📌 «ملیگرایی روششناختی» اصلیترین معظله جامعه شناسی در ایران
✍🏻 میثم مهدیار
🔸از والرشتاین بزرگ که اوایل دهه نود به ایران دعوت شد به عنوان «نظریه پرداز نظامهای جهانی» یاد میشود. لبِّ نظریه والرشتاین این بود که تبیین تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشورها صرفا منوط به متغییرهای درونی و ملیشان نیست بلکه بسیاری از این تحولات تحت تاثیر موقعیتشان در تقسیمکار نابرابر در نظام جهانی رخ میدهد.
🔹در واقع این گزاره که تحولات در سطح کشورها را نمیتوان صرفا با متغییرهای داخلیشان تبیین کرد بلکه نقش مولفهها و بردارهای «فراملی» را نیز باید به صورت جدی در تبیینها لحاظ کرد مهمترین ارزش افزوده والرشتاین برای جامعهشناسی معاصر بخصوص کشورهای فرودست بوده است.
در این چارچوب نظری وضعیت کشوری مانند ایران که در پیش از انقلاب در تقسیم کار جهانی در عداد کشورهای جنوب نگه داشته شده بود و فراتر از آن در چهاردهه پس از انقلاب کانون پیکانهای تهاجمی جنگ و تحریم و فشار بوده است بغرنجتر خواهدبود.
🔸با این اوصاف اگرچه والرشتاین آمد و رفت و برای او مجالس تشویق و تمجید هم برگزار شد اما گویا بصیرتهای او هیچگاه در گفتمان غالب جامعهشناسی ایران جذب نشد و معظله «ملی گرایی روش شناختی» هنوز چالش اصلی گفتمان جامعهشناسی متعارف در ایران امروز است.
🔹«ملی گرایی روش شناختی» یعنی نادیده گرفتن بردارهای بیرونی که از خارج از مرزهای ملی و خارج از اراده دولت مستقر برای ایجاد تغییرات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در ایران اعمال میشود؛ یعنی نادیده گرفتن نقش چهاردهه تحریم اقتصادی و فشار سیاسی و امنیتی و جنگ خانمانسوز و نیز هزینههای میلیارد دلاری فرهنگی و رسانهای سالانه در جهت ایجاد «تغییرات فرهنگی و اجتماعی در ایران» و صرفا تاکید بر مولفههای فروملی.
🔸در میان غیر ایرانیها کسی چون «جان فوران» در «مقاومتهای شکننده» تلاش کرده هر دو متغییرهای فراملی و فروملی را همزمان در یک مدل منطقی تاریخی برای تبیین چرایی انقلاب اسلامی مدنظر قرار دهد و از این جهت الگوی بدیعی پدید آورده. اما حتی چنین الگویی هم در کاربست متغییرهای فراملی برای تبیین شرایط فرهنگی و اجتماعی پساانقلابی توسط جامعهشناسان ایرانی موثر نیفتاده و هنوز نه اثر مکتوب در خوری از این جهت تولید شده و نه حتی در گفتارهای روزمره جامعهشناسان بروز یافته.
💢در واقع دعوت از والرشتاین و عکس گرفتن با او نشان میدهد که موضوع، حداقل، بیگانگی جامعه شناسان ایرانی با نظرگاه والرشتاین نبوده و نیست و احتمالا باید دلالتهای غیرنظری درکار باشد.
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گفتگو | #بازخوانی_روشنفکری
▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار میکند:
🔶 تداوم یا تغییر مسیر؟
روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون
گفتگو با:
👤دکتر محمد سالاری؛ پژوهشگر علوم اجتماعی
📅 پنجشنبه ۱۵ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۰:۳۰
📍تهران خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، خانه اندیشهورزان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی
🔰 پوپولیسم روشنفکرانه
آسیبهای روشنفکری معاصر ایران
✍🏻دکتر ناصر فکوهی؛
نویسنده، مترجم و انسانشناس
📍«در گسترش و غلبه گرایشهای خودنمایانه و تازه به دوران رسیدگیهای روشنفکرانه میدانم. روشنفکران ما به جای آنکه کاری اساسی برای ساختن خود به منظور حضور در عرصه-های اجتماعی و فعالیت هر جا که ممکن باشد بکنند و به جای تلاش در راه گسترش فرهنگ عمومیو امکان بخشیدن به بحث و استدلالهای منطقی و عقلانی که بتوانند بر تصمیم گیرندگان سیاسی، اقتصادی و... تأثیرگذار باشند، به سوی نوعی خودنمایی و تازه به دوران رسیدگی حرکت کردند.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰 پوپولیسم روشنفکرانه آسیبهای روشنفکری معاصر ایران ✍🏻دکتر ناصر فکوه
🔸 امروز جامعه روشنفکری که هرچه بیشتر پاره پاره شده و به حبابهایی تبدیل شده که هرکدام درون خود، سازی برای خویش میزنند، این شیوه ها و روشهای اسنوب و تازه به دوران رسیدگی را در عمل و تفکر خود به صورتی رایج و غالب درآورده است.
🔹متأسفانه به این امر باید گسترش خواسته یا ناخواسته، برنامه ریزی شده یا خودانگیخته یک نوع پوپولیسم روشنفکرانه بسیار مضحک از خلال گروهی از «لمپن ـ روشنفکران» ها و گروهی از رسانههای زرد روشنفکری را نیز افزود.
🔸 البته همه این موارد از پیش از انقلاب هم سابقه داشتند، نشریات زرد روشنفکرانه در تاریخ روشنفکری ایران بسیار شناخته شده هستند؛ نشریات جنجالی که دائماً روشنفکران را به جان هم میانداختند و بحثهای خنثی به راه میانداختند و زیر لوای نوعی انقلابی گری و ضدآمریکایی بودن گاه سطحی ترین مطالب مجلات زرد عامیانه را تکرار میکردند.
🔹 پس از انقلاب نیز این روند ادامه یافت اما در سالهای اخیر تشدید شد و به تعداد بی شماری از این مجلات زرد دامن زد که سپس در محیط اینترنتی تداوم یافتند؛ به گونه ای که امروز به سادگی و به شکل گسترده ای میتوان وجود لمپنیسم روشنفکرانه را با ادبیات، ساختارها و بازیگرانی که کاملاً جاهلانه فکر میکنند، مشاهده کرد.
🔸 درست است که این جاهل ها چاقو نمیکشند و روشهایشان با قمه زن-های خیابانی متفاوت است، اما کاری که با استفاده از قلم و با زبانی مسموم و زشت و کامنت گذاشتن و نوشتن نقدهای تخریب-کننده علیه یکدیگر و علیه هر چیزی که میتواند در جامعه سازنده و مثبت باشد، انجام میدهند تا صرفاً منافع خود را حفظ کنند خیلی بهتر از روش جاهلان و لمپنهای خیابانی نیست.
💢 البته اینکه من در اینجا زیاد به ابعاد مخرب پدیدههای اسنوبیسم یعنی «ادا واطوارهای روشنفکرانه» و ایجاد زبانهای نامفهوم و ژستهای سطحی و مضحک «نوکیسههای فکری» نمیپردازم که برای خودشان با مجلات، سایت ها، جلسات، درسگفتارها و ترجمههای بی هویت و بی کنترل بازار داغی ایجاد کردهاند، به این دلیل نیست که میزان تخریب درازمدت آنها را نشناسم؛ بلکه صرفاً به این دلیل است که در این باره زیاد صحبت کرده ام. ما با برخورداری از جامعه ای جوان، تشنه دانستن و نیازمند برخورداری از چشماندازهای فکری باید شب و روز کار کنیم تا فرهنگ عمومیبالا برود!
📘 برشی از گفتگو با مجله «گفتمان الگو» شماره هفتم ویژه نوروز ۱۳۹۴
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
🎞 کارکرد روابط ساختار سیاسی با فهم ساختار شناختی انسان بررسی کتاب «با مغزمان چه باید بکنیم؟!» 📕 برن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 نکاتی پیرامون رتبه های برتر کنکور
✍🏻 محمد حبیبی
🔸 از ۸۵ درصد کل دانشآموزان کشور که در مدارس دولتی درس میخوانند ، فقط یک نفر از رتبههای برتر هستند. ۲۲ نفر از مدارس سمپاد، ۴ نفر از مدارس غیرانتفاعی، دونفر از مدارس نمونه دولتی و یک نفر از مدارس هیات امنایی است. این نتایج نشان میدهد که مدارس دولتی با یک ابر بحران در زمینه کیفیت آموزشی مواجه هستند.
🔹اما مدارس غیرانتفاعی هم با وجود تبلیغات فراوان حاکمیت برای برونسپاری آموزش و هزینههای گزافی که بر خانوادههای ایرانی تحمیل میشود، همچنان فاقد کیفیت آموزشی مناسب هستند. از ۳۰ نفر برتر سه رشته اصلی ریاضی، تجربی و انسانی، هجده نفر سهم سه استان تهران ، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی است. ۱۹ استان هیچ سهمی در رتبههای برتر ندارند.
💢 در حالیکه سهم این سه استان در تولید ناخالص داخلی ۳۱ درصد است، بیش از ۶۰ درصد رتبههای برتر از این سه استان است. این در حالی است که سه استان خوزستان ، بوشهر و فارس با تامین بیش از ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی ، هیچ سهمی از رتبههای برتر ندارند.
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت ا #روشنفکر_سلبریتی
🔰 روشنفکران مصرفی علیه امر ملی
✍🏻 سیدجواد نقوی؛
خبرنگار علوم انسانی
📍مرحوم قانعیراد که از اساتید بنام جامعهشناسی بودند، نکتهای را مطرح کردند که دوران زوال عقلانیت است. خاصیت این دوران جایگزینی سلبریتیها با روشنفکران است، بهنوعی چون معنا زدایی جدید بیش از آنکه به جستوجو فکر کند و حقیقتطلب باشد، بهدنبال راه میانه برای عبور از این موقعیت است، این لحظه مشابه همان بحث آلن تورن است که اصل و اساس سبک زندگی است که اعتبار دارد و نه آرمان و نه حقیقت...
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت ا #روشنفکر_سلبریتی 🔰 روشنفکران مصرفی علیه امر ملی ✍🏻 سیدجواد نقوی؛ خبرنگار علوم انسانی
🔸 آنچه تا حدود وسیعی باعث شدهاست امر #روشنفکری و عمل روشنفکری به زوال برسد و عصر عبور از آن بهنوعی طرحریزی شده باشد، این نکته است که نقش روشنفکر به نقش یک #سلبریتی فروکاست کرده است و اگر با الهام از ایده ادوارد سعید در باب فرد روشنفکر بخواهیم توجه کنیم فردی که بخواهد قصد کنشی در این ساحت را داشتهباشد فردی است که نباید در دام هیچ داده خامی قرار بگیرد و بهجای آنکه داده خام را تأویل برای عصر خود کند باید درباره چرایی شکلگیری دادههای خام و اثراتی که در سطوح مختلف دارد بازاندیشی کند و این حرکت یا به تعبیر دقیقتر این نگرش است که میتواند وزنی به عمل یک فرد روشنفکر دهد، در غیر این صورت فرد عامی با فرد روشنفکر تفاوتی نخواهد کرد.
🔹به نظر میرسد اگر روشنفکری امروز نتواند از این بحران عبور کند ما در سالهای آتی با هجوم وسیعی از شبه روشنفکران و سلبرتیهای حوزه #فرهنگ و ادب روبهرو خواهیم بود که توانایی به ابتذال کشیدن #سنت_فلسفی و اجتماعی فقهی کشور را خواهند داشت.
🔹اگر روشنفکر را یک #مصلح_اجتماعی بپذیریم و باور داشته باشیم که روشنفکر در لحظه کنونی توان پرورش فکری جامعه و نقد با راهبرد مشخص به حکومت را میتواند داشتهباشد و در پس این نگاه جامعه مترقیتر و حکومتی نیز میتواند با دقت بیشتر در حکمرانی شکل بگیرد، یکی از وظایف اهل فکر کمک به بازآفرینی روشنفکرانی است که توانایی بالانس بین نهاد دولت و جامعه را داشتهباشند و درواقع باید بیان کرد اگر مجد روشنفکری احیا شود خطر زوال و تکثر خطرناک #نسبیگرایی در افق ایران معاصر کمتر خواهد شد و خود این احیا شدن کمک به #امر_ملی است.
مطالعه کامل یادداشت در وبسایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
43.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #شات
🎞 هالیوود و رویاسازی انسان معاصر
تحلیل فیلم «سگ را بجنبان»
🎙محمدعلی روزبهانی؛
عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تهران
📍هالیوود به عنوان قله هنری در جهان معاصر، کارخانه رویاسازی است و مسئول تنظیمگری رویای انسان معاصر را دارد...
➕فایل کامل گفتوگو را در «آپارات» فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ شریعتی در آتش نقد
این وضعیت یک نمود دیگر از #ابتدال_روشنفکری زمانه ماست.
جریان توسعهخواه #نئولیبرال تلاش کرده غول متوهمی از چپهایی مثل #شریعتی و #جلال بسازد و با بهانه یا بیبهانه اندیشههای ایشان را نقادی کند. آن از #قوچانی که روشنفکر مسلح را مینویسد و این هم از #تجارت_فردا که روی آن اسکی میکند.
مگر اندیشههای آنان چه امکانی را ایجاد کرده که برای پروژه توسعه خود همه جوره در تلاش برای اضمحلال این فکر هستند؟!
📩 نظرات خود را در این رابطه با ما در میان بگذارید...
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 وفاق یا منشور برادری؟
🔺قسمتی از منشور برادری امام:
انتقاد اگر به حق باشد، موجب هدایت دو جریان میشود. هیچکس نباید خود را مطلق و مبرای از انتقاد ببیند. البته انتقاد، غیر از برخورد خطی و جریانی است. اگر در این نظام، کسی یا گروهی، خدای ناکرده، بی جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقبای خود ضربه بزند، به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📖 #ایستگاه_کتاب
معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه
📍کتاب این هفته | جلال ناخوانده
▪️ مولف : غلامرضا خاکی
▪️ناشر کتاب : همرخ
▪️سال نشر: ۱۴۰۲
▪️تعداد صفحات : ۳۰۴ صفحه
🔸این کتاب کندوکاوی تازه، روشمند و هدفمند بر پایه سند تاریخی مکتوب یعنی یادداشتهای جلال است که با کمک دکتر دانایی خواهرزاده جلال تدوین شده و نشانگر سیر شکلگیری دو اثر معروف آلاحمد، یعنی «غربزدگی» و در «خدمت و خیانت روشنفکران» میباشد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📖 #ایستگاه_کتاب معرفی و تحلیل کتابهای حوزه اندیشه 📍کتاب این هفته | جلال ناخوانده ▪️ مولف : غلامرض
💠 ایده مولف در این کتاب:
🔸آلاحمد نیز بیشک یکی از تأثیرگذارترین چهرهها در تاریخ معاصر ماست که سعی داشت تفسیر و روایت شخصی خود را از موقعیت ایران و ایرانی در جهانی که با شتاب در تحول و جنبش بود، ارائه کند. اینکه چقدر موفق شد و تفسیر و راهحلش تا چه حد بر سیر حوادث و حرکت جامعه مؤثر افتاد، چیزی است که تاریخ دربارهاش داوری خواهد کرد.
🔹اما روشن است که صرفنظر از نتیجه این داوری، تردیدی در بلندای جایگاه و تأثیر او بر سرنوشت جامعه معاصر ما نیست. نظر به اهمیت شخصیت و آرای آلاحمد، هر سندی که بتواند نوری بر زندگی و افکار و آرای او بتاباند و ما را به شناخت دقیقتر و عمیقترش نزدیکتر کند، شایان توجه و اعتناست.
🔸ناشر در معرفی این کتاب آورده است: «این کتاب برگی است از دفتر تاریخ معاصر ایران؛ تاریخی پر از فراز و فرود و ظهور و افول چهرهها و جریانهایی که هر یک به زعم خود کوشیدند، موقعیت اجتماعی و فرهنگی و سیاسی ایران را در برههای حساس از تاریخ این مرز و بوم توصیف کنند و هر کدام راهی را پیش روی سیر تمدن ایرانزمین بگشایند.»
🔹نگارنده برای کاوش در یادداشتهای جلال، رویکرد خاطرهخوانی تحلیلی را با هدف تاریخنگاری فکری (Intellectual Historiography) بهکارگرفته است. او در فرآیند کار از همراهی محمدحسین دانایی خواهرزاده جلال برخوردار بوده است. دانایی از نزدیک در جریان امور مربوط به زندگی دایی خود قرار داشته و در فرآیند اجرایی تدوین کتابهای «غربزدگی»، «در خدمت و خیانت روشنفکران» نیز نقش داشته است و اکنون نیز اصل یادداشتهای مذکور را در اختیار دارد.
💢 موضوع این کتاب هم حول دو محور دور میزند: محور اول بحث و بررسی نظریاتی است که مرحوم آلاحمد در قالب دو کتاب مهم خودش، یعنی کتاب «غربزدگی» و کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» مطرح کرده است. محور دوم هم بررسی انگیزهها و نحوه انعقاد نطفه و چگونگی شکلگیری و تدوین و انتشار این دو اثر و بعد هم مروری بر بازتابها و واکنشهای عمومی نسبت به این دو کتاب است؛ البته یک فصل پایانی هم داریم که مشتمل است بر سه پیوست، اول: کاوشی در ابعاد وجودی جلال، دوم: چند و چون یادداشتهای روزانه جلال آلاحمد، سوم: تأملی در دیدگاههای آلاحمد در باره تکنولوژی.
کتاب بسیار مستند تنظیم شده و در واقع، نوعی سندنگاری است؛ یعنی در جابجای آن سعی شده که از یادداشتها و نوشتههای خود آلاحمد استفاده شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو | #بازخوانی_روشنفکری ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار میکند: 🔶 تداوم
📸#گزارش_تصویری
✴️ در ادامه پرونده بازخوانی روشنفکری گفتگویی با استاد محمدسالاری، پژوهشگر اقتصاد و جامعهشناس با موضوع «تداوم یا تغییر مسیر؟ روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون» داشتیم که مباحث تازه و مفیدی در این زمینه صورت گرفت.
➕فایل صوتی و تصویری این نشست بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#محفل | #بازخوانی_روشنفکری
▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر و روز جلال آل احمد برگزار میکند:
🔶 روشنفکری در چنگ غربزدگی
بازخوانی اندیشه جلال آل احمد در نقد وضعیت تفکر ایران معاصر
با حضور:
👤 علیرضا سمیعی؛ نویسنده و پژوهشگر فلسفه
📅 یکشنبه؛ ۱۸ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۶
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی
🔰 خودشیفتگی یا نقد اجتماعی؟!
روشنفکر سلبریتی در جستجوی شهرت و قدرت
✍🏻دکتر محمود شهابی؛
استاد دانشگاه علامه طباطبایی
📍«روشنفکر سلبریتی بیشتر نگاهش به مخاطبان ثناگویش و نحوه قضاوت آنها از سبک و سیاق و نمایش و نحوه اجرا و بازیگری اوست. اینها در اکثر موارد دچار خودشیفتگی میشوند و از خودشان در ذهن خودشان قهرمان میسازند. مخاطب روشنفکر سلبریتی یک توده نیمه فرهیخته است که ادعای زیادی در زمینه علمی و تخصصی ندارد و لزوماً ذائقه فرهنگی تربیت شدهای هم ندارد.»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #روشنفکر_سلبریتی 🔰 خودشیفتگی یا نقد اجتماعی؟! روشنفکر سلبریتی در جستجوی شهرت و قدرت ✍🏻د
🔸 روشنفکر عمومی، نه آکادمیک صرف و نه اکتیویست صرف است بلکه هر دو ویژگی را داراست. روشنفکر عمومی درصدد است که آثارش تغییری در جهان ایجاد کند. چندان نگران حجم مخاطبانش برای بالابردن تیراژ کتابهایش نیست. دنبال بازار یا تشنه برندسازی نیست. انتظارش این است که آثارش اثرگذار باشند.
🔹دوست دارد حساسیتهای مخاطبانش را بشناسد اما نه برای قلقلک دادن آنها بلکه برای شوکهکردن آنها. دوست دارد خوانندگان آثارش را از چیزی که هستند به چیزی که نیستند تبدیل کند. روشنفکر عمومی برای مخاطبی مینویسد که هنوز وجود ندارد ولی قصد آفرینش آن را دارد. مخاطبی که باید باشد نه مخاطبی که هست. به همین دلیل یکی از مأموریتهای یک روشنفکر عمومی ساخت پابلیکها (همگانها) است.
🔹در حالی که دغدغه روشنفکر سلبریتی همواره جلب توجه بیشترین تعداد مخاطبان موجود است چه در قالب افزایش فالوورهایشان در فضای مجازی و چه افزایش خوانندگان کتابها و مقالاتشان. دنبال این هستند که چه بگویند و چه بکنند و چه بپوشندکه حباب سلبریتیشان چشمگیرتر و دیدنیتر باشد.
🔸 روشنفکر سلبریتی بیشتر نگاهش به مخاطبان ثناگویش و نحوه قضاوت آنها از سبک و سیاق و نمایش و نحوه اجرا و بازیگری اوست. اینها در اکثر موارد دچار خودشیفتگی میشوند و از خودشان در ذهن خودشان قهرمان میسازند.
مطالعه کامل یادداشت در وبسایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ تولد ۸۰ سالگی دو سنت اگزوپری ایران
▪️#هوشنگ_مرادی_کرمانی نویسنده سادهنویسی است که بیادعا به ایران و فرهنگ ایرانی و کودکان و نوجوانان ایرانی خدمت کرده است. پاکی و صداقت او که در آثارش متجلی است، نوشته هایش را از دیگر آثار متمایز کرده است.
او را با «قصههای مجید» میشناسند، پسری اصفهانی که با وجود همه سختیهایی که در زندگیاش وجود دارد، با امید زندگی میکند.
👈🏻 بهترین چیزی که از قصههای مجید میتوانیم برداشت کنیم و برای دانشآموزان ایران مفید باشد، «امید» است. مجید هرگز ناامید نمیشود و در هیچجا گریه نمیکند. تصمیم میگیرد و عمل میکند. بهترین چیزی که باید به بچههای ایران بدهیم، «امید به فردا» است☘️
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو | #شات ▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار میکند: 🔶 فلسفه در قاب سینما؛
📸#گزارش_تصویری
✴️ برنامه شات این ماه به مناسبت روز سینما در خدمت دکتر امیررضا مافی، پژوهشگر فلسفه و منتقد سینما بودیم. موضوع بحث پیرامون سینمای فلسفی و روشنفکری در ایران بود و روایت مهمی را نسبت این مهم داشتیم. همچنین پیرامون موضوعات مختلف روز بحثهایی صورت گرفت که گفتگوی جذابی را رقم زد.
➕فایل صوتی و تصویری این برنامه بهزودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌کرم از خود دموکراسی غربی است
✍🏻 روحالله رضوی
🔸 مشکل از استانداردهای دوگانه غرب نیست؛ مشکل از خود دموکراسی و ارزشهای غربی است. بعد از یازده ماه غوطهور بودن در اخبار و گزارشات و جزییات آنچه دنیای غرب در قبال نسلکشی غزه کرده و میکند، جملهای که گذشت جمع بندیام شده. اینکه میبینید قدرتهای اصلی غربی تقریبا هیچ کار باخاصیتی در قبال نسلکشی اسرائیل در غزه انجام نمیدهند بواسطه همسویی و همراهی عمومی مردم دنیای غرب در حال رقم خوردن است. اینطور نیست که الان مردم دنیای غرب از تصاویر کودکان پاره پاره غزه برآشفتهاند و آرام و قراری ندارند و این وسط حکومتهای مدعی دموکراسی آنها با خیانت به این مردم و رایی که از آنها گرفتهاند دارند جهتی را خلاف نگاه مردمشان جلو می برند؛ خیر. چنین خبری نیست.
🔹تمام آن اخباری که تحت عنوان موج اعتراضات مردمی دنیای غرب و دانشگاههای آمریکا و خیابانهای انگلیس به گوش من و شما خورده یک جز کوچک از دنیای غرب است که البته خلال یازده ماه گذشته روندی فزاینده داشته. اما اگر بخواهیم انصاف داشته باشیم باید بگوییم هنوز این جماعت معترض غربی قطرهای هستند در قبال دریای بیتفاوت یا همسو با سیاستمداران غربی حامی اسرائیل.
🔸صدای اعتراض یک یا چند فعال حامی فلسطین وسط جلسات مسوولین غربی را دیدهاید که دقایقی نظم جلسات را به هم میریزد تا در میانه سکوت سالن توسط مامورین امنیتی به بیرون هدایت شوند؟ غرب معترض به نسلکشی فلسطین همان تک صداهای تنها هستند و غرب بیتفاوت در قبال نسلکشی همان سالن یک پارچه ساکت در مواجهه با این اعتراض است. سیاستمدار غربی اگر هم بخواهد نمیتواند راهی بجز حمایت یا حداکثر سکوت در برابر نسل کشی اسرائیل اتخاذ کند چه آنکه این خواست صریح یا ضمنی عموم مردم غرب است.
🔹 #غربزدگی ـ به حیثیت بیماری مزمن فراگیری که خیلی وقتها بیآنکه بدانیم دچارش هستیم ـ باعث میشود تظاهراتهای میلیونی هفتگی مردم یمن را نبینیم و خیال کنیم در توجه به نسلکشی غزه هم باز همین مردم دنیای غرب هستند که از ما جلوترند. همین عموم مردم تهران در توجه به ماجرای فلسطین و غزه فرسنگها از لندنی که شاهد اعتراضات مستمر برای غزه بوده جلوتر قرار گرفته.
🔸 ماجرا وقتی به نظام ارزشی غرب هم میرسد چیزی فراتر از این نیست. ما اساسا دچار سو تفاهم شدهایم که وقتی غرب دم از حقوق بشر و ارزشهای اومانیستی زد خودمان را هم داخل همان آدمهایی متصور شدیم که غرب برایش کرامت قائل بود؛ خیر. تا وقتی در این سوتفاهم قرار داریم از غرب دلخوریم که چرا استانداردهای دوگانه دارد؛ دلخوری ندارد.
💢 ما از اول هم برای دنیای غرب داخل آدم نبودیم. آنها استاندارد دوگانه ای ندارند. استاندارد اومانیستی آنها از همان اول هم ناظر به انسان غربی بود. این نگاهش را هم به مدد هزاران هزار ابزار فرهنگی و رسانهای و هنری به خورد ذهن مخاطبش داده. همین شده که وقتی امر سیاست به دموکراسی گره میخورد، برونداد این سیستم چیزی جز حمایت تمام عیار غرب از اسرائیل و نسلکشیاش نمیشود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر