🔸#عکس_نوشت ا #نظام_اسلامی
☑️ مغالطه حاکمیت قانون یا شرع
🖋 ریحانه حقانی، استاد حوزه و دانشگاه
✔️آیا مسئله حجاب، حیا و عفت بهواسطه جمهوری اسلامی ایران پدید آمده و به یک قانون مبدل گشت؟! یا اینکه در شرع وجود داشته ولی حکومتی نبوده که این امر را تبدیل به قانون کند؟! بین قانون و شرع چه رابطهای وجود دارد و آیا پایبندی یا عدم پایبندی به یکی از این دو، رابطه" الاکنگی" است؟
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#یادداشت | #انتخابات
☑️ تهـدیـدات زبــان خـامـوش
🖌داود مهدویزادگان
✔️انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفند ماه با حضور چهل و دو درصدی که بیش از ۲۵ میلیون نفر از جمعیت رأی دهنده را شامل می شود در کمال سلامت و آرامش برگزار شد.
✔️به دنبال آن، جریان معارض و مخالف که پروژه "من رأی نمی دهم" خود را شکست خورده دید تلاش می کند که این شکست را از طریق تفسیرات نادرست عدم مشارکت کنندگان در انتخابات جبران کنند.
✔️اما سوال اینجاست که چرا آنان فقط می توانند کنش این بخش از مردم را که در انتخابات شرکت نکردند، تفسیر کنند و قادر به تفسیر کنش شرکت کنندگان در انتخابات نیستند؟!
✔️پاسخ مساله خیلی روشن است. واقعیت این است که زبان و عمل گویا نیاز به مفسر ندارد. بدون شک، اقدام عملی کنشگران هر تفسیری را بر نمی تابد. وقتی مردم پای صندوق رأی حاضر می شوند قلمرو و قدرت تفسیر از عمل خود را محدود و کنترل می کنند. چون آن عمل صریح و روشن است.
✔️اما زبان خاموش ( جمع رأی نداده ها ) این اجازه را به مفسران می دهد که عدم مشارکت شان را تفسیر کنند. و طبعاً مفسران نا اهل؛ همان کسانی که هیچ نسبتی با مردم ندارند و سابقه زی مردمی بودن در کارنامه شان نیست با تفسیر به رأی شان زبان خاموش را به سود مقاصد خود تصرف می کنند.
➕بنابر این، مهم ترین تهدید برای زبان های خاموش تفسیر به رأی مفسران نا اهل است. چنانکه یکی از دلایل وجودی امر ولایت و امامت در اسلام دفع همین تهدید ویرانگر است. مسلماً بخشی از آرای باطله با فراست در همین مساله تهدید بوده است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
12.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸#کلیپ | #ماه_رمضان
✅ «قرآن»؛ کتاب سرنوشتساز دنیا و آخرت
🎙حجتالاسلام والمسلمین تحریری؛ استاد اخلاق
▪️فضیلت ماه مبارک رمضان نزول قرآن است. این ماه، مربوط به نزول کتاب سرنوشتساز واقعی در عالم دنیا و آخرت است. اگر درست به قرآن رجوع کنیم، از همه ابعاد و جهات راهنمایی و هدایت میشویم.
✔️آیات بینه قرآن، آیاتی است که با عقل صحیح و روش دقیق در زندگانی همراه است. همه متفکران، واقعبینان و واقع اندیشان به این نکته رسیدند که جدای از عالم غیب نمیتوان قوانین مصلحانه داد و انسان را اداره کرد.
➕ فایل کامل این نشست را در «آپـــارات» و «یـوتـیـوب» فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#گفتگو | #فصل_برکت
☑️ چرایی جولان معنویتهای سکولار؛ انفعال نهادهای دینی
🖋حمیدرضا مظاهری سیف، مدیر مؤسسه بهداشت معنوی
✔️تعریف معنویت کار دشواری است؛ اما لب تعاریف ارائهشده این است: رابطه قلبی با خدا. اگر رنگ و بوی دین و فرهنگ خاصی به آن ندهیم میتوان گفت معنویت یعنی؛ یعنی رابطه قلبی با امر مقدس.
✔️معنویت یک حقیقت ذومراتب است و دارای درجات مختلف است.سطحی از معنویت کاملاً عمومی و بشری است؛ درجه بالاتر از این در بین کسانی به وجود میآید که مقداری از اعتقادات اولیه را پذیرفته و به آن ایمان دارند؛ پله سوم پیروان ادیان ابراهیمی و توحیدی هستند و مرتبه بالاتر کسانی هستند که به دین حق درآمدهاند.
✔️یکی از تجربههای معنوی رایج که در معنویتهای سکولار هم دیدهمیشود همین مواجهه با طبیعت و مجذوبشدن در مقابل شاهکارهای خلقت است.
➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
📌امشب؛ ساعت ۲۰
⏯ اولین صوت از سلسله جلسات بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ از همین کانال منتشر خواهد شد.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
lakzaee_tarhkoli_1.mp3
20.69M
🌙#فصل_برکت | #طرح_کلی
☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
🔸 جلسه اول
با ارائه:
👤حجتالاسلام نجف لکزایی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
📲@Fekrat_Net @Fekrat_sch
🔸#گفتگو | #فصل_برکت
☑️ معنویت انقلابی اصلیترین رقیب جریانهای سکولار
🔹گزیده ای از سخنان حجت الاسلام دکتر هادی صادقی، مسئول مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه؛
🔻معنویتِ انقلابی، اصلیترین رقیب جریانهای سکولار است.معنویتِ برآمده از انقلاب اسلامی، معنویتی زنده و پویا در ابعاد فردی و اجتماعی است که در عین حال داعیه دار حکومت اهل معناست و در حال حاضر تنها رقیب جریان ضددین مدرن به شمار می رود.
🔻بعد از دوران مدرن شاهد گروه ها و طیف هایی شکل گرفته اند که مروج معنویت غیردینی بوده و هستند.این جریانات معنویت گرایِ جدید البته عمدتاً دارای گرایشات پسامدرنی هستند. به این معنا که مدرنیته را از سر گذراندند و حالا در واکنش آنها به مدرنیته میخواهند نقایصی که در زندگی برایشان پدید آمده را جبران کنند.
🔻از جمله شاخصه ها و مؤلفه های معنویتگراییِ غیردینی می توان به مواردی چون خودآگاهی، خودشکوفایی، خودکاوی، خودبالندگی و خودبیداری، کلبودگی به معنای متصل شدن به عالم هستی، پاکیزگی، تناسب، توازن و انتظام، همبستگی، همکاری و پیوستگی جمعی اشاره کرد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
🔸#گفتگو | #فصل_برکت ☑️ معنویت انقلابی اصلیترین رقیب جریانهای سکولار 🔹گزیده ای از سخنان حجت الاسل
🔸#گفتگو | #فصل_برکت
✔️در کشور ما به دلیل احیای دین پس از انقلاب اسلامی، احیای معنویتی پرفروغ و قوی بهخصوص در دوران دفاع مقدس شکل گرفت. جوانان رزمنده در هشت سال دفاع مقدس واقعاً یک سلوک معنوی جانانهای را رقم زدند و به تعبیر امام خمینی(ره) یک شبه راه صد ساله رفتند.
به دلیل وجود چنین تجربهای که در جامعه هم فراگیر بود، جریانات سکولار معنویتگرا برخلاف کشورهای غربی خیلی نتوانستند در ایران بروز و ظهور پیدا کنند.
🔻در ایران معنویت گرایی سکولار وجود دارد؛ اما زیاد طرفدار ندارد و نتوانستند خودشان را بازیابی کنند و متناسب با فرهنگ ایرانی ایدههایی را عرضه کنند؛ اما برخی جریانات در این راستا پدید آمدند. قویترین جریانی که در این زمینه اکنون وجود دارد جریان عقلانیت و معنویت است.
🔻طبیعی است که رویکرد جریان معنویت سکولار، فاصلهی زیادی با جریان انقلاب اسلامی پیدا میکند. مهمترین دلیل این امر بنیادهای اعتقادی آنها است که خیلی متفاوت هستند. گفتمان انقلاب اسلامی بر پایهی توحیدباوری، اعتقاد راسخ به شریعت و حاکمیت دین در جامعه و اعتقاد به امامان معصوم (ع) است؛ اما گفتمان عقلانیت و معنویت بهطور کلی با همهی این عقاید مخالف است. این عقلانیت بهشدت تعبدگریز و مناسکگریز است. این گفتمان اخلاقگرا است؛ اما اخلاق غیردینی.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
فکرت
#پخش_زنده | فصل برکت 1️⃣ ☑️ «فصل بـرکت» ✔️ روایتِ قرآن 🔸سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ما
#فصل_برکت
فصل اول برکت:
✔️ روایتِ قرآن
🔹سلسله نشستهای اندیشهورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان
🔸امروز چهارشنبه بیست و سوم اسفندماه (۲ رمضان) ساعت ۱۵ تا ۱۷ برگزار خواهد شد.
⏰لینک اتاق نشست:
skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔸#دیدگاه_نخبگان | #فصل_برکت
☑️ «تردید» و «تمدن» در قرآن (بخش اول)
🖋دکتر حبیبالله بابائی
✔️تمدنها گاه با عنصر «شک» پیدا میشوند و گاهی هم با عامل «شک» رو به زوال میگذارند. تحول در ادیان و انقلابهای دینی هم گاه از تردیدهای الهیاتی و یا حتی از شک و تردیدهای فرهنگی و اجتماعی آغاز میشوند. اکنون پرسش این است که قرآن چسان به موضوع «شک» در عرصههای اجتماعی و احتمالا در فرایند ظهور و سقوط جوامع و تمدنها نگاه میکند؟
➕ آنچه در این سلسله یادداشتهای کوتاه خواهد آمد، تأملاتی است قرآنی در بارۀ «شک» آنهم نه شکِّ فردی بلکه شکّی اجتماعی و بلکه جهانی و تمدنی. عنصر «شک» ممکن است در گذشتۀ تاریخی تمدنها به مثابه نقطههای عطفِ تحول (مثبت یا منفی) تحلیل شود و ممکن است در اکنون جهان اسلام و بلکه جهان غرب به مثابه نقطههای ترقی و گاه به عنوان نقطههای اضطراب و تشویش تبیین گردد.
✔️بررسی آموزههای قرآنی و روایی میتواند ابواب جدیدی را در عرصۀ مطالعات تمدنی (الهیات تمدن، فلسفه تمدن، و جامعهشناسی تمدن) بگشاید و ما را در پاسخ به چنین پرسشهایی یاری رساند که: تفاوت شک فردی با شک اجتماعی چیست و فرایند شکلگیری هر یک از این شکها چه میباشد؟ و اینکه کدامین شک اجتماعی میتواند راهی به سمت تحول و ترقی باشد و چه شکی احتمالا مایه سقوط و اضمحلال خواهد بود؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت