eitaa logo
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
308 عکس
49 ویدیو
2 فایل
▪️مدرسه‌ی فکرت؛ پایگاه ترویج و فراگیری علوم انسانی 🔺درسگفتار 🔺بازخوانی آثار متفکران 🔺گعده‌های اندیشه‌ورزی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺مرحوم علامه جعفری کتابی دارند به نام «حکمت اصول سیاسی اسلام»! در مقدمه کتاب سوال جالبی را طرح می‌کنند: 🔸می‌گویند: واقعا ما باوجود دسترسی به سنت فلسفی سیاسی یونان و ماثر فلسفه سیاسی غرب با آن همه سابقه، چرا باید برویم سراغ علی (علیه السلام) و حکمت سیاسی را از او بجوییم ؟! صرفاً چون علی (علیه السلام) یکی از رهبران بزرگ اسلام است ویا چون ما مسلمان هستیم و می‌خواهیم بدانیم اماممان چه می‌گوید ؟! 🔸سپس خودشان جواب می دهند که: مامی‌رویم سراغ امام علی چون «واقعیت» نزد اوست!‌ چون او «واقعیت» را دارد! و دیگران نهایتاً بخشی از واقعیت نزدشان باشد! 🔻 حقیقت این است که فکر آدمی تحت تأثیر عوامل و متغیرات مختلف دائما در معرض دوری از «واقعیت» است! (چه بسا اصلا به اسم «واقع نگری» هم از واقعیت دور باشد و خودش هم نفهمد!) سوگیری‌ها و تعلقات، هواها و نفسانیات، ماده اندیشی ها و تمنیات و گاه حتی اتکاء افراطی به قواعد طبیعی و عقلایی!! همگی استقلال فکری و واقع نگری انسان را مورد تهدید قرار می‌دهد! در چنین شرایطی چه بسا گمان شود یک شخصیت قدسی و الهی مثل: «علی بن ابی طالب» بخاطر آن وجه غیبی و لدنّی دارد اتفاقا از واقعیات دنیا به دور و بیگانه است و با عالم بالا بیشتر آگاه است تا عالم دنی دنیا! اما نه! اتفاقا اگر کسی فکر مستقل میخواهد باید قبلش روح مستحکمی داشته‌باشد روح عزت داشته باشد، فکر هم واقعی می‌شود! متاثر واقع نمیشود! و اینجاست که اتفاقا نقطه قوت علی بن ابی طالب است! ✍️روح الله شمسی کوشکی 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
#حلقه_متن_خوانی | #مدرسه_فکرت ✅ چهارمین دوره‌ی متن‌خوانی مدرسه فکرت 💠با محوریت کتاب «تنبیه الامه و
🔰 خلاصه‌ای از مباحث جلسه اول و دوم متن‌خوانی کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله 🔸شرایط جنگی و شدت غیرت و شجاعتِ به جوش آمده با اینکه همه را متحد کرده بود تا در برابر دشمنِ متجاوز بایستند اما باز شکستی سنگین و قراردادی ننگین امضا شد و بخشی از پاره تن از خاک میهن جدا شد. ⁉️سوالی بزرگ برای جامعه ایرانی طرح شد. دلیل عقب ماندگی ما چه بود که شکست خوردیم؟! در عرصه نظامی واضح بود. سلاح های مدرن/نظم خاص نظامی ابزارآلات پیشرفته و پیچیده مجموعه ای از پیشرفت های علمی که قدرت نظامی آورده بود و حالا برای آنها آورده اقتصادی داشت و برای ما جز سرشکستگی و تحقیر چیزی نداشت. 💢از اینجا تاریخ ۲۰۰ ساله ای شکل میگیرد که همه به دنبال پاسخ آن سوال مذکور هستند؟! 1⃣_یک گروه معتقد بودند که کلید پیشرفت فقط در غرب و راه حل آن غربی شدن از سرتا نوک پاست. 2⃣_گروه دیگر اما به صورت گزینشی به دنبال وارد کردن علوم به خصوص بخش صنعت و تکنولوژی آن بودند و علت تاسیس دارالفنون همین بود. ⏪هر دو گروه با تفاوتی که داشتند در جست و جوی پاسخ در غرب و به نوعی در غربگرایی متفق بودند. .سفرهای پادشاهان قاجاری .دانشجویان تحصیل کرده در خارج .سوغات فرنگی و... کم کم موجب شد شروع کنیم به چیدن پازل های مختلفی از این تمدن مدرن غربی: .باید قانون و پارلمان داشته باشیم .سازمان اسناد و ثبت احوال تاسیس کنیم و...تا آنجا که به مرور نهادهای اجتماعی کوچک تر و دولت بزرگ مدرنی تشکیل شد. 🔸مجتهدین مسلم و علمای اسلامی نیز در پی پاسخ به این سوال برآمدند و "تنبیه الامه و تنزیه المله" که تایید زعمای شیعه را هم داشت یکی از آن خروجی های مهم بود که کماکان برای امروز انقلاب ما قابل استفاده است. 🔺مرحوم نائینی به خلاف دو طیف روشنفکر سابق همین متن قرآن و آیات و روایات در دل اسلام را رمز و راز پیشرفت و ترقی جامعه مسلمان و عموم بشر می داند به ۲ دلیل تجربی: 1⃣_تاریخ شاهد شکوهِ ۵۰۰ ساله ای از تمدن اسلامی بوده است که در آن جامعه مسلمان از همه لحاظ در توسعه علوم، سبک و نوع زندگی متعالی، اخلاق و مباحث معنوی و ... در اوج بوده است. 2⃣_تمدن فعلی غرب نیز با یک سوال و یک پاسخ شکل گرفت. شکست در جنگ های ۲۰۰ ساله صلیبی و آشنایی با ملل مسلمان موجب شد به یک بیداری جمعی برسند و با انتقال بخشی از علوم از طریق تمدن اسلامی به غرب و.. پایه و اساس رنسانس و عصر جدیدشان را رقم بزند. ✅پس پاسخ سوال ما نیز همان اسلام است و همچنان دین شریف خاتم نسخه جامع و شفابخش جامعه امروز ماست. 🔺مرحوم نائینی در ادامه مهم ترین علت عقب ماندگی را نه دین اسلام و فرهنگ ملی عجین شده با آن بلکه "استبداد" میداند. به عنوان مثال: یکی از فساد های استبداد "نظام اقطاع بخشی" و بذل و بخشش و ثروت بخشی های عجیب و غریبش بوده است. زمین های وسیعی_مهم ترین دارایی اقتصادی آن زمان_ را به فرماندهان و اطرافیان می بخشیدند و اینچنین دامنه های فقر و گرسنگی و ظلم و ستم را گسترش می دادند تا بتدریج جامعه بشدت طبقاتی بوجود بیاید که ارمغانش یک سیر قهقرایی و سقوط از قله های رفیع تمدن اسلامی باشد. پادشاه در راس این نظام واژگون شده قرار دارد و همه قدرت و ثروت در دست اوست و دقیقا از همین جا استبداد سخت و خشن زاده می شود. گویی حاکیمت مایشاء خدایی می یابد. پس این نظام مختل شده اقتصادی استبداد سیاسی نتیجه می دهد که قطعا بر فرهنگ عمومی آحاد نیز اثرات فراوان میگذارد و در ذیل این نظام مفهوم "ارباب_رعیتی"متولد می شود. 💢در این سیر قهقرایی چند آسیب جدی بوجود آمد: 1⃣_نفوس ابیه مسلمانان که عزت مند بودند خراش دید و به جای ظلم ستیزی ننگ پذیر و توسری خور شدند. استبداد این خصلت بد را در میان مردم شدت بخشید و این خصلت نیز بر تشدید استبداد. 2⃣_برخی اسلام را منافی مدنیت و عدالت خواندند و هویت تاریخی خود را زیر پا گذاشتند و به دنبال غرب رفتند. 🔺میرزا این مشروطه خواهی را که با فراز و فرودهای زیادی بدست آمده را نتیجه یک بیداری جمعی و آگاهی تاریخی می داند که فرصتی بی نظیر داده برای از بین بردن این استبداد و خودرایی_که ریشه این عقب ماندگی و تحقیرشدگی ست_ و احیای آن روح اباه الضیم و ننگ ناپذیری مسلمین. ▪️ما دو نوع استبداد داریم: ۱_ سیاسی ۲_ دینی[آیه ۲۶ فاطر] برای جلوگیری از استبداد چند کار لازم است: اول اینکه در خود حاکم اسلامی "قوه عدالت" باشد اما به لحاظ اجتماعی باید مکانیزمی طراحی شود تا به لحاظ اجتماعی استبدادی شکل نگیرد. ✅مشروطه و حاکمیت قانون همان راه حل اجتماعی دراینباره ست. 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔰 درسگفتار مدرسه‌ی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه‌ها؛ ساعت ۱۳ الی ۱۷ به مدت پنج هفته| شروع از : ۲۹ آبان‌ماه 📍مکان: قم؛ خیابان هنرستان؛ ساختمان مدرسه‌ی فکرت 🔺توجه: درسگفتار فقط به صورت حضوری برگزار می‌گردد. 🔸هزینه ثبت نام: رایگان 🔸جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔹به گل نشستن کشتی عاملیت رهایی‌بخش هابرماس در ساحل غزه 🔸 یورگن هابرماس، فیلسوف بلندآوازه مکتب فرانکفورت، در ۱۴ نوامبر بیانیه‌ای به همراه دو استاد دیگر در خصوص نبرد اسرائیل-غزه منتشر کرده است.در این بیانیه، از حمله حماس با تعبیر تروریستی و در جهت یهودستیزی یاد شده و حمله اسرائیل به غزه، موجه و به دور از نسل کشی تعبیر شده است، هر چند تذکری حاشیه‌ای در خصوص نگرانی نسبت به فلسطینان مطرح شده است. 🔸جای شگفتی است که فیلسوف بزرگ رهایی بخش، این چنین در تشخیص ستمگر و ستمدیده فرو‌مانده و بدون در نظر گرفتن نقض پی در پی قوانین سازمان ملل توسط اسرائیل در شهرک سازی‌های اشغالی و آواره کردن فلسطینیان و بدون تفکیک صهیونیستم از یهودیان، حکم به نفع اسرائیل نموده است. آلمانی‌ها گرفتار فوبیای هولوکاست شده‌اند و در نتیجه آن، هر تعرضی به صهیونیستم را یهودآزاری تفسیر می‌کنند و این شامل حال فیلسوف آلمانی نیز شده است. 🔸در حالی که هابرماس مدافع حوزه عمومی بوده، دفاع عموم مردمان در کشورهای مختلف از فلسطینیان را نادیده می گیرد. نیز در حالی که وی ایده‌های ارزشمند «موقعیت آرمانی گفتگو» و «عمل ارتباطی» را مطرح کرده، نقض پیوسته این ایده‌ها توسط اسرائیل در روابط با فلسطینیان را نادیده گرفته است. 🔸 کشتی رهایی‌بخش عاملیت نگر هابرماس این گونه در ساحل غزه به گل نشسته است. اما عاملیت انسان همواره خود را در تاریخ بشر به رخ کشیده و خواهد کشید، هر چند به شکل پرخاش بر ستمگری باشد که با دو دست خویش، تنگاتنگ راه نفس را بر ستمدیده می‌بندد. ✍️ خسروباقری 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسه‌ی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه‌
🔺در درسگفتار «الگوی نظری هویت زن» در پی چه چیز هستیم؟ 🔸مسائل زنان از چشم انداز مطالعات جنسیت، یک‌پارچه در ذیل مسئله بنیادینی تعریف می‌شود که با عنوان «هویت زن» قابل شناسایی است. هویتی که در دیالکتیک مداوم فضاهای سه گانه تولید و بازتولید می‌گردد؛ فضای مکتب، فضای جامعه، فضای مجازی. 🔸درس‌گفتار هویت زن در گام اول، هویت زن در مکتب را واکاوی نمود و سعی کرد با رجوع به اندیشه علامه طباطبایی، چارچوبی بومی و اسلامی برای این منظور ارائه دهد. ایجاد چارچوب معرفتی برای کشف و حل شبهات دینی، ابتدایی‌ترین کارکردهای این مرحله از درس‌گفتار بود. با این وجود، چارچوب نظری هویت زن در مکتب، مقدمه‌ای برای انتقال به مسائل واقعی زنان در جامعه است. 🔸در گام دوم این درس‌گفتار، هویت زن در فضای جامعه را پیگیری خواهیم نمود. دسترسی به چارچوب تبیین هویت زن در فضای جامعه، این ظرفیت را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد تا مبتنی بر مبانی اسلامی به رصد و اکتشاف مسائل جامعه بپردازد. 🔸تفکیک مسائل واقعی جامعه و تمییز آن از شبه‌مسائل یا مسائل تحمیلی از یک سو و اولویت‌سنجی و شکل‌دهی نظام‌مند و دستگاه‌واره مسائل زنان از سوی دیگر؛ از اهداف گام دوم درس‌گفتار هویت زن در جامعه خواهد بود. 📑 آشنایی با: دکتر محمدرضا کدخدایی 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔺درحال برگزاری... درسگفتار «الگوی نظری هویت زن» با ارائه‌ی دکتر محمدرضا کدخدایی 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔰درست است که نمی‌توانیم علم روانشناسی را اسلامی کنیم، زیرا ماهیت آن در رفع بحران‌های روانی نظام مدرن اختراع‌شده؛ اما می‌توانیم علومی مرتبط با روان بشر آسیایی بسازیم و آن را علم روانشناسی اسلامی یا معرفت اسلامی روان بنامیم. 🔸مصادر معرفت تنها عقل ابزاری، غریزه حیوانی و تجربه زیسته بشری نیست؛ منابع سرشاری چون وحی، الهام، کشف و فطرت بشری نیز انسان را به درک بسیاری از ناگفته‌ها و ناشنیده‌ها می‌رساند. 🔸اگر این واقعیت را بفهمیم که دستگاه ادراکی انسان ایرانی و مسلمان، خصوصیات منحصربه‌فرد خودش را دارد، دیگر تلاش نمی‌کنیم مسئله را به تغییر موضوعات تقلیل دهیم و ماهیت علم مصطلح را یکسان خیال کنیم. خواهیم دانست که با تغییر زیست‌بوم، پدیدار هم عوض می‌شود، دستگاه تحلیل نیز تفاوت خواهد کرد و ارتباطی که با عالم برقرار می‌شود از جنس ارتباطات مدرن نخواهد بود. با این مقدمات، اعتبارات تبدل می‌یابند و اکثر معادلات عوض خواهند شد. ✍️ محمد جلیلی| پژوهشگر مسائل ایران متن کامل یادداشت 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch