📝 #یاداشت
♦️ #کرونا و تجربه تاریخی ما
1⃣ شاید آیندگان، تاریخ را به قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم کنند. هنوز پیامدهای فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی، سیاسی کرونا چنانکه باید و شاید آشکار نشده است با این حال شواهدی از همین الآن درستی این تقسیم را تأیید میکند.
2⃣ در خبرها آمده بود که کرونا در کشورهای سنگاپور هنگ کنگ، اتریش و بعضی کشورهای دیگر شیوع نیافته و در کشور چین، کره جنوبی، تقریباً به نقطه مهار رسیده است. در کشورهایی چون ایتالیا، ایران، امریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و مانند آنها به سرعت شیوع یافته است و پیش بینی میشود که ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم مبتلا شوند.
3⃣ مردم یک کشور را به لحاظ نظم و انضباط اجتماعی میتوان به دو گروه متسامحِ متساهل ومنضبطِ سختگیر، تقسیم کرد. این نظم و انضباط میتواند نتیجه تجربه های سخت تاریخی یک ملت و یا نتیجه #حکومت و #نظام سختگیر موجود باشد. این سخن هیچ ربطی به دسته بندی حکومتها به #دموکراتیک وغیر دموکراتیک ندارد.
4⃣ این نتیجه شاید قاطع و قطعی نباشد ولی شواهد نشان میدهد که کشورهایی که مردمان منضبط در رفتارهای اجتماعی دارند توانسته اند از شیوع کرونا پیشگیری و یا آن را مهار کنند.
5⃣ کرونا با خود پیامی تاریخی برای کشورهای متساهلِ متسامح آورده است:
🔹️حتی به زور هم شده مردم را منضبط کنید.
🔹️تسامح وتساهل که جزو ارزش های دموکراسی تلقی میشد دیگر از این پس از فهرست ارزشها خط خواهد خورد.
6⃣ در تاریخ خواهند نوشت که کرونا نظامهایی را که فریاد آزادی، تساهل و مدارا شان گوش فلک را کر کرده بود، مجبور کرد که تبدیل شوند به نظامهایی که آزادی مردم را برای سلامت جانشان با قوه قهریه سلب کنند. دیر یا زود چه بسا بلاهایی دیگر نشان خواهد داد که برای سلامت روح نیز چنین باید کرد. پس باید تاریخ را به قبل و بعد از کرونا تقسیم کرد.
7⃣ کشور عزیز ما ایران، هم به لحاظ تاریخی تجربههای سختی را پشت سر گذاشته و هم مردم، دینی برگزیدهاند که بر نظم و انضباط اجتماعی بسیار تأکید کرده است.
🔹️پس چرا این ملت نه از تاریخ درس گرفته است و نه از دین خود. چرا فاجعه را جدی تلقی نمیکنیم.
🔹️نتیجه این یاد داشت این است که هرچه زودتر حکومت باید به زور و قوه قهر مردم را منضبط کند.
🔹️ایده این یاد داشت را از مقاله تامس فریدمن در نیورک تایمز گرفتهام. سخنان اورا تکرار نکردهام.
✍🏻نویسنده؛محمد علی عبداللهی
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#درسگفتار
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤 استاد غلامی
🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
جلسه هفتم استاد غلامی.mp3
20.92M
🔊 #فایل_صوتی
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤استاد غلامی
🔻(جلسه هفتم)
🔹برای آشنایی با جایگاه بحث #ولایت_فقیه بایستی توجه داشت که انسانها، طبعاً موجوداتی جمعگرا هستند.
🔹وقتی انسانها دورهم جمع میشوند، #جامعه تشکیل میشود و نیاز به حکومت پیش میآید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم میفرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام میرسد.
🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسانها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است.
🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح میشود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره میشود؟ امام زمان (عج) میفرمایند: در این دوران، برای انسانها ولی قرار داده شده است و انسانها رها نمیشوند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/759
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
22.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل ششم (خانه پوشالی)
🔻(قسمت هفتم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/760
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در هفتهای که گذشت:
🎬 #مستند باشگاه شهرت
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/710
📚در نقد سریال #پایتخت ۶
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/717
📝 #جوکر ؛ پیش زمینه “بتمن” یا نمایش شورشهای اجتماعی؟
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/721
🎙به سوی #نظام معرفتی توحیدی
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/735
✍🏻 #کرونا وبی اعتمادی بشر به علم
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/745
📝انسان پسا #کرونا
💠https://eitaa.com/fekrat_net/752
✏️ قوانین در هم تنیده
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/755
📚 #کرونا و تجربه تاریخی ما
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/763
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
#درسگفتار
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤 استاد غلامی
🔰عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
جلسه هشتم استاد غلامی.mp3
21.36M
🔊 #فایل_صوتی
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤استاد غلامی
🔻(جلسه هشتم)
🔹برای آشنایی با جایگاه بحث #ولایت_فقیه بایستی توجه داشت که انسانها، طبعاً موجوداتی جمعگرا هستند.
🔹وقتی انسانها دورهم جمع میشوند، #جامعه تشکیل میشود و نیاز به حکومت پیش میآید. جامعه اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
🔹هیچ گروه یا فردی برای به دست گرفتن حکومت مشروعیت ندارد؛ زیرا قرآن کریم میفرماید: «إِنِ الْحُكْمُ إِلَّا لِلَّهِ» ، و لذا حکومت خدا، از خدا به پیامبر، از پیامبر به امام معصوم و از امام به منصوبین خاص و عام میرسد.
🔹در حقیقت، حاکمیت متعلق به خداست، اما حکومت به انسانها (پیامبران و غیر پیامبران ) واگذار شده است.
🔹طبق این روال، حکومت به پیامبران و ائمه تعلق دارد. اما این پرسش مطرح میشود که در زمان غیبت امام معصوم، حکومت چگونه اداره میشود؟ امام زمان (عج) میفرمایند: در این دوران، برای انسانها ولی قرار داده شده است و انسانها رها نمیشوند.
🔻قسمت قبلی:
https://eitaa.com/fekrat_net/766 💠
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️ #آنچه_گذشت
🔊 #فایل_صوتی
♦️پک فوق العاده درسگفتار با موضوع #ولایت_فقیه
👤استاد غلامی
🔰در هشت قسمت
🔻قسمت اول:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/701
🔻قسمت دوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/712
🔻قسمت سوم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/725
🔻قسمت چهارم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/732
🔻قسمت پنجم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/749
🔻قسمت ششم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/759
🔻قسمت هفتم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/766
🔻قسمت هشتم:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/773
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
37.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 #مستند_باشگاه_شهرت
🔰فصل هفتم (خون به پا میشود)
🔻(قسمت هشتم)
🔹مستند «باشگاه شهرت» روایتی از چگونگی به شهرت رسیدن #سلبریتی_ها را بررسی میکند.
🔻قسمت قبلی:
💠 https://eitaa.com/fekrat_net/767
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
16- بلاها و شرور.pdf
1.67M
♦️ بلاها و شرور، زمینه امتحانهای جدید
🔰 مقالهای به قلم #آیت_الله_مصباح_یزدی
🔹️مقاله «بلاها و شرور، زمینه امتحانهای جدید»، حاصل سه جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ از «آیت الله مصباح یزدی» است که در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و پس از شیوع بیماری #کرونا در کشور، ایراد شده است.
🔹️ایشان در ابتدا به این نکته اشاره میکنند که درباره بلایا و شرور میتوان از دو جهت نظری و عملی بحث کرد.
🔹️بدین معنا که یکبار میخواهیم بدانیم که اساسا با توجه به علم و حکمت پروردگار، وجود بلاها چه توجیه و فلسفهای دارد؛ بار دیگر میخواهیم تشخیص دهیم که زمان وقوع بلاها، بیماریها و حوادث و به تعبیر دیگر، شرور، به عنوان یک فرد مسلمان و مومن، چه واکنشی باید از خود نشان دهیم.
🔹️به عبارت دیگر، در این موقعیت انسان از جهت قلبی آیا باید نسبت به این حوادث راضی یا ناراضی باشیم و از نظر ظاهری و اعمال جوارحی، چه عکس العملی از خود بروز دهیم؟
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️«نقدی بر تحلیلهای متعصبانه لیبرالها در تحلیل انقلاب اسلامی»
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
♦️«نقدی بر تحلیلهای متعصبانه لیبرالها در تحلیل انقلاب اسلامی»
🔸یکی از اتهام های همیشگیِ لیبرالها داخلی به انقلاب اسلامی و گفتمان حاکم برآن، تفسیر مارکسیستی از انقلاب است.
🔸لیبرالهای متعصبی مانند آقای زیباکلام و بسیاری از ژورنالهای جریان اصلاحات مانند آقای قوچانی، پای ثابت تحلیل مارکسیستی از انقلاب اسلامی بوده و هستند.
🔸حسین بشیریه در کتاب ریشههای اجتماعی انقلاب ایران حتی قدم فراتر نهاده و تفسیری مارکسیستی از امام خمینی ارائه میکند!
🔸در حالی این تفسیر در سخنرانیها و قلم روشنفکران داخلی جریان پیدا میکند که مشابه این ادعاها و قلم فرساییها را بارها در کتب مستشرقینی که در مورد انقلاب اسلامی مطالعه کردهاند دیدهایم؛ از الویه روا در کتاب «تجربه اسلام سیاسی» تا به افرادی همانند یرواند آبراهامیان در کتاب «ایران بین دو انقلاب».
🔸به نظر میرسد هدف از این اتهامات در نشریاتی مانند سازندگی و میتنگهای سیاسی ـ علمی، با توجه به کارنامه اعتدال و اصلاحات، طرح این اشکالات است که:
🔸اولاً انقلاب اسلامی یک انقلاب ناب دینی نبوده، بلکه آمیزهای از آموزههای دینی، ایرانی و #مارکسیستی است! در حالی که وقتی به سیر تحول فکری تشیع که از سال ها بلکه قرن ها قبل از #انقلاب_اسلامی شروع شده و تا انقلاب اسلامی سیر تکاملی خود را دنبال کرده است توجه میشود، نارسایی و بی منطقی این اشکال به وضوح دیده میشود.
🔸ثانیاً انقلاب اسلامی به خاطر قرابت با ایدئولوژی مارکسیستی اقتصادش نیز به کشورهای مارکسیستی وابسته بوده و هست (چین و روسیه)! این کلمات را کسانی جاری میکنند که بارها با قبول بسیاری از معاهدات و اسناد بین المللی کشور را تا آستانه وابستگی کامل به غرب و آمریکا کشاندهاند.
🔸در ضمن خوانش انقلاب اسلامی از مسائل جهان بینی ، اقتصاد، اخلاق، حکومت و رهبری، جامعه شناسی، انسان شناسی، و بالاخره در کلیه مسائل فلسفی کانلا متفاوت با نگرش مارکسیستی بوده و هست و خواهد بود.
و چندین اشکال دیگر که در این مقال نمیگنجد و در جای خود با آنها میپردازیم.
🔸اما نباید فراموش کنیم که بخش زیادی از لیبرالهای موجود، جزء مارکسیستهای سابق بودهاند و حالا با رویکرد فرار به جلو، انقلاب و دولت انقلابی آینده را متهم میکنند.
🔸ریشه چنین تحلیلهایی را باید در مبانی فکری وارداتی این طیف دانست.
🔸طیفی که بدلیل اصرار بر مبانی فکری وارداتی، همچون مارکسیستها از درک حقیقت انقلاب عاجز ماندند.
🔸انقلاب اسلامی که با رنگ و بوی دینی و ضد امپریالیستی خود توانست آحاد مردم را برای مقابله با امپریالیسم بسیج نماید؛ انقلابی که برگرفته از فتوای تحریم تنباکوی است که توانست تنها در مدت چند روز تمامی مردمان کشور پهناوری همچون ایران را در برابر قراردادی مثل رژی به آگاهی رساند و بسیج نمود؛ انقلابی اسلامی که مستضعان توانستند با دستان خالی را در برابر دیکتاتوری تا دندان مسلح، مقاومت سپس پیروزی این میدان باشند.
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net