فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ| #دولت_مقتدر
✅ رکود رتوریک یا گفتمان..؟
👤تینا چهارسوقی امین
💢 گفتمان سیاسی ما دچار رکود و نازایی و ناکارآمدی است چون رتوریک سیاسی ما دچار رکود است. امثال آقای جلیلی اگرچه طرفدارانش به گفتمانش علم و باور دارند، اما خودش یک رتوریک جذاب همهفهم و همراهکننده جمهور ندارد.
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🗂#گزارش_نشست|#پرونده_ویژه
✅ نامزدهای پیشران تولید
🎙 علیرضا بلیغ
🔸ایران اگر بخواهد از این وضعیت بیرون بیاید، باید دست بگذارد روی تولید؛ تولید بیشتر از اینکه برای ما یک مسئله اقتصادی باشد یک مسئله سیاسی و اجتماعی است چون با اصل ایده فکری جهموری اسلامی سر و کار دارد. تحقق استقلال و آزادی در یک جهان اکونومیزهشده راهی ندارد جز اینکه یک بازیگر مستقل باشید. ما یک تفاوتی با کشورهای پیرامونی داریم اینکه ما علاوه بر موقعیت خاص ژئوپلتیکی و ژئواکونومیکی، یک انقلاب هم داشتیم یعنی یک اراده تماما مردمی و این را کشورهای همسایه نداشتند.
🔹کدوم یکی از نامزدها میخواهند و میتوانند نیروهای پیشران تولید را فعال کنند و این معادله رو تغییر دهند؟ بعضی از کاندیداها اساسا همه چیز را حواله میدهند به کارشناسان اما میخواهم از آقای قالیباف و جلیلی بگویم که به لحاظ سیاسی به آنها نزدیکتر هستم؛ نقاط قوت آقای قالیباف این است که همواره در طول زندگیاش مسئولیتی داشته و نقشآفرینی کرده و مدیر خوبی بوده اما سیاستمدار خوبی نبوده؛ مرد سیاسی باید گفتار الهامبخش داشته باشه یعنی بتواند افق گشایی کند برای مردم.
🔸دکتر جلیلی بر خلاف بسیار از کاندیداها زمان زیادی را برای کشف و فهم مسائل کشور به همراه کارشناسان داشته است. تلاش کردند به حلالمسائلی در قالب برنامه کشور برسند. یک ویژگی که ایشون دارند نیروی سیاسی و اجتماعی جوان و مستعدی است که دور و بر ایشان هستند و تقریبا دور و بر بقیه کاندیداها این نیست.
➕ مشروح سخنرانی به زودی در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ| #دولت_مقتدر
✅ صفآرایی جریانات اندیشهای
👤 مهدی جمشیدی
💢 سه گفتمان موجود در انتخابات فعلی:
✔️ آرمانگرایی انقلابی؛
✔️ تکنوکراتی شبه انقلابی؛
✔️ تکنوکراتی لیبرال.
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#پادکست | #نشست
☑️ مناظره پلاس+
▫️تحلیل گفتمان کاندیدهای ریاست جمهوری
با حضور:
👤سید جواد میری؛ هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📥 ( اینجا بشنوید )
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
مناظره پلاس - سید جواد میری.mp3
6.72M
#پادکست | #مناظره_پلاس
☑️ وضعیت ریاست جمهوری در ایران
👤سیدجواد میری
تحلیل سه رویکرد نامزدها 00:50
یک سوال درباره ریاست جمهوری در ایران 3:45
ملت به چه معنا؟ 5:10
تحلیل مدل سیستمهای قدرت در کشورهای مختلف 7:50
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ| #دولت_مقتدر
✅ مسائل حداقلی عاریهای
👤حسین عباسیفر
💢 در مناظره وقتی سوال اقتصادی طراحی میشود معمولاً مسائلی چون پول، سرمایه، تورم، عرصه و تقاضا و اینها به ذهن نامزدها میرسه و حال آن که همه اینها ده درصد اقتصاد ایران هم نیست و نامزدهای ما آن نود درصد مابقی را اصلاً نمیشناسند.
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ| #دولت_مقتدر
✅ خودآگاهی در معاصرت تاریخ سیاسی
👤سیدجواد میری
💢 انقلاب اسلامی به انسان ایرانی گفت تو رعیت نیستی بلکه یک سوژه خودآگاه هستی و این با فقه پویا محقق شده بود. فقه پویا باید برای وضعیت معاصر ما هم راهکار ارائه دهد و رجل سیاسی واقعی را به ما معرفی نماید.
➕فایل کامل نشست را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 «این جمله را به اعماق ضمیر اجتماعی و اسـلامی خودتان بفرستید: انقلاب ما، به شرط حضور آگاهانه یک یک افراد امت در اداره جامعه، سالم میماند. حضور و آگاهی و تعهد شما مردم باید جلوی نفوذهای انحرافی را بگیرد.»
📚 گزیدهای از دیدگاههای شهید بهشتی، ص۲۱۳
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت | #انتخابات
🔰 دربارۀ تلازم مخاطرهپذیری و دولتمردی در انتخابات
✍🏻 دکتر محمدرضا قائمینیک
هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشکده علوم اسلامی رضوی
📍در لحظۀ وقوع انقلاب اسلامی، بزرگترین «آرمان»های جامعۀ ایرانی، در سطحی جهانشمول، با بالاترین مخاطرهپذیریِ یک ملت یعنی ایستادن در آستانۀ مرگ و زندگی، در «واقعیت» آشکار شد. با اینحال مخصوصاً از اواسط دهۀ شصت، این آرمانها بهواسطۀ دوری از آن لحظۀ خاصِ انقلابی و گرفتارشدن در موقعیتهای محافظهکاری و مصلحتسنجی، یکی پس از دیگری به حاشیه و پستو رفت و دقیقاً متلازم با این روند، مشارکتِ مردم در انتخابات، کاهش یافت...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت | #انتخابات 🔰 دربارۀ تلازم مخاطرهپذیری و دولتمردی در انتخابات ✍🏻 دکتر محمدرضا قائمینی
🔸آرمانهای انقلاب اسلامی، همواره از خلالِ مواجهه با دوگانهای اساسی بر میخیزند که شاید صریحترین تعبیر دربارۀ آن، دوگانۀ تحجر-تجددِ غربی از امام خمینی (ره) است. این آرمانهای واقعی، نه از خلالِ بازگشت به گذشته بر میخیزند و نه از درونِ تندادن به جهانِ معاصر و مدرنِ غربی، بلکه از میانۀ این دو و خلق واقعیتی جدید سربر میآورند. جمهوری اسلامی، مردمسالاری دینی، پیشرفت و عدالت و دهها آرمان دیگر، تنها زمانی از جهانی تخیلی به زمین واقعیت مینشینند که از خلال این دوگانۀ سهمگین و تاریخی عبور کنند.
🔹ما در انتخابات 1403، انتخاباتی را تجربه میکنیم که با فاصلۀ بسیار اندک از انتخاباتی (انتخابات مجلس 1402) در حال برگزاری است که یکی از پایینترین مشارکتها را مخصوصاً در پایتخت کشور تجربه کرده است. در این وضعیت که محصول انباشتِ تجربۀ ملت از حضور در انتخابات و ناکامی در حل مسائل اساسی جمهوری اسلامی است، مردم، مشکلاتشان را دیگر نه بهواسطۀ حضور در انتخابات و پذیرش مخاطرۀ سیاستورزیِ انتخاباتی، بلکه از طریق دیگر قلمروها رفع و تامین میکنند.
🔸علت کاهش مشارکت، سیاستزدایی از بسیاری از قلمروهای زندگی و بینیازیِ مردم از سیاستمدران و دولتمردان در رفع نیازهایشان است. به تعبیر صریحتر، قلمرو سیاست و دولت، دیگر توان خلقِ ارزشافزودۀ نظری و عملی برای مردم را ندارد. دولتمردان نیز به حداقلی از آرمانها و امکانها راضی شدهاند. قلمرویی بسته ایجاد شده که بینیاز از خواستِ مردم، عدهای میآیند و عدهای میروند. همه چیز از پیش معلوم است. انتخابات دیگر قلمرو مخاطره بر سر آرمانها و بهظهور رساندنِ آنها نیست. در این شرایط، کاهش مشارکت، رخدادی طبیعی است.
🔹با اینحال از سوی دیگر، در سه سال اخیر، با دولت سیزدهم، بارقههایی برای تغییر در این وضعیت دهشتناک ایجاد شد. دولتی را بهواسطۀ شهادت آقای رئیسی از دست دادیم که مطابق شواهد بسیاری، توانسته بود در حد وسع خود، تحولی در بنیانِ دولت اسلامی در شرایط بعد از انقلاب ایجاد کند و توقع مردم از دولت را به حداکثر برساند. مردم، برخلاف همۀ قواعد و چارچوبها، در مراسم درگذشتِ شهادتگونۀ او حضوری عجیب و متراکم داشتند. ما از یکسو کاهش مشارکتِ در انتخابات یک نهاد حکومتی (یعنی مجلس) را تجربه کردیم و از سوی دیگر، حضورِ گسترده و عجیب مردمی در شهادتِ دولتمرد. این دوگانه، گویای شرایط معماگونه است.
🔸اکنون دولتِ چهاردهم در شرایطی بسیار ویژه میخواهد بر کار آید. دولتی از یکسو با واکنش سردِ مردم در انتخابات 1403 روبرو است و از سوی دیگر، با ظرفیتِ احساسی و هیجانیِ مردم در مراسم افرادی نظیر شهید حججی، حاج قاسم و شاید از این حیث، از همه عجیبتر، مراسم بدرقۀ شهدای خدمت در دولت. این حضور نشان میدهد که حتی اگر قلمرو سخت و خشکِ دولت، مردمی باشد و مردمی بماند و در حوادث انقلاب اسلامی، مخاطرهپذیر باشد و پایبهپای مردم، در مخاطرات حضور داشته باشد، مردم حاضرند دوباره در امر سیاست، مشارکت کنند.
مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#پادکست | #سخنرانی
☑️ شهید بهشتی و اقتضائات زمانه
▫️ صورت بندی نظری ترکیب خردمندانه پایبندی به اصول اسلامی همراه با درک عالمانه اقتصائات زمانه
سخنرانی:
👤 دکتر فرشاد مومنی ؛
استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی
📥 ( اینجا بشنوید )
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
شهید بهشتی و اقتضائات زمانه.mp3
28.56M
🎧#پادکست | #سخنرانی
☑️ شهید #بهشتی و #اقتضائات_زمانه
سخنرانی:
👤 دکتر #فرشاد_مومنی ؛
پرسش اصلی بحث 01:00
منطق فطرت در اندیشه شهید بهشتی 07:30
قرآنمحوری در اسلوب فکری شهید بهشتی 12:30
یکی از حیاتیترین وجوه شهید بهشتی فهم اقتضائات زمانه بوده 19:20
اراده مشکوکی وجود دارد که اندیشه عالمان بزرگ دینی کنار گذاشته شوند 30:35
عقلمحوری در اندیشه شهید بهشتی 35:30
فهم اقتضائات قدرت در زمانه ما 39:08
اهداف مهم سازمانیابی به مثابه فلسفه تحزب 50:54
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#پادکست | #گفتگوی_علمی ☑️ ایـده دو دوسـت دیالکتیک جامعه قوی_ دولت قوی 👤محسن جبارنژاد، نویسنده و دک
29.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ| #دولت_مقتدر
✅ دیالکتیک دولت و جامعه قوی
👤 محسن جبارنژاد
💢من معتقدم که آن چیزی که آینده توسعه ایران را میتواند رقم بزند، الگوی همان دیالکتیک جامعه قوی و دولت قوی است. میخواهم بگویم هم دولت ضعیف بیراهه است و هم جامعه ضعیف بیراهه است؛ سرنوشت دولت و جامعه به هم گره خورده است و ما یک دولت خالی نداریم.
➕فایل کامل گفتوگو را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📣 #منوی_دسترسی |#نشست
مخاطبین گرامی رسانه فکرت برای دسترسی آسان به مجموعه فایلهای مرتبط با نشست علمی «مناظره پلاس+» میتوانید از منوی دسترسی زیر استفاده نمایید:
📸 گزارش تصویری شماره1 ؛ شماره2 ؛ شماره3
🎬 حاشیهنگاری نشست
✅ «ارائه دکتر علیرضا بلیغ»
▫️به دنبال پیشران تولید بگردیم!
📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی
📺 فایل تصویری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ «ارائه سرکار خانم تینا امین»
▫️انتخابات در وضعیت رکود گفتمان سیاسی
📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی
📺 فایل تصویری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ «ارائه دکتر مهدی جمشیدی»
▫️حذر از تکنوکراسی لیبرال
📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی
📺 فایل تصویری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ «ارائه آقای حسین عباسیفر»
▫️ خلا مسائل اقتصاد بومی در مناظرات
📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی
📺 فایل تصویری
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅ «ارائه دکتر جواد میری»
▫️وضعیت ریاست جمهوری در ایران
📑 گزارش متنی 🎙فایل صوتی
📺 فایل تصویری
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 «در دموکراسیها مسئله عقیده و فکر را اصلاً به کلی از متن زندگی و از رکن زندگی خارج کردند و به صورت یک امر فردی و شخصی درآوردند. خیلی اسم خوبی هم گذاشتهاند: «عقیده آزاد است»!
این «عقیده آزاد است» به مفهومی که اینها میخواهند بگویند، یعنی عقیده اساساً ارزشی ندارد؛ یک امر شخصی فانتزی است. ما اگر میگوییم عقیده آزاد است، به این دلیل است که عقیده را جبری نمیشود به مردم تحمیل کرد؛ چون عقیده انتخاب است؛ فرد باید با فکرش به یک اعتقاد برسد و بعد هم به آن، گرایش و ایمان پیدا کند.
از نظر ما این که عقیده باید آزاد باشد، نه به دلیل این است که عقیده یک امر شخصی فردی است و ارزشی ندارد -که آنها اصلاً مبنای فکرشان این است - بلکه به این دلیل است که عقیده «اجبار بردار» نیست، مانند ملکات فاضله.
هیچ کس را با کتک نمیشود «امین» کرد. میشود با کتک جلوی دزدی را گرفت، یعنی آدمی که خٌلقاً دزد است، از ترس دزدی نکند؛ اما نمیشود با کتک، کاری کرد که ملکه امانت در او پیدا بشود.»
📚 استاد مطهری، مقدمهای بر حکومت اسلامی، ص۱۰۲-۱۰۰
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت | #انتخابات
🔰 فقدان ایده سیاسی؛ سرگشتگی روزمره در بحران
✍🏻 اکبر محمدی
دانشجوی جامعهشناسی دانشگاه تهران
📍سیاست در ایران نهتنها بهسمت باز احیای امر سیاسی نمیرود بلکه در یک منطق مصرف کالایی مستحیل شدهاست، با این تفاوت که هیچ ارزشی خلق نمیشود و تنها آنچه در گذشته تاریخی یا خارج از ساختار قدرت خلق شده به مصرف دستگاه سیاست میرسد. بارزترین نمود این وضعیت را میتوانیم امروز در گفتارهای نامزدهای انتخاباتی و نمایش کارشناسی صداوسیما مشاهده کرد. کاندیداها بدون گفتار سیاسیِ انسجامبخش و عاری از ایدهای سیاسی در بهترین حالت حاصل جمع برنامهها هستند؛ در این میان صداوسیما با جهت دهی مناظرات و گفتوگوها بهسمت سؤالات امتحانی اقتصاد کلان از زبان افراد بهاصطلاح کارشناس، در حال سیاستزدایی رادیکال از عرصه سیاست و جایگزینی گفتار کارشناسی بهجای ایده سیاسی است...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت | #انتخابات 🔰 فقدان ایده سیاسی؛ سرگشتگی روزمره در بحران ✍🏻 اکبر محمدی دانشجوی جامعهشناسی
🔸ما در وضعیت به خاکسپاری امر سیاسی و یکهتازی سیاست و حکمرانی به سر می بریم. سیاست ساحتی از کنشورزی نهادی است که معطوف به قدرت، حفظ و تداوم آن است. سیاست، سازوکار حکمرانی یا دستورالعملهایی است که جامعه را نظم میدهد و مدیریت میکند. در مقابل امر سیاسی لحظه رخداد حقیقت است؛ لحظهای که حقیقت بیناسوژهای رقم میخورد و جامعه با خودش در موقعیت اینهمان قرار میگیرد و تضادها، نابرابریها و تکثرهای زبانی خود را در گرامری واحد ظاهر میسازند.
🔹آنچه این گرامر واحد را بر میسازد ارزشها و آمالهای محض و همه شمول هستند که با تأکید بر بنیانیترین وجوه انسانی توانایی رفع تعارضات و نابرابریها را امید میدهند. زبان امر سیاسی یک زبان حقوقی و قضایی برای رفع تضادها نیست بلکه امر سیاسی با برملا کردن توجیهات تئودیسی سیاست، الاهیات متفاوتی از عدالت و رستگاری عرضه میکند.
🔸امر سیاسی ساختنی نیست بلکه در درون فضاهایی که امکان شکلگیری امر مردمی وجود دارد ظهور مییابد؛ پس لازمه وجود و ظهور امر سیاسی «مردم» است. مردم چیست؟ سیاست سعی دارد «مردم» را به «جمعیت» تفسیر کند. جمعیت بیان کمّی مردم است، افرادی با شمارگان ریاضی و بدون نسبت وجودی با یکدیگر که تنها، تحت یک قرارداد موجودیت مییابند. با تفسیر مردم به جمعیت، دولت میتواند برای جمعیت نقشآفرینی داشتهباشد یعنی جایگاه هر کدام در کل شمارشپذیر اجزا را تعیین کند. جمعیت از این منظر تنها بهشکل عددی اهمیت دارد مثلاً رقم کمّی شرکتکنندگان در انتخابات فارغ از اینکه این جمعیت چگونه میتوانند بهعنوان یک کل معرفی شوند.
🔹معنای مردم، خود را در رخدادها آشکار میسازد؛ در زمانی که کنش مردمی سویهای فداکارانه دارد. دگر دوستی مهمترین شکل کنش در زمان رخدادها است و امکان دگردوستی بهواسطه دلبستگی به یک آرمان مقدس و محض ممکن میشود، همان آرمانی که تضادها و نابرابریها را از میان میبرد. در این موقعیت است که دوست و دشمن بر ساخته میشود و مردم با بسیجی همگانی، جهت مشترک را میپیمایند. بسیج عمومی و جهت مشترک دو خصیصهای است که از پیوند امر سیاسی و مردم شکوفا میشود در این لحظه هر کار نشدنی ممکن میشود و هر خواستی تحقق مییابد.
🔸چنین تجربهای را در انقلاب اسلامی پیش چشم داشتیم اما حال چه رخ داده است که نهتنها در فقدان امر سیاسی حضور داریم بلکه تمایلی عجیبی بهجا زدن منطقی و طبیعی سیاست بهجای امر سیاسی وجود دارد. گویی تداوم منطقی و طبیعی امر انقلابی، ساختارها، نهادها و گفتارهای کارشناسانه هستند که خود را به مثابه نماینده امر انقلابی معرفی میکنند. اما پرسش آن است که اگر انقلاب یعنی مردم، حال بهواسطه این ساختاریابی آیا با مردم سروکار داریم یا با جمعیتی پراکنده، بیشکل و بیرمقی که امکانی برای ایفای نقش و ارادهورزی نمییابد؟
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
قرار _ راهِ جمهور.mp3
41.31M
🔈 #بشنوید | #پادکست
☑️ انسجام فکری در #سیاستگذاری_دولتها
🎙 دکتر #مرتضی_فیروزآبادی
تجربه دولت آقای رئیسی 3:00
پنج ویژگی مثبتی که شهید رئیسی به دولت افزود 4:20
دو مطلب تکمیلی در انتخاب رئیس جمهور 11:28
اهمیت انسجام فکری دولت 18:05
طراز ریاست جمهوری و تبیین مفهوم رجل سیاسی 24:50
اشکال وارد بر شورای نگهبان 35:50
تکلیف یا نتیجه در انتخابات 52:18
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#پادکست | #گفتگوی_علمی ☑️ ایـده دو دوسـت دیالکتیک جامعه قوی_ دولت قوی 👤محسن جبارنژاد، نویسنده و دک
28.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ| #دولت_مقتدر
✅ دشمنان آزاداندیشی و تضعیف دولت و جامعه
👤 محسن جبارنژاد
💢آزاداندیشی هم جامعه و هم دولت را قدرتمند میکند. حفظ انقلاب درگرو این آزاداندیشی است. آزاداندیشی دو دشمن اساسی دارد: یکی تحجر و دیگری شاکلهشکنی! ما دشمنان آزاداندیشی را درست نشناختیم.
➕فایل کامل گفتوگو را در «آپارات» و «یوتویوب» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
live 06.mp3
33.24M
🔈 #بشنوید | #پادکست
☑️ «رقابت سیاسی در #جامعه_سیاستزدا»
🎙 سخنرانی: دکتر #پرویز_امینی ؛
انتخابات راهی به فضای عمومی پیدا نکرده 02:50
سیاست زدایی، علت بنیادی کاهش مشارکت 05:50
فردگرایی و تضعیف مرجعیتها 10:45
نگاه این جهانی و لذت گرایی 11:40
شکاف امر سیاسی و امر اجتماعی 13:30
تغییر در نظام ارتباطی جامعه 16:08
سیاست تحریم انتخابات در کاهش مشارکت 19:10
بررسی علل رویین کاهش مشارکت 19:45
مرجعیت زدایی از گروههای سیاسی 28:10
فرض صحیح مشارکت در انتخابات 22:00
تغییرات مهم این انتخابات 30:15
چرایی کاهش رایهای آقای قالیباف 36:00
بررسی مشارکت دوره دوم انتخابات 40:00
پیشبینی کاندیدای منتخب 44:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 «این بار سنگین #حکومت_دینی است که میخواهد با #آزادی و #انتخاب آدمهایی را که در شکل طبیعی گرایش به شهوات و آرزوها و جلوهها و امکانات دنیا دارند، روبه هدفهایی بگذارد که بالاتر از #عدالت و #عرفان و #تکامل است. این سه مشکل در کیفیت تربیت و تشکل و در زمینه آدمهای طبیعی و در اهداف فوق طبیعی، برای حکومتهای دینی هست و این همه باضافه تهاجم بیرونی و #فتنهها و بازیها و دروغها و نیرنگها و برخوردهای آزاد و سیاستهای باز است که از هر طرف راه را میبیندد.»
📚 حجتالاسلام علی صفایی حائری، از معرفت دینی تا حکومت دینی، ص۲۳۹
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#یادداشت | #انتخابات
🔰 ایران خانهی ماندنِ ماست
«تراژدی سیاستزدایی»
✍🏻 حامد قدیری
هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب
📍مسئلهی من رأیآوردنِ جلیلی یا پزشکیان نیست. از چیز دیگری حرف میزنم. سیاست به یک معنا یعنی حساسبودن به شهر و محل زندگی؛ یعنی برساختنِ تقریر و روایتی که فرد را به موطنِ خود پیوند بزند؛ یعنی داشتن روایتی نسبتا مشترک با «همـشهری»ها و «همـوطن»ها به این معنا، شهروندی پیوند عمیقی با سیاستورزی دارد...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت | #انتخابات 🔰 ایران خانهی ماندنِ ماست «تراژدی سیاستزدایی» ✍🏻 حامد قدیری هیئت علمی دانش
🔸 در مقابل، سیاستزدایی فرایندیست که مجراهای سیاستورزی را آرامآرام میبندد و آدمها را به جایی میرساند که حساسیتشان را برونسپاری کنند. ژیژک این برونسپاری را به پخش صدای «خندهی حضار» در فیلمها و سریالها تشبیه میکند: کمکم ادراک تو نسبت به امر خندهآور از بین میرود و تو پیداکردنِ لحظهی خندهآور را به صدای پسزمینه میسپاری.
🔹 در این سالها، دستاندرکارانِ حاکمیتْ ایران (این هویتِ همواره سیاسی) را سیاستزدایی کردهاند. چرا؟ خوشبینانه اینکه شاید چون درگیر مقاومت و جنگ موجهی است که حدود هویتش را در جغرافیای سیاسی تعریف میکند اما حالا «سیاستورزیِ» متعارفی که با زندگیِ معمولی پیوند خورده، حضور در این جنگِ دشوار را با لکنت مواجه میکند.
🔸این سیاستزدایی چنان شده که بسیاری از آدمها در لحظاتِ انسانی و شرعی و سیاسی، حساسیتشان را برونسپاری میکنند و گوششان به صدای «خنده یا گریهی حضار»یست که از جایی پخش شود. این سیاستزدایی آدمها را از شهر جدا میکند. و برای انسان سیاستزدوده، شهر نه خانهای برای ماندن که مسافرخانهایست که نمِ دیوارش هیچ دلشورهای برنمیانگیزد.
🔹این سیاستزدایی بهمرور مشارکتِ سیاسی را کاهش میداد اما تا پیش از هشتم تیرماهِ ۱۴۰۳، از صندوقِ رأی خلوتْ، گزینهای انتخاب میشد که علیالظاهر زاویهی چندانی با آن جنگ و مقاومت نداشت. ولی رخدادِ هشتمِ تیرماه اولین باریست که هم مشارکت پایین همچون سیلیست و هم گزینه گزینهای دیگر. و این خبر هولناکی برای سیاستزداییست.
🔸امیدوارم. امیدوارم این تلنگر (فارغ از هر نتیجهای) شاید طلیعهای بر توقفِ فرایند سیاستزدایی باشد. امیدوارم روحِ سیاستورزی دوباره به جامعه برگردد. امیدوارم دستاندرکارِ برساختنِ روایتی از ایران بشویم که نسبتی هرچند تُنُک میان «زندگی معمولی» و آن «جنگ» برقرار کند.
ایران خانهی ماندنِ ماست.
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام