4_6005931255676273945.mp3
29.37M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار #آینده_ایران
🔶سخنران | دکتر #فواد_ایزدی
موسسه آفاق حکمت
🔴 تقابل ایران و آمریکا از کجا ناشی شده است؟!
🔴 در قضیه صنعت ملی شدن نفت، مصدق چگونه تفکر می کرد؟ سیاست های انگلیس و آمریکا چه بود؟!
🔴 آیا تسخیر لانه جاسوسی برای سازمان های اطلاعاتی آمریکا قابل پیشبینی بود؟!
🔴 سیاست ها و فعالیت های پس از انقلاب اسلامی برای ارتباط گرفتن و کاهش تنش با دولت آمریکا صورت گرفته چه بوده است؟!
🔺در این صوت می شنوید:
«تقابل ایران و آمریکا به انقلاب اسلامی رجوع نمی کند بلکه از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شکل گرفت. معمولا آمریکایی ها تاریخ تقابل شروع ایران و آمریکا را تسخیر لانه جاسوسی قرار می دهند ولی واقعیت امر این است که قبل از آن این اتفاق نیز افتاده بود... آمریکا نتوانست انقلاب اسلامی را پیش بینی کند در حالی که سازمان cia در تهران، پایگاه مرکزی خاورمیانه داشتند و به تعبیر خودشان تهران هاب خاورمیانه بود.»
🆔 @fekrat_net
🆔 @afaghehekmat
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
«قل انّما اعظکم بواحده ان تقوموا للّه مثنی و فرادی ثمّ تتفکروا» (سبا) ۴۵
🔺مسئله این است که قیام لله چیست و چه نسبتی با تفکر دارد؟ تفکری که موجب گذشتن از حجب و انگارههای نظری است؛ انگارههایی نظیر شایعات مشرکان در صدر اسلام، که پناه بر خدا، پیامبر را دیوانه میخواندند. آیه، موکد به قیام لله تذکّر میدهد، چه انفرادی، چه دو به دو. از این تاکید برمیآید که تفکر حقیقی بدون تذکّر به قیام لله، برای آنان که به حجاب عادات و انگارههای زمانه گرفتار هستند، ممکن نیست؛ شرط تحقق این تفکر، گذشتن از ماسویالله و بیداری از خواب غفلت است. اینجاست که یقظه و تذکر به عنوان لازمه تفکر حقیقی مطرح میشود. از این روی است که تعبیرات ذکر و فکر در تفسیر آیات، احادیث، متون و ماثورات اسلامی به کرات همراه یکدیگر آمده است و در تفاسیر مختلف بخصوص تفاسیر حکمی و عرفانی مرتب به توالی این دو معنا اشاره شده است....
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت «قل انّما اعظکم بواحده ان تقوموا للّه مثنی و فرادی ثمّ تتفکروا» (سبا) ۴۵ 🔺مسئله این است
✍️ بهروز فرنو (مدیر بنیاد فردید)
📌 قیام لله چیست و چه نسبتی با تفکر دارد؟!
حال بحث این است که مکر زمانه و حجاب غفلت در هر عصر و دوره متناسب با سیر تفکر و حوالت تاریخی آدمی در این عالم، صورتی خواهد داشت و طبق صریح اعتقاد شیعه، رویت بی حجاب حقیقت، البته به وجه غالب، تنها در عصر ظهور امکان پذیر است. مسلم در عصر و زمان کنونی کسی به مانند مشرکان زمان ظهور اسلام، نبی اکرم یا مومنان و مجاهدان را اهل جنون یا سحر و جادو به شمار نمیآورد؛ گر چه که ممکن است مستکبران کنونی نیز اهل مجاهدت را «دیوانه» به معنای کسی که فاقد عقل کارافزا و منفعتطلب است، بدانند یا تفکر و حکمت را خلافآمد عادت بشمارند؛ لیکن نوع این حجب و اتهامات با صدر اسلام متفاوت است. لذا لازم میآید که در طریق تفکر، متذکر حجاب عصر جدید و ماهیت ابتلائات و مکر زمانه در عالم کنونی باشیم.
در زمانه کنونی و در بین متفکران حکمت و فلسفه و آشنایان به مبانی تفکر قدیم و جدید در مملکت ما، نخستین کسی که پرسش جدّی از ماهیت عالم جدید داشت، متفکر فقید سید احمد فردید بود که از مسئله بشرانگاری در عالم مدرن با طرح موضوع غرب و غربزدگی، سخن گفت و حوالت خودبنیاد عالم کنونی را متذکر شد. چنان که در عنوان مباحث خود در سال ۶۳، که مجلد اول آن اکنون منتشر شده، آورده است: «غرب و غربزدگی و بحران حوالت تاریخی آن در روزگار نیستانگار و مکر لیل و نهار زده آخرالزمان کنونی».
حالا پرسش این است که قیام لله، یقظه و سپس تفکر در عالم کنونی به چه معنایی میتواند باشد و چه نسبتی با حقیقت انقلاب اسلامی دارد؟ همچنین ممکن است این سول مطرح شود که آنچه مد نظر خواجه انصاری یا حافظ در زمان گذشته بوده با بازجست موضوع در زمان کنونی در نظرگاه مرحوم فردید چه نسبتی دارد؟!
بله خودبینی، خود رایی، منیت و مائیت همواره در هر عصری به صورتی بودهاست، اما هیچگاه به معنای اومانیسم و بشرانگاری در عصر جدید اصالت موضوعیت و حجّیت نداشته ومنشاء تدوین قوانین ومناسبات اجتماعی نبوده است. خود بنیادی به این معنا فصل ممیز فرهنگ تمدن جدید از اعصار گذشته است. همچنین این که در دورههای قدیم و میانی تاریخ، چه قرون وسطای مسیحی چه فرهنگ و تمدن اسلامی، حاکمیت و سیاست مشوب به طاغوت و استبداد بودهاست، بحثی نیست، اما به مانند استعمار و استثمار در دنیای جدید وتحقق تام وتمام آن در امپریالیسم، طاغوت مضاعف نبودند و خود را ملاک و مبدا همه فضایل نمیدانستند. لفظ استعمار خود به معنای عمران و آبادی است. اما این آبادی در مستعمرات به معنای ایجاد تاسیسات برای استثمار ملل عقب مانده در ایجاد ظواهر تمدن است. تمدنی که خود بر پایه استعمار استوار است.
به هر حال روشن است که حجب و ابتلائات هر دوره از تاریخ متناسب با صورت احوال و اصالتهای فکری همان دوره تعیّن پیدا میکند. لذا در دوران عسرت و آخر الزمان کنونی، یعنی در فرهنگ تمدن الحادی و لائیک مدرن، استکبار، تفرعون و خدایگانی یا امپراطوری صورت مضاعف و مرکب به معنای امپریالیستی پیدا کردهاست.
حال اگر بپذیریم که پرسش حکمی از ماهیت مدرنیته و غرب و غربزدگی، شرط خودآگاهی است، پس ذکر و فکر نسبت به حجاب خودبنیاد آخرالزمان، میتواند مصداقی از یقظه و قیام لله باشد که لازمه گذشت از حجب و تفکر به معنای حقیقی است. عنایت بفرمایید که در تحولات تاریخی معاصر، مردم ایرانزمین چند مرحله، حجب تاریخی را پشت سر گذاشتهاند تا در آستانه انقلاب اسلامی، کم و بیش حجب و انگارهها فرو ریخت و گوشها به نسبت آماده شنیدن سخن حق شد. اگر غیر از این بود با این همه ابتلائات، پیروزی انقلاب در این منطقه حساس، که روزی پایگاه استراتژیک نفوذ آمریکا و مستکبران عالم بود، میسر نمیشد....
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
رجبی دوانی 2.mp3
2.92M
🔊فایل صوتی
🔶 پاسخ دکتر #محمد_حسین_رجبی_دوانی
🔸علت عدم حضور مختار در کربلا و قیام توابین
🔺 در اینکه مختار در خدمت قیام امام حسین علیه السلام بوده است هیچ شکی نیست چرا که منزل او پایگاه فعالیت های مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین علیه السلام بود و دعوت به قیام امام حسین علیه السلام در کوفه از خانه مختار صورت می گرفت .
اما طبق نقلهای مسلم تاریخی مسلم ابن عقیل به مختار فرمان داد که به بیرون از کوفه برود و بیعت قبایل بیرون کوفه را برای امام حسین علیه السلام بگیرد و با آنها به کوفه بیاید در غیاب مختار که به این ماموریت رفته بود عبیدالله بن زیاد لعنه الله از سوی یزید به کوفه آمد و موجب شد که این شهر در اشغال امویان و به فرمانروایی عبیدالله بن زیاد باقی بماند و هنگامی که مختار به سوی کوفه آمد، مواجه شد با شهادت مسلم بن عقیل و افتادن امور به دست عبید الله بن زیاد. افرادی هم را که مختار آورده بود پراکنده شدند...
🆔 @rajabidavani
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
حمید پارسانیا سخنرانی امتداد اجتماعی حکمت 1.mp3
26.84M
🔊 فایل صوتی
سخنرانی حجت الاسلام دکتر #حمید_پارسانیا
🔶 موضوع|#امتدادهای_اجتماعی و رهایی بخش #حکمت_متعالیه
مدرسه انقلاب اسلامی
🔹امتداد اجتماعی حکمت چیست؟!
چه نسبتی میان جهان بینی با رفتار آدمی برقرار است؟!
🔹مدینه فاضله، مدینه فاسقه و مدینه ضاله از نظر فارابی
🔺در این صوت می شنوید:
«هر نوع رفتاری منطقا یک ملازمه ای با نوع تصویری است که از جهان داریم. اگر عقل عملی که ایمان است با عقل نظری توام بود، چیزی که در عقل نظری هست در عمل شخص امتداد پیدا می کند در مدینه فاضله درک حقیقت که هست امتداد آن می یابد.»
🆔 @fekrat_net
🆔 @madreseh57ac
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
نجف لک زایی سیاست امام خمینی.mp3
17.39M
🔊 فایل صوتی
سلسله درسگفتار #فقه_حکومتی
🔶سخنران|حجت الاسلام نجف #لک_زائی
اسلام شناسی راهبردی و سیستمی چیست؟!
مکتب امام خمینی چه ویژگی هایی دارد؟!
سیاست در مکتب امام خمینی چیست؟!
🔺در این صوت خواهید شنید:
«ما با غرب بر سر آینده نزاع داریم. غرب می خواهد تاریخ ما را بنویسد! و سیاست امام در این تقابل...»
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی
📌#یادداشت
🔘 هر حادثهی تاریخی، بسته به وسعت، اهمیت و دامنهی اثرگذاریاش، دارای سلسله ریشههایی است که بسته به فاصلهی زمانیشان نسبت به وقوع آن حادثه، با تعبیر «ریشههای دور و نزدیک» از آنها یاد میشود.
اگر درختی را تصور کنیم که رخداد تاریخیِ مورد بحث، به مثابه میوهی آن بوده و فاصلهی فیزیکیِ میان میوه تا ریشههای این درخت نیز در حکم یک «بازهی زمانی» در نظر گرفته شود، حال میتوانیم بگوییم که علل و عوامل بسیار نزدیک به آن رخداد تاریخی، در حکم شاخهها و بدنهی درخت بوده و هرچقدر که از خودِ واقعه، در طول زمان، به عقب برگردیم، در حقیقت به ریشهی درخت نزدیکتر میشویم.
🆔 @fekrat_net
🆔 @BORHAN_IR
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی👇👇👇
فکرت
📌#یادداشت 🔘 هر حادثهی تاریخی، بسته به وسعت، اهمیت و دامنهی اثرگذاریاش، دارای سلسله ریشههایی است
✍️ محمدمهدی سلامی
📌 واکاوی سلسله ریشههای تاریخیِ واقعه #عاشورا
🗨بخش نخست / مقدمه
ریشههای دورتر، گاهی اوقات خود به طور مستقیم در وقوع حادثه نقش ایفا میکنند؛ اما در اغلب اوقات، ریشههای دورتر، مستقیماً در وقوع حادثه اثر نگذاشته، بلکه در طول سالیان متمادی، زمینه را طوری میچینند که عللِ نزدیک به آن حادثه، متأثر از بستر مناسبی که ریشهها برایشان فراهم کردهاند، فرصت عرض اندام پیدا میکنند.
در سلسله پیامهای پیشِ رو، اگرچه ادعا نداریم که توانستهایم سلسله ریشههای #کربلا را به طور کامل و بینقص احصاء کنیم، اما سعیمان بر آن بوده تا مهمترین و نیز اثرگذارترین مقاطع زمانی، جریانها و حتی افراد را که در این ماجرا ـ عمدتاً هم به طور غیرمستقیم ـ دخیل بودهاند، در حد بضاعتمان گرد آوریم.
روش ما در مواجهه با ریشهها، حرکت در بسترِ «تسلسل زمانی» است؛ بدین معنا که ابتدائاً به پیشینهی عصر #جاهلیت عرب در پیش از اسلام پرداخته، سپس به رخداد #سقیفه متصل شده و به همین ترتیب در بستر زمان جلو میآییم تا به نزدیکترین ریشه یعنیِ مفاسد دوران #یزید برسیم.
همچنین زاویهی نگاه ما در این نوشتار، بیشتر از دریچهی نگاهِ نخبگانی و تأثیر #خواص بر روندِ واقعه است. بدین ترتیب، اگرچه بخشی از #عوام و تودهی امت نیز به سهم خود در وقوع رخداد دخیل بودهاند، اما فارغ از میزان و کیفیتِ سهم آنان، بنای ما پرداختن به آنها نیست و ممکن است در برخی موارد، تنها اشارهای به نقش آنها شده باشد، بدون آنکه نیت اصلیمان، پرداختن جدّی به آنها باشد.
🆔 @fekrat_net
🆔 @fekrat_net
🆑فکرت؛ گامی به سوی خودآگاهی