🔴 دومین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه
🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضلالله نوری
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
👤مجری کارشناس: علیرضا داودی؛ دکتری مطالعات سیاسی
⏰ شنبه ۱۸ آذر، ساعت ۱۸
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔘#تیزر برنامه تلویزیونی #رینگ ☑️«جهان عرب و مساله فلسطین» با حضور: 👤دکتر احمد دستمالچیان، سفیر ساب
May 11
☑️ رابطه میان آزاداندیشی و نوآوری
🌕 عناوین مهم سخنان حجتالاسلام رضا غلامی در نشست «روشهای پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی»؛
▪️دو نکته دربار مفهوم #آزاداندیشی حائز اهمیت است که یکی معنای آزاداندیشی و الزامات آن و دوم محک میزان تحقق آزاداندیشی.
▪️آزاداندیشی مولد چنان ظرفیتی است که یک دانشمند را قادر میکند تا ایدهها و افکار خودش را خلق کند ولو اینکه برای برخی عجیب و نامتعارف باشد.
▪️اگر آزاداندیشی در بین دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی بروز و ظهور پیدا نمیکرد امروزه خبری از نوآوریهای فکری هم نبود.
▪️#تفکر_انتقادی، یکی از مهمترین اضلاع آزاداندیشی است یعنی تفکری که بتواند با ارائه نقاط قوت و ضعف یک فکر، در چهارچوب اخلاق علمی، نه فقط پنجرههای تازهای را به روی #اندیشه باز کند بلکه امکان بهبود فکری که مورد انتقاد قرار داده است را هم فراهم کند.
▪️در بطن آزاداندیشی، بیطرفی هم نهفته است یعنی از کمترین جانبداری در توصیف، تبیین، نقادی یا قضاوت درباره یک اندیشه برخوردار باشیم.
▪️تفکر انعطافپذیر کلید خلاقیت است یعنی بتوانیم بین ایدهها و نظریات نو، ارتباط برقرار کنیم.
▪️برخی از متفکران در یک تاریخ یا مکان یا زمان متوقفشدهاند. این توقف، ناخواسته عینک خاصی را به چشم آنها زده است.
📍مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🗂 #رصد_اندیشهها
✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه :
▪️وظیفه دانشجو در عصر جدید| آیت الله مصباح یزدی
📎لینک مطلب
▪️منطق اسلام، نفی سلطه استکبار بر جهان مستضعفین| سیدسجاد ایزدهی
📎لینک مطلب
▪️علم و دین در تفکر اسلامی درهمتنیده است| حمید پارسانیا
📎لینک مطلب
▪️کاربست حکمت اسلامی در سیر تطوّر حکمرانی طب سنتی ایرانی| عبدالحسین خسروپناه
📎لینک مطلب
▪️بازخوانی حیا به عنوان بنمایه فطری زن| حسین سوزنچی
📎لینک مطلب
▪️نظارت استصوابی در مصاف با فساد سیستمی | داود مهدویزادگان
📎لینک مطلب
▪️پژوهش و مرجعیت زبان فارسی| احمد حسین شریفی
📎لینک مطلب
▪️ثبات و تغییر در شورای نگهبان در مذاکرات قانون اساسی ا محسن قنبریان
📎لینک مطلب
▪️اصول برخورد با منافق| یدالله یزدان پناه
📎لینک مطلب
▪️تحریف دیگری و تناقض با خویش | مهدی جمشیدی
📎لینک مطلب
▪️گسل فعال شد | علی مهدیان
📎لینک مطلب
▪️باربنهایمر؛ رفع تضاد با تضاد در سینمای آمریکا | احمد اولیائی
📎لینک مطلب
▪️حضرت زهرا(س) الگوی شکست مارپیچ سکوت در جنگ شناختی |علیرضا محمدلو
📎لینک مطلب
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔘#رویداد ا #مدار ✔️ رسانه فکرت، هشتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ ☑️ ورزش و سیاست (واکاو
🔘#مدار
☑️در هم تنیدگی اخلاق، ورزش، سیاست
🌕 عناوین مهم مدار هشتم فکرت، در گفتوگو با دکتر رسول حسنیزدی؛ استاد دانشگاه و فعال عرصه ورزش:
▪️شاید بعد از #هولوکاست و افسانه هولوکاست و دروغ بزرگ آن، بزرگترین دروغ این باشد که ورزش و سیاست از هم جدا هستند.
▪️آیا میادین ورزشی، در قبل و بعد از واقعه طوفان الاقصی در روز ۱۵ مهر یا ۷ اکتبر، برای رژیم صهیونیستی یکی است؟ قطعاً اینطور نیست.
▪️از ورزش بهعنوان یک ابزار خوب در ارائه فرهنگمان باید استفاده کنیم در صورت عدم استفاده از این فرصت، باید چقدر رایزن فرهنگی به کشورهای مختلف بفرستیم و چقدر هزینه و زمان صرف کنیم تا دنیا متوجه شود، که مثلاً زن ایرانی بهمعنای زن مسلمان، این تقیّدها را دارد.
▪️در مورد ژاپن، بر خلاف آنکه میگوییم ژاپن خیلی دین و ایمان آنچنانی ندارد، بودایی و لائیک هستند، ژاپن وقتی تیم اعزام میکند، نیروی عقیدتی زیادی هم اعزام میکند. جزء لاینفک کارشان است که بگویند ژاپن چقدر ارزشمند است. و از این فرصت استفادهکنند تا ژاپن را به دیگران بشناسانند.
📱گزارش کامل نشست در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖥 #کلیپ_مستند ا #روشنفکری
☑️ دود روشنفکری در چشم هویت ایرانی
▪️فتوایی که روزی حکم به تحریم استعمار داده بود، به اجتهاد تقیزادهها، ملغی شد تا با شعار پیشرفت، چوب حراج بر پیکر استقلال فکری و فرهنگی ملت بزند. اکنون، ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گذشته است.
▪️گویا دوباره تقیزادهها، ملکم خانها و آخوندزادهها از انزوایی که انقلاب اسلامی برای آنها درست کرده بود، برخاستند تا دود سیگار روشنفکریشان را در هوای آزاد ملت ایران، پراکنده کنند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
☑️ حکمرانی اسلامی در گرو دانش «سیاستگذاری عمومی»
🌕عناوین مهم سخنان دکتر محسن مهاجرنیا در نشست «الگوی حکمرانی اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی»؛
▪️بانک جهانی نگاه اقتصادی به #حکمرانی دارد؛ آیا نگاه ما هم اقتصادی است؟ یا نگاه ما سیاسی، فلسفی یا فقهی است؟ باید این را تعیین تکلیف کرد.
▪️پسوند «اسلامی» حکمرانی اسلامی به چه اعتباری است؛ آیا به اعتبار فقه آن است؟ کلام است؟ یا فلسفه؟ اگرچه بحث حکمرانی بحث جدیدی است اما فقهای ما از قدیم در موضوع حکومت اسلامی و حاکمیت الهی بحث کردهاند.
▪️فلسفه باید تبیین عقلی کند و اگر مردم فهم کردند و قانع شدند حرف خدا و فقه را هم گوش میدهند. جامعهشناسان ما باید متناسب با جامعه، حکمرانی را تبیین کنند زیرا دنیای غرب متناسب با خودشان حکمرانی تعریف کردهاند و در جامعه خودشان قابل عمل است.
▪️الگوی حکمرانی اسلامی بدون فقهاء، فیلسوفان، حقوقدانان و جامعهشناسان تبیین نمیشود.
در بحث حکمرانی بُعد اساسی آن رعایت مصلحت عامه است که حضرت علی (ع) در عهدنامه مالکاشتر بهخوبی به آن اشاره کرده است.
🔸مطالعه کامل گزارش نشست
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
saghifeh (1).mp3
6.44M
فکرت
🔴 دومین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای
1402.09.18 عصر پرسش قسمت دوم.mp3
9.91M
🎧 دومین برنامه «#عصر_پرسش»
☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه
🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضلالله نوری
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانشپژوه دکتری جامعهشناسی سیاسی
👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
👤مجری کارشناس: علیرضا داودی؛ دکتری مطالعات سیاسی
📆 شنبه ۱۸ آذر۱۴۰۲
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا #فضای_مجازی
☑️ بشر در تهدید جهل مدرن
🎙دکتر محمد حسنی، دکترای علوم ارتباطات و مدیرعامل نشر جمکران
▪️فضای مجازی چیست که جهل در کنار آن قرار میگیرد؟!
▪️با یک مسئلهای مواجهیم که کنترل بنیانهای آن دست ما نیست که ناخواسته و یا خواسته، آن عدم کنترل را در تناسب با جهل میبینیم.
▪️فضای مجازی یک جهلی را به ما منتقل میکند که با داده، بشر را جاهل میکند. در حقیقت، دادههایی که جهل میآفرینند.
🔻فایل کامل این گفتوگو را در سایت آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
☑️ عقلانیت و اجتهاد دینی از قدرت سخت تا قدرت نرم
🌕 عناوین برگزیده از سخنان حجت الاسلام سیدسجاد ایزدهی:
▪️تا قدرت نرم و باورِ موجه و باور پذیری اتفاق نیفتد، طبیعتاً استمراری در قدرت هم باقی نخواهد ماند. عقلانیت و اجتهاد و مصلحت و ولایت، مهمترین بخشهای حفظ قدرت، در سایه قدرت نرم هستند.
▪️اسلام، اجتهادی دارد که میتواند متناسب با مکان، مسائل و زمانه، خودش را باز تولید کند و به نوعی موتور محرک شیعه در مواجهه با مشکلات است.
▪️بر خلاف دین اسلام، در ادیان دیگر، آنها در حوزه اجتماعی، حکومت و نیازهای اجتماعی ورود نمیکنند و تنها در حوزه عقاید و شخصیت و مسائل شخصی فعال هستند. در ادیان شرقی هم روند به همین صورت است.
▪️دین اسلام از آغاز، با وجود اینکه قدرت سخت را مد نظر قرار داده است اما استفاده از این قدرت، هیچ گاه پایایی و بقا و استمرار نداشته است مگر اینکه پشتوانهای از «قدرت نرم» داشته باشد و بتواند مشروعیت خود را از این طریق تضمین کند.
▪️منابع ما مانند نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، که بسیار باور پذیر هم هستند در زمره قدرت نرم ما قرار میگیرند. در عین حال، بخش دیگر مربوط به قدرت نرم ما، الگوهای شخصیتی مان در زندگی هستند که از جمله آنها میتوان به اهل بیت (ع) اشاره کرد.
🔸مطالعه گفتگو در«وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰کارگاه روششناسی در علوم انسانی
🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی
🔸در این کارگاه موضوعات و چالشهای زیر را بررسی میکنیم:
🔻چیستی و ضرورت «روش» در علوم انسانی و بحران «بیروشی» و «روش زدگی»
🔻 تحلیل تاریخی «منطق اجتهاد» و «روش شنایی» علوم انسانی در تمدن اسلامی
🔻 تحلیلی از ماهیت «روش» در علوم انسانی مدرن
🔻 روش شناسی «اسلامیاندیشدن در باب انسان و علوم انسانی» و «تحول علوم انسانی»
🔻 روش گفتمان سازی «علوم انسانی» در رسانههای جمعی
🔸 در ۳۶۰ دقیقه | پنجشنبهها ساعت ۱۰_۱۱:۳۰ | از ۲۳ آذرماه به مدت چهار هفته | بصورت حضوری | رایگان
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#رینگ ا #کلیپ
🎙دکتر محمد هادی همایون در برنامه رینگ با موضوع نسبت تحولات اخیر فلسطین با آخرالزمان و مهدویت:
▪️اینقدر صحنه به #ظهور نزدیک شده که اصلا ما نیازی به نشانههای ظهور نداریم بلکه خود واقعه ظهور دارد اتفاق میافتد. این نور شدیدی که امروزه وجود دارد تمام اختلافات بین ما را از بین برده است. ما به اشتباه در اختلافات گذشته گیر کرده بودیم. اگر از ابتدا به آینده نگاه میکردیم، میدیدیم که همهی انسانهای آزاده جهان، حق طلب هستند و منتظر صحنه باشکوه ظهورند.
🔻تماشا از آپارات و یوتیوب فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘#درس_نوشت ا #فرهنگ
🌕 رسالت عالمان
📝 آیتالله جوادی آملی
▪️ مسئولیت اصیل عالمان، #انقلاب_فرهنگی است! مسئله ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ یک تعبیر است، تعبیر «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَی أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ یتَعَلَّمُوا حَتَّی أَخَذَ عَلَی أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ یعَلِّمُوا» هم ذکر شده است. فرمود اگر بر جاهلان، تعلُّم واجب است، بر عالمان، تعلیم واجب است؛ این #تعهد_فرهنگی است.
▪️ دو تعهّد هم در همان #خطبه_شقشقیه وجود مبارک حضرت امیر بیان شده است که عالمان دین، فقیهان، «اولوا الالباب»، «اولوا الابصار» و ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾، باید مواظب باشند که مشکل فقر از جامعه رخت بربندد، یک؛ ستم از جامعه رخت بربندد، دو: «أَلّا یقَارُّوا عَلَی كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلُوم».
▪️ خب اگر «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْر»، آن که گفت عالِم، ماندنی است، آیا گفته چرا ماندنی است یا نگفته؟ عالِم ماندنی را معرفی کرده یا نکرده؟ اگر این که تعهد علمی گرفته که فقها و علما #موظف هستند که #جهل_زدایی کنند و اگر این دو عنصر محوری اقتصادی و سیاسی که در خطبه شقشقیه آمده، اگر اینها نباشند، خب چه بقایی؟! او که به تعهد خود عمل نکرده است! ﴿إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤولاً﴾؛ این تعهّد سپرده، حالا کجا تعهّد سپرده، در الست تعهّد سپرده یا در جای دیگر، نمی دانیم؛ ولی تعهّد سپرده است، از علما تعهّد گرفته شده است!
▪️باید فقر را برطرف کنند، ربا را برطرف کنند، تولید را اضافه کنند، بیکاری را برطرف کنند؛ اینها وظیفه علمای دین است!
از ظلم، از تحمیل، از جلوی حرّیت و آزادگی را گرفتن، ممانعت کند؛ این تعهّدی است که علما به خدا دادند!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#موشن_گرافی ا #عدالت
☑️ تعریف عدالت چیست؟
▪️استاد مرتضی مطهری، عدالت را با رجوع به مفهوم حق تعریف میکند. اسلام آمد و دستورهای خود را طوری تنظیم کرد که هر حقی به ذی حق خود برسد. عدالت یعنی دادن هر حقی به صاحب آن حق میباشد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ اسرائیل؛ دشمن بشر و حجر و شجر
تخریب آثار تاریخی و میراث فرهنگی در غزه
▪️ جنایتهای صهیونیستها در #فلسطین اشغالی فقط به خونریزی خلاصه نمیشود. ما با جنایتکاری روبهرو هستیم که رسانههای عربی، دشمن «البشر و الحجر و الشجر» میخوانندش! تاریخ این تجاوزگری هم فقط محدود به دیروز و امروز نیست؛ آنها دشمنان #تمدن بشریاند!
▪️ مورخ عرب، ولید خالدی، در کتاب «تا فراموش نکنیم» از نابودی کامل ۴۱۸ روستا در فلسطین میگوید؛ اینکه چطور در خلال #جنگ ۱۹۴۸، ساکنان این مناطق ناچار به کوچ اجباری شدند. این روستاها قطعاً بخشی از تمدن بشری را همراه داشتهاند.
▪️ جنگ اخیر #غزه نیز گواهی دیگر بر #جنایت علیه #فرهنگ و بشریت است. به گفتۀ وزارت فرهنگ فلسطین از آغاز بمبارانها تا نیمههای نوامبر، ۵ کتابخانه و انتشارات، ۶ مرکز فرهنگی، بخش گستردهای از بافت تاریخی غزه با ۱۴۶ خانه و عمارت تاریخی از بین رفته است.
▪️ تخریب بسیاری از مساجد، کلیساها، مدارس، بندرها و بازارهای تاریخی و حتی قبرها را هم میتوان به این نابودیها افزود. در این میان بخش مهمی از آرشیو مرکزی ۱۵۰سالۀ شهرداری غزه و موزۀ القراره هم نابود شدند.
▪️ کمی آنطرفتر، ناقوسهای کلیسای سنت پورفیریوس و مأذنههای مسجد كاتبالولاية هم در امان نماندند. درحالیکه این کلیسا جانپناه صدها نفر از آوارگان فلسطینی بود، بمباران شد و بار دیگر خون مسیحیان و مسلمانان در هم آمیخت.
▪️ در این بحبوحه، وزیر میراثِ #اسرائیل، پرتاب #بمب_اتم به نوار غزه را یکی از گزینههای پیش رو معرفی میکند و بر محو غزه از روی زمین تأکید!
▪️ کوتاه سخن آنکه با رژیمی مواجهایم که نهتنها انسانها، بلکه تمدن بشر و حتی منابع طبیعی را هدف قرار داده و تلاش برای نابودی حرث و نسل، فصل مشترک همۀ رفتارهای تکفیرگونۀ آن است.
🔻مطالعه کامل یادداشت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فکرت
🔘برنامه تلویزیونی #رینگ ☑️ استانداردهای دوگانه حقوق بشری در مسأله فلسطین با حضور: 👤دکتر غلامرضا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ ا #رینگ
☑️ خاطرهای از نادر طالبزاده و تلاش او برای بیدار کردن اندیشمندان غربی
▪️نادر #طالب_زاده بینشی الهی داشت. ایشان اولین نفری بود که در صدد شناخت غرب واقعی بود. و با پیگیریهای او در 15 ساله گذشته که کنفرانسها شروع شد حدود 50 جلد کتاب در موضوعات مرتبط با اسرائیل در کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا کار شد و تقریبا در این خصوص موضوعی نیست که کار نشده باشد. و این یک گنجینهی باارزش است برای شناخت غرب واقعی.
📥 دریافت فایل از آپارات و یوتیوب فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
☑️ دانشگاه اسلامی بدون فرهنگ اسلامی ممکن نیست
🌕گزیده بیانات حجتالاسلام پارسانیا در نشست «بازخوانی انتقادی ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه»
▫️دانشگاه اسلامی به عنوان واقعیت اجتماعی بدون #فرهنگ و جامعه اسلامی نمیتواند باشد و اگر عالمان و هویت علم یک جامعه اسلامی نباشند تمدن آن هم دچار چالش خواهد شد و دیر یا زود دگرگون خواهند شد.
▫️هویت دانشگاه اسلامی هویتی متناظر با فرهنگ و #علم جامعه است، در دهههای بعد از #انقلاب_اسلامی ایده دانشگاه اسلامی به شدت مطرح شده است ولی اینکه بعد از مواجه با علم مدرن بوده است یا خیر و یا قبل از انقلاب هم مطرح بوده است یا نه جای بحث بیشتری دارد؛ اینکه در گذشته، بحث عالم و علم اسلامی و نهاد علم اسلامی وجود داشته است یا خیر جای بحث دارد.
▫️ تردیدی نیست که جهان اسلام در مواجهه با میراث تمدنی و فرهنگهای دیگر دانشهایی را از آنان گرفته است کما اینکه امروز چون علوم در فرهنگی دیگر قوام یافته است برای ما چالش و مسئله شده است.
▫️هر چه را #غرب علم میگوید ما با پیشینه علم در تاریخ خودمان یکسان میگیریم در حالی که علم مفهومی جدید از قرن ۱۹ به بعد است. اقبال میگوید تاریخ دو مقطع دارد یکی کودکی و دیگری بلوغ و پیامبر اسلام در مرز دو جهان قدیم و جدید ایستاد و جهان جدید باید با علم اداره شود لذا معجزه پیامبر هم کتاب و علم است در حالی که جهان قدیم باید با معجزه هدایت شود.
▫️مواجهه ما با علم مدرن باید تغییر یابد زیرا علم جدید، دانشی دیگر و متفاوت از علمی است که در قرون گذشته تاریخ اسلام و جهان وجود داشته است.
🔳 مطالعه کامل گزارش
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
فکرت
🔘#رویداد ا #مدار ✔️ رسانه فکرت، هشتمین نشست تحلیلی «مدار» را برگزار میکند؛ ☑️ ورزش و سیاست (واکاو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#کلیپ ا#مدار
☑️ ورزش و سیاست (واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار قهرمانان ورزشی)
▪️حجتالاسلام دکتر رسول حسنیزدی، استاد دانشگاه و فعال عرصه ورزش
▪️شاید بعد از افسانه هولوکاست و دروغ بزرگ آن، بزرگترین دروغ این باشد که ورزش و سیاست از هم جدا هستند.
📱تماشای گفتگو در آپارات و یوتیوب فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فکرت
🔴 دومین برنامه «#عصر_پرسش» ☑️ آسیبشناسی دولتسازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای
🌕 تاریخ «انقلاب مشروطه» ابزار عبرت است
🔅 کارشناسان دومین برنامه #عصر_پرسش مطرح کردند:
▪️کاوندی: باید از تجربه تاریخی مشروطه برای حل مسأله خودمان در حال حاضر کمک گرفته شود و دو نظام سیاسی آن دوران یعنی نظام سیاسی مرحوم نائینی و الگوی شیخ فضلالله نوری مورد بررسی قرار گیرد.
▪️متقیان: چون در موقعیت حصول قدرت هستیم و نظر مرحوم نائینی مبتنی بر اقتضای زمانه است؛ نمیتوان از مشروطه و راهکار استفاده کرد.
▪️کاوندی: در تجربه تلخ مشروطه نه نظریه مرحوم میرزای نائینی و نه اصل تراز شیخ محقق نمیشود و علت آن این است که سرمایه ما بیش از این بود و استفاده نشد.
▪️متقیان: #شورای_نگهبان مطلوب ما نیست چون در شرایط انفعال شکل گرفته است و نظام سیاسی سنتی مدرن امروزه که امروزه شکل گرفته هیچ نسبتی با اسلام ندارد.
▪️ کاوندی: الگوی شیخ فضلالله این بود که میخواست مجلسی را تحت مدیریت در بیاورد که شاه را مدیریت میکرد و در واقع بنا بود کل نظام سیاسی مدیریت شود.
▪️متقیان: طرح اولیه اسلامی آن زمان، #عدالت_خانه بود و فقیه با یکسری ظلمهایی مواجه میشود و مراجعه میکند به اندیشه دینی و ظرفیت فقهی خودش و به این ضرورت میرسد که یک عدالتخانه ای تشکیل شود که ضمانت اجرایی داشته باشد و شاه و رعیت در آن یکسان باشند.
▪️کاوندی: تلاش میزای نائینی و رنج شیخ فضلالله اثری نداشت چون میرزا همه سرمایه و تراث فقهش به امضای شرایط ختم شد و حوزه علمیه نحف از هم پاشید و علت آن مشروطه بود.
▪️متقیان: در مشروطه سه جریان وجود داشت، سلطنت که تحت نفوذ روسیه بود، علما و روشنفکران که قدرت اجتماعی نداشتند و از مشروطه به این طرف و از وقتی علنا از مهاجرت کبری به تهران باز میگردند تاریخ ایران است. برای انقلاب کردن، نیاز به مردم و روحانیت است ولی مردم تحت تاثیر جماعت انگلیس واقع میشوند و باید این مساله آسیبشناسی شود.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از رادیو فکرت
28.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | #پادکست
🔰 حکمتانه | شماره 121
📻سازمان ملل و نقد عملکرد آن: بخش دوم
🔹سازمان ملل علاوه بر حفظ صلح و امنیت بینالملل با توجه به موقعیت حساس یمن، نسبت به حق تعیین سرنوشت ملت در یمن هم مسئولیت داشت. اما در قطعنامههای گوناگون مشاهده میشه که تجاوز آل سعود رو نادیده و چشم به روی جنایات جنگی و نسل کشی در این سرزمین بست.
🔻شما را دعوت به شنیدن این پادکست میکنیم.
🗞سردبیر: دانیال بصیر
📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری
🎙گوینده:خانم خواجهوند
🎨گرافیک: الیاس فلاحتی
📽کاری از تیم تولید فکرت
📎 شماره 120 حکمتانه را اینجا بشنوید.
#سازمان_ملل
#آمریکا
#اسرائیل
🔻 کانال رادیو فکرت:
🌐 وبگاه| ایتا | روبیکا | تلگرام |اینستاگرام
☑️ علوم عقلی، سلاح جبههی فرهنگی
🎙آیتالله فیاضی، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
▪️علامه طباطبایی(ره) درباره فراز «ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً» گفتند درست است که این آیه جلمهی خبری است؛ ولی انشائی معنا میدهد. چون جبهه، فقط جبههی نظامی نیست. در جبههی نظامی اگر دشمن حمله کند، بالاخره تعدادی به فیض شهادت نائل میشوند؛ ولی در جبههی فرهنگی اگر دشمن پیروز بشود- که الان دارند کار میکنند- خطر در عقیده اتفاق میافتد.
▪️اگر اهل تعقل باشیم این را میفهمیم که همهی استفهامهای انکاری برای حجیت عقل است. یعنی تو خودت عقلت را به کار بیانداز تا بفهمی!
▪️اگر بخواهیم معرفت به امام و پیامبر پیدا کنیم، باید علوم عقلی را بخوانیم. عالم باید فهم عمیق در اعتقادات پیدا کند و فهم عمیق بدون عقلورزی میسر نیست. از این رو امام(ره) هر وقت دربارهی فقه و اصول صحبت میکردند، بعدش از فلسفه نیز میگفتند. همچنین رهبر انقلاب که صریحا فرمودهاند که حوزه باید پایگاه علوم عقلی باشد.
🔻مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت