به منظور اجراییسازی برنامه هایامت و همچنین اتصال میان کشورهای مسلمان از ضروریات است. اگرچه بسیاری از کشورهای اسلامی نسبت به این امر تمایل دارند، ولی امالقرای جهان اسلام باید از داراییها و ویژگیهای منحصربه فردی برخوردار باشد. این محور باید دارای رهبری باشد که توانایی اعمال ولایت بر کل امت اسلامی را دارا باشد.
🔶 به بیان دیگر امالقرابودن یک کشور نه بخاطر موقعیت استراتژیک، جمعیت، نژاد و امثال اینها، بلکه بخاطر ولایت است. بر اساس آنکه ولایت عمومی تشریعی از آن خدا، پیامبر و ائمه معصوم است، تنها شخص یا اشخاصی میتوانند این ویژگی را در زمان غیبت از آن خود کنند که به نحوی از امام معصوم نیابت داشته باشد؛ بر این اساس میتوان ادعا کرد که بهترین مدل در تعیین زعیم امت اسلامی است، مدلی است که نظریه «ولایت فقیه» در عصر جدید ارائه میدهد.
🆔 @didebane_andisheh
🔘#یادداشت | #نقد
✅ تطبیق نادرست مناسک کلیسایی بر مناسک شیعی
🖋یادداشت احمد اولیایی در نقد یادداشت مهراب صادقنیا
🔹اخیرا یادداشتی از دکتر صادقنیا خواندم که دغدغه اخلاق را در مناسک نیمه شعبان جستجو می کرد. از شور و حرارت نیمه شعبان امسال و هیاهوی تلویزیون در تقویت این شور گفته و تفاوت نیمه شعبان های دهه شصت با الان را در احساس عمیق و طبیعی آن موقع تبیین کرده بود. نهایتا ایشان این پرسش را مطرح کرد که آیا این همه افزایش شور و جمعیت منجر به تقویت اخلاقیات مشارکت کنندگان می شود؟!
🔸در مواجهه با این یادداشت چند نکته به ذهن میرسد؛
✔️ یک. بخشی از آن یادداشت می خواهد بگوید (ظاهراً به صورت منفی) که تلویزیون نقش بسزایی در افزایش مشارکت مردم در نیمه شعبان امسال داشته است. پاسخ این است که رسانه ملی به این هیاهویی که ایجاد کرده افتخار هم می کند. اساسا رسانه ملی باید مسئول بسیج عمومی مردم در جهت مشارکت های ملی و مذهبی باشد. این، به هیچ وجه نقصی بر تلویزیون نیست.
✔️ دو. گویی یادداشت دکتر صادقنیا، تمام مناسک نیمه شعبان را با یک سوال، تقلیل می دهد. آن هم سوالی که اساسا پرسش بجایی ازین مراسم نیست. این پرسش انتقادی که «نیمه شعبان چقدر اخلاقیات را ارتقاء می بخشد؟» تداعی می کند که یگانه مسئول ارتقای اخلاقیات در جامعه، جشن هایی مانند نیمه شعبان هستند! اگر هم جشن نیمه شعبان مجبور باشد به این پرسش پاسخ دهد، شاید پرسش آخر می بود. اینکه « نیمه شعبان چقدر نشاط اجتماعی ایجاد می کند؟»، «جشن نیمه شعبان چقدر انسجام اجتماعی ایجاد می کند؟»، «این جشن چه مقدار تقویت احساس مذهبی دارد؟»، «این دو سه روز جشن عمومی چه مقدار فضای امید ایجاد می کند؟» و مانند اینها می تواند پرسش های سودمندتری از جشن نیمه شعبان باشد. پرسش هایی که پاسخ هایش عموما بله و مطلوب است. پرسش یادداشت دکتر صادقنیا، آن سوال تکراری شبهه گونه ایام محرم را تداعی می کند؛ که آیا مثلا بهتر نیست هزینه ایستگاه صلواتی و نذری را به فقرا بدهیم؟! پرسشی که ناشی از عدم شناخت کافی مناسک شیعی ست.
✔️ سه. استدلال به پژوهش پوزیتیویستی رابین گیل (Robin Gill) نوعی مقایسه نابجاست. چرا که روح مناسک شیعی که اتصال آن به عالم بالا حقیقی ست هنگامی که خود را در فعل جمعی مناسکی شیعیان نمایان می کند، اشتراک آیینی خاصی در میان مشارکت کنندگان ایجاد می شود و کمی با کنش کلیسایی متفاوت است. ضمن اینکه در روششناسی رابین گین، فقدان مؤلفههای دیگر در عدم تأثیر مشارکت کلیسایی در اخلاق آشکار است.
✔️ چهار. اساسا چرا در اوج احساس نشاط از یک فعل ملی که اتفاقا ریشه در مذهب هم دارد، تحلیل گر اجتماعی ما به نکات ابهام احتمالی آن فعل می اندیشد و از آن پرسش می کند؟! این، شاید ناشی از فقدان چاشنی «امید» در تحلیلها باشد.
متن یادداشت دکتر صادق نیا را می توانید در این صفحه بخوانید
https://eitaa.com/yaddashtkhani/351
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #عدالت
✅ عدالت جای آزمون و خطا نیست!
🎙مهدی جمشیدی؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
▪️اکنون نه در وضعیت قبل از انقلاب هستیم که بتوانیم فارغ از حکومتمندی و حکومتداری تأمل کنیم؛ بلکه در متن عمل هستیم و نیز نه در دهه ۱۳۶۰ هستیم که حق آزمون و خطا داشته باشیم و بگوییم در آغاز یک راهِ تاریخی هستیم و نه در دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ هستیم که بتوانیم ادعا کنیم قدرت سیاسی در اختیار یک جریان اصیل اسلامی و انقلابی نیست.
▪️ما همهی این تجارب و آزمونها را پشت سر هم نهادیم و الان در گام دوم انقلاب و در دهه پنجم انقلاب، تفقه معقول و موجه به نظرم این است که در مسئله عدالت، آزمون و خطا را کنار بنهیم و از گذشته درس بگیریم و یک تحول اساسی را آغاز کنیم. یعنی ساختارها، تجدیدنظر بنیادین شوند. لذا اتفاقی که افتاده، این است که تجدد در ساختارها رسوخ پیدا کرده است و این رسوبات و تهنشستهای ساختاری باید برطرف شوند.
📺 تماشای فایل با کیفیت در:
🖇آپـــارات | 🖇یـوتـیـوب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
May 11
کرسی ولایت سیاسی زنان.mp3
32.2M
#صوت_اندیشه | #کرسی
✅ صوت کرسی «ولایت سیاسی زنان در قرآن»
🔸ارائه دهنده:«سرکار خانم طاهره حیاتی»
🔹ناقد:«حجتالاسلام محمد صادق فاضل»
🔸دبیر: «حجتالاسلام محسن افروغ»
🗓زمان: شنبه ۲۰ اسفندماه
@motaleate_ejtemai
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
🔘#یادداشت | #اختصاصی
✅ اســتــراتـــژی امـیـد
🖋محمدمهدی موسوی؛ نویسنده و پژوهشگر
▪️امروزه مهدویت مقولهای بینارشتهای محسوب میشود، بحثی در حوزه روان شناسی مهدویت وجود دارد که مهدویت و انتظار سبب کاهش اضطرابهای اجتماعی میشود، در همین خصوص نیز کتاب ارزشمندی با عنوان «روان شناسی انتظار» به زیور طبع آراسته شده است.
▪️اگر نگاهی دقیق به بیانیه گام دوم انقلاب بیندازیم، درمییابیم که از مطالبات مهم رهبر فرزانه و حکیم انقلاب برای پیمودن گام دوم، تأکید بر فرهنگ و آموزههای ناب مهدویت است.
🖇 مطالعه گزارش در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔘#رصد_اندیشه | #میزگرد
✅ جامعه نمیخواهد بیدین باشد
▪️یکی از جنبههایی که در ماههای گذشته درباره حوادث ۱۴۰۱ در گفتوگوها کمتر به آن پرداخته شده، سویههای دینی این حوادث بوده است. سوال این است که آیا پایگاههای دینی و دین بهمثابه مرجع بیرونی نسبتی با این حوادث داشت و آیا از رفتارها، شعارها و مواضع لیدرها و کنشگران این حوادث میتوان نکتهای در این باره استنتاج کرد؟ آیا حوادث اخیر به معنی گرایش عموم جامعه ایران به بیدینی است؟
▪️برای پاسخ به این سوالات سراغ محسن صبوریان، عضو هیاتعلمی دانشکده علوم اجتماعی تهران و جبار رحمانی عضو هیاتعلمی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم رفتیم. مشروح این نشست را در ادامه از نظر میگذرانید.
🖇 مطالعه گزارش در فرهیختگان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فکرت
#مهدویت | #نشست 🔰 نشست علمی ، نقش و جایگاه اماکن و ازمنه مهدوی در بستر سازی ظهور 👤با حضور اساتید
نشست علمی نقش و جایگاه اماکن و ازمنه مهدوی در بستر سازی ظهور.mp3
41.94M
#صوت_نشست| #نشست_علمی
✅ نقش و جایگاه اماکن و ازمنه مهدوی در بستر سازی ظهور
📅زمان: سه شنبه ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔘#یادداشت | #اختصاصی
✅ آغاز قانونمداری و نظم اجتماعی
🖋مریم اسماعیلی پرزان، دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی
▪️انسان در جایگاه موجود اجتماعی، به این حقیقت اذعان دارد که برای نگاهداری خود و اجتماع پیرامونش، لازم است قواعدی بر روابط شخصی او حکومت کند تا از طریق آن، نظم اجتماعی تحقق پیدا کند.
▪️نداشتن تعاملات اجتماعی صحیح با دیگران، مقاومت در برابر هنجارهای اجتماعی، داشتن جامعه گرایی مشروط و استفاده ابزاری از انسانها، بیتفاوتی نسبت به واقعیتها و پدیدههای اجتماعی، ویژگی خانوادههای جامعهگریز به شمار میرود.
▪️یکی از اولین و مهمترین نهاد اجتماعی، نهاد خانواده است که بدون تردید، نقش بسیار مؤثری در قانونمداری، حمایت از قانون و هنجارهای اجتماعی افراد جامعه دارد.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
کرسی ترویجی اسلام ومفهوم شرافت انسانی.mp3
50.41M
#صوت_نشست
🔰کرسی ترویجی اسلام ومفهوم شرافت انسانی
🎙ارائه دهنده : پرفسور محمد لگنهاوزن
📒ناقد : دکتر سید صادق حقیقت
📅زمان : شنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
در میزگرد روزنامه فرهیختگان مطرح و بررسی شد؛
✅ آیا جامعه ایرانی در سال 1401 دیندارتر شده است؟
▪️ جبار رحمانی با اشاره به این که برخلاف برخی تحلیل ها، دادههای موجود نشان نمیدهد که در جامعه ایرانی دین امری خنثی باشد، ابراز می دارد: «یک سطح از تجلی دین را داریم که آدمهای ما و گروهها و اقشار مختلف آن را در زیست روزمره خود تجربه میکنند. مناسبتها، باورها و عقاید خود را دارند و برحسب آنها شروع به معنابخشی به زندگی میکنند.
▪️صبوریان نیز با اشاره به این که اگر روی تعریفی از دین به توافق نرسیم امکان سنجش دینداری نداریم، اظهار می دارد: به عقیده من بهعنوان یک ناظر لااقل تا یکی دو سال دیگر نمیتوان در این مورد حرفی زد. باید نتایج پیمایشها بیرون بیاید و اینها را با قبلیها مقایسه کنیم.»
▪️ رحمانی نیز در ادامه بحث خود می گوید: «اگر بخواهیم سراغ پیمایشهای دینداری برویم، آنها نشان میدهند جامعه ایرانی دیندار است. طبق همان قواعد و گویههایی که از دل شریعت آمده است ما بهعنوان اصحاب علوم اجتماعی آنچه را در جامعه بهعنوان دین خوانده میشود، دین میگیریم. اینکه اصحاب الهیات آن را قبول دارد یا ندارند، این مناقشه الهیاتی است و آن را کنار میگذاریم.»
🖇متن کامل گزارش در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔘#یادداشت | #اختصاصی
✅ ستمی به نام «برابری جنسیتی»
🖋مخدره چمنخواه، کارشناس مدیریت خانواده
▪️فمینیسم برای جلوه کردن و پرچم دادن به جنبش خود به لباسهای لیبرالیسم، مارکسیسم، سوسیالیسم، پسا مدرنیته و پسا ساختارگرایی در آمد تا ذیل این تفکرات اومانیستی(انسان محوری) دم از حقوق زنان و برابری دوجنس بزند.
▪️فمنیستها قدرت را مفهومی انسانمحور میدانند و برای آن اصالت ذاتی قائل هستند، اما بازخوانی اسلام از قدرت، معطوف به هدف الهی و توجه به وحی در شئون اجتماعی است.
▪️موضوع قدرت و توزیع عادلانۀ آن میان زن و مرد، از موضوعات مهم و مناقشهبرانگیز در عصر حاضر به حساب میآید و توجه بسیاری از نظریهپردازان را بهسوی خود جلب کرده است.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #محفل
✅ تأثیر «پیامهای فطری» در رسانه
🎙حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
▪️در روایت آمده است که اگر شما معالم ما اهل بیت را بیان کنید مردم استقبال میکنند. پس یعنی باید مستقیماً روایات را بخوانیم و نیاز نیست اقدام دیگری کنیم؟ مردم براساس فطرتشان حرف ما را میپذیرند، چرا دنبال این باشیم که با روشهای مختلف منظورمان را به مخاطب منتقل کنیم؟
▪️روایت داریم که نکلم الناس علی قدر عقولهم؛ یعنی با مردم به اندازهی فهمشان صحبت کنید. خود ائمه گاهی وقتی در حال بحث بودند و شخصی وارد میشد بحث را ادامه نمیدادند. اگر میشنویم که ائمه تقیه میکردند منظور صرفاً تقیهی سیاسی و تقیهی خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیهی معرفتی بوده است. در هر علم و رشتهای اگر مخاطب ظرفیت و توان پذیرش مطلب را نداشت نباید بحث را ادامه داد وگرنه نه تنها مطلب را درک و فهم نمیکند؛ بلکه باعث تخریب و کجفهمی آن مطلب خواهد شد.
📺 تماشای فایل با کیفیت در:
🖇آپـــارات | 🖇یـوتـیـوب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
اندیشه سیدجواد طباطبایی در بوته نقد حوزویان؛
✅ «ایرانشهر» ادبیات انقلاب اسلامی و شیعی را نفهیمد / طباطبایی متأثر از فلسفه هگلی بود
▪️حجت الاسلام آقاجانلو: همه میدانیم جدل و خطابه معمولاً مشتری دارد و عامل جاذبه است؛ اما به نظر بنده آقای طباطبایی با وزانت علمی که داشته به علت بیمبنایی و بیروشی، مباحثش در سطح متوسطی قرار می گیرد.
▪️دکتر رستمی کیا: به نظرم آقای طباطبایی حتی ساختارگرا هم به شمار نمیرود، چون نوع صورتبندی و مفصل بندی از دال مرکزی مباحث باعث شده که ساختار منضبطی هم از ایران و اسلام در آثارشان نبینیم و چه خوب است که حوزویان به این منظر به طور جدی توجه کرده و ورود یابند.
▪️حجت الاسلام اسدپور: ادبیات و نوع تفکر آقای طباطبایی متأثر از فلسفه هگلی است؛ از این رو نگاه او به اندیشه یک نگاه متجددانه و مدرن است و نمی تواند با اندیشه با رویکرد سنتی ارتباط مناسبی برقرار کند. مرحوم آقای طباطبایی از کسانی است که یکی از انتقاداتش به روشنفکران این بود که شما برج عاج نشین هستید، اما به نظر می رسد که تحلیلهای اخیر خود ایشان نشان داد که او نیز روی همان برج عاجی قرار دارد که روشنفکران با همان فاصله از جامعه نشسته اند و به همین خاطر نتوانست با ادبیات انقلاب اسلامی و فرهنگ شیعی ایرانی ارتباط لازم را برقرار کند و با این مباحث بیگانه است.
🖇 مطالعه گزارش در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
مدرسه انقلاب اسلامی 07 انقلاب اسلامی و اسلام گرایان معاصر در جهان عرب.mp3
40.08M
#صوت_نشست
🔰 انقلاب اسلامی و اسلام گرایان معاصر در جهان عرب
🎙ارائه دهنده : دکتر مختار شیخ حسینی
◾️هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📒ناقد : دکتر رسول نوروزی فیروز
◾️هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅زمان: چهار شنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net
47.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ اسلام پژوهی غربی!
🔶مطالعه و پژوهش درباره اسلام، قدمتی طولانی دارد و اسلام، از دیرباز مورد توجه بسیاری از خاورشناسان و اسلام شناسان بوده است.
🔷امروزه نیز اسلام شناسی از چنان اهمیتی برخوردار است که نمیتوان آن را در مرزهای جغرافیایی، زبانی و عقیدتی محصور کرد و محققان را از پژوهش درباره متون مقدس آن و عقاید و اعمال مسلمانان بازداشت.
▪️اما به واقع، غرب چگونه اسلام را مطالعه کرده و درباره آن چه می گوید؟
🖇 @canoon_org
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔻چهارشنبهسوری به روایت استاد مطهری:
اصرار بر تداوم خرافۀ مشرکانه و احمقانه
۱. متأسّفانه پارهای «خرافات»، هم اکنون در میان برخی ایرانیان وجود دارد؛ از جمله پریدن از روی آتش در چهارشنبۀ آخر سال که از بقایای ماقبل اسلام است. و این وظیفۀ اسلامی است که با مقیاسهای اصولی اسلام، عقاید پاک و خالص اسلامی را از کدورت «اندیشههای جاهلی»، همیشه دور نگاه داریم.(مرتضی مطهری، خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۱۱۰).
۲. همین ایرانیهای خودمان برای اینکه «سنّتهای ایرانی» و به قول خودشان «فرهنگ ایرانی» را بخواهند زنده کنند، کوشش میکنند کارهایی را که از اوّل، «خرافۀ محض» بوده است زنده کنند؛ چون فکر میکنند که «ملّیّت ایرانی» را بدون اینها نمیتوان نگه داشت. در مورد آتش شب «چهارشنبۀ آخر سال» - که نمونهای از «آتشپرستیها»ی قدیم است که نهتنها چیز خوبی نیست بلکه خیلی چیز بدی هم هست - میگویند فقط برای اینکه به قول اینها فرهنگ را (این فرهنگ، معنایش علم و فلسفه نیست بلکه به معنی سنّت است) باید زنده نگه داشت. ولی همین آقایان وقتی که پای تاریخ به میان میآید میگویند حالا چه فرق دارد که ما مبدأ تاریخ را مبدأ مسیحی بگیریم یا مبدأ اسلامی؟(مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۸۵).
۳. واقعاً عجیب است: چهارشنبۀ آخر سال شمسی که میشود حتّی در محیطهای عالیِ فرهنگی ما آتش روشن میکنند، از روی آتش میپرند، میگویند: «سرخی تو از من، زردی من از تو». من نمیدانم ما چقدر میخواهیم اصرار روی «حماقتهای خودمان» داشته باشیم؟!(مرتضی مطهری، پانزده گفتار، ص۱۵۱).
۴. آتش روشنکردن، شعار «آتشپرستان» است. از روی آتش پریدن در چهارشنبۀ آخر سال در اسلام، «بوی کفر» میدهد. «سرخی تو از من، زردی من از تو» در اسلام، «شرک» و «کفر» است. اینها شعار گبرها و آتشپرستهاست. اسلام برای مبارزهکردن با اینها آمده. اسلام، دین لا اله الّا الله است.(مرتضی مطهری، پانزده گفتار، ص۱۹۲).
۵. قرآن فقط «عقلگرایی» را تأیید میکند؛ میگوید هر سنّت قدیمی را پیرویکردن به دلیل این که «گذشتگان» ما چنین میکردهاند، «نیاکان» ما اینچنین بودهاند و ما باید راه نیاکان خودمان را برویم، این محکوم است، چرا؟ میگوید ممکن است نیاکانتان اشتباه کرده باشند، ممکن است نیاکانتان «عقل» و «شعور» نداشته باشند. اینکه دلیل نمیشود؛ نیاکان ما در گذشته چنین میکردهاند ما هم چنین میکنیم! چهارشنبۀ آخر سال شمسی میشود؛ بسیاری از خانوادهها ـ که باید بگوییم خانوادههای نادان ـ آتشی و هیزمی روشن میکنند، بعد آدمهای سُر و مُر و گنده با یک هیکلهای چنینوچنان از روی آتش میپرند و میگویند: ای آتش! «زردی من از تو، سرخی تو از من»! این چقدر «حماقت» است! خب چرا چنین میکنید؟ این یک سنّتی است مال ما مردم، از قدیم پدران ما چنین میکردند. قرآن میگوید: أوَ لَوْ کانَ آباؤُهُمْ لایعْقِلونَ شَیئآ (بقره: ۱۷۰). اگر هم پدران گذشتهتان چنین کاری میکردند، شما وقتی میبینید یک «کار احمقانه» است و دلیل «نادانی» پدران شماست روی آن را بپوشانید؛ چرا این «سند حماقت» را سال به سال تجدید میکنید؟! این فقط یک «سند حماقت» است که کوشش میکنید آن را همیشه زنده نگه دارید و در واقع بگویید: ماییم که چنین «پدر و مادرهای احمقی» داشتهایم.(مرتضی مطهری، خدا در زندگی انسان، ص۹۱-۹۲).
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔍#رصد_اندیشه | حجت الاسلام علی مصباح یزدی در گفتگو با مهر:
✅ عدم بحث تفصیلی غرب در فلسفه علوم انسانی، آنها را دچار مغالطات کرد
▪️ما فلسفههای مضاف را مقدمه اسلامی سازی علوم انسانی میدانیم نه خود اسلامی سازی. اگر کسی ادعا بکند که صرفاً فلسفههای مضاف کافی هستند و اگر کسی فلسفههای مضاف را حل کرد اسلامی سازی علوم انسانی انجام شده و تمام شده این اشکال وارد بود که نه چنین چیزی نیست و مثلاً بخش نقلی آن هنوز مانده که بخش عمده کار هست، درحالیکه ما چنین ادعایی نداریم ما حتی خود حل مسائل فلسفههای مضاف را هم بخشی از اسلامیسازی نمیدانیم، این را مقدمه اسلامیسازی میدانیم آن هم مقدمه لازم نه مقدمه کافی.
▪️بنابراین ما به فلسفههای مضاف به عنوان یک کار مقدماتی که چاره از آن نیست در کنار بقیه مقدماتی که لازم هست برای اینکه بعد از آن اسلامی سازی را انجام بدهیم نگاه میکنیم. فلسفههای مضاف مقدمه علوم انسانی اسلامی هستند نه کل تحول در علوم انسانی و نه بخشی از علوم انسانی اسلامی لذا اکتفاء به روش عقلی در فلسفههای مضاف مستلزم محرومیت از پرداختن به نقل در خود علوم انسانی نخواهد بود.
🖇مطالعه کامل گفتوگو در سایت مهر
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
فکرت
دومین محفل گفتوگومحور فکرت با عنوان: ✅ پرسش و پاسخ 💠 مهمان ویژه: حجتالاسلام استاد حمید پارسان
✅ عناوین مهم سخنان استاد پارسانیا در محفل دوم فکرت
1️⃣ اگر میشنویم که ائمه طاهرین(ع) تقیه میکردند، منظور صرفاً تقیهی سیاسی و تقیهی خوف نیست؛ بلکه بخشی از آنها تقیهی معرفتی بوده است.
2️⃣ خود انقلاب اسلامی برای رفع یک انسداد ایجاد شد و الا اگر مسیر باز بود نیازی به انقلاب نبود؛ بلکه انقلاب آمد که چیزی را بشکند. انقلاب ساختاری سیاسی را در هم ریخت.
3️⃣انقلاب اسلامی این نبود که عدهای قدرت نظامی داشته باشند؛ بلکه عدهای قدرت معرفتی و فرهنگی داشتند و این، یک قدرت سیاسی تولید کرد.
4️⃣ وقتی این علوم (تجربی) وارد میشد پابهپای آن روح و جان فلسفی و معرفتی آنها هم وارد میشد. وقتیکه علوم مدرن، سلطان حوزههای کاربردی و روزمرهی ما بودند؛ مانند پزشکی. چارهای جز پذیرش نبود.
5️⃣ ما باید به نحوی این نظام را شناسایی میکردیم و یک تعامل جدی گفتوگو بین معرفت فرهنگی و تاریخی خودمان با معرفت وارداتی انجام میدادیم.
6️⃣ ما تعامل پیچیدهای برای فهم عاملیت مدرن نیاز داشتیم.
7️⃣ما چهل سال است که با انسدادها مواجه هستیم. اصلاً انقلاب آمد تا انسدادها را بردارد و الا اصلاً حرکت انقلابی لازم نبود. دائماً این رفع انسداد در صورتهای مختلفی وجود دارد
8️⃣ شورای انقلاب فرهنگی یک مجموعهی سیاستگذارانه است. اگر هم عملیاتی انجام میدهد نوعی عملیات قراردادی از سنخ سیاستگذاری است؛ یعنی مستقیماً و اولاً و بالذات در خط هیچکدام از این قوای سهگانه نیست؛
9️⃣ سند مربوط به نظام علمی کشور که نقشهی علمی ایران را نشان میدهد، شکل گرفته و ستاد مربوط به آن بهوجود آمده است؛ اما در ذیل این سند ابتدا که کار شد، علوم انسانی هم قرار گرفت.
🔟 چالش در حوزهی علوم انسانی چیزی نیست که بتواند(در کشور) به سرعت به سوی اجماع برود.
0️⃣1️⃣من در دانشکدهی فنی درسی داشتم. به دانشجویان دانشکدهی فنی گفتم نشست آقای نقیب العطّاس کلاس ما است. همه با هم در سخنرانی ایشان شرکت کردیم.
1️⃣1️⃣نقیب العطّاس در تحلیل اینکه چطور مالیاییها مسلمان شدند گفت: مسلمانان توانستند از طریق ارتباطات تجاری، تعدادی از مفاهیم پایهی فرهنگی را به فرهنگ مالیایی منتقل و مستقر کردند و همین موضوع کافی بود برای اینکه فرهنگ اسلامی در جامعهی مالیایی گسترش پیدا کند.
📥 متن کامل گزارش در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
#کوتاه_نوشت
✅ مشکل غرب در دوران مدرن و پسا مدرن این است که عقل قدسی را کنار گذاشت و صرفا بسنده به عقل ابزاری و عرفی نمود.
🖇 ویراستی فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️ @Fekrat_Net