eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 🎙 ♦️خداناباوری در غرب 🔹غربی‌ها حرفشان نفی خدای دینی است؛ یعنی خدایی که دخالت می‌کند و باید و نباید می‌گذارد و حکم می‌کند و پیامبر می‌فرستد. 🔹در حقیقت دو حالت وجود دارد: یک، آتئیسم که همان الحاد است؛ یکی هم، دئیسم است که خدا را قبول دارد، اما دخالت خدا، پیامبر، دین، شریعت و باید و نباید را قبول ندارد و کاری را می‌کند که دلش می‌خواهد، چون انسان معیار است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1520 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️خداناباوری در غرب 🔹بنابراین غربی‌ها خدا را انکار نمی‌کنند، بلکه دخالت خدا و دین و شریعت را انکار می‌کنند؛ وگرنه یک عده خدا را قبول دارند و یک عده قبول ندارند. 🔹در واقع مبنای این تمدن الحاد نیست، بلکه مبنایش این است که یا خدا نیست، یا اگر هست نباید دخالت کند. 🔹یعنی دین نباید در دخالت کند. 🔹فرد می‌تواند در قلبش خدا را قبول داشته باشد، اما دین را به عرصه اجتماع و زندگی نباید بکشاند. 🔹یعنی دین نباید بایدها و نبایدها و روابط اجتماعی و مناسبات جامعه را تعیین کند. 🔹در این تمدن، روابط اجتماعی را خودشان هرطوری که دلشان بخواهد تعیین می‌کنند. 🔹چون تک‌تک انسان‌ها دل‌هایشان و تصمیماتشان مختلف است، آن وقت که یکی دیگر از آن مبانی است مطرح می‌شود، اما در عمل نمایندگان را هم همان یک درصد تعیین می‌کند و همان کسی که خودشان می‌خواهند را حاکم می‌کنند؛ عملاً حاکمیت اکثریت نیست، بلکه ظاهرش حاکمیت اکثریت است؛ باطنش حاکمیت همان یک درصد است. 🔹بنابراین مبنا در غرب انکار خدا نیست، بلکه انکار دخالت خدا در روابط اجتماعی و قوانین و قوای سه‌گانه است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1520 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️مجازی‌دیدگی؛ پدیده‌ای مخاطره‌آمیز برای خانواده 🔹پست‌مدرن دنیای ژله‌ها و دوران سیال‌هاست، چراکه در دوران پست‌مدرن هیچ‌واقعیتی وجود ندارد و این انسان‌ها هستند که واقعیت را می‌سازند، یعنی یک موضوع آنقدر تکرار می‌شود تا همه باور کنند. 🔹در این دوره‌ ژله‌ای و دوره سیالیت‌ها هیچ ‌معرفت حقیقی و ثابتی نیست و همه چیز سیال و بسیار قابل تغییر است. 🔹در دوران پست‌مدرن ما هیچ‌چیز ثابتی نداریم و همه چیز مدام در حال تغییر خواهد بود. هوای امروز هوای پست‌مدرن است. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام ‌و المسلمین یحیی جهانگیری ‌سهروردی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1778 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️مجازی‌دیدگی؛ پدیده‌ای مخاطره‌آمیز برای خانواده 🔹ما داریم به سمت دنیایی که رسانه حاکم است و سنخ‌شان سنخ رسانه‌های مجازی و رسانه‌های پست‌مدرن است، می‌رویم؛ به دنیایی که همه چیز آن مجازی و پست‌مدرن است. 🔹خانواده‌ها در این دوران تغییر می‌کنند و اگر زمانی خانواده، یک رکن و خانه، رکن اصلی آن بود، اما امروز ما بیوت داریم ولی اسره نداریم. 🔹یعنی مردم به بیت می‌آیند، در جمع هستند ولی با جمع نیستند. 🔹در نتیجه خانواده در دنیای امروز دچار مجازی‌دیدگی شده یعنی یکی از ارکان اصلی خانواده که خانه بوده نمی‌تواند مفهوم خود را در قالب دوران قدیم نمایان کند و فقط بیت است و مفهومی به نام اسره ندارد. 🔹در دنیای جدید رسانه توانسته مفهوم خانواده را تغییر دهد و روابط را ژله‌ای کند. 🔹هر کدام از اعضای خانواده در دنیای مجازی به دنبال چیزی هستند که دارند؛ مثل همسر و فرزند، پدر و مادر و این یعنی دنیای مجازی تمام ساختارهای لازم در یک خانواده را بریده است. 🔹در بحث آینده‌پژوهی اگر می‌خواهیم ببینیم در آینده چه رخ می‌دهد باید ببینیم درام‌‌نویسان و رمان‌نویسان چه می‌گویند، چرا که رمان‌ها و فیلم‌ها بخشی از واقعیت آینده را می‌نگارند. 🔹در واقع رمان‌نویسان پیشگویی نمی‌کنند، بلکه پلان‌ریزی می‌کنند و ما در این پازل بازی خواهیم کرد. 🔹رسانه‌های امروز رسانه‌ای نیستند که آینده را پیش‌بینی کنند، بلکه رسانه‌ای هستند که تجویز کرده و در کل دنیا صحبت می‌کنند و این مطلب از روی فیلم و کارتون‌ها مشهود است؛ آن هم در دنیایی که خانواده به سوی مجازی‌دیدگی می‌رود و مفهوم اسره از دست می‌رود. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام ‌و المسلمین یحیی جهانگیری ‌سهروردی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1778 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
6.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 🎥 ♦️دنیای صنعتی و مرگ آزادی 🔹شاید برخی صنعتی شدن را نشانه رشد آن بدانند. 🔹اما باید دانست که به مرور زمان روحیه سرمایه داری و صنعتی شدن جامعه در تمامی ابعاد که یک جامعه حتی بخش آموزشی آن رسوخ خواهد کرد. 🔹در این حالت بخش آموزش همانند یک سیستم خشک و یک دست عمل خواهد کرد . 🔹برای اینکه بتواند نیروی کار لازم اینده خود را تامین نماید. اما... 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
استاد پارسانیا.mp3
5.49M
🎙 ♦️نشست «علم دینی» 👤 استاد پارسانیا ⏰ ۲۶ تیر ۱۳۹۹ @mhva_ir @hparsania 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️مرد و زن و نوع برانگیختگی آن‌ها 🔹متاسفانه نگاه غالبی که وجود دارد و سبب ایجاد شبهات فراوانی شده این است که ما بین مرد و زن و تفاوت هر یک در نوع برانگیختگی‌­شان هیچ تفاوتی قائل نیستیم. 🔹همچنین میزان میل به زیبایی و تن­‌نمایی را در مورد مرد و زن یکسان می‌­دانیم. 🔹در حالی که این یکسان ­­انگاری فقط در ذهن و پشتِ قابِ موبایل قابلیت طرح و بررسی دارد و در واقعیت، انسان­‌ها مطابق با طبیعت خود رفتار می­‌کنند. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 📝 ♦️مرد و زن و نوع برانگیختگی آن‌ها 🔹متاسفانه نگاه غالبی که وجود دارد و سبب ایجاد شبهات فراوانی شده این است که ما بین مرد و زن و تفاوت هر یک در نوع برانگیختگی‌­شان هیچ تفاوتی قائل نیستیم. 🔹همچنین میزان میل به زیبایی و تن­‌نمایی را در مورد مرد و زن یکسان می‌­دانیم. 🔹در حالی که این یکسان ­­انگاری فقط در ذهن و پشتِ قابِ موبایل قابلیت طرح و بررسی دارد و در واقعیت، انسان­‌ها مطابق با طبیعت خود رفتار می­‌کنند. 🔹یعنی کاملا خلاف شعارهای فمینیستیِ مطرح شده در مورد عدم وجود تفاوت در مردان و زنان. 🔹مردان نسبت به زنان، علاقمندتر، واکنشی­‌تر و متوجه­‌تر به محرک­‌های برانگیزاننده­‌ی بصری هستند. 🔹بر همین اساس، وقتی زنان و مردان محرک­‌های جنسی یکسانی می­‌بینند، ترشحات جنسی در مردان به نسبت زنان، به طور قوی­‌تری فعال می­‌شود. 🔹پس اگر چنین مسائلی برای ما روشن شده باشد و قائل به تفاوت میان زن و مرد از نظر میزان توجه به محرک­‌ها و برانگیختگی باشیم، خطر خودنمایی و بدن‌نمایی برای به انحراف افتادن مردان و سست شدن بنیان خانواده­‌شان را بیش از زنان حس خواهیم کرد. 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=1445 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ویژگی موضوعات اجتماعی در فقه 🔸موضوعات اجتماعی سه ویژگی دارد که در مسائل فردی نیست؛ اولین ویژگی تکرارپذیری است. 🔸ویژگی دوم تأثیر تدریجی این موضوعات است. 🔸ویژگی سوم این است که موضوعات اجتماعی نیاز به تدبیر و مدیریت دارند. 🔸این سه ویژگی موجب می‌شود بگوییم موضوعات اجتماعی نیاز به مدیریت مدیران جامعه دارد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1578 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ویژگی موضوعات اجتماعی در فقه 🔸موضوعات اجتماعی سه ویژگی دارد که در مسائل فردی نیست؛ اولین ویژگی تکرارپذیری است. 🔸باید التفات داشته باشید که این فتوا را یک نفر اجرا نمی‌کند. 🔸آیا اگر این فتوا را هزاران نفر به اجرا بگذارند، هیچ‌مشکلی پیش نخواهد آمد؟ 🔸مثلاً فقیه اهل سنت در حج اعلام کرده فلان روز، روز عید قربان است و… هنوز برای ما احراز نشده. 🔸می‌توانیم بر مبنای فتوای او عمل کنیم یا نه؟ 🔸اگر گفتید خیر، باید در نظر بگیرید اگر جمع کثیری از شیعیان بخواهند به این عمل کنند چه اتفاقی خواهد افتاد. 🔸ویژگی دوم تأثیر تدریجی این موضوعات است. 🔸اگر یک‌بار از چراغ قرمز عبور کنیم، ممکن است نظم عمومی به هم نخورد، اما اگر چندین بار رخ داد، نظم عمومی به هم می‌خورد. 🔸اگر مکرر در مکرر آمدند اختلاس ‌کردند، هم موجب بی‌اعتمادی خواهد شد و هم نظم عمومی به هم خواهد خورد. 🔸ویژگی سوم این است که موضوعات اجتماعی نیاز به تدبیر و مدیریت دارند. 🔸نمی‌شود تشخیص آنها را مانند موضوعات فردی به فرد مکلف واگذار کرد. 🔸این سه ویژگی موجب می‌شود بگوییم موضوعات اجتماعی نیاز به مدیریت مدیران جامعه دارد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام محمدجواد ارسطا 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1578 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📚 ♦️ بیست و سوم در تب و تاب 🔹مجله فرهنگ و عصر اندیشه بیست و سومین شماره خود را به سردبیری روح‌الامین سعیدی طی روزهای آینده روانه پیشخوان مطبوعات سراسر کشور خواهد کرد حال وهوای مطالب این شماره مجله متأثر از اوضاع کنونی ایران و جهان، کرونایی است که طرح جلد مجله نیز بر همین نکته دلالت دارد. 🔹عصر اندیشه در پرونده ویژه خود باعنوان «الهیات رنج» به بررسی چالش دین و کرونا پرداخته و تلاش کرده است در گفتگو با کارشناسان دینی پاسخگوی شبهات مطرح‌شده در این زمینه باشد. 🔹عصر اندیشه همچنین در بخش بین‌المللی خود پرونده مفصل و مبسوطی را برای تحلیل وضعیت نظام جهانی در دوره پساکرونا گشوده است که چند مصاحبه خارجی از جمله با پروفسور اندرو لینک‌لیتر و شیرین هانتر از بخش‌های خواندنی آن به نظر می‌رسد. 🔹پرونده دیگر عصر اندیشه به تحلیلی بر آرمان‌گرایی در انقلاب فرانسه در قیاس با انقلاب ایران اختصاص دارد. 🔹مجله همچنین بحث موجزی را در خصوص اکران‌های آنلاین فیلم‌های سینما در دوره پساکرونا و تأثیرات احتمالی آن بر ماهیت به میان کشیده است. ⁦🗞⁩نسخه مکتوب مجله به زودی در سراسر کشور توزیع می‌شود. 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️از «سند تحول» تا تحول‌آفرینیِ سند 🔹یکی از قوت‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را می‌توان مطالعات نظری گسترده‌ای دانست که به‌عنوان پشتیبان آن انجام شده است. 🔹در میان این مطالعات، تدوین فلسفه تربیت در به‌عنوان «فلسفه اجتماع» از جمله اقدامات بنیادینی است که علاوه بر سند راهبردی وزارت آموزش و پرورش، می‌تواند با اصلاحاتی پشتوانه بسیاری از اسناد فرهنگی و آموزشی کشور نیز قرار گیرد و حتی در تهیه پیوست فرهنگی اسناد سایر حوزه‌ها نیز مورد توجه باشد. ✍️نویسنده: مجتبی همتی­فر (پژوهشگر و عضو اندیشکده تعلیم و تربیت دالّ) 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1783 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net