eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
رسانه فکرت پیرامون پرونده «حافظه تاریخی» برگزار می‌کند: ☑️ نکوهش فراموشی بررسی حافظه تاریخی ایرانیان با حضور: 👤 دکتر جعفر آقایان چاووشی؛ استادیار دانشکده گروه فلسفه علم دانشگاه شریف ⏰ چهارشنبه 20 تیر، ساعت 16 🏢 قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، پلاک ۲۴۵، موسسه فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 | موضوع |هفت دریچه به سوی عاشورا (۲) سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: استاد محمّد اسفندیاری مجلس سوم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Rebaat_Ayene_E3~1.mp3
20.53M
🔈 | ✅ موضوع | هفت دریچه به سوی (۲) سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: استاد مجلس سوم نظریه پنجم: شهادت فدیه‌ای ۲:۵۵ نظریه ششم: نظریه شهادت سیاسی ۶:۰۰ نظریه هفتم: تشکیل حکومت ۱۰:۰۰ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 « امروز مي‏خواهد ما را از جدا كند. امروز نيز دو عهد و دو جبهه در كار است: يكی عهد و جبهه حسينی كه را معنادار مي‌‏كند و ديگري عهد و و پوچی كه همه زندگی را تباه مي‏‌كند. (ع) كهنه شدني نيست، اما عامل كهنه شدن جامعه اسلامی، نزديك شدن به فرهنگ معاويه است. براي كساني كه به وصل هستند حسين(ع) هميشه زنده و جاويد است و فقط عهد نبوی است كه تازه است و تازه مي‏ماند و فهميدن اين مطلب تنها از طريق حكمت و ممكن است و لاغير!» 🏴 📚 اصغر طاهرزاده کربلا مبارزه با پوچی‌ها 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 قافله عشق در سفر تاریخ درآمدی به عاشوراشناسی شهید سیدمرتضی آوینی ✍️ رضا کریمی 📍شهید مطهری عاشورا را عقلانی تفسیر می‌کند، حتی به‌دلیل طرح «حماسه حسینی» و‌ به‌دلیل مبارزه با تحریفات با برخی احساسات هم مقابله می‌کند. سیدمهدی شجاعی عاشورا را با روشی فاخر و معتدل به‌صورت لطیف و احساسی و در قالب روضه مکتوب بیان می‌کند. اما می‌توان گفت شهید آوینی عقل و‌ احساس را توأم با هم درگیر می‌کند، بلکه فراتر از عقل و احساس و به مقام جمع آنها ذیل عشق می‌رود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 قافله عشق در سفر تاریخ درآمدی به عاشوراشناسی شهید سیدمرتضی آوینی ✍️ رضا کریمی
🔸«فتح خون» مقتل‌نگاری و پژوهشی تاریخی نیست. این کتاب روضه مکتوب هم نیست. روضه بیان احساسات در مورد مظلوم است. ولی در «فتح خون» معرفت و احساس با هم درهم‌آمیخته است و پرسشگری و تفسیر واقعه چیزی از احساس و عشق به امام در کتاب کم نمی‌کند. در اصل پرسش‌ها برای فهم موقعیت‌هاست و برای شکستن مواجهه عادی و از سر عادت با روایت‌های موثقی که از کربلا سراغ داریم. مخاطب برای ماندن با «فتح خون» باید در عالَم آوینی وارد شود و این پرسش‌ها از آن‌روست که به میان می‌آید. 🔹ویژگی آشکار کتاب گزارش از متن واقعه به‌همراه گفتار «راوی» است. البته در متن گزارش هم تحلیل‌های تاریخی وجود دارد و فقط به نقل صرف بسنده نشده است، اما «راوی» از ظاهر تاریخ فراتر می‌رود. متن اصلی نقل و تحلیل تاریخ ظاهری است و متن راوی گزارش تاریخ باطنی. راوی وقایع تاریخ را بر اساس مواجهه‌ای انفسی تحلیل می‌کند. 🔸راوی مخاطب را درگیر تاریخ حیات باطنی انسان می‌کند که موضع خود را نسبت‌به عاشورا و جایگاه خود را نسبت‌به طرح کلی عالم روشن کند و از فلک‌زدگی (اسارت در تاریخ ظاهری) نجات یابد.کلمه تاریخ یک کلمه کلیدی در کتاب است که اشاره به «طرح کلی عالم» دارد. عبارتی که خود شهید آوینی بعدها در مقاله‌ای تحت عنوان «دولت پایدار حق فرامی‌رسد» آورده است. برای بیان این مساله یعنی تفسیر باطنی (تاریخی) از عالم و کربلا چند مفهوم کلیدی پیش کشیده می‌شود؛ عقل و عشق، سیاره رنج، تماشاگه راز و باطن عالم. 🔹«فتح خون» مانند متن «روایت فتح» در اوجی ادبی قرار دارد. زبان «فتح خون» مانند زبان «گنجینه آسمانی» است. به‌همین دلیل «راوی» حیث تاریخی را با انسان معاصر پیوند می‌دهد، بلکه انسان معاصر را در طرحی کلی از عالم قرار دهد. او در حال رسیدن به طرح کلی عالم بود و بر این اساس ماجرای عاشورا را هم در این طرح قرار می‌دهد که تاریخ مصرف ندارد و مخاطب را درگیر «قافله عشق در سفر تاریخ» می‌کند: «ای دل! تو چه می‌کنی؟ می‌مانی یا می‌روی؟» مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞عاشورا منبع هویت‌ساز حجت‌الاسلام رهدار 💢«خیلی واضحه که بگوییم استعمارگران به دنبال این بودند که هویت مسلمانان را از آن‌ها بگیرند تا نتوانند در برابر آن‌ها مقاومت کنند، تا همراهی آن‌ها با برنامه‌های استعمار حداکثری شود. برای اینکه به این هدف برسند باید مهمترین منبع هویت‌ساز مسلمانان یعنی عاشورا را می‌زدند...» ➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو_علمی رسانه فکرت پیرامون پرونده «حافظه تاریخی» برگزار می‌کند: ☑️ نکوهش فراموشی بررسی حافظه
🔰 مختصری پیرامون جلسه امروز 🔸 امروز خدمت یکی از اساتید گرامی، با تجربه و اهل‌فکر یعنی دکتر آقایان چاووشی بودیم. ایشان از معدود اساتید انقلابی دانشگاه شریف است که با کوله‌باری از تجربه در فرانسه وطن را برای ادامه زندگی انتخاب کرده و همیشه در تلاش برای ارتقای میهن اسلامی عزیزمان بوده است. 🔹 ایشان از دوستان نزدیک پرفسور گلشنی هستند و در حوزه فلسفه علم دانشگاه شریف سالها از تاریخ علم بومی سخن گفته و تلاش داشتند زوایایی از اندیشه متفکران مسلمان و ایرانی را روشن گردانند تا سنگ بنایی برای تمدن نوین ما باشد. 🔸 از تعمق در آثار خوارزمی و خیام و ابن سینا تا شیخ بهایی و شیخ اشراق و... و تالیفات جدی در این زمینه دارند. این نکته هم برای مخاطبین شاید قابل تامل باشد که به دلیل صراحت کلام ایشان در فتنه ۱۴۰۱ در حمایت از نظام و شبیخون فرهنگی دانستن آن اعتراضات از دانشگاه شریف اخراج شدند!! 🔳 بنا بود در دو بخش امروز و فردا خدمت ایشان باشیم و از اندیشه و تجربه ایشان استفاده کنیم اما به دلیل تعطیلی پنجشنبه قم، امروز در قالب گفتگوی علمی پیرامون ایده علم بومی و وضعیت تفکر در ایران معاصر با ایشان ضبط صورت گرفت که به زودی صوت و تصویر آن در دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این استاد فرزانه دو مصاحبه مهم ایشان را در اختیار دوستان قرار میدهیم: مصاحبه ۱ مصاحبه ۲ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 | موضوع | کدام گروه‌های سیاسی در کوفه حضور داشتند؟ سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: حجت‌الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه مجلس چهارم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Rebaat_Ayene_E4~1.mp3
18.92M
🔈 | ✅ موضوع | کدام گروه‌های سیاسی در کوفه حضور داشتند؟ سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: حجت‌الاسلام مجلس چهارم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇«هر انساني تا آگاهی به زمان خود نداشته باشد و راه رهايی از طلسم زمانه را نشناسد نمی‌تواند درست زندگی كند و عظمت (ع) در اين است كه لازم را برای شناخت و تحليل همان عهدی كه در آن زندگی مي‏كنيم را به ما می‌دهد. مَشی و روش دشمنان ما، مَشی و روش ترس و رعب و پوچ كردن زندگی و گرم كردن بازار سازش و چاپلوسی بوده است و تنها راه مقابله با آن راه اباعبدالله(ع) است، تا بتوانيم حيله‏‌های دشمنِ اموی را با خودآگاهی به شرايط تاريخی خود، درست تحليل كنيم و طعمه نقشه‌های او قرار نگيريم، چراكه او واقعاً پيچيده‌تر از آن است كه بتوان با عقل خود و بدون نور حسين(ع) از آن حيله‌ها گذشت.» 📚اصغر طاهرزاده کربلا مبارزه با پوچی‌ها 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 باید به هیأت مجال داد! برخی موفقیت‌های هیئت در غلبه بر اقتضائات تمدنی ✍️ عطاالله بیگدلی 📍 سبک زندگی تجلی سبک تفکر است. البته اگر مانعی عارض نشده باشد و تفکر قدرت ظهور و بروز یابد و الا می‌توان به گونه‌ای «بود» اما به گونه‌ای دیگر «زیست»، همان کاری که اکنون می‌کنیم، اکنون وصف حال ما این است که به گونه‌ای باشیم، اما دیگری شکل زیست ما را معلوم کند، گاهی اما ما، ما می‌شویم و مقتضیات و موانع کنار می‌رود و خود ما، تفکر ما، بود ما، از میانه‌ی انبوه آوارهای تمدن دیگران بیرون می‌زند. این گاه‌ها اما کم است... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 باید به هیأت مجال داد! برخی موفقیت‌های هیئت در غلبه بر اقتضائات تمدنی ✍️ عطاال
🔸 ما شیعیان هماره مرکزیت هویتی داشته‌ایم، حقایقی، رکن‌های شیعه است و اگر اصلی‌ترین آن غدیر باشد بی‌شک رکن اصلی دیگر، عاشورا است. ما امامانمان را دوست داریم و به مظلومیتشان قائل هستیم (تفکر، اعتقاد) و برای آنان می‌گرییم (فرهنگ، اخلاق) و برای گریستن جایی و شکلی و سخت‌افزاری فراهم دیده‌ایم (تمدن، احکام) 🔹 جالب آن‌که در طول تاریخ، تفکر و فرهنگ ما ثابت بوده، اما تمدن مورد نیاز این دو دائم تغییر نموده و آداب و رسوم و سنت و تجدد و قومیت و طبیعت بر آن اثر نهاده‌اند و ما با حفظ هسته‌ی مرکزی که گریه بوده است بر آن افزوده‌ایم. 🔸 تحول سبک‌های تمدنی هیأت‌ها، مثل اسم‌های این پدیده‌ی تمدنی (تکیه، مجلس ذکر، روضه‌خوانی، حسینیه، هیأت) در طول تاریخ تحولش جالب است. گاه چیزی مقدس و خوب بوده است و گاه بد و مذموم (مثل علَم و طبل، یا قلیان‌های هیأت‌های قدیم و...) هیأت‌ها با سبک زندگی ما ایرانیان شیعه همراه شده‌اند و شکل زندگی ما را پذیرفته‌اند و باقی مانده‌اند 🔹هیأت‌ها شکل‌و وضعشان را از جایی غیر از هسته‌ی مرکزی گرفته‌اند و با فرهنگ ما تاب آمده‌اند و جالب‌تر آن‌که در ابتدای هر تغییر تمدنی، علمای دین اندکی مقاومت کرده‌اند و دیده‌اند که تمدن را باید پذیرفت هرچند صورتی غیرناب و ناخودی داشته باشد (داستان استفاده از بلند‌گو در این مجالس خواندنی است.) 💢 ما امروز کمی مدرن و کمی سنتی زندگی می‌کنیم و نه این و نه آنیم و تمدنی نداریم، تمدن ما غالباً بلکه همه‌اش از غرب آمده است، ما تلاش می‌کنیم که ماده‌ی تفکر خود را در قالب تمدن مغربیان بگنجانیم و این البته مشکل است. هیأت‌های ما نیز از این سعی در جمع‌کردن، مستثنا نبوده‌اند و به مقتضای زمان و مکان خود، شکل غربی و یا کمتر غربی گرفته‌اند و البته باز هیأت هستند؛ زیرا این مقتضای تاریخی ما است... مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📸 ✅ گفتگوی ویژه فکرت در یادبود روز خوارزمی با موضوع «ایده علم بومی خوانش تاریخی از خوارزمی تا امروز؛ وضعیت تفکر در ایران معاصر» برگزار شد. ➕فایل صوتی و تصویری این نشست به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 عاشورا؛ پیوند دیانت و سیاست حجت‌الاسلام رهدار 💢«جریان استعمار غربی چون دید که این کانون(قیام عاشورا) هویت‌سازی می‌کند آمد و مسئله پیوند دین و سیاست را به چالش کشید. نخستین اقدام آن ایجاد شبه‌دین‌هایی بود که دین را پدیده غیرسیاسی معرفی می‌کرد یا اگر دین سیاسی بود نسبت دین و سیاست به‌گونه‌ای بود که اهداف استعمار را تامین می‌کرد ...» ➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
♨️ کانال مهدی جمشیدی از دسترس خارج شد 📍 مهدی جمشیدی از فعالان فکری جبهه انقلاب و پژوهشگر حوزه فرهنگی است که دغدغه‌مندی و دلسوزی او نسبت به اصول انقلابی بر کسی پوشیده نبوده و نیست؛ از امروز کانالش را که چیزی حدود 10k مخاطب داشت را پاک و از دسترس خارج کرده است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#پست_موقت ♨️ کانال مهدی جمشیدی از دسترس خارج شد 📍 مهدی جمشیدی از فعالان فکری جبهه انقلاب و پژوهش
🔸 جمشیدی در چند سال اخیر با قلم شیوا و کلام صریح خود بارها تلاش داشت جریان سکولاریسم را مورد نقد قرار دهد و با جریان روشنفکری داخلی و انحرافات جبهه انقلاب مبارزه فکری کند. مناظرات و گفتگوهای داغ او و تیغ کلامش بارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. همچنین دفاع جانانه او درباره اندیشه‌های علامه مصباح در فکرت را به خاطر داریم. 🔹 او را شاید متفکر و صاحب‌نظر ندانیم اما یکی از افراد موثر و مخلص در زمینه ترویج علم بود و تلاش داشت مسائل انضمامی را با تکیه به آرای متفکران اسلامی نظیر آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری و علامه مصباح یزدی توضیح دهد. 🔸او نیز مانند هر فرد دیگری مصون از خطا نبوده و نیست و گاه اظهارات شاید غیرمتعارف او موجب شده حملات رسانه‌ای زیادی علیه او صورت بگیرد. مانند سخن اخیر او که گفته بود: «جامعه نابالغ و کودک‌صفت که گرفتار تلاطم‌هاست. این ۱۷ میلیون نفر، هزینه گزاف نادانی سیاسی خویش را بر بخش دیگر جامعه تحمیل کردند. فقط نادان می‌تواند به نادان دیگر، رای بدهد. این نوع مردم‌سالاری، شایسته کودک‌صفتان بی‌بهره از تعقل است.» 🔹 با این حال نباید امتیازات و محسنات او را نیز نادیده گرفت در زمانه‌ای که شاید بسیاری از متفکران و صاحب نظران عافیت سکوت و عزت‌نشینی را بر تلاطمات میدان ترجیح داده‌اند، حضور جدی او در صحنه قوت قلب بسیاری بود. از سویی نیز مثل همیشه برچسب‌زنی رسانه‌ای موجب شده بود که برخی ابعاد روشنگرانه ایشان مغفول واقع شود و به عنوان یک چهره تندرو و افراطی معرفی گردد. 💢 حال امروز کانال او از دسترس خارج شده و مشخص نیست که او خود بر این امر اقدام کرده - کما اینکه سابقا هم از این انگیزه گفته بود - یا هر چیز دیگر اما مسئله اینجاست که این همه و همه نباید موجب آن شود که ناصواب قضاوت کنیم و جمشیدی‌ها را به بهانه‌ای از میدان طرد کنیم. گفتگو راه‌حل است نه طرد.. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 | موضوع | لهوف در کشاش گزارش تاریخی و داستان سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: حجت‌الاسلام مصطفی صادقی کاشانی مجلس پنجم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Rebaat_Ayene_E5~1.mp3
22.88M
🔈 | موضوع | در کشاش گزارش تاریخی و داستان سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: حجت‌الاسلام کاشانی مجلس پنجم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇«حسین(ع) وارث پرچم سرخی است که از آدم، همچنان دست به دست، بر سر انسانیت می گردد و اکنون بدست او رسیده است ..... این پرچم را دست به دست، به همه راهبران مردم و همه آزادگان عدالتخواه در تاریخ بشریت سپرده است ........ در آخرین لحظه پرچم را از دست بگذارد به همه نسل ها و در همه عصرهای فردا فریاد بر آورد که: " آیا کسی هست که مرا یاری کند؟"» 📚 علی شریعتی حسین وارث آدم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 عاشورای حماسی و عاشورای تراژیک گذر از تراژدی عاشورا به حماسه ✍️ دکتر محمد اسفندیاری، عاشوراپژوه 📍 عاشورا ترکیبی از حماسه و تراژدی است. اینک سخن در این است که کدامیک از این دو اصل است: حماسه یا تراژدی؟ هر پاسخی به این پرسش و التزام به آن در تعیین سمت و سو و جهت‌گیری زندگی‌مان تاثیرگذار است. چنین می‌نماید که با دونگاه می‌توان به عاشورا نگریست: «نگاه سیاسی» و «نگاه عاطفی»... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 عاشورای حماسی و عاشورای تراژیک گذر از تراژدی عاشورا به حماسه ✍️ دکتر محمد اسفن
🔸 با هر یک از این دو نگاه عاشورایی متفاوت از دیگری پدید می‌آید. در نگاه سیاسی، حماسه عاشورا برجسته می‌شود و در نگاه عاطفی، تراژدی عاشورا. با این دو دید متفاوت نه تنها دو عاشورای متفاوت، که دو سلوک متفاوت ایجاد می‌شود. 🔹اگر به حماسه عاشورا نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، نتیجه‌اش ان می‌شود که هیچ‌گاه تن به ذلت و زور ندهیم و در برابر یزیدیان بایستیم و آزادگی پیشه کنیم. اما اگر به «تراژدی عاشورا» نگریسته شود و آن اصل قرار گیرد، حاصلش این می‌شود که یکسره مصیبت‌زده باشیم و مرثیه‌سرایی کنیم و روضه‌خوانی برپا سازیم و بگرییم. 🔸 شک نیست انچه در عاشورا اصل است، حماسه است و نه تراژدی! البته فرجام این قیام حماسی، چون بسی دیگر از حماسه‌ها تراژیک است. اما اصل و اساس آن بر حماسه است. پس عنصر تراژیک در آن عارضی و معلول جنایت دشمن. مضافا بر اینکه همین جنایت، در دیده نزدیک‌بین ما تراژیک است ورنه به دیده شیرزن کربلا «زیبایی» است. 🔹حسین کشته نشد تا امتی را تا ابدالاباد، مصیبت‌زده و گریان سازد بلکه جان داد تا آزادی را جان دهد و امتی را درس آزادگی و عزت دهد و روزگار امت جدش را سامان بخشد. آن حضرت الگوی اصلاح است و ستم‌ستیزی، نه دستمایه مرثیه‌سرایی بی‌هدف و میان‌تهی و بی‌تأکید بر اهداف عاشورایی. 🔸 در گذشته با نگاه عاطفی به عاشورا نگریسته می‌شد، عنصر تراژدی آن برجسته می‌گردید و امام حسین در مصیبت خلاصه می‌شد. شاهد اینکه واژه‌هایی که در عاشورا بسامد و تواتر داشت و همواره بر سر زبان‌ها بوده، تراژیک بود. اما امروزه که با نگاه سیاسی و حماسی به عاشورا نگریسته می‌شود، عنصر حماسه آن برجسته گردیده و امام حسین نه نماد مصیبت که نماد آزادگی شده است. 💢 گذشتگان از امام حسین با دو کلیدواژه یاد می‌کردند: «مصرع»(به زمین افکنده شدن) و «مقتل» (کشته شدن) اما معاصران با دوکلیدواژه دیگر از آن حضرت یاد می‌کنند: «قیام» و «شهادت». پیداست که تفاوت این واژه‌ها از کجا تا به کجاست. نیز پیداست که این تفاوت، بحث لفظی نیست و تفنن در تعبیر قلمداد نمی‌شود، بلکه ناشی از دو زاویه دید و دو نگاه متفاوت به امام حسین و عاشوراست. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر