eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
➖ افسوس که شیعه بیشتر بر گریست و کمتر در اندیشید. شیعه عاشورا را نگاه داشت، اما درست نشناساند... هر قطره‌ای از اقیانوس عاشورا، یک شعور ناب قوی و یک محتوای ژرف غنی و یک مکتب آموزنده انسانی، و یک ترتیل خونبار آیات قرآنی، و یک سجده مترتم نورانی، و یک سیال حیات آفرین اخلاقی، و یک حماسه پویا در صیرورت‌های بلند آهنگ بشری است...🏴 علامه محمدرضا حکیمی قیام جاوید 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 📌نقدی بر وضعیت روشنفکرپنداری در ایران معاصر 🖇سید جواد نقوی، خبرنگار حوزه علوم انسانی 🔸به‌نظر می‌رسد که نه فقط آقای نصیری بلکه بخش زیادی از بدنه دانشگاهی و بخش زیادی از بدنه روزنامه‌گران و اهل فکر و حتی بسیاری از روشنفکران، تقریباً در یک دهه گذشته حتی بیش از یک دهه گذشته وقتی میدان را می‌خواهند توصیف نمایند، سعی می‌کنند که میدان را با پیش‌فرض‌های فردی و ذهنی خودشان همراستا کنند. 🔹آقای نصیری تخیلی را دارد راهبری می‌کند که نه تنها اجتماعی نیست بلکه حتی به یک شکلی به یک سمت و سوی متوهم‌گونه و دور از تمام صحنه‌های حقیقی است. یعنی دیگر شاید دورترین صحنه حقیقی را ایشان دارد اعمال می‌کند. مطالعه کامل گفتگو در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#کلیپ 🎞 مهمترین خطای استراتژیک روشنفکران...! سیدجواد نقوی 💢«به نظر می‌رسد که نه فقط آقای نصیری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 روشنفکران ایرانی و پایان دموکراسی سیدجواد نقوی 💢«در یک چنین شرایطی پرسش اساسی این است که آیا می‌شود از صحبت کرد؟ آیا نمی‌شود آن ایده جهانی‌سازی و را دوباره برقرار کرد؟ ولی اهل فکر و _انسانی در ایران ترسش این است که چیزی بگوید تا جمهوری اسلامی سود کند! حال که مسئله نیست بلکه _غرب به صورت خودکار در حال نقض شدن است ولی شما نمی‌بینید یک کسی حتی را ببینید...!» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔰«عاشورا، سنگری برای مبارزه با انحراف است» ✍🏻 سید یحیی یثربی، نویسنده و استاد فلسفه و کلام 📍داشتن امکانات و زمینه نعمت بزرگی است، اما اگر دو چیز وجود نداشته باشد، این امکانات به حال ما هیچ سودی نخواهند داشت و آن دو چیز عبارتند از: آگاهی و شناخت صحیح چنین امکاناتی و نیز توان بهره‌برداری از آنها. برای مثال، اگر کشوری نفت داشته باشد، وقتی به نتیجه‌ مطلوب می‌رسد که اولاً بداند که ذخایر نفتی دارد، ثانیاً بتواند از آن بهره‌برداری کند؛ یعنی استخراج کند و بفروشد. بنابراین، اگر ندانیم چه داریم و نتوانیم از آنچه داریم بهره‌برداری کنیم، فرصت را از دست می‌دهیم و گرفتار خسارت و زیان می‌گردیم... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت 🔰«عاشورا، سنگری برای مبارزه با انحراف است» ✍🏻 سید یحیی یثربی، نویسنده و استاد فلسفه و کل
🔸 طبیعی است که هرگاه جامعه‌ای نتواند از امکانات خود بهره بگیرد، دیگران از آن امکانات بهره می‌گیرند. از اینجاست که پیشوای پرهیزگاران، علی (ع) به ما هشدار می‌دهد که مبادا دیگران در عمل به قرآن از شما پیشی بگیرند (نهج‌البلاغه: نامه‌ی 47). عاشورا و قیام امام حسین (ع) برای اسلام و تشیع ذخیره‌ بزرگی است، به شرط آنکه این ذخیره‌ بزرگ را به درستی شناخته، راه و روش بهره‌گیری از آن را بدانیم. 🔹 عاشورا حرکتی است در جهت سه هدف اصلی اسلام که عبارتند از: 1- غفلت‌زدایی از ذهن انسان و حركت دادن او به سمت خداوند. 2- تنظیم زندگی دنیا در جهت سعادت اخروی. یعنی دنیای انسان‌ها به گونه‌ای مدیریت شود که زندگی خوب و خوشی داشته باشند و در عین حال، به سعادت آخرت نیز دست یابند. 3- پاسداری از اعتبار و اصالت انسان و رها ساختن او از قید و بند سلطه‌ها و قدرت‌های شیطانی. 🔸از اینجاست که عاشورا اهمیت بسیاری پیدا می‎کند، زیرا با عاشوراست که می‎توان جلوی انحراف‎ها و تحریف‎ها را گرفت و تامین این سه هدف تضمین می‎شود. عاشورا یعنی مبارزه، یعنی ایستادگی دربرابر ظلم و فساد، یعنی ایستادگی در برابر فریب و خرافه، یعنی پیگیری همان روشی که رسول خدا (ص) اعلام فرمود که در دین من ریاضت و رهبانیت جایی ندارد! دین من، دین تلاش و تکاپوست در جهت حق و حقیقت. 💢 از این رو، ما باید از عاشورا در جهت ترویج این آرمان‎ها و اهداف بهره بگیریم. عاشورا پرچم بلند حسینی است برای مبارزه با طاغوتیان و سلطه‎جویان هر زمان. عاشورا پرچم بلندِ یکتاپرستی، مدیریت مادی و معنوی صحیح جامعه و رفع ستم و تبعیض است و ما نباید این ذخیره‌ بزرگ را با غفلت از دست بدهیم. تجاوز به حقوق انسان و ستم و تبعیض و شرک و فساد همیشه امکان دارد، از این رو عاشورا سنگر همیشگی ما برای مبارزه با فساد و انحراف است، از اینجاست که گفته‌اند: هر روز عاشوراست و همه جا کربلا. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 «عاشورا همواره نقطه‌ی آغاز حرکت‌های عظیم در تاریخ اسلام بوده است. عاشورا مشعل بزرگ زندگی و آزادگی است. در حرکت اخیر ملت ایران نیز از نیروی توفانگر عاشورا استفاده بسیار شد، لیکن سخن اصلی عاشورا، یعنی نماز و عدالت، چنانکه باید مطرح نگشت و اگر گاه گفته شد از حد حرف نگذشت. نماز توجه به بی‌نیازهای خداست و عدالت توجه به نیازهای خلق خداست... ما نسبت به عاشورا مدیونیم؛ و ادای دین جز از راه تحقق‌بخشی به اهداف عاشورا عملی نخواهد شد. » 📚 علامه محمدرضا حکیمی قیام جاوید ، ص 133 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔰 قرائت‌های مدرن از عاشورا ✍️ حمید پارسانیا 📍عاشورا واقعه‌ای ‌بس عظیم است. قامت این واقعه در امتداد شخصیت سالار شهیدان حسین بن علی علیه السلام تا قیامت قد برکشیده است و ادراک و احساس هر فرد و یا جمع از جایگاه آن فرد و یا جمع در صحنه قیامت خبر‌ می‌دهد.ادراکات، احساسات، قرائت‌‌ها و روایت‌‌هایی که افراد و گروه‌ها در طول تاریخ نسبت به عاشورا دارند به نوبه خود نحوه حضور و مواجهه آنان با این واقعه عظیم را نشان‌ می‌دهد. عاشورا آینه‌ای تمام نماست در برابر چهره همه کسانی که در طول تاریخ از قبال آن می‌گذرند و ناگزیر به آن‌ می‌نگرند این آینه افق فهم، در یافت و فرهنگ همه آنان را آشکار می‌کند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت 🔰 قرائت‌های مدرن از عاشورا ✍️ حمید پارسانیا 📍عاشورا واقعه‌ای ‌بس عظیم است. قامت این واقع
🔸هر قوم هر گروه و هر فرهنگ در هر مقطع تاریخی و در هر موطن جغرافیایی با قرائت و تفسیری که از عاشورا ارائه‌ می‌دهد افق نگاه و نحوه زیست و زندگی خود را به تصویر‌ می‌کشاند و به همین دلیل تحولات تاریخی و فرهنگی در جهان اسلام با تغییر روایات و قرائات عاشورا همواره قرین و همراه بوده است. 🔹رویکرد‌‌های روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند و بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخی‌ای ‌قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود. 🔸افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقه‌ای و غلبه لیبرالیسم متاخر ناگزیر قرائت‌‌ها و روایت‌‌های جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و‌ می‌آورد. این قرائت‌‌ها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائت‌‌های روشنفکرانه در تقابل با روایت‌‌های متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره‌ می‌برند. 🔹ویژگی مشترک قرائت‌‌های مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، به عنوان برساختی صرفاً بین الاذهانی است. در این قرائتها از همه ظرفیت‌های منازعات تاریخی ظاهرگرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام (علیه السلام) به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده می‌شود و به موازات آن به گونه‌ای شتابزده همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان می‌شود به عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی‌ می‌گردد، بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود. 💢 انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد. چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#پرونده_جدید 🗂 عنوان | «حافظه تاریخی ایرانیان» ✍🏻 سرمقاله دبیر تحریریه 📍 تاریخ همچون موجودی غی
📌 «حــافظه تــــاریخـــی» رسانه فکرت متناسب با پرونده اخیر خود از پژوهشگران و نویسندگان برای نگارش یادداشت رسانه‌ای پیرامون موضوع «حافظه تاریخی ایرانیان» دعوت به عمل می‌آورد. 🟩 بررسی ۸ محور کلیدی پیرامون طرح حافظه تاریخی؛ 🔹یادداشت‌های ارسالی باید حداکثر ۱۵۰۰ کلمه و حتی‌الامکان دارای ارجاع‌دهی مناسب باشند. 🔹حق‌الزحمه نگارش یادداشت بر اساس تعداد کلمات و طبق اِشِل وزارت علوم پرداخت خواهد شد. 📩 مهلت ارسال آثار: آخر تیرماه ۱۴۰۳ 🌐 لینک ارسال آثار: @Rasoul1414 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞 قیام عاشورا و تمدن اسلامی حجت‌الاسلام خسروپناه 💢«در قیام هم اصلاح در اسلام رخ داد و هم تشیع احیا شد و هم با اسلام و احیای تشیع، پدید آمد...» ➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
رسانه فکرت پیرامون پرونده «حافظه تاریخی» برگزار می‌کند: ☑️ نکوهش فراموشی بررسی حافظه تاریخی ایرانیان با حضور: 👤 دکتر جعفر آقایان چاووشی؛ استادیار دانشکده گروه فلسفه علم دانشگاه شریف ⏰ چهارشنبه 20 تیر، ساعت 16 🏢 قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجف‌زاده، پلاک ۲۴۵، موسسه فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 | موضوع |هفت دریچه به سوی عاشورا (۲) سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: استاد محمّد اسفندیاری مجلس سوم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Rebaat_Ayene_E3~1.mp3
20.53M
🔈 | ✅ موضوع | هفت دریچه به سوی (۲) سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: استاد مجلس سوم نظریه پنجم: شهادت فدیه‌ای ۲:۵۵ نظریه ششم: نظریه شهادت سیاسی ۶:۰۰ نظریه هفتم: تشکیل حکومت ۱۰:۰۰ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇 « امروز مي‏خواهد ما را از جدا كند. امروز نيز دو عهد و دو جبهه در كار است: يكی عهد و جبهه حسينی كه را معنادار مي‌‏كند و ديگري عهد و و پوچی كه همه زندگی را تباه مي‏‌كند. (ع) كهنه شدني نيست، اما عامل كهنه شدن جامعه اسلامی، نزديك شدن به فرهنگ معاويه است. براي كساني كه به وصل هستند حسين(ع) هميشه زنده و جاويد است و فقط عهد نبوی است كه تازه است و تازه مي‏ماند و فهميدن اين مطلب تنها از طريق حكمت و ممكن است و لاغير!» 🏴 📚 اصغر طاهرزاده کربلا مبارزه با پوچی‌ها 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 قافله عشق در سفر تاریخ درآمدی به عاشوراشناسی شهید سیدمرتضی آوینی ✍️ رضا کریمی 📍شهید مطهری عاشورا را عقلانی تفسیر می‌کند، حتی به‌دلیل طرح «حماسه حسینی» و‌ به‌دلیل مبارزه با تحریفات با برخی احساسات هم مقابله می‌کند. سیدمهدی شجاعی عاشورا را با روشی فاخر و معتدل به‌صورت لطیف و احساسی و در قالب روضه مکتوب بیان می‌کند. اما می‌توان گفت شهید آوینی عقل و‌ احساس را توأم با هم درگیر می‌کند، بلکه فراتر از عقل و احساس و به مقام جمع آنها ذیل عشق می‌رود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 قافله عشق در سفر تاریخ درآمدی به عاشوراشناسی شهید سیدمرتضی آوینی ✍️ رضا کریمی
🔸«فتح خون» مقتل‌نگاری و پژوهشی تاریخی نیست. این کتاب روضه مکتوب هم نیست. روضه بیان احساسات در مورد مظلوم است. ولی در «فتح خون» معرفت و احساس با هم درهم‌آمیخته است و پرسشگری و تفسیر واقعه چیزی از احساس و عشق به امام در کتاب کم نمی‌کند. در اصل پرسش‌ها برای فهم موقعیت‌هاست و برای شکستن مواجهه عادی و از سر عادت با روایت‌های موثقی که از کربلا سراغ داریم. مخاطب برای ماندن با «فتح خون» باید در عالَم آوینی وارد شود و این پرسش‌ها از آن‌روست که به میان می‌آید. 🔹ویژگی آشکار کتاب گزارش از متن واقعه به‌همراه گفتار «راوی» است. البته در متن گزارش هم تحلیل‌های تاریخی وجود دارد و فقط به نقل صرف بسنده نشده است، اما «راوی» از ظاهر تاریخ فراتر می‌رود. متن اصلی نقل و تحلیل تاریخ ظاهری است و متن راوی گزارش تاریخ باطنی. راوی وقایع تاریخ را بر اساس مواجهه‌ای انفسی تحلیل می‌کند. 🔸راوی مخاطب را درگیر تاریخ حیات باطنی انسان می‌کند که موضع خود را نسبت‌به عاشورا و جایگاه خود را نسبت‌به طرح کلی عالم روشن کند و از فلک‌زدگی (اسارت در تاریخ ظاهری) نجات یابد.کلمه تاریخ یک کلمه کلیدی در کتاب است که اشاره به «طرح کلی عالم» دارد. عبارتی که خود شهید آوینی بعدها در مقاله‌ای تحت عنوان «دولت پایدار حق فرامی‌رسد» آورده است. برای بیان این مساله یعنی تفسیر باطنی (تاریخی) از عالم و کربلا چند مفهوم کلیدی پیش کشیده می‌شود؛ عقل و عشق، سیاره رنج، تماشاگه راز و باطن عالم. 🔹«فتح خون» مانند متن «روایت فتح» در اوجی ادبی قرار دارد. زبان «فتح خون» مانند زبان «گنجینه آسمانی» است. به‌همین دلیل «راوی» حیث تاریخی را با انسان معاصر پیوند می‌دهد، بلکه انسان معاصر را در طرحی کلی از عالم قرار دهد. او در حال رسیدن به طرح کلی عالم بود و بر این اساس ماجرای عاشورا را هم در این طرح قرار می‌دهد که تاریخ مصرف ندارد و مخاطب را درگیر «قافله عشق در سفر تاریخ» می‌کند: «ای دل! تو چه می‌کنی؟ می‌مانی یا می‌روی؟» مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🎞عاشورا منبع هویت‌ساز حجت‌الاسلام رهدار 💢«خیلی واضحه که بگوییم استعمارگران به دنبال این بودند که هویت مسلمانان را از آن‌ها بگیرند تا نتوانند در برابر آن‌ها مقاومت کنند، تا همراهی آن‌ها با برنامه‌های استعمار حداکثری شود. برای اینکه به این هدف برسند باید مهمترین منبع هویت‌ساز مسلمانان یعنی عاشورا را می‌زدند...» ➕فایل کامل نشست را در «آپارات» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#گفتگو_علمی رسانه فکرت پیرامون پرونده «حافظه تاریخی» برگزار می‌کند: ☑️ نکوهش فراموشی بررسی حافظه
🔰 مختصری پیرامون جلسه امروز 🔸 امروز خدمت یکی از اساتید گرامی، با تجربه و اهل‌فکر یعنی دکتر آقایان چاووشی بودیم. ایشان از معدود اساتید انقلابی دانشگاه شریف است که با کوله‌باری از تجربه در فرانسه وطن را برای ادامه زندگی انتخاب کرده و همیشه در تلاش برای ارتقای میهن اسلامی عزیزمان بوده است. 🔹 ایشان از دوستان نزدیک پرفسور گلشنی هستند و در حوزه فلسفه علم دانشگاه شریف سالها از تاریخ علم بومی سخن گفته و تلاش داشتند زوایایی از اندیشه متفکران مسلمان و ایرانی را روشن گردانند تا سنگ بنایی برای تمدن نوین ما باشد. 🔸 از تعمق در آثار خوارزمی و خیام و ابن سینا تا شیخ بهایی و شیخ اشراق و... و تالیفات جدی در این زمینه دارند. این نکته هم برای مخاطبین شاید قابل تامل باشد که به دلیل صراحت کلام ایشان در فتنه ۱۴۰۱ در حمایت از نظام و شبیخون فرهنگی دانستن آن اعتراضات از دانشگاه شریف اخراج شدند!! 🔳 بنا بود در دو بخش امروز و فردا خدمت ایشان باشیم و از اندیشه و تجربه ایشان استفاده کنیم اما به دلیل تعطیلی پنجشنبه قم، امروز در قالب گفتگوی علمی پیرامون ایده علم بومی و وضعیت تفکر در ایران معاصر با ایشان ضبط صورت گرفت که به زودی صوت و تصویر آن در دسترس مخاطبین قرار خواهد گرفت. در ادامه برای آشنایی بیشتر با این استاد فرزانه دو مصاحبه مهم ایشان را در اختیار دوستان قرار میدهیم: مصاحبه ۱ مصاحبه ۲ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔈 | موضوع | کدام گروه‌های سیاسی در کوفه حضور داشتند؟ سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: حجت‌الاسلام محمدرضا هدایت‌پناه مجلس چهارم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
Rebaat_Ayene_E4~1.mp3
18.92M
🔈 | ✅ موضوع | کدام گروه‌های سیاسی در کوفه حضور داشتند؟ سلسله پادکست‌های 🔹آینه‌ای در برابر آینه‌داران🔹 🎙راوی: کوروش اسکندری میهمان برنامه: حجت‌الاسلام مجلس چهارم 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🖇«هر انساني تا آگاهی به زمان خود نداشته باشد و راه رهايی از طلسم زمانه را نشناسد نمی‌تواند درست زندگی كند و عظمت (ع) در اين است كه لازم را برای شناخت و تحليل همان عهدی كه در آن زندگی مي‏كنيم را به ما می‌دهد. مَشی و روش دشمنان ما، مَشی و روش ترس و رعب و پوچ كردن زندگی و گرم كردن بازار سازش و چاپلوسی بوده است و تنها راه مقابله با آن راه اباعبدالله(ع) است، تا بتوانيم حيله‏‌های دشمنِ اموی را با خودآگاهی به شرايط تاريخی خود، درست تحليل كنيم و طعمه نقشه‌های او قرار نگيريم، چراكه او واقعاً پيچيده‌تر از آن است كه بتوان با عقل خود و بدون نور حسين(ع) از آن حيله‌ها گذشت.» 📚اصغر طاهرزاده کربلا مبارزه با پوچی‌ها 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔰 باید به هیأت مجال داد! برخی موفقیت‌های هیئت در غلبه بر اقتضائات تمدنی ✍️ عطاالله بیگدلی 📍 سبک زندگی تجلی سبک تفکر است. البته اگر مانعی عارض نشده باشد و تفکر قدرت ظهور و بروز یابد و الا می‌توان به گونه‌ای «بود» اما به گونه‌ای دیگر «زیست»، همان کاری که اکنون می‌کنیم، اکنون وصف حال ما این است که به گونه‌ای باشیم، اما دیگری شکل زیست ما را معلوم کند، گاهی اما ما، ما می‌شویم و مقتضیات و موانع کنار می‌رود و خود ما، تفکر ما، بود ما، از میانه‌ی انبوه آوارهای تمدن دیگران بیرون می‌زند. این گاه‌ها اما کم است... 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #محرم 🔰 باید به هیأت مجال داد! برخی موفقیت‌های هیئت در غلبه بر اقتضائات تمدنی ✍️ عطاال
🔸 ما شیعیان هماره مرکزیت هویتی داشته‌ایم، حقایقی، رکن‌های شیعه است و اگر اصلی‌ترین آن غدیر باشد بی‌شک رکن اصلی دیگر، عاشورا است. ما امامانمان را دوست داریم و به مظلومیتشان قائل هستیم (تفکر، اعتقاد) و برای آنان می‌گرییم (فرهنگ، اخلاق) و برای گریستن جایی و شکلی و سخت‌افزاری فراهم دیده‌ایم (تمدن، احکام) 🔹 جالب آن‌که در طول تاریخ، تفکر و فرهنگ ما ثابت بوده، اما تمدن مورد نیاز این دو دائم تغییر نموده و آداب و رسوم و سنت و تجدد و قومیت و طبیعت بر آن اثر نهاده‌اند و ما با حفظ هسته‌ی مرکزی که گریه بوده است بر آن افزوده‌ایم. 🔸 تحول سبک‌های تمدنی هیأت‌ها، مثل اسم‌های این پدیده‌ی تمدنی (تکیه، مجلس ذکر، روضه‌خوانی، حسینیه، هیأت) در طول تاریخ تحولش جالب است. گاه چیزی مقدس و خوب بوده است و گاه بد و مذموم (مثل علَم و طبل، یا قلیان‌های هیأت‌های قدیم و...) هیأت‌ها با سبک زندگی ما ایرانیان شیعه همراه شده‌اند و شکل زندگی ما را پذیرفته‌اند و باقی مانده‌اند 🔹هیأت‌ها شکل‌و وضعشان را از جایی غیر از هسته‌ی مرکزی گرفته‌اند و با فرهنگ ما تاب آمده‌اند و جالب‌تر آن‌که در ابتدای هر تغییر تمدنی، علمای دین اندکی مقاومت کرده‌اند و دیده‌اند که تمدن را باید پذیرفت هرچند صورتی غیرناب و ناخودی داشته باشد (داستان استفاده از بلند‌گو در این مجالس خواندنی است.) 💢 ما امروز کمی مدرن و کمی سنتی زندگی می‌کنیم و نه این و نه آنیم و تمدنی نداریم، تمدن ما غالباً بلکه همه‌اش از غرب آمده است، ما تلاش می‌کنیم که ماده‌ی تفکر خود را در قالب تمدن مغربیان بگنجانیم و این البته مشکل است. هیأت‌های ما نیز از این سعی در جمع‌کردن، مستثنا نبوده‌اند و به مقتضای زمان و مکان خود، شکل غربی و یا کمتر غربی گرفته‌اند و البته باز هیأت هستند؛ زیرا این مقتضای تاریخی ما است... مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر