eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 📝 ♦️تاریخچه و امواج 🔸فمینیسم در قرن نوزده و بیست، آشکارا وجه سیاسی و اجتماعی پیدا کرد و توانست در چند دهه گذشته خود را همچون یکی از مهمترین آموزه‌های سیاسی – اجتماعی قلمداد نماید. 🔸احتمالا باید رساله جان استوارت میل به نام انقیاد زنان (ترجمه فارسی آن، کنیزک کردن زنان یا اسارت زنان) را که به سال ۱۸۶۹، یعنی ده سال پس از رساله معروفش در باب آزادی، نگاشته شد مهمترین اثر فمینیستی قرن نوزدهم به شمار آورد. 🔸وی در همان آغاز، توضیح می‌دهد که چگونه از ابتدای شکل‌گیری اندیشه‌ای در زمینه مناسبات اجتماعی، آنچه را وی انقیاد زنان می‌خواند، برایش مورد سؤال بوده است. 🔸میل، انقیاد هر یک از دو جنس را نسبت به دیگری رد کرده، از اصل برابری کامل دفاع می‌کند. 🔸موج دوم فمنیسم اما از جنگ جهانی دوم آغاز شد. 🔸وقوع جنگ جهانی دوم با وجود مشکلات بیش از حد انسانی و مادی، در زمینه سازی موج دوم فمینیستی موثر واقع شد. 🔸نیاز دولتها به مردان جنگی سبب شد که زنان به طور گسترده در مشاغل خارج از خانه به کار گرفته شوند؛ یعنی بخشی از عوامل مؤثر در موج اول فمینیسم مجددا مطرح شوند. 🔸یعنی همان گونه که در موج اول نیاز سرمایه‌داری، کارخانجات با الزامات شهرهای انبوه، به حضور بیشتر زن در اجتماع و به دنبال آن طرح خواست‌های فمینیستی منجر شد، در جنگ جهانی دوم نیز، شرایط مشابهی پدیدار شد. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1339 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ علیه فسیل‌ها 🔸سخنرانی امسال رهبر حکیم انقلاب در سالگرد ارتحال (ره) به موضوع لزوم تحول‌خواهی در نظام اسلامی اختصاص یافت. 🔸ایشان هشدار دادند تاریخ انقلاب ثابت کرده هر جریان تحول‌خواهی که پایه مستحکم معرفتی نداشته باشد، در نهایت به عقبگرد و استحاله ماهوی ختم می‌شود. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1385 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ علیه فسیل‌ها 🔸انسان به یاد بعضی‌ها می‌افتد، ما در انقلاب خودمان داشتیم کسانی را که اینها افراد انقلابی و علاقه‌مند بودند، منتها چون پایه‌‌های فکری‌شان پایه‌های محکمی نبود، پایه‌های ایمانی‌شان، پایه‌های متین و مستحکم و دارای پشتوانه‌های عقلانی محکم و استدلالی محکمی نبود، بعد از اینکه مدتی گذشت و از سنین جوانی مثلا یک مقداری عبور کردند، تبدیل شدند به همان فسیل‌هایی که اصلا انقلاب علیه آن فسیل‌ها بود؛ یعنی انقلاب اسلامی در واقع یک عده فسیل‌های کج‌رو را کنار زد. 🔸بعضی جوان‌های انقلابی دیروز هم بعد از آنکه وارد مرحله‌های گوناگون زندگی و عبور از سال‌های جوانی شدند، در واقع نزدیک شدند حالا یا بعضی‌ها نزدیک شدند، یا بعضی‌ها تبدیل شدند- به چیزی شبیه آن فسیل‌ها. 🔸بر همین اساس در این پرونده به بررسی برخی ابعاد معرفتی به عنوان پشتوانه یک حرکت تحول‌خواهانه پرداخته‌ایم؛ حرکتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در نهایت به انقلاب علیه فسیل‌ها بینجامد، نه اینکه خود تبدیل به یک فسیل دیگر شود. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1385 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و 🔹سیاه‌پوستان آمریکایی مثل همان مردی که سال ۱۹۶۲ به دوربین شبکه CBS گفت «به نظرم این ماجراها هیچ‌وقت تمام نمی‌شود»، می‌دانستند اتفاق دیگری دیر یا زود در کمین است. 🔹حالا اما شاید آمریکایی‌های سفیدپوست بیشتری از خودشان می‌پرسند آیا ما در تمام این سال‌ها هیچ ‌تغییری نکرده‌ایم؟ 🔹«رادنی کینگ» یک «جورج فلوید» قدیمی‌تر است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1390 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ و 🔹ماجرای شورش‌های سال ۹۲ فقط دستمایه مستندهای سال ۲۰۱۷ نبوده است. 🔹در همین سال دو فیلم داستانی، «کینگز» به کارگردانی دنیز گامزه ارگوون در فرانسه و «گوک» به کارگردانی جاستین چون در آمریکا ساخته ‌شدند. 🔹سال ۱۹۹۷ هم فیلم تلویزیونی «شورش» هم به همین موضوع پرداخته است و البته این نمونه‌ها فقط مواردی هستند که به‌طور مستقیم درباره این اتفاق ساخته شده‌اند؛ اما دامنه این واقعه در فرهنگ عامه و خصوصا چه در ادبیات، چه موسیقی، چه فیلم و… تا حدی گسترده است که امکان برشمردن همه آن‌ها نیست. 🔹با تمام این‌ها هنوز معلوم نیست چه عاملی می‌تواند تا این اندازه، نژادپرستی را در سیستم امنیتی و قضایی آمریکا به طور ساختارمند عمق دهد که پس از چندین دوره شورش خونین باز هم جهان، شاهد اتفاق دلخراشی مانند قتل جورج فلوید به دست یک پلیس سفیدپوست است. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1390 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سواد حکمرانی 🔹وکلای ملت از طریق شبکه‌ای که برای دیگران فیلتر شده، اقدامات‌شان را در حل مسائل و مشکلات ملت گزارش می‌دهند! 🔹اگر چیز خوبی است پس چرا فیلترش کرده‌اید؟ 🔹بر بستر یک پلتفرم غیرقانونی اصلا برای چه کسی حرف می‌زنید؟ 🔹وقتی از ضعف سواد حکمرانی فضای مجازی حرف می‌زنیم مصداقش می‌شود این مورد… مسوولان ما بیش از مردم نیازمند آموزش حکمرانی فضای مجازی هستند. ✍️نویسنده: عزیز نجف‌پور‌آقابیگلو (رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1375 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️سواد حکمرانی 🔹 نمی‌تواند از سویی خودش یک سرویس (مثل توییتر و تلگرام) را فیلتر کند و از حضور مردم در آن ممانعت کند و از سویی دیگر مسوولان همین نظام و مدافعان آن با استفاده از در سرویس ممنوعه حضور بیابند و برای مخاطب مردم تولید محتوا کنند. 🔹این روند به غیر از اینکه غیرقانونی است واجد وجوهی از بلاهت و سفاهت هم هست و مهم‌تر اینکه مشوق مردم برای حضور بیشتر در سرویس‌های فیلترشده غیرقانونی است. 🔹طبعاً در این مقوله باید مردم عادی را از مسوولان جدا کرد… شاید مردم عادی را به‌طور کامل نتوان توجیه یا ممانعت کرد که در پلتفرم فیلتر‌شده و غیرقانونی فعالیت نکنند ولی مسوولان نظام و مدعیان انقلاب و اصول، مطلقاً حق چنین قانون‌شکنی را ندارند. ✍️نویسنده: عزیز نجف‌پور‌آقابیگلو (رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1375 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بانوان سرزمین حماسه و شور 🔹مردانمان برای احداث سیل بند و امدادرسانی بسیج شده بودند تصورم از کمک‌های خانم‌ها فقط در حد کارهای پزشکی، پرستاری، مامایی و در نهایت جمع آوری کمک‌های مالی بود اما در کمال ناباوری دیدم بانوان شهرم جلوتر از مردان به حرکت درآمده بودند. ✍️نویسنده: مریم دغاغله 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1378 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️بانوان سرزمین حماسه و شور 🔹نسل من جنگ را همانند دهه پنجاهی‌ها تجربه نکرده بود و شنیده هامان از همدلی زمان جنگ و کمک‌های پشت جبهه بانوان به افسانه‌ای دست نیافتنی می‌ماند اما این بار سیل آمده بود تا بگوید زن مسلمان ایرانی حماسه‌ساز بی‌بدیل دوران مدرنیته است. 🔹زنی را دیدم که فارغ از دردهای بعد از زایمان همسرش را راهی روستاها کرد و تاکید می‌کرد اگر بخواهی به خاطر من در خانه بمانی حلالت نمی‌کنم. 🔹بانویی را دیدم که خانه مرفه خود را رها کرده، دو فرزندش را به مادر سپرده بود و همپای همسرش از روستایی به روستایی می‌رفت تا هر آنچه از دستش بر می‌آید انجام دهد. 🔹خانم استاد دانشگاهی را دیدم که در جمع خانم‌های محله همچون یکی از آن‌ها پیاز خرد می‌کرد و در آن هیبت خاکی و اشکی خواستنی‌تر شده بود. ✍️نویسنده: مریم دغاغله 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1378 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نقد 🔹فمنیسم با تمام امواج و تاریخچه‌ای که دارد، همچنان فاقد ایدئولوژی و مکتب است. 🔹یعنی هنوز یک مکتب ثابت به نظر نمی‌رسد و می‌توان بیشتر آن را یک جریان دانست تا یک ایدئولوژی. 🔹فمنیست‌ها اختلافات فاحشی با یکدیگر داشته و هنوز نتوانسته‌اند یک مانیفست برای جریان خود تهیه و ارائه کنند. 🔹آنها سر درگم بوده و حتی برخی از گروه‌های آنها از راه خود بازگشته‌اند. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1339 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️نقد 🔹گرایش‌های گوناگون فمینیستی، طبیعت و روحیه مردانه را عامل اصلی ستم‌های تاریخی مردان بر زنان می‌پندارند. 🔹البته بدبینی فمینیست‌ها نسبت به مردان، در یک درجه نمی‌باشد، بلکه گرایش‌های گوناگون در این جهت متفاوت هستند. 🔹فمینیست‌های و پست‌مدرن، صرفا در حد بدبینی اکتفا کرده و مردستیزی را روا نمی‌دارند. 🔹اما فمینیست‌های مارکسیستی و سوسیالیستی، بدبینی شدید‌تری دارند و فمینیست‌های رادیکال، بدبینی را تا سر حد مردستیزی و دشمنی کشانده‌اند. 🔹به عقیده آنها، حتی در راستای دفاع از حقوق زنان، نباید به مردان اعتماد کرد. ازدواج با مردان همبستر شدن با دشمن است! 🔹 آنان برای دوری و رهایی مطلق زنان از قید مردان، همجنس‌گرایی، سقط جنین و غیره را تجویز و ترویج می‌کنند. 🔹تمامی جنبش فمینیسم و همه فمینیست‌ها ناکارا هستند و در حال بازگشت به نحله‌های قدیمی خود هستند البته با رعایت برخی حقوق. به طور مثال، در حالی که یکی از اولین اعتراضات فمینیست‌ها به محدود کردن فعالیت زنان به خانواده و ایفای نقش مادر یا همسر بر می‌گشت، امروزه برخی از فمینیست‌ها با طرح مجدد مساله خانواده، زنانگی و مادر بودن، آنها را پایه‌های قدرتمندی برای جنبش فمینیسم می‌دانند. 🔹هر چند به همه گونه‌های فمنیسم نقد وارد است اما به طور کلی نقدهای وارده بر فمنیسم رادیکال می‌بایست بیشتر مورد توجه قرار گیرد. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1339 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️عملکرد اهل ایدئولوژی 🔹اهل ایدئولوژی در سخن گفتن، خود را نیازمند حفظ ادب و در پژوهش خود را مقید به اخلاق نمی‌کند چون آنچه می‌گوید به‌راستی سخن و آن کار که می‌کند اصالتا پژوهش نیست. 🔹نیز اهل ایدئولوژی فقر خود را درنمی‌یابد و به این سبب خود را نیازمند هیچ گفت‌وگویی با دیگری نمی‌داند؛ از این رو دچار اوهام و آرزوهاست. ✍️نویسنده: محمدجواد صادقی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1383 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net