📣 رسانه فکرت برگزار میکند؛
✔️یازدهمین #مدار با عنوان:
☑️ مدار مردم
🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم
با حضور
👤 آیتالله عباس رفعتی نائینی
⏰ سهشنبه، ۲۶ دیماه، ساعت ۱۸
🏢 هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، ساختمان فکرت.
🔗لوکیشن
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
بنا بر توافق بین فکرت و رسانه آقای اکبر نژاد، تیزر، صوت و فیلم کامل مناظره علمیِ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی، ساعت 16 امروز دوشنبه 25 دی ماه در صفحات فکرت بارگذاری خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🟢 نقدهای بیپاسخ علامه مصباح بر دموکراسی غربی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
علامه مصباح یزدی را میتوان از مهمترین و قویترین منتقدان نظام سیاسی دموکراسی در دوران معاصر دانست. هر چند هم حجاب معاصرت و هم کجروایتهای شیطانی غربزدگان درباره این استاد بلامنازع اندیشه اسلامی و انقلابی، توانسته است که تاکنون مانع شنیدن و خواندن سخنان و اندیشههای ایشان از سوی قشر وسیعی از تحصیلکردگان ما شود.
ایشان افزون بر نقد مستند دستاوردها و عملکرد مدعیان دموکراسی در دنیا، به نقد روششناختی، نقد مبانی و نقد پیشفرضهای نظریه دموکراسی میپردازد. و البته در کنار اینها به تبیین فیلسوفانه و محققانه نظریه بدیل یعنی «مردمسالاری دینی» هم میپردازد.
برخی از پرسشهای فیلسوفانه و البته بیپاسخ علامه مصباح درباره دموکراسی و کسانی که رأی اکثریت مردم را معیار حقانیت میدانند این است که:
1️⃣منظور از «مردم» که شما رأی آنها را معیار حق اعمال حاکمیت میدانید چه كسانى است؟ زیرا «مردم»، واژهای عام است که از طفل شیرخوار تا پیران کهنسالی را که روى تخت بیمارستان افتاده و مشاعرشان را از دست دادهاند دربرمیگیرد. آیا رأی همه آنها معیار حقانیت است؟ اگر پاسخ منفی باشد، پرسش دوم مطرح میشود که
2️⃣واجدان شرایط رأی را چه کسی و بر اساس چه معیاری تعیین میکند؟ چرا و به چه دلیلی حداقل سن برای رأیدهی را 15، 16، 17 یا 18 سال قرار دهیم؟ آیا شرط سواد نیز براى رأیدهندگان لازم است؟ آیا آشنایى با موضوعى كه میخواهند درباره آن رأى بدهند، لازم است یا خیر؟ شرط «جنسیت» چطور؟ آیا هم مردان و هم زنان حقّ رأى دارند یا فقط مختص مردان است؟
3️⃣ اگر گفته شود این شرایط را در یك رفراندوم و همهپرسی جدا و قبل از رأیگیری درباره اركان حكومت، تعیین میکنیم، سؤال میشود که بحث بر سر همان نخستین انتخاباتى است كه میخواهد برگزار شود؛ در این انتخابات چه كسانى حق رأى دارند؟ شرایط همان رأیدهندگان نخستین انتخابات كه به طور طبیعى در سرنوشت انتخاباتهای دیگر نیز تأثیرگذار خواهد بود، بر چه اساسى تعیین میشود؟
🔻از مدعیان #روشنفکری و از مدافعان وطنی #دموکراسی غربی میخواهیم، به جای هوچیگری علیه آيتالله مصباح و تداوم ترور شخصیت این فیلسوف کمنظیر و محروم کردن جوانان این مرز و بوم از بهرهمندی از روشنایی اندیشه آن حکیم روشنیبخش و مصباح فرزنده فکر و اندیشه، دستکم به این اشکالات ابتدایی ایشان که ۲۳ سال است همچنان منتظر جواباند، پاسخ دهند!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#یادداشت ا #امام_هادی
☑️ امام هادی(ع) و شبکه پیچیده و دقیقِ وکالت
🖋حجتالاسلام عباس جعفری فراهانی، پژوهشگر تاریخ اسلام
▫️خدمات و میراث فرهنگی امام هادی(ع)
✔️ مبارزه با غُلات
فرقهها و گروههای منحرف فراوانی شروع به فعالیت فرهنگی کرده و مردم را فریب میدادند. یکی از آنها، غُلات بودند که با غلو کردن در باره مقامات اهل بیت(ع) موجب اذیت و آزار امام هادی(ع) و شیعیان میشدند. امام(ع) ضمن تبری جستن از آنها، روشن گریهای لازم را به شیعیان میداد. رهبران گمراه غلات عبارت بودند از: علی بن حَسَکه قمی، قاسم یقطینی، حسن بن محمد بن بابای قمی، محمدبن نصیر فِهری و فارس بن حاتم که هدف واقعی آنها بیشتر بیاهمیتی به عبادات و حدود شرعی و ضوابط اسلامی و رفتار بر طبق میل و هوسهای خود و چشم طمع داشتن به اموال مردم و توجیه نبودن نسبت به کرامات و مقامات و علوم اهل بیت(ع) بود. امام هادی(ع)، طی نامهای در پاسخ سؤالات مردم، به شیعیان اعلام کرد عقاید و افکار ابن حَسَکه باطل و او فردی منحرف و کافر میباشد.
✔️ مبارزه با فتنه خلق قرآن
فرقه معتزله که از عقل گرایان افراطی بودند با طرح موضوع مخلوق بودن قرآن اعلام کردند که اعتقاد به قدیم بودن غلط میباشد و باید با آن مخالفت کرد. البته بحث مخلوق بودن قرآن در اواخر حکومت بنیامیه در جامعه اسلامی مطرح شد که در منابع تاریخ و فرق و مذاهب اسلامی موجود است. ولی در این زمان هم مجدداً مطرح گردید. حضرت امام هادی(ع) سکوت در برابر این افکار را جایز نشمرد و با اعلام این که درباره قرآن فقط معتقد به«کلام خدا بودن» باشید، خط بطلانی بر بحثهای جنجالی و بیفایده معتزله و گروههای دیگر کشید.
✔️ تربیت شاگردان
مرحوم شیخ طوسی تعداد شاگردان امام هادی(ع) را ۱۸۵ نفر میداند. مهمترین آنها عبارت بودند از: فضل بن شاذان نیشابوری، حسن بن سعید اهوازی، ایوب بن نوح دراج، ابوعلی حسن بن راشد، حسن بن علی ناصر کبیر، عبدالعظیم الحسنی، عثمان بن سعید اهوازی، احمد بن اسحاق بن عبدالله اشعری قمی، ابراهیم بن مهزیار، ریّان بن صلت، یعقوب بن اسحاق وعلی بن مهزیار اهوازی.
✔️مباحث فقهی، تفسیری، کلامی و تربیتی
از امام هادی(ع) علی رغم همه سختیها و فشارهایی که از سوی حکومت بنی عباس متحمل میشد، سخنان و روایات ارزشمندی در موضوعات فقهی، تفسیری، اعتقادی و تربیتی به جای مانده است که مورد استفاده عموم مسلمانان و شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) در طول تاریخ اسلام و تشیع بوده، هست و خواهد بود. برای نمونه میتوان به زیارت جامعه کبیره که در کتاب شریف مفاتیح الجنان آورده شده، اشاره کرد.
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#ویراستی ا #کریم_مجتهدی
☑️ چهره ماندگار فلسفه ایران درگذشت.
#کریم_مجتهدی فیلسوف ایرانی است. وی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و استاد بازنشسته گروه فلسفه در دانشگاه تهران بود.
مجتهدی سهم بسزایی در رشد پژوهش های فلسفی در ایران داشته است.
➕ویراستی فکرت را دنبال کنبد
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🌕#مناظره ا #فکرت 📣 رسانه فکرت برگزار میکند؛ 📍مناظره علمی با موضوع: ☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء
1402.10.25 مناظره اکبرنژاد رئوفی.mp3
22.9M
🎙#صوت ا #مناظره
📍مناظره علمی با موضوع:
☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی
با حضور:
👤حجتالاسلام رئوفی
👤حجتالاسلام اکبرنژاد
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تیزر | #مناظره
📍مناظره علمی با موضوع «نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی»
در پی ادعاهای حجتالاسلام اکبرنژاد درباره حکومت اسلامی و اتفاقاتی که در مسیر انقلاب افتاد و بعد از دو مناظره که با حجتالاسلام دکتر رهدار انجام داد، رسانه فکرت مناظرهای بین وی و حجتالاسلام سلمان رئوفی با موضوع نسبت استراتژی سیاسی انبیا با سیاست راهبردی جمهوری اسلامی برگزار کرد تا بتواند ادعاهای اکبرنژاد را بهصورت علمیتری مورد نقد قرار دهد.
➕این مناظره را از یـوتـیـوب و آپـارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
▫️نخستین نشست نخبگانی فکرت؛ 🖌با حضور کنشگران رسانهای ☑️ "مردم سالاری دینی" در کلام راویان دیدار
🔸#گزارش_تصویری
درحال برگزاری...
▫️نخستین نشست نخبگانی فکرت؛
🖌با حضور کنشگران رسانهای
☑️ "مردم سالاری دینی" در کلام راویان دیدار
🔻روایت سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
May 11
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
جریان شناسی فمنیسم| نقد و بررسی آن
🔰مدرسه فکرت با همکاری رسانهی تخصصی عصر زنان برگزار میکند:
🔺شش جلسه ۹۰ دقیقهای
📍تدریس خانم سمیه حاجی اسماعیلی
چهارشنبهها | ساعت ۱۵ الی ۱۶:۳۰ | از ۲۷ دیماه| فقط بصورت حضوری | با گواهی پایاندوره
🔹جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حاشیه_نگاری | #مناظره
▪️درخواست یک جوان از آقای اکبرنژاد
▫️ابتدای جلسه مناظره بین آقایان رئوفی و اکبرنژاد و قبل از شروع آن، جوانی که شاید به زعم ما تیپ ظاهرالصلاحی نداشت از جا برخاست و در مقابل آقای اکبرنژاد به نقد گفتار و رفتار ایشان پرداخت که دیدن این فیلم خالی از لطف نیست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#یادداشت ا #حجاب
☑️ کدام شناخت از حجاب نیازمند حمایت است؟
🖋حمید احتشامکیا، پژوهشگر فلسفه
✔️مهمترین کارکرد آموزه «امربه معروف و نهی از منکر» کارکرد شناختی است، یعنی تأیید شناختِ پایه بهمثابه بازخورد مثبت اجتماعی. مضافا بر آن، چه ایدههایی برای این مرحله از شناخت در نظر گرفته شده است؟ یک خانم محجبه در سینما، در تبلیغات، در رسانه، در بازار و به طور کلی در جامعه با چه میزان از تأیید مواجه است و با چه میزان از هجمه؟
➕مطالعه یادداشت در«وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#ویراستی ا #فرهنگ_نقد
☑️ خشونت کلامی با طعم روشنفکری
✔️ادبیات اخیر عبدالکریم #سروش در مواجهه با علامه مصباح یزدی(ره)، آبروی نداشته روشنفکری را بیشتر نمایان کرده است.
➕ویراستی فکرت را دنبال کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
📣 رسانه فکرت برگزار میکند؛ ✔️یازدهمین #مدار با عنوان: ☑️ مدار مردم 🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب
📣 #گزارش_تصویری ، درحال برگزاری
✔️یازدهمین #مدار با عنوان:
☑️ مدار مردم
🔻واکاوی سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار مردم قم
با حضور
👤 آیتالله عباس رفعتی نائینی
✔️ بررسی نسبت قدرت و مردم در حکمرانی دینی
✔️ جایگاه مردم در گفتمان امامین انقلاب
✔️ لوازم «توانبخشی معرفتی» و «جهتدهی دقیق» مردم در میدان مبارزه و ایستادگی چیست؟
➕گزارش متنی و فایل صوتی و تصویری این نشست به زودی از کانال فکرت منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#کلیپ | #مناظره
☑️ گزیدهای از سخنان حجتالاسلام رئوفی پیرامون تسخیر لانه جاسوسی در مناظره با حجتالاسلام اکبرنژاد پیرامون موضوع «نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی».
➕این مناظره را از یـوتـیـوب و آپـارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#یادداشت ا #انقلاب_اسلامی
☑️ گفتمان انقلاب التقاط تحجر(بخش اول)
🖋محمد میرزائی
✔️1. با نگاهی به فضای فکری و فرهنگی کشور، وجود سه گفتمان در میان دینداران قابل شناسایی است؛ گفتمان تحجر، گفتمان التقاط و گفتمان انقلاب. این سه گفتمان را میتوان از زاویههای مختلف تعریف کرد ولی در این یادداشت از زاویه نسبتی که با مدرنیته دارند تعریف میشوند:
✔️گفتمان تحجر: این گفتمان هیچ مواجههای با مدرنیته نداشته و در صدد شناخت آن نیز برنیامده است، به عبارت دیگر مدرنیته برای آن، مسئله نبوده است. این طیف در همان فضای سنت نفس کشیده و در عین حال از مدرنیته بهعنوان «أکل میته» در حد ضرورت استفاده میکند.
✔️گفتمان التقاط: مدرنیته برای این طیف، مسئله بوده و در صدد شناخت و مواجهه با آن برآمده است ولی به دلیل عدم عمق در مبانی بنیادی سنت، نتوانسته است مواجهه دقیق و قدرتمندی با آن داشته و در عرصههای مختلف قافیه را به مدرنیته باخته است ولی به دلیل علقهای که به سنت دارد عناصری از آن را در اندیشه خود نگاه داشته و با تلفیق داشتههای سنت با مدرنیته گفتمانی التقاطی برای خود ساخته است.
✔️گفتمان انقلاب: مدرنیته برای این گفتمان مانند گفتمان دوم مسئله بوده و در صدد شناخت و مواجهه با آن بوده است. این طیف به دلیل شناخت عمیق و همه جانبه از سنت در مقابل مدرنیته مقهور و منفعل نشده و درصدد بازخوانی آن از طریق میراث بزرگ سنت برآمدهاند. آنها عناصر مختلف مدرنیته را با دستگاه فکری خود سنجیده و عناصر ناسازگار را پس زده و عناصر سازگار را بعد از تخلیه از مبانی فکری پشتیبانِ آن عناصر، تصرف کرده و بومیسازی میکنند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#عکس_نوشت ا #انتخابات
☑️ مشارکت ستیزی و تحریم انتخابات
🖋حجتالاسلام ذبیحالله نعیمیان
✔️جریانهای مختلفی همواره در جامعهی اسلامی نقشآفرینی میکنند و جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنا نیست. نیمنگاهی به جریان نفاق و نقشآفرینی آن در شرایط کنونی ضروری است.
➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت