eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📄 🔻نظریات اقتصادی پیش از شهید صدر 🔹شهید صدر جلد اول کتاب اقتصادنا را حدود ۱۹۶۱-۱۹۶۲م نوشته است. اینجا زمانی است که در عراق ظاهراً یک تقابل اندیشه‌ای وجود داشته و تمایلاتی به سوسیالیسم در جامعه عراقی وجود داشته و لذا شهید صدر اندیشه اقتصاد اسلامی را به صورت سیستمی عرضه می‌کند. 🔹قبل از شهید صدر رگه‌هایی از عرضه اندیشه اقتصاد اسلامی را داریم. مثلاً در حدود ۱۹۰۰م جریان علمای عصر قاجار را داریم که مقابل استعمار انگلیس بلند می‌شوند، مثل آقانجفی و آن داستان معروف بیانیه علمای اصفهان که مصرف کالای خارجی را تحریم می‌کنند. 🔹اما از سال ۱۹۰۰م تا ۱۹۶۰م یک افولی اتفاق می‌افتد که یک مقدار دلایلش سیاسی است. 🔹چون بعد از اینکه انگلستان کل مناطق ایران را گرفت عملاً نهضت علما هم که می‌شود گفت یک نوع نهضت اقتصاد مقاومتی یا ملی‌گرایی اقتصادی بود، از بین رفت. شهید صدر با یک فاصله ۴۰-۵۰ ساله اینجا ظهور می‌کند و نگاه سیستمی دارد. ✍️ نویسنده: دکتر محمدجواد توکلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1799 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سلبریتی ها چرا سلبریتی می شوند؟ 🔹اگر بخواهیم با پدیده سلبریتی آشنا بشویم، ابتدا باید شناخت و درک درستی از این مفهوم داشته باشیم. 🔹 زیستی که سلبریتی دارد انجام می‌دهد، جهان معنایی که سلبریتی درون آن تنفس می‌کند و نفس می‌کشد، شناخت همه این‌ها کمک می‌کند تا این پدیده را بتوانیم بهتر بشناسیم. 🔹طبیعی است که برای اینکه کنش سلبریتی را درک کنیم باید به همه این‌ها بپردازیم تا کنش را به درستی بتوانیم بررسی کنیم. 🎤گفت و گو با: دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1812 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سلبریتی ها چرا سلبریتی می شوند؟ 🔹هدف سلبریتی دیده‌شدن و مخاطب را به هیجان آوردن است؛ به گونه‌ای که بحث در این خصوص است که باید خوب دیده بشوی تا خوب مصرف شوی. 🔹مخصوصاً در دنیای شبکه‌های اجتماعی امروز که مخاطب این عصر مخاطبی است که جهان ذهنی آن یک جهانِ بصری است و در این فضا دارد به صورت جدی فعالیت می‌کند؛ لذا سلبریتی با این نگاه مخاطب خودش را به راحتی می‌تواند پیدا کند. 🔹ولیکن این مفهوم مدرن است که رسانه‌ها نقش جدی روی آن داشتند. در ادامه و بعداً در مورد عواملی که باعث شد سلبریتی به وجود بیاید هم می‌شود صحبت کرد. 🔹اما اگر بخواهیم با نگاه واژه‌ای ادامه دهیم، باید توجه کنیم که شهرت و شهوت در عربی از یک جنس هستند. شهرت یعنی تلاش برای دیده‌شدن؛ شهوت هم یعنی حرص و طمع برای چیزی داشتند. 🔹البته شهوت همه‌اش در امور جنسی نیست، گاهی می‌تواند شهوت در مقام، جایگاه، ثروت، خوردن و مثلاً شهوت در پوشیدن باشد. اگر همین را بیاوریم در این فضای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی، می‌بینیم ما برای هر قسمتش سلبریتی‌های جدی و مهمی داریم که بر اساس این دارد اتفاق می‌افتد. 🎤گفت و گو با: دکتر رفیع‌الدین اسماعیلی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1812 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻کدام مجادله با خدا چگونه ممکن است!؟ 🔸عبدالکریم سروش در سلسله جلسات «قرآن و انجیل»، به مناسبت بحث از داستان‌ابراهیم و ‌ایوب در قرآن و ‌تورات، مساله مجادله با خدا را از «ویژگی‌های ابراهیم» و «نشانه ایمان» دانسته و گفته است: «می‌توان با خدا احتجاج کرد و در کتاب و روزنامه به او اعتراض کرد، چه برسد به اعتراض به حکومت دینی.» ✍️نویسنده: رضا کریمی، دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1816 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻کدام مجادله با خدا چگونه ممکن است؟! 🔸آیا مجادله به‌معنای چانه‌زنی اخلاقی و پاسخگو دانستن خدا -مطابق تفسیر روشنفکرانه- است؟ 🔸در قرآن مجادله در آیات خدا مطلقا کفر است، اما اصل مجادله برای افراد، نهی نشده است، بلکه صفات افراد و موضوع مجادله مهم است و نباید از خائنین دفاع کرد. 🔸مجادله به‌معنی تلاش برای تغییر اراده الهی است و‌این تلاش با [استکبار] و «چرا؟» همراه نیست، بلکه مطابق نص، با «خیفه و تضرع» همراه است؛ همانند دعا که سعی برای تغییر تقدیر است. 🔸 پس این مجادله به‌معنی مخالفت و گفتن «ماذا اراد الله» نیست، بلکه خدا خود اجازه دعا و درخواست را داده است. سه صفت حضرت ابراهیم نشانه این درخواست متضرعانه است: إِنَّ إِبْراهِیمَ لَحَلِیمٌ أَوّاهٌ مُنِیبٌ (هود٧۵). 🔸این مجادله نشانه بازگشت به دامان الهی است و «اوّاه» بودن او،‌ آه او برای بندگان خطاکار در یک مجادله متضرعانه را دلالت دارد و ‌نباید اعتراض به خدا تصور شود. او مانند رسول خدا بر هدایت مردم حریص بود و می‌بینیم که رسول‌الله هم اهل مجادله با خدا بود: وَ لا تُجادِلْ عَنِ اَلَّذِینَ…(بقره١٠٧). 🔸مگر نه ‌اینکه با دعا و‌تمسک به اسماء و صفات او، از او می‌خواهیم ‌تقدیر و قضایی که رانده است را تغییر دهد؟ مگر نه اینکه در دعای کمیل می‌گوییم «ماهکذا الظن بک و لا اُخْبِرْنا بِفَضْلِکَ عَنْکَ»؟ با گفتن «گمان ما به تو این نبود…» می‌خواهیم مستعد دریافت فضل الهی شویم، ولی شکل این دعا مجادله‌ای عاشقانه است که به‌جز در قضای حتمی (مانند عذاب قوم‌لوط) نتیجه‌بخش است. ✍️نویسنده: رضا کریمی، دانشجوی دکتری تفسیر تطبیقی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1816 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻مجنون توبه‌کار از گور برخاسته 🔹توبه نصوح (۱۳۶۱) به کارگردانی و نویسندگی محسن مخملباف و با هنرمندی مرحوم فرج‌الله سلحشور جزء نخستین آثار مخملباف است. نویسنده و کارگردان این فیلم، این اثر را در شرایطی ساخت که هنوز به «جنونِ آشکار سیاسی» مبتلا نشده بود. ✍️نویسنده: داوود طالقانی؛ روزنامه نگار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1819 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻مجنون توبه‌کار از گور برخاسته 🔹این فیلم واجد نکات متعددی است و می‌توان از مناظر متفاوتی به آن نگاه کرد، اما مساله اصلی در این یادداشت جنون و تمثلات آن در سینمای ایران است. 🔹لطف‌علی‌خان پس از برخاستن از گور، مرگ خود را در رویا می‌بیند البته کابوس‌های شبانه او صرفا به نحوه‌های مردنش محدود نمی‌شود و جهان پس از مرگ را نیز در رویاهایش نظاره می‌کند. نشستن به تماشای دوزخ و تامل درباره جهان پس از مرگ و یادآوری خاطره حیات مجدد، اضطرابی در او برمی‌انگیزاند و هراس از آخرالزمان، نوعی جنون برای لطف‌علی‌خان رقم می‌زند. 🔹این نکته نیز جالب توجه است که با نگاهی روانکاوانه می‌توان احوالات کارگردان و تغییرات رفتاری او را نیز در سیمای لطف‌علی‌خان جست‌وجو کرد. ✍️نویسنده: داوود طالقانی؛ روزنامه نگار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1819 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻درآمدی بر جریان‌شناسی و علل واگرایی دولت‌ها 🔹ما در این ماجرا به‌لحاظ ساختاری با سه مقوله «نظام»، «حاکمیت» و «دولت» - به‌معنای خاص و محدود آن، یعنی قوه مجریه- مواجه هستیم. 🔹 اینها طرف‌های اصلی تعیین‌کننده و تأثیرگذار در ایران و در هر کشوری هستند. مردم، تشکل‌های مدنی، احزاب، جریانات فکری سیاسی و طرف‌های خارجی با اینکه سهم شایان‌توجهی در شدت و کثرت تغییر و تحولات دارند،‌ عجالتا از بحث ما بیرونند و اگر مجال شد، در جای مناسب آن به سراغ‌شان خواهیم رفت. 🎤گفت و گو با: دکتر علیرضا شجاعی‌زند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1823 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻درآمدی بر جریان‌شناسی و علل واگرایی دولت‌ها 🔹یکی از دلایل اصلی و همه‌جایی تداخل و تقابل‌های پدیدآمده میان بخش‌های مختلف حاکمیت، فزون‌خواهی قوا است در ساحت اختیارات و کوچک‌نمایی [اختیارات] آن به‌هنگام پاسخگویی. 🔹 اگر بخواهم به عوامل خاص‌تر جامعه ایران در این باب اشاره کنم، بدفهمی نزدیک به توهم کارگزاران است از موقعیتی که نصیب‌شان می‌شود. 🔹این خصوصا در باب کسانی که از مسیر کسب آرای عمومی به مسند می‌رسند و به‌عنوان بخش‌های «انتخابی» حاکمیت شناخته می‌شوند، به‌مراتب افزون‌تر است؛‌ خصوصا رؤسای دولت‌ها که با آرای میلیونی مردم به این موقعیت رسیده‌اند. 🔹این پدیده در کشورهای دیگر هم وجود دارد،‌ اما در ایران از شدت و وفور به‌مراتب بیشتری برخوردار است، چرا؟ دو علت خاص دارد؛ یکی انقلاب است و دیگری ایدئولوژی. 🎤گفت و گو با: دکتر علیرضا شجاعی‌زند 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1823 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📚 کتاب 🔻نقد لوازم یک تحول لازم 🔸ریاضیات قدیم در «حساب» به کمّ منفصل می‌پردازد و ضرب و تقسیم و جمع و تفریق، تفاوتی نمی‌کند که بر سر انسان عمل کنند یا اشیا و از این جهت آن را یکسان‌انگار یا هم‌دید (Synoptic) نیز نامیده‌اند، 🔸 اما در ریاضیات جدید با توجه به نوع عوامل، نوع محاسبه تغییر می‌یابد. در هندسه قدیم -که از کمّ متصل سخن می‌گفت- بدیهی بود که کوتاه‌ترین فاصله میان دو نقطه، خط راست باشد یا دو ضلع مثلث حتما از ضلع سوم بزرگ‌تر. ✍️نویسنده: سیدمرتضی حسینی‌الهاشمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1826 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📚 کتاب 🔻نقد لوازم یک تحول لازم 🔸حکومت در دوره مدرن برخلاف دوران سنت نمی‌تواند بی‌نیاز از علوم‌انسانی باشد و برای مدیریت جمعیت و تحصیل اهداف، ناچار از برنامه‌ریزی است. 🔸برای برنامه‌ریزی و مدیریت نیاز به محاسبه است تا پدیده‌ها کنترل و پیش‌بینی توانند شد. محاسبه ریاضیات گریزناپذیر است درعین‌حال از ضرورت محاسبه در علوم‌اجتماعی نمی‌توان نتیجه گرفت که رفتار انسان را باید به محاسبه‌ای دقیق و حتی خطاناپذیر درآورد. 🔸ریاضیات جدید و به‌تبع آن علوم‌انسانی (که مقوله‌ای جدید است) نمی‌تواند انسان مختار را توضیح دهد و حسینی‌هاشمی است که از یک ریاضیات جدید یا ریاضیات اختیار سخن به میان می‌آورد؛ «ریاضیات اختیار» که هنوز تحقق نیافته است. 🔸البته درصورت تحقق این ریاضیات، می‌توان گفت اختیار انسان -علاوه‌بر آزادی او- مخدوش شده و حکومت‌های مدرن و مجهز به تکنولوژی‌های پیشرفته، بیش از پیش انسان و حریم خصوصی او را مدیریت و تحدید کرده و توان قالب‌دهی و جهت‌دهی او را به‌نحوی زایدالوصف به‌دست آورند. 🔸از این‌جهت می‌توان گفت پروژه‌ای که حسینی‌هاشمی در پی آن است، تکمیل مقاصدی است که امروز دولت‌های مدرن از قِبل علوم شناختی به‌دنبال آنند. ✍️نویسنده: سیدمرتضی حسینی‌الهاشمی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1826 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻کمپانی هند شرقی انگلیس و بازتولیدِ جعلیِ هندوئیسم نوین رسانه‌ای 🔹بالیوودد، که همان سینمایِ غالباً اردو زبان هند یا همان سینمای انگلیسی‌ـ هندی بمبئی (مومبای) است، در یک معنا به تمام سینمای هند اطلاق می‌شود و در یک معنا به سینمای اردو با محوریت بمبئی، در برابر سینمای روشنفکری کلکته و سینمای تامیلی‌ و جنوب هند به پایتختی حیدرآباد (تالیوود) اطلاق می‌شود. 🔹 اساساً سینمای هند، برخلاف سینمای چین و ایران، بهره چندانی از حکمت هنر هندی و اسلامی نبرده است و بیشتر در مسیر تقلید و غربزدگی و عامه‌پسندی قدم برداشته است. ✍️نویسنده: دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻کمپانی هند شرقی انگلیس و بازتولیدِ جعلیِ هندوئیسم نوین رسانه‌ای 🔹به گفته لوئیس، تاریخ و فرهنگ گذشته را پس از جنگ جهانی فاتحین آن نوشتند و سانسورها و قرائت‌های خود را در آن اعمال کردند. 🔹علامه لنگرودی در کتاب خود درباره هند، اشعار به این موضوع دارند که هندوئیسم نوین را انگلیسی‌ها در هند ساختند وپرداختند و به تاریخ حقنه کردند. 🔹قرائت سکولار و آنگلوساکسون از مجموعه فرهنگ‌های باستانی هند، را به عنوان مکتبی با اصول مسلم پنداشتند و با همکاری انجمن سلطنتی بریتانیا، نهادهای هندشناسی و دانشگاه‌هایی در هند ایجاد کردند و منابعی جهت‌دار نگاشتند که درست به مانند ایران‌شناسی انگلیسی و پهلوی‌گرایی باستانی در ایران پیش از انقلاب، پر از اغلاط تاریخی و جعلیات دین‌شناختی با قرائتی مادی و مدرن بود. 🔹امری که امروزه برای دانشمندان سنت‌گرایی چون گنون و کوماراسوآمی و نصر و پست‌مدرن‌هایی چون نیچه و هیدگر و تجدیدنظرطلبان تاریخی چون گارودی و فوریسون و دیوید ایروینگ انگلیسی و مورخین جدیدی چون شلوم زند و مورخینی چون عبدالله شهبازی و موسی نجفی و موسی حقانی و علی ابوالحسنی، واضح است و هر کدام به گوشه‌ای از آن اشارتی کرده‌اند. ✍️نویسنده: دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻سنت‌گرایی یک پدیده کاملا مدرن است 🔹برای اهالی علوم انسانی واژه سنت و مدرنیته همواره مورد توجه و مناقشه و نزاع بوده است. 🔹طرفداران سنت معتقد برآنند که «مدرنیته»، انسان، جامعه و طبیعت را به انزوا، تخریب و نابودی کشانده و تنها راه عبور از مدرنیته بازگشت به سنت است. 🔹از آن‌سو طرفداران مدرنیته نیز معتقدند مدرنیته به‌قدری فربه، قوی و پرسرعت است که دیگر سنت به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند در برابر آن ایستادگی کند مگر اینکه حکم مسکّنی کوتاه‌مدت داشته باشد. 🎤گفت و گو با: امیر خراسانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1834 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻 سنت‌گرایی یک پدیده کاملا مدرن است 🔹«نامیدن تعلیق» به‌دنبال ساخت تفکری جدید برای خروج از این جدل همیشگی است. 🔹دکتر توفیق که از جامعه‌شناسان کشور است به‌همراه امیرخراسانی، مزدک تمجیدی، روح‌الله اسلامی، حسام‌الدین صفاری، نوید ورزایی و سیدمهدی یوسفی و صالح اولاددمشقیه این ایده را در ذهن داشته‌اند که آیا می‌توان برساخت جدیدی از گفت‌وگوی بین سنت و مدرنیته به‌وجود آورد؟ 🔹آیا در لحظه‌ای که قرار است گفت‌وگویی بین سنت و مدرنیته به‌وجود آید، می‌توان ایستاد و فکری به «حال» کرد و نام این لحظه را «تعلیق» گذاشت. تعلیق به تعبیری فکر کردن درباره شرایط فعلی بدون قرار گرفتن در پازل «سنت-مدرنیته» است، به‌طوری که تمرکز را روی «لحظه حال» بگذارد. 🔹به‌طور مثال اگر امروز معضل فرهنگی در کشور وجود دارد با ربط دادن آن به مدرنیته یا به ادبیات سنت، به پاسخی نخواهیم رسید، بلکه باید در لحظه برای این مساله چاره‌جویی کنیم. 🎤گفت و گو با: امیر خراسانی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1834 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻پرورش انسان موحد، هدف نهایی روانشناسی اسلامی 🔸اینکه آیا روانشناسی اسلامی داریم یا نه، اختلافی است که دست‌کم پس از انقلاب اسلامی رونق گرفت؛ 🔸موضوعی که بیشتر اختلاف‌نماست تا اختلاف واقعی. کسانی که معتقدند روانشناسی اسلامی نداریم دلیل‌شان این است که اولاً، روانشناسی اسلامی در حال حاضر دانشی مدون و کلاسیک نیست و آنچه داریم مجموعه‌ای از آیات و روایات پراکنده است و ثانیاً، در همه موضوعات و مسائلی که روانشناسی کلاسیک سخن دارد، اسلام سخنی برای گفتن ندارد. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس پسندیده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1829 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻پرورش انسان موحد، هدف نهایی روانشناسی اسلامی 🔸روانشناسی با سپری‌‌کردن دوره‌های مختلف، به قابلیتی دست یافته است که اکنون بهتر می‌تواند برخی ابعاد روان‌شناختی آموزه‌های دین و البته نه همه آن را درک کند. دین و آموزه‌های دینی تغییری نکرده‌اند؛ آنچه تغییر کرده، دانش روانشناسی است. 🔸 آموزه‌های دینی در موضوع انسان و تحلیل رفتارها و فرایندهای روانی او و همچنین در پرورش انسان‌های سرآمد و فرهیخته، به‌مثابه منابعی غنی هستند که کشف و استفاده از آنها نیازمند دانش پیشرفته و رشد علمی است. 🔸امروزه روانشناسی علاوه بر رشد بسیار خوب در روش و فنون روان‌درمانی، به رشد معرفتی نیز دست یافته که بر اساس آن می‌تواند این بخش از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دین را نیز درک کند و از آن بهره ببَرَد. اینجاست که روانشناسی مبتنی بر معارف اسلامی معنا پیدا می‌کند. 🔸روانشناسی مبتنی بر دین و فرهنگ بومی، نه سخن ما، بلکه سخن پیروان دیگر ادیان و مکاتب نیز هست؛ مثلاً در مسیحیت، جیمز استالکر کتاب روانشناسی مسیحی و اریک جانسون کتاب مبانی مراقبت روح: طرحی برای روانشناسی مسیحی را نوشته‌اند. 🔸در یهودیت، سیمور هافمن کتاب روان‌درمانی و یهودیت و آرون رابین‌ویتز کتاب یهودیت و روانشناسی: رویکرد تعاملی را نگاشته‌اند. در بودیسم نیز کالوپاهانا کتاب اصول روانشناسی بودایی را نوشته و پیکرینگ در کتاب منابع تجربه، حدود ۱۰ مقاله درباره روانشناسی بودایی آورده است. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس پسندیده 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1829 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻اقتراح وزرا 🔹در تمامی کشورها نظام آموزشی اهداف اساسی آن کشور را دنبال می‌کند. اما این مهم در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است و با همه تغییراتی که رخ داده، هنوز هم نظام آموزشی و تربیتی ما الگوگرفته از غرب بوده و متناسب با فرهنگ ما بومی‌سازی نشده است. 🔹در همه انقلاب‌ها سخت‌ترین و البته مهم‌ترین مرحله را می‌توان تغییر نظام آموزشی یک کشور و هماهنگ‌سازی آن با اهداف انقلابی به حساب آورد و باید بر موضوع تغییر و بازنگری نظم آموزشی به عنوان سومین اولویت نظام جدید یعنی پس از تغییر نظام سیاسی و طراحی ساختارهای اقتصادی تأکید کرد. 🔹 شاید بتوان مهمترین تغییر در نظام آموزش کشور را «کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران» دانست که به فاصله کمی بعد از وقوع انقلاب اسلامی تدوین شد اما بیش از بیست سال مسکوت ماند. 🔹 البته این کلیات نیز در نهایت با دستور مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر اهمیت و ضرورت ایجاد تحولات بنیادین در نظام آموزشی مورد توجه قرار گرفت اما باز هم پنج سال طول کشید تا سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش طراحی شد. ادامه مطلب در نشریه چاپ شده «عصر اندیشه» شماره ۱۴ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1838 📌کانال فکرت؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻دین سازی و تاریخ سازی 🔸کمپانی جنایت‌کارِ هند شرقی انگلیس و هلند و قبل از آن استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی، برای تسلط بیشتر خود بر جامعه هند، سخت به فکر فرو رفتند و تلاش کردند با دین‌سازی و جعل تاریخ و دین‌شناسی ویژه خود، چند اقدام را انجام دهند که نه تنها رشد اسلام در هندِ زیبا وثروتمند متوقف شود، بلکه حرکت معکوس شود و نوعی ناسیونالیسم باستانی هندوئی، شروع به رشد کند. ✍️نویسنده: محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻دین سازی و تاریخ سازی 🔸انجام چند اقدام ذیل، نتیجه سال‌ها حضور استعمار در هند جدید شد: 🔸ترویج هندشناسی خاص و تولید نوعی باستان‌شناسی و مردم‌شناسی هندی مبتنی بر ناسیونالیسم هندوئی. 🔸تولید و ترویج دین‌شناسی تحلیلی یا لیبرال و ترویج پلورالیسم و قرائت‌های سکولار از نهاد دین و تقویت تفکر نوین و معنویت منهای خدا و اخلاق فرادینی و اخلاق کانتی. 🔸دوری از عقل‌گرایی و ترویج اشعری‌گری و سلفی‌گری و اخباری‌گری در میان شیعه و سنی و هندوهای هند. 🔸دوری از عرفان توحیدی و ترویج شرک و چندگانه‌گرایی و طبیعت‌خدایی در آثار رسانه‌ای و تقویت معابد مشرک. 🔸ترویج لیبرالیسم و اشرافیت وابسته به انگلیس و تقویت خاندان‌های زرسالار وابسته چون هندوجا و پارسیان هند. 🔸قدرت دادن به دین‌سازان بنگال و ترویج فرقه‌ها و عرفان‌های انحرافی چون بهائیت و قادیانیه (احمدیه) و برهموساموج و اوشو و یوگای نوین در میان هندی‌ها و ملل متأثر از آنان. ✍️نویسنده: محمدحسین فرج‌نژاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/465 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 ♦️سلبریتی‌ها چرا می‌شوند؟ 🔻(بخش سوم) 🔸برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای سلبریتی در تمدن و ایران را واکاوی کرد. 🔸جهان رقابت است. 🔸اسطوره‌ی رقابت، از مهم‌ترین اسطوره‌های جاری در ابعاد مختلف جهان امروز است. 🔸گویی در همه‌ی عرصه‌ها و در جای جای جهان و در هر امری، رقابت‌هایی برپاست. لینک شماره دو: https://eitaa.com/fekrat_net/1724 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
سلبریتی ها.mp3
8.79M
🎙 ♦️سلبریتی‌ها چرا می‌شوند؟ 🔻(بخش سوم) 🔸برنامه «نقد و نظر» در رادیو معارف کارکردهای سلبریتی در تمدن و ایران را واکاوی کرد. 🔸جهان رقابت است. 🔸اسطوره‌ی رقابت، از مهم‌ترین اسطوره‌های جاری در ابعاد مختلف جهان امروز است. 🔸گویی در همه‌ی عرصه‌ها و در جای جای جهان و در هر امری، رقابت‌هایی برپاست. 🔸ستاره‌ها یا چهرهای مشهور و شناخته‌شده برای عموم، سلبریتی هستند اما معنا و مفهوم این کلمه که شاید بارها آن را شنیده باشیم به چه معناست ؟ 🔸برنامه «نقد و نظر» با هدف نقد و بررسی موضوعات علمی و اجتماعی ضمن باسخ به پرسش تعریف سلبرتی (از نظرگاه رسانه‌ای- جامعه شناختی- روانشناختی) در تاریخ 5 مردادماه اجرا شد. لینک شماره دو: https://eitaa.com/fekrat_net/1724 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 🔻وقتی سوپرمن به دن‌کیشوت تبدیل می شود 🔹عامل اصلی سریال «تهران» یکی از صهیونیست‌های باسابقه به نام «موشه زوندر» است که در سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل از جمله و شین بت فعالیت مستمری داشته و پیش از این نیز سریالی تحت عنوان فوضی درباره نفوذ جاسوسان اسرائیلی به اشغالی ساخته بود و آن را با کمک همان شبکه جهانی پخش کرده و به نمایش درآورده بود. ✍️نویسنده: سعید مستغاثی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1845 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻وقتی سوپرمن به دن‌کیشوت تبدیل می شود 🔹به دنبال فیلم«مامور مخفی» ساخته یوآل آدلر که سال گذشته به نمایش درآمد و حکایت حضور یک جاسوس اسراییلی در قالب یک معلم زبان در ایران را به تصویر می کشید که قرار بود طرح ترور دانشمندان هسته ای را به انجام برساند، 🔹 حالا سریال«تهران»به کارگردانی دنی سرکین، سعی داشته با استفاده از فرمول های کلیشه شده هالیوودی، فیلمی خوش ساخت و هیجان انگیز از کار در آورد. 🔹اما طبق معمول سفارشی بودن سریال، کار دستش داده و حجم انبوهی از شخصیت های اضافی و صحنه ها و دیالوگ های شعاری و گوشه و کنارهای بی ربط فیلمنامه، سریال را در حد کپی نه چندان برابر اصل یک فیلم معمولی هندی با شرکت سلمان خان تنزل داده است. 🔹بازی تکراری و خشک و آماتوری بازیگران دست چندم ایرانی مقیم لس آنجلس مثل شان توب و نوید نگهبان و برخی دیگر با آن لهجه های اجق و وجقی به بلاهت سریال یاد شده افزوده است. 🔹اختلاف معماری و خیابان ها و کوچه ها و پارک های تهران در نماهای اریژینالی که در ایران گرفته شده و به صورت اینسرت در میان سکانس های بیرونی استفاده شده با نماهایی که در یونان یا مراکش با حضور بازیگران فیلمبرداری شده به شدت توی ذوق می زند. ✍️نویسنده: سعید مستغاثی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1845 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📝 🔻نقبی بر روح استعمارگرای قرن نوزدهم اروپا 🔸، نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ایرلندی-بریتانیایی است که به‌‌عنوان یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویسان زنده ایرلندی شناخته می‌شود. 🔸مک‌دونا ۲۷ساله بود که توانست پس از شکسپیر دومین کسی باشد که همزمان چهار نمایشنامه‌اش در سالن‌های تئاتر لندن روی صحنه رفته ‌است. ✍️نویسنده: علیرضا خباززاده رضایی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/1842 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net