eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 ♦️آیا از اُبژه خارج شده‌ایم؟ 🔹تجربه زیسته ما با غرب، تجربه طولانی و شاید به اندازه دو قرن است اما این تجربه زیسته از یک پایگاه ایجابی محدود به چله بعد از انقلاب آن هم نه در همه سطوح نهادهای انقلابی یا افراد انقلابی برخوردار است بلکه تنها بخشی از نهادها و افراد انقلابی توانستند مثلا غرب را در خودآگاه خودشان وارد کنند و از پایگاه انقلاب اسلامی غرب را اُبژه کنند. 🔹سوال از این حیث دقیق است که ما گاهی درمورد غرب دست به پژوهش زده‌‎ایم ولی بی‌آنکه متوجه باشیم از غرب همان مسائلی را پرسیده‌ایم که غرب آنها را به‌عنوان نظام ارزش در اختیار ما قرار داده است. 🔹به‌عبارتی پرسش‌های ما از غرب را غرب برای ما طراحی کرده است، مثلا زمانی که درخصوص آسایش و کم‌وکیف آن در غرب سوال می‌کنیم، یعنی رفاه را در مقیاس کلان مورد پرسش قرار می‌دهیم، کمتر به این نکته توجه پیدا می‌کنیم که اساسا رفاه در هیچ فصلی مساله دین نبوده و نیست. 🔹یعنی آنچه روایات ما دعوت به پرسش از آن می‌کند و غرب اتفاقا وارد این حوزه مفهومی نمی‌شود، مفهوم آرامش است، نه مفهوم آسایش که خروجی‌اش می‌شود رفاه. 🔹خب مقایسه بفرمایید که ما چقدر کتاب و مقاله درخصوص رفاه و دولت رفاه و الگوی رفاه و این‌گونه مقولات نوشته‌ایم. 🔹این‌گونه ابژه‎کردن‌های غرب درواقع ابژه‌کردن غربی است که خود غرب آن را طراحی کرده است. ✍️نویسنده:حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️روش شناسی درست 🔸تاکید و اصرار دارم که ما باید روش مواجهه و مطالعه غرب را عوض کنیم. 🔸تقلیل دادن غرب به یکی از حوزه‌های دیسیپلینیک یکی از اشتباه‌های راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم. 🔸این موضوع نیز بستگی به این دارد که ما غرب را چه تلقی کنیم. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️روش شناسی درست 🔸تاکید و اصرار دارم که ما باید روش مواجهه و مطالعه غرب را عوض کنیم. 🔸تقلیل دادن غرب به یکی از حوزه‌های دیسیپلینیک یکی از اشتباه‌های راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم. 🔸این موضوع نیز بستگی به این دارد که ما غرب را چه تلقی کنیم. 🔸اگر برای مثال ما غرب را یک تمدن تلقی کرده باشیم، تمدن هم لایه مبانی دارد که مثلا لایه فلسفی یکی از نمونه‌های بارز آن است، هم لایه ادبیات و هنر دارد و هم لایه تکنولوژیک و به اصطلاح محصولات محسوس دارد. 🔸ترکیب همه اینها به‌ویژه با لحاظ کیفیت نسبتی که علوم انسانی با هنر و تکنولوژی برقرار می‌کند، غرب را غرب می‌کند. 🔸نکته من به این معناست که مثلا بنز غربی همان‌قدر غربی است که بقراط غربی است یا هگل همان اندازه غربی است که بتهوون. 🔸به همین جهت در گام دوم یکی از ضرورت‌های مواجهه با دنیای غرب، تامل در روش مواجهه با غرب است. 🔸در کتاب «غرب‌شناسی انتقادی مسلمین» در بخشی از یکی از مقالاتی که نوشته‌ام، کدهایی گذاشته‌ام که مسلمین چگونه با دنیای غرب مواجهه پیدا کنند. 🔸ما در گام دوم به یک چیزی از آن جنس بحث‌ها نیاز داریم. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها 🔹الحاد مدرن از جمله پدیده‌هایی است که در چند سال اخیر در جهان اوج گرفته و طبعا در ایران هم یافت شده است. 🔹مخاطب این تفکر، بیشتر جوانان و نوجوانانی هستند که در دانشگاه درس می‌خوانند و با ادبیات علوم تجربی کم و بیش آشنا هستند. 🔹سادگی و همه‌فهمی، استفاده از دستاوردهای علوم تجربی و ارایه جایگزین برای دین را از جمله ویژگی‌های متمایز کننده الحاد مدرن دانسته‌اند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️ویژگی‌های الحاد مدرن 🔻(بخش سوم) 🔹ملحدان جدید هم به مسئله‌ی شر اشاره می‌کنند ولی مباحث‌شان اصلا فلسفی نیست. 🔹یعنی مثلا پارادوکس بین خدا و صفاتش و مسئله‌ی منطقی شر را بحث نمی‌کنند. 🔹بیشتر مباحث‌شان، درباره توجیهاتی است که الاهی‌دانان و – حتی شاید بهتر است بگویم – مومنان درباره شر دارند. یعنی توجهیات مومنان را به چالش می‌کشند و البته هم چنان که عرض کردم مباحثشان بُعد فلسفی ندارد. 🔹یعنی این‌ها چون فیلسوف نیستند مباحثشان برای عموم مردم و قشرهای تحصیل کرده‌ی غیر فلسفی و غیر دینی خیلی قابل فهم است. 🔹مشکلی که در آثار فیلسوفان وجود دارد حالا چه ملحد و چه خداباور و الهی‌دان، این است که مخاطبین‌شان خاص‌اند. 🔹چون مباحث، عقلی محض است. ولی الحاد جدید به خاطر این‌که به سراغ علم تجربی رفته است و مباحثش را از علوم تجربی پیگیری می‌کند مخاطبان بیشتری دارد. 🔹چون تعداد کسانی که با این علوم درگیر هستند یا اطلاعاتی درباره‌اش دارند بسیار بیشتر از آشنایان با فلسفه است. 🔹به خاطر همین حتی قشرهای تحصیل کرده‌ی ما در ایران بعضا به الحاد جدید گرایش دارند. ✍️نویسنده:حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️مبانی الحاد مدرن 🔻(بخش چهارم) 🔹اصالت علم تجربی، جزو مبانی معرفت شناختی‌ الحاد مدرن است. 🔹در واقع ملحدان مدرن می‌گویند «ساینس‌محوری» به خاطر این است که ما با جهان محسوس سر و کار داریم و در این جهان کنونی زندگی می‌کنیم و آن چه که به ما از جهان فعلی، اطلاعات می‌دهد و ما بر اساس آن اطلاعات، تجزیه و تحلیل می‌کنیم و فرضیه و نظریه می‌سازیم و زندگی‌مان را اداره می‌کنیم، ساینس است. 🔹پس تنها علم قابل اعتماد، ساینس است. این استدلال، توجیهِ (justification) آن‌هاست در ساینس‌محوری. من مدتی پیش مقاله‌ای ترجمه کردم درباره الحاد جدید. 🔹در آن مقاله، به یکی از مبانی معرفت‌شناختی ملحدان جدید اشاره کرده بود که تنها علم مورد اعتماد، ساینس است و علوم غیر ساینس را مورد اعتماد نمی‌دانند. 🔹وقتی که این مبنای انسان باشد، طبعا به دنبال ترویجش هم می‌رود. ✍️نویسنده:حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️معناهای ؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی 🔹علوم انسانی اسلامی به چه معنایی باید پی‌گیری و به چه معناهایی نباید پی‌گیری شود؟ 🔹موضوع بسیار مهم است که ما ابتدا و انتهای جاده خودمان را ارزیابی کنیم و اشتباهی در جاده دیگری وارد نشویم، چون اگر وارد جاده دیگری شویم از مقصد دیگری سر در می‌آوریم. 🔹در حدیثی از امام جعفر صادق ذکر شده «الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا تَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا»(تحف العقول) یعنی وقتی اگر جاده‌ای را اشتباهی رفته باشید، هر چقدر تندتر بروید از مقصد دورتر می‌شوید. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️تلقی‌های مختلف از 🔻(بخش چهارم) 🔹دیدگاه سوم که بنده معتقدم می‌تواند معنی دار باشد، این است که قرآن و اسلام قرار نیست که فکت‌ها و واقعیت‌های جهان را که بی‌کران هم هست و علوم انسانی بخشی از آن است را به ما تقدیم کند. 🔹به نظرم کار قرآن این نیست، اما اسلام در حوزه علوم انسانی که مورد بحث ما در اینجا است می‌تواند در مورد انسان یک ایده اساسی بدهد که انسان کیست و ابتدا و انتهای وجودی‌اش چیست و … . 🔹بعد ما از آن در تولید علوم و ایده سازی استفاده کنیم. این خواسته متناسب با قرآن است. 🔹شناخت واقعیت‌های جهان کار دانشمندان است باید بروند و با این واقعیت‌ها ملاقات کنند و آن‌ها را مطالعه کنند و بشناسند. 🔹این نگرش نقل‌گرایانه که در اندیشه اسلام حاکم شده و قرن‌ها هم رواج داشته را باید از بین ببریم. 🔹اینکه برویم دنبال حدیث بگردیم که تکلیف واقعیتی را روشن کنیم و پاسخ سؤالی را بیابیم نادرست است. 🔹انتظار اینکه حدیث یا آیه‌ای واقعیت‌ها را برای ما بیان کند درست نیست. نقل‌گرایی به جای اینکه برویم و واقعیت‌ها را بشکافیم و بشناسیم نادرست است. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️نقل گرایی چیست؟ 🔻(بخش پنجم) 🔹نقل‌گرایی یعنی دنبال حدیث یا آیه‌ای باشیم که واقعیت‌های جهان را برای ما بیان کند. 🔹در صورتی که ما باید واقعیت‌های جهان را مطالعه کنیم ولی برای این مطالعه احتیاج به ایده داریم، تمام دانشمندان با دیدگاه و ایده اساسی به دنبال علم می‌روند، منتها در سایه آن ایده پدیده‌ها مطالعه، دیده و بررسی شود. 🔹قرآن و یا احادیث، حل‌المسائل مسائل جهان نیست. وقتی مریض شدیم، دنبال این باشیم که آیا حدیثی داریم که باید چه کار کنیم؟ 🔹طب اسلامی که مدت‌ها در رأس بود اخیرا حتی توسط هم مورد انتقاد قرار گرفت. 🔹ایشان گفتند نود درصد احادیث در این باره جعلی‌اند، باقی مانده چه دردی از مشکلات ما را می‌خواهند حل کنند. باید به دنبال تجربه کردن باشیم. 🔹خلاصه اینکه یکی از آفات بزرگ اسلامی کردن علوم همین است که ما فکر کنیم که می‌توان برای هر چیزی حدیث یا آیه‌ای پیدا کرد و البته احادیث هم بسیار زیاد است، ولی تر و خشک در آن مخلوط هست. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اسلام هراسی در 🔹فیلم حماسی و درام تاریخی «پادماواتی» (۲۰۱۷) به کارگردانی سانجای لیلا بانسالیو، براساس داستان حماسه پدماوت (۱۵۴۰‌میلادی) اثر شاعر صوفی، ملک‌محمد جائسی ساخته شده ‌است. 🔹فیلم، تصویری هوس‌ران از یک حاکم مسلمان ارائه می‌داد که از همان زمان تولید جنجالی شد. 🔹چند سازمان کاستی در راجپوت بابت تصویر ارائه شده از پادماواتی اعتراض داشتند. 🔹در اکتبر ۲۰۱۷ به پشت‌صحنه فیلم حمله شد و برخی از وسایل در آتش سوختند. 🔹چند رهبر مسلمان علیه تصویرسازی اشتباه از علاء‌الدین خلیجی اعتراض کردند و خواستار ممنوعیت فیلم شدند. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اسلام هراسی در 🔹فیلم حماسی و درام تاریخی «پادماواتی» (۲۰۱۷) به کارگردانی سانجای لیلا بانسالیو، براساس داستان حماسه پدماوت (۱۵۴۰‌میلادی) اثر شاعر صوفی، ملک‌محمد جائسی ساخته شده ‌است. 🔹فیلم، تصویری هوس‌ران از یک حاکم مسلمان ارائه می‌داد که از همان زمان تولید جنجالی شد. 🔹چند سازمان کاستی در راجپوت بابت تصویر ارائه شده از پادماواتی اعتراض داشتند. 🔹در اکتبر ۲۰۱۷ به پشت‌صحنه فیلم حمله شد و برخی از وسایل در آتش سوختند. 🔹چند رهبر مسلمان علیه تصویرسازی اشتباه از علاء‌الدین خلیجی اعتراض کردند و خواستار ممنوعیت فیلم شدند. 🔹در روزهای منتهی‌به اکران فیلم‌، در چندین نقطه از هند اعتراض‌ها و شورش‌های شدیدی صورت گرفت. 🔹احزاب بزرگ سیاسی در سراسر مواضع متناقضی را در پیش گرفتند. 🔹چندین عضو و رهبران حزب بهاراتیا جناتا (BJP) خواستار ممنوعیت این فیلم شدند؛ اما درنهایت دیوان عالی هند با سانسور فیلم مخالفت کرد. 🔹با این حال کشورهای اسلامی وجود تصویر منفی از یک حاکم مسلمان را عاملی برای عدم‌پخش فیلم دانستند. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اسلام هراسی در 🔹فیلم «» (۲۰۱۹) براساس نبرد سوم پانی‌پت ساخته شده که طی آن احمد‌شاه ابدالی، پادشاه افغانستان تصمیم بر یورش به هندوستان و شهر پانی‌پترا دارد. 🔹احمد‌شاه در جنگ پیروز می‌شود؛ اما با مقاومت پیشوا مدهاو رائو، احمدشاه ابدالی تسلیم می‌شود تا بار دیگر مهاراجه دهلی شکل بگیرد. 🔹فیلم با اعتراض مخاطبان افغانستانی روبه‌رو می‌شود. 🔹آنان مدعی می‌شوند فیلم، هویت احمدشاه را به یک عرب تغییر داده‌ است. 🔹منتقدان نیز تصویرسازی از مسلمانان را برآمده از نگرش منفی هند به مسلمانان تعریف می‌کنند. ✍️نویسنده: احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اسلام هراسی در 🔹فیلم «» (۲۰۱۹) براساس نبرد سوم پانی‌پت ساخته شده که طی آن احمد‌شاه ابدالی، پادشاه افغانستان تصمیم بر یورش به هندوستان و شهر پانی‌پترا دارد. 🔹احمد‌شاه در جنگ پیروز می‌شود؛ اما با مقاومت پیشوا مدهاو رائو، احمدشاه ابدالی تسلیم می‌شود تا بار دیگر مهاراجه دهلی شکل بگیرد. 🔹فیلم با اعتراض مخاطبان افغانستانی روبه‌رو می‌شود. آنان مدعی می‌شوند فیلم، هویت احمدشاه را به یک عرب تغییر داده‌ است. 🔹منتقدان نیز تصویرسازی از مسلمانان را برآمده از نگرش منفی هند به مسلمانان تعریف می‌کنند. 🔹شبکه خبری بی‌بی‌سی این تصویرسازی‌ها را برآمده از رویکرد حزب ملی‌گرای نخست‌وزیر هندوستان می‌داند. 🔹تصویر خشن و بی‌رحم احمدشاه، او را به غاصبی خونریز بدل می‌کند و در مقابل، مهاراجه‌ها را انسان‌هایی عاقل و منصف به تصویر می‌کشد. 🔹همین مساله روزنامه‌نگاران افغان را به‌سمت استفاده از واژه اسلام‌هراسی برای توصیف فیلم سوق داد. 🔹طاهر قادری، سفیر افغانستان در هندوستان نسبت به اکران فیلم ابراز نگرانی کرد. اجمل اعلام‌زی، رایزن فرهنگی افغانستان در دهلی نو نیز مدعی شد چندین‌بار تلاش کرده با کارگردان فیلم گفت‌وگو کند؛ اما در این امر ناموفق بوده است. ✍️نویسنده: احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 🎙 ♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها 🔹الحاد مدرن از جمله پدیده‌هایی است که در چند سال اخیر در جهان اوج گرفته و طبعا در ایران هم یافت شده است. 🔹مخاطب این تفکر، بیشتر جوانان و نوجوانانی هستند که در دانشگاه درس می‌خوانند و با ادبیات علوم تجربی کم و بیش آشنا هستند. 🔹سادگی و همه‌فهمی، استفاده از دستاوردهای علوم تجربی و ارایه جایگزین برای دین را از جمله ویژگی‌های متمایز کننده الحاد مدرن دانسته‌اند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️مبانی الحاد مدرن 🔻(قسمت پنجم) 🔹ما الان با جریانی مواجه هستیم که مبنای آن فلسفی نیست. 🔹بله مبانی فلسفی دارد. نمی‌شود که یک مکتب، مبتنی بر مبانی عقلی نباشد. 🔹اما همه‌ی ساختار، به شکل فلسفی نیست. پس اگر در این جریان ما فقط بخواهیم از فلسفه برای نقد این مکتب استفاده کنیم جواب نمی‌دهد. 🔹در اینجا با فلسفه فقط می‌شود مبانی فلسفی‌شان را نقد کرد. 🔹باید با ساینس هم آشنا باشیم و اتفاقا در بعضی از موارد، ورود تخصصی به ساینس نیاز است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️الحاد مدرن و مطرح کردن «اخلاق» 🔻(قسمت ششم) 🔹در واقع الحاد مدرن یک مبنای معرفت‌شناختی دارد که مبنایش ساینس است و عرض کردم. 🔹یک مبنای متافیزیکی دارند که انکار کامل خداست و یک مبنای اخلاقی دارند. 🔹اگر خیلی ساده بخواهم صحبت بکنم شما وقتی فلسفه را کنار می‌گذارید یک جایگزین برایش می‌خواهید. 🔹از نظر ملحدان جدید، جایگزین علم است.ما می‌گوییم جهان را می‌شود با دین اداره کرد. آن‌ها می‌گویند جهان را می‌شود با علم اداره کرد. 🔹ما در کنار دین چه چیزی داریم؟ معنویت. می‌گوییم با معنویت، می‌توانیم انسان بسازیم. 🔹مقصودم از معنویت، معنویتِ وابسته به دین است. 🔹آن‌ها می‌گویند با اخلاق سکولار می‌توانیم یک نظام دستورات اخلاقی ارائه دهیم که مبنای آن فقط انسانیت است. 🔹لزومی ندارد اخلاق از دین گرفته شود و با همین اخلاق می‌توانیم انسان‌ها را بسازیم و نظام اجتماعی مطلوب را عرضه کنیم. 🔹پس آن‌ها روی علم و ساینس خیلی تاکید دارند و با تاکید روی این دو به چیزهای دیگر که دین به آن‌ها تاکید دارد مثل شریعت، معنویت و … نیاز ندارند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️جایگاه ارز در ایران 🔻(بخش سوم) 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1274 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش سوم.mp3
1.07M
📍 🎙 با دکتر حسن‌خانی ♦️جایگاه ارز در ایران 🔻(بخش سوم) 🔹بیش از 20 قانون داریم که در آن‌ها حداقل 31 بند مرتبط با ارز گفته شده و اگر کسی می‌خواهد ارز را افزایش یا کاهش دهد، سیاست ارزی اعمال کند، باید نسبت خودش را با این 31 بند و 20 سند بالادستی مشخص کند. 🔹سند سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هم ابلاغ شده و رسماً در دستور کار است و باید لحاظ شود. 🔹لذا ما نمی‌توانیم بی دلیل ارز را کاهش یا افزایش بدهیم. 🔹یعنی شخصی به هر ترتیبی قیمت ارز را جابجا کرده، اما هیچکس توضیح نداده نسبت تصمیمی که سیاست‌گذار گرفته با اسناد بالادستی چیست. 🔹این یک پرسش است که باید هم برای سیاست‌های گذشته و هم برای سیاست‌های آینده به لحاظ رسانه‌ای پرسیده شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1283 🔻لینک مطلب: 🌐 http://fekrat.net/?p=1274 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️امام تحول؛ درآمدی بر نظریه ناب نوآوری 🔹مفاهیم پایه در جوامع انسانی تمدن‌سازند. 🔹آزادی، عدالت، پیشرفت، معنویت و بسیاری از ارزش‌ها و مفاهیم اجتماعی دیگر در برساخت زمینه‌ای جوامع شکل می‌گیرند و معنا می‌یابند. 🔹«آزادی» برای بسیاری از ممالک واژه زیبایی است؛ اما کدام آزادی؟ 🔹 آزادی توماس هابز در «لویاتان» یا «آزادی معنوی» مرتضی مطهری؟ ✍️نویسنده: رضا پاینده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1335 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️امام تحول؛ درآمدی بر نظریه ناب نوآوری 🔹نه‌تنها آزادی در غرب، در قامت یک معنا و مفهوم واحد طرح نشد، اندیشمندان مسلمان نیز رهیافت‌های متفاوتی ارائه کردند. 🔹با این نگاه، طبیعی است که مبنا و سویه «آزادی» در اندیشه علامه‌جعفری و شهیدبهشتی به‌عنوان دو اندیشمند مسلمان و هم‌مکتب، یکسان نباشد. 🔹واژگان دیگر هم این‌گونه‌اند. «پیشرفت» ریکاردویی دو مسیر متفاوت در اندیشه‌های جان استوارت میل و کارل مارکس در پیش گرفت. 🔹این جدال بر سر مفاهیم تا آنجا بالا می‌گیرد که مفهوم و قواعد پیشرفت در کتاب «اسلام راهبر زندگی» آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر در سال ۱۹۷۹، هیچ سنخیتی با پیشرفت والت وایتمن روستو در کتاب «مراحل رشد اقتصادی» در سال ۱۹۶۰ ندارد. ✍️نویسنده: رضا پاینده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1335 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
سند2030.mp3
4.68M
🔊 🎧 با هم بشنویم. ♦️لب کلام سند 2030 چه چیزی است؟ 🔷 نظام آموزشی کشور نباید زمینه‌ساز تربیت نیروهایی برای باشد و به جای اینکه هوشیارانه و آگاهانه در مسیر تلاش کنند، ناخواسته تبدیل به عنصری دلباخته برای غرب می‌شوند. 🆔 @farhang_puya 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نظریه ناب نوآوری 🔹یکی دیگر از این مفاهیم جذاب و جهان‌خواه «نوآوری» است؛ اما کدام نوآوری؟ 🔹از زمانی که «نوآوری» در دنیای مدرن بارزیت یافته زمان زیادی نمی‌گذرد، اگرچه نظریه‌پردازان متنوعی پیرامون آن صحبت کرده‌اند. 🔹گروهی نوآوری را در سطح ملی، کلان، سیاستی و حاکمیتی تحلیل کرده‌اند و گروهی دیگر همچون کریستینسن، پورتر و چسبرو در مکتب دانشگاه هاروارد، در سطح خرد، بنگاه، شرکت و راهبرد نظریه‌پردازی کردند. ✍️نویسنده: رضا پاینده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1335 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️نظریه ناب نوآوری 🔹اقتصاد تطوری، جریان دومی است که موازی جریان اصلی اقتصاد، به مفهوم‌پردازی اقتصادی نوآوری از منظر کلان و سیاستگذاری می‌پردازد. 🔹در نگاهی کلان، همه جریان‌های سنت‌شکن اقتصادی که دربرابر جریان غالب قد علم کردند در این دسته می‌گنجند: از اقتصاددانان پساکینزینی، اتریشی و نئوشومپیتری تا اقتصاددانان بوم‌شناختی و رفتاری. 🔹اقتصاد تطوری از اوایل قرن بیستم و خصوصا با مطالعات ژوزف شومیپتر اتریشی آغاز می‌شود و نقش بی‌بدیلی برای این مفهوم ایفا می‌کند تا جایی که داستان زندگی شخصی او در کتابی با عنوان «پیامبر نوآوری» منتشر می‌شود. 🔹این مطالعات سپس توسط نلسون، وینتر، پویت، فریمن و… با محوریت مرکز اسپرو در دانشگاه ساسکس انگلستان پیگیری می‌شود و تا همین امروز، تاثیرات قابل‌توجهی بر تولیدات علمی برجای می‌گذارد. ✍️نویسنده: رضا پاینده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1335 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و مفهوم 🔸در سلسله تحرکات اندیشمندان مسلمان در زمینه پیشرفت، پدیده ایران به‌دلیل ایده اداره مبتنی‌بر اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد. 🔸ایده‌های تاسیسی (ره) در سال نخست انقلاب در تشکیل طیفی از نهادهای اجتماعی مویدی بر این موضوع است. 🔸نهادهای بی‌سابقه‌ای در تاریخ ایران و جهان که ظرفیت‌های مردمی را به أعلی درجه خود متبلور می‌ساخت. ✍️نویسنده: رضا پاینده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1335 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و مفهوم 🔸رهبری، امام را این‌گونه توصیف می‌کنند: «‌امام، روحا، هم یک انسان تحول‌خواه بود، هم تحول‌آفرین بود. درمورد ایجاد تحول، نقش او صرفا نقش یک معلم و استاد و مدرس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیات و نقش یک رهبر به‌معنای واقعی بود. ایشان بزرگ‌ترین تحولات را در دوران خودشان، در زمان خودشان در حوزه‌های متعددی و در عرصه‌های متنوع زیادی ایجاد کردند.» 🔸اگر دسته‌ای از فیلسوفان مسلمان در پاسخ به شرق و دسته دیگری در پاسخ به غرب درمورد توسعه سخن گفته‌اند، رهبران انقلاب اسلامی در مقام اداره به این موضوع وارد شده‌‌اند که پیگیری آن در اندیشه به دلایل متعددی ازجمله مدت زمان دوره رهبری جایگاه ویژه‌ای دارد. 🔸«ما باید بتوانیم قدرت نظام اسلامی را در زمینه‌ حل مشکلات اقتصادی به همه دنیا نشان دهیم؛ الگو را برسر دست بگیریم تا ملت‌ها بتوانند ببینند که یک ملت در سایه‌ اسلام و با تعالیم اسلام چگونه می‌تواند پیشرفت کند.» 🔸این فرازی از کلام ایشان در ابتدای سال جهاد اقتصادی است. 🔸یا در جای دیگری اشاره کردند: «این سوال را باید از خودمان بکنیم: پیشرفت چیست؟ اگر سوال نکنیم که پیشرفت چیست، پیداست به فکر پیشرفت نیستیم. بنابراین، باید اول این سوال را از خودمان بکنیم و به‌دنبال پاسخش حرکت بکنیم تا آن را پیدا کنیم.» 🔸آنچه در این عبارت طرح‌شده، بازهم تاکید دیگری بر سوال اصلی این نوشته است: «کدام پیشرفت؟»، «کدام نوآوری؟» ✍️نویسنده: رضا پاینده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1335 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net