📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️خداناباوری در غرب
🔹غربیها حرفشان نفی خدای دینی است؛ یعنی خدایی که دخالت میکند و باید و نباید میگذارد و حکم میکند و پیامبر میفرستد.
🔹در حقیقت دو حالت وجود دارد: یک، آتئیسم که همان الحاد است؛ یکی هم، دئیسم است که خدا را قبول دارد، اما دخالت خدا، پیامبر، دین، شریعت و باید و نباید را قبول ندارد و کاری را میکند که دلش میخواهد، چون انسان معیار است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️خداناباوری در غرب
🔹بنابراین غربیها خدا را انکار نمیکنند، بلکه دخالت خدا و دین و شریعت را انکار میکنند؛ وگرنه یک عده خدا را قبول دارند و یک عده قبول ندارند.
🔹در واقع مبنای این تمدن الحاد نیست، بلکه مبنایش این است که یا خدا نیست، یا اگر هست نباید دخالت کند.
🔹یعنی دین نباید در #جامعه دخالت کند.
🔹فرد میتواند در قلبش خدا را قبول داشته باشد، اما دین را به عرصه اجتماع و زندگی نباید بکشاند.
🔹یعنی دین نباید بایدها و نبایدها و روابط اجتماعی و مناسبات جامعه را تعیین کند.
🔹در این تمدن، روابط اجتماعی را خودشان هرطوری که دلشان بخواهد تعیین میکنند.
🔹چون تکتک انسانها دلهایشان و تصمیماتشان مختلف است، آن وقت #دموکراسی که یکی دیگر از آن مبانی است مطرح میشود، اما در عمل نمایندگان را هم همان یک درصد تعیین میکند و همان کسی که خودشان میخواهند را حاکم میکنند؛ عملاً حاکمیت اکثریت نیست، بلکه ظاهرش حاکمیت اکثریت است؛ باطنش حاکمیت همان یک درصد است.
🔹بنابراین مبنا در غرب انکار خدا نیست، بلکه انکار دخالت خدا در روابط اجتماعی و قوانین و قوای سهگانه است.
✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1520
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️مجازیدیدگی؛ پدیدهای مخاطرهآمیز برای خانواده
🔹پستمدرن دنیای ژلهها و دوران سیالهاست، چراکه در دوران پستمدرن هیچواقعیتی وجود ندارد و این انسانها هستند که واقعیت را میسازند، یعنی یک موضوع آنقدر تکرار میشود تا همه باور کنند.
🔹در این دوره ژلهای و دوره سیالیتها هیچ معرفت حقیقی و ثابتی نیست و همه چیز سیال و بسیار قابل تغییر است.
🔹در دوران پستمدرن ما هیچچیز ثابتی نداریم و همه چیز مدام در حال تغییر خواهد بود. هوای امروز هوای پستمدرن است.
✍️نویسنده: حجتالاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1778
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️مجازیدیدگی؛ پدیدهای مخاطرهآمیز برای خانواده
🔹ما داریم به سمت دنیایی که رسانه حاکم است و سنخشان سنخ رسانههای مجازی و رسانههای پستمدرن است، میرویم؛ به دنیایی که همه چیز آن مجازی و پستمدرن است.
🔹خانوادهها در این دوران تغییر میکنند و اگر زمانی خانواده، یک رکن و خانه، رکن اصلی آن بود، اما امروز ما بیوت داریم ولی اسره نداریم.
🔹یعنی مردم به بیت میآیند، در جمع هستند ولی با جمع نیستند.
🔹در نتیجه خانواده در دنیای امروز دچار مجازیدیدگی شده یعنی یکی از ارکان اصلی خانواده که خانه بوده نمیتواند مفهوم خود را در قالب دوران قدیم نمایان کند و فقط بیت است و مفهومی به نام اسره ندارد.
🔹در دنیای جدید رسانه توانسته مفهوم خانواده را تغییر دهد و روابط را ژلهای کند.
🔹هر کدام از اعضای خانواده در دنیای مجازی به دنبال چیزی هستند که دارند؛ مثل همسر و فرزند، پدر و مادر و این یعنی دنیای مجازی تمام ساختارهای لازم در یک خانواده را بریده است.
🔹در بحث آیندهپژوهی اگر میخواهیم ببینیم در آینده چه رخ میدهد باید ببینیم درامنویسان و رماننویسان چه میگویند، چرا که رمانها و فیلمها بخشی از واقعیت آینده را مینگارند.
🔹در واقع رماننویسان پیشگویی نمیکنند، بلکه پلانریزی میکنند و ما در این پازل بازی خواهیم کرد.
🔹رسانههای امروز رسانهای نیستند که آینده را پیشبینی کنند، بلکه رسانهای هستند که تجویز کرده و در کل دنیا صحبت میکنند و این مطلب از روی فیلم و کارتونها مشهود است؛ آن هم در دنیایی که خانواده به سوی مجازیدیدگی میرود و مفهوم اسره از دست میرود.
✍️نویسنده: حجتالاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1778
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #کلیپ
🎥 #انیمیشن
♦️دنیای صنعتی و مرگ آزادی
🔹شاید برخی صنعتی شدن #جامعه را نشانه رشد آن بدانند.
🔹اما باید دانست که به مرور زمان روحیه سرمایه داری و صنعتی شدن جامعه در تمامی ابعاد که یک جامعه حتی بخش آموزشی آن رسوخ خواهد کرد.
🔹در این حالت بخش آموزش همانند یک سیستم خشک و یک دست عمل خواهد کرد .
🔹برای اینکه بتواند نیروی کار لازم اینده خود را تامین نماید. اما...
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
استاد پارسانیا.mp3
5.49M
🎙 #فایل_صوتی
♦️نشست «علم دینی»
👤 استاد پارسانیا
⏰ ۲۶ تیر ۱۳۹۹
@mhva_ir
@hparsania
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️مرد و زن و نوع برانگیختگی آنها
🔹متاسفانه نگاه غالبی که وجود دارد و سبب ایجاد شبهات فراوانی شده این است که ما بین مرد و زن و تفاوت هر یک در نوع برانگیختگیشان هیچ تفاوتی قائل نیستیم.
🔹همچنین میزان میل به زیبایی و تننمایی را در مورد مرد و زن یکسان میدانیم.
🔹در حالی که این یکسان انگاری فقط در ذهن و پشتِ قابِ موبایل قابلیت طرح و بررسی دارد و در واقعیت، انسانها مطابق با طبیعت خود رفتار میکنند.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1445
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️مرد و زن و نوع برانگیختگی آنها
🔹متاسفانه نگاه غالبی که وجود دارد و سبب ایجاد شبهات فراوانی شده این است که ما بین مرد و زن و تفاوت هر یک در نوع برانگیختگیشان هیچ تفاوتی قائل نیستیم.
🔹همچنین میزان میل به زیبایی و تننمایی را در مورد مرد و زن یکسان میدانیم.
🔹در حالی که این یکسان انگاری فقط در ذهن و پشتِ قابِ موبایل قابلیت طرح و بررسی دارد و در واقعیت، انسانها مطابق با طبیعت خود رفتار میکنند.
🔹یعنی کاملا خلاف شعارهای فمینیستیِ مطرح شده در مورد عدم وجود تفاوت در مردان و زنان.
🔹مردان نسبت به زنان، علاقمندتر، واکنشیتر و متوجهتر به محرکهای برانگیزانندهی بصری هستند.
🔹بر همین اساس، وقتی زنان و مردان محرکهای جنسی یکسانی میبینند، ترشحات جنسی در مردان به نسبت زنان، به طور قویتری فعال میشود.
🔹پس اگر چنین مسائلی برای ما روشن شده باشد و قائل به تفاوت میان زن و مرد از نظر میزان توجه به محرکها و برانگیختگی باشیم، خطر خودنمایی و بدننمایی برای به انحراف افتادن مردان و سست شدن بنیان خانوادهشان را بیش از زنان حس خواهیم کرد.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/?p=1445
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ویژگی موضوعات اجتماعی در فقه
🔸موضوعات اجتماعی سه ویژگی دارد که در مسائل فردی نیست؛ اولین ویژگی تکرارپذیری است.
🔸ویژگی دوم تأثیر تدریجی این موضوعات است.
🔸ویژگی سوم این است که موضوعات اجتماعی نیاز به تدبیر و مدیریت دارند.
🔸این سه ویژگی موجب میشود بگوییم موضوعات اجتماعی نیاز به مدیریت مدیران جامعه دارد.
✍️نویسنده: حجتالاسلام محمدجواد ارسطا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1578
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ویژگی موضوعات اجتماعی در فقه
🔸موضوعات اجتماعی سه ویژگی دارد که در مسائل فردی نیست؛ اولین ویژگی تکرارپذیری است.
🔸باید التفات داشته باشید که این فتوا را یک نفر اجرا نمیکند.
🔸آیا اگر این فتوا را هزاران نفر به اجرا بگذارند، هیچمشکلی پیش نخواهد آمد؟
🔸مثلاً فقیه اهل سنت در حج اعلام کرده فلان روز، روز عید قربان است و… هنوز برای ما احراز نشده.
🔸میتوانیم بر مبنای فتوای او عمل کنیم یا نه؟
🔸اگر گفتید خیر، باید در نظر بگیرید اگر جمع کثیری از شیعیان بخواهند به این عمل کنند چه اتفاقی خواهد افتاد.
🔸ویژگی دوم تأثیر تدریجی این موضوعات است.
🔸اگر یکبار از چراغ قرمز عبور کنیم، ممکن است نظم عمومی به هم نخورد، اما اگر چندین بار رخ داد، نظم عمومی به هم میخورد.
🔸اگر مکرر در مکرر آمدند اختلاس کردند، هم موجب بیاعتمادی خواهد شد و هم نظم عمومی به هم خواهد خورد.
🔸ویژگی سوم این است که موضوعات اجتماعی نیاز به تدبیر و مدیریت دارند.
🔸نمیشود تشخیص آنها را مانند موضوعات فردی به فرد مکلف واگذار کرد.
🔸این سه ویژگی موجب میشود بگوییم موضوعات اجتماعی نیاز به مدیریت مدیران جامعه دارد.
✍️نویسنده: حجتالاسلام محمدجواد ارسطا
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1578
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📚 #نشریه
♦️ #عصر_اندیشه بیست و سوم در تب و تاب #کرونا
🔹مجله فرهنگ و #علوم_انسانی عصر اندیشه بیست و سومین شماره خود را به سردبیری روحالامین سعیدی طی روزهای آینده روانه پیشخوان مطبوعات سراسر کشور خواهد کرد حال وهوای مطالب این شماره مجله متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است که طرح جلد مجله نیز بر همین نکته دلالت دارد.
🔹عصر اندیشه در پرونده ویژه خود باعنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرحشده در این زمینه باشد.
🔹عصر اندیشه همچنین در بخش بینالمللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینکلیتر و شیرین هانتر از بخشهای خواندنی آن به نظر میرسد.
🔹پرونده دیگر عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمانگرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد.
🔹مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکرانهای آنلاین فیلمهای سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت #سینما به میان کشیده است.
🗞نسخه مکتوب مجله به زودی در سراسر کشور توزیع میشود.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️از «سند تحول» تا تحولآفرینیِ سند
🔹یکی از قوتهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را میتوان مطالعات نظری گستردهای دانست که بهعنوان پشتیبان آن انجام شده است.
🔹در میان این مطالعات، تدوین فلسفه تربیت در #جمهوری_اسلامی بهعنوان «فلسفه اجتماع» از جمله اقدامات بنیادینی است که علاوه بر سند راهبردی وزارت آموزش و پرورش، میتواند با اصلاحاتی پشتوانه بسیاری از اسناد فرهنگی و آموزشی کشور نیز قرار گیرد و حتی در تهیه پیوست فرهنگی اسناد سایر حوزهها نیز مورد توجه باشد.
✍️نویسنده: مجتبی همتیفر (پژوهشگر و عضو اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1783
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net