eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️ و تجربه تاریخی ما 1⃣ شاید آیندگان، تاریخ را به قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم کنند. هنوز پیامدهای فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی، سیاسی کرونا چنانکه باید و شاید آشکار نشده است با این حال شواهدی از همین الآن درستی این تقسیم را تأیید می‌کند. 2⃣ در خبرها آمده بود که کرونا در کشورهای سنگاپور هنگ کنگ، اتریش و بعضی کشورهای دیگر شیوع نیافته و در کشور چین، کره جنوبی، تقریباً به نقطه مهار رسیده است. در کشورهایی چون ایتالیا، ایران، امریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و مانند آنها به سرعت شیوع یافته است و پیش بینی می‌شود که ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم مبتلا شوند. 3⃣ مردم یک کشور را به لحاظ نظم و انضباط اجتماعی میتوان به دو گروه متسامحِ متساهل ومنضبطِ سخت‌گیر، تقسیم کرد. این نظم و انضباط می‌تواند نتیجه تجربه های سخت تاریخی یک ملت و یا نتیجه و سختگیر موجود باشد. این سخن هیچ ربطی به دسته بندی حکومت‌ها به وغیر دموکراتیک ندارد. 4⃣ این نتیجه شاید قاطع و قطعی نباشد ولی شواهد نشان میدهد که کشورهایی که مردمان منضبط در رفتارهای اجتماعی دارند توانسته اند از شیوع کرونا پیشگیری و یا آن را مهار کنند. 5⃣ کرونا با خود پیامی تاریخی برای کشورهای متساهلِ متسامح آورده است: 🔹️حتی به زور هم شده مردم را منضبط کنید. 🔹️تسامح وتساهل که جزو ارزش های دموکراسی تلقی میشد دیگر از این پس از فهرست ارزشها خط خواهد خورد. 6⃣ در تاریخ خواهند نوشت که کرونا نظام‌هایی را که فریاد آزادی، تساهل و مدارا شان گوش فلک را کر کرده بود، مجبور کرد که تبدیل شوند به نظامهایی که آزادی مردم را برای سلامت جانشان با قوه قهریه سلب کنند. دیر یا زود چه بسا بلاهایی دیگر نشان خواهد داد که برای سلامت روح نیز چنین باید کرد. پس باید تاریخ را به قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد. 7⃣ کشور عزیز ما ایران، هم به لحاظ تاریخی تجربه‌های سختی را پشت سر گذاشته و هم مردم، دینی برگزیده‌اند که بر نظم و انضباط اجتماعی بسیار تأکید کرده است. 🔹️پس چرا این ملت نه از تاریخ درس گرفته است و نه از دین خود. چرا فاجعه را جدی تلقی نمی‌کنیم. 🔹️نتیجه این یاد‌ داشت این است که هرچه زودتر حکومت باید به زور و قوه قهر مردم را منضبط کند. 🔹️ایده این یاد داشت را از مقاله تامس فریدمن در نیورک تایمز گرفته‌ام. سخنان اورا تکرار نکرده‌ام. ✍🏻نویسنده؛محمد علی عبداللهی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤 استاد غلامی 🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
جلسه هفتم استاد غلامی.mp3
20.92M
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه هفتم) 🔹برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/759 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 🔰فصل ششم (خانه پوشالی) 🔻(قسمت هفتم) 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/760 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ مطالب در هفته‌ای که گذشت: 🎬 باشگاه شهرت 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/710 📚در نقد سریال ۶ 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/717 📝 ؛ پیش زمینه “بتمن” یا نمایش شورش‌های اجتماعی؟ 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/721 🎙به سوی معرفتی توحیدی 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/735 ✍🏻 وبی اعتمادی بشر به علم 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/745 📝انسان پسا 💠https://eitaa.com/fekrat_net/752 ✏️ قوانین در هم‌ تنیده 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/755 📚 و تجربه تاریخی ما 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/763 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤 استاد غلامی 🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
جلسه هشتم استاد غلامی.mp3
21.36M
🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔻(جلسه هشتم) 🔹برای آشنایی با جایگاه بحث بایستی توجه داشت که انسان‌ها، طبعاً موجوداتی جمع‌گرا هستند. 🔹وقتی انسان‌ها دورهم جمع می‌شوند، تشکیل می‌شود و نیاز به حکومت پیش می‌آید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. 🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم می‌فرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام می‌رسد. 🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسان‌ها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است. 🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح می‌شود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره می‌شود؟ امام زمان (عج) می‌فرمایند: در این دوران، برای انسان‌ها ولی قرار داده شده است و انسان‌ها رها نمی‌‎شوند. 🔻قسمت قبلی: https://eitaa.com/fekrat_net/766 💠 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ 🔊 ♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع 👤استاد غلامی 🔰در هشت قسمت 🔻قسمت اول: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/701 🔻قسمت دوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/712 🔻قسمت سوم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/725 🔻قسمت چهارم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/732 🔻قسمت پنجم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/749 🔻قسمت ششم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/759 🔻قسمت هفتم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/766 🔻قسمت هشتم: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/773 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
37.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🔰فصل هفتم (خون به پا می‌شود) 🔻(قسمت هشتم) 🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن را بررسی می‌کند. 🔻قسمت قبلی: 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/767 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
16- بلاها و شرور.pdf
1.67M
♦️ بلاها و شرور، زمینه امتحان‌های جدید 🔰 مقاله‌ای به قلم 🔹️مقاله «بلا‌ها و شرور، زمینه امتحان‌های جدید»، حاصل سه جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ از «آیت الله مصباح یزدی» است که در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و پس از شیوع بیماری در کشور، ایراد شده است. 🔹️ایشان در ابتدا به این نکته اشاره می‌کنند که درباره بلایا و شرور می‌توان از دو جهت نظری و عملی بحث کرد. 🔹️بدین معنا که یکبار می‌خواهیم بدانیم که اساسا با توجه به علم و حکمت پروردگار، وجود بلا‌ها چه توجیه و فلسفه‌ای دارد؛ بار دیگر می‌خواهیم تشخیص دهیم که زمان وقوع بلا‌ها، بیماری‌ها و حوادث و به تعبیر دیگر، شرور، به عنوان یک فرد مسلمان و مومن، چه واکنشی باید از خود نشان دهیم. 🔹️به عبارت دیگر، در این موقعیت انسان از جهت قلبی آیا باید نسبت به این حوادث راضی یا ناراضی باشیم و از نظر ظاهری و اعمال جوارحی، چه عکس العملی از خود بروز دهیم؟ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️«نقدی بر تحلیل‌های متعصبانه لیبرال‌ها در تحلیل انقلاب اسلامی» 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️«نقدی بر تحلیل‌های متعصبانه لیبرال‌ها در تحلیل انقلاب اسلامی» 🔸یکی از اتهام های همیشگیِ لیبرال‌ها داخلی به انقلاب اسلامی و گفتمان حاکم برآن، تفسیر مارکسیستی از انقلاب است. 🔸لیبرال‌های متعصبی مانند آقای زیباکلام و بسیاری از ژورنال‌های جریان اصلاحات مانند آقای قوچانی، پای ثابت تحلیل مارکسیستی از انقلاب اسلامی بوده و هستند. 🔸حسین بشیریه در کتاب ریشه‌های اجتماعی انقلاب ایران حتی قدم فراتر نهاده و تفسیری مارکسیستی از امام خمینی ارائه می‌کند! 🔸در حالی این تفسیر در سخنرانی‌ها و قلم روشنفکران داخلی جریان پیدا می‌کند که مشابه این ادعاها و قلم فرسایی‌ها را بارها در کتب مستشرقینی که در مورد انقلاب اسلامی مطالعه کرده‌اند دیده‌ایم؛ از الویه روا در کتاب «تجربه اسلام سیاسی» تا به افرادی همانند یرواند آبراهامیان در کتاب «ایران بین دو انقلاب». 🔸به نظر می‌رسد هدف از این اتهامات در نشریاتی مانند سازندگی و میتنگ‌های سیاسی ـ علمی، با توجه به کارنامه اعتدال و اصلاحات، طرح این اشکالات است که: 🔸اولاً انقلاب اسلامی یک انقلاب ناب دینی نبوده، بلکه آمیزه‌ای از آموزه‌های دینی، ایرانی و است! در حالی که وقتی به سیر تحول فکری تشیع که از سال ها بلکه قرن ها قبل از شروع شده و تا انقلاب اسلامی سیر تکاملی خود را دنبال کرده است توجه می‌شود، نارسایی و بی منطقی این اشکال به وضوح دیده می‌شود. 🔸ثانیاً انقلاب اسلامی به خاطر قرابت با ایدئولوژی مارکسیستی اقتصادش نیز به کشورهای مارکسیستی وابسته بوده و هست (چین و روسیه)! این کلمات را کسانی جاری می‌کنند که بارها با قبول بسیاری از معاهدات و اسناد بین المللی کشور را تا آستانه وابستگی کامل به غرب و آمریکا کشانده‌اند. 🔸در ضمن خوانش انقلاب اسلامی از مسائل جهان بینی ، اقتصاد، اخلاق، حکومت و رهبری، جامعه شناسی، انسان شناسی، و بالاخره در کلیه مسائل فلسفی کانلا متفاوت با نگرش مارکسیستی بوده و هست و خواهد بود. و چندین اشکال دیگر که در این مقال نمی‌گنجد و در جای خود با آنها می‌پردازیم. 🔸اما نباید فراموش کنیم که بخش زیادی از لیبرال‌های موجود، جزء مارکسیست‌های سابق بوده‌اند و حالا با رویکرد فرار به جلو، انقلاب و دولت انقلابی آینده را متهم می‌کنند. 🔸ریشه چنین تحلیل‌هایی را باید در مبانی فکری وارداتی این طیف دانست. 🔸طیفی که بدلیل اصرار بر مبانی فکری وارداتی، همچون مارکسیست‌ها از درک حقیقت انقلاب عاجز ماندند. 🔸انقلاب اسلامی که با رنگ و بوی دینی و ضد امپریالیستی خود توانست آحاد مردم را برای مقابله با امپریالیسم بسیج نماید؛ انقلابی که برگرفته از فتوای تحریم تنباکوی است که توانست تنها در مدت چند روز تمامی مردمان کشور پهناوری همچون ایران را در برابر قراردادی مثل رژی به آگاهی رساند و بسیج نمود؛ انقلابی اسلامی که مستضعان توانستند با دستان خالی را در برابر دیکتاتوری تا دندان مسلح، مقاومت سپس پیروزی این میدان باشند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️امکان تمدن در وضعیت «استضعاف» 🔸در دوره استضعاف مومنان و مستضعفان با استقامت در برابر جریان می‌توانند کسب اقتدار و کسب ایمان و عمل صالح ‌کنند و آنگاه به سمت تمدن حرکت کنند تمدنی که در آن هم اقتدار جامع و جهانی وجود دارد و هم اقتدار ایمانی. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️امکان تمدن در وضعیت «استضعاف» 🔹️آیا مومنان و صالحانِ مستضعف می‌توانند در مورد تمدن اندیشه کنند و یا در صدد ساخت تمدن برآیند؟ 🔹آیا می‌توان در وضعیت استضعاف کنشی تمدنی داشت و درفرایند تمدن‌شدن قرار گرفت؟ 🔹اگر در معنای استضعاف نوعی از عدم استطاعت و فقدان هدایت («لا یستطیعون حیله و لا یهتدون سبیلا») وجود داشته باشد، آنگاه چگونه می‌توان در شرایط فقدان قدرت و نبودِ بصیرت، راهی به سمت تمدن گشود و حرکتی تمدنی آغاز کرد؟ 🔹️پاسخ قرآنی به این پرسش می‌تواند در میان مستضعفان دنیای اسلام بلکه در انبوه مستضعفان جهان امیدهای حرکت‌بخشی را ایجاد کند و کسانی را که ضعف‌های القا شده از سوی آنها را نسبت به زندگی دینی و دنیوی‌شان سرخورده و ناتوان ساخته، نسبت به آیندۀ دین و دنیای‌شان توانمند بسازد. 🔹️بدین‌سان نتیجه استضعاف همیشه ضعیف شدن نیست، ضعیف شدن بیش از آنکه به فرایند استضعاف از ناحیه استضعاف‌گر مربوط شود، به وضعیت فرد استضعاف‌شده و تمکین او در برابر فرایند استضعاف مربوط می‌شود. 🔹️از این رو ارادۀ انسانی در مواجهه با استضعاف مهم است، اگر ارادۀ فرد در برابر استضعاف‌گر بر تسلیم و تمکین تعلق بگیرد، بی‌شک استضعاف هم به ضعف و ناتوانی منتتهی خواهد شد، و اگر ارادۀ انسانی بر مقاومت و ایستادگی تعلق بگیرد، عملیات استضعاف به قوت و رشد فردِ مستضعف منجر خواهد شد. ✍🏻نویسنده؛حجت الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 💠 http://fekrat.net/?p=601 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️محک و چالش بر آموزه‌های مدرنیته 🔻(بخش اول) کرونا نشان می‌دهد در کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی که سردمدار مدرنیته‌اند چگونه بشر دوره جدید به بن‌بست روحی گرفتار شده و مستأصل شده و بحران‌های روحی خود را در قالب‌های گوناگون نشان می‌دهد، وارد مفاهیمی همچون انسان دوستی، نوع دوستی، ایثار و فداکاری رنگ باخته است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️محک و چالش بر آموزه‌های مدرنیته 🔻(بخش اول) 🔹️پدیده کرونا اولین و آخرین پدیده عجیب و خطرناک در جهان نیست ولی محکی و معیاری است که آموزه‌های مدرنیته را به چالش کشید و از نهیلیسم و بی‌معنایی نهفته در تمدن غرب بیش از پیش پرده برداشته و آن را نمایان کرد. 🔹️کرونا نشان می‌دهد در کشورهای بزرگ اروپایی و آمریکایی که سردمدار مدرنیته‌اند چگونه بشر دوره جدید به بن‌بست روحی گرفتار شده و مستأصل شده و بحران‌های روحی خود را در قالب‌های گوناگون نشان می‌دهد، وارد مفاهیمی همچون انسان دوستی، نوع دوستی، ایثار و فداکاری رنگ باخته است. 🔹️حمله به فروشگاه‌ها و تصاحب همه چیز برای خود، تجهیز به سلاح‌های گرم، دزدی و غارت اموال و امکانات توسط دولت‌ها، بی‌توجهی به سالمندان و … نمونه‌هایی از این وضعیت بوده و تابلویی از تفکر و رفتار انسان مدرن را به نمایش می‌گذارد. 🔹️این وضعیت نشان می‌دهد دین افیون توده‌ها نیست، بلکه زیستن در عالم «بی‌معنایی» که فرزند نامشروع دوره مدرن و غیبت دین در عرصه زندگی فردی و اجتماعی است افیون توده‌هاست. 🔹️رفتار مردم ایران نشان داد که دین موتور محرکه‌ای است که سراسر کشور را مملو از ایثار، فداکاری، شجاعت، نوع دوستی، از خود گذشتگی و … کرده است. در ایران همه غم دیگران را می‌خورند و این محصول عقلانیت و معرفت دینی و تربیت در مکتب اهل بیت عصمت و طهارت است. ✍🏻نویسنده؛حجت‌الاسلام دکتر ابوالحسن غفاری 📍مدیر گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️در ساحت دین و عقلانیت دینی راه‌حل اساسی 🔻(بخش دوم) 🔸در ساحت دین و تفکر اسلامی در معنادار بودن زندگی انسان در هر مرحله زندگی آفریده خدا و خلیفه او است که در روح خود درآن دمیده است وچون مخلوق اوست وابسته به علت خویش است و همواره در خوشی هاو گرفتاری‌ها خدا با او است و او نیز به خالق و مولایش حدوثاً و بقائاً وابسته و محتاج است. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️در ساحت دین و عقلانیت دینی راه‌حل اساسی 🔻(بخش دوم) 🔹️معنا دار کردن زندگی و رهایی از پوچی و نهیلیسم بر «اصالت قرار دادن خدا در زندگی» و زندگی در «تحت ولایت‌الله» است، در این ساحت توجه به دین هرگز به معنای حذف علم نیست، مسأله تعارض علم و دین را مدرنیته بر گرده انسان جدید تحمیل کرد و بزرگترین نیاز فطری انسان یعنی نیاز به دین را نادیده گرفت. 🔹️در ساحت دین و تفکر اسلامی در معنادار بودن زندگی انسان در هر مرحله زندگی آفریده خدا و خلیفه او است که در روح خود درآن دمیده است وچون مخلوق اوست وابسته به علت خویش است و همواره در خوشی‌هاو گرفتاری‌ها خدا با او است و او نیز به خالق و مولایش حدوثاً و بقائاً وابسته و محتاج است، خدای آشکار او همان خدای در نهان است او را با بیماری و سلامت، فقر و غنی می‌آزماید و هر گزبه خود وانهاده نشده است و زندگی غرض و هدفی بالاتر و والاتر دارد، مرگ بطلان و نابودی نیست بلکه مسافرت و انتقال از عالمی به عالم دیگر و نوعی تکامل است و انسان محصول اعمال و افکارش را در جهانی برتر از جهان ماده خواهد دید، بنابراین آدمی باید در مرتبه نظر و اندیشه«خداشناس» در مرتبه عمل «ذاکر» و به یاد خدا باشد و همیشه احساس حضور در پیشگاه او را داشته باشد. 🔹️این وضع شیرینی و لذت و معنایی خاصی به زندگی می‌دهد و انسان را در بازگشت به « فطرت الهی» و اصیل خود یاری کرده و راه‌حل واقعی مشکلات روانی است. 🔹️چنین نگرشی در نظر و عمل از بسیاری سرخوردگی‌ها و خودکشی‌ها و ناامیدی‌ها در زندگی فردی و اجتماعی انسان چاره‌ساز خواهد بود. ✍🏻نویسنده؛حجت‌الاسلام دکتر ابوالحسن غفاری 📍مدیر گروه معرفت‌شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
نقد سخنان کرونائی سروش (۳) طب مدرن و طب اسلامی.mp3
24.24M
🔊 ♦️نقد سخنان کرونایی دکتر ، در مصاحبه با سایت زیتون 🔰در خصوص طب اسلامی و مدرن 🔶توسط حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 📍 استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) 🔹️دکتر سروش در این مصاحبه، تمام مبانی خود را در قالب بیان کرده و طب اسلامی را مورد نقد قرار می‌دهد. 🔹️دکتر احمد حسین شریفی، در ابتدای نقد خود بر سخنان دکتر سروش نکته‌ای را متذکر می‌شوند و می‌گویند: «مفهوم کمی لغزنده بوده و نیاز به پژوهش‌های حدیثی و تجربی دارد» 🔻ادامه مطلب در متن زیر؛ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️نقد سخنان کرونایی دکتر سروش، در مصاحبه با سایت زیتون 🔰در خصوص و مدرن 🔷توسط حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 📍استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) 🔻(بخش اول) 🔸دکتر برای مدعای خود چهار دلیل دارد: 🔸دلیل اول: ایشان با آوردن روایتی از «ابن خلدون» معتقد است که پیامبر اسلام (ص) برای درمان بیماری‌های خود، از طبیبان راه‌نشین حجاز داروی گیاهی دریافت می‌کردند؛ همچنین پس از ضربت خوردن امیر المؤمنین، طبیبی یهودی را بر بالین ایشان آورده شد که همین دو روایت دلیل بر عدم وجود طب اسلامی است! 🔸پاسخ: اولا، طب اسلامی بنابر فرض وجود آن، هرگز ملازم با بی نیازی از طبیبا نیست؛ بدین معنا که نباید طب را همچون فقه اسلامی در نظر گرفت. 🔸ثانیا، دکتر سروش، هزاران روایت طبی را زیر سوال برده و آنان را جعلی و بی پایه و اساس می‌خواند؛در حالیکه مخالفان ایشان هم می‌توانند همین نظر را در خصوص احادیث ابن خلدون قائل شوند؛ علاوه بر اینکه احتمال جعلی بودن چند روایت از ابن خلدون، بیشتر از جعلی بودن هزاران روایت طبی است. 🔸ثالثا، ابن خلدون، دارای افکار سکولاریسمی بوده و این سخنان دقیقا در کتاب «حجة الله البالغة»، نوشته «شاه ولی الله دهلوی» آمده است. 🔸دلیل دوم: اگر چیزی به نام طب اسلامی داشتیم، می‌بایست مردم بر در خانه اهل بیت (علیهم السلام) صف کشیده و امراض خود را درمان کنند، در حالی که چنین چیزی در تاریخ و روایات وجود ندارد. 🔸پاسخ: اولا، صف کشیدن مردم جلوی درب خانه اهل بیت (علیهم السلام) با درست یا نادرست بودن طب اسلامی کاملا بی ربط است. 🔸ثانیا، مردم حتی در امور دینی و شرعی خویش که وظیفه ذاتی دین است جلوی خانه اهل بیت (علیهم السلام) صف نکشیدند، چه رسد به طب اسلامی؛ علاوه بر اینکه اهل بیت (علیهم السلام) نیز در محجوریت سختی به سر می‌بردند واین امکان برای مریدان خاص آن بزرگواران نیز فراهم نبوده است. 🔸ثالثا، مراجعه زیاد به اطبا، اثرات طب جدید است و مردم نیز به جز موارد خاص مانند وبا، طاعون و ... به طبیب مراجعه نمی‌کردند. سعدی نیز در باب سوم گلستان، با آوردن داستانی این حقیقت را بیان می‌کند. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️نقد سخنان کرونایی دکتر ، در مصاحبه با سایت زیتون 🔰در خصوص و مدرن 🔷توسط حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی 📍استاد تمام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 🔻(بخش دوم) 🔹️دلیل سوم: بحث طب اسلامی، معلول غرب‌ستیزی‌ها در دهه‌های اخیر بوده و و روایاتی که در این خصوص نقل می‌شود ضعیفة السند است. 🔹️پاسخ: اولا بحث در مورد طب الرضا (ع) و طب الصادق (ع) و... مربوط به عصر حاضر نیست و به ربطی ندارد و اندک آشنایی با منابع اسلامی برای فهمیدن این مطلب کافی است؛ برای مثال: 1⃣ بخش «باب الطب» در کتاب طب الرضا (ع)؛ 2⃣ کتاب «طب الأئمه»، نوشته عبدالله بن بسطام وحسین بن بسطام که در قرن 4 می‌زیستند؛ 3⃣ رساله «طب النبي (ص)»، نوشته سید عبدالله شبّر در قرن 13؛ 4⃣ کتاب «موسوعة الأحاديث الطبية»، به قلم آيت الله ری‌شهری و ده‌ها کتاب دیگر. 🔹️علاوه بر این، کتب بسیاری نیز در منابع اهل سنت در خصوص طب اسلامی وجود دارد. 🔹️ثانیا، ماندد همه زمینه‌های اسلامی، در خصوص طب اسلامی نیز روایات ضعیف وجود دارد، اما در مقابل روایات صحیح بسیاری نیز هستند؛ مانند: 2233 روایت طبی که در مجموعه کافی وجود داشته که 1272 عدد از این روایات، صحیحح و یا موثق اند. 🔹ثالثا، تشخیص ضعیف بودن روایات بسیار کار سختی بوده و دکتر سروش باید مشخص کنند که بنابر چه مبنایی، روایات طب اسلامی را ضعیف می‌شمارند. 🔹رابعا، بسیاری از روایات صحیح السند وجود دارد که با قرآن سازگاری نداشته و کنار گذاشته می‌شوند؛ در مقابل نیز بسیاری از روایات ضعیف السند وجود دارند که با تجربیات موافق بوده و بدان عمل می‌شود؛ مانند روایات ضعیفی که در کافی وجود داشته اما با تجربیات اطبایی همچون ابن سینا و دیگران موافق است. 🔹️خامسا اینکه انکار طب اسلامیِ روایت‌محور و متن‌محور، لزوما به معنای انکار طب اسلامی نیست. 🔹️دلیل چهارم: اگر طب اسلامی درست بود، آقایان محی الدین حائری شیرازی و محمود شاهرودی و رئیس مرکز طب اسلامی رشت که به کرونا مبتلا بود، بر اثر استفاده از طب اسلامی و اجتناب از طب مدرن از دنیا نمی‌رفتند! 🔹️پاسخ: اولا، این ادعا که ایشان به طب مدرن مراجعه نکرده اند باید مورد بررسی قرار گیرد. 🔹️ثانیا، اگر دلیل نادرستی طب اسلامی، در سایه عمل کردن این سه نفر به نسخه طب اسلامی باشد، پس طب مدرن باید هزاران مرتبه نادرست‌تر از طب اسلامی باشد؛ زیرا تاکنون صد‌ها پزشک در سراسر دنیا بر اثر بیماری کرونا و استفاده از طب مدرن، جان خود را از دست داده اند. 🔹️ثالثا، مخالفت عده‌ای با طب مدرن وروی آوردن آنان به طب اسلامی به دلیل این است که ایشان معتقد‌اند که طب شیمیایی، دارای عوارضی است که در بلند مدت بروز خواهد کرد واین مسئله ربطی به غرب‌ستیزی ندارد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔹جهان در شرف یک چرخش تاریخی است 🔻این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیر گذار خواهد بود. در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح، تأثیر خود را خواهد گذاشت. چنان که در زمینه فقه هم این واقعه می‌تواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخش‌های پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزه‌های جدید در فقه است. 🔸آیت الله علی اکبر رشاد، مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک http://fekrat.net/?p=605 کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔹جهان در شرف یک چرخش تاریخی است 🔰آیت الله علی اکبر رشاد، مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درس خارج فقه مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک 🔻این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیر گذار خواهد بود. در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح، تأثیر خود را خواهد گذاشت. چنان که در زمینه فقه هم این واقعه می‌تواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخش‌های پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزه‌های جدید در فقه است. این واقعه اهل حوزه و اصحاب فقه و تفقه را به اندیشه فرو برده و آنها را موضوعاتی جدیدی که لازم است از نگاه شریعت به آن نگریسته و فقه آنها تولید بشود متوجه می‌کند. 🔻براساس این تصور و احساس ضرورت، به نظر رسید که در چارچوب جلسات محدود و معدودی و از باب فتح باب، بحث در زمینه نو مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک که احتمال می‌رود چنان که بعضی از سران کشورها، و سیاسیون و استراتژیست ها آن را مطرح کرده‌اند واقعه کرونا از جنس جنگ بیولوژیک قلمداد شود، را مورد توجه قرار دهیم. ♻️این واقعه تلخ و فاجعه انسانی حتی در حوزه اخلاق و سبک زندگی بشر تأثیر گذار خواهد بود. در حوزه علم، تأثیر شگرفی خواهد گذاشت. این واقعه در قلمرو نظامیگری و حوزه تولید سلاح، تأثیر خود را خواهد گذاشت. چنان که در زمینه فقه هم این واقعه می‌تواند آثار و پیامدهایی داشته باشد که از جمله آنها و از ابعاد و بخش‌های پراهمیت آن، به وجود آمدن حوزه‌های جدید در فقه است. این واقعه اهل حوزه و اصحاب فقه و تفقه را به اندیشه فرو برده و آنها را موضوعاتی جدیدی که لازم است از نگاه شریعت به آن نگریسته و فقه آنها تولید بشود متوجه می‌کند. ▫️براساس این تصور و احساس ضرورت، به نظر رسید که در چارچوب جلسات محدود و معدودی و از باب فتح باب، بحث در زمینه نو مهندسی ژنتیک و جنگ بیولوژیک که احتمال می‌رود چنان که بعضی از سران کشورها، و سیاسیون و استراتژیست ها آن را مطرح کرده‌اند واقعه کرونا از جنس جنگ بیولوژیک قلمداد شود، را مورد توجه قرار دهیم. 🌐ادامه مطلب در لینک زیر مطالعه کنید: http://fekrat.net/?p=605 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰همراهی اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها 🔻یکی از مهم‌ترین ممیزات اقتصاد فضای مجازی به ویژه اگر در بستر بلاک چین گسترش یابد این واقعیت است که در این فضا آنچه مهم است شفافیت است، به همین جهت این امر با اقتصاد اسلامی تضادی ندارد چون اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها همراه است. 🔸حسین عیوضلو، مدیر گروه اقتصاد سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
🔰همراهی اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها 🔸حسین عیوضلو، مدیر گروه اقتصاد سیاسی دانشگاه امام صادق (ع) 🔹یکی از فرصت‌های مهمی که بیماری کرونا در جهان ایجاد کرده، توجه به این واقعیت مهم تاریخی است که تحولات اقتصادی به تدریج در چارچوب بسترهای اقتصاد فضای مجازی در حال تحول است، جالب اینکه شیوع این بیماری و شرایط قرنطینه‌ای شتاب این تحول اقتصاد به سمت به کارگیری بسترهای اقتصاد فضای مجازی را دو چندان کرده است. خوشبختانه در کشور ما تا حدودی این زیر ساخت‌ها ایجاد شده و شاهدیم کسب و کارهایی که در بستر اقتصاد فضای مجازی شکل گرفته اند در این شرایط از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردارند. 🔸یکی از چالش‌هایی که این تحول تاریخی با خود دارد، این است که معمولاً دولت‌های مستقر این نگرانی را دارند که ممکن است گسترش فضای مجازی و تحولات ساختاری اقتصاد در این خصوص حکمرانی و سیاستگذاری در این نوع فضاها را به خطر بیاندازد و اثر گذاری این سیاست‌ها را کاهش دهد. بر این اساس، حتی بانک‌های مرکزی اغلب با تحولاتی که با رویش پول‌های مجازی در حال وقوع است چندان موافق نیستند، چون خوف آن را دارند که رواج پول‌های مجازی حکمرانی پولی را به خطر بیاندازد. هر چند این نگرانی‌ها بالقوه وجود دارد، اما به نظر بنده از منظر اقتصاد اسلامی این نگرانی چندان مهم نیست، حتی می‌توان گفت این تحولات با چارچوب‌ها و مبانی اقتصاد اسلامی سازگاری بیشتری دارد. 🔻یکی از مهم‌ترین ممیزات اقتصاد فضای مجازی به ویژه اگر در بستر بلاک چین گسترش یابد این واقعیت است که در این فضا آنچه مهم است شفافیت است، به همین جهت این امر با اقتصاد اسلامی تضادی ندارد چون اقتصاد اسلامی با شفافیت کامل قراردادها و تراکنشها همراه است. نکته دیگر این است که آنچه در چارچوب اقتصاد اسلامی مهم است حاکمیت موازین و معیارهاست، حتی حاکمیت‌ها هم بر اساس انطباق با موازین و معیارها ارزیابی می‌شوند، از این رو، باید این فرصت‌ها را مغتنم شمرد و قبل از اینکه ابزارهای مبتنی بر فناوری بلاک چین جهانی و همه گیر شوند کشور ما نیز لازم است در این زمینه پیش رو باشد و از فرصت‌هایی که امروزه در حال گسترش است استقبال آگاهانه و مدبرانه داشته باشد. 🌐http://fekrat.net/?p=608 🆔 @fekrat_net