eitaa logo
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
1.7هزار دنبال‌کننده
308 عکس
49 ویدیو
2 فایل
▪️مدرسه‌ی فکرت؛ پایگاه ترویج و فراگیری علوم انسانی 🔺درسگفتار 🔺بازخوانی آثار متفکران 🔺گعده‌های اندیشه‌ورزی
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰 درسگفتار مدرسه‌ی فکرت با موضوع: 🔸«الگوی نظری هویت زن» 🔸مدرس: دکتر محمدرضا کدخدایی 🗓زمان: دوشنبه‌
🔰چارچوب نظری هویت زن در بستر اجتماعی و سایبر 🔸پدیده‌های علوم اجتماعی و انسانی در شش بُعد قابل بررسی است و عوامل بیولوژیک، روان و روح، نهادهای مختلف اجتماعی، عوامل زیست‌محیطی و اکولوژیک، عوامل فناورانه سخت و نرم و به عبارتی تکنولوژیک، عوامل معنوی، را شامل می‌شود که نقش اساسی در هویت دارند. 🔸هویت زن و مرد در فضای سایبر ابهام‌برانگیز است چون هنوز چهارچوب نظری صحیحی در این باب وجود ندارد؛ اما باید عوامل شکل‌گیری هویت زن را به عنوان یک پدیده انسانی و اجتماعی مدنظر قرار داد که مهمترین آن عوامل، بیولوژیک است و مهترین عامل زیست شناسی انسانی، عوامل ناظر به بدن و جوانح است. 🔸شش بُعد عوامل بیولوژیک شامل دستگاه ژنتیک، غدد و هورمون‌ها، مغز و اعصاب، اسکلت‌بندی و عضلات و ریخت‌شناسی و آناتومی است و این موارد جزء سنخ مولفه‌های ماهوی هستند و قابل دیدن، عینی و قابل بررسی‌ هستند. 🔸عوامل بیولوژیک، امتداد اجتماعی در هویت، کنش‌ها و کارکردهای اجتماعی زن دارند. در بعد دوم نیز که به عوامل روان‌شناختی می‌پردازد یک چهارچوب چهاروجهی برای فهم آن وجود دارد که شامل سنخ بینشی، گرایش عواطف و هیجانات، توانشی و رفتاری و رویکرد صفات می‌شود. 🔸عوامل اجتماعی عوامل ناظر به اجتماع و خرده‌نظامهای اصلی جامعه‌ است که شامل اقتصاد، خانواده، آموزش و پرورش و تربیت، دین و فرهنگ، حقوق، حکومت و قانون و رسانه می‌شود که رسانه همه این عوامل را تحت هژمونی خود قرار داده و در راس قرار می‌گیرد. 🔺 بخشی از صحبت‌های دکتر کدخدایی در جلسه سوم درسگفتار «الگوی نظری هویت زن» 📚|مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔰کارگاه روش‌شناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش‌های زیر را بررسی می‌کنیم: 🔻چیستی و ضرورت «روش» در علوم انسانی و بحران «بی‌روشی» و «روش زدگی» 🔻 تحلیل تاریخی «منطق اجتهاد» و «روش شنایی» علوم انسانی در تمدن اسلامی 🔻 تحلیلی از ماهیت «روش» در علوم انسانی مدرن 🔻 روش شناسی «اسلامی‌اندیشدن در باب انسان و علوم انسانی» و «تحول علوم انسانی» 🔻 روش گفتمان سازی «علوم انسانی» در رسانه‌های جمعی 🔸 در ۳۶۰ دقیقه | پنجشنبه‌ها ساعت ۱۰_۱۱:۳۰ | از ۲۳ آذرماه به مدت چهار هفته | بصورت حضوری | رایگان | همراه با گواهی اتمام دوره 🔹جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰کارگاه روش‌شناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش‌
🔺اسلامی‌سازی علوم انسانی درست نیست؛ بلکه آنچه صحیح است اسلامی‌اندیشیدن درباره‌ی انسان و علوم انسانی است. 🔸ما از همین ابتدا مکاتب علوم انسانی غرب را داخل پرانتز کرده و برمی‌گردیم به عقبه تاریخی خودمان و با روش‌های اندیشه و فکر آشنا شده و از ظرفیت‌های حکمت، و فلسفه و فقه، اصول، حقوق و...استفاده می‌کنیم و از میراث علوم انسانی که در حکمت عملی و امثال کتاب فقهی و غیره تبلور پیدا کرده، یک نگاه هم‌دلانه برقرار کرده و مبانی موجود در تمدن اسلامی را استحصاء کرده و صورت‌بندی دقیق علمی می‌کنیم و بر اساس اینها یک بنای اولیه برای تعقل و اندیشیدن ایجاد کرده و بر اساس این بنا، علوم انسانی را باز‌خوانی می‌کنیم. 🔰اولین جلسه روش‌شناسی علوم انسانی | حجت الاسلام مهدی موسوی 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔺مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌کند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام احمد آذربایجانی 🔰در این درسگفتار سرفصل‌های زیر را به بحث و بررسی می‌نشینیم: ۱. نگاه نظام‌مند به مباحث موثر در روش استنباط شهید مطهری ( ازآثار ایشان ) ۲. جایگاه قرآن، سنت و عقل در نگاه اجتهادی شهید ۳. تفاوت مشی اجتهادی شهید مطهری با فقه سنتی و نگاه روشنفکری ۴. تطبیق نظام فکری استنباطی شهید مطهری در نظام حقوق زن در اسلام و تعلیم و تربیت در اسلام ۵. تبیین روش برداشت نظام فکری از آثار اندیشمندان ۶. ارتباط مبانی شهید مطهری با اساتیدشان ( آیت الله بروجردی ، مرحوم امام و مرحوم علامه) ۷. نقد و بررسی برخی شارحان شهید مطهری 🔸سه‌شنبه‌های زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | بصورت حضوری| رایگان| همراه با گواهی پایان دوره 🔹جهت ثبت‌نام به آی‌دی @madrese_fekrat پیام بدهید. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔰کارگاه روش‌شناسی در علوم انسانی 🔹با تدریس حجت الاسلام سیدمهدی موسوی 🔸در این کارگاه موضوعات و چالش‌
🔺 نه نفی علوم غربی صحیح است و نه تقلید و ترجمه‌ی صرف 🔰مختصری از آنچه در دومین جلسه‌ی روش‌شناسی گذشت: 🔸«روش» در علوم حقیقی، ابزاری است برای رسیدن به واقعیت و در علوم اعتباری، بهترین نوع مصلحت و منفعت را انتخاب می‌کند. در واقع روش‌شناسی، امکان رسیدن به واقعیت را برای ما فراهم می‌کند. 🔹در شیوه علوم انسانی جدید باید به یک مواجهه حکیمانه و اجتهادی رسید و در این نوع مواجهه، نباید در دام علم‌ستیزی و نفی مطلق تمدن غرب و تقلید و ترجمه صرف علوم انسانی قرار گرفت بلکه باید هویت فکری، تاریخی، علمی و فرهنگی که از قبل وجود داشته به کار گرفته شود و تبادل فرهنگی و فکری دوسویه نیز صورت گیرد؛ چرا که هم باعث رشد تمدن اسلامی خواهد شد و هم نواقص علوم انسانی غربی به کمک مباحث اسلامی و اندیشه متفکران دینی تکمیل می‌شود. 🔹بعضی می‌گویند روش و متد، یک محصول مدرنیته است و جوامع سنتی به روش توجه نداشته‌اند؛ در حالیکه هر جامعه‌ای متناسب با موضوع تحقیقی که داشته روش متناسب را نیز تولید کرده و در تمدن اسلام نحوه مواجهه «روش» به صورت متن بوده و برجسته شدن روش تجربی در غرب به این معنا نیست که روش یک امر غربی است و سایر تمدن‌ها روش متناسب با مطالعات خود را نداشته‌اند. 🔸 در تمدن اسلامی چون با یک تنوع فکری و مدرسه‌ای مواجهیم، با تنوع روشی که شامل روش اجتهادی، گرایش فلسفی، عرفان عملی، تاریخی و استقرایی می‌شود؛ مواجهیم و در تمدن غرب نیز سه روش وجود دارد که شامل روش تبیینی و کمی، تاریخی و تفهمی و انتقادی می‌شود. 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
🔰لوازم و تبعات پلورالیسم 🔹دین برای هدایت بشر است و می‌خواهد هدف و سعادت و راه رسیدن به سعادت را به بشر بنمایاند و اگر فهم‌های مختلف و قرائت‌های گوناگون از دین معتبر باشد، هدایت‌گری دین، معنا نخواهد داشت. و معنا ندارد که فهم‌های متعارض منجر به سعادت شوند. 🔹اگر هم فهم‌ها و قرائت‌ها معتبر باشند، فرستادن پیامبران و کتاب‌های آسمانی، کاری لغو و بیهوده خواهند بود؛ چون بر اساس معتبر بودن همه فهم‌ها و عدم امکان تحقق فهم واحد، هیچ‌گاه پیامبران نمی‌توانند پیام الهی را به بشر انتقال دهند و مقصود انبیاء به هیچ وجه حاصل نخواهد شد. 🔹آیت الله مصباح در اینباره می‌فرمایند: «اگر ما قایل به قرائت‌های متعدد از دین باشیم، نتیجه آن خواهد شد که بودن و نبودن دین تفاوتی نخواهد داشت. دینی که معانی متضادی را برتابد و قابل تفسیرهای گوناگون باشد و هرکسی بتواند خواسته خود را بر آن تحمیل کند، بود و نبودش مساوی است.» 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch
مدرسه‌ی علوم‌ انسانی فکرت
🔺مدرسه‌ی فکرت برگزار می‌کند: 🔸درسگفتار نظام فکری شهید مطهری در استنباط دین 🔹با تدریس: حجت الاسلام ا
🔰گزیده‌ای از اولین جلسه درسگفتار «نظام اندیشه شهید مطهری در استنباط دین» 🔸با تدریس حجت الاسلام احمد آذربایجانی 🔸سه‌شنبه‌های زمستان | از پنجم دیماه| ساعت ۱۹:۱۵ الی ۲۰:۳۰ | 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| @fekrat_sch @fekrat_sch