🔰مصاحبه جالب با استاد حشمت پور (حفظهالله)
🔸من دروس حوزه را در مشهد خواندهام و فلسفه هم جایگاهی در مشهد نداشت. در آن سالها من از بقیه در ضدیّت با فلسفه متصعبتر بودم و هیچگاه فکر نمیکردم که در آینده چنین رابطهای با فلسفه پیدا کنم. خدا مقدر کرد که به این رشته بیایم.
🔸من مخالف فلسفه بودم. وقتی به قم آمدم تصمیم گرفتم یک سال فلسفه بخوانم تا بدانم فلسفه چیست که اینقدر با آن مخالفت میشود. یکی دو سال حوالی سال ۶۰ در درس آقای جوادی آملی و آقای حسنزاده آملی شرکت کردم. وقتی خواندم، متعجب شدم.
متوجه شدم فلسفه را بلدم. نمیدانم چه اتفاقی افتاد. خدا چه لطفی کرد ولی دیدم که فلسفه را بلدم. میگویم به من افاضه شد. فلسفه را کامل بلدم. هر کجا هم که تدریس میکنم، درسم پذیرفته میشود.
🔸 یکی از علما که مخالف عرفان بود و عرفا را کافر میدانست، «وحدت وجود» را توضیح دادم. بعد از توضیحات من گفتند: حرفهای درستی میزنی ولی عرفا اینها را نگفتند. اگر اینها را بگویند حکم به کفر آنها نمیکنیم. مطالبی که درباره عرفان میگفتم، جایی نشنیده بودم.
🔸فلسفه برای من تمام شده است. میخواهم «تفسیر مجمعالبیان» را تدریس کنم. تمام این درسهایی که ما میخوانیم مقدمهای هستند برای این ذیالمقدمه؛ یعنی قرآن و حدیث. عمر من در مقدمه گذشته است و هنوز به ذیالمقدمه نرسیدهام. همواره دعا کردهام که: خدایا من را به این راه منتقل کن.
🔗متن کامل مصاحبه
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
#حلقه_متن_خوانی | #مدرسه_فکرت ✅ چهارمین دورهی متنخوانی مدرسه فکرت 💠با محوریت کتاب «تنبیه الامه و
🔰 خلاصه ای از جلسه سوم "تنبیه الامه و تنزیه المله"
ارائه: حجت الاسلام محمدامین رضایی
🔺اجمالا دانسته شد که وجه نامگذاری کتاب از سوی مرحوم نائینی این بوده که مردم مسلمان [الامه] را تنبیه و آگاهی دهد که منشا عقب ماندگی و مسئله جدی کشور "استبداد" است و کیان دین و پیکره اسلام [المله/۹۵ آل عمران] را از این لکه کثیف منزه سازد و تابلو بزند که استبداد جزء دین نیست بلکه مبارزه با آن ضروری دین است.
🔚مرحوم نائینی معتقد بود اگر استبداد از بین برود، جامعه مسلمان در مسیر رسیدن به قسط و عدالت، استقلال و آزادی، پیشرفت و تعالی و دیگر حقوق انسانی و الهی اش پیش خواهد رفت.
▫️استعمار یا استبداد
💢 اختلاف شیخ فضل الله نوری و مرحوم نائینی در موضوع شناسی بود، اساسا فقهای نجف میدان را بگونه ای دیگر فهم میکردند، تکیه بر استبداد بجای استعمار و استعمار با هم از این جهت بود و شیخ فضل الله و مخالفان معتقد بودند بین آنچه گفته میشود( مباحث نظری) با آنچه در میدان رقم میخورد خیلی تفاوت است . شیخ فضل الله و نقش استعمار دخالت سفارت انگلیس و.. را جدی می دانست. در انقلاب ما امام ره از این تجربه مشروطه استفاده کرد و نفی استبداد و استعمار را توامان جلو برد.
میشود اینگونه جمع بندی کرد تشخیص شیخ فضل الله در میدان درست و مطابق با واقع بوده اما به لحاظ نظری و گفتمانی مقل آزادی، جمهوریت، قانون و....نظرات میرزای نائینی که در تنبیه الامه آمده به متفکران انقلاب اسلامی و قانون اساسی انقلاب نزدیک تر است.
▫️دوگانه استقلال و آزادی
در مقابل استبداد، "آزادی" و
در برابر استعمار، "استقلال" قرار دارد.
⁉️ اگر یک روز این دو[استقلال و آزادی] در برابر هم قرار گرفتند و قرار شد یکی به نفع دیگری قید بخورد و کنار گذاشته شود کدام یک باید باشد ..؟!
آزادی برای فرد محترم است و همان آزادی فردی در نسبت با جامعه می شود استقلال که آن هم محترم است.در تزاحم آزادی فرد و استقلال جمع چه باید کرد ..؟!
✅پاسخ لحاظ کردن مصلحت جمع است.
در این هنگام باید از آرمان آزادی کاست تا آرمان استقلال جامعه حفظ شود.
البته طبق قانون اساسی[اصل ۹] هر دو اصالت دارند و باید هر دو را حفظ کرد اما در صورت تزاحم استقلال و حق جامعه مقدم بر آزادی و حق فرد است. در نظریه اقتصاد اسلامی نیز همین مسئله مطرح است؛ اگر کسی احتکار کرد یا...مالکیت او به نفع جامعه حد می شود.
▫️ضرورت حکومت
مرحوم نائینی بعد از ذکر مقدمه در ابتدای کتاب از ضرورت وجود حکومت بحث می کنند که وجودش امری عقلایی است.
هر جامعه ای باید حکومتی داشته باشد تا بر اساس آن نظام اجتماعی و معیشت بشر حفظ شده و حداقل های یک جامعه یعنی "امنیت مرزها" و "عدالت اجتماعی" تامین شود.
حکومت در مقابل "آنارشیسم" و هرج و مرج و بی قانونی است. اگر حکومت نباشد ولو جائرانه حداقل ها هم محقق نمی شود.
اهداف تشکیل حکومت
🔻مرحوم نائینی میفرمایند هر نظامی
برای چند چیز شکل می گیرد:
1⃣_داخلی
.امنیت درونی
.عدالت اجتماعی
.تربیت نوع الهی[آموزش و پرورش]
2⃣_بیرونی
.امنیت مرزها و حفظ استقلال
.ارتقای قدرت نظامی
مرحوم نائینی میگوید: عُقَلا نظامات اجتماعی را برای تربیت نوع[در کنار سایر چیزهای لازمِ دیگر] تشکیل می دهند.
اگر مصداق این تربیت نوع، آموزش و پرورش باشد که هست قانون اساسی ما نیز در اصل ۳۰ همین مطلب را صراحتا گفته که آموزش باید همگانی و رایگان باشد نه اینکه آموزش کالایی و پولی شود و نوع مردم از آن محروم شوند و این از وظایف حکومت است.
رهبر انقلاب نیز در دیدار با معلمان بر اساس همین مبنا در اردبیشهت ۱۴۰۲ به صراحت اعلام کردند:
"شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمیتواند این شأن را از خودش دور کند، قابل تفکیک نیست از نظام. تربیت و تعلیم کشور به عهدهی نظام حاکم بر این کشور است. در همهی دنیا همین جور است. یک مواردی یک استثناهایی دارد مثل همین مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی که حالا در کشور وجود دارد. اینها موارد استثنایی است. قانون اساسی ما هم که این را به صراحت بیان کرده. بنابراین مسئلهی برونسپاری معنیای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست."
✍️ حجت الاسلام رضایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه
🔺ما اگر بخواهیم انسان را فهم کنیم هر جا علوم انسانی و اجتماعی وجود دارد باید به انسان بپردازیم و هر جا انسان هست بحث جنسیت نیز وجود دارد و این جنسیت میتواند به عنوان یک متغیر در این علوم قرار بگیرد.
لذا مبنا در مطالعات جنسیت، هویت جنسیتی است بر خلاف تفکرات فمنیستی که فروتری زنان را مبنا قرار داده و دچار افراط یا تفریطهای در این باب شده است.
🔸دانش، ناظر بر حل مساله شکل میگیرد و در جوامع مختلف طرح مساله فرق دارد؛ جامعه اسلامی بر خلاف غرب، زن را انسان میداند و حتی جامعه ایران قبل از اسلام دوگانه کدخدا کدبانو، خان و خانم، و بیگ و بیگم داشت.
🔺حجت الاسلام دکتر کدخدایی
🔰جهت ثبت نام در درسگفتار الگوی نظری هویت زن پیام بدهید.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه
🔺علامه طباطبایی در چارچوب نظری خود اشتراکات و تفاوتهای زن و مرد را به سه دسته تقسیم کرده؛ که شامل تفاوتهای جوهری، ماهوی، عرضی و اعتباری میشود؛ روانشناسان نیز بحث دیگری در فضای روان مطرح میکنند که شامل بینشها، گرایشها، توانشها و صفات میشود.
🔸یک انسانی وجود دارد که ویژگی حب ذات، نیازمندی و حسابگری دارد و در نتیحه استخدامگر است و در این سه مورد با حیوانات مشترک است؛ اما انسان از لحاظ تکوینی که شامل جنس زن و مرد میشود؛ ویژگیهای متفاوتی دارد؛ یکسری نیازهای طبیعی و جنسی به جنس مخالف برمیگردد و در روایات نیز به ۷۰ نوع نیاز و گرایش تقسیم میشود.
🔸زن و مرد هر کدام برای رفع نیازهای جنسی میخواهند به استخدام یکدیگر در بیایند، اما این منافات با حب ذات دارد و نزاع صورت میگیرد چون حسابگری در فضای انسانی متعدد است و باعث درگیری میشود. اینجا باید بین هر کدام از زن و مرد معامله متوازن صورت بپذیرد و هر کدام نیازهای دیگری را تامین کند. اینجاست که زوجیت اتفاق میافتد و نهاد اجتماعی بر اساس نیازهای طبیعی شکل میگیرد.
دکتر محمدرضا کدخدایی
🔸جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔺برگزاری جلسه سوم: درسگفتار «الگوی نظری هویت زن»
🔸همراه با اکران و بررسی مستند «معجزه تستوسترون»
🎙️با تدریس دکتر محمدرضاکدخدایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
#حلقه_متن_خوانی | #مدرسه_فکرت ✅ چهارمین دورهی متنخوانی مدرسه فکرت 💠با محوریت کتاب «تنبیه الامه و
🔺 جلسات متنخوانی کتاب تنبیهالامه و تنزیه المله
🎙️با ارائهی حجت الاسلام رضایی
🔸این دوره در حال برگزاری است. علاقمندانی که مایل به دریافت صوت جلسات هستند به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهند.
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔰 خلاصه از جلسه چهارم متنخوانی
کتاب " تنبیه الامه و تنزیه المله "
💠 دوگانه استبداد_استعمار
اختلاف جدیِ پیش آمده در نهضت عدلیه که بعدها دچار انحراف و مشروطه شد در دوگانه استبداد و استعمار بوجود آمد.
💢اشتباه در تشخیص موضوع و شناسایی آن مشکل اصلی و فاصله داشتن از کف میدان هرچند کفه ترازو را به نفع شیخ فضل الله سنگین نمود و تشخیص شیخ در میدان درست بود اما در مسائل گفتمانی نظیر جمهوریت، آزادی و یا قانون اساسی که مربوط به حکم و گفتمان است آرا میرزا نائینی خیلی بیشتر از شیخ فضل الله به گفتمان انقلاب اسلامی و آنچه در آرا متفکران انقلاب و قانون اساسی انعکاس پیدا کرده نزدیک است.
📚کتاب تبیه الامه تنزیه المله از این جهت نقدی جدی بر رساله حرمت شیخ فضل الله وارد کرده است که در آن شیخ به لحاظ مبنایی مباحثی طرح میکند که هم خروجی آن مباحث هم کنش بیرونی موجب تقویت استبداد میشود. مثلا قانون اساسی را بدعت در دین می خواند در حالی که میرزا قانون را راه حلی کلیدی برای کاهش استبداد سلاطین و تحقق آزادی و حقوق نوعیه مردم مثل عدالت می داند.
البته باید توجه کرد نظر نهایی شیخ فضل الله نیز ترکیب حرفها( رساله مشروطه) و عملکرد اوست لذا نمیشود گفت شیخ فضل الله کلا ضد قانون بوده است.
◀️میرزا در مقام یک آسیب شناسی مشکلات جمع بندی خود از اوضاع و احوال مملکت را در استبداد و خودرایی سلطان می دید که ریشه ای چندصدساله در تاریخ کشورمان دارد.
💠 نظام اقطاع بخشی
استبداد نیاز به منبع دارد و قدرت نیز از ثروت نشات میگیرد. در نظام اجتماعی سابق جریانی رایج به نام "اقطاع بخشی" وجود داشت که در آن منابعِ تولید ثروت [زمین/شهر/معادن/چراگاه ها و..] به اقلیتی انگشت شمار بذل و بخشش و واگذار میشد و بوسیله آن ثروت انبوه استبدادی عظیم شکل میگرفت که اکثریت عامه مردم را رعیت و خادم آنان میکرد.
🔅نسبت به آیه۳۲ زخرف تفاسیر متفاوتی شده است. [أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ ۚ نَحْنُ قَسَمْنَا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۚ وَرَفَعْنَا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضًا سُخْرِيًّا ۗ وَرَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ] اگر مراد از تسخیر، دوطرفه و درجهت رفع و پاسخ به نیازهای طرفینی باشد این موقیعت عادی جامعه ست اما اگر یکطرفه شد خروجی آن "استبدادِ طبقه برخوردار" و یک "چرخه معیوب" خواهد بود که در آن توزیع ناعادلانه ثروت خلق استبداد میکند و استبداد نیز بازتوزیع ثروت را ناعادلانه تر میکند و این دَور همین طور ادامه پیدا میکند و پایانی برایش متصور نخواهد بود. اثر بازتوزیع ناعادلانه در حوزه #اقتصاد "بی عدالتی و تبعیض و شکاف طبقاتی" و در #فرهنگ_و_سیاست تضعیف جمهوریت و نهاد اجتماعی است
🖇 یادداشت تحقیقی "استبداد در عصر دموکراسی از نگاه آمار" را بخوانید!
❇️شهیدصدر در مقاله نظریه اسلام درباره توزیع منابع طبیعی در تفاوت اسلام با سرمایه داری در سه گانه تولید، توزیع، مصرف میگوید: در اسلام ما دو توزیع داریم یک توزیع قبل از تولید و یک توزیع بعد از مصرف؛ در حقیقت یک چهارگانه شکل میگیرد: توزیع، تولید، توزیع، مصرف. اگر عدالت را در سه ساحت عدالت در منابع، عدالت در درآمدها و عدالت در فرصت ها تقسیم کنیم در نگاه شهیدصدر مهم ترین بخش که موجب تحقق عدالت در جامعه میشود توزیع در منابع است، اگر منابع برای یک اقلیت باشد و همچنین درآمدهای نجومی استبداد سیاسی و دینی پشت آن رقم میخورد!
💠 حکومت ولایتیه
لزوم اصل وجودحکومت روشن است. این ایده در برابر آنارشیسم قرار میگیرد. حکومت برای معصوم است اگر امام نبود یا حکومت او غصب شد حکومت بر دو قسم تقسیم میشود
الف)حکومت سلطانیه: حکومتی ست که در آن استبداد حاکم است و مردم به مثابه احجار و نباتات هستند.
ب)حکومت ولایتیه: حکومتی که در آن تساوی میان حاکم و مردم در برخورداری از حقوق و تکالیف برقرار است
✅اصل ایده و کلام اصلی میرزا تحقق "ولایت فقهاست" اما در بستر فعلی و ظرف زمانی عصر قاجار که حکومت ولایتیه ممکن نیست و باید حکومت سلطان را پذیرفت اما وظیفه این است حتی الامکان این استبداد را مقید و مشروط ساخت تا حکومت ولایتیه رقم بخورد. راه حل تحقق آن نیز حاکمیت قانون، تشکیل مجلس و نظارت بر آن است.
#محمدامین_رضایی
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسهی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه
🔰چارچوب نظری هویت زن در بستر اجتماعی و سایبر
🔸پدیدههای علوم اجتماعی و انسانی در شش بُعد قابل بررسی است و عوامل بیولوژیک، روان و روح، نهادهای مختلف اجتماعی، عوامل زیستمحیطی و اکولوژیک، عوامل فناورانه سخت و نرم و به عبارتی تکنولوژیک، عوامل معنوی، را شامل میشود که نقش اساسی در هویت دارند.
🔸هویت زن و مرد در فضای سایبر ابهامبرانگیز است چون هنوز چهارچوب نظری صحیحی در این باب وجود ندارد؛ اما باید عوامل شکلگیری هویت زن را به عنوان یک پدیده انسانی و اجتماعی مدنظر قرار داد که مهمترین آن عوامل، بیولوژیک است و مهترین عامل زیست شناسی انسانی، عوامل ناظر به بدن و جوانح است.
🔸شش بُعد عوامل بیولوژیک شامل دستگاه ژنتیک، غدد و هورمونها، مغز و اعصاب، اسکلتبندی و عضلات و ریختشناسی و آناتومی است و این موارد جزء سنخ مولفههای ماهوی هستند و قابل دیدن، عینی و قابل بررسی هستند.
🔸عوامل بیولوژیک، امتداد اجتماعی در هویت، کنشها و کارکردهای اجتماعی زن دارند. در بعد دوم نیز که به عوامل روانشناختی میپردازد یک چهارچوب چهاروجهی برای فهم آن وجود دارد که شامل سنخ بینشی، گرایش عواطف و هیجانات، توانشی و رفتاری و رویکرد صفات میشود.
🔸عوامل اجتماعی عوامل ناظر به اجتماع و خردهنظامهای اصلی جامعه است که شامل اقتصاد، خانواده، آموزش و پرورش و تربیت، دین و فرهنگ، حقوق، حکومت و قانون و رسانه میشود که رسانه همه این عوامل را تحت هژمونی خود قرار داده و در راس قرار میگیرد.
🔺 بخشی از صحبتهای دکتر کدخدایی در جلسه سوم درسگفتار «الگوی نظری هویت زن»
📚|مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت|
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔰کارگاه روششناسی در علوم انسانی
🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی
🔸در این کارگاه موضوعات و چالشهای زیر را بررسی میکنیم:
🔻چیستی و ضرورت «روش» در علوم انسانی و بحران «بیروشی» و «روش زدگی»
🔻 تحلیل تاریخی «منطق اجتهاد» و «روش شنایی» علوم انسانی در تمدن اسلامی
🔻 تحلیلی از ماهیت «روش» در علوم انسانی مدرن
🔻 روش شناسی «اسلامیاندیشدن در باب انسان و علوم انسانی» و «تحول علوم انسانی»
🔻 روش گفتمان سازی «علوم انسانی» در رسانههای جمعی
🔸 در ۳۶۰ دقیقه | پنجشنبهها ساعت ۱۰_۱۱:۳۰ | از ۲۳ آذرماه به مدت چهار هفته | بصورت حضوری | رایگان | همراه با گواهی اتمام دوره
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰کارگاه روششناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش
🔺اسلامیسازی علوم انسانی درست نیست؛ بلکه آنچه صحیح است اسلامیاندیشیدن دربارهی انسان و علوم انسانی است.
🔸ما از همین ابتدا مکاتب علوم انسانی غرب را داخل پرانتز کرده و برمیگردیم به عقبه تاریخی خودمان و با روشهای اندیشه و فکر آشنا شده و از ظرفیتهای حکمت، و فلسفه و فقه، اصول، حقوق و...استفاده میکنیم و از میراث علوم انسانی که در حکمت عملی و امثال کتاب فقهی و غیره تبلور پیدا کرده، یک نگاه همدلانه برقرار کرده و مبانی موجود در تمدن اسلامی را استحصاء کرده و صورتبندی دقیق علمی میکنیم و بر اساس اینها یک بنای اولیه برای تعقل و اندیشیدن ایجاد کرده و بر اساس این بنا، علوم انسانی را بازخوانی میکنیم.
🔰اولین جلسه روششناسی علوم انسانی | حجت الاسلام مهدی موسوی
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔺مدرسهی فکرت برگزار میکند:
🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین
🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی
🔰در این درسگفتار سرفصلهای زیر را به بحث و بررسی مینشینیم:
۱. نگاه نظاممند به مباحث موثر در روش استنباط شهید مطهری ( ازآثار ایشان )
۲. جایگاه قرآن، سنت و عقل در نگاه اجتهادی شهید
۳. تفاوت مشی اجتهادی شهید مطهری با فقه سنتی و نگاه روشنفکری
۴. تطبیق نظام فکری استنباطی شهید مطهری در نظام حقوق زن در اسلام و تعلیم و تربیت در اسلام
۵. تبیین روش برداشت نظام فکری از آثار اندیشمندان
۶. ارتباط مبانی شهید مطهری با اساتیدشان ( آیت الله بروجردی ، مرحوم امام و مرحوم علامه)
۷. نقد و بررسی برخی شارحان شهید مطهری
🔸سهشنبههای زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | بصورت حضوری| رایگان| همراه با گواهی پایان دوره
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔰کارگاه روششناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش
🔺 نه نفی علوم غربی صحیح است و نه تقلید و ترجمهی صرف
🔰مختصری از آنچه در دومین جلسهی روششناسی گذشت:
🔸«روش» در علوم حقیقی، ابزاری است برای رسیدن به واقعیت و در علوم اعتباری، بهترین نوع مصلحت و منفعت را انتخاب میکند. در واقع روششناسی، امکان رسیدن به واقعیت را برای ما فراهم میکند.
🔹در شیوه علوم انسانی جدید باید به یک مواجهه حکیمانه و اجتهادی رسید و در این نوع مواجهه، نباید در دام علمستیزی و نفی مطلق تمدن غرب و تقلید و ترجمه صرف علوم انسانی قرار گرفت بلکه باید هویت فکری، تاریخی، علمی و فرهنگی که از قبل وجود داشته به کار گرفته شود و تبادل فرهنگی و فکری دوسویه نیز صورت گیرد؛ چرا که هم باعث رشد تمدن اسلامی خواهد شد و هم نواقص علوم انسانی غربی به کمک مباحث اسلامی و اندیشه متفکران دینی تکمیل میشود.
🔹بعضی میگویند روش و متد، یک محصول مدرنیته است و جوامع سنتی به روش توجه نداشتهاند؛ در حالیکه هر جامعهای متناسب با موضوع تحقیقی که داشته روش متناسب را نیز تولید کرده و در تمدن اسلام نحوه مواجهه «روش» به صورت متن بوده و برجسته شدن روش تجربی در غرب به این معنا نیست که روش یک امر غربی است و سایر تمدنها روش متناسب با مطالعات خود را نداشتهاند.
🔸 در تمدن اسلامی چون با یک تنوع فکری و مدرسهای مواجهیم، با تنوع روشی که شامل روش اجتهادی، گرایش فلسفی، عرفان عملی، تاریخی و استقرایی میشود؛ مواجهیم و در تمدن غرب نیز سه روش وجود دارد که شامل روش تبیینی و کمی، تاریخی و تفهمی و انتقادی میشود.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔰لوازم و تبعات پلورالیسم
🔹دین برای هدایت بشر است و میخواهد هدف و سعادت و راه رسیدن به سعادت را به بشر بنمایاند و اگر فهمهای مختلف و قرائتهای گوناگون از دین معتبر باشد، هدایتگری دین، معنا نخواهد داشت. و معنا ندارد که فهمهای متعارض منجر به سعادت شوند.
🔹اگر هم فهمها و قرائتها معتبر باشند، فرستادن پیامبران و کتابهای آسمانی، کاری لغو و بیهوده خواهند بود؛ چون بر اساس معتبر بودن همه فهمها و عدم امکان تحقق فهم واحد، هیچگاه پیامبران نمیتوانند پیام الهی را به بشر انتقال دهند و مقصود انبیاء به هیچ وجه حاصل نخواهد شد.
🔹آیت الله مصباح در اینباره میفرمایند: «اگر ما قایل به قرائتهای متعدد از دین باشیم، نتیجه آن خواهد شد که بودن و نبودن دین تفاوتی نخواهد داشت. دینی که معانی متضادی را برتابد و قابل تفسیرهای گوناگون باشد و هرکسی بتواند خواسته خود را بر آن تحمیل کند، بود و نبودش مساوی است.»
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺مدرسهی فکرت برگزار میکند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
🔰گزیدهای از اولین جلسه درسگفتار «نظام اندیشه شهید مطهری در استنباط دین»
🔸با تدریس حجت الاسلام احمد آذربایجانی
🔸سهشنبههای زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ |
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری
👤 استاد آذربایجانی
📮 مدرسه فکرت
🗓 پنجم دیماه ۱۴۰۲
🔰 جلسه اول
الف) مقصود از نظام اندیشه شهید مطهری چیست؟
برای پاسخ به این سوال باید مفردات بحث را معنا کنیم:
۱. نظام اندیشه
مراد از نظام اندیشه مجموعه عناصر معلومی است که با یک نظم منطقی کمک میکند مجهولی حل بشود.
مثلاً "نگاه اقتصاد به اسلام چیست؟" که میشود مجهول ما.
عناصر مختلفی در اینجا به کمک ما میآیند(مؤلفهها و عناصر معلوم).
ما معمولا پاسخ نهایی را میبینیم و سیر فکری و نظام طی شده برای جواب را نمیبینیم که باعث میشود نتوانیم به سوالات دیگر در این زمینه پاسخ دهیم.
۲. استنباط دین
منظور، دین بِما هُوَ مجموع دین است نه فقه متعارف بلکه مجموع دین در اخلاق و فقه و فرهنگ و...
ب) ضرورت بحث
از ۳ جهت میتوان به ضرورت بحث پرداخت؛
اول: چرا نظام اندیشه؟
در ابتدا پاسخ داده شد که باید مؤلفههای کلان پشت مسئله را استخراج کنیم تا بدست بیاوریم اگر شهید مطهری امروز بود در مسائل مختلف چه نظری داشت.
دوم: چرا استنباط دین؟
زیرا ما نیاز جدی به بازاندیشی و تکامل جدی در استنباط و اجتهاد داریم و باید روش صحیح در فهم دین را بیاموزیم، به قول شهید مطهری ما یک شیخالطائفهٔ جدید میخواهیم.
لازم به ذکر است که نگاه به اندیشههای شهید مطهری به منزله ایستگاه است، نه توقفگاه
سوم: چرا شهید مطهری؟
۱. چون شهید مطهری با تحول و تحقیق و پژوهش به اسلام رسیده و صرفا اسلامشناس و مسلمان شناسنامهای نیستند.
۲. شهید مطهری نگاه جامعی دارند و در تاریخ، فلسفه، فقه، کلام، اصول، عرصههای روز و... متخصص هستند.
۳. تعهد و مسئولیت پذیری او به اسلام است و فهم، دفاع و پیادهکردن اسلام دغدغه اوست. برای مثال کسی با آن مقام بالای علمی که به اصول فلسفه و روش رئالیسم حاشیه زده در برههای داستان راستان برای کودکان و نوجوانان مینویسد.
۴. به مباحث حوزوی نگاه امتدادی در جامعه دارد.
۵. شاگرد اساتید ویژهای چون امام خمینی، علامه طباطبایی، آیتالله بروجردی و دیگر بزرگان بوده.
۶. نگاه نظاممند و چهارچوب دار شهید مطهری به مسائل مختلف.
۷. به مولفههای اندیشهای خود در کتبش پرداخته
۸. تایید بزرگان مختلفنسبت به مراجعه و استفاده از اندیشههای شهید مطهری.
ج) روش بحث
روش مرسوم این است که استاد اندیشهها و مطالب اخذشدهٔ یکی از کتب شهید را برای شاگردان بیان کند.
روش دیگر این است که استاد مجموعهٔ اندیشههایی که از آثار شهید برداشت کرده برای شاگردان ارائه کند.
مدل سوم که مطلوب ماست این است که شاگرد کتب مختلف در زمینه نظام فکری را مطالعه و گامبهگام با استاد پیش برود تا مدل برداشت و نظام فکری را یاد گرفته و بر اندیشههای دیگر امتداد دهد.
کتابهای محوری شهید مطهری در زمینه نظام اندیشه ایشان که به آنها میپردازیم عبارتند از؛ اسلام و نیازهای زمان، سیری در سیره ائمه اطهار علیهمالسلام، سیری در سیرهی نبوی، آشنایی با قرآن جلد اول، علل گرایش به مادیگری، جامعه و تاریخ، مقدمهای بر جهان بینی اسلامی.
کتابهای تعلیم و تربیت در اسلام و نظام حقوق زن در اسلام به عنوان کتب فرعی این دوره میباشند.
کتاب اول: اسلام و نیازهای زمان
طرح بحث
نسبت به اسلام و نیازهای زمان ۴ نگاه داریم:
۱. جمود بر اسلام و مقاومت به تغییرات زمان یعنی نگاه متحجرانه
۲. کنار گذاشتن اسلام و پایبندبودن به تغییرات زمان
۳. جمع بین ۲ نگاه اول یعنی بین اسلام و نیازهای زمان منتها با یک مبنای التقاطی که نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت از این سنخ است.
۴. جمع صحیح بین ۲ نگاه اول به نحو کارآمدکردن و پاسخگوکردن اسلام به نیازهای زمان بدون التقاط
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
☑️ دوره نظام فکری شهید مطهری 👤 استاد آذربایجانی 📮 مدرسه فکرت 🗓 پنجم دیماه ۱۴۰۲ 🔰 جلسه اول الف) م
جلسه دوم درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین
🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی
🔸فردا سهشنبه دوازدهم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ |
بصورت حضوری| رایگان| خواهران و برادران
🔹جهت ثبتنام به آیدی @madrese_fekrat پیام بدهید.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
مدرسهی علوم انسانی فکرت
🔺مدرسهی فکرت برگزار میکند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
🔺یکی از محوریترین کتب برای شناخت نظام اندیشهای مرحوم شهید مطهری، اسلام و نیازهای زمان است و مهمترینپروژه فکری شهید مطهری نیز همین بحث است که چطور اسلامی که برای ۱۴۰۰ سال قبل است را میتوان متناسب با نیازهای زمان استفاده کرد؛ و در گام دوم تفاوت اندیشه شهید مطهری با اندیشههای رقیب بیان شود.
🔸جهت ثبت نام به @madrese_fekrat پیام بدهید.
رایگان| حضوری| خواهران و برادران
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch
🔹«اجتهاد»؛ کاملترین روش برای تدوین علوم انسانی اسلامی
🔰مختصری از آنچه در چهارمین جلسه دستگفتار روششناسی علوم انسانی مطرح شد:
🔹مهمترین روش در علوم دینی با همه تنوعی که دارند روش اجتهادی است.
🔹علوم انسانی سه قابلیت و ویژگی دارد؛ 1.باید آگاهیبخش باشند 2. باید رهایی بخش از ظلم و جهالت و جمود باشند. باید به تعالی و رشد برسانند. روش اجتهاد هرسه ویژگی را داراست.
🔹رکن اصلی روششناسی اجتهاد، عقل است و عقل هم مبتنی بر بنای عقلاست. روش اجتهاد، نقلی نیست؛ بلکه فقاهت از نقل در روش اجتهاد استفاده کرده است.
🔹روش اجتهاد در برابر دو روش تحجر و روش التقاط قرار داد و برای ایجاد تحوّل و پویایی در آنچه داریم استفاده میشود.
🔹امام خمینی(ره) بر این باورند که در اسلام بنبست نداریم و منظورشان همین روش اجتهادی بود.
📚||مدرسـهی علـوم انسـانی فکـرت||
@fekrat_sch
@fekrat_sch