eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️فقه بحران 🔹«فقه بحران» یک اصطلاح نیست و قسمت مشخصی از فقه قلمداد نمی‌شود. 🔹فقه را گاهی بر اساس تلقی که از سوی محقق حلی(ره) در شرایع تنقیح شده به چهار قسم(عبادات، عقود، ایقاعات و احکام) تقسیم می‌کنند و گاه دسته‌بندی‌های مختلف دیگری ارائه می‌شود. 🔹بیش از پانزده، شانزده الگوی دسته‌بندی فقه ما در طول تاریخ داشته‌ایم و و بعضی متاخرین نیز الگوهای جدید پیشنهاد داده‌اند. 🔹خود ما یک الگوی خاص چهاروجهی را پیشنهاد داده‌ایم با الهام از حدیث معروف و به رابطه انسان با خدا، رابطه انسان با خود، رابطه انسان با دیگر مخلوقات و رابطه انسان با دنیا اشاره کرده‌ایم. 🔹دنیا به معنای عالم نه به معنای جهان انسانی. ✍️نویسنده: حجت الاسلام علی‌اکبر رشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1765 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
12.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🎥 ✅پیشنهاد دانلود ♦️بی تفاوتی و ظاهرانگاری 🔸در جامعه مدرن امروز همه در تلاش هستند تا خودنمایی کنند و در مقابل دیگران موجه باشند. 🔸پس تمام سعی خود را در تغییر ظاهر به کار می‌برند. 🔸این تلاش بی پایان در نهایت به اخلاق جامعه مدرن نیز سرایت می‌کند. 🔸در این بین افراد فقیر و بی بضاعت چون نمی توانند در ظاهر با جامعه همراه باشند، از کنار گذاشته می‌شوند. 🔸این یعنی مرگ انسانیت و اخلاق در جامعه. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️شبهات الاهیاتی مساله شرور 🔹بحث و به صورت کلی بحث شرور از یک سو مسئله‌ای هم قدیمی است و از زمان‌های قدیم، از زمانی که بشر تفکر را آغاز کرده این مسئله مطرح بوده است. 🔹در یونان، در میان یهودیت و متکلمان یهودی مطرح است و در میان متکلمان و فیلسوفان مسیحی هم مطرح شده و نیز در بین مسلمانان و در بین متکلمان فیلسوف‌ها و عارفان مسلمان نیز مطرح بوده است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1762 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️شبهات الاهیاتی مساله شرور 🔹تلقی‌هایی که در تعریف شر وجود دارد، یکسان نیست و در واقع تلقی‌های مختلفی وجود دارد؛ متکلمان تلقی شأن از شر، الم و رنج است و اشکال این است که اگر یک کسی بیاید دیگران را اذیت و آزار بدهد و در واقع رنج بدهد، ظلم کند و بنابراین خداوند هم بیماری‌ها و ویروس‌ها را و شرور را ایجاد کرده و این با عدل الهی سازگار نیست. 🔹حالا با فرض سازگاری با عدل الهی، سازگاری با حکمت چه می‌شود؟ چرا اصلاً این شر را آفرید؟ 🔹این هم باز باید بیان شود. در فلسفه اسلامی بحث شر در ذیل عنایت مطرح می‌شود. 🔹بحث شرک و ثنویت را مطرح کرده‌اند، اما نوعاً ابن سینا و ملاصدرا و دیگران شر را در ذیل عنایت مطرح می‌کنند؛ از آن جایی که خداوند خیر محض است، پس باید از وی خیر صادر شود؛ پس چرا شر صادر شده است؟ 🔹آنگاه بحث عدمی بودن شر مطرح است که شرّ، فقدان است و فقدان، امر عدمی است و فاعل و علت ندارد. 🔹دیگر جواب تکمیلی بودن(تکامل بخشی) شر و نیز بحث تقسیم موجودات ۵ قسم است. 🔹خیر کثیر و شر قلیل، خیر قلیل و شر کثیر و خیر و شر مساوی، که از این ۵ قسم فقط خدا خیر محض و خیر کثیر و شر قلیل را آفریده است که وارد این بحث نمی‌شویم. 🔹اما اشکالات دیگری در این موضوع مطرح است، به خصوص در این ایام کرونایی؛ که نگاه به سوالات و شبهات می‌کنیم غیر از اصل وجود خدا، صفت توحید و عدل و صفت حکمت و این چهار تا به اضافه حالا آن اشکال شر نسبت به نظریه عنایت که چگونه از خیر، شر صادر شده با توجه به سنخیت علت و معلول و حالا مبانی دیگری که نمی‌خواهیم وارد شویم. 🔹غیر از این پنج تا مبانی دیگری وارد شده که یکی از اینها رحمت است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1762 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️هراس جمعی در افشاگری 🔹اکنون نوعی «هراس جمعی» نسبت‌به مداخله در ماجرای فسادستیزی وجود دارد؛ مردم احساس می‌کنند چنانچه دراین‌باره عمل کنند، پیامدهایی از ناحیه مفسدان گریبانگیرشان خواهد شد و آنها با تکیه بر قدرت خود، زندگی را بر اینان تلخ خواهند کرد. 🔹به‌عبارت‌دیگر، احساس امنیت و آسودگی در مردم وجود ندارد و آنها گمان نمی‌کنند پس از افشای فساد، از گزند و توطئه مفسدان در امان خواهند ماند. ✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1587 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️هراس جمعی در افشاگری 🔹اکنون نوعی «هراس جمعی» نسبت‌به مداخله در ماجرای فسادستیزی وجود دارد؛ مردم احساس می‌کنند چنانچه دراین‌باره عمل کنند، پیامدهایی از ناحیه مفسدان گریبانگیرشان خواهد شد و آنها با تکیه بر قدرت خود، زندگی را بر اینان تلخ خواهند کرد. 🔹به‌عبارت‌دیگر، احساس امنیت و آسودگی در مردم وجود ندارد و آنها گمان نمی‌کنند پس از افشای فساد، از گزند و توطئه مفسدان در امان خواهند ماند. 🔹پس اصل اجرای این برنامه، متوقف بر فراهم‌ساختن امنیت در مرحله پس از افشاگری است و چنانچه این مرحله به‌درستی انجام نگیرد، نباید از مردم توقع داشت که در آن مشارکت کنند. 🔹هرچه جامعه برای مفسدان، ناامن‌تر و مخاطره‌آمیزتر می‌شود، باید برای مردمی که فریاد دادخواهی برمی‌آورند و فساد را آشکار می‌سازند، امن و عاری از گزند باشد. 🔹اکنون چنین وضعی حاکم نیست؛ به‌طوری‌که سخن افشاگرانه و ضدفساد، پرهزینه است و زندگی فرد را دچار اختلال و آسیب می‌کند. 🔹ازاین‌رو، باید با تمهیدات قانونی و معتبر، حفاظت از فرد افشاکننده را برعهده گرفت و اجازه نداد مفسدان بی‌اخلاق و خودخواه، به هویت وی دست یابند و او را آزار دهند. 🔹ازاین‌رو، شخص افشاکننده، فقط باید با قوه قضائیه در تماس باشد و درمعرض رویارویی با مفسد قرار نگیرد و مفسد نداند که چه کسی یا کسانی، از وی گزارش داده‌اند. ✍️نویسنده: دکتر مهدی جمشیدی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1587 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️ و مبارزه با نظام برده‌داری 🔹در اسلام تاحد امکان از برده گرفتن افراد جلوگیری می‌شد و تنها در جنگ‌ها به ناچار اسیران جنگی را به عنوان برده می‌گرفتند. 🔹چراکه در شریعت اسلام، برده داری و خرید و فروش انسان یکی از منفورترین معاملات است. 🔹درحدیثی از پیامبر اکرم آمده است: بدترین مردم کسى است که انسان‌ها را بفروشد. ✍️نویسنده: معصومه سعادتمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1570 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️ و مبارزه با نظام برده‌داری 🔹در اسلام تاحد امکان از برده گرفتن افراد جلوگیری می‌شد و تنها در جنگ‌ها به ناچار اسیران جنگی را به عنوان برده می‌گرفتند. 🔹چراکه در شریعت اسلام، برده داری و خرید و فروش انسان یکی از منفورترین معاملات است. 🔹درحدیثی از پیامبر اکرم آمده است: بدترین مردم کسى است که انسان‌ها را بفروشد . 🔹همین تعبیر کافى است که نظر نهائى اسلام را در مورد بردگان روشن سازد و نشان دهد جهت‏گیرى برنامه‏هاى اسلامى به کدام سو است. 🔹از این جالبتر این که یکى از گناهان نابخشودنى در اسلام سلب آزادى و حریت از انسان‌ها و تبدیل آن‌ها به یک متاع است، چنانکه در حدیثى از پیغمبر گرامى اسلام (ص) آمده است: خداوند هر گناهى را مى‏بخشد جز ( سه گناه ): کسى که مهر همسرش را انکار کند، یا حق کارگرى را غصب نماید، و یا انسان آزادى را بفروشد! 🔹طبق این حدیث غصب حقوق زنان، حق کارگران، و سلب آزادى از انسان‌ها سه گناه نابخشودنى است. 🔹همانگونه که در بالا آوردیم اسلام تنها در یک مورد اجازه برده‏گیرى مى‏دهد و آن در مورد اسیران جنگى است، آن هم هرگز جنبه الزامى ندارد. 🔹در حالى که در عصر ظهور اسلام، و قرن‌های بعد از آن برده‏گیرى از طریق زور و حمله به کشورهاى سیاه‏پوستان و دستگیر کردن انسان‌هاى آزاد و تبدیل آن‌ها به بردگان، بسیار زیاد بوده. 🔹این جریان به قدری گسترده و رایج بود که در اواخر قرن ۱۸ میلادى دولت هر ساله دویست هزار برده را معامله مى‏کرد و یکصد هزار نفر را از آفریقا گرفته و به صورت بردگان به می‌بردند. ✍️نویسنده: معصومه سعادتمند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1570 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اندیشه اسلامی به دنبال حذف دانش تجربی نیست. 🔹انتشار کتاب وزین الگویِ علوم انسانیِ اسلامی را خدمت محمدرضا تقوی و همچنین جامعه علمی تبریک عرض کنم. 🔹خدا را شاکریم که روز به روز شاهد رونق بحث علوم انسانی اسلامی و انتشار آثار علمی متنوع در این عرصه هستیم. 🔹طی دهه اخیر و با گرایش قابل توجهی که در دانشگاه‌ها به سمت علوم انسانیِ اسلامی پدید آمده است، نه‌تنها بنیان‌های نظری این علوم در حال قوی ‌شدن است، بلکه مسیرهای عملی مناسبی هم برای ورود مضاعف علوم انسانیِ اسلامی در بطن دانشگاه‌ها باز می‌شود. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا غلامی،(رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1768 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️اندیشه اسلامی به دنبال حذف دانش تجربی نیست. 🔹من در ارتباط با فلسفه علوم انسانیِ اسلامی مایلم از فرصت استفاده کرده و چند نکته را یاد‌آوری کنم: نکته اول اینکه اندیشه علوم انسانی اسلامی به‌هیچ‌وجه دنبال حذف دانش تجربی نیست و اتفاقاً کارایی این علوم در ساحت علوم انسانی را البته در قلمرویی باز اما مشخص افزایش می‌دهد که من جزئیات آن را در نوشته‌های خود شرح دادم. 🔹نکته دوم اینکه علوم انسانی اسلامی نه فقط از پایگاه دین، بلکه از پایگاه خود علم درباره مبانی و روش شناسی علم حرف‌ها و نقدهای جدی دارد. 🔹باید قبول کرد که رشد افسارگسیخته نسبیت‌گرایی در علوم انسانی، شرایط علم را به شدت ضعیف و ناکارآمد کرده است و نظریه‌های پست‌مدرن در فلسفه علم هم نه فقط مشکل را حل نکرده، بلکه به مشکل نسبیت‌گرایی افزوده است. 🔹نکته سوم اینکه هرچند اندیشه علوم انسانیِ اسلامی معتقد به لزوم باز ‌شدن چتر جهان‌بینی الهی بالای سر علم است، اما به دنبال دینی‌‌‌سازی علوم انسانی متعارف از طریق پالایش صرف این علوم نیست. 🔹در واقع علوم انسانیِ اسلامی مساوی یک ساختمان معرفتی جدید است که علم متعارف هم در کنار سایر ساحت‌های معرفتی در آن ساختمان حضور دارد؛ بنابراین، علوم انسانیِ اسلامی مساوی با یک سیستم فکری جدید برای حل مسائل اجتماعی در جامعه دینداران است. 🔹نکته چهارم اینکه ما امروز با شرایطی روبه‌رو هستیم که در اثر سبک زندگی غربی و در اثر تأییدات و حمایت‌های علوم انسانیِ در حال انهدام جوامع انسانی است و لذا علوم انسانی متعارف نه فقط امروز کارنامه قابل دفاعی ندارد، بلکه نسخه‌ای هم برای نجات جوامع انسانی ارائه نمی‌کند، پس باید فرصت‌هایی را به وجود آورد تا اولاً حرف‌های علوم انسانیِ اسلامی شنیده شود و ثانیاً این حرف‌ها در عمل به تکامل برسند تا امکان تغییر شرایط بغرنج فعلی به وجود بیاید. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا غلامی، (رییس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1768 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فقه نظام اجتماعی را معیار مدیریت کشور قرار نداده‌ایم. 🔹آیت‌الله محسن اراکی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در درس خارج فقه نظام سیاسی که در فضای مجازی برگزار شد، گفت: با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب، کسی عذر ما را نمی‌پذیرد که بگوییم ما و نظام مدیریتی و سیاسی و فرهنگی ما آن چیزی نیست که انقلاب و امام (ره) می‌خواستند. ✍️نویسنده: آیت‌الله محسن اراکی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1773 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️فقه نظام اجتماعی را معیار مدیریت کشور قرار نداده‌ایم. 🔹آنچه در متون اسلامی است، فاصله زیادی با وضعیت کشور ما دارد و متأسفانه در هر بعدی هم بنگریم خلل وجود دارد، اظهار کرد: ما فقه نظام اجتماعی را معیار مدیریت کشور قرار نداده‌ایم؛ یعنی تاکنون فقه فردی نظام مدیریت را تشکیل داده است؛ فقه فردی فقهی است که برای حکومت درست نشده است. 🔹روزه، نماز، حج و… همه در طول ۱۴۰۰ سال با نگاه فقه فردی مطرح بوده، ولی چون حکومت تا قبل از انقلاب در دست فقه و فقها نبوده، سؤالی هم در مورد فقه اجتماعی نشده، در حالی که پاسخ به این سؤالات در متون دینی وجود دارد. 🔹بعد از انقلاب، به تدریج این سؤالات در حال طرح ‌شدن است؛ مساله بانک، بورس و بیمه از پیامدهای وجود یک نظام اجتماعی است که وضعیت آن متفاوت از شرایطی است که فرد برای کسب حلال خود بخواهد بیع، اجاره، مضاربه و… داشته باشد؛ البته فقه متعارف ما بستر فقه اجتماعی را تشکیل می‌دهد و اینطور نیست که به این فقه محتاج نباشیم و آن را بی‌فایده بدانیم، ولی پاسخ به پرسش‌های اجتماعی نمی‌تواند در فقه فردی خلاصه شود. ✍️نویسنده: آیت‌الله محسن اراکی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1773 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net