eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📌#یادداشت 🔸مسئله ای که در بحث عدالت جا دارد به آن پرداخته شود این است که ما چه نوع نگاهی را به عدالت داریم؟ گاهی افرادی هستند که عدالت را روح حاکم بر همه امور و مسائل می بینند و نیز گروهی دیگر عدالت را در عرض مسائل دیگر پیگیری می‌کنند. این دسته اخیر معتقدند که مسئله عدالت نیز همانند یکی دیگر از مسائل انقلاب است که روی زمین مانده و دچار خلأهای زیادی است و باید در این زمینه کار بشود تا این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود ولی اصلاً به این فکر‌ نکردند که همه نظام مسائل موجود در کشور در حوزه‌های مختلف بدون پرداختن از بعد عدالت به آن‌ها و بررسی از این نگاه معنائی ندارد. 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔸مسئله ای که در بحث عدالت جا دارد به آن پرداخته شود این است که ما چه نوع نگاهی را به عدال
✍️ مصطفی حسینخانی 📌 عدالت روح حاکم یا عرض محکم 🔸به‌عبارت‌دیگر اگر کسی می‌خواهد در هر زمینه شروع به حل مسئله کند، نیاز به این دارد که با ادبیات و گفتمان عدالت آشنا باشد و در اصل عدالت پژوه بودن مقدمه و لازمه هر پژوهش مضافی است.نکته مهم‌ در این است که ما از چه زاویه‌ای به مسئله‌ی عدالت ورود می‌کنیم و ازآنچه تعریفی را ارائه می‌دهیم چراکه تمام اقدامات بعدی منوط به همین موضع‌گیری است و اگر شما نتوانید تعریف کامل و جامعی را در این‌ زمینه ارائه دهید دچار این مشکل خواهید شد که تنها بخشی از حقیقت را ارائه کرده‌اید و نه همه آن را و درست مانند قضیه آن فیلی می‌شود که هرکس منوط به زاویه‌ی دید خود از فیل آن را به یک‌چیز تشبیه می‌کرد و تنها کسی می‌توانست آن را درست ارزیابی کند که دید جامعی به آن داشته باشد. 🔹خیلی از اوقات این مشکل در نظریات مربوط به علوم انسانی هم پیش می آید که به دلیل عمق و پیچیدگی و مبانی فلسفی نظریات در باب عدالت، برخی پس از بررسی چند نظریه و روش سریعاً به حد کفایت می‌رسند و امر را از دوش خود ساقط کرده و شروع به تولید راهکار بر اساس آن نظریه ناقص خود می‌کنند که این امر باعث ایجاد مشکلات عدیده ای همچون ماندن در مقام کلی‌گویی و عدم راهکار عملیاتی برای حل مشکلات می‌شود. از همه جالب‌تر این است که گاها نظرات اندیشمندان غربی را که موردبررسی قرار می‌دهند به این نتیجه می‌رسند که خوب حرف اسلام هم در باب عدالت همین است و این را در باب نظریه اسلامی عدالت شروع به تبلیغ می‌کنند. درصورتی‌که تفاوت‌های جدی در معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی‌ای نظریات وجود دارد که نمی‌توان به آن‌ها بی‌توجه بود. 🔸اساساً بحث در این است که آن نظریات غربی در اتمسفر و نظام فکری لیبرال غربی همچون قطعه‌های یک پازل کنار هم قرار می‌گیرند و باعث تکمیل سناریو می‌شوند. مسلماً این کار اشتباهی است که ما فقط یک قسمت از این پازل را برداریم و توقع داشته باشیم که جوابگو باشد. این کار برای این‌که به ثمر برسد مستلزم این است که شما قطعات دیگر پازل را هم کنار هم قرار دهید و گرنه با اسلامی سازی در خیلی از موارد نمیتوان به نتیجه رسید آن هم در مورد مسئله مبنایی چون عدالت. ولی این حرف نقض این کار نیست که ما باید پژوهش‌های صورت گرفته در غرب را مورد مطالعه قرار دهیم. 🔹عدم وجود زبان مفاهمه در بین مقام سیاست‌گذار و مجری در عرصه‌های کلان دولتی منجر به این خواهد شد که ما در مقام سیاست‌گذاری حرف‌هایی زده شود ولی در مقام عمل با یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای چیز دیگری اجرا شود. یکی از مهم‌ترین دلایل آن هم عدم ارتباط بدنه سیاست‌گذار با بدنه اجراکننده است تا این زبان مفاهمه بین این دو گروه ایجاد شود. حال جدا از اینکه خود این سیاست‌ها و معیارهای وضع‌شده دچار تردید و بحث مبنایی و فلسفی است، ولی مشکل جدی در همین عدم ارتباط بدنه سیاست‌گذار کشور با مجریان این سیاست‌ها برای هم‌افزائی در رسیدن به نتایج و ثمرات آن است. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله سخنرانی دکتر ابراهیم فیاض 🔶 موضوع| عدالت و نقد اجتماعی نشست «جامعه شناسی و عدالت اجتماعی» انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران ⏰ 23 اردیبهشت 97 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
آسیب_شناسی_فکری،_اجتماعی_و_سیاسی.mp3
28.53M
🔊 فایل صوتی سلسله سخنرانی دکتر#ابراهیم_فیاض 🔶 موضوع| #عدالت و #نقد_اجتماعی نشست «جامعه شناسی و #عدالت_اجتماعی» انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران 🔸 آسیب شناسی فکری، اجتماعی و سیاسی مسئله عدالت در ایرانِ پس از انقلاب 🔸نقد تفکر علامه طباطبایی و شاگردان ایشان در مبحث عدالت اجتماعی 📍دکتر فیاض: حکومت و جمهوری اسلامی که بر اساس امر به معروف بنا می شود کار او دعوت است. امر به معروف حکومتی نیست! امت باید امر به معروف انجام دهد(ولتکن امت یدعون الی الخیر) مرحوم علامه طباطبایی نظریه استخدام را مطر ح می کند. ایشان عدالت را تبعی می داند.تبعی توحید است. حال اینکه برعکس است و توحید بدون عدالت معنا ندارد. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
موسی نجفی.mp3
6.51M
🎧 فایل صوتی #دمو_صوتی دکتر موسی نجفی 🔺تمدن اسلامی اگر نگاه تمدنی داشته باشد می تواند سایر فرهنگ ها را در خود بپذیرد. نگاه تمدنی زیست با فرهنگ های مختلف را می پذیرد. راهپیمایی اربعین یک نمونه بارز آن است...! 🔺ما باید نسبت خود را با نظریات امثال هانتینگتون و فوکویاما مشخص کنیم! 🔺دعوای ما با تمدن غرب با منطق حل می شود نه با جنگ! برای شنیدن صوت کامل این درسگفتار به لینک ذیل مراجعه نمایید👇 https://eitaa.com/fekrat_net/65 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار سید حسین شهرستانی 🔶با موضوع|جستجوی خرد اجتماعی در شاهنامه فردوسی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بخش دوم 🆔 @fekrat_net 🆔 @oloumejtemaie 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
خردنامه فردوسی 2.mp3
22.37M
🔊 فایل صوتی سلسله درسگفتار سید #حسین_شهرستانی 🔶با موضوع|جستجوی #خرد_اجتماعی در #شاهنامه_فردوسی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی بخش دوم 🔸سلسله درسگفتارهای دکتر شهرستانی در جستجوی حیات فرهنگ اصیل ایرانی در بنایی می باشد که فردوسی حکیم بنا کرده است.از آنجا که زبان معادل تفکر است، پس عمقی هم دارد و در این مباحث به دنبال تفکر و خردمندی ایرانی است که از شاهنامه مستفاد می گردد.آن نوع نگاه به عالم و آدم که در زندگی انسان ایده آل فردوسی در شاهنامه به چشم می خورد. 🔺در هر عصری خوانشی از شاهنامه بوده ود در کنار آن وجهی نو و دگرگون ساخته شده وعالمی در کنار آن شکل گرفته است. نسبت فردوسی با متفکرینی چون سهروردی و ملاصدرا چیست؟ نیایش در فرهنگ ایرانی چه جایگاهی دارد؟ فردوسی حکیم در خطبه آغازین خود از چه می گوید؟ لینک جلسه قبل👇 https://eitaa.com/fekrat_net/51 🆔 @fekrat_net 🆔 @oloumejtemaie 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سلسله نشست علمی با عنوان عدالت و توسعه: 🔶نشست نخست | جریان‌شناسی سیاست‌گذاری عدالت اجتماعی و رفاه با حضور اساتید: دکتر ابراهیم رزاقی دکتر علی دینی ترکمانی کانون اندیشه جوان به مناسبت هفته عدالت بخش اول ⏰17 دی 1397 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
نشست سوم عدالت و توسعه.mp3
14.88M
سلسله نشست علمی با عنوان #عدالت_و_توسعه 🔶نشست نخست | جریان‌شناسی #سیاست‌گذاری_عدالت_اجتماعی و #رفاه با حضور اساتید: دکتر #ابراهیم_رزاقی دکتر #علی_دینی ترکمانی بخش اول 🔸عدالت اجتماعی از چه زمانی در ایران به انحراف رفته است؟! 🔺در دولت اول بعد از انقلاب، طبق قانون اساسی معنای چپ از عدالت اجتماعی یعنی یکسانی امکانات برای تمام اقشار مردم جامعه اجرا می شد. از زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی با ادعای سوسیالی بودن این طرح، معنای سرمایه داری از عدالت اجتماعی ارائه شد. حال چند سوال در این میان به وجود می آید: چه فرقی میان عدالت سوسیال و طرح قانون اساسی است؟ نسخه ی صحیح عدالت اجتماعی کدام است؟ در زمان دفاع مقدس که همه رضایت داشتند کدام الگوی عدالت اجرا می شده است؟ آیا خروج نظامیان از عرصه ی مدیریتی جامعه عدالت را محقق می کند یا نابود؟ برای تحقق عدالت اجتماعی تخصص لازم است یا تعهد؟ مشکل عدالت اجتماعی امروز کشور ما تقابل راست و چپ است؟ 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت در نظرِ مطهری، شریعتی یک ظرفیّتِ فکری و معرفتیِ مجهول بود؛ او در سفری به مشهد، در یکی از سخنرانی‌های شریعتی حاضر شد و با دقت، به ارزیابیِ وی پراخت و به‌درستی دریافت که باید از بضاعت‌های شریعتی در راستای دفاع از ایدئولوژیِ اسلامی بهره ببرد. برهمین‌اساس بود که شریعتی را به تهران و حسینیۀ ارشاد دعوت کرد و وی را در موقعیّتی قرار داد که زمینه‌سازِ شناخته‌شدنش شد. در آن دورۀ تاریخی، مطهری از رواج‌یافتنِ ایدئولوژیِ مارکسیستی نگران بود و می‌کوشید تهدیدِ آن را دفع کند و اجازه ندهد جامعه، و به‌خصوص نسلِ جوان، دچارِ چنین گرایشی شوند و از اسلام، فاصله بگیرند. این در حالی بود که جریانِ غالب در حوزۀ علمیه، در خوابِ تاریخی به‌سرمی‌برد و از وضعِ فکریِ جامعه و تحوّلاتِ جدید، بی‌اطّلاع بود و به‌طورِ طبیعی، نمی‌توانست دراین‌باره، کمکی کند. به‌این‌سبب، مطهری به ظرفیّت‌ها و امکان‌های بیرون از حوزه نیز چشم داشت و بر آن بود که با مساعدتِ آنها، در کنارِ نیروهای فکریِ اقلّی در حوزه که با وی، هم‌داستان بودند، جامعۀ ایران را از این گردنۀ تاریخیِ دشوار، عبور دهد. 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
✍️ مهدی جمشیدی 📌 بازخوانی صریح دوگانه مطهری-شریعتی 🔘 بخش اول این در حالی بود که جریانِ غالب در حوزۀ علمیه، در خوابِ تاریخی به‌سرمی‌برد و از وضعِ فکریِ جامعه و تحوّلاتِ جدید، بی‌اطّلاع بود و به‌طورِ طبیعی، نمی‌توانست دراین‌باره، کمکی کند. به‌این‌سبب، مطهری به ظرفیّت‌ها و امکان‌های بیرون از حوزه نیز چشم داشت و بر آن بود که با مساعدتِ آنها، در کنارِ نیروهای فکریِ اقلّی در حوزه که با وی، هم‌داستان بودند، جامعۀ ایران را از این گردنۀ تاریخیِ دشوار، عبور دهد. شریعتی به‌دلیل‌این‌که ازیک‌سو، زیان و ادبیّاتِ غنی و رسایی داشت و بهواقع در سخنرانی، کم‌نظیر بود و می‌توانست مخاطب را مسحورِ خویش سازد و ازسوی‌دیگر، در جایگاهِ یک روشنفکرِ قرار داشت و دفاعِ روشنفکری از دین، جاذبۀ متفاوتی برای نسلِ جوان داشت، شریعتی را به‌کار گرفت و مسیر و مدارِ حرکتِ وی را هموار کرد. البتّه مطهری، به‌درستی تشخیص داده بود که شریعتی، چنین اندوخته‌ها و استعدادهایی دارد، چنان‌که تاریخ نشان داد که شریعتی توانست در نهضتِ اسلامیِ مردمِ ایران، به‌خصوص در میانِ جوانان و دانشجویان، نقشِ بسیار متمایز و برجسته‌ای را ایفا کند. [۲]. شریعتی، روشنفکری بود که از غرب، بازگشته بود و هویّتِ اصلی و اوّلیِ وی، غربی به‌شمار می‌آمد، هرچند مطالعاتِ اسلامیِ قابل‌قبولی نیز داشت که به وی این امکان را می‌داد که در زمینه‌هایی، از موضع و منظرِ اسلام بگوید و تحلیل کند. منطقِ مطهری در همکاری و هم‌افزایی با چنین نیروهایی، این بود که باید از آنها بهره گرفت و در راهِ اعتلای ایدئولوژیِ اسلامی، از بضاعت و مساعدتِ آنها استفاده کرد، امّا مشروط به این‌که نظارت و هدایتِ فکریِ روحانیّت را بپذیرند و دچارِ چالشِ خوداجتهادی نشوند و گمان نکنند که می‌توانند دین را به‌طورِ مستقل و مستقیم، تفسیر کنند. مطهری، سخت براین‌باور بود که چنانچه این شرط نادیده گرفته شود و جریانِ روشنفکری، ادّعای استقلال کند و به راهِ خود برود، نقضِ غرض خواهد شد و به‌جای نشر و اشاعۀ ایدئولوژیِ اسلامی، حاصلِ کارِ آنها به‌ضررِ اسلام تمام خواهد شد. البتّه مطهری، نمی‌خواست جریانِ روشنفکریِ دینی، ذیلِ روحانیّت قرار گرفته و هیچ‌گونه استقلالی نداشته باشد و به دنباله و عقبۀ روحانیّت تبدیل شود، بلکه معتقد به نوعی تقسیم‌کارِ فکری و معرفتی بود که در نتیجۀ آن، نظارتِ عالیِ روحانیّت بر جهت‌گیری‌ها و برداشت‌های اسلام‌شناسانه و اسلام‌پژوهانۀ نیروهای روشنفکری، شرطِ غیرقابل‌اغماض بود. شکافِ میانِ مطهری و شریعتی نیز از جایی آغاز شد که شریعتی، این نظارت را نپذیرفت و بر فهم و برداشتِ اسلامیِ ناقص و ناروای خود، اصرار ورزید. در اینجا بود که مطهری، مسیرِ خود را جدا کرد و به‌تدریج، در برابرِ شریعتی - و در واقع، در برابرِ روندِ التقاطی‌اندیشی و انحرافِ فکریِ وی – قرار گرفت. 🆔 @fekrat_net 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
🔊 فایل صوتی سخنان دکتر سجاد ایزدهی 🔶سخنران | شهید بهشتی طراز کارگزار انقلابی 📺 برنامه مصیر به مناسبت سالروز شهادت دکتر آیت الله بهشتی 🆔 @fekrat_net 🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇