#یادداشت | #انتخابات
🔰«انتخابات ۱۴۰۳ و فرایند بزرگ جهانیِ جبههی انقلاب اسلامی»
جامعهی ایرانی در کشاکش دو نظم جهانی
✍🏻 دکتر محمدرضا قائمینیک؛
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی
📍 در بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی، تعبیر کوتاه اما بسیار مهمی دربارۀ وضعیتِ انقلاب اسلامی آمده است: «درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم میشود». این وضعشناسی از آنجا که در چنین بیانیهای و توسط مقام معظم رهبری ارائه شده است، بیانگر آن است که ارکان نظام جمهوری اسلامی درگیر چنین فرایندی خواهند بود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت | #انتخابات 🔰«انتخابات ۱۴۰۳ و فرایند بزرگ جهانیِ جبههی انقلاب اسلامی» جامعهی ایرانی در ک
🔸 فرایندهای جهانی، در دورۀ معاصر، به معنای خاصی از زمان گره خوردهاند که مفید معنای معاصرتاند. فارغ از مباحث فلسفۀ تاریخی، از حیث تحولات انضمامی، سرمایهداریِ اروپایی پس از تکوین و تکامل در سدۀ نوزدهم، در قرن بیستم و مخصوصاً پس از جنگ دوم جهانی، از قلمرو یک نظام اروپایی خارج و تبدیل به یک فرایند جهانی گردید.
🔹برنامههای عمرانی یا توسعۀ سرمایهداری با جهانیکردنِ سرمایهداریِ بلوک غرب، توانست کمونیسم اتحاد جماهیر شوروی را منزوی سازد و با فروپاشیِ آن، تبدیل به امر جهانی گردد. با فروپاشیِ اتحاد جماهیر شوروی، این جهانیشدن بلامنازع شد. ثمرۀ این رخداد بزرگ آن است که ما امروزه هر اتفاقی که در اروپا یا آمریکا میافتد، به شکل جهانی تجربه میکنیم.
🔸از این منظر، فرایندهای بزرگ و جهانی، ناگزیر نسبتی با سرمایهداری غربی پیدا میکنند. غذای چینی، لباس یا فیلمهای کرهای، خالکوبیِ فلان بازیگر فوتبال، آموزهای در فقه یا کلامِ اسلامی یا حتی لباس عربیِ قطریها، اگر قرار است جهانی شود و در سطح جهان دیده شود، باید بر این مرکب سوار شود. قطریها مجبورند لباس عربی را در جام جهانی، بر تنِ لیونل مسی کنند تا در جهان دیده و شناخته شود یا حتی ما مجبوریم که شیوۀ تحصیل سنتیِ خودمان در حوزههای علمیه را تبدیل به قواعد دانشگاهیِ جهانی کنیم تا شناخته شویم.
🔹با اینحال دقیقا در زمانی که دو فرایندِ بزرگ جهانی در بلوک غرب و شرق، در حال منازعه با یکدیگر بودند، یک فرایند بزرگ جهانیِ دیگر از خلال رقمزدنِ یک انقلاب جهانی در ایران سربرآورد: فرایند بزرگ جهانیِ اسلامی. این فرایند بزرگ جهانی، هم از حیث جغرافیای فرهنگی مبتنی بر تمدنِ ایرانی بود که اساساً تمدنی جهانی شناخته میشده و هم مبتنی بر آموزههای اسلامی و مخصوصاً شیعی بود که عناصرِ ذاتیِ آن، جهانیاند.
🔸 یک مسلمان، همواره بر این باور است که دینِ او، دین خاتمِ همۀ پیامبران تاریخ است و ظرفیتِ مسلمانشدنِ همۀ ابناء بشر در آن وجود دارد؛ همۀ ما شیعیان، از دوران طفولیت میآموزیم که پایانِ تاریخ بشری، از خلال موعودی رقم خواهد خورد که امام دوازدهم شیعیان است که هر لحظه، امکان حضور او، وجود دارد. از این جهت، انسانی که در ایران زندگی میکند، حداقل از یکی از این سه جهت، واجد هویتی جهانی است. جهانی میاندیشد و جهانیبودن، با پوست و خون و جانِ او عجین شده است. این انسان، نمیتواند جهانی نیندیشد و جهانی نباشد. این جهانیبودن برای او، امری عارضی نیست، بلکه ذاتیِ هویت اوست.
💢 در این وضعیت، انسانِ ایرانی، مخصوصاً در شرایط پس از انقلاب اسلامی و ادعایِ جهانیِ آن، گرفتار یک وضعیتِ دوگانه در اعمال و هویت خویش است. او از یکسو، هر صبح و شب، با باورهای و اعتقادات جهانی اسلامی-ایرانی-شیعی درگیر است و از سوی دیگر، ابزارهای جهانیبودنیِ را تجربه میکند که نه اسلامیاند، نه ایرانیاند و نه شیعیاند....
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
May 11
Rebaat_Ayene_E1~1.mp3
20.83M
🔈 #پادکست | #محرم
✅ موضوع | برای #عاشورا سراغ چه کتابهایی برویم؟
سلسله پادکستهای 🔹آینهای در برابر آینهداران🔹
🎙راوی: کوروش اسکندری
میهمان برنامه: دکتر #سعید_طاووسی_مسرور
مجلس اول
دستهبندی کتب پیرامون عاشورا 2:00
ویژگی منابع تاریخی عاشورا 5:45
ما که به نحوی مخاطب پیام عاشورا هستیم باید به چه روایت متقنی تکیه کنیم؟ 10:25
روایتی از نوحهها و نواهای سال دور 16:28
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
➖ در صورتی میتوانیم از امام حسین(ع) استفاده کنیم که بنایمان #احیای_حق باشد وگرنه #عاشورا یک مراسم دینی میشود که ارتباطاش را با زندگیِ امروزین ما از دست داده. در این صورت #شور_زندگی را که با احیاء حق ممکن است، از دست میدهیم و در عین دینداریِ معمولی از #شور_دینداری بهرهمند نیستیم. آری! شور زندگی با احیای عشق به انسانها، به زندگی برمیگردد...
استاد طاهرزاده
🏴فرارسیدن ماه محرم، ایام سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین تسلیت باد 🏴
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#گفتگو | #عصر_پرسش سومین قسمت ویژهبرنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار میگردد: ☑️رادیکالیس
عصر پرسش نقوی.mp3
27.69M
🔈 #عصر_پرسش | #پادکست
✅ موضوع |#رادیکالیسم_متوهم
▫️نقدی بر وضعیت #روشنفکرپنداری در ایران معاصر
🎙گفتگو با: #سیدجواد_نقوی؛
خطاهای ذهنی صاحبنظران علوم اجتماعی در تحلیل میدان 11:00
خطای استراتژیک روشنفکران 13:00
گسست بین امر واقع و تئوریها و مسائل اجتماعی 15:40
روشنفکری در ایران فاقد طرح پرسش بنیادی از وضعیت است 21:15
روشنفکران هیچ نسبتی با وضعیت پرمسئله و عجیب میدان ندارد! 29:50
ترجمههای ایدئولوژیک 33:25
سانسور آکادمسین ها در ایران 40:00
سیطره جهانی، علم و عقلانیت با افول روبرو شده است 43:50
وضعیت سیاست زدایی در جامعه 48:35
مقبولیت رادیکالیسم در جامعه 54:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
📩 مشخصه برجسته #بیداری و #توسعهیافتگی ایرانیان آن است که در تمام اجتماعات کوچک و بزرگ خود، همچون ارباب جراید، به #تحلیل_سیاسی و اجتماعی امور میپردازند.
#ادوارد_براون
به مناسبت یادروز او
https://x.com/FekratOnline/status/1809899690038550746?t=_iAN93s_0flMxo46yk1M1A&s=35
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔈 #عصر_پرسش | #پادکست ✅ موضوع |رادیکالیسم متوهم ▫️نقدی بر وضعیت روشنفکرپنداری در ایران معاصر 🎙گفت
17.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🎞 مهمترین خطای استراتژیک روشنفکران...!
سیدجواد نقوی
💢«به نظر میرسد که نه فقط آقای نصیری بلکه بخش زیادی از بدنه دانشگاهی و بخش زیادی از بدنه روزنامه گران و اهل فکر و حتی بسیاری از روشنفکران، تقریباً در یک دهه گذشته حتی بیش از یک دهه گذشته وقتی میدان را میخواهند توصیف نمایند، سعی میکنند که میدان را با پیشفرضهای فردی و ذهنی خودشان همراستا کنند. این مهمترین شاید خطای استراتژیکی است که در این سالها دیده شده است...!»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
#پرونده_جدید
🗂 عنوان | «حافظه تاریخی ایرانیان»
✍🏻 سرمقاله دبیر تحریریه
📍 تاریخ همچون موجودی غیرقابل توصیف است که همواره خود را تنآورده میکند و تغییر وتضایف در آن دائمی است و مردمی که در بستر آن زندگی میکنند، همواره تغییرات را درک کرده و سپس فراموش می کنند تا برای حوادث دیگر جایی برای ثبت و درج داشته باشند. امروزه با ظهور جدید پیشرفتهترین تکنولوژیها در کوچکترین مقیاسها، همچون تراشههای سیلیکونی ریز مقیاس، بازهم محدودیتی برای حفظ دادههای بزرگ وجود دارد. پس ما که در زمان تسلط فناوری بر انسان هستیم این محدودیت را متوجه می شویم. درک این کرانمندی برای ثبت اطلاعات، درکی به وسعت تاریخ است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#پرونده_جدید 🗂 عنوان | «حافظه تاریخی ایرانیان» ✍🏻 سرمقاله دبیر تحریریه 📍 تاریخ همچون موجودی غی
🔸انسان چون مدنی است امورات خود را به صورت جمعی پیش برده است. انسان در طول تاریخ خود، دائم در حال یک #زیست_جمعی نیز هست. این تجربه جمعی که مبتنی بر #مشاهده و #حس کردن رویدادها و اتفاقات جمعی است پس از شکلگیری مناسبات جدید همچون #دولت_ملت بار معنایی دیگری نیز یافته است، چرا که ساخت ملیت جدید موجب اتمسفر سیاسی ـ اجتماعی مشترک نیز شده است.
🔹با ظهور رسانهها این #عرصه_عمومی مشترک تقویت شده است. از طریق رسانهها افراد به دنیاهای یکدیگر نزدیک شدهاند و اخبار تحولات سیاسی و اجتماعی ملتها و فرهنگهای مختلف هم به آن افزوده شد. #حافظه_تاریخی یک ملت یک سرمایه عظیم برای آنهاست که آنها در پیچاپیش لحظات دشوار پیشرو رهنمون میسازد و در واقع میتواند به عنوان بخشی از هویت آن #ملت، موجب استعلای آن گردد.
🔸 ما مسلمانان به کرات از این حافظه تاریخ رنج بردهایم. توصیه پیامبر اکرم (ص) به پاره جکر بودن دختر مبارکشان که تنها چندماه بعد از رحلت پیامبر(ص) در خاطر مردم نماند. از پیمانشکنی مردم و فراموشی بیعت مردم با علی بن ابیطالب(ع). از فراموش کردن کید و مکر معاویه در صفین و... تا فراموش کردن نامه هایی که کوفیان نوشتند و چند روز بعد فراموش کردند و در مقابل او ایستادند. هر برگ #تاریخ مملو از این تجربهها و عهدهایی که مایه #عبرت نشدند و گویی این جامعه دریافتی از حافظه تاریخی خود ندارد.
🔹 در ایام محرم هستیم و محرم برای ما #شیعیان یک حیات دوباره است و از آن جایی که هروز ٍ#عاشورا و همه جا #کربلا است، در پرونده جدید میخواهیم به بازخوانی حادثه عاشورا با رویکرد مسئله «#حافظه _تاریخی» بپردازیم که چه شد در کمتر از 60 سال مردم از بیعت با علی ابن ابیطالب (ع) به شهادت فرزندش رسیدند...
🔸مسئله حافظهتاریخی، فقط یک موضوع تاریخی نیست بلکه نقطهعطف زمانه جدید ما نیز هست. به ویژه در صد سال اخیر، فراز و فرودهای جامعه ایرانی بسیار اهمیت داشته است. از آنرو که #استعمار_مدرن در از طریق دستکاری و اختلال در سیستم حافظه تاریخی یک ملت آن را #استعمار میکند و به بردگی میکشاند سزاست که بیشتر به این مهم بپردازیم. از زحمت یک ملت برای #قیام_مشروطه و نتیجهای که به باد رفت و فراموشی دست استعمار انگلیس و شوروی در ایجاد تفرقه و بعدها نیز #کودتا مصدق در 28 خرداد و... همه اینها میتوان مطمع نظر باشد.
💢به نظر تیم اتاق فکر رسانه فکرت، بعد از برگزاری یک #انتخابات پرشور شاید بیجهت نباشد که این مسئله کلیدی را باز کنیم و اندکی پیرامون آن به بحث پرداخته و وضعیت جامعه اکنونی خود را مورد پرسش قرار دهیم. همه این عوامل موجب شده در پرونده جدید جاری به بررسی مفهوم حافظه تاریخی در امتداد تاریخ از عاشورا و صدر اسلام تا تاریخ صدساله اخیر و نیز در نهایت به وضعیت حافظه تاریخی جامعه ایرانی بپردازیم...
مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام