eitaa logo
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
308 عکس
49 ویدیو
2 فایل
▪️مدرسه‌ی فکرت؛ پایگاه ترویج و فراگیری علوم انسانی 🔺درسگفتار 🔺بازخوانی آثار متفکران 🔺گعده‌های اندیشه‌ورزی
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 خلاصه از جلسه چهارم متن‌خوانی کتاب " تنبیه الامه و تنزیه المله " 💠 دوگانه استبداد_استعمار اختلاف جدیِ پیش آمده در نهضت عدلیه که بعدها دچار انحراف و مشروطه شد در دوگانه استبداد و استعمار بوجود آمد. 💢اشتباه در تشخیص موضوع و شناسایی آن مشکل اصلی و فاصله داشتن از کف میدان هرچند کفه ترازو را به نفع شیخ فضل الله سنگین نمود و تشخیص شیخ در میدان درست بود اما در مسائل گفتمانی نظیر جمهوریت، آزادی و یا قانون اساسی که مربوط به حکم و گفتمان است آرا میرزا نائینی خیلی بیشتر از شیخ فضل الله به گفتمان انقلاب اسلامی و آنچه در آرا متفکران انقلاب و قانون اساسی انعکاس پیدا کرده نزدیک است. 📚کتاب تبیه الامه تنزیه المله از این جهت نقدی جدی بر رساله حرمت شیخ فضل الله وارد کرده است که در آن شیخ به لحاظ مبنایی مباحثی طرح می‌کند که هم خروجی آن مباحث هم کنش بیرونی موجب تقویت استبداد میشود. مثلا قانون اساسی را بدعت در دین می خواند در حالی که میرزا قانون را راه حلی کلیدی برای کاهش استبداد سلاطین و تحقق آزادی و حقوق نوعیه مردم مثل عدالت می داند. البته باید توجه کرد نظر نهایی شیخ فضل الله نیز ترکیب حرفها( رساله مشروطه) و عملکرد اوست لذا نمیشود گفت شیخ فضل الله کلا ضد قانون بوده است. ◀️میرزا در مقام یک آسیب شناسی مشکلات جمع بندی خود از اوضاع و احوال مملکت را در استبداد و خودرایی سلطان می دید که ریشه ای چندصدساله در تاریخ کشورمان دارد. 💠 نظام اقطاع بخشی استبداد نیاز به منبع دارد و قدرت نیز از ثروت نشات میگیرد. در نظام اجتماعی سابق جریانی رایج به نام "اقطاع بخشی" وجود داشت که در آن منابعِ تولید ثروت [زمین/شهر/معادن/چراگاه ها و..] به اقلیتی انگشت شمار بذل و بخشش و واگذار میشد و بوسیله آن ثروت انبوه استبدادی عظیم شکل میگرفت که اکثریت عامه مردم را رعیت و خادم آنان میکرد. 🔅نسبت به آیه۳۲ زخرف تفاسیر متفاوتی شده است. [أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ] اگر مراد از تسخیر، دوطرفه و درجهت رفع و پاسخ به نیازهای طرفینی باشد این موقیعت عادی جامعه ست اما اگر یکطرفه شد خروجی آن "استبدادِ طبقه برخوردار" و یک "چرخه معیوب" خواهد بود که در آن توزیع ناعادلانه ثروت خلق استبداد میکند و استبداد نیز بازتوزیع ثروت را ناعادلانه تر میکند و این دَور همین طور ادامه پیدا میکند و پایانی برایش متصور نخواهد بود. اثر بازتوزیع ناعادلانه در حوزه "بی عدالتی و تبعیض و شکاف طبقاتی" و در تضعیف جمهوریت و نهاد اجتماعی است 🖇 یادداشت تحقیقی "استبداد در عصر دموکراسی از نگاه آمار" را بخوانید! ❇️شهیدصدر در مقاله نظریه اسلام درباره توزیع منابع طبیعی در تفاوت اسلام با سرمایه داری در سه گانه تولید، توزیع، مصرف میگوید: در اسلام ما دو توزیع داریم یک توزیع قبل از تولید و یک توزیع بعد از مصرف؛ در حقیقت یک چهارگانه شکل میگیرد: توزیع، تولید، توزیع، مصرف. اگر عدالت را در سه ساحت عدالت در منابع، عدالت در درآمدها و عدالت در فرصت ها تقسیم کنیم در نگاه شهیدصدر مهم ترین بخش که موجب تحقق عدالت در جامعه میشود توزیع در منابع است، اگر منابع برای یک اقلیت باشد و همچنین درآمدهای نجومی استبداد سیاسی و دینی پشت آن رقم میخورد! 💠 حکومت ولایتیه لزوم اصل وجودحکومت روشن است. این ایده در برابر آنارشیسم قرار میگیرد. حکومت برای معصوم است اگر امام نبود یا حکومت او غصب شد حکومت بر دو قسم تقسیم میشود الف)حکومت سلطانیه: حکومتی ست که در آن استبداد حاکم است و مردم به مثابه احجار و نباتات هستند. ب)حکومت ولایتیه: حکومتی که در آن تساوی میان حاکم و مردم در برخورداری از حقوق و تکالیف برقرار است ✅اصل ایده و کلام اصلی میرزا تحقق "ولایت فقهاست" اما در بستر فعلی و ظرف زمانی عصر قاجار که حکومت ولایتیه ممکن نیست و باید حکومت سلطان را پذیرفت اما وظیفه این است حتی الامکان این استبداد را مقید و مشروط ساخت تا حکومت ولایتیه رقم بخورد. راه حل تحقق آن نیز حاکمیت قانون، تشکیل مجلس و نظارت بر آن است. 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسه‌ی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه‌
🔰چارچوب نظری هویت زن در بستر اجتماعی و سایبر 🔸پدیده‌های علوم اجتماعی و انسانی در شش بُعد قابل بررسی است و عوامل بیولوژیک، روان و روح، نهادهای مختلف اجتماعی، عوامل زیست‌محیطی و اکولوژیک، عوامل فناورانه سخت و نرم و به عبارتی تکنولوژیک، عوامل معنوی، را شامل می‌شود که نقش اساسی در هویت دارند. 🔸هویت زن و مرد در فضای سایبر ابهام‌برانگیز است چون هنوز چهارچوب نظری صحیحی در این باب وجود ندارد؛ اما باید عوامل شکل‌گیری هویت زن را به عنوان یک پدیده انسانی و اجتماعی مدنظر قرار داد که مهمترین آن عوامل، بیولوژیک است و مهترین عامل زیست شناسی انسانی، عوامل ناظر به بدن و جوانح است. 🔸شش بُعد عوامل بیولوژیک شامل دستگاه ژنتیک، غدد و هورمون‌ها، مغز و اعصاب، اسکلت‌بندی و عضلات و ریخت‌شناسی و آناتومی است و این موارد جزء سنخ مولفه‌های ماهوی هستند و قابل دیدن، عینی و قابل بررسی‌ هستند. 🔸عوامل بیولوژیک، امتداد اجتماعی در هویت، کنش‌ها و کارکردهای اجتماعی زن دارند. در بعد دوم نیز که به عوامل روان‌شناختی می‌پردازد یک چهارچوب چهاروجهی برای فهم آن وجود دارد که شامل سنخ بینشی، گرایش عواطف و هیجانات، توانشی و رفتاری و رویکرد صفات می‌شود. 🔸عوامل اجتماعی عوامل ناظر به اجتماع و خرده‌نظامهای اصلی جامعه‌ است که شامل اقتصاد، خانواده، آموزش و پرورش و تربیت، دین و فرهنگ، حقوق، حکومت و قانون و رسانه می‌شود که رسانه همه این عوامل را تحت هژمونی خود قرار داده و در راس قرار می‌گیرد. 🔺 بخشی از صحبت‌های دکتر کدخدایی در جلسه سوم درسگفتار «الگوی نظری هویت زن» 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔰کارگاه روش‌شناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش‌های زیر را بررسی می‌کنیم: 🔻چیستی و ضرورت «روش» در علوم انسانی و بحران «بی‌روشی» و «روش زدگی» 🔻 تحلیل تاریخی «منطق اجتهاد» و «روش شنایی» علوم انسانی در تمدن اسلامی 🔻 تحلیلی از ماهیت «روش» در علوم انسانی مدرن 🔻 روش شناسی «اسلامی‌اندیشدن در باب انسان و علوم انسانی» و «تحول علوم انسانی» 🔻 روش گفتمان سازی «علوم انسانی» در رسانه‌های جمعی 🔸 در ۳۶۰ دقیقه | پنجشنبه‌ها ساعت ۱۰_۱۱:۳۰ | از ۲۳ آذرماه به مدت چهار هفته | بصورت حضوری | رایگان | همراه با گواهی اتمام دوره 🔹جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰کارگاه روش‌شناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش‌
🔺اسلامی‌سازی علوم انسانی درست نیست؛ بلکه آنچه صحیح است اسلامی‌اندیشیدن درباره‌ی انسان و علوم انسانی است. 🔸ما از همین ابتدا مکاتب علوم انسانی غرب را داخل پرانتز کرده و برمی‌گردیم به عقبه تاریخی خودمان و با روش‌های اندیشه و فکر آشنا شده و از ظرفیت‌های حکمت، و فلسفه و فقه، اصول، حقوق و...استفاده می‌کنیم و از میراث علوم انسانی که در حکمت عملی و امثال کتاب فقهی و غیره تبلور پیدا کرده، یک نگاه هم‌دلانه برقرار کرده و مبانی موجود در تمدن اسلامی را استحصاء کرده و صورت‌بندی دقیق علمی می‌کنیم و بر اساس اینها یک بنای اولیه برای تعقل و اندیشیدن ایجاد کرده و بر اساس این بنا، علوم انسانی را باز‌خوانی می‌کنیم. 🔰اولین جلسه روش‌شناسی علوم انسانی | حجت الاسلام مهدی موسوی 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔺مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌کند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی 🔰در این درسگفتار سرفصل‌های زیر را به بحث و بررسی می‌نشینیم: ۱. نگاه نظام‌مند به مباحث موثر در روش استنباط شهید مطهری ( ازآثار ایشان ) ۲. جایگاه قرآن، سنت و عقل در نگاه اجتهادی شهید ۳. تفاوت مشی اجتهادی شهید مطهری با فقه سنتی و نگاه روشنفکری ۴. تطبیق نظام فکری استنباطی شهید مطهری در نظام حقوق زن در اسلام و تعلیم و تربیت در اسلام ۵. تبیین روش برداشت نظام فکری از آثار اندیشمندان ۶. ارتباط مبانی شهید مطهری با اساتیدشان ( آیت الله بروجردی ، مرحوم امام و مرحوم علامه) ۷. نقد و بررسی برخی شارحان شهید مطهری 🔸سه‌شنبه‌های زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | بصورت حضوری| رایگان| همراه با گواهی پایان دوره 🔹جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰کارگاه روش‌شناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش‌
🔺 نه نفی علوم غربی صحیح است و نه تقلید و ترجمه‌ی صرف 🔰مختصری از آنچه در دومین جلسه‌ی روش‌شناسی گذشت: 🔸«روش» در علوم حقیقی، ابزاری است برای رسیدن به واقعیت و در علوم اعتباری، بهترین نوع مصلحت و منفعت را انتخاب می‌کند. در واقع روش‌شناسی، امکان رسیدن به واقعیت را برای ما فراهم می‌کند. 🔹در شیوه علوم انسانی جدید باید به یک مواجهه حکیمانه و اجتهادی رسید و در این نوع مواجهه، نباید در دام علم‌ستیزی و نفی مطلق تمدن غرب و تقلید و ترجمه صرف علوم انسانی قرار گرفت بلکه باید هویت فکری، تاریخی، علمی و فرهنگی که از قبل وجود داشته به کار گرفته شود و تبادل فرهنگی و فکری دوسویه نیز صورت گیرد؛ چرا که هم باعث رشد تمدن اسلامی خواهد شد و هم نواقص علوم انسانی غربی به کمک مباحث اسلامی و اندیشه متفکران دینی تکمیل می‌شود. 🔹بعضی می‌گویند روش و متد، یک محصول مدرنیته است و جوامع سنتی به روش توجه نداشته‌اند؛ در حالیکه هر جامعه‌ای متناسب با موضوع تحقیقی که داشته روش متناسب را نیز تولید کرده و در تمدن اسلام نحوه مواجهه «روش» به صورت متن بوده و برجسته شدن روش تجربی در غرب به این معنا نیست که روش یک امر غربی است و سایر تمدن‌ها روش متناسب با مطالعات خود را نداشته‌اند. 🔸 در تمدن اسلامی چون با یک تنوع فکری و مدرسه‌ای مواجهیم، با تنوع روشی که شامل روش اجتهادی، گرایش فلسفی، عرفان عملی، تاریخی و استقرایی می‌شود؛ مواجهیم و در تمدن غرب نیز سه روش وجود دارد که شامل روش تبیینی و کمی، تاریخی و تفهمی و انتقادی می‌شود. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔰لوازم و تبعات پلورالیسم 🔹دین برای هدایت بشر است و می‌خواهد هدف و سعادت و راه رسیدن به سعادت را به بشر بنمایاند و اگر فهم‌های مختلف و قرائت‌های گوناگون از دین معتبر باشد، هدایت‌گری دین، معنا نخواهد داشت. و معنا ندارد که فهم‌های متعارض منجر به سعادت شوند. 🔹اگر هم فهم‌ها و قرائت‌ها معتبر باشند، فرستادن پیامبران و کتاب‌های آسمانی، کاری لغو و بیهوده خواهند بود؛ چون بر اساس معتبر بودن همه فهم‌ها و عدم امکان تحقق فهم واحد، هیچ‌گاه پیامبران نمی‌توانند پیام الهی را به بشر انتقال دهند و مقصود انبیاء به هیچ وجه حاصل نخواهد شد. 🔹آیت الله مصباح در اینباره می‌فرمایند: «اگر ما قایل به قرائت‌های متعدد از دین باشیم، نتیجه آن خواهد شد که بودن و نبودن دین تفاوتی نخواهد داشت. دینی که معانی متضادی را برتابد و قابل تفسیرهای گوناگون باشد و هرکسی بتواند خواسته خود را بر آن تحمیل کند، بود و نبودش مساوی است.» 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔺مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌کند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
🔰گزیده‌ای از اولین جلسه درسگفتار «نظام اندیشه شهید مطهری در استنباط دین» 🔸با تدریس حجت الاسلام احمد آذربایجانی 🔸سه‌شنبه‌های زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch