📝#یادداشت
#صبح_نو
🔹نگاهی کوتاه به فیلم#لباس_شخصی بهدنبال شبکه #حزب_توده از ابتدای #انقلاب تا امروز
📍مصطفی وثوقکیا
🔸ماجرای کشف شبکه #جاسوسی حزب توده پس از #پیروزی_انقلاب_اسلامی از اتفاقات و شاید معجزات باشد. حزب توده به مدت نیم قرن در دوران پهلوی فعالیت کرد و به غیر از ضربه اول در دهه بیست این حزب تقریباً به حیات مخفی خود ادامه داد. حتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم حزب توده خود را با #نظام و #انقلاب و #رهبری امام همراه نشان داد و در چند سال اول انقلاب هم جزو احزاب قانونی به شمار میرفت با این حال کشف شبکه جاسوسی این حزب و دستگیری کیانوری و اعدام ناخدا افضلی، فرمانده نیروی دریایی ارتش نشان داد که اگر حزب توده با همان روال ادامه میداد و فعالیتاش کشف نمیشد احتمالاً میتوانست ضربه اساسی به انقلاب بزند. بعد از ساخت فیلم خوش فرم «ماجرای نیمروز» درباره دستگیری باقیمانده گروهک رجوی در ایران اینبار ماجرای کشف و انهدام شبکه توده در دستور کار موسسه اوج قرار گرفت و بر این اساس فیلم «لباس شخصی» با کارگردانی امیرعباس ربیعی
ساخته شد.
🔸فیلم «لباس شخصی» با بازیگران تئاتری ساخته شده است که تمهید هوشمندانهای بوده تا مخاطب در فضای فیلم درگیر سابقه بازیگران نشود و داستان روی دوش چهره و سابقه بازیگر جلو نرود این اتفاق هر چند به روند فیلم کمک کرده است ولی به احتمال زیاد در مسأله اکران به ضرر آن خواهد شد. با این حال فیلم «لباس شخصی» روایت خود را بدون لکنت پیش میبرد البته روند فیلم کند است چون کارگردان میخواهد مخاطب درک کند این شبکه پیچیده و مخوف چگونه آرامآرام گرهاش باز میشود بهنحوی که وقتی پایان داستان به شاه مهره میرسد همه در انتظار کشف ماجرا هستند با اینکه این داستان کاملاً تاریخی بارها بیان شده است اما نحوه روایت فیلم جذابیتهای خاص خودش را دارد. کارگردان فیلم «لباس شخصی» برای اینکه بتواند نبض مخاطب را در دست داشته باشد با چند تمهید سعی میکند حالت معمایی داستانش را هم اضافه کند اتفاقی که شاید در مواجهه مخاطب عام باعث گمراهی آن شود. فیلم «لباس شخصی» فیلمی است که اکشن ندارد . همه چیز بر اساس دو دوتا چهارتایی شخصیت اصلی که مأمور پرونده است پیش میرود حتی این شخص در چند مورد از بدون دستور مافوقش عمل میکند که نمایشهای این اتفاق شاید بتواند برای فیلم دردسر ایجاد کند.
🔸بازیهای فیلم روان است. مهدی نصرتی، بازیگر نقش یاسر در فیلم کاملاً به کارش مسلط است. چهرهای که برای او ساخته شده به باورپذیری نقشاش کمک میکند. سایر بازیگران هم در اندازه خودشان حضور مهم و مفیدی دارند حتی آن مأمور ساواک که در زندان است و سه دهه روی پرونده توده کار کرده است. بازیگر نقش بازجو که بعداً میفهمیم روحانی هم هست یکی از جذابترین چهرههای فیلم است و کلکلهای وی با یاسر کاملاً فیلم را جلو میبرد. هرچند کاراکتر جواد که از میانه فیلم بدون هیچ مقدمهای اضافه میشود و سابقهاش برای مخاطب مبهم است در فیلم نقش اساسی دارد و در انتها میفهمیم که در همه جهات بر عملیات نظارت داشته است. لباس شخصی فیلمی است که در اندازه خودش ساخته شده است و اگر کارگردان در حذف برخی صحنههای زائد که در روند فیلم تاثیری ندارد را حذف کند هم ریتم فیلماش بهتر خواهد شد و هم اینکه روایت داستان جذابتر پیش خواهد رفت.
🔸شاید مهمترین حرف فیلم در سکانس فینال از زبان متهم بیان شود که با پخش اعترافات کیانوری شبکه مخفی حزب توده دیگر مخفیتر شده و کشف آن به آسانی امکانپذیر نیست اتفاقی که عملاً در سالهای اخیر هم باعث شده دیگر حرفی از توده و سازمانش شنیده نشود. ولی آیا واقعاً شبکه #حزب_توده در ایران کاملاً متلاشی شده است؟
🔹شنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
📍#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
🔹بسودای سکون درجهان ناآرام
📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد ناآرام جهان»
🔸« #نهاد_ناآرام_جهان»، کتاب مشهوری است که هرچند عنوانی بهظاهر انقلابی دارد و از قضا در سالهای منتهیبه انقلاب نگاشته شده، اما از نهادی آرام برخاسته؛ نهاد آرام سروش که بهرغم تظاهرش به انقلابیبودن، در مدرنیته آرام گرفته است، مدرنیتهای که تجدد و نوبهنوشدن را در خیال میپروراند.
📍#کانال_فکرت:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
🔹سودای سکون درجهان ناآرام
📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد ناآرام جهان»
✅ بخش اول
🔸« #نهاد_ناآرام_جهان»، کتاب مشهوری است که هرچند عنوانی بهظاهر انقلابی دارد و از قضا در سالهای منتهیبه انقلاب نگاشته شده، اما از نهادی آرام برخاسته؛ نهاد آرام سروش که بهرغم تظاهرش به انقلابیبودن، در مدرنیته آرام گرفته است، مدرنیتهای که تجدد و نوبهنوشدن را در خیال میپروراند.
🔸در این نوشتار قصد این است که از طریق «بازی» باعنوان اغواکننده کتاب، روزنهای بهسوی تحلیل ساختاری متن کتاب بگشاییم. در این نوشتار، از طریق تحلیل متن، به تحلیل #اندیشهها خواهیم رسید و تقریر #سروش از حرکت جوهری #صدرالدین_شیرازی را مورد بررسی و نقد قرار خواهیم داد. البته این توضیح سلبی نیز ضروری مینماید که وقتی درباب روش تالیف متن، صحبت از «تحلیل زبانی» یا «تحلیل ساختاری» میشود، بههیچوجه بهمعنای محدودکردن روش بحث به تحلیل زبانی به سبک آکسفوردی یا کمبریجی یا ساختارگرایی ابداعی لویاستراوس و یاکوبسن و دیگران نیست؛ بلکه درعین توجه به ساختار منطقی و زبانی متن، با نگاهی تاریخمحور به زمینه و زمانه تقریر و تحریر این کتاب و نیز رای خاص ملاصدرا در این باب تا حد امکان، توجه شده است.
🔸نهاد ناآرام جهان، مشتمل بر دو مقدمه، یک پیشگفتار، فصلی درباره ماهیت و موضوع و بسترهای حرکت، فصلی در باب براهین سهگانه سروش و فصلی درمورد لوازم و نتایج مابعدالطبیعی مقتبس از نظریه #حرکت_جوهری (مانند رابطه نفس و بدن، معاد، ربط حادث به قدیم و ثابت به متغیر و...) است، به انضمام یک نتیجهگیری. تمرکز اصلی متن حاضر بیشتر روی براهین سهگانه و رویکرد کلی تالیف این کتاب است.
🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناسارشد فلسفه
📍منبع: فرهیختگان
#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
📜 #درس_گفتار
🔹#غرب_گزینی و #غرب_گریزی ایده حضرت امام (ره) نبود.
🔸کساني که قائل به #تمدن_اسلامي و حتي #فراتمدن هستند، مثل #حضرت_امام رحمه الله علیه که #انقلاب_اسلامي را معطوف به عصر ظهور مي دانند، هرگز نمي توانند قائل به غربِ خوب و بد و غرب گزيني باشند؛ به نظر من، اينکه کسانی مثلِ حضرت امام و #مقام_معظم_رهبري را در غرب گزين ها داخل کنيم، يک درک سطحي از #انديشه امام و مقام معظم رهبري است و يک تلقيِ عمیق و همه جانبه نیست.
🔸همچنین ایشان جزو غرب گريزها هم نيستند که بگويند ما بايد منزوي شويم؛ خير، ايده ايشان ايده انزوا نيست؛ ايشان پيشنهاد نمي دهند که مثلاً آباديِ آن عزيزاني را که مقلد مرحوم #ميرزا_صادق_مجتهد_تبريزي هستند بازسازي کنيد و گسترش بدهيد؛ بلکه مي گويند ما باید از بستر يک جنگ همه جانبه با تمدن غرب، تمدن جديدي را بسازيم. ممکن است حضرت امام در ادبياتشان کمتر اين طور صحبت فرموده باشند، اما مقام معظم رهبري که به صراحت، مدعي تمدن اسلامي هستند و گام هايي را که ما بايد بعد از انقلاب اسلامي براي رسيدن به تمدن اسلامي برداريم، طراحي مي کنند؛ به هيچ وجه نمي توان ايشان را جزو غرب گزين ها به حساب آورد.
#کانال_فکرت :
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ
🔹 #غرب_گزینی و #غرب_گریزی ایده #حضرت_امام (ره) نبود.
📌#کانال_فکرت:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
✏️ #سخن_نگاشت
🔷#جمهوریت_در_بطن_احکام_اسلامی
🔸یکی از مهمترین تفاوتهای #انقلاب_اسلامی با سایر انقلابها در همان مسئله #حکومت_اسلامی است. حکومت اسلامی به دنبال اجرای احکام الهی است.
🔸تفاوت اساسی در همه حکومتها در مبنای #قانون است. در طول تاریخ 10 نوع #حکومت در جوامع مختلف تحقق خارجی پیدا کرده است. یکی از این 10 نوع مردم سالاری اسلامی است که به عبارت دیگر به آن حکومت اسلامی یا #جمهوری_اسلامی میگوئیم.
🔸در این بین فقط حکومت اسلامی و #جمهوری_اسلامی است که داعیه مبتنی بودن احکام و قوانینش بر دستورات دینی و الهی را دارد. بقیه چنین داعیهای را ندارند.
📌#کانال_فکرت :
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
📝 #یادداشت
🔷خلاصه تقریر #سروش در کتاب «نهاد ناآرام جهان»
📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد ناآرام جهان»
🔸دکتر عبدالکریم #سروش در فصل دوم کتاب«نهاد ناآرام جهان» که حدود25 صفحه است، صرفا به تکرار اقوال #ملاصدرا میپردازد؛ او با زبانی امروزیتر، براهین #حرکت_جوهری را بازنویسی میکند که ماحصل آنها بهنحو اجمالی نقل میشود.
#کانال_فکرت:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net
فکرت
📝 #یادداشت 🔹سودای سکون درجهان ناآرام 📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد
📝 #یادداشت
🔷خلاصه تقریر #سروش در کتاب «نهاد ناآرام جهان»
📍نگاهی تحلیلی-انتقادی به آثار #عبدالکریم_سروش : کتاب «نهاد ناآرام جهان»
✅بخش دوم
🔸سروش در فصل دوم این کتاب که حدود25 صفحه است، صرفا به تکرار اقوال #ملاصدرا نمیپردازد؛ او با زبانی امروزیتر، براهین #حرکت_جوهری را بازنویسی میکند که ماحصل آنها بهنحو اجمالی نقل میشود.
🔸برهان اول با چند پرسش آغاز میشود؛ اینکه آیا «حرکت صرفا صفتی است که به اجسام میدهیم؟» یا «شیئی است که در کنار شیء دیگر مینهیم؟» سروش در این برهان، پس از نفی دو فرضیه مذکور و اثبات اینکه «صفت حرکت، برخاسته از نهاد خود شیء است» و تطبیق آن بر آخرین نظریات علمی جدید، نتیجه میگیرد که «نهاد و جوهر شیء که علت حرکت شیء است، ناگزیر باید متحرک و ناآرام باشد و آن هم حرکتی ذاتی و از پیش خود، نه حرکتی وامکرده و عاریتی» و مینویسد «حرکت جوهری عمیقا به این معناست که جوهر و نهاد شیء ذاتا همراه و متحد با حرکت است و دگرگونی، بعدی است از ابعاد جداییناپذیر اشیاء مادی.»
🔸برهان دوم، همان برهان کلاسیک ملاصدراست که مبتنیبر تحلیل رابطه اعراض با جوهر و اثبات تابعیت اعراض از جوهر در تمام شئون است. برهان سوم مبتنیبر موضوعاتی همچون حدوث حوادث، بعد رابع بودن زمان، تقدم و تأخر و زمانمندی ذاتی اشیاء در بحث حرکت است.
🔸سروش مینویسد: «مفهوم دقیق تقدم و تأخر در هستیهای مادی این است که زماندار بودن حوادث و ترتیب وقوع آنها از خود آنها سرچشمه میگیرد نه از عاملی خارجی... . حوادثند که ترتیب دارند و آنگاه زمان از ترتیب ذاتی آنها اتخاذ میشود نه اینکه حوادث برحسب زمان ترتیب مییابند.»
🖋 نویسنده: امیر فرشباف،کارشناسارشد فلسفه
📍منبع: فرهیختگان
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
♦️#روز_صفر
🔹سی و هشتمین دوره از جشنواره #فیلم_فجر همچون ادوار گذشته به مسئولیت خود در«ادای دِین به حافظان امنیت» عمل کرد تا نشان دهد برخلاف آنچه که برخی القاء میکنند، این #جشنواره همچنان تا حدود بسیاری در مسیر اصلی خود گام برمیدارد.
🔹به عنوان مثال، میتوان به نمایش فیلم «روز صفر» در جشنواره فجر اشاره کرد که عملیات شناسایی و دستگیری «عبدالمالک ریگی» سرکرده #تروریستی گروهک «#جندالله» را به تصویر کشید تا نشان دهد که امنیت امروز در واقع محصول سلسله جانفشانیهایی است که سربازان گمنام اما بیدار، از خود به نمایش گذاشتهاند.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
📝#یادداشت
🔷سی و هشتمین جشنواره #فیلم_فجر؛ ادای دِین به حافظان امنیت
📍رامین حسین آبادیان
🔸قریب به یک هفته است که از آغاز سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر سپری میشود. این جشنواره در واقع مهمترین و اصلیترین جشنواره #سینمای_ایران محسوب میشود که از سال 1361 پایهریزی شد.
🔸ازجمله مهترین اهداف جشنواره فیلم فجر میتوان به مسائلی نظیر «به تصویر کشیدن پیامهای انقلاب اسلامی»، «ترویج فرهنگ شهادت و ایثارگری»، «احیای ارزشهای اسلامی در جامعه»، «دفاع از آرمانهای جامعه اسلامی»، «به تصویر کشیدن رشادتها در جنگ تحمیلی برای نسلهای بعدی» و ... اشاره کرد.
🔸امسال نیز طبق روال سنوات گذشته جشنواره فیلم فجر برای سی و هشتمین سال متوالی به امید اینکه بتواند مسئولیت تحقق حداقل بخشی از اهداف یادشده را به دوش بکشد، در تهران آغاز به کار کرد.
🔸اما جشنواره فیلم فجر تنها منحصر در فیلمسازیِ برگرفته از رمانهای واقعی و نشأتگرفته از قصهپردازیهای نویسندگان نیست، بلکه مستندهایی را نیز شامل میشود که در واقع بازسازی واقعیتهایی هستند که روزی ظهور و بروز پیدا کردهاند و اکنون بار دیگر در ذهن مخاطبان تداعی میشوند.
🔸بر همین اساس، نباید در گیرودار معطوف شدن تمرکز افکار عمومی به فیلمهای مختلف از کنار نقش مهم، مؤثر و بسزای مستندهایی که در طول جشنواره فجر ارائه شدند، به سادگی عبور کرد. در این میان یکی از مهمترین ویژگیهای جشنواره کنونی فیلم فجر، «ادای دِین به حافظان امنیت» بوده است که بدان میپردازیم.
🔸پر واضح است که جشنواره فجر میبایست همواره در خدمت #انقلاب، ارزشهای انقلاب و آرمانهای جامعه اسلامی بوده و حقایق ناگفته از مرحله جنگ تحمیلی را بازگو کند؛ کما اینکه در سی و هشتمین دوره از این جشنواره، با توجه به آثار نمایشداده شده، تا حدود زیادی موارد مذکور مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.
🔸به عنوان نمونه، سی و هشتمین دوره از جشنواره فیلم فجر نیز همچون ادوار گذشته به مسئولیت خود در «ادای دِین به حافظان امنیت» عمل کرد تا نشان دهد برخلاف آنچه که برخی القاء میکنند، این جشنواره همچنان تا حدود بسیاری در مسیر اصلی خود گام برمیدارد.
🔸به عنوان مثال، میتوان به نمایش فیلم «#روز_صفر» در جشنواره فجر اشاره کرد که عملیات شناسایی و دستگیری «#عبدالمالک_ریگی» سرکرده #تروریستی_گروهک «#جندالله» را به تصویر کشید تا نشان دهد که امنیت امروز در واقع محصول سلسله جانفشانیهایی است که #سربازان_گمنام اما بیدار، از خود به نمایش گذاشتهاند.
کما اینکه #مقام_معظم_رهبری پیشتر نیز بارها و در مناسبتهای مختلف با تأکیداتِ مؤکد بر مقوله «امنیت و لزوم حفظ آن» صراحتا از وجود «امنیت» به عنوان یکی از بزرگترین عواید یک ملت تأکید کردهاند.
🔸مقام معظم رهبری همچنین تحقق هرگونه پیشرفت در کشور را مرهون برقراری امنیت دانستهاند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که فیلمی در تراز «روز صفر» توانسته است ضمن ادای دِین خود به «حافظان امنیت»، جشنواره فیلم فجر را در مسیر جامه عمل پوشاندن به بخشی از منویات مقام معظم رهبری قرار دهد.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
#گفتگو
♦️مداد قرمز
🔹گفتگو با #محمد_قوچانی مشاوره رسانهای #رئیس_جمهور
🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت از خود به دوگانه #انقلاب_اسلامی و #جمهوری_اسلامی پرداخت که آیا جمهوری اسلامی را باید نتیجه طبیعی و محتوم انقلاب اسلامی دانست و اگر آری، تا کجا و اگر اشتباهی در سطوح مدیریتی جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، اگر #مسئولی فاسد باشد یا سیاستی ناکارآمد، باید ریشه آنها را تا انقلاب اسلامی پیش ببریم یا آن که نه باید جمهوری اسلامی را نتیجه برآِیند نیروهای تاریخی بدانیم که در لحظه #انقلاب فعال بودند اما از آن به بعد مسیر تاریخی خاص خودشان را پیمودهاند که حاصل تصمیمات آنها در مواجهه با پدیدههای جدید بوده است، تصمیماتی که نه گریزناپذیر بودهاند و نه لزوما ریشه در انقلاب اسلامی داشتهاند و یا شاید باید اساسا از این دوگانه فراتر برویم و دیگری به مسائل نگاه کنیم.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net
برنامه مداد قرمز گفتگو با محمد قوچانی.aac
18.22M
#گفتگو
♦️مداد قرمز
🔹گفتگو با #محمد_قوچانی مشاوره رسانهای #رپیس_جمهور
🔹«مداد قرمز» در اولین قسمت از خود به دوگانه #انقلاب_اسلامی و #جمهوری_اسلامی پرداخت که آیا جمهوری اسلامی را باید نتیجه طبیعی و محتوم انقلاب اسلامی دانست و اگر آری، تا کجا و اگر اشتباهی در سطوح مدیریتی جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد، اگر #مسئولی فاسد باشد یا سیاستی ناکارآمد، باید ریشه آنها را تا انقلاب اسلامی پیش ببریم یا آن که نه باید جمهوری اسلامی را نتیجه برآِیند نیروهای تاریخی بدانیم که در لحظه #انقلاب فعال بودند اما از آن به بعد مسیر تاریخی خاص خودشان را پیمودهاند که حاصل تصمیمات آنها در مواجهه با پدیدههای جدید بوده است، تصمیماتی که نه گریزناپذیر بودهاند و نه لزوما ریشه در انقلاب اسلامی داشتهاند و یا شاید باید اساسا از این دوگانه فراتر برویم و دیگری به مسائل نگاه کنیم.
📌#کانال_فکرت:
💠https://eitaa.com/fekrat_net