eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 ا ☑️ نفوذ نرم ◾️فرهنگ مدرن برای ورود به جهان اسلام و ابعاد مختلف زندگی اجتماعی انسان، ابتدا نهاد علم خود را تحت عنوان ایده جریان روشنفکری صورت‌بندی کرد. همچنین مدعی بود تا وجه جمعی بین سنت باستانی ایرانی و جریان مدرن ایجاد نماید تا زندگی مدرن در ایران مستقر شود. 📢 دکتر مسعود معینی پور 🖇 ویراستی فکرت را دنبال کنید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه |مدرسه فکرت | رادیوفکرت
به‌عنوان پژوهشگر، همچنان در انتظار مناظره با آقای دکتر سیدصادق حقیقت درباره‌ی نسبت‌هایی که در برنامه‌ی شیوه به علامه مصباح دادند هستم. به مجری برنامه اطلاع دادم و ایشان نیز با مدیر شبکه مطرح کرده‌اند. اگر رسانه‌ی ملی چنین امکانی ندارد، یکی از تشکل‌های دانشجویی برای برگزاری این مناظره، پیش‌قدم شوند. پ.ن: واقعا چرا بعد از گذشت یک هفته، آقای دکتر سیدصادق حقیقت مناظره را قبول نکرده‌اند؟! مگر ایشان در سخنان خویش تردیدی دارند؟! مگر گفتگو و تضارب آراء، مطلوب طیف فکری ایشان نیست؟! چرا مسئولیت نظری گفته‌های‌مان را نمی‌پذیریم و حاضر نیستیم نسبت به مواضع خویش دفاع داشته باشیم؟! تا کی منطق‌، بزن و در رو باید حاکم شود؟! آقای دکتر سیدصادق حقیقت از چه نگران است؟ فکرت به عنوان یک رسانه‌ای نخبگانی حاضر است که پذیرای این مناظره باشد. با تماسی که با آقای جمشیدی گرفته شد، ایشان جهت مناظره با دکتر سیدصادق حقیقت در محفل فکرت اعلام آمادگی کردند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
27.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ☑️ اسلام و شب یلدا ◾️برنامه اسلام در مقابل آیین‌های محلّی جوامعی که مسلمان شده‌اند، مبارزه با سنت‌های آنان نبوده و نیست. اگر آن سنت، موافق با آموزه‌های دین اسلام بوده و یا دست‌کم در تضاد با آن نباشد، اسلام در مورد آن‌ها مانعی ایجاد نخواهد کرد؛ مانند سنت دیدوبازدید در عید نوروز که حتی بزرگان دین بر این‌گونه سنت‌های نیک تأکید نموده‌اند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب| ایتا | تلگرام |اینستاگرام| توییتر
🔘 ا ✅ از سنت‌های شب یلدا، شب نشینی و دید و بازدید و صله رحم است. چنان‌که بهره‌گیری علمی از فرصت آن با طرح مسایل علمی و تاریخی، خواندن اشعار به ویژه شعر حافظ و تفال به اشعار حافظ و ... سنت دیگر آن است. ✅ مناسب است مومنان در چنین فرصت‌هایی با زوایای زندگی و سیره معصومان در جهت رشد و کمال علمی و معنوی آشنا شوند. 📚 کتاب مفاتیح الحیاة/آیت الله جوادی آملی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام|اینستاگرام|تویتر
فکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز شهادت شهید مفتح و هفته #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار می‌کند: 📍#محفل گف
6.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 | ☑️ حوزه و جهت‌دهی علوم طبیعی 🎙حجت‌الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی ◾️چقدر ممکن است کسی که در فضای دانش طبیعی حضور ندارد، به کسی که دارد در آن فضا تولید علم می‌کند، جهت دهد؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🗂 ✅ روایتی از مطالب منتشر شده در کانال اندیشمندان و پژوهشگران فعال در رسانه : ▪️«آن که می‌گوید علوم اسلامی و غیراسلامی نداریم یا سیاست‌زده است یا در قرن 19میلادی زیست می‌کند!» ا عبدالحسین خسروپناه 📎لینک مطلب ▪️به یاد شهید «وحدت حوزه و دانشگاه» | احمد حسین شریفی 📎لینک مطلب ▪️اقتصاد مردم، فرهنگ آنها را می‌سازد ا محسن قنبریان 📎لینک مطلب ▪️مسجدالاقصی و تکوین مجدد امت اسلامی | حمیدپارسانیا 📎لینک مطلب ▪️غزه را به یلدا چه کار؟ | علی مهدیان 📎لینک مطلب ▪️پوشش و حجاب یک ذائقه متغیر فرهنگی یا یک باور عمیق فلسفی؟|علیرضا محمدلو 📎لینک مطلب ▪️فطرت و سلامت|محمدجواد رودگر 📎لینک مطلب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕 کاربردی‌سازی علوم انسانی اسلامی یکی از موضوعات مهم مجامع علمی و دینی کشور ما در یکی دو دهه اخیر است؛ اینکه این کاربردی‌سازی باید با چه رویکردی انجام شود تا ضمن تامین بعد اسلامی گره‌ مشکلات جامعه را باز کند. ▫️آیت‌الله عباس کعبی؛ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتاری به این موضوع پرداخته است: ☑️ کاربردی سازی علوم انسانی ▪️کاربردی‌سازی علم دو رویکرد دارد؛ اول رویکرد پژوهش‌محور که به فرایندسازی می‌پردازد و رویکرد دوم، روش‌محور است و در اینجا سؤال اصلی این است که چگونه به حل مسئله بپردازیم که در واقع همان کارکردگرایی است. ▪️به نظر بنده کارکردگرایی با دو نگاه محقق می‌شود؛ نگاه اول حق‌محور و نگاه دوم، پدیده‌محور است. در نگاه حق‌محور ابتدا باید حق را شناخت و مبنای آن را دانست و برپایه مبانی حق، اصول و روش شناخت حق سپس قواعد رسیدن به حق را دانست تا نوبت به حل مسئله و کاربردی‌سازی آن برسد. این رویکرد حق‌محور رویکرد مبتنی بر توحید و معاد است. ▪️رویکرد دوم رویکرد حق‌مداری نیست بلکه رویکرد پدیدارشناسی است که در فلسفه غرب و بر مدار علوم انسانی ایجاد شد؛ مثلا با پدیده‌ای به نام جمعیت، آسیب‌های اجتماعی، مشارکت سیاسی یا عدم مشارکت و جرم و جنایت روبرو می‌شویم؛ پدیدارشناسان می‌گویند با زبان آمار، نیازسنجی و رسیدن از یک پدیده به نقطه مطلوب، لذا مجموعه اطلاعاتی گردآوری کرده و تلاش می‌کنند تا آن مشکل را حل کنند. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز شهادت شهید مفتح و هفته #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار می‌کند: 📍#محفل گف
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ☑️ چرا تلفیق حوزه و دانشگاه ممکن نیست؟ 🎙حجت الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی ➕فایل کامل محفل دوازدهم را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
▫️ 🖋به قلم سمیه رستمی، طنزنویسی و پژوهشگر حوزوی ☑️بخش اول؛ طنزی برای نیچه ▪️خواستگاری با تِم نیچه ✔️fekrat.net/article/lnk/19340 ☑️ بخش دوم؛ طنزی برای کارل مارکس: ▪️ همیشه پای یک پدرزن در میان است ✔️fekrat.net/article/lnk/38155 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🔘 ا ☑️ اسلام، خشونت و دموکراسی؛ برشی از نظرات علامه مصباح یزدی ▪️هدف از این كه، مسأله خشونت را به عنوان ضدّ ارزش مطلق مطرح مى‌كنند و در مقابل، تسامح، تساهل، مدارا و نرمش را به عنوان ارزش مطلق مطرح مى‌كنند؛ چیزى جز گرفتن غیرت و تعصّب دینى از مردم مسلمان نیست، تا در موقع لازم به دفاع از اسلام و انقلاب برنخیزند. اینجا بود كه بنده، احساس كردم كه خطر فرهنگى عظیمى كه مقدمه توطئه نظامى و براندازى نظام است، ما را تهدید مى‌كند و به صحنه آمدم كه به شبهات و القائات دشمنان پاسخ گویم و نقشه‌هاى فرهنگى آنان را بر ملا سازم. ▪️از جمله ابزارهاى فرهنگى كه در دو دهه پس از انقلاب بخصوص در دو، سه سال اخیر از آن استفاده مى‌كنند، مفاهیمى از قبیل تساهل و تسامح و مداراست و آنها را به عنوان ارزش مطلق مطرح مى‌كنند و در مقابل، قاطعیّت و خشونت را مطلقاً محكوم مى‌كنند. دلیل این رویكرد این است كه آنان دریافته‌اند كه آنچه ضامن بقاى نظام اسلامى است عشق و علاقه مردم و بخصوص جوانان و بسیجیان به اسلام و رهبرى است؛ تا آنجا كه حاضرند براى دفاع از این ارزش‌ها جان خود را به خطر افكنند. ▪️فرهنگ اصیل اسلامى این است كه مسلمان در قبال تضعیف ارزش‌ها و توهین به مقدسات دینى و رواج منكرات «تكلیف» دارد امر به معروف كند و «وظیفه» دارد نهى از منكر نماید و ساكت ننشیند. مروّجان فرهنگ تساهل و تسامح مى‌گویند اولا در عصر پست مدرنیسم دیگر سخن از تكلیف و وظیفه گفتن غلط است، و ثانیاً اصولا انسان نباید نسبت به مسایلى كه پیرامون او رخ مى‌دهد زیاد سخت بگیرد، متعصبانه برخورد كند. رویه درست این است كه انسان كوتاه بیاید و با روحیه‌اى بزرگوارانه با همه چیز و همه كس و هر فكر و رفتارى روبرو شود. ▪️بالاخره در یك جامعه همه كه مثل شما فكر نمى‌كنند. هر كس براى خودش عقیده و روش و مَنِشى دارد. اگر بخواهیم زندگى خوب و راحتى داشته باشیم باید یكدیگر را «تحمّل» كنیم و «تولرانس» داشته باشیم. اگر كسى نعوذ بالله خواست به خدا و پیامبر هم فحش و ناسزا بگوید مهم نیست؛ او به پیامبر ناسزا مى‌گوید، شما هم براى پیامبر صلوات بفرستید! یك عده مى‌خواهند كاباره و مراكز فساد و فحشا داشته باشند، مهم نیست؛ شما هم بروید مسجد درست كنید و جلسه دعاى كمیل و زیارت عاشورا ترتیب دهید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مجله خردورزی
21.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻مغزهای کوچک زنگ‌زدۀ مانع از توسعه 📽 نگاهی به جایگاه مرکز و حاشیه اقتصادی در سینمای پس از جنگ ▫️با آغاز بحران مالی ۲۰۰۸م. سینمای جهان برای نخستین‌بار بعد از پایان جنگ سرد، به سراغ صورت‌مسئلۀ نابرابری رفت. اگرچه آثاری که نابرابری را از منظر سوژۀ انسان فقیر روایت کرده‌اند، چندان تیغ حملات خود را به سمت سیستم توزیع درآمد نبرده‌اند. ▫️فیلم پرسروصدای «پاراسایت» هرقدر که زشتی سیمای نابرابری را تصویر می‌کرد؛ اما در پایان، انسان قربانی نابرابری را به پیشرفت فردی در این سیستم دعوت می‌کرد. ▫️جدا ماندگی سینمای ایران از فلسفه و جامعه‌شناسی باعث شده تا به‌ندرت اثری را بیابیم که با چهارچوبی نظری، به دوگانه «مرکز و پیرامون» نظر انداخته باشد. ▫️«مغزهای کوچک زنگ‌زده» و «شنای پروانه» مهم‌ترین پرداخت به «حاشیه» در زمان خود به‌حساب می‌آیند. ▫️حاشیه در «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، قربانیان خطرناکی بودند که باید مهار می‌شدند؛ کارگردان حتی ابایی از تشبیه حاشیه به گله‌ای نیازمند چوپان نداشت. ▫️اما در نقطۀ مقابل، «شنای پروانه» در جستجوی قدرت انتخاب حاشیه بود. تفاوت دو برادر در این فیلم، یک آشنازدایی از روایت غالبی بود که حاشیه را ذاتاً شرور، غیرعقلانی و فاقد قدرت انتخاب می‌دانست. 📝 محمدصادق‌ فرامرزی، پژوهشگر جامعه‌شناسی سیاسی ➕ جهت خرید شماره سوم خردورزی با ارسال رایگان، به ادمین پیام دهید: @ErfanKhalilifar 📍مجله خردورزی: @kheradvarzi_com
📝 ا ☑️ چرا باید به عملیات فرهنگی نامنظم فکر کرد؟ 🖋دکتر حبیب الله بابایی ▪️در وضعیتی که ما دچار پیچیدگی‌های فزاینده و شتابنده در مسئله‌های فرهنگی می‌شویم، نمی‌توان از و دانی در امر فرهنگ و ساختارهای سخت فرسوده در آن انتظار زیادی داشت. دراین میان به نظر می‌رسد «مبادرت فرهنگی» یا «سرعت در اقدام فرهنگی»، «نقطه‌زنی‌های پی‌درپی و بی‌وقفه در اصلاح فرهنگ» و چابکی و چریکی در اجرای اقتضائات «ان تقوموا لله مثنی و فردی» در مقولۀ فرهنگ بسیار اثرگذارتر از آن خواهد بود که سیستم‌های محتاط فرهنگی ما با وسواسی‌های فراوان گاه کمترین اقدام را انجام بدهند. ▪️من از این فعال‌سازی ظرفیت‌های اصلاحی ـ فرهنگیِ «فردفرد»ها (هرکسی هرکجا نشسته) تعبیر به عملیات نامنظم فرهنگی می‌کنم. در عملیات نقطه‌زنی فرهنگی (که هر فرد صالحی در امر فرهنگ، خود را معطلِ طراحی نظام کلان مسائل فرهنگی نمی‌کند) نقطه اصلاح و تحول، نه از ناحیۀ مدیران به سمت مردم، بلکه از بدنه‌های مردمی در متن عینیت فرهنگی به سمت مدیران رخ می‌دهد؛ همین طور در این فرایند، تحول فرهنگی نه از نسلی که دچار نوعی از تأخّر زمانی در امر فرهنگ شده، بلکه ازعرصه‌های چابک نسل اکنون شروع می‌شود. ▪️به نظر می‌رسد چنین عملیات‌های نقطه‌ای، فشرده، و پیوسته ما را به یک وضعیت انباشت بزرگ از هسته‌های نوری در فرهنگ نزدیک‌تر می‌کند و استمرار آن جامعه را به سمت یک نور بزرگ (من آن را «تمدن نوری» یا «تمدن ایمانی» می‌نامم) با کمترین تضاد و تعارض می‌کشاند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت