eitaa logo
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
308 عکس
49 ویدیو
2 فایل
▪️مدرسه‌ی فکرت؛ پایگاه ترویج و فراگیری علوم انسانی 🔺درسگفتار 🔺بازخوانی آثار متفکران 🔺گعده‌های اندیشه‌ورزی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹به گل نشستن کشتی عاملیت رهایی‌بخش هابرماس در ساحل غزه 🔸 یورگن هابرماس، فیلسوف بلندآوازه مکتب فرانکفورت، در ۱۴ نوامبر بیانیه‌ای به همراه دو استاد دیگر در خصوص نبرد اسرائیل-غزه منتشر کرده است.در این بیانیه، از حمله حماس با تعبیر تروریستی و در جهت یهودستیزی یاد شده و حمله اسرائیل به غزه، موجه و به دور از نسل کشی تعبیر شده است، هر چند تذکری حاشیه‌ای در خصوص نگرانی نسبت به فلسطینان مطرح شده است. 🔸جای شگفتی است که فیلسوف بزرگ رهایی بخش، این چنین در تشخیص ستمگر و ستمدیده فرو‌مانده و بدون در نظر گرفتن نقض پی در پی قوانین سازمان ملل توسط اسرائیل در شهرک سازی‌های اشغالی و آواره کردن فلسطینیان و بدون تفکیک صهیونیستم از یهودیان، حکم به نفع اسرائیل نموده است. آلمانی‌ها گرفتار فوبیای هولوکاست شده‌اند و در نتیجه آن، هر تعرضی به صهیونیستم را یهودآزاری تفسیر می‌کنند و این شامل حال فیلسوف آلمانی نیز شده است. 🔸در حالی که هابرماس مدافع حوزه عمومی بوده، دفاع عموم مردمان در کشورهای مختلف از فلسطینیان را نادیده می گیرد. نیز در حالی که وی ایده‌های ارزشمند «موقعیت آرمانی گفتگو» و «عمل ارتباطی» را مطرح کرده، نقض پیوسته این ایده‌ها توسط اسرائیل در روابط با فلسطینیان را نادیده گرفته است. 🔸 کشتی رهایی‌بخش عاملیت نگر هابرماس این گونه در ساحل غزه به گل نشسته است. اما عاملیت انسان همواره خود را در تاریخ بشر به رخ کشیده و خواهد کشید، هر چند به شکل پرخاش بر ستمگری باشد که با دو دست خویش، تنگاتنگ راه نفس را بر ستمدیده می‌بندد. ✍️ خسروباقری 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسه‌ی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه‌
🔺در درسگفتار «الگوی نظری هویت زن» در پی چه چیز هستیم؟ 🔸مسائل زنان از چشم انداز مطالعات جنسیت، یک‌پارچه در ذیل مسئله بنیادینی تعریف می‌شود که با عنوان «هویت زن» قابل شناسایی است. هویتی که در دیالکتیک مداوم فضاهای سه گانه تولید و بازتولید می‌گردد؛ فضای مکتب، فضای جامعه، فضای مجازی. 🔸درس‌گفتار هویت زن در گام اول، هویت زن در مکتب را واکاوی نمود و سعی کرد با رجوع به اندیشه علامه طباطبایی، چارچوبی بومی و اسلامی برای این منظور ارائه دهد. ایجاد چارچوب معرفتی برای کشف و حل شبهات دینی، ابتدایی‌ترین کارکردهای این مرحله از درس‌گفتار بود. با این وجود، چارچوب نظری هویت زن در مکتب، مقدمه‌ای برای انتقال به مسائل واقعی زنان در جامعه است. 🔸در گام دوم این درس‌گفتار، هویت زن در فضای جامعه را پیگیری خواهیم نمود. دسترسی به چارچوب تبیین هویت زن در فضای جامعه، این ظرفیت را در اختیار پژوهشگران قرار خواهد داد تا مبتنی بر مبانی اسلامی به رصد و اکتشاف مسائل جامعه بپردازد. 🔸تفکیک مسائل واقعی جامعه و تمییز آن از شبه‌مسائل یا مسائل تحمیلی از یک سو و اولویت‌سنجی و شکل‌دهی نظام‌مند و دستگاه‌واره مسائل زنان از سوی دیگر؛ از اهداف گام دوم درس‌گفتار هویت زن در جامعه خواهد بود. 📑 آشنایی با: دکتر محمدرضا کدخدایی 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔺درحال برگزاری... درسگفتار «الگوی نظری هویت زن» با ارائه‌ی دکتر محمدرضا کدخدایی 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔰درست است که نمی‌توانیم علم روانشناسی را اسلامی کنیم، زیرا ماهیت آن در رفع بحران‌های روانی نظام مدرن اختراع‌شده؛ اما می‌توانیم علومی مرتبط با روان بشر آسیایی بسازیم و آن را علم روانشناسی اسلامی یا معرفت اسلامی روان بنامیم. 🔸مصادر معرفت تنها عقل ابزاری، غریزه حیوانی و تجربه زیسته بشری نیست؛ منابع سرشاری چون وحی، الهام، کشف و فطرت بشری نیز انسان را به درک بسیاری از ناگفته‌ها و ناشنیده‌ها می‌رساند. 🔸اگر این واقعیت را بفهمیم که دستگاه ادراکی انسان ایرانی و مسلمان، خصوصیات منحصربه‌فرد خودش را دارد، دیگر تلاش نمی‌کنیم مسئله را به تغییر موضوعات تقلیل دهیم و ماهیت علم مصطلح را یکسان خیال کنیم. خواهیم دانست که با تغییر زیست‌بوم، پدیدار هم عوض می‌شود، دستگاه تحلیل نیز تفاوت خواهد کرد و ارتباطی که با عالم برقرار می‌شود از جنس ارتباطات مدرن نخواهد بود. با این مقدمات، اعتبارات تبدل می‌یابند و اکثر معادلات عوض خواهند شد. ✍️ محمد جلیلی| پژوهشگر مسائل ایران متن کامل یادداشت 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔰مصاحبه جالب با استاد حشمت پور (حفظه‌الله) 🔸من دروس حوزه را در مشهد خوانده‌ام و فلسفه هم جایگاهی در مشهد نداشت. در آن سال‌ها من از بقیه در ضدیّت با فلسفه متصعب‌تر بودم و هیچگاه فکر نمی‌کردم که در آینده چنین رابطه‌ای با فلسفه پیدا کنم. خدا مقدر کرد که به این رشته بیایم. 🔸من مخالف فلسفه بودم. وقتی به قم آمدم تصمیم گرفتم یک سال فلسفه بخوانم تا بدانم فلسفه چیست که اینقدر با آن مخالفت می‌شود. یکی دو سال حوالی سال ۶۰ در درس آقای جوادی‌ آملی و آقای حسن‌زاده آملی شرکت کردم. وقتی خواندم، متعجب شدم. متوجه شدم فلسفه را بلدم. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد. خدا چه لطفی کرد ولی دیدم که فلسفه را بلدم. می‌گویم به من افاضه شد. فلسفه را کامل بلدم. هر کجا هم که تدریس می‌کنم، درسم پذیرفته می‌شود. 🔸 یکی از علما که مخالف عرفان بود و عرفا را کافر می‌دانست، «وحدت وجود» را توضیح دادم. بعد از توضیحات من گفتند: حرف‌های درستی می‌زنی ولی عرفا این‌ها را نگفتند. اگر اینها را بگویند حکم به کفر آنها نمی‌کنیم. مطالبی که درباره عرفان می‌گفتم، جایی نشنیده بودم. 🔸فلسفه برای من تمام شده است. می‌خواهم «تفسیر مجمع‌البیان» را تدریس کنم. تمام این درس‌هایی که ما می‌خوانیم مقدمه‌ای هستند برای این ذی‌المقدمه؛ یعنی قرآن و حدیث. عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذی‌المقدمه نرسیده‌ام. همواره دعا کرده‌ام که: خدایا من را به این راه منتقل کن. 🔗متن کامل مصاحبه 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
#حلقه_متن_خوانی | #مدرسه_فکرت ✅ چهارمین دوره‌ی متن‌خوانی مدرسه فکرت 💠با محوریت کتاب «تنبیه الامه و
🔰 خلاصه ای از جلسه سوم "تنبیه الامه و تنزیه المله" ارائه: حجت الاسلام محمدامین رضایی 🔺اجمالا دانسته شد که وجه نامگذاری کتاب از سوی مرحوم نائینی این بوده که مردم مسلمان [الامه] را تنبیه و آگاهی دهد که منشا عقب ماندگی و مسئله جدی کشور "استبداد" است و کیان دین و پیکره اسلام [المله/۹۵ آل عمران] را از این لکه کثیف منزه سازد و تابلو بزند که استبداد جزء دین نیست بلکه مبارزه با آن ضروری دین است. 🔚مرحوم نائینی معتقد بود اگر استبداد از بین برود، جامعه مسلمان در مسیر رسیدن به قسط و عدالت، استقلال و آزادی، پیشرفت و تعالی و دیگر حقوق انسانی و الهی اش پیش خواهد رفت. ▫️استعمار یا استبداد 💢 اختلاف شیخ فضل الله نوری و مرحوم نائینی در موضوع شناسی بود، اساسا فقهای نجف میدان را بگونه ای دیگر فهم میکردند، تکیه بر استبداد بجای استعمار و استعمار با هم از این جهت بود و شیخ فضل الله و مخالفان معتقد بودند بین آنچه گفته می‌شود( مباحث نظری) با آنچه در میدان رقم میخورد خیلی تفاوت است . شیخ فضل الله و نقش استعمار دخالت سفارت انگلیس و..‌ را جدی می دانست. در انقلاب ما امام ره از این تجربه مشروطه استفاده کرد و نفی استبداد و استعمار را توامان جلو برد. میشود اینگونه جمع بندی کرد تشخیص شیخ فضل الله در میدان درست و مطابق با واقع بوده اما به لحاظ نظری و گفتمانی مقل آزادی، جمهوریت، قانون و....نظرات میرزای نائینی که در تنبیه الامه آمده به متفکران انقلاب اسلامی و قانون اساسی انقلاب نزدیک تر است. ▫️دوگانه استقلال و آزادی در مقابل استبداد، "آزادی" و در برابر استعمار، "استقلال" قرار دارد. ⁉️ اگر یک روز این دو[استقلال و آزادی] در برابر هم قرار گرفتند و قرار شد یکی به نفع دیگری قید بخورد و کنار گذاشته شود کدام یک باید باشد ..؟! آزادی برای فرد محترم است و همان آزادی فردی در نسبت با جامعه می شود استقلال که آن هم محترم است‌.در تزاحم آزادی فرد و استقلال جمع چه باید کرد ..؟! ✅پاسخ لحاظ کردن مصلحت جمع است. در این هنگام باید از آرمان آزادی کاست تا آرمان استقلال جامعه حفظ شود. البته طبق قانون اساسی[اصل ۹] هر دو اصالت دارند و باید هر دو را حفظ کرد اما در صورت تزاحم استقلال و حق جامعه مقدم بر آزادی و حق فرد است. در نظریه اقتصاد اسلامی نیز همین مسئله مطرح است؛ اگر کسی احتکار کرد یا...مالکیت او به نفع جامعه حد می شود. ▫️ضرورت حکومت مرحوم نائینی بعد از ذکر مقدمه در ابتدای کتاب از ضرورت وجود حکومت بحث می کنند که وجودش امری عقلایی است. هر جامعه ای باید حکومتی داشته باشد تا بر اساس آن نظام اجتماعی و معیشت بشر حفظ شده و حداقل های یک جامعه یعنی "امنیت مرزها" و "عدالت اجتماعی" تامین شود. حکومت در مقابل "آنارشیسم" و هرج و مرج و بی قانونی است. اگر حکومت نباشد ولو جائرانه حداقل ها هم محقق نمی شود. اهداف تشکیل حکومت 🔻مرحوم نائینی میفرمایند هر نظامی برای چند چیز شکل می گیرد: 1⃣_داخلی .امنیت درونی .عدالت اجتماعی .تربیت نوع الهی[آموزش و پرورش] 2⃣_بیرونی .امنیت مرزها و حفظ استقلال .ارتقای قدرت نظامی مرحوم نائینی میگوید: عُقَلا نظامات اجتماعی را برای تربیت نوع[در کنار سایر چیزهای لازمِ دیگر] تشکیل می دهند. اگر مصداق این تربیت نوع، آموزش و پرورش باشد که هست قانون اساسی ما نیز در اصل ۳۰ همین مطلب را صراحتا گفته که آموزش باید همگانی و رایگان باشد نه اینکه آموزش کالایی و پولی شود و نوع مردم از آن محروم شوند و این از وظایف حکومت است. رهبر انقلاب نیز در دیدار با معلمان بر اساس همین مبنا در اردبیشهت ۱۴۰۲ به صراحت اعلام کردند: "شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمیتواند این شأن را از خودش دور کند، قابل تفکیک نیست از نظام. تربیت و تعلیم کشور به عهده‌ی نظام حاکم بر این کشور است. در همه‌ی دنیا همین جور است. یک مواردی یک استثناهایی دارد مثل همین مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی که حالا در کشور وجود دارد. اینها موارد استثنایی است. قانون اساسی ما هم که این را به صراحت بیان کرده. بنابراین مسئله‌ی برون‌سپاری معنی‌ای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست." ✍️ حجت الاسلام رضایی 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسه‌ی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه‌
🔺ما اگر بخواهیم انسان را فهم کنیم هر جا علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد باید به انسان بپردازیم و هر جا انسان هست بحث جنسیت نیز وجود دارد و این جنسیت می‌تواند به عنوان یک متغیر در این علوم قرار بگیرد. لذا مبنا در مطالعات جنسیت، هویت جنسیتی است بر خلاف تفکرات فمنیستی که فروتری زنان را مبنا قرار داده و دچار افراط یا تفریط‌های در این باب شده است. 🔸دانش، ناظر بر حل مساله شکل می‌گیرد و در جوامع مختلف طرح مساله فرق دارد؛ جامعه اسلامی بر خلاف غرب، زن را انسان می‌داند و حتی جامعه ایران قبل از اسلام دوگانه کدخدا کدبانو، خان و خانم، و بیگ و بیگم داشت. 🔺حجت الاسلام دکتر کدخدایی 🔰جهت ثبت نام در درسگفتار الگوی نظری هویت زن پیام بدهید. 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسه‌ی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه‌
🔺علامه طباطبایی در چارچوب نظری خود اشتراکات و تفاوت‌های زن و مرد را به سه دسته تقسیم کرده؛ که شامل تفاوت‌های جوهری، ماهوی، عرضی و اعتباری می‌شود؛ روانشناسان نیز بحث دیگری در فضای روان مطرح می‌کنند که شامل بینش‌ها، گرایش‌ها، توانش‌ها و صفات می‌شود. 🔸یک انسانی وجود دارد که ویژگی‌‌ حب ذات، نیازمندی و حسابگری دارد و در نتیحه استخدام‌گر است و در این سه مورد با حیوانات مشترک است؛ اما انسان از لحاظ تکوینی که شامل جنس زن و مرد می‌شود؛ ویژگیهای متفاوتی دارد؛ یکسری نیازهای طبیعی و جنسی به جنس مخالف بر‌می‌گردد و در روایات نیز به ۷۰ نوع نیاز و گرایش تقسیم می‌شود. 🔸زن و مرد هر کدام برای رفع نیازهای جنسی می‌خواهند به استخدام یکدیگر در بیایند، اما این منافات با حب ذات دارد و نزاع صورت می‌گیرد چون حسابگری در فضای انسانی متعدد است و باعث درگیری می‌شود. اینجا باید بین هر کدام از زن و مرد معامله متوازن صورت بپذیرد‌ و هر کدام نیازهای دیگری را تامین کند. اینجاست که زوجیت اتفاق می‌افتد و نهاد اجتماعی بر اساس نیازهای طبیعی شکل می‌گیرد. دکتر محمدرضا کدخدایی 🔸جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch