فلسفه اخلاق 7.mp3
14.12M
🔊 فایل صوتی
#درسگفتار دکتر #امیر_خواص
🔶با موضوع: "#فلسفه_اخلاق"
امروز علم اخلاق از مهم ترین مباحثی است که زیست انسانی را به خود درگیر کرده است. درسگفتار های فلسفه اخلاق توسط استاد خواص که در عین سادگی، سیری به مکاتب و نظریات روز فلسفه اخلاق دارد و جایگاه نظریه اسلام را در حوزه فلسفه اخلاق به خوبی تشریح می نماید.آشنایی اجمالی با سایر مکاتب حوزه اخلاق و نقد و بررسی آنها از مسائلی است که در این درسگفتار با آن آشنا خواهید شد.
▫️ جلسه نخست
🔸گزاره های ارزشی چه فائده ای در زندگی انسان دارند؟! (تحلیل بعد بینشی و انگیزشی انسانی)
تفاوت علم اخلاق با علم تربیت چیست؟! رابطه علم اخلاق با فلسفه اخلاق چگونه است؟!
🔹تبیین پژوهش های حوزه اخلاق در سه محور:
پژوهش های توصیفی
پژوهش های هنجاری
پژوهش های فرااخلاقی(تحلیلی)
🔸معرفی کتب فلسفه اخلاق
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
منازل عرفان قرآنی و عدالت گرایی.mp3
14.35M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی حجت الاسلام #خسروپناه
🔶 موضوع | منازل #عرفان_قرآنی و #عدالت_گرایی
🔸عارفان مسلمان در باب تعداد منازل عرفانی دیدگاه های مختلفی دارند برخی مانند عطار نیشابوری هفت منزل و عده ای مانند خواجه عبدالله انصاری صد منزل بیان کرده اند و بنده همانند استاد شجاعی به چهار منزل بیداری و توبه و طلب و مراقبت اعتقاد دارم. انسان سالک بعد از بیدار شدن تلاش می کند تا رذایل را از خود بزداید و سپس به کسب فضایل و بعد مراقبت از آنها می پردازد. وقتی انسان منازل را طی کرد در ارتباط با جامعه رویکرد عادلانه پیدا می کند.
🔸 عارفان در عرفان به چهار سفر پرداخته اند: سیر من الخلق الی الحق و سیر من الحق الی الحق و سیر من الحق الی الخلق و سیر من الخلق الی الخلق یعنی انسان در ابتدا از خلق می برد و به فضایل الهی رو می آورد و بعد از کسب آن فضایل به سوی خلق سفر می کند و عدالت اجتماعی را تحقق می بخشد.
🔸 دنیای مدرن گرفتار بحران عدالت است چون گرفتار بحران معنویت و سلوک الهی است. انسان مدرن با اصل اومانیسم از حق تعالی فاصله گرفت و اقتصاد و سیاست رقابتی را در فعالیت های حزبی و کمپانیهای اقتصادی تحقق بخشید اما معنویت، جامعه را به تعاون و رفاقت به جای رقابت و رقیب شکنی و عدالت سوق می دهد. پس پیوند وثیقی بین معنویت و عدالت وجود دارد.
🆔 @khosropanah_ir
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
خسرو پناه عدالت و معنویت.mp3
2.7M
🎧 فایل صوتی
#دمو_صوتی حجت الاسلام خسروپناه
🔺عدالت اجتماعی در منزلت عرفانی کجا قرار دارد؟! راه اصلی تحقق عدالت اجتماعی چیست؟! رابطه معنویت و عدالت چیست؟! چرا غرب گرفتار بحران عدالت شده است؟!
برای شنیدن صوت کامل این درسگفتار به لینک ذیل مراجعه نمایید👇
https://eitaa.com/fekrat_net/75
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
نشست عدالت و توسعه 1.mp3
22.88M
🔊 فایل صوتی
سلسله #نشست_علمی با عنوان #عدالت_و_توسعه
🔶نشست نخست | ریشههای تاریخی و فرهنگی #فساد_اقتصادی در ایران
با حضور اساتید:
دکتر حیدر #مستخدمین_حسینی
دکتر #محسن_جلواتی
بخش دوم
بررسی ریشه های فرهنگی مساله فساد در کشور در زبان دو استاد برجسته حوزه اقتصاد می تواند در فهم مشکلات امروز کشور راه گشا باشد.اما به راستی آیا عزم جدیدی برای مبارزه با فساد در کشور وجود ندارد؟! مشکل بودجه کشوری چیست؟! آیا گسترش تشکیلات دولتی و افزایش اختیارات وی می تواند در از بین بردن فساد نقش داشته باشد؟! مصادیق اصلی فساد کجاست؟! و بسیاری دیگر از پرسش های خود را در این نشست علمی بشنوید!
لینک بخش قبل👇
https://eitaa.com/fekrat_net/54
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
🔸انگليس بعد از تسلط بر منابع مالی کشور هند و بعد از اینكه نبض اقتصادي هند را به دست گرفت ثروت هندوستان را روانه انگليس نمود و به نظر میرسد که این ثروت در پيشبرد اهداف اقتصادي انگليس موثر واقع شد.
🔸استعمار کلمهاي با معناي مثبت است که به مرور زمان بار معنایی منفی را به خود گرفته است. کشورهاي قدرتمند از گذشته تا به حال به بهانه آبادانی وارد سرزمينی میشوند، اما با تسلط برآن سرزمين شروع به غارت ثروت آن کشور میکنند. بدینخاطر است که استعمار بارمنفی پيدا کرده است.
✏️ به مناسبت سالروز وقوع اولین جنگ میان نیروهای انگلیسی و هندی
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸انگليس بعد از تسلط بر منابع مالی کشور هند و بعد از اینكه نبض اقتصادي هند را به دست گرفت
✍️ عادل صادقی
📌 تاثیرگذاری مستعمره هند در انقلاب صنعتی انگلیس
🔸استعمار معرف نوعی از روابط سلطه جویانه و طولی است که ميان برخی از کشورهاي قدرتمند و توسعه طلب اروپایی، با بخش عظيمی از کشورهاي ضعيف برقرار شد. پدیدهاي که هم اینک نيز به نحوي از انحاء وجود دارد. استعمار به ویژه در عرف سياسی- اجتماعی کشورهاي مستعمره با مجموعهاي از اوصاف منفی مقارنت یافته است.
🔸استعمار مانند بعضی از وقایع تاریخی – اجتماعی مهم و پرگستره، تحت تأثير علل، شرایط و زمينههاي مختلف داخلی و خارجی به وقوع پيوسته و استمرار دارد و پيامدهاي متنوعی را در سطوح مختلف فرهنگی، اجتماعی، سياسی،اقتصادي، مذهبی و ارتباطاتی براي کشورهاي مستعمره به صورت منفی و کشورهاي استعمارگر به صورت مثبت موجب شده است.
✅عواملی در ایجاد پدیده استعمار
🔺درباره اینكه چه عواملی در ایجاد پدیده استعمار، ترغيب اروپایيان به استعمارگري و پذیرش استعمار نقش داشته، آراء متفاوتی وجود دارد. عدهاي از تحليلگران استعمار را بيشتر ناشی از تصادف تاریخی و قرار گرفتن در یک وضعيت غير قابل پيش بينی میدانند. یعنی: ارائه یک ارزیابی عينی از پدیده استعمار غير ممكن است، زیرا این ارزیابی به آن ملاکی وابسته است که پذیرفته میشود.
🔺بر اساس معيارهاي امروزي که بر تقدس حق تعيين سرنوشت ملتها مبتنی است، استعمار از نظر اخلاقی پدیدهاي غير قابل دفاع است؛ زیرا جامعهاي، جامعه دیگر را زیر سلطه خود درآورده است. ولی این ملاک از نظر تاریخی نا معتبر است. همه نظامهاي استعماري در اثر جبر فرآیند تاریخ و بدون طراحی پيشين به وجود آمدهاند. استعمار به عنوان یک واقعيت تاریخی را باید از دیدگاه اخلاقی به عنوان بخشی از یک نظم جهانی ارزیابی نمود؛ نظمی که هر چند قرن یک بار دگرگون میشود.
✅ انقلاب صنعتی معلول استعمار بود!
🔹#انقلاب_صنعتی (۰۳۸۱-۰۶۷۱م.) که رخدادي بزرگ در تاریخ تحولات غرب به شمار میآید، تاحدي معلول استعمار بود. زیرا در تحولات ناشی از استعمار و از جمله برتري کشورهاي غربی بر دیگر نقاط و همچنين تغيير در نوع استعمار و گذار از استعمار کلاسيک به استعمار نو موثر بود.
🔹شواهدي وجود دارد که اثبات میکند، بریتانيا با چپاول ثروتهاي سرزمينهاي مختلف و به خصوص هند، در کنار عوامل دیگر به انقلاب صنعتی دست یافت. پس این دوران تاریخی مهمی میباشد و میتوان گفت که ثروت هند در این زمان در کنار دیگر عوامل، در پيدایش انقلاب صنعتی
موثر بوده است.
🔹انگليس بعد از تسلط بر منابع مالی و در کل بر کشور هندوستان و بعد از اینكه نبض اقتصادي هند را به دست گرفت ثروت هندوستان را روانه انگليس نمود و به نظر میرسد که این ثروت در پيشبرد اهداف اقتصادي انگليس موثر واقع شد.
🔹از آنجایی که #هندوستان کشور غنی از نظر منابع، مواد اوليه و در کل کشوري ثروتمند بوده و هست، پس ثروت هند میتوانست در تحكيم اوضاعداخلی انگليس و تحكيم زیرساختهاي آن کشور موثر واقع شود.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
عرب اسدی تشکیلات.mp3
15.44M
🔊 فایل صوتی
سخنان استاد حسین #عرب_اسدی
🔶سخنران | ابعاد نگاه #تشکیلاتی #شهید_بهشتی
📺 برنامه #مصیر
به مناسبت سالروز شهادت دکتر آیت الله بهشتی
کار تشکیلاتی چیست؟! جایگاه کار تشکیلاتی در پیشبرد انقلاب اسلامی؟! در این سخنرانی از نگاه شهید بهشتی درباره حوزه مدیریت #تشکیلات بشنوید.
📍عرب اسدی: در تاریخ کشور ما از ابتدا مسئله آدمهای انقلابی و اثرگذار دو مقوله است یکی سازماندهی توده مردم به صورت منظم و دیگری، چگونگی و نحوه حکومتداری!
شهید بهشتی در غرب حضور داشته است و تحزب را آنجا درک کرده و با گفتمان انقلابی اسلامی ترکیب کرده و حزب جمهوری اسلامی را تشکیل داده است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
شهید بهشتی و کار تشکیلات.mp3
5.22M
🎧 فایل صوتی
#دمو_صوتی حسین عرب اسدی
🔺ادبیات تشکیلات ما به شدت ضعیف است و در ناحیه ارزش ها متوقف می شویم.تکنیک و چگونگی و روش ها محتوا ها ضعیف است.
🔺شهید بهشتی ظاهرا اصل خود را بر این گذاشته تا سازه بسازد.این سازه در قالب حزب خود را نشان داده است.از تجربه غربی که حضور داشته و درک کرده استفاده کرده است و از مبانی که خودش اجتهاد داشته بهره گرفته و ترکیبی از اینها را به وجود آورده است.
🔺شهید بهشتی فقط تئورسین نبود که چیزی را صرفا بیان کند بلکه قدرت به عینیت رساندن داشت.
🔺در سه حوزه باید تمرکز کنیم تا فعالیت های تشکیلاتی ما خوب شکل بگیرد. یکی عنصر رهبری است که هر تشکلی عنصر اساسی به نام رهبر دارد که اقتضائات خاصی دارد که یکی از آنها استحکام است. نکته بعدی آرمان گرایی تشکل هاست.یکی از اشکالات کارهای تشکلاتی ما این است که زیاد عمل گرا شده ایم. نکته سوم نظامی که داخل تشکیلات عمل می کند و انسان در آن صیرورت پیدا می کند و شهید بهشتی اینجا را به شدت تربیت می بیند!
برای شنیدن صوت کامل این درسگفتار به لینک ذیل مراجعه نمایید👇
https://eitaa.com/fekrat_net/82
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
🔸مسئله ای که در بحث عدالت جا دارد به آن پرداخته شود این است که ما چه نوع نگاهی را به عدالت داریم؟ گاهی افرادی هستند که عدالت را روح حاکم بر همه امور و مسائل می بینند و نیز گروهی دیگر عدالت را در عرض مسائل دیگر پیگیری میکنند. این دسته اخیر معتقدند که مسئله عدالت نیز همانند یکی دیگر از مسائل انقلاب است که روی زمین مانده و دچار خلأهای زیادی است و باید در این زمینه کار بشود تا این عقبماندگیها جبران شود ولی اصلاً به این فکر نکردند که همه نظام مسائل موجود در کشور در حوزههای مختلف بدون پرداختن از بعد عدالت به آنها و بررسی از این نگاه معنائی ندارد.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸مسئله ای که در بحث عدالت جا دارد به آن پرداخته شود این است که ما چه نوع نگاهی را به عدال
✍️ مصطفی حسینخانی
📌 عدالت روح حاکم یا عرض محکم
🔸بهعبارتدیگر اگر کسی میخواهد در هر زمینه شروع به حل مسئله کند، نیاز به این دارد که با ادبیات و گفتمان عدالت آشنا باشد و در اصل عدالت پژوه بودن مقدمه و لازمه هر پژوهش مضافی است.نکته مهم در این است که ما از چه زاویهای به مسئلهی عدالت ورود میکنیم و ازآنچه تعریفی را ارائه میدهیم چراکه تمام اقدامات بعدی منوط به همین موضعگیری است و اگر شما نتوانید تعریف کامل و جامعی را در این زمینه ارائه دهید دچار این مشکل خواهید شد که تنها بخشی از حقیقت را ارائه کردهاید و نه همه آن را و درست مانند قضیه آن فیلی میشود که هرکس منوط به زاویهی دید خود از فیل آن را به یکچیز تشبیه میکرد و تنها کسی میتوانست آن را درست ارزیابی کند که دید جامعی به آن داشته باشد.
🔹خیلی از اوقات این مشکل در نظریات مربوط به علوم انسانی هم پیش می آید که به دلیل عمق و پیچیدگی و مبانی فلسفی نظریات در باب عدالت، برخی پس از بررسی چند نظریه و روش سریعاً به حد کفایت میرسند و امر را از دوش خود ساقط کرده و شروع به تولید راهکار بر اساس آن نظریه ناقص خود میکنند که این امر باعث ایجاد مشکلات عدیده ای همچون ماندن در مقام کلیگویی و عدم راهکار عملیاتی برای حل مشکلات میشود. از همه جالبتر این است که گاها نظرات اندیشمندان غربی را که موردبررسی قرار میدهند به این نتیجه میرسند که خوب حرف اسلام هم در باب عدالت همین است و این را در باب نظریه اسلامی عدالت شروع به تبلیغ میکنند. درصورتیکه تفاوتهای جدی در معرفتشناسی و هستیشناسیای نظریات وجود دارد که نمیتوان به آنها بیتوجه بود.
🔸اساساً بحث در این است که آن نظریات غربی در اتمسفر و نظام فکری لیبرال غربی همچون قطعههای یک پازل کنار هم قرار میگیرند و باعث تکمیل سناریو میشوند. مسلماً این کار اشتباهی است که ما فقط یک قسمت از این پازل را برداریم و توقع داشته باشیم که جوابگو باشد. این کار برای اینکه به ثمر برسد مستلزم این است که شما قطعات دیگر پازل را هم کنار هم قرار دهید و گرنه با اسلامی سازی در خیلی از موارد نمیتوان به نتیجه رسید آن هم در مورد مسئله مبنایی چون عدالت. ولی این حرف نقض این کار نیست که ما باید پژوهشهای صورت گرفته در غرب را مورد مطالعه قرار دهیم.
🔹عدم وجود زبان مفاهمه در بین مقام سیاستگذار و مجری در عرصههای کلان دولتی منجر به این خواهد شد که ما در مقام سیاستگذاری حرفهایی زده شود ولی در مقام عمل با یک چرخش ۱۸۰ درجهای چیز دیگری اجرا شود. یکی از مهمترین دلایل آن هم عدم ارتباط بدنه سیاستگذار با بدنه اجراکننده است تا این زبان مفاهمه بین این دو گروه ایجاد شود. حال جدا از اینکه خود این سیاستها و معیارهای وضعشده دچار تردید و بحث مبنایی و فلسفی است، ولی مشکل جدی در همین عدم ارتباط بدنه سیاستگذار کشور با مجریان این سیاستها برای همافزائی در رسیدن به نتایج و ثمرات آن است.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
آسیب_شناسی_فکری،_اجتماعی_و_سیاسی.mp3
28.53M
🔊 فایل صوتی
سلسله سخنرانی دکتر#ابراهیم_فیاض
🔶 موضوع| #عدالت و #نقد_اجتماعی
نشست «جامعه شناسی و #عدالت_اجتماعی»
انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران
🔸 آسیب شناسی فکری، اجتماعی و سیاسی مسئله عدالت در ایرانِ پس از انقلاب
🔸نقد تفکر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در مبحث عدالت اجتماعی
📍دکتر فیاض:
حکومت و جمهوری اسلامی که بر اساس امر به معروف بنا می شود کار او دعوت است.
امر به معروف حکومتی نیست! امت باید امر به معروف انجام دهد(ولتکن امت یدعون الی الخیر)
مرحوم علامه طباطبایی نظریه استخدام را مطر ح می کند. ایشان عدالت را تبعی می داند.تبعی توحید است. حال اینکه برعکس است و توحید بدون عدالت معنا ندارد.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
موسی نجفی.mp3
6.51M
🎧 فایل صوتی
#دمو_صوتی دکتر موسی نجفی
🔺تمدن اسلامی اگر نگاه تمدنی داشته باشد می تواند سایر فرهنگ ها را در خود بپذیرد. نگاه تمدنی زیست با فرهنگ های مختلف را می پذیرد. راهپیمایی اربعین یک نمونه بارز آن است...!
🔺ما باید نسبت خود را با نظریات امثال هانتینگتون و فوکویاما مشخص کنیم!
🔺دعوای ما با تمدن غرب با منطق حل می شود نه با جنگ!
برای شنیدن صوت کامل این درسگفتار به لینک ذیل مراجعه نمایید👇
https://eitaa.com/fekrat_net/65
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
خردنامه فردوسی 2.mp3
22.37M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار سید #حسین_شهرستانی
🔶با موضوع|جستجوی #خرد_اجتماعی در #شاهنامه_فردوسی
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
بخش دوم
🔸سلسله درسگفتارهای دکتر شهرستانی در جستجوی حیات فرهنگ اصیل ایرانی در بنایی می باشد که فردوسی حکیم بنا کرده است.از آنجا که زبان معادل تفکر است، پس عمقی هم دارد و در این مباحث به دنبال تفکر و خردمندی ایرانی است که از شاهنامه مستفاد می گردد.آن نوع نگاه به عالم و آدم که در زندگی انسان ایده آل فردوسی در شاهنامه به چشم می خورد.
🔺در هر عصری خوانشی از شاهنامه بوده ود در کنار آن وجهی نو و دگرگون ساخته شده وعالمی در کنار آن شکل گرفته است.
نسبت فردوسی با متفکرینی چون سهروردی و ملاصدرا چیست؟
نیایش در فرهنگ ایرانی چه جایگاهی دارد؟ فردوسی حکیم در خطبه آغازین خود از چه می گوید؟
لینک جلسه قبل👇
https://eitaa.com/fekrat_net/51
🆔 @fekrat_net
🆔 @oloumejtemaie
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
نشست سوم عدالت و توسعه.mp3
14.88M
سلسله نشست علمی با عنوان #عدالت_و_توسعه
🔶نشست نخست | جریانشناسی #سیاستگذاری_عدالت_اجتماعی و #رفاه
با حضور اساتید:
دکتر #ابراهیم_رزاقی
دکتر #علی_دینی ترکمانی
بخش اول
🔸عدالت اجتماعی از چه زمانی در ایران به انحراف رفته است؟!
🔺در دولت اول بعد از انقلاب، طبق قانون اساسی معنای چپ از عدالت اجتماعی یعنی یکسانی امکانات برای تمام اقشار مردم جامعه اجرا می شد. از زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی با ادعای سوسیالی بودن این طرح، معنای سرمایه داری از عدالت اجتماعی ارائه شد. حال چند سوال در این میان به وجود می آید: چه فرقی میان عدالت سوسیال و طرح قانون اساسی است؟ نسخه ی صحیح عدالت اجتماعی کدام است؟ در زمان دفاع مقدس که همه رضایت داشتند کدام الگوی عدالت اجرا می شده است؟ آیا خروج نظامیان از عرصه ی مدیریتی جامعه عدالت را محقق می کند یا نابود؟ برای تحقق عدالت اجتماعی تخصص لازم است یا تعهد؟ مشکل عدالت اجتماعی امروز کشور ما تقابل راست و چپ است؟
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
در نظرِ مطهری، شریعتی یک ظرفیّتِ فکری و معرفتیِ مجهول بود؛ او در سفری به مشهد، در یکی از سخنرانیهای شریعتی حاضر شد و با دقت، به ارزیابیِ وی پراخت و بهدرستی دریافت که باید از بضاعتهای شریعتی در راستای دفاع از ایدئولوژیِ اسلامی بهره ببرد. برهمیناساس بود که شریعتی را به تهران و حسینیۀ ارشاد دعوت کرد و وی را در موقعیّتی قرار داد که زمینهسازِ شناختهشدنش شد. در آن دورۀ تاریخی، مطهری از رواجیافتنِ ایدئولوژیِ مارکسیستی نگران بود و میکوشید تهدیدِ آن را دفع کند و اجازه ندهد جامعه، و بهخصوص نسلِ جوان، دچارِ چنین گرایشی شوند و از اسلام، فاصله بگیرند.
این در حالی بود که جریانِ غالب در حوزۀ علمیه، در خوابِ تاریخی بهسرمیبرد و از وضعِ فکریِ جامعه و تحوّلاتِ جدید، بیاطّلاع بود و بهطورِ طبیعی، نمیتوانست دراینباره، کمکی کند. بهاینسبب، مطهری به ظرفیّتها و امکانهای بیرون از حوزه نیز چشم داشت و بر آن بود که با مساعدتِ آنها، در کنارِ نیروهای فکریِ اقلّی در حوزه که با وی، همداستان بودند، جامعۀ ایران را از این گردنۀ تاریخیِ دشوار، عبور دهد.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
✍️ مهدی جمشیدی
📌 بازخوانی صریح دوگانه مطهری-شریعتی
🔘 بخش اول
این در حالی بود که جریانِ غالب در حوزۀ علمیه، در خوابِ تاریخی بهسرمیبرد و از وضعِ فکریِ جامعه و تحوّلاتِ جدید، بیاطّلاع بود و بهطورِ طبیعی، نمیتوانست دراینباره، کمکی کند. بهاینسبب، مطهری به ظرفیّتها و امکانهای بیرون از حوزه نیز چشم داشت و بر آن بود که با مساعدتِ آنها، در کنارِ نیروهای فکریِ اقلّی در حوزه که با وی، همداستان بودند، جامعۀ ایران را از این گردنۀ تاریخیِ دشوار، عبور دهد.
شریعتی بهدلیلاینکه ازیکسو، زیان و ادبیّاتِ غنی و رسایی داشت و بهواقع در سخنرانی، کمنظیر بود و میتوانست مخاطب را مسحورِ خویش سازد و ازسویدیگر، در جایگاهِ یک روشنفکرِ قرار داشت و دفاعِ روشنفکری از دین، جاذبۀ متفاوتی برای نسلِ جوان داشت، شریعتی را بهکار گرفت و مسیر و مدارِ حرکتِ وی را هموار کرد. البتّه مطهری، بهدرستی تشخیص داده بود که شریعتی، چنین اندوختهها و استعدادهایی دارد، چنانکه تاریخ نشان داد که شریعتی توانست در نهضتِ اسلامیِ مردمِ ایران، بهخصوص در میانِ جوانان و دانشجویان، نقشِ بسیار متمایز و برجستهای را ایفا کند.
[۲]. شریعتی، روشنفکری بود که از غرب، بازگشته بود و هویّتِ اصلی و اوّلیِ وی، غربی بهشمار میآمد، هرچند مطالعاتِ اسلامیِ قابلقبولی نیز داشت که به وی این امکان را میداد که در زمینههایی، از موضع و منظرِ اسلام بگوید و تحلیل کند. منطقِ مطهری در همکاری و همافزایی با چنین نیروهایی، این بود که باید از آنها بهره گرفت و در راهِ اعتلای ایدئولوژیِ اسلامی، از بضاعت و مساعدتِ آنها استفاده کرد، امّا مشروط به اینکه نظارت و هدایتِ فکریِ روحانیّت را بپذیرند و دچارِ چالشِ خوداجتهادی نشوند و گمان نکنند که میتوانند دین را بهطورِ مستقل و مستقیم، تفسیر کنند.
مطهری، سخت براینباور بود که چنانچه این شرط نادیده گرفته شود و جریانِ روشنفکری، ادّعای استقلال کند و به راهِ خود برود، نقضِ غرض خواهد شد و بهجای نشر و اشاعۀ ایدئولوژیِ اسلامی، حاصلِ کارِ آنها بهضررِ اسلام تمام خواهد شد. البتّه مطهری، نمیخواست جریانِ روشنفکریِ دینی، ذیلِ روحانیّت قرار گرفته و هیچگونه استقلالی نداشته باشد و به دنباله و عقبۀ روحانیّت تبدیل شود، بلکه معتقد به نوعی تقسیمکارِ فکری و معرفتی بود که در نتیجۀ آن، نظارتِ عالیِ روحانیّت بر جهتگیریها و برداشتهای اسلامشناسانه و اسلامپژوهانۀ نیروهای روشنفکری، شرطِ غیرقابلاغماض بود. شکافِ میانِ مطهری و شریعتی نیز از جایی آغاز شد که شریعتی، این نظارت را نپذیرفت و بر فهم و برداشتِ اسلامیِ ناقص و ناروای خود، اصرار ورزید. در اینجا بود که مطهری، مسیرِ خود را جدا کرد و بهتدریج، در برابرِ شریعتی - و در واقع، در برابرِ روندِ التقاطیاندیشی و انحرافِ فکریِ وی – قرار گرفت.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
سجاد ایزدهی شهید بهشتی.mp3
13.88M
🔊 فایل صوتی
سخنان دکتر #سجاد_ایزدهی
🔶سخنران | ویژگی های شهید #بهشتی به عنوان #نماد_کارگزار_انقلابی
📺 برنامه مصیر
به مناسبت سالروز شهادت دکتر آیت الله بهشتی
🔸مهم ترین ویژگی شهید بهشتی از منظر شخصیتی و مدیریتی چه بود؟!
شاخصه انقلابی گری چیست؟
جمهوریت و مردم در نظر دکتر شهید بهشتی چه بود؟! تفاوت دموکراسی با مردم سالاری دینی کجاست؟!
اگر شاخص انقلابی گری ساده زیستی، صبر و سکوت، نگاه اخروی و سعادت محوری، توجه به مردم و... یک کارگزار است همانند آنچه از شهید بهشتی توصیف می شد؛ امروزه اگر این وضعیت ادامه پیدا می کرد اوضاع مدیریت کشور چگونه می بود؟!
🔸وظیفه ما در قبال مسئولینی که روحیه انقلابی ندارند چه باید کرد؟!
این مباحث را در سخنرانی دکتر سجاد ایزدهی دنبال نمایید...
📍دکتر ایزدهی: از شهید بهشتی می توان به عنوان نماد کارگزار ارشد انقلاب اسلامی یاد کرد.
اساسا اصل انقلابی گری مبتنی بر عقلانیت متناسب با کارآمدی و پیشبرد نظام و تبدیل هنجارها به ساختار است که نیازمند یک آرامش و سکونت است.بنای شهید بهشتی حتی قبل از انقلاب نیز منطق ایشان سازگاری با نظم اجتماعی موجود بوده است.
ما دموکراسی به معنای خودبنیاد بودن مبانی انسانی نداریم.از سوی دیگر دین محوری غیر مبتنی بر مردم نداریم و جایگاه ویژه ای برای مردم قائل هستیم لذا مردم سالاری دینی داریم و شهید بهشتی به شدت معتقد به این اصل بود لذا نماد قانون اساسی دو رکن جمهوریت و اسلامیت است که دو روی یک سکه اند.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
«عدالت» یک کلیدواژه در عرض سایر کلیدواژههای دیگر در علوم انسانی نیست، عدالت مفهوم ارتکازی و فطری است. حضرت علی (علیه السلام) میفرماید عدل یعنی گذاشتن هر چیز سر جای خودش. یا اینکه «اعطاء کل ذیحق حقه». اینها در واقع تعریف روشنی نیست. بنابراین نمیتوانیم بگوییم «اقتصاد اسلامی و عدالت». اقتصاد اسلامی و عدالت یکی هستند و نمیتوان آنها را از هم جدا کرد. اقتصاد غرب هم یعنی عدالت. چون عدالت فطری است. حتی کسی که خودکشی میکند تصور میکند که دارد چیزی را سر جای خودش قرار میدهد. ما باید صورتمساله عدالت را درست طرح کنیم.
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇